توصیه‌های ایمنی برای خانه‌ تکانی عید

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

اصول مهم در استفاده از شوینده‌ ها


توصیه‌های ایمنی برای خانه‌تکانی عید/ اصول مهم در استفاده از شوینده‌ها

رئیس گروه سلامت کار معاونت امور بهداشتی دانشگاه به مردم توصیه کرد که با رعایت اصول ایمنی و بهداشتی مانع بروز حوادث و آسیب‌های ناشی از خانه‌تکانی شوند.​


به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا ابراهیمی حریری؛ رئیس گروه سلامت کار معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت رعایت نکات ایمنی در هنگام خانه‌تکانی اظهار کرد: اصولا خانه‌داری با عوامل زیان‌آور متعددی در ارتباط است که افراد خانه‌دار به تناوب با آن مواجه می‌شوند اما در روزهای پایانی سال با خانه‌تکانی شب عید، مخاطرات افزایش می‌یابد.

وی افزود: خانه‌داران با دو دسته مخاطرات بهداشتی و ایمنی مواجه هستند که این مخاطرات چه به صورت طولانی مدت یا مزمن و چه به صورت کوتاه مدت یا حاد باشند بر سلامت افراد تاثیر می‌گذارند.

رئیس گروه سلامت کار معاونت بهداشتی در ادامه به بیان توصیه‌هایی درخصوص رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در خانه‌تکانی شب عید پرداخت که می‌تواند میزان بروز مخاطرات را کاهش دهد.

وزارت بهداشت , بهداشت و درمان ,


اصول مهم در استفاده از شوینده‌ها و افشانه‌های تمیزکننده

ابراهیمی یکی از مهمترین اصول در خانه‌تکانی‌های شب عید را اجتناب از ترکیب انواع مواد شوینده با یکدیگر عنوان کرد.

وی با تاکید بر این که هرگز نباید مواد شوینده با یکدیگر مخلوط شوند، گفت: سیستم تنفسی انسان یکی از مهمترین راه‌های ورود مواد شیمیایی به بدن است. استفاده از شوینده‌ها که حاوی مواد شیمیایی متعددی هستند می‌تواند باعث بروز اثرات سمی بر ریه‌ها یا آلرژی و آسم شود.

به گفته وی، برخی افراد تصور می‌کنند که با مخلوط کردن مواد شوینده مختلف اثر پاک‌کنندگی و لکه‌بری آنها افزایش می‌یابد، در صورتی که ترکیب این مواد ممکن است منجر به ایجاد ترکیبات شیمیایی ثانویه شود که اثرات زیانبارتری نسبت به مواد اولیه داشته باشند.

وی ترکیب شوینده‌های قلیایی مانند سفیدکننده‌ها با شوینده‌های اسیدی مانند جوهر نمک را باعث واکنش شدید و تولید گاز سمی کلر عنوان کرد که فوق‌العاده خطرناک است و استنشاق آن سبب اختلال درتنفس و آسیب به راه‌های تنفسی، آبریزش چشم و گاهی منجر به مرگ می‌شود. این موضوع به‌ویژه در مکان‌های دارای تهویه ضعیف به شدت خطرناک است.

ابراهیمی با تاکید بر ضرورت توجه به تهویه مناسب هنگام استفاده از مواد شوینده خاطرنشان کرد: هنگام استفاده از شوینده‌ها در سرویس‌های بهداشتی در صورت وجود پنجره حتما آن را باز کنید و در غیر این صورت حتما باید هواکش روشن باشد.

وی با اشاره به این که افراد هنگام استفاده از شوینده‌ها باید حتما یک پارچه یا حوله خیس را روی بینی خود قرار دهند؛ تاکید کرد: ماسک‌های جراحی یا ماسک‌های معمولی که در ایام کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرند برای محافظت از مواجهه با گازها و بخارات سمی مناسب نیستند.

رئیس گروه سلامت کار معاونت بهداشتی یادآور شد: افشانه‌ها و اسپری‌های شیشه شوی و تمیزکننده سطوح نیز با توجه به این که به صورت ذرات بسیار ریز در هوا منتشر می‌شوند، به سیستم تنفسی صدمه می‌زنند؛ به‌ویژه این که بسیاری از این افشانه‌ها معطر هستند و می‌توانند سبب تشدید آلرژی شوند.

عوارض پوستی ناشی از شوینده‌ها

ابراهیمی با توصیه به استفاده از دستکش در هنگام کار با مواد شوینده گفت: شرکت‌های سازنده برای تولید مواد شوینده از جمله مایع ظرفشویی از فرمولاسیون‌های متفاوت استفاده می‌کنند که ممکن است افراد به برخی از برندها حساسیت داشته باشند.

وی هشدار داد: شوینده‌ها و مواد پاک‌کننده و جرمگیر به دلیل وجود مواد قلیایی یا اسیدی در صورت مواجهه با پوست بدن سبب حل شدن چربی پوست وبروز مشکلاتی می‌شوند. تماس مداوم با این مواد سبب خشکی پوست، ترک و خارش و در نهایت اگزما، آلرژی پوستی و درماتیت یا التهاب پوست می‌شود.
وی افراد توصیه کرد که با استفاده از دستکش می‌توانند از بروز مشکلات پوستی مذکور هنگام کار با شوینده‌ها جلوگیری کنند و بهتر است ابتدا دستکش نخی پوشیده و سپس از دستکش‌های لاتکسی استفاده کنند تا حفاظت کامل شود.

مواد شیمیایی را از دسترس کودکان دور کنید

رئیس گروه سلامت کار معاونت بهداشتی به خانواده‌ها هشدار داد که در این ایام و هنگام خانه‌تکانی حتما مواد شیمیایی و شوینده‌ها را از دسترس کودکان دور نگه دارند.

به گفته وی در هنگام خانه‌تکانی‌های شب عید، اغلب والدین به دلیل مشغله زیاد از کودکان خود غافل می‌شوند و متأسفانه شاهد بروز برخی حوادث جبران ناپذیر هستیم که در صورت در دسترس بودن مواد شوینده، پاک کننده یا ضدعفونی کننده برخی کودکان اقدام به خوردن این مواد می‌کنند که عواقب خطرناکی را به دنبال خواهد داشت.

ابراهیمی توصیه کرد: حتما توجه داشته باشید که هنگام کار با این مواد از گذاشتن آنها بر روی زمین یا در دسترس کودکان اجتناب کنید و حتما از انواعی استفاده کنید که کودکان به راحتی نمی‌توانند درب آن را بازکنند.

به گفته وی این مواد شیمیایی برای برخی افراد نظیر مادران باردار، سالمندان و کودکان مضرتر هستند بنابراین هنگام استفاده از این مواد تا حد امکان این افراد باید در نزدیک محل نظافت حضور نداشته باشند.

دردهای عضلانی و اسکلتی؛ شکایت شایع ناشی از خانه‌تکانی‌ها

ابراهیمی دردهای اسکلتی عضلانی مانند کمردرد، گردن درد و درد ناحیه پشت را یکی از عوارض شایع پس از خانه‌تکانی در افراد عنوان کرد.

وی افزود:در روزهای پایانی سال کارهایی نظیر جا‌به‌جایی مبلمان و لوازم منزل بیشتر انجام می‌شود، برای کاهش ریسک مشکلات بارها را باید به بسته‌های کوچکتری تقسیم کرد تا وزن کمتری پیدا کنند.

وی یادآور شد: هنگام بلند کردن بارها حتما باید نشسته و زانوها را خم کنید. پشت خود را صاف نگه داشته و بار را تا آنجا که امکان دارد به بدن نزدیک کنید و سنگینی بار را بر روی پاها بیندازید.

ابراهیمی توصیه کرد: اگر جسم سنگینی را بلند کردید برای چرخش در جهت خاص هیچوقت بالا تنه خود را از محل کمر نچرخانید بلکه تمام بدن را از محل پاها به آن سمت بچرخانید.

رئیس گروه سلامت کار معاونت بهداشتی تاکید کرد: اشیای سنگین را با یک حرکت سریع و ناگهانی از روی زمین بلند نکنید. برای حمل بار از هر دو دست کمک بگیرید و این کار را با یک دست انجام ندهید.

وی کار کردن در مناطق بالاتر از حد دسترس به خصوص بالاتر از سرو گردن به مدت طولانی را باعث آسیب به عضلات سر و گردن و شانه عنوان و توصیه کرد که به این منظور حتما از نردبان مناسب استفاده کنید تا سطح کار بالاتر از حد دسترسی قرار نگیرد.

انجام حرکات تکراری؛ عامل مهم در بروز اختلالات عضلانی اسکلتی

ابراهیمی انجام کارهای تکراری را یکی از عوامل بروز اختلالات اسکلتی عضلانی دانست و گفت: فعالیت‌های تکراری نظیرخرد کردن سبزیجات با دست آن هم به مدت طولانی ریسک ابتلا به یک عارضه به نام "سندرم تونل کارپال" را افزایش می‌دهد.
به گفته وی این بیماری در اثر فشار زیاد و طولانی مدت برعصبی که از مچ دست می‌گذرد بروز می کند و علایم آن شامل بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف در دست و بازو است که در موارد شدید احتیاج به جراحی دارد.
وی با اشاره به این که سندرم تونل کارپال در زنان شایع‌تر است توصیه کرد: هنگام انجام حرکات تکراری از دست‌های خود به آرامی و با وارد کردن نیروی کم استفاده کنید. استراحت‌های کوتاه و مکرر داشته باشید. به آرامی دست‌ها و مچ خود را خم و راست کنید. از خم کردن کامل مچ دست به سمت بالا یا پایین خودداری کنید.

چند توصیه ایمنی برای خانه‌تکانی

ابراهیمی استفاده از دستکش و دمپایی در هنگام کار با لوازم برقی را ضروری دانست و گفت: شست و شوی لوسترها، چراغ‌های روشنایی، تمیز کردن کلید و پریز و اسپری آب روی آن‌ها می‌تواند باعث بروز برق گرفتگی شود بنابراین حتما هنگام انجام این کار از دستکش و دمپایی استفاده کنید.
وی یکی از عمده‌ترین خطرات ایمنی در خانه‌تکانی را سقوط از نردبان برشمرد و گفت: اگر از نردبان‌های یک طرفه استفاده می‌کنید حتما در هنگام تکیه دادن به دیوار از استحکام آن مطمئن شوید.
وی گفت: نردبان‌های دو طرفه پس از گذشت سالیان از عمر خود استحکام خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین هنگام استفاده آن را در سطح صاف قرار دهید و اگر امکان دارد فرد دیگری نردبان را از پایین نگه دارد و دقت کنید که هر چه به سمت پله‌های بالاتر بروید از تعادل نردبان کاسته می‌شود.
ابراهیمی تاکید کرد: در هنگام تمیز کردن شیشه‌ها مواظب سقوط از نردبان یا شکستن شیشه‌های پنجره باشید و هنگام پاک کردن شیشه‌ها خم نشوید.
وی در ادامه گفت: اطراف خود را شلوغ نکنید چون ممکن است در هنگام حرکت به وسایل و ابزار آلات برخورد کنید. هرگز در هنگام نظافت از دمپایی یا کفش با کف اسفنجی استفاده نکنید زیرا در زمین خیس و سطوحی مانند سرامیک امکان سرخوردن و آسیب دیدن شما وجود دارد.
ابراهیمی یادآور شد: در هنگام خانه‌تکانی سیم‌های رابط مثل چند راهی‌های برق را که برای انجام کارهایی مانند جاروبرقی یا بخارشویی استفاده می‌شوند از محل رفت و آمد دور کنید تا از گیر کردن پای افراد و سقوط آنها جلوگیری شود.
رئیس گروه سلامت کار معاونت بهداشتی در خاتمه به افراد تاکید کرد: از شستن پرده و یا سطوح آغشته به مواد روغنی با مایعاتی نظیر تینر و بنزین خوددرای کنند زیرا احتمال خطر آتش‌سوزی هنگام کار با این مواد بسیار بالا است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

ترکیب این شوینده‌ها سمی و مرگبار است



ترکیب این شوینده‌ها سمی و مرگبار است/ نکات ایمنی خانه‌تکانی عید

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو نسبت به خطرات ترکیب شوینده‌های خانگی هشدار داد و گفت: گازهای ناشی از ترکیب برخی شوینده‌ها بسیار سمی و خفه‌کننده است.​


زهرا جهانگرد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به فرارسیدن ایام نوروز و خانه تکانی عید نسبت به مسمومیت با مواد شوینده هشدار داد و بیان کرد: در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک‌کننده پنجره‌ها را بازکنید تا هوا به‌خوبی در محیط جریان داشته باشد.

وی افزود: مخلوط کردن فرآورده‌های سفیدکننده با ترکیبات جرم‌بر مطلقاً ممنوع است زیرا بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه‌کننده است.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو ادامه داد: هنگام استفاده از مواد سفیدکننده و یا جرم‌بر در سرویس‌های بهداشتی، درب و پنجره را باز و هواکش را روشن کنید؛ پس از مصرف مواد شوینده، سفیدکننده، جرم بر و لوله‌بازکن در محیط‌های دربسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به‌هیچ‌عنوان در این مکان‌ها توقف نکنید چراکه گازهای تولیدشده در فضای کوچک، خفه‌کننده و سمی است.

وی با تأکید بر این که هنگام استفاده از مواد شیمیایی حتماً از وسایل محافظت‌کننده مانند دستکش بلند، کفش نفوذناپذیر، لباس آستین‌بلند، شلوار بلند و جوراب استفاده کنید؛ گفت: در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد اسیدی و یا قلیایی پوست و چشم را با مقادیر فراوان آب شستشو داده و مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کنید.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو هشدار داد: از قرار دادن مواد شوینده در کمدهای زیر ظرف‌شویی اجتناب کنید زیرا خطر مسمومیت در کودکان نوپا و ‏کنجکاو از ‏این طریق بسیار بالا است. ‏ مواد شیمیایی، شوینده و سفیدکننده را در منزل در کمدهای دارای قفل و دور از دید و دسترس کودکان قرار دهید و درب کمدهایی که در آن مواد شیمیایی خطرناک را نگه می‌دارید با قفل یا طناب محکم کنید.

جهانگرد تأکید کرد: محصولات خانگی خطرناک (مانند لوله‌بازکن، جوهر نمک، جرم‌گیر، محلول سفیدکننده و لک بر، مواد ‏شوینده، ‏گاز پاک‌کن، داروها و دیگر مواد شیمیایی) را در بسته بندی اصلی آن‌ها و با درب بسته ‏نگهداری کنید تا با سایر مواد اشتباه گرفته نشوند
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

چند نکته ضروری برای تمیز کردن آشپزخانه​

چگونه وسایل آشپزخانه را تمیز کنیم؟/ چند نکته ضروری برای تمیز کردن آشپزخانه

سلامت نیوز نوشت: با وسایلی که در آشپزخانه خود تمیز نمی شوند، از جمله ماشین ظرفشویی، مایکروویو و یخچال خود مقابله کنید.
آشپزخانه تمیز رویاهای شما دور نیست. در حالی که کابینت‌های زیبا، رنگ‌های زیبا و دکوراسیون شیک یک آشپزخانه خیره‌کننده را می‌سازند، لوازم خانگی کثیف می‌توانند همه چیز را خراب کنند. خوشبختانه، دستیابی به وسایل تمیز فقط کمی کار و کمی دانش لازم دارد. تمیز کردن ممکن است یک کار بعد از ظهر طولانی به نظر برسد، اما با دستورالعمل های گام به گام ما، لوازم شما می توانند در کمترین زمان ممکن بی عیب و نقص باشند.
چگونه یک یخچال را تمیز کنیم
یک یخچال تمیز می تواند آشپزخانه شما را به چند روش تغییر دهد. جدا از ظاهر زیبا، یک یخچال تمیز می تواند خانه شما را از بو، غذاهای تاریخ مصرف گذشته و به هم ریختگی های نامطلوب خلاص کند. در اینجا نحوه تمیز کردن یخچال به روش ساده آورده شده است.
آنچه شما نیاز دارید
  • سرکه
  • بطری اسپری
  • پارچه
محلول تمیز کننده را آماده و اعمال کنید
مقدار مساوی آب و سرکه را در یک بطری اسپری با هم مخلوط کنید. این پاک کننده ایمن برای مواد غذایی را در یخچال نگهداری کنید. اگر لکه های جدیدی دیده شد ، از این محلول بر روی آن اسپری کرده و پاک کنید.
تمیز کردن عمیق انجام دهید
کشوها و قفسه ها را بردارید تا تمام سطوح پنهان و واشر درب تمیز شود. یخچال ها همچنین از تغییر سازمانی برای ایجاد نظم و از بین بردن بهم ریختگی سود می برند.
چگونه ماشین ظرفشویی را تمیز کنیم
فقط به این دلیل که کار ماشین ظرفشویی تمیز کردن است، به این معنی نیست که هرگز خودش نیاز به تمیز کردن ندارد. در واقع، شما باید به اندازه دوش یا سینک ظرفشویی، ماشین ظرفشویی خود را نیز تمیز کنید. برای جلوگیری از ماندگاری بوی بد و محافظت در برابر تجمع کثیفی، مراحل آسان ما را برای نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی بررسی کنید.
آنچه شما نیاز دارید
  • سرکه
  • لیوان قابل شستشو در ماشین ظرفشویی
  • مسواک
  • آب لیمو
ماشین ظرفشویی را آماده کنید
یک فنجان قابل شستشو در ماشین ظرفشویی را با سرکه پر کنید. فنجان را روی قفسه بالایی ماشین ظرفشویی خالی قرار دهید.
ماشین ظرفشویی را روشن کنید
ماشین ظرفشویی را در داغ ترین و طولانی ترین چرخه روشن کنید. این مایع، مواد غذایی و کف صابون را ضد عفونی و شل می کند تا به راحتی شسته شود.
تمیز کردن عمیق انجام دهید
برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی، قسمت های بالایی و کناری در را بگیرید و تمام لوازم جانبی و قطعات قابل جدا شدن را بردارید و به خوبی آنها را تمیز کنید. از یک مسواک نرم برای تمیز کردن بازوی اسپری و پاک کردن هر گونه زباله گیر کرده در سمپاش ها استفاده کنید. در نهایت، با استفاده از روش تمیز کردن سرکه در بالا، هرگونه رسوب سخت را از بین ببرید، اما سرکه را با آب لیمو جایگزین کنید.
نحوه تمیز کردن مایکروویو
سوپ، سس و روغن به صورت هفتگی داخل مایکروویو را می پوشانند. نگاه کردن به آن یا پخت و پز با آن همه انباشتگی مواد غذایی خوشایند نیست. خبر خوب این است که نحوه تمیز کردن مایکروویو سریع و ساده تر از آن چیزی است که ممکن است فکر کنید.
آنچه شما نیاز دارید
  • کاسه قابل استفاده در مایکروویو
  • پارچه
کاسه را پر کنید و گرم کنید
یک کاسه مخصوص مایکروویو را با آب پر کنید و آن را در مایکروویو قرار دهید. آن را گرم کنید تا آب شروع به جوشیدن کند.
پاک کردن
اکنون غذای سخت شده باید شل شود، بنابراین می توانید به راحتی سطح را تمیز کنید.
چگونه وسایل آشپزخانه را تمیز کنیم؟/ چند نکته ضروری برای تمیز کردن آشپزخانه

چگونه اجاق گاز آشپزخانه خود را تمیز کنیم
پاشیده شدن روغن، ریختن ادویه و تقریباً هر چیز دیگری که با آن غذا می پزید، ناگزیر روی اجاق گاز شما قرار می گیرد. اما حتی اگر اسپلترها برای یک یا دو روز تمیز نکنید، هنوز امیدی وجود دارد. در اینجا نحوه تمیز کردن صفحه اجاق گاز و بازگرداندن صفحه شیشه ای به حالت درخشان آورده شده است.
آنچه شما نیاز دارید
  • پاک کننده چند منظوره
  • سوهان تک لبه
  • پارچه مرطوب
تا زمانی که نرم هستند، تمیز کنید
نکته کلیدی برای تمیز کردن صفحه اجاق گاز این است که سریع باشید. قبل از اینکه تکه های غذا روی سطح بپزند، مطمئن شوید که آنها را تمیز کنید. (البته با احتیاط، تا خود را نسوزانید.) بعد از پختن و خنک شدن اجاق گاز، آن را با یک پاک کننده همه منظوره که روی یک پارچه مرطوب اسپری کرده اید، خوب پاک کنید.
لکه ها را خیس کنید و بگذارید بنشینند
لکه های اجاق گاز را در قوی ترین پاک کننده ای که اجاق گاز شما می تواند تحمل کند خیس کنید و بگذارید بماند تا به راحتی پاک شوند (برای اطلاعات در مورد پاک کننده ها به دستورالعمل های سازنده مراجعه کنید).
زباله ها را خراش دهید و پاک کنید
با استفاده از یک سوهان تک لبه، در حالی که تیغه را در زاویه ۳۰ تا ۴۰ درجه نگه داشته اید، زباله ها را با دقت خراش دهید و اجاق گاز را پاک کنید.
چگونه فر خود را تمیز کنیم
اگر می‌توانید کثیفی یا دود نگران‌کننده را ببینید، زمان آن رسیده است که قبل از اینکه به یک مشکل بزرگ تبدیل شود، دستکش‌های تمیزکننده را بیرون بیاورید. خبر خوب این است که تمیز کردن فر آسان است.
آنچه شما نیاز دارید
  • تابه پخت
  • صابون ظرفشویی
  • اسفنج
فر را آماده کنید
فر را با دمای ۲۲۵ درجه گرم کنید. یک ظرف آب را در فر قرار دهید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند. فر را خاموش کنید.
فر را اسکراب کنید
اجازه دهید آب خنک شود و با صابون ظرفشویی مخلوط کنید. یک اسفنج را به مخلوط آغشته کنید و محلول را داخل فر بمالید و اجازه دهید لکه ها پاک شوند.
نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی و خشک کن
شاید به تمیز کردن وسیله ای که لباس هایتان را تمیز می کند فکر نکنید، اما حدس بزنید چه؟ " ماشین لباسشویی تمیز " باید در لیست کارهای شما باشد. ظاهر خارجی ماشین لباسشویی خود را به طور منظم پاک کنید و هر شش ماه یکبار داخل آن را تمیز کنید. قبل از اینکه ناله کنید، بدانید که این تمیز کردن دوسالانه می تواند بسیار آسان باشد: فقط سه مرحله طول می کشد و ماشین لباسشویی بیشتر کارهای سنگین را انجام می دهد.
آنچه شما نیاز دارید
  • سرکه
  • اسفنج
  • مسواک
  • برس خشک کن
ماشین لباسشویی را با سرکه روشن کنید
دو فنجان سرکه را در درام دستگاه بریزید و طولانی ترین چرخه را در گرم ترین دما اجرا کنید.
ماشین لباسشویی را تمیز کنید
پس از اتمام چرخه، ۱/۴ فنجان سرکه را با یک لیتر آب گرم مخلوط کنید. از یک اسفنج و مسواک آغشته به مخلوط استفاده کنید تا داخل دستگاه، دستگاه صابون‌پاش (اگر مال شما قابل جابجایی است، آن را بیرون بیاورید و اجازه دهید قبل از تمیز کردن در سرکه و آب خیس بخورد) را نیز پاک کنید.اجازه دهید یک چرخه دیگر (دوباره داغ ترین و طولانی ترین) را بدون سرکه یا مواد شوینده کار کند.
خشک کن را تمیز کنید
قبل از هر بار بارگیری صفحه پرز یا فیلتر را تمیز کنید و گهگاه پرزگیر (محفظه ای که صفحه یا فیلتر در آن قرار دارد) را تمیز کنید. برس های مخصوص خشک کن را در مراکز خانه خواهید یافت که خم می شوند تا وارد محفظه تله شوند.
چگونه وسایل کوچک را تمیز کنیم
اجازه ندهید اندازه های کوچک آنها شما را گول بزند - وسایل کوچک می توانند به همان اندازه در آشپزخانه مهم باشند که بزرگترها اهمیت دارند. در حالی که ممکن است فضای کمتری را اشغال کنند، همچنان سهم عادلانه خود را از آلودگی جذب می کنند.
پس از استفاده از وسایل کوچک، آنها را پاک کنید و هر از گاهی تمیز کنید. از یک مسواک کوچک برای تمیز کردن تمام شکاف ها استفاده کنید و حتماً قسمت های زیرین دستگاه را نیز تمیز کنید و مطمئن شوید که در طول جلسه تمیز کردن، دستگاه از برق جدا شده است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

چگونه حمام را تمیز کنیم؟​

خانه تکانی اصولی/ چگونه حمام را تمیز کنیم؟

سلامت‌نیوز نوشت: اگر جایی وجود داشت که تمیز کردن منظم (یک بار در هفته، یک بار در در میان، بسته به استفاده از آن) زندگی شما را بهتر می کرد،حمام است. اگر در تمیز کردن آن تعلل و صبر کنید، به یک کار منزجر کننده تبدیل می شود.
به نقل از نیویورک تایمز، تمیزکردن حمام و لکه های صابون جا مانده برروی آینه و شیشه ها دشوار شده است؟ به نکات زیر توجه کنید.
دوش و یا وان، سینک و توالت را تمیز کنید
بسیاری از محصولاتی که برای تمیز کردن دوش و یا وان، سینک و توالت طراحی شده‌اند، بیشتر کار را برای شما انجام می‌دهند، به شرطی که شما به آنها اجازه دهید. دستورالعمل ها به شما می گویند که چگونه یک محصول را به بهترین نحو اعمال کنید و برای چه مدت قبل از پاک کردن یا شست و شوی آنها باید صبر کنید. همیشه ایده خوبی است که یک محصول جدید را در یک نقطه نامشخص آزمایش کنید تا مطمئن شوید که باعث تغییر رنگ نمی شود.
نحوه تمیز کردن کاشی و دوغاب
بگذارید محصول کار را برای شما انجام دهد. یک محصول از بین برنده کپک و جرم را بمالید و اجازه دهید قبل از برخورد به سطح با یک برس اسکراب با لایه های سفت در دوغاب نفوذ کند. این کار باعث می شود کارهایی که می توانند خسته کننده و طاقت فرسا باشند، بسیار کوتاه تر انجام شوند.
نحوه پاک کردن کف صابون
لکه های آب و کف صابونی که روی درهای شیشه ای دوش جمع می شوند می توانند شما را دیوانه کنند، اما این نکته عجیب را امتحان کنید: یک ورقه خشک کن را خیس کنید و شیشه را با حرکات دایره ای بشویید. یک لایه سفید شیری تشکیل می‌شود که می‌توان آن را با آب و یک دستمال کاغذی، حوله کاغذی یا یک پارچه میکروفیبر پاک کرد. ورق خشک کن نیازی به نو بودن ندارد. برای این کار می‌توانید ورق خشک‌کنی را که برای لباس‌شویی استفاده می‌شود فشار دهید.
جمع آوری مو
جکع کردن موها یک مسئله خاص در حمام است. به طور کلی، بهترین زمان برای جمع کردن موها زمانی است که خشک هستند؛ با جاروبرقی، یا پاک کردن شروع کنید. اگر مثلاً یک شوینده مرطوب را به یک دسته مو بزنید، در نهایت با رشته های مرطوبی که به زمین چسبیده اند، روبرو می شوید. در سینک و اطراف کاسه توالت، قبل از معرفی پاک کننده های مایع، از دستمال کاغذی یا پارچه برای برداشتن موها استفاده کنید.
  • نحوه تمیز نگه داشتن کف حمام: یک جاروبرقی کوچک دستی در حمام نگه دارید تا جمع آوری موهای ریخته شده را آسانتر کنید.
چند نکته که هنگام تمیز کردن حمام باید به خاطر بسپارید
قبل از اینکه وارد چک لیست گام به گام شویم، در اینجا چند نکته و استراتژی وجود دارد که به شما در عبور از خط پایان تمیز حمام کمک می کند:
قبل از تمیز کردن مرطوب، آن را خشک کنید
اگر برای تمیز کردن حمام خود بروید و مستقیماً دست به پارچه و اسپری بزنید، ناامید خواهید شد. ابتدا گردگیری کنید، توجه ویژه به توالت و همچنین وسایل روشنایی، پیشخوان ها و حتی لبه های وان، کار شما را آسان تر می کند. شما می توانید بدون ایجاد لجن مرطوب از مو و گرد و غبار، لکه ها و کثیفی ها را تمیز کنید.
ضدعفونی کننده را برای جایی که واقعا مهم است ذخیره کنید
ضد عفونی کردن هر اینچ از حمام باعث می شود احساس و بوی آن واقعاً تمیز باشد. اما هیچ یک از ما هرگز نمی خواهیم یک دستمال ضد عفونی کننده یا یک قطره سفید کننده را دوباره هدر دهیم. مواد ضدعفونی کننده را برای کثیف ترین قسمت های توالت حفظ کنید و برای بقیه از پاک کننده های معمولی و چند منظوره یا سرکه سفید مقطر ملایم تر استفاده کنید.
کابینت را فراموش نکنید
اگرچه در حمام ها، بر خلاف کمدها، ما تمایل داریم بر تمیز کردن تمرکز کنیم تا بی نظمی و سازماندهی، اما یک حمام منظم با وسایل کمتر تمیزتر خواهد بود . اگر می توانید، سعی کنید هر چیزی را که استفاده می کنید در کابینت یا کشو نگه دارید تا گرد و غبار را به حداقل برسانید. به یاد داشته باشید که خلاص شدن از شر چیزهایی که استفاده نمی کنید یا منقضی شده است، فضایی را برای چیزهایی که همیشه استفاده می کنید و دوست دارید در دسترس قرار می دهد.
وسایل مورد نیاز خود را جمع آوری کنید
اطمینان از در اختیار داشتن تمام ابزار تمیز کردن مورد نیاز برای داشتن بهترین ظاهر حمام، اولین قدم مهم برای تمیز کردن کامل حمام است. رساندن همه چیز به حمام، به طوری که هنگام رفت و آمد به دنبال محصولات و ابزار تمیز کردن ، حواس‌تان پرت نشود، تمرکز شما را حفظ می‌کند تا بتوانید کار را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید.
از بالا به پایین را تمیز کنید
با شروع از بالاترین سطح و پایین آمدن به سمت پایین، اطمینان حاصل می کنید که با کثیف کردن مجدد مکان هایی که قبلاً تمیز کرده اید، تلاش های تمیز کردن خود را خراب نمی کنید. به عنوان مثال، اگر بعد از شستن زمین، کانترهای خود را پاک کنید، کف های تازه بدون لک خود را دوباره کثیف می کنید . در عوض، با هر نوع تلاش برای تمیز کردن، مانند گردگیری ، از بالا شروع کنید و به سمت پایین بروید.
خانه تکانی اصولی/ چگونه حمام را تمیز کنیم؟

۱۱ ابزار تمیز کردن حمام که ممکن است دوست داشته باشید در دست داشته باشید
در اینجا لیستی اساسی از محصولات، ابزارها و پاک کننده هایی وجود دارد که می توانید برای تمام نیازهای تمیز کردن حمام خود داشته باشید
  • پارچه های میکروفیبر: آنها کثیفی را جمع می کنند، سطوح را درخشان می کنند و روی آینه ها پرز باقی نمی گذارند.
  • شیشه پاک کن: برای اینکه آینه ها و درهای دوش خود را، در صورت امکان، شفاف کنید، شیشه پاک کن مخصوصی را انتخاب کنید که به سرعت تبخیر می شود و رگه هایی از خود باقی نمی گذارد.
  • پودر اسکراب: جوش شیرین برای سینک های ظرفشویی عالی عمل می کند، اما ممکن است به چیزی کمی قوی تر مانند Bar Keeper's Friend نیاز داشته باشید تا نقاط مشکل ساز در وان و دوش ها را برطرف کند.
  • جارو برقی: بهترین جاروبرقی خود را آماده کنید .
  • پاک کننده همه منظوره: از این برای براق کردن شیرآلات، پاک کردن دستگاه های صابون و غیره استفاده خواهید کرد.
  • سنگ پاک کن: اگر میزهای گرانیتی دارید، مهم است که از پاک کننده ای استفاده کنید که به مرور زمان به آنها آسیب نرساند. سرکه یا هر پاک کننده اسیدی می تواند گرانیت را کنده و کدر کند.
  • داستر: برای گردگیری وسایل روشنایی، چهارچوب درها و جاهایی که دسترسی به آنها با دستمال سخت است از گردگیر با گرز قابل افزایش استفاده کنید. گردگیرها همچنین تمیز کردن قرنیز و توالت را آسان تر می کنند.
  • پدها و برس ها را بشویید: پدهای اسکراب مخصوص شستشوی سینک و وان هستند. یک برس بزرگتر برای تمیز کردن کف و دیوارهای وان و دوش استفاده می شود، جایی که موها کثیفی را از بین می برند تا بتوانید آن را بشویید. در نهایت، یک برس کوچک می‌تواند به شما کمک کند کثیفی‌های اطراف شیرآلات و فاضلاب‌ها و هر گوشه و شکافی را که یک برس بزرگ‌تر نمی‌تواند از بین ببرد.
  • سرکه سفید مقطر و صابون ظرفشویی: آنها ارزان، غیر سمی هستند و در حل کردن کف صابون بسیار خوب هستند.
  • یک کیسه پلاستیکی و نوار لاستیکی: می دانم که این امر مرموز به نظر می رسد، اما این بهترین راه برای تمیز کردن سرهای دوش و شیرهای حمام است.
  • یک اسکاج: این می تواند به شما کمک کند آینه ها، پنجره ها و کابین دوش شیشه ای را تمیز و بدون رگه کنید.
تمیز کردن حمام: راهنمای گام به گام
این چک لیست مراحلی از تمیز کردن منظم حمام را ارائه می دهد که بهتر است یک بار در هفته یا بیشتر انجام شود. در اینجا نحوه تمیز کردن حمام خود در حدود یک ساعت آورده شده است:
حوله ها را جاروبرقی بکشید
برای از بین بردن گرد و غبار و کثیفی اضافی، هر فرشی که در حمام دارید را جاروبرقی بکشید. سپس تشک و حوله خود را به اتاق لباسشویی ببرید تا شسته و خشک شود.
گردگیری و یا کشیدن جاروبرقی از بالا به پایین انجام شود
گردگیر خود یا یک پارچه میکروفیبر خشک را بردارید و از بالاترین سطحی که باید گردگیری شود شروع کنید. این شامل وسایل روشنایی، کانترها، قسمت بیرونی توالت و قرنیزها می شود. اگر بتوانید به جای گردگیری جاروبرقی بکشید، بهتر است. این می تواند در قسمت بیرونی توالت، تخته های قرنیز و به ویژه کف ها اعمال شود.
شیشه و آینه را تمیز کنید
اگر آینه و یا محفظه دوش شیشه ای دارید به آرامی گردگیری کنید. با یک پارچه میکروفیبر یا سایر مواد بدون پرز مانند یک تی شرت قدیمی یا فیلتر قهوه پاک کنید. سپس پارچه خود را تغییر دهید و آن را صاف کنید تا براق شود
شیرآلات و وسایل برقی
بعد، شیرهای آب خود را براق کنید . می‌توانید از پارچه تمیزکننده شیشه و شیشه‌شوی بیشتر برای پاک کردن وسایل سینک و دوش حمام استفاده کنید یا می توانید از یک پاک کننده همه منظوره استفاده کنید. از یک برس اسکراب کوچک برای تمیز کردن کثیفی درزهای وسایل استفاده کنید و این قسمت ها را نیز تمیز کنید.
پخش کننده های صابون و سایر اقلام روی میز را تمیز کنید
اینها قبلاً باید گردگیری می شد. اکنون زمان آن است که آنها را "مرطوب" کنید. از یک پاک کننده همه منظوره و یک پارچه پارچه ای برای پاک کردن دستگاه های صابون و سایر وسایلی که روی پیشخوان دارید، مانند ظرف جواهرات یا گلدان، استفاده کنید.
پیشخوان ها را تمیز کنید
اگر گرانیت دارید ، از یک پاک کننده گرانیتی استفاده کنید تا کانترهای شما در طولانی مدت به بهترین شکل ممکن ظاهر شوند. در غیر این صورت از یک پاک کننده همه منظوره استفاده کنید. مهم است که این مرحله را قبل از تمیز کردن سینک ظرفشویی خود انجام دهید زیرا هنگام پاک کردن کانترها، خاک و گرد و غبار را روی سینک خود پخش می کنید.
سینک و وان و دوش
در صورت وجود، جوش شیرین را در سینک و وان خود بپاشید. از یک اسکرابر مرطوب و غیر ساینده برای تمیز کردن سینک و وان از جمله رینگ ها استفاده کنید. از لبه های بیرونی شروع کنید و به سمت درن حرکت کنید. از یک برس اسکراب در اطراف لبه های زهکشی و پلاگین تخلیه استفاده کنید. به طور کامل آبکشی کنید تا تمام کثیفی های باقیمانده و باقیمانده محصول پاک کننده، پاک شود
توالت را تمیز کنید
بیرون توالت را پاک کننده بپاشید و از بالا به پایین پاک کنید. شما برای پاک کردن توالت از بخش کمتر کثی قسمت‌های توالت تا کثیف‌ترین قسمت‌های توالت باید شروع کنید. پس از اتمام قسمت بیرونی، توالت را باز کنید و داخل درب و بالا و پایین صندلی را اسپری کنید. لبه را در بالا و کناره ها اسپری کنید. در آخر، مقداری جوش شیرین (یا پاک کننده توالت تجاری مورد علاقه خود) را در توالت بپاشید و از یک برس توالت برای تمیز کردن اطراف داخل توالت استفاده کنید. برس را بین لبه و صندلی قرار دهید و درب آن را باز بگذارید تا برس روی توالت خشک شود.
طبقات را تمیز کنید
از قرنیزها شروع کنید ؛به آنها یک پاک کننده سریع بپاشید و سپس کف ها را پاک کنید. اگر فضا کوچک است، استفاده از یک پاک کننده پارچه ای و همه منظوره ممکن است ساده ترین راه برای تمیز کردن کف باشد.
در جایی که لازم است ضد عفونی کنید
فقط زمانی باید ضدعفونی کنید که قبلا مراحل تمیزکاری را انجام داده اید. یک اسپری ضدعفونی کننده یا چند دستمال مرطوب بردارید و از آنها در مناطق یا نقاطی که کثیف هستند، مانند دستگیره های کابینت و شیر آب، دستگیره های در و صندلی توالت استفاده کنید. همچنین ممکن است بخواهید از دستمال مرطوب ضد عفونی کننده برای ضدعفونی زمین یا دیوارهای نزدیک توالت استفاده کنید.

کارهای پایانی را انجام دهید

برای تکمیل جلسه تمیز کردن حمام، سطل زباله حمام را خالی کنید و درب آن را پاک کنید. دستگاه های صابون خود را دوباره پر کنید.طمئن شوید که دستمال توالت و سایر ملزومات به خوبی ذخیره شده است. تشک های حمام شسته و خشک شده خود را تعویض کنید و حوله های تازه آویزان کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

چند روش ساده برای تمیز کردن کاشی‌های حمام و سرویس بهداشتی​

چند روش ساده برای تمیز کردن کاشی‌های حمام و سرویس بهداشتی

همشهری آنلاین نوشت: این روزها که به ایام نوروز نزدیک می‌شویم نظافت همه جای خانه یا همان خانه تکانی در برنامه بسیاری از افراد قرار دارد؛ نظافت حمام یکی از این موارد است که با چند ماده ساده در خانه می‌توان کاشی‌های آن را تمیز و براق کرد.
تمیز کردن کاشی‌های حمام ساده است، اما بسته به میزان کثیفی آنها ممکن است کمی طول بکشد. می‌توانید از یک محصول تمیزکننده تجاری برای تمیز کردن استفاده کنید، یا می‌توانید از چند ماده‌ای که در خانه‌تان دارید، پاک‌کننده‌ای مناسب بسازید.
تمیز کردن کاشی‌های دستشویی با اسپری سرکه
۱. ابتدا دوش آب را با دمای بالا باز کنید. آب داغ را حداقل ۱۰ دقیقه روی کاشی‌ها بریزید. آب داغ منافذ کاشی را باز و تمیز کردن آن را آسان‌تر می‌کند.
۲. یک ‌پیمانه سرکه را با یک پیمانه آب در یک کاسه مخلوط کنید. سپس یک بطری اسپری را با این محلول پر کنید.
۳. محلول را روی کاشی‌های حمام اسپری کنید. روی مناطق کثیف‌تر محلول بیشتری به‌ویژه در فضای بین کاشی‌ها یعنی دوغاب اسپری کنید.
۴. اجازه دهید محلول به مدت پنج دقیقه بماند. البته بسته به اینکه کاشی‌ها چقدر کثیف هستند، ممکن است لازم باشد محلول را برای ۳۰ دقیقه یا بیشتر هم بگذارید.
۵. سپس کاشی‌ها را بشویید. برای این کار از یک برس سفت استفاده کنید. این کار باعث شل شدن بیشتر لایه‌های کثیف می‌شود و تمیز کردن کاشی‌ها را آسان‌تر می‌کند.
۶. با آب گرم همه کاشی‌ها را بشویید. برای این کار مجددا دوش را روی حالت آب داغ باز کنید.
چند روش ساده برای تمیز کردن کاشی‌های حمام و سرویس بهداشتی

تمیز کردن کاشی با خمیر جوش شیرین
۱. ۳ پیمانه جوش شیرین را با یک پیمانه آب در یک کاسه مخلوط کنید. تا خمیر غلیظی به دست آید. خمیر باید قوام خمیردندان را داشته باشد. اگر مخلوط غلیظ نیست، جوش شیرین بیشتری اضافه کنید.
۲. خمیر را با یک اسفنج روی کاشی‌ها بمالید. مقدار زیادی از این خمیر را بین کاشی‌ها و روی لکه‌های سخت بمالید.
۳. سپس خمیر را با محلول سرکه اسپری کنید. سرکه با جوش شیرین واکنش نشان می‌دهد و به تمیز شدن کاشی‌ها کمک بیشتری می‌کند.
۴. کاشی‌های خود را با یک برس بشویید. از یک برس با موی سفت استفاده کنید. کاشی‌ها را با حرکت دایره‌ای بشویید و هرجا که لازم است با فشار بیشتر برس بشویید.
۵. از یک سطل یا پارچ برای شست‌وشوی نهایی کاشی‌های خود استفاده کنید. آب را روی کاشی‌ها بریزید تا تمام مواد باقیمانده روی آنها پاک شود.
۶. کاشی‌ها را با یک حوله تمیز خشک کنید. این کار از جمع شدن آب در گوشه‌ها و شکاف‌ها و از رشد کپک جلوگیری می‌کند.
نکاتی برای تمیز نگهداشتن کاشی‌ها
بهتر است قبل از اینکه کاشی‌های حمام خیلی کثیف شوند همیشه تمیز نگهشان دارید. برای این کار دستور زیر را مدنظر داشته باشید.
۱. محلول سرکه را روی کاشی‌ها اسپری کنید. این کار را بعد از اتمام دوش گرفتن دو تا سه بار در هفته انجام دهید. این به تمیز نگه داشتن کاشی‌های حمام برای مدت طولانی‌تری کمک می‌کند.
۲. تمام کاشی‌ها را همیشه بعد از دوش گرفتن آبکشی کنید.
۳. کاشی‌ها را با حوله خشک کنید. برای انجام این کار، حوله مخصوصی را در دستشویی نگه دارید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۷ ترفند برای تمیز کردن یخچال در کمتر از ۳۰ دقیقه​

۷ ترفند برای تمیز کردن یخچال در کمتر از ۳۰ دقیقه

همشهری آنلاین نوشت: اگر وقت کافی برای تمیز کردن یخچال ندارید استفاده از دستمال مرطوب کودک یک گزینه عالی است. هر زمان که همه چیز نامرتب به نظر می‌رسد، یک دستمال مرطوب کودک بردارید و سطوح داخلی یخچال خود را پاک کنید.
یکی از اصول خانه تکانی اساسی نظافت کردن یخچال است. گاهی با روش‌هایی بسیار ساده می‌توان این کار را انجام داد. تمیز کردن یخچال قطعاً ضروری است و ترفندهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای تمیز کردن یخچال از آن‌ها استفاده کنید.

۱. از دستمال مرطوب کودک استفاده کنید​

اگر وقت کافی برای تمیز کردن یخچال ندارید این گزینه عالی است. هر زمان که همه چیز نامرتب به نظر می‌رسد، یک دستمال مرطوب کودک بردارید و سطوح داخلی یخچال خود را پاک کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا هرگونه کثیفی را از بین ببرید. دستمال مرطوب کودک همچنین برای پاک کردن خرده‌ها و مواد غذایی ریخته شده هم عالی است.

۲. از دستمال جادویی نانو استفاده کنید​

دستمال جادویی نانو می‌تواند به تمیز کردن لک ناشی از چاشنی‌ها کمک کند. با این پاک کن جادویی سطوح یخچال را تمیز کنید.

۳. از پارچه و آب داغ استفاده کنید​

تنها چیزی که نیاز دارید یک پارچه است. پارچه‌ای را در آب داغ آغشته کنید و آن را روی غذایی که روی طبقات یخچال ریخته شده یا چسبیده قرار دهید. آن را برای چند ثانیه در آنجا نگه دارید، سپس غذا را با پارچه تمیز کنید. گرمای آب داغ باعث می‌شود که لک و بقایای غذا راحت‌تر از بین برود.
۷ ترفند برای تمیز کردن یخچال در کمتر از ۳۰ دقیقه

۴. از جوش شیرین استفاده کنید​

یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک فنجان آب مخلوط کنید. تمام سطوح یخچال را با استفاده از این محلول و یک پارچه پاک کنید. سعی کنید از چکه کردن محلول تمیز کننده روی طبقاتی که تمیز کرده‌اید جلوگیری کنید. برای رسیدن به نقاطی که دسترسی به آن‌ها سخت است، مانند لولاها و شکاف‌های بین قفسه‌ها، از یک مسواک نرم استفاده کنید. بعد از اینکه تمام سطوح را با محلول پاک کردید، از حوله یا پارچه میکروفیبر دیگری برای خشک کردن فضای داخلی یخچال استفاده کنید.

۵. یخچال را با این روش خوشبو کنید​

یک جعبه باز شده جوش شیرین را در قفسه پایینی یخچال قرار دهید. کل جعبه باز را بگذارید یا اینکه مقداری جوش شیرین را در یک ظرف باز بریزید. این کار سبب می‌شود بعد از تمیز کردن یخچال، بوی تازگی و خوبی در آن ایجاد شود.

۶. از عصاره وانیل استفاده کنید​

عصاره وانیل را در یخچال نگه دارید تا بوهایی را که بر اثر زمان در یخچال ماندگار شدند از بین ببرد. یک تکه پنبه را به عصاره وانیل خیس کنید و در یخچال قرار دهید تا بوی تازه و تمیزی بدهد. زمانی که آن را در یخچال نگهداری می‌کنید، پنبه را در یک ظرف باز شیشه‌ای یا یک فنجان کوچک نگهداری کنید تا همه چیز مرتب بماند.

۷. از روکش استفاده کنید​

در نهایت برای تمیز ماندن قفسه‌های یخچال می‌توانید روکش طبقات یخچال استفاده کنید. این کار در تمیز کردن یخچال کمک زیادی می‌کند. روکش‌ها را متناسب با داخل یخچال خود ببرید و آن‌ها را در امتداد طبقات بچینید. با این کار بار ریخته شدن غذا یا هر نوع مایعی در طبقات به‌سادگی این روکش‌ها را می‌توانید بردارید و بشویید
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

نکات مهم برای تمیز کردن بالکن و تراس​

خانه تکانی اصولی/ ۱۳ نکته مهم برای تمیز کردن بالکن و تراس

سلامت نیوز نوشت: استراحت در بالکن، یک راه عالی برای لذت بردن از هوای تازه است، اما حتی بتن هنوز هم کمی کثیف می شود. خوشبختانه، چیزهای زیادی وجود دارد که می توانید برای تمیز کردن بالکن خود بدون شلنگ استفاده کنید. ما فهرستی با نکات و توصیه‌هایی برای تمیز کردن آسان برای لکه‌های سرسخت تهیه کرده‌ایم تا بتوانید به بالکن بروید و از فضای خود لذت ببرید!
بالکن، مانند هر قسمت دیگری از فضای زندگی شما، نیاز به مراقبت، نگهداری و نظافت منظم دارد. چه اغلب از بالکن خود استفاده می کنید یا نه، گرد و غبار و زباله های بیرونی معمولاً در سطوح سیمانی بالکن شما و به خصوص در پارچه مبلمان پاسیو/بالکن شما نشسته و می مانند.
رطوبت می تواند باعث زنگ زدگی در اطراف سطوح فلزی شود و کف های بتنی می توانند از برگ ها و چربی لکه بگیرند. تمیز کردن بالکن شما ممکن است کاری دشوار به نظر برسد، اما در واقع ساده تر از چیزی است که به نظر می رسد. در حالی که ممکن است مانند فضای داخلی متوجه پیشرفت نشوید، خلاص شدن از شر گرد و غبار و زباله ها دنیای متفاوتی را ایجاد می کند. هنگامی که بالکن شما تمیز شد، ممکن است بخواهید آن را با طرحی شیک تزئین کنیدد و مهمانان خود را با وسایل تمیز تحت تاثیر قرار دهید.
در زیر ۱۳ نکته برای تمیز کردن بالکن، پاسیو یا تراس آپارتمان خود را مشاهده خواهید کرد.
همه چیز را از بالکن خود پاک کنید
این نه تنها اولین قدم ضروری قبل از تمیز کردن است، بلکه یک نکته عالی برای مرتب نگه داشتن بالکن شما است، وسایل غیر ضروری را از بالکن خود خارج کنید. اغلب افراد به دلیل کمبود فضای ذخیره سازی، اشیا را در بالکن خود نگه می دارند و گاهی اوقات افراد فقط چیزهایی را در آنجا فراموش می کنند یا به خود زحمت پاک کردن آنها را نمی دهند.
اگر برای تمیز کردن آماده می‌شوید، تمام وسایلی را که می‌توانید از بالکن خود خارج کنید. اگر مبلمان سبکی دارید که جابجایی آنها آسان است، آن ها را نیز بیرون بیاورید. پس از پایان تمیز کردن و خشک شدن سطوح، می‌توانید تمام اقلام ضروری را که به آنجا تعلق دارند، دوباره بازگردانید. اگر نوعی کف پوش در بالکن خود دارید، چه حصیر، روکش لاستیکی یا لایه های رزینی، اگر به راحتی جدا می شوند، قبل از تمیز کردن و آوردن آنها، ابتدا آنها را در بالکن تکان دهید.
گرد و غبار و زباله های سست را پاک کنید
هنگامی که تمام وسایل از بالکن شما پاک شد، می توانید تمیز کردن را شروع کنید. اولین قدم در نظافت، جارو کردن کف‌ها است. گرد و غبار، برگ ها و زباله ها را می توان به سختی شناسایی کرد، اما برای داشتن یک بالکن تمیز، ابتدا باید کف بالکن تمیزی داشته باشید. اگر مدتی است کف بالکن خود را تمیز نکرده اید، ممکن است گرد و غبار و زباله زیادی برای جارو کردن داشته باشد. مطمئن شوید که به طور کامل و در صورت نیاز چندین بار جارو کنید.
برای گرفتن بهترین نتیجه از یک جارو با موهای زبر استفاده کنید
برای تمیز کردن کف بالکن آپارتمان، بهتر است از جارو با موهای زبر استفاده کنید. این جاروها جاروهای سنگینی هستند که برای سطوحی مانند بتن ساخته شده اند. آنها را می توان در هر فروشگاه سخت افزار خانگی پیدا کرد. اگر یک جارو دستی ندارید یا نمی‌خواهید یکی بخرید، یک جارو معمولی می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد، با این حال، ممکن است مجبور شوید چندین بار کف‌ها را جارو کنید تا نتایج یکسانی داشته باشید.
بالکن خود را اسفنج بکشید
برای نظافت بالکن بدون شلنگ بهتر است بگوییم از اسفنج استفاده کنید. با این حال، قبل از استفاده از آب و یا صابون یا مواد شوینده گرد و غبار را جارو بزنید. در غیر این صورت، مطمئناً گرد و غبار را به خاک بیشتری تبدیل می کنید و لکه های بیشتری را در بالکن یا پاسیو خود نسبت به چیزی که با آن شروع کرده اید، باقی می گذارید.
لکه های زنگ زدگی را با مواد شوینده لباسشویی پاک کنید
زنگ می‌تواند از رطوبت روی فلز اطراف نرده‌های بالکن، درهای بالکن یا هر سطح فلزی دیگری که ممکن است در بالکن خود داشته باشید ایجاد شود. در ماه های مرطوب پاییز و به ویژه در ماه های زمستان که برف کاملاً آب نمی شود، این سطوح مستعد ایجاد لکه های زنگ زدگی هستند. بهترین راه برای از بین بردن لکه های زنگ زدگی استفاده از مواد شوینده روی آن است. مواد شوینده را با یک اسفنج مالیده، بگذارید یک ساعت یا بیشتر بماند و آن را با آب گرم کاملا تمیز کنید.
خانه تکانی اصولی/ ۱۳ نکته مهم برای تمیز کردن بالکن و تراس

برای لکه های برگ از مواد شوینده ظرف استفاده کنید
اگر برگ‌ها روی بالکن شما نشسته و مدتی در آنجا نشسته‌اند، ممکن است لکه‌هایی از برگ‌های کف‌های بتنی خود داشته باشید. حیاط آپارتمان یا کف بالکن را با مواد شوینده تمیز کنید. مایع ظرفشویی را روی لکه ها بمالید و با اسفنج مالیده و بگذارید یک ساعت یا بیشتر بماند. پس از یک ساعت، مواد شوینده را با آب گرم بشویید یا پاک کنید.
برای لکه های چربی از چربی زدا استفاده کنید
اگر روی بتن کف بالکن یا پاسیو خود لکه‌های چربی مواد غذایی یا چربی روغن دارید، چربی‌گیرها یکی از پاک‌کننده‌های مناسب بالکن است. شما همیشه دستورالعمل هایی را روی بسته بندی این محصولات خواهید یافت. به طور مشابه، این ها را می توان در هر فروشگاه سخت افزار خانگی در بخش پاک کننده ها خریداری کرد.
از تری سدیم فسفات برای لکه های روغن استفاده کنید
با تری سدیم فسفات می توانید بالکن را از لکه های روغن تمیز نگه دارید. این یک ماده شیمیایی غیر آلی است، بنابراین هنگام استفاده از این محصول حتما از دستکش محافظ استفاده کنید. برای بهترین نتیجه می توان آن را رقیق کرد و با آب و صابون مخلوط کرد.
سفید کننده رقیق شده را برای پاک کردن کپک پخش کنید
سفید کننده، یک ماده تمیز کننده فوق العاده برای تمیز کردن تراس و تمیز کردن بالکن از هرگونه که کپک است. با آب گرم رقیق کنید، روی سطح اسپری کنید و بگذارید یک ساعت یا بیشتر بماند. همیشه از احتیاط و محافظتی مانند دستکش استفاده کنید تا پوستتان نسوزد یا آسیب نبیند. بعد از یک ساعت آن را با آب گرم پاک کنید.
سخت ترین لکه های زنگ زدگی را با اسید موریاتیک پاک کنید
اسید موریاتیک نام دیگر اسید قوی خورنده است که گاهی اوقات اسید هیدروکلریک نیز نامیده می شود. مانند سایر پاک کننده های شیمیایی، ممکن است باعث سوختگی پوست شود، بنابراین در پوشیدن دستکش های محافظ احتیاط کنید. این محصول برای زنگ زدگی نه تنها در بالکن شما، بلکه در هر جای خانه یا آپارتمان مفید خواهد بود. از یک برس مو یا اسکراب با این محصول استفاده کنید تا بهترین نتیجه را در تمیز کردن لکه های زنگ زدگی به دست آورید.
برای عمیق ترین تمیز کردن از یک واشر فشار استفاده کنید
برای تمیز کردن گرده های بالکن خود و همچنین گرد و غبار، زنگ زدگی، لکه های برگ و روغن، بهتر است از یک واشر فشار استفاده کنید. این ساده ترین و موثرترین راه حل برای تمیز کردن پاسیو، بالکن یا تراس است. فشار آب معجزه می کند و به سرعت کار می کند بدون اینکه مجبور باشید برای تمیز کردن، شستن و یا استفاده از اسفنج و پارچه سخت کار کنید
بالکن خود را با آب تمیز بشویید
پس از انجام همه موارد، پس از استفاده از مواد شوینده، اسیدها و سفید کننده ها و پاک کردن آن از بالکن، بالکن خود را با آب تمیز بشویید. باقی ماندن اسیدها یا مواد شوینده ممکن است باعث ایجاد بقایایی شود آنها را با دقت بیشتری پاک کنید. استفاده از آب گرم بهترین گزینه برای تمیز کردن کامل بالکن است.
کف بالکن را درزگیری کنید
اگر کف بالکن، تراس یا پاسیو شما بتنی است، بهتر است آنها را با درزگیر ببندید تا از لک شدن روغن یا برگ جلوگیری شود. تعدادی محصول برای آب بندی بتن در بازار موجود است. استفاده از اکثر آنها بسیار آسان است و ابزارهای ساده ای مانند غلتک های رنگ این کار را انجام می دهند. همیشه می‌توانید دستورالعمل‌ها را روی بسته‌بندی بیابید، یا مشاوره حرفه‌ای دریافت کنید.
کلمات پایانی
بسیاری از مردم تعجب می کنند که چگونه بالکن، پاسیو یا تراس بتنی را تمیز کنند و همانطور که می بینید، این کار سختی نیست. اگر از محصولات مختلف روی زنگ زدگی و لکه های روغن استفاده می کنید یا ابزار لازم یا پاک کننده بالکن ندارید، ممکن است کمی زمان بر باشد. اگر زمان یا انگیزه کافی برای نظافت بالکن خود را ندارید، همیشه می توانید به یک سرویس خوب نظافت بالکن اعتماد کنید که با ابزار و محصولات آماده شده است و این کار را برای شما انجام می دهد. بالکن تمیز شما نه تنها مهمانان شما را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه شما را سالم و شاد نگه می دارد
 

Similar threads

بالا