تنظیمات اینورتر

hossein.t

عضو جدید
نحوه تنظیم پارامترهای اینورتر:
برای تنظیم پارامترهای اینورتر باید گامهای زیر را بردارید: 1- مطالعه دقیق دفترچه راهنمای مربوط به اینورتر 2- شناسایی ترمینالهای اینورتر و نوع هرکدام از ترمینالها از لحاظ ورودی یا خروجی بودن و آنالوگ یا دیجیتال بودن آنها. 3- مطالعه پارامترهای دستگاه معرفی ترمینالهای اینورتر: در اینجا قصد داریم ترمینالهایی که معمولاً در تمامی اینورترها مشابه هستند به اختصار توضیح دهیم:

1- ترمینالهای مربوط به ورودی ولتاژ اصلی که سه فاز 380 ولت است و با حروف R - S – T بر روی ترمینال مشخص میشوند. این ولتاژ هم خروجی اینورتر به موتور را تغذیه میکند و هم مدارات داخلی خود اینورتر تغذیه میکند. 2- ترمینالهای مربوط به خروجی اینورتر به موتور که با حروف U – V – W بر روی ترمینال مشخص میشوند. ولتاژ و فرکانسی که توسط اینورتر تنظیم شده است توسط این ترمینالها به موتور اعمال میشوند. 3- ترمینالهای ورودی دیجیتال که برای ورود فرمانهای دیجیتال به اینورتر استفاده میشود که معمولاً ولتاژ 24 ولت DC است و توسط رله یا کنتکتور یا PLC تحریک میشوند. کنتاکتها پر کاربرد این ترمینال به شرح زیر است: الف) کنتاکت دیجیتال مشترک یا Sequence input common (SC) یا Digital input common (DCOM :
همانطور که از نام این کنتاکت مشخص است از این کنتاکت به عنوان تغذیه 24 ولت DC برای ورودی ترمینالهای دیجیتال استفاده میشود. ب) ورودی استارت - استپ یا start/stop : از این کنتاکت برای روشن و خاموش کردن موتور استفاده میشود. ج) ورودی راستگرد – چپگرد یا fwd/rev : از این کنتاکت برای راستگرد و چپگرد کردن موتور استفاده میشود. در حالتیکه تحریک نیست موتور راستگرد و در حالت تحریک موتور به صورت چپگرد دوران میکند. نکته : در تصویر بالا کنتاکت Forward/stop (SF) برای استپ و راستگرد استفاده میشود. و کنتاکت Reverse/stop (SR) برای استپ و چپگرد استفاده میشود. د) ورودی تحریک موقت یا jog : از این ورودی برای تحریک موقت موتور استفاده میشود به طوری که مادامیکه این ورودی در حالت تحریک باشد موتور روشن است و در غیر این صورت موتور خاموش می باشد. ر) ورودی های قابل برنامه ریزی یا Multi function input (S1,S2,S3) : این ورودی ها این امکان را به کاربر میدهند تا بتواند عملیاتهای مختلفی مانند سرعتهای دلخواه را با تنظیمات داخل برنامه مربوط به هرکدام از این ورودی ها را بر روی موتور اعمال کند. 4- ترمینالهای ورودی آنالوگ که برای ورودی فرمانهای آنالوگ که معمولاً ولتاژ 0-10 ولت DC یا 4-20 میلی آمپر DC میباشد و توسط ولوم یا خروجی آنالوگ PLC کنترل میگردد استفاده میشود. کنتاکتهای مربوط به این ترمینال به شرح زیر است: الف) کنتاکت مشترک ورودی آنالوگ یا Analog input circuit common (AGND) : از این کنتاکت برای صفر ولتاژ تغذیه ورودی آنالوگ استفاده میشود. نکته : در تصویر بالا این ورودی با FC مشخص شده است. ب) کنتاکت تغذیه ورودی آنالوگ که معمولاً 10 ولت DC است. که در تصویر بالا با FC مشخص شده است. ج) کنتاکت ورودی آنالوگ Analog input (AI) : این کنتاکت ورودی ولتاژتغذیه آنالوگ است که برای کنترل میزان سرعت موتور به صورت دستی یا فرمان از خارج استفاده میشود. نکته : در تصویر بالا این کنتاکت با FR مشخص شده است. 5- ترمینالهای خروجی دیجیتال که معمولاً به صورت کنتاکت رله میباشد. از این ترمینالها معمولاً برای اطلاع رسانی به خارج از درایور استفاده میشود مثل حالت آماده به کار درایور یا Ready و حالت در حال کار یا Running و حالت خطا در اینورتر یا Fault . کنتاکتهای مربوط به این ترمینال به شرح زیر است: الف) کنتاکت مشترک خروجی دیجیتال Common (MC) : این کنتاکت ولتاژتغذیه ای است که به مدارات بریون از اینورتر فرمان میدهد. ب) کنتاکت های باز(MA) normally open و بسته(MB) normally close : این کنتاکتها مسئولیت وصل و قطع ولتاز مشترک خروجی دیجیتال نسبت به وسیله خارجی را به عهده دارند. 6- ترمینالهای خروجی آنالوگ که معمولاً ولتاژ 0-10 ولت DC یا 0-20 میلی آمپر DC میباشد و برای اطلاع رسانی به خارج از درایور استفاده میشود. کنتاکتهای مربوط به این ترمینال به شرح زیر است: الف) کنتاکت صفر ولتاژ خروجی یا Analog output circuit common (AGND) که در تصویر بالا با Multi-function analog output common (AC) مشخص شده است. ب) کنتاکت ولتاژ خروجی که بین 0-10 ولت DC یا 0-20 میلی آمپر DC متغیر است و برای تشخیص میزان سرعت یا جریان موتور (بستگی به تعریف در تنظیمات برنامه درایور دارد ) در خارج از اینورتر به کار میرود. 7- ترمینال مربوط به ترمز : گاهی اوقات باری که به موتور متصل است بسیار سنگین است یا این بار به صورت عمودی حرکت میکند ، اینگونه بارها دارای اینرسی بسیار زیادی میباشند. در این صورت هنگام خاموش کردن موتور یا هنگام ترمز موتور ولتاژزیادی توسط موتور تولید و به منبع تغذیه یا اینورتر اعمال میشود. اگر این ولتاژ برگشتی بزرگتر از میزان ظرفیت اینورتر باشد باعث معیوب شدن اینورتر میشود. برای جلوگیری از این اتفاق یک مقاومت با ظرفیت حرارتی بالا در ترمینال مخصوص روی اینورتر نصب میشود تا این ولتاژ برگشتی را در خود مستهلک کند. در تصویر بالا کنتاکتهای braking resistor (B1 , B2) به همین منظور به کار میروند. معرفی پارامترهای تنظیمی اینورتر: تنظیمات نرم افزاری اینورتر: اقداماتی که قبل از تننظیمات نرم افزاری انجام دهیم به شرح زیر است: 1- مطالعه دقیق مشخصات موتور: ولتاژنامی موتور – جریان نامی موتور – توان نامی موتور – فرکانس نامی موتور - سرعت نامی موتور – ضریب قدرت نامی موتور 2- انتظارات مصرف کننده از اینورتر: حداقل سرعت – حداکثر سرعت – شیب افزایش سرعت نسبت به زمان – شیب کاهش سرعت نسبت به زمان – کنترل از فاصله دور – کنترل از محل اینورتر – کنترل به صورت حلقه بسته (با فیدبک سرعت) – کنترل به صورت حلقه باز و .... از آنجایی که اینورترها از لحاظ تکنولوژی به کار رفته شده در آنها و روش برنامه ریزی و منوهای نرم افزاری آنها از تنوع بالایی برخوردار هستند ، ما در اینجا تنها به آیتمهی پر اهمیت در تنظیمات نرم افزاری اینورتر اشاره میکنیم: نکته: تغییرات در ولتاژ و فرکانس اعمالی به موتورهای القایی بر روی شار مغناطیسی تولید شده توسط سیم پیچهای میدان به شکل معادله زیر تاثیر می گذارد:
نکته:
فرمولهای سرعت ، گشتاور ، فرکانس و شار مغناطیسی موتورهای القایی:

N=120F/P
N = سرعت میدان دوار (سرعت استاتور)
F = فرکانس اعمالی به سیم پیچهای میدان
P = تعداد قطب استاتور
Φ=V/F
φ = شار مغناطیسی تولید شده توسط سیم پیچهای میدان
V = ولتاژ اعمال شده به سیم پیچ های میدان
F = فرکانس اعمال شده به سیم پیچهای میدان

T = گشتاور
φ = شار مغناطیسی تولید شده توسط سیم پیچهای میدان
= جریان آرمیچر
T=KV²
T = گشتاور
V = ولتاژ اعمال شده به استاتور
K = ضریب ثابت
1- تعیین جهت چرخش هنگام استارت موتور 2- فرکانس مرجع (فرکانس کاری موتور که این آیتم میتواند در حین کار موتور نیز تغییر کند) 3- حداکثر فرکانس (فرکانس نامی موتور) 4- حداکثر ولتاژ (ولتاژ نامی موتور) 5- حداکثر ولتاژ فرکانس (تنظیم مقدار فرکانسی که در حداکثر ولتاژ در خروجی ظاهر میشود) 6- زمان شتاب مثبت (سرعت شتاب موتور هنگام روشن کردن) 7- زمان شتاب منفی (سرعت شتاب موتور هنگام خاموش کردن)
8- حداقل فرکانس خروجی 9- حداقل ولتاژ فرکانس خروجی 10-حداکثر جریان خروجی 11- حداقل و حداکثر فرکانس خروجی (تنظیم کمترین و بیشترین سرعت موتور)
آلارمهای اینورتر: آلارمها یا خطاهایی که در اینورتر نمایش داده میشوند معمولاً به صورت کد نمایش داده میشوند که کد مربوط به هر خطا در دفترچه راهنمای اینورتر ذکر شده است. عادی:
  • حالت آماده به کار اینورتر
  • عملکرد عادی در فرایند کار اینورتر
اخطار:
  • همزمان بودن فرمانهای ورودی راستگرد و چپگرد
  • کمبود ولتاژ اصلی
  • زیاد بودن ولتاژ اصلی
  • افزایش بیش از حد دما
  • افزایش بیش از حد گشتاور
خطاهایی که باعث قطع خروجی اینورتر میشود (جهت حفاظت) :
  • افزایش جریان
  • زیاد بودن ولتاژ اصلی
  • کمبود ولتاژ اصلی
  • خطا در کنترل توان تغذیه
  • افزایش بیش از حد دما
  • افزایش بیش از حد بار موتور
  • افزایش بیش از حد بار اینورتر
  • افزایش گشتاور
  • خطای خارجی
خطاهای اینورتر:
  • خطا در مموری اصلی اینورتر
  • خطا در حافظه ROM اینورتر
  • خطا در مقادیر ورودی پارامترهای تنظیمی اینورتر
 

hamedsekhavat

عضو جدید
فروش انواع پمپ وکیوم الکتروموتور اینورتر سروموتور پمپ شناور موتور دیزل ژنراتور سافت استارتر موتور ویبره گیربکس
 
بالا