onia$
دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]توصيههايي به افراد در پستهاي حساس[/h]
ترجمه: مسعود حسيني دلوئي
در دوره جديد رياستجمهوري، از گروه جديدي از مديران بخش خصوصي براي قبول پستهاي رده بالاي دولتي دعوت به عمل خواهد آمد. آيا آنها در ايفاي نقشهايشان موفق خواهند شد؟ به عنوان كسي* كه تجربه چنين نقشي را دارد و شاهد آمد و رفت بسياري هم بوده، پيشنهادهايي براي مديراني كه به پستهاي بالاتر ارتقا مييابند، دارم:
ساختارهاي سازماني بسيار متفاوتند و اغلب يك دليل (يا يك داستان) پشت آنها وجود دارد. بنابراين از خواندن نوشتههاي مقامات قبلي و كارمندان كنوني و همچنين صحبت با آنها غافل نباشيد. همكاران جديد آموختههايتان را مورد تحسين قرار خواهند داد و شما به آمادگي بيشتري دست خواهيد يافت.
افراد شايسته را در مناصب بگماريد. درست مانند كسبوكارتان، موفقيت شما در گروي گردآوري و چيدن تيمتان است، اما به احتمال زياد نياز به تركيب متنوعتري از تجربه، وابستگيهاي سياسي، شبكههاي سازماني و توانمنديها خواهيد داشت. تيمي بسازيد كه بتوان روي تنوع تخصص آن در راهنمايي اعضا جهت همراه بودن با يكديگر، اشتراك اطلاعات و ترسيم اهداف مشترك سرمايهگذاري كرد. كاركنان حرفهاي ميتوانند منبعي بزرگ و حياتي در جهت انجام كارها باشند.
از اين رو، آنها را نيز درگير فعاليتها كنيد. هر چند سمتهاي اصلي و كليدي بسيار مهم هستند، اما دقت كنيد كه از ساير خطوط كاري تيمتان غافل نشويد. با رسانهها و گروههاي برونسازماني تعامل داشته باشيد. ممكن است به اين گروهها به عنوان «تحليلگر سرمايهگذاران» نگاه كنيد كه عملكردتان را ارزيابي يا شما را ناگزير از پيروي از دستور كار خاصي كنند. بايد درك كنيد كه رسانهها هم وظيفه دارند.
اكثر اصحاب رسانه به دنبال واقعيت هستند، اما ناگزيرند در كوتاهترين زمان ممكن بيشترين حجم اطلاعات را جمعآوري كنند. شما و تيم شما ميتوانيد آنها را ياري كنيد. به طور مشابه، با ديگر ذيحقاني كه دغدغه واحد شما را دارند تعامل داشته باشيد. آنها ميتوانند كمك بزرگي باشند، همان گونه كه ميتوانند تبديل به مانعي در سر راه شما شوند. شبكههاي رسمي و غيررسمي با همكاران ساير بخشها و كاركنان دولت ايجاد كنيد.
فرآيندهاي بين سازماني تعيينكننده بسياري از مسائل هستند و دستيابي شما به اين قدرت بستگي به ميزان دانش، ايدهها، روابط شما در درون و برون دولت و همچنين توانايي شما در بهكارگيري آنها خواهد داشت. بپذيريد كه موجوديت شما بستگي زيادي به «فرآيندهاي بين سازماني» خواهد داشت. در برخي بخشها، فرآيندها حتي ميتوانند در دادگاهها طرح شوند. فرآيندها ميتوانند دروندادهاي مفيد را تسهيل كنند و به شما در كسب حمايت كمك كرده و اختلافها را حل كنند، اما از طرف ديگر آنها مي توانند سازمان را فلج سازند. سعي كنيد از منفعتهاي آنها بهره گيريد، اما بر نياز به تصميمگيري تاكيد داشته باشيد. روي دستيابي به نتايج تمركز كنيد. بسياري از فرآيندها، توقعات خارج از سازمان و تنوع ديدگاهها در دولت، به همراه فوريت كارهاي روزمره حتي ميتوانند بينش توانمندترين مديران را نسبت به مهمترين هدف (به انجام رساندن كار) كور كنند.
اهدافي كه در اوايل اين مسير برميگزينيد، احتمالا بايد كليتر از اهدافي باشند كه در كسبوكارتان انتخاب ميكرديد. مسير هم ممكن است پرپيچ و خمتر باشد، اما شما و واحدتان ميتوانيد با تمركز بر شيوهها تفاوت ايجاد كنيد.از حلقههاي بازخورد براي باقي ماندن در مسير صحيح كمك بگيريد. كاركنانتان را راهنمايي كنيد و از پرورش احساس تعلق خاطر به اهداف هنگام انجام كارها در تكتك افرادتان اطمينان حاصل كنيد. در نهايت فراموش نكنيد كه كار شما اداره دفتر كارتان نيست، بلكه هدف شما خدمت به جامعه است.
* رابرت زوليك، رييس سابق نمايندگي تجاري گروه بانك جهاني و آمريكاست. وي مناصب عالي در دولت و وزارت خزانهداري آمريكا را عهدهدار بوده است.
منبع: گزيده مديريت
ترجمه: مسعود حسيني دلوئي
در دوره جديد رياستجمهوري، از گروه جديدي از مديران بخش خصوصي براي قبول پستهاي رده بالاي دولتي دعوت به عمل خواهد آمد. آيا آنها در ايفاي نقشهايشان موفق خواهند شد؟ به عنوان كسي* كه تجربه چنين نقشي را دارد و شاهد آمد و رفت بسياري هم بوده، پيشنهادهايي براي مديراني كه به پستهاي بالاتر ارتقا مييابند، دارم:
ساختارهاي سازماني بسيار متفاوتند و اغلب يك دليل (يا يك داستان) پشت آنها وجود دارد. بنابراين از خواندن نوشتههاي مقامات قبلي و كارمندان كنوني و همچنين صحبت با آنها غافل نباشيد. همكاران جديد آموختههايتان را مورد تحسين قرار خواهند داد و شما به آمادگي بيشتري دست خواهيد يافت.
افراد شايسته را در مناصب بگماريد. درست مانند كسبوكارتان، موفقيت شما در گروي گردآوري و چيدن تيمتان است، اما به احتمال زياد نياز به تركيب متنوعتري از تجربه، وابستگيهاي سياسي، شبكههاي سازماني و توانمنديها خواهيد داشت. تيمي بسازيد كه بتوان روي تنوع تخصص آن در راهنمايي اعضا جهت همراه بودن با يكديگر، اشتراك اطلاعات و ترسيم اهداف مشترك سرمايهگذاري كرد. كاركنان حرفهاي ميتوانند منبعي بزرگ و حياتي در جهت انجام كارها باشند.
از اين رو، آنها را نيز درگير فعاليتها كنيد. هر چند سمتهاي اصلي و كليدي بسيار مهم هستند، اما دقت كنيد كه از ساير خطوط كاري تيمتان غافل نشويد. با رسانهها و گروههاي برونسازماني تعامل داشته باشيد. ممكن است به اين گروهها به عنوان «تحليلگر سرمايهگذاران» نگاه كنيد كه عملكردتان را ارزيابي يا شما را ناگزير از پيروي از دستور كار خاصي كنند. بايد درك كنيد كه رسانهها هم وظيفه دارند.
اكثر اصحاب رسانه به دنبال واقعيت هستند، اما ناگزيرند در كوتاهترين زمان ممكن بيشترين حجم اطلاعات را جمعآوري كنند. شما و تيم شما ميتوانيد آنها را ياري كنيد. به طور مشابه، با ديگر ذيحقاني كه دغدغه واحد شما را دارند تعامل داشته باشيد. آنها ميتوانند كمك بزرگي باشند، همان گونه كه ميتوانند تبديل به مانعي در سر راه شما شوند. شبكههاي رسمي و غيررسمي با همكاران ساير بخشها و كاركنان دولت ايجاد كنيد.
فرآيندهاي بين سازماني تعيينكننده بسياري از مسائل هستند و دستيابي شما به اين قدرت بستگي به ميزان دانش، ايدهها، روابط شما در درون و برون دولت و همچنين توانايي شما در بهكارگيري آنها خواهد داشت. بپذيريد كه موجوديت شما بستگي زيادي به «فرآيندهاي بين سازماني» خواهد داشت. در برخي بخشها، فرآيندها حتي ميتوانند در دادگاهها طرح شوند. فرآيندها ميتوانند دروندادهاي مفيد را تسهيل كنند و به شما در كسب حمايت كمك كرده و اختلافها را حل كنند، اما از طرف ديگر آنها مي توانند سازمان را فلج سازند. سعي كنيد از منفعتهاي آنها بهره گيريد، اما بر نياز به تصميمگيري تاكيد داشته باشيد. روي دستيابي به نتايج تمركز كنيد. بسياري از فرآيندها، توقعات خارج از سازمان و تنوع ديدگاهها در دولت، به همراه فوريت كارهاي روزمره حتي ميتوانند بينش توانمندترين مديران را نسبت به مهمترين هدف (به انجام رساندن كار) كور كنند.
اهدافي كه در اوايل اين مسير برميگزينيد، احتمالا بايد كليتر از اهدافي باشند كه در كسبوكارتان انتخاب ميكرديد. مسير هم ممكن است پرپيچ و خمتر باشد، اما شما و واحدتان ميتوانيد با تمركز بر شيوهها تفاوت ايجاد كنيد.از حلقههاي بازخورد براي باقي ماندن در مسير صحيح كمك بگيريد. كاركنانتان را راهنمايي كنيد و از پرورش احساس تعلق خاطر به اهداف هنگام انجام كارها در تكتك افرادتان اطمينان حاصل كنيد. در نهايت فراموش نكنيد كه كار شما اداره دفتر كارتان نيست، بلكه هدف شما خدمت به جامعه است.
* رابرت زوليك، رييس سابق نمايندگي تجاري گروه بانك جهاني و آمريكاست. وي مناصب عالي در دولت و وزارت خزانهداري آمريكا را عهدهدار بوده است.
منبع: گزيده مديريت