[تلویزیون ] - کارآگاهانی که ما را عاشق کردند

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
همشهری جوان: در حافظه خیلی از ما، بیشتر از هر نوع سریال خارجی، سریال های پلیسی جا خوش کرده اند و حالا باید برای خداحافظی های مکررشان غصبه بخوریم.

کارآگاه کاستر/ عطالله کاملی

دیگر ماجرای این سریال دو فصلی را که دو قهرمان متفاوت داشت، همه می دانند؛ سریالی که با دو نام مختلف (کارآگاه کاستر و بازرس) برای ما پخش شد. زیگفرید لوتز در نقش «اروین کاستر» برای ما آشناتر است، به خصوص که با صدای مرحوم کاملی به یادش می آوریم. این سریال از 1976 تا 1985 روی آنتن رفت و سری دومش با بازی «الف شیپ» در نقش سربازرس «کرس» (با صدای ماندگار پرویز بهرام) پخش شد.


درک/ ایرج رضایی
این مجموعه آلمانی از سال 74 تا 98 میلادی به طور مرتب ساخته شد و همه 281 قسمت 60 دقیقه ای اش را یک نفر نوشته؛ «هبرت رینکر». حالا اینکه استاد این همه ایده را، هر هفته و به مدت 24 سال از کجا گیر آورده، مسئله دیگری است! درک در تمام دنیا بسیار معروف و محبوب شد.


شرلوک هولمز/ زند - مقامی

از 1903 تا به حال، 79 بازیگر در جلد شرلوک فرو رفته اند و 205 فیلم هم درباره او ساخته شده و همچنان هم ادامه دارد تا جایگاه ویژه اش در ادبیات پلیسی بیشتر عیان شود. بی شک معروفترین هلمز
برای ما و اغلب کشورهای دنیا، جرمی برت است، بازیگری که با دو دوبلور (در سه فصل) برای ما خاطره شد و در جریان مجموعه پنجم سریال سکته کرد و مرد.


آلبرت کمپیون/ جلال مقامی
یک پلیس انگلیسی که اقتباسی بود از کتابی به همین نام نوشته مارگری آلینگهام. شخصیتی که زیر سایه شرلوک هولمز افسانه ای باقی ماند. از این کتاب ها دو بار اقتباس تلویزیونی شده که دومی اش را (ساخته شده در سال های 90-89) ما دیده ایم. اگر یادتان باشد، روش حل معماها توسط کمپیون چیزی بین روش پوآرو و شرلوک هلمز بود.


بازرس موزر/ کیکاووس یا کیده

سریالی اتریشی که از سال 94 کلید خورد و تا سال 2004 یک نفس ادامه داشت و حیوانش از آدمیزادش مشهورتر شد! این مجموعه بیشتر از آنکه پلیسی باشد، حادثه ای بود. 42 کشور دنیا این مجموعه را با نام «کمیسر رکس» پخش کردند؛ نه«کمیسر ورکس».


ناوارو/ بهرام زند

هیچ نشانی از پلیسیت (!) در ظاهرش پیدا نبود، به ندرت دست به اسلحه می برد، اضافه وزنداشت، شکم برآمده اش جلوی هر چالاکی را می گرفت ولی وقتی وارد میدان می شد، با آن اعتماد به نفس و تجربه ای که در چشمانش موج می زد، خیال همه را راحت می کرد. او نه به اندازه کارآگاه های انگلیسی، تخیلی به نظر می رسد و نه به اندازه آلمانی ها بی روح یک فرانسوی آرام که بزرگ شدن یولان (دخترش) مهمترین دغدغه زندگی بود. روژه هانن (با اصلیت الجزایری) این نقش عزیز را برای 18 سال و در 108 قسمت جاودانه کرد. هانن باجناق فرانسوا میتران (رئیس جمهور معروف و مرحوم فرانسه) هم هست.
www.bartarinha.ir
 

Similar threads

بالا