تعالی سازمانی

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
مقدمه
مدلی که جایزه تعالی سازمانی بر آن استوار شده، دارای نه معیار است. پنج معیار آن، توانمندسازها و چهار معیار دیگر نتایج هستند.
توانمندسازها: رهبری، استراتژی، کارکنان، شراكت ها و منابع، فرآیندها، محصولات و خدمات
نتایج: نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه، نتایج کلیدی
معیارهای ”توانمندساز“، آنچه را یک سازمان انجام می‌دهد پوشش می‌دهند و معیارهای ”نتایج“، آنچه را که یک سازمان بدست می‌آورد. ”نتایج“ بر اثر اجرای ”توانمندسازها“ بدست می آیند و ”توانمندسازها“ با گرفتن بازخور از ”نتایج“ بهبود می‌یابند. شکل زیر، نمایی از مدل را نشان داده که پویایی مدل در آن نمایان است.
يادگيري، خلاقيت و نوآوري کمک می‌کند تا توانمندسازها بهبود یافته و بهبود توانمندسازها، بهبود نتایج را به دنبال خواهد داشت.

هر یک از معیارهای نه گانه مدل جایزه تعالی سازمانی شامل چند جزء است که ابعاد مختلف معیار را مشخص می‌سازد. در ادامه تعریف هر یک از معیارهای مدل و اجزای آنها آمده است.

معیار 1 : رهبری
معیار 2 : استراتژی
معیار 3 : کارکنان
معیار 4 : شراكت ‌ها و منابع
معیار 5 : فرآیندها، محصولات و خدمات
معیار 6 : نتایج مشتری
معیار 7 : نتایج کارکنان
معیار 8 : نتایج جامعه
معیار 9 : نتایج کلیدی

معیارها و زیرمعیارها
در این بخش هر یك از معیارها و زیرمعیارها شرح داده می‌شود:

معيار 1 - رهبري
معيار رهبري نشان مي‌دهد که رهبران، به ويژه رهبران ارشد، ضمن تعيين جهت گيری کلی سازمان، چگونه از طريق سامانه های مديريتی، سازمان را در جهت تحقق اهداف و پايداري آن هدايت مي‌كنند. اين معيار همچنين به چگونگي رفتار رهبران در ايفاي نقش به عنوان الگوهاي اخلاقي و ارزشي سازمان، الهام بخشي، توسعه فضاي اعتماد، انعطاف پذيري، مراعات قوانين و مقررات، مسئوليت پذيري اجتماعي و تعامل فعال با ذي‌نفعان كليدي مي‌پردازد.

1-الف) رهبران ماموريت، چشم انداز و ارزش‌های سازمان را تعیین كرده و خود به عنوان الگوی ارزشي و اخلاقي عمل مي‌كنند.
1- ب) رهبران، سامانه جامع مديريت وعملكرد سازمان را تعريف، پايش و بازنگري کرده، بهبود مي‌دهند.
1- ج) رهبران، ذي‌نفعان بيروني سازمان را مي‌شناسند و فعالانه با آنها در تعامل هستند.
1- د)رهبران با همراهي كاركنان سازمان، فرهنگ تعالي را تقويت مي‌كنند.
1- ﻫ) رهبران از چابكي و انعطاف‌پذيري سازمان اطمينان دارند و با مدیریت تغییر، از پایداری سازمان اطمينان حاصل مي‌كنند.

معيار 2- استراتژی
معيار استراتژي نشان مي‌دهد که سازمان‌هاي متعالي چگونه استراتژي‌ها و خط‌مشي‌هاي پشتيبان را به منظور برآورده كردن نيازها و انتظارات ذينفعان، تدوين، بازنگري و به‌روز مي‌كنند. اين سازمان‌ها براي تحقق استراتژی‌ها، آنها را ‌با ذی‌نفعان در ميان گذاشته و در جهت دستيابي به موفقيت پايدار، ساختار سازمانی و چارچوب فرآيندها را طراحی كرده، برنامه‌‌ها و اهداف مرتبط را توسعه داده و جاري مي‌سازند.

1- الف) استراتژي‌ها مبتني بر ارزيابی، تحليل و درك نيازها و انتظارات ذينفعان و محيط بيروني است.
2- ب) استراتژي‌‌ها مبتني بر ارزیابی، تحلیل و درك عملكرد دروني و قابليت‌های سازمانی است.
2- ج)استراتژي‌‌ها و خط‌مشي‌هاي پشتيبان آن تدوین، بازنگري و به‌روز مي‌شود.
2- د)استراتژي‌ها و خط‌مشي‌هاي پشتيبان آن، با ذی‌نفعان در ميان گذاشته شده و اجرا و پايش مي‌شود.

معیار3- كاركنان
معيار كاركنان نشان مي‌دهد که سازمان‌هاي متعالي چگونه كاركنان خود را به عنوان سرمايه هاي انساني ارج مي‌نهند و فرهنگي را ايجاد مي‌كنند كه دستيابي به منافع طرفين از طريق همسويی اهداف فردي و سازماني ميسر ‌شود. اين معيار همچنين به چگونگي توسعه قابليت‌ها، ترويج عدالت و برابري، برقراری ارتباط، تشويق، قدرداني و مراقبت کارکنان در جهت ايجاد انگيزه و تعهد به منظور قادر ساختن آنها برای استفاده از دانش و مهارت‌های خود در راستای منافع سازمان می‌پردازد.

3-الف)برنامه‌های كاركنان، استراتژي سازمان را پشتيباني مي‌كند.
3-ب) دانش و قابليت ‌هاي كاركنان توسعه مي‌يابد.
3- ج) كاركنان، همسو شده ، مشاركت داده شده و توانمند مي‌شوند.
3- د)كاركنان در سراسر سازمان به طور موثر ارتباط برقرار مي‌كنند.
3- ﻫ)خدمات كاركنان جبران شده واز آنان قدرداني و مراقبت مي‌شود.


معيار 4- شراكت ها و منابع
معيار شراكتها و منابع نشان مي دهد كه سازمان‌هاي متعالي شراكت‌هاي بيروني، تامين‌كنندگان و منابع دروني را به منظور پشتيباني از استراتژي و خط‌مشي‌ها و اجراي اثربخش فرآيندها، برنامه‌ريزي و مديريت مي‌كنند. اين سازمان‌ها از مديريت اثربخش پيامدهاي زيست محيطي و اجتماعي ناشي از شراكت‌هاي بيروني، تامين كنندگان و منابع دروني اطمينان مي‌يابند.
4-الف)شرکا و تأمين کنندگان، در جهت دستيابي به منافع مشترک و پايدار مديريت
مي شوند.
4-ب)منابع مالي براي تضمين موفقيت پايدار مديريت مي‌شوند.
4- ج)دارايي‌های فيزيکی و منابع طبيعی به روشي پايدار مديريت می‌شوند.
4- د)فناوري براي پشتيباني از تحقق استراتژي مديريت مي‌شود.
4- ﻫ)اطلاعات و دانش براي پشتيباني از تصميم گيري اثربخش و ايجاد قابليت سازماني، مديريت مي‌شوند.


معيار 5 – فرآيندها، محصولات و خدمات
سازمان‌هاي متعالي فرآيندها، محصولات و خدمات خود را به منظور خلق ارزش فزاينده براي مشتريان و ساير ذي‌نفعان خود طراحي و مديريت كرده و بهبود مي‌بخشند.

5-الف) فرآيندها به منظور بهينه سازي ارزش براي ذينفعان، طراحي و مديريت مي‌شوند.
5-ب) محصولات و خدمات به منظور خلق ارزش بهينه براي مشتريان توسعه مي‌يابند.
5-ج) محصولات و خدمات به طور اثربخش، بازاريابي مي‌شوند.
5-د) محصولات و خدمات توليد، تحويل و مديريت مي‌شوند.
5- ﻫ) روابط با مشتريان مديريت شده و ارتقا مي‌يابد.


معيار6- نتايج مشتري
معيار نتايج مشتری، نشان مي‌دهد که سازمان هاي متعالي در رابطه با جاري سازي موفق استراتژی و خط‌مشی‌های پشتيبان مبتنی بر نيازها و انتظارات مشتريان به چه نتايجي دست يافته‌اند. آنها برداشت‌هاي مشتريان، شاخص‌هاي عملكردي و دستاوردهای مرتبط با رويكردها را در دوره‌هاي زماني متناسب، اندازه‌گيري و تحليل مي‌كنند.

6- الف) برداشت‌ها: نشان‌دهنده دركي است كه مشتریان از اجراي رويكردهاي مرتبط با مشتری دارند و بيانگر ميزان اثربخشي اين رويكردها در جهت تحقق استراتژي سازمان در اين زمينه است.
اين برداشت ها ممكن است از منابع مختلفي از جمله نظرسنجي از مشتريان، گروه‌هاي تمركز، رتبه بندي فروشندگان، تشكرها، شكايت‌ها و مصاحبه هاي ساخت يافته به دست آيند.

6-ب) شاخص هاي عملكردي : مجموعه‌اي از شاخص هاي دروني هستند است كه به منظور پايش، تحليل، بهبود فرآيندها و پيش‌بيني برداشت‌ها درارتباط با رويكردهاي مرتبط با مشتري بكار گرفته مي‌شود و بيانگر ميزان كارائي و اثربخشي و اين رويكردها است.

معیار 7- نتایج كاركنان
معيار نتايج كاركنان، نشان مي‌دهد که سازمان هاي متعالي در رابطه با جاري سازي موفق استراتژي و خط‌مشي‌هاي پشتيبان مبتني بر نيازها و انتظارات کارکنان و اجراي رويكردهاي مرتبط با مديريت كاركنان به چه نتايجي دست يافته‌اند. آنها برداشت‌هاي کارکنان، شاخص‌هاي عملكردي و دستاوردهاي مرتبط با رويكردها را در دوره‌هاي زماني متناسب، اندازه‌گيري و تحليل مي‌كنند.
7-الف) برداشت‌ها : نشان‌دهنده دركي است كه كاركنان از اجراي رويكردهاي مرتبط با مديريت كاركنان به عنوان سرمايه‌هاي انساني سازمان دارند و بيانگر ميزان اثربخشي اين رويكردها در جهت تحقق استراتژي سازمان در اين زمينه است. اين برداشت‌ها، رضايت و انگيزش کارکنان را ارزيابي مي‌کنند و ممكن است از منابع مختلفي از جمله نظرسنجي‌ها، گروه‌هاي تمركز، مصاحبه‌ها و ارزشيابي‌هاي ساخت يافته به دست آيند.

7-ب)شاخص‌های عملکردی : مجموعه‌اي از شاخص‌ هاي دروني هستند است كه به منظور پايش، تحليل، بهبود فرآيندها و پيش‌بيني برداشت‌ها درارتباط با رويكردهاي مرتبط با مديريت كاركنان به عنوان سرمايه هاي انساني بكار گرفته مي‌شود و بيانگر ميزان كارائي و اثربخشي اين رويكردها است.

معیار 8- نتایج جامعه
معيار نتايج جامعه، نشان مي‌دهد که سازمان هاي متعالي در رابطه با جاري سازي موفق استراتژي‌ها و خط‌مشي‌هاي پشتيبان و اجراي رويكردهائي به منظور تحقق مسئوليت‌هاي اجتماعي، به چه نتايجي دست يافته‌اند. آنها برداشت‌هاي ذينفعان، شاخص‌هاي عملكردي و دستاوردهاي مرتبط با رويكردها را در دوره‌هاي زماني متناسب، اندازه‌گيري و تحليل مي‌كنند.

8-الف) برداشت‌ها: نشان‌دهنده دركي است كه جامعه و ذينفعان ذيربط، از اجراي رويكردهاي مرتبط با مسئوليت‌پذيري اجتماعي سازمان دارند و بيانگر ميزان اثربخشي اين رويكردها در جهت تحقق استراتژي سازمان در اين زمينه است.
اين برداشت‌ها ممكن است از منابع مختلفي از جمله نظرسنجي‌ها، گزارش‌ها، مقالات، نشست‌هاي عمومي، سازمان‌هاي غيردولتي، نمايندگان جامعه و مسئولين دولتي به دست آيد.
8-ب) شاخص‌های عملکردی: مجموعه‌اي از شاخص‌هاي دروني هستند كه به منظور پايش، تحليل، بهبود فرآيندها و پيش‌بيني برداشت‌ها درارتباط با رويكردهاي مرتبط با مسئوليت‌هاي اجتماعي بكار گرفته مي‌شود و بيانگر ميزان كارائي و اثربخشي اين رويكردها است.

معيار 9 - نتايج كليدي
معيار نتايج کليدي نشان مي‌دهد که سازمان هاي متعالي در ارتباط با جاري سازي موفق استراتژي‌ها و خط‌مشي‌هاي پشتيبان و همچنين در اجراي سامانه‌ها و فرآيندها در جهت پاسخگوئي به نيازها و انتظارات ذينفعان کليدي به چه دستاوردها و نتايجي( مالي و غيرمالي ) دست يافته‌اند. آنها به منظور تحقق اهداف و بهبود دستاوردهاي كليدي استراتژيك، شاخص هاي كليدي عملكرد(مالي و غيرمالي) مرتبط با رويكردها و فرآيندها و همچنين دستاوردهاي كليدي استراتژيك را در دوره هاي زماني متناسب اندازه گيري و تحليل مي كند.
9-الف) دستاوردهاي کليدي استراتژيك :شاخص‌هاي كليدي مالي و غير مالي هستند كه براي اندازه‌گيري ميزان موفقيت سازمان در تحقق اهداف استراتژيك و تامين نيازها و انتظارات ذي‌نفعان كليدي استفاده مي‌شوند.

9-ب) شاخص‌هاي کليدي عملکرد :شاخص‌هاي كليدي مالي و غير مالي هستند كه براي اندازه‌گيري عملكرد عملياتي سازمان استفاده مي شوند و به درك، پيش بيني و بهبود دستاوردهاي كليدي استراتژيك مورد انتظار كمك مي كنند.
 
آخرین ویرایش:

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
نتایج RESULTS: نتایج به عنوان بخشی از فرآیند تدوین خط مشی ، استراتژی و برنامه های بهبود محسوب می شوند به عبارتی اهداف و برنامه های سازمان باید حاصل از نتایج باشد

رویكرد APPROACH : پس از تدوین اهداف و برنامه میبایست جهت تحقق آنها روشهای شناسایی و تعیین گردد به عبارتی انجام کارها در سازمان میبایست مطابق با یک روش و رویکرد مناسب و تعیین شده از پیش صورت پذیرد چرا که عدم وجود یک رویکرد سازمان را در انجام امور دچار مشکل مینماید هر فر میتواند به سلیقه خود کارها را انجام دهد از طرفی دیگر عدم وجود رویکرد در انتها سازمان را از اینکه بداند چه روشی منجر به پیروزی و یا شکست شده است محروم میدارد

جاری سازیDEPLOYMENT: بدون شک نتیجه رسیدن به هر هدف تنها با داشتن روش انجام کارهایی که منتهی به محقق شدن هدف میگردد حاصل نخواهد شد مگر آنکه برنامه ها و رویکردها در ارکان سازمان تسری داده شده و به صورت صورت نظامند و سیستماتیک اجرا شده باشند

ارزیابی و بازنگریASSESSMENT & REVIEW:پس از آنکه وارد فاز اجرا شدیم باید بدانیم که هر اجرایی یک نتیجه به دنبال خواهد داشت که ممکن است این نتیجه منجر به پیروزی یا شکست شود و نتایج نشان میدهند که ما به اهدف از پیش تعیین شده رسیده ایم یا خیر اما برای رسیدن با درک باید نتایج و به تبع آنها اهداف و برنامه ها مورد ارزیابی و بازنگری قرار گیرند تا بر اساس این ارزیابی عملکرد ها اهداف و برنامه های سازمان مورد بازنگری قرار گیرد و یا پرووژه های بهبود دیگری در سازمان تعریف گردد .

فرآیند عمومی خود ارزیابی اولین گام در مسیر تعالی سازمانی :

برای اینکه مقصد و راههای رسیدن به آن را درست شناسایی کنیم میبایست بدانیم که کجا هستیم و چه هستیم به عبارتی باید خود شناسی کاملی داشته باشیم چرا که اگر وضعیت فعلی خود را ندانیم و همچنین ندانیم که چه تواناییهایی داریم اگر نقاط قوت و ضعف خود را نشناسیم مطمئناً برای آینده ایی روشن نمیتوانیم برنامه ریزی صحیحی داشته باشیم این شناخت برای سازمان بوجود نخواهد آمد مگر با انجام خودارزیابی از سازمان خودارزیابی در اولین قدم از این مسیر تعالی سازمانی متولد می شود و تا انتهای عمر سازمان زنده میماند چرا که سازمان نیازمند آن است که همیشه شناختی از آخرین وضعیت خود داشته باشد فرآیند خود ارزیابی از مراحل ذیل تشکیل میشود.

۱- ایجاد و حفظ تعهد نسبت به انجام خود ارزیابی

۲- ایجاد و جاری ساز ی استراتژی اطلاع رسانی

۳- طرح ریزی فرآیند خود ارزیابی

۴- انتخاب و آموزش افرادی كه در فرآیند خود ارزیابی مشاركت دارند

۵-انجام خودارزیابی

۶-اولویت بندی یافته های خودارزیابی

۷-تدوین وپیاده سازی اقدامات اصلاحی

۸-بررسی روند پیشرفت و بازنگری فرآیند خودارزیابی

روش های خود ارزیابی

۱- روش پرسش نامه

۲- روش ماتریسی

۳-روش كارگاهی

۴-روش پرفرمها

۵-شبیه سازی جایزه

۶-روش های تلفیقی

روش پرسش نامه: دراین روش تعدادی سوال مطرح می شود كه پاسخ به آنها نشان فاصله سازمان تا معیارهای مدل میباشد این روش كم هزینه ترین و سریعترین روش ارزیابی برای جمع آوری اطلاعات از تصورات كاركنان سازمان است .پرسش ها می توانندخیلی ساده و با جوابهای بله / خیر ویا به صورت مفصل و با جوابهایی كه به آنها امتیازی تعلق می گیرد ، باشند

روش ماتریسی: دراین روش ،یك ماتریس طراحی می شود كه در سطر اول آن معیار های مدل ودر ستون اول آن اعداد یك تا ده نوشته شده است در هر خانه این ماتریس ،جمله ای وجود دارد كه درصدی از معیار ذكر شده درآن ستون را پوشش می دهد. به هنگام خود ارزیابی مشخص می گردد كه سازمان چه میزان از هر معیار را پوشش داده است

روش كارگاه: دراین روش،اعضای تیم مدیریتی باید اطلاعات مربوط به میزان انطباق سازمان با معیار های مدل EFQM را جمع آوری كرده ودر یك كارگاه به یكدیگر ارائه كنند.استفاده از این روش ،نیاز به صرف زمان توسط مدیران سازمان دارد و یكی از مزایای آن این است كه مدیران به وحدت نظر در مورد نقاط قوت و نواحی قابل بهبود سازمان می رسند. برای اجرای موفق خودارزیابی بر مبنای این روش حدقل نیاز به دو ارزیاب آموزش دیده است

روش پرفرم ها: در این روش برای ارزیابی سازمان ،تعدادی فرم تهیه می شود هرفرم برای ارزیابی یك زیر معیار استفاده می شود كه در بالای آن توصیفی از معیار مربوطه ودر زیرآن نام بخش ها و قسمت هایی كه دراین زمینه در سازمان ارزیابی و مشاهده شده اند ، آورده می شود. بقیه صفحه برای بیان نقاط قوت و زمینه های بهبود سازمان وارائه شواهد مربوطه تقسیم می شود.برای تكمیل و دقیق كردن ارزیابی در این روش ، هرجا نیاز باشد می توان از مصاحبه و بازدید از محل استفاده كرد.

روش شبیه سازی جایزه: این روش دشوارترین و دقیق ترین روش خودارزیابی است كه درآن فرآیند اخذ جایزه اروپایی كیفیت از ابتدا یعنی تهیه و تكمیل مدارك لازم مطابق باالزمات درخواستی در بروشور اطلاعاتی جایزه ، تا انتها یعنی ارزیابی ، تهیه گزارش نهایی و اعلام نتایج ارزیابی سازمان ، توسط یك تیم از ارزیابان آموزش دیده و مستقل ، در سازمان اجرا می شود . اگر قرار باشد فقط یك واحد سازمانی ارزیابی شود اعضای تیم ارزیابی می توانند از واحد دیگری از سازمان یا شعبه دیگری ازآن باشند ، ولی در صورتی كه كل سازمان بخواهد از این روش استفاده كند بهتر است از تعدادی ارزیاب خارجی استفاده كرد.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
با الهام از خطوط راهنماي استخراج شده از مدلEFQM و بر اساس شیوه تفكر مدل تعالي، الگوي مفهومي استانداري معیار که در شورای تحول اداری وزارت کشور تصویب شده به صورت آزمایشی در ۵ استانداری که از بلوغ لازم برخوردارند به مرحله اجرا در می آید. یکی از استانداریهای مذکور استانداری زنجان می باشد.معیارهای استانداری معیار شامل دو بعد توانمندساز و نتایج است که در مجموع دربرگیرنده 12 معیار می باشد.

معیارهای توانمند ساز

1. رهبري

معيار رهبري راهبردمحور خاطر نشان مي‌‌سازد که استانداری ضمن تعيين جهت‌گيري كلي، چگونه از طريق سامانه‌هاي مديريتي، استانداری را در جهت تحقق اهداف توسعه‌ای در استان همسو با سیاست‌های کلی نظام، برنامه‌های دولت و وزارت کشور، و پايداري آن اهداف هدايت کرده، راهبردها و خط‌مشي‌هاي پشتيبان را به منظور برآورده كردن نيازها و انتظارات ذ‌ي‌نفعان، تدوين، بازنگري و به‌روز مي‌كند. اين معيار همچنين به چگونگي رفتار استاندار در ايفاي نقش به عنوان الگوي اخلاقي و ارزشي استانداری، الهام‌بخشي، توسعه فضاي اعتماد، انعطاف‌پذيري، مراعات قوانين و مقررات، مسووليت‌پذيري اجتماعي و تعامل فعال با ذي‌نفعان مي‌پردازد.

1ـ الف) استانداری معیار، سند راهبردی استان شامل ماموریت، چشم‌انداز، ارزش‌ها، اهداف، راهبردها، برنامه‌های اجرایی را بر مبنای اسناد بالادستی جهت توسعه استان معیار، تدوین، پیاده‌سازی، پایش و به‌روزرسانی می‌کند.

1ـ ب) استانداری معیار به عنوان راهبر، هماهنگ کننده و تسهیل کننده اثربخش کلیه امور استان می‌باشد و محیطی برای مشارکت راهبردی و عملیاتی مؤثر کلیه ذی‌نفعان و بسیج منابع در استان فراهم می‌کند.

1ـ ج) استانداری معیار، سند راهبردی استانداری شامل ماموریت، چشم‌انداز، ارزش‌ها و اصول اخلاقی، اهداف، راهبردها، برنامه‌های اجرایی را بر مبنای اسناد بالادستی تدوین، پیاده‌سازی، پایش و به‌روزرسانی می‌کند.

2. سرمایه‌های انسانی

معيار سرمایه‌های انسانی نشان مي‌دهد كه استانداری معیار چگونه سرمایه‌های انسانی را ارج مي‌نهد و فرهنگي را ايجاد مي‌كند كه دست‌يابي به منافع طرفين از طريق هم‌سويي اهداف شخصي و سازماني ميسر مي‌شود. همچنین، نقش سیاستگذاری و نظارتی خود را در خصوص مدیریت سرمایه‌های انسانی در سایر دستگاه‌های اجرایی استان ایفاد می‌کند.

2ـ الف) طرح‌هاي سرمایه انسانی (شامل مدیریت جذب و رهایی) از راهبرد استانداری حمایت مي‌كند.

2ـ ب) آموزش و توسعه توانمندی‌ها و قابلیت‌های سرمایه انسانی استانداری مدیریت می‌شود.

2ـ ج) مشارکت و تعاملات سرمایه‌های انسانی و استانداری مدیریت می‌شود.

2ـ د) از سرمایه‌های انسانی استانداری تقدیر و مراقبت می‌شود.

2- ه) نقش سیاستگذاری و نظارتی خود را در خصوص مدیریت سرمایه‌های انسانی در سایر دستگاه‌های اجرایی استان ایفاد می‌کند.

3. منابع و شبکه همکاران

معيار منابع و شبکه همکاران نشان مي‌دهد كه استانداری معیار چگونه سرمایه‌های فیزیکی استانداری و منابع طبيعي استان، مشارکت با شبکه فعالین استان به ویژه نخبگان و کارآفرینان و منابع مالی خود را به منظور پشتيباني از راهبردها و برنامه‌ها و تضمين موفقيت پايدار استانداری مديريت مي‌كند.

3ـ الف) مشارکت با شبکه فعالین استان به ویژه نخبگان و کارآفرینان مدیریت می‌شود.

3ـ ب) سرمایه‌هاي فيزيكي استانداری و منابع طبيعي استان مديريت مي‌شود.

3-ج) منابع و مصارف مالی مدیریت می‌شود.

4. دانش و فناوری اطلاعات

معيار دانش و فناوری اطلاعات نشان مي‌دهد كه استانداری معیار چگونه قابلیت‌های سازمانی و فناوری اطلاعات را در سطح استانداری توسعه می‌دهد و منظور پشتيباني از راهبردها و برنامه‌ها، دانش آشکار و پنهان سازمانی را مديريت مي‌كند.

4- الف) به منظور تصمیم‌سازی مؤثر و توسعه قابلیت‌های سازمانی، فناوری اطلاعات در سطح استانداری و استان مدیریت می‌شود.

4ـ ب) به منظور توسعه حافظه مشترک سازمانی و انتقال تجارب بین‌ نسلی، دانش در سطح استانداری مدیریت می‌شود.

5. فرآيندهای ارزش آفرين

معیار فرآیندهای ارزش آفرین نشان می‌دهد که چگونه ساختار سازماني و فرآيندها و روابط با ذی‌نفعان استانداری به منظور تحقق راهبردها، مديريت مي‌شود.

5ـ الف) ساختار سازماني و فرآيندها به منظور تحقق راهبردهای استانداری و خلق ارزش براي ذی‌نفعان طراحي و مديريت مي‌شود.

5ـ ب) روابط با ذی‌نفعان مدیریت شده و توسعه داده می‌شود.

معیارهای نتايج

6. نتایج سرمایه‌های انسانی

معيار نتايج سرمایه‌های انسانی، نشان مي‌دهد كه استانداری معیار در رابطه با جاري‌سازي موفق راهبرد و خط‌مشي‌هاي پشتيبان مبتني بر نيازها و انتظارات سرمایه‌های انسانی و اجراي رويكردهاي مرتبط با مديريت آنها به چه نتايجي دست يافته‌اند. آنها برداشت‌هاي سرمایه‌های انسانی، شاخص‌هاي عملكردي و دستاوردهاي مرتبط با رويكردها را در دوره‌هاي زماني متناسب، اندازه‌گيري و تحليل مي‌كند.

6ـ الف) برداشت‌ها: نشان دهنده دركي است كه سرمایه‌های انسانی استانداری از اجراي رويكردهاي مرتبط با نتایج مورد انتظار خود از استانداری دارند و بيان‌گر ميزان اثربخشي اين رويكردها در جهت تحقق راهبرد استانداری در اين زمينه است.

6ـ ب) شاخص‌هاي عملكردي: مجموعه‌اي از شاخص‌هایي است كه به منظور پايش، تحليل، بهبود فرايندها و پيش‌بيني برداشت‌ها در ارتباط با رويكردهاي مرتبط با مديريت سرمایه‌های انسانی در استانداری بكار گرفته مي‌شود و بيان‌گر ميزان اثربخشي و كارائي اين رويكردها است.

7. نتایج وزارت کشور

7ـ الف) برداشت‌ها: نشان دهنده دركي است كه وزارت کشور از اجراي رويكردهاي مرتبط با نتایج مورد انتظار خود از استانداری دارد و بيان‌گر ميزان اثربخشي اين رويكردها در جهت تحقق راهبرد استانداری در اين زمينه است.

7ـ ب) شاخص‌هاي عملكردي: مجموعه‌اي از شاخص‌هایي است كه به منظور پايش، تحليل، بهبود فرايندها و پيش‌بيني برداشت‌ها در ارتباط با رويكردهاي مرتبط با نتایج وزارت کشور بكار گرفته مي‌شود و بيان‌گر ميزان اثربخشي و كارائي اين رويكردها است.

۸.نتایج سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی

8ـ الف) برداشت‌ها: نشان دهنده دركي است كه سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی استانی، از اجراي رويكردهاي مرتبط با نتایج مورد انتظار خود از استانداری دارند و بيان‌گر ميزان اثربخشي اين رويكردها در جهت تحقق راهبرد استانداری در اين زمينه است.

8ـ ب) شاخص‌هاي عملكردي: مجموعه‌اي از شاخص‌هایي است كه به منظور پايش، تحليل، بهبود فرايندها و پيش‌بيني برداشت‌ها در ارتباط با رويكردهاي مرتبط با نتایج مرتبط با سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی بكار گرفته مي‌شود و بيان‌گر ميزان اثربخشي و كارائي اين رويكردها است.

9. نتایج نهادهای حاکمیتی

9ـ الف) برداشت‌ها: نشان دهنده دركي است كه نهادهای حاکمیتی، از اجراي رويكردهاي مرتبط با نتایج مورد انتظار خود از استانداری دارند و بيان‌گر ميزان اثربخشي اين رويكردها در جهت تحقق راهبرد استانداری در اين زمينه است.

9ـ ب) شاخص‌هاي عملكردي: مجموعه‌اي از شاخص‌هایي است كه به منظور پايش، تحليل، بهبود فرايندها و پيش‌بيني برداشت‌ها در ارتباط با رويكردهاي مرتبط با نتایج نهادهای حاکمیتی بكار گرفته مي‌شود و بيان‌گر ميزان اثربخشي و كارائي اين رويكردها است.

10. نتایج نهاد ریاست جمهوری

10ـ الف) برداشت‌ها: نشان دهنده دركي است كه نهاد ریاست جمهوری، از اجراي رويكردهاي مرتبط با نتایج مورد انتظار خود از استانداری دارد و بيان‌گر ميزان اثربخشي اين رويكردها در جهت تحقق راهبرد استانداری در اين زمينه است.

10ـ ب) شاخص‌هاي عملكردي: مجموعه‌اي از شاخص‌هایي است كه به منظور پايش، تحليل، بهبود فرايندها و پيش‌بيني برداشت‌ها در ارتباط با رويكردهاي مرتبط با نتایج نهاد ریاست جمهوری بكار گرفته مي‌شود و بيان‌گر ميزان اثربخشي و كارائي اين رويكردها است.

11. نتایج جامعه استانی (مردم)

11- الف) برداشت‌ها: نشان دهنده دركي است كه جامعه استانی (مردم)، از اجراي رويكردهاي مرتبط با نتایج مورد انتظار خود از استانداری دارند و بيان‌گر ميزان اثربخشي اين رويكردها در جهت تحقق راهبرد استانداری در اين زمينه است.

11- ب) شاخص‌هاي عملكردي: مجموعه‌اي از شاخص‌هایي است كه به منظور پايش، تحليل، بهبود فرايندها و پيش‌بيني برداشت‌ها در ارتباط با رويكردهاي مرتبط با نتایج جامعه استانی(مردم) بكار گرفته مي‌شود و بيان‌گر ميزان اثربخشي و كارائي اين رويكردها است.

12. نتایج خدمات گیرندگان خاص

12- الف) برداشت‌ها: نشان دهنده دركي است كه خدمات گیرندگان خاص استانداری، از اجراي رويكردهاي مرتبط با نتایج مورد انتظار دارند و بيان‌گر ميزان اثربخشي اين رويكردها در جهت تحقق راهبرد استانداری در اين زمينه است.

12- ب) شاخص‌هاي عملكردي: مجموعه‌اي از شاخص‌هایي است كه به منظور پايش، تحليل، بهبود فرايندها و پيش‌بيني برداشت‌ها در ارتباط با رويكردهاي مرتبط با نتایج خدمات گیرندگان خاص بكار گرفته مي‌شود و بيان‌گر ميزان اثربخشي و كارائي اين رويكردها است.
 
آخرین ویرایش:
بالا