تحقيق در مورد كمپرسورهاي اسكرو

سلام سعيد جون.تكنولوژي ساخت اين كمپرسور رو فقط شركت امريكايي داره و مصرفه برق اين كمپرسور نسبت به كمپرسور هاي ديگه خيلي كمتره
 

Loner_62

عضو جدید
کمپرسورهای اسکرو

کمپرسورهای اسکرو

کمپرسورهای اسکرو امروزه به طور گسترده ای در صنعت استفاده می شوند. مفهوم ساده است، هندسه اسکرو برای بسیاری از مردم تا اندازه ای تصورش مشکل است که چگونه اسکروها کار می کنند و فقط ایده ای مبهم در مورد چگونگی کار آن ها دارند. فهم مبانی کارکرد آن کمک به بکارگیری آن بطور صحیح دارد و از مشکلات آزاردهنده در موقع کار جلوگیری کرده و در این صورت است که بیشترین کارکرد سیستم حاصل می شود.
[FONT=Tahoma, sans-serif]
[/FONT]​
[FONT=Tahoma, sans-serif]روش کار[/FONT]نوعی روغن در بین دو اسکروی کمپرسور شامل روتورهای نرینگی و مادینگی قرار گرفته روی یاطاقان جریان دارد و موقعیت روتورها را در جاروتوری حفظ می کند که روتورها را نسبتا متحمل در سوراخ های سیلندر متقاطع نگه می دارد. شکل اساسی روتورها شیار اسکرو با تعداد متفاوتی لوب روی روتورهای مادینه و نرینه است. وسیله رانش معمولا مرتبط با روتور نرینه است که با نرینه از طریق لایه ای باریک از روغن روی مادینه رانده می شود. بعضی طراحی ها رانش را از طریق روتور مادینه برای تولید بیشتر سرعت انجام می دهند که باعث افزایش جابجایی می شوند. به هر حال، این افزایش بارگیری روی روتورها اثر روی سطح انتقال گشتاور دارد و می تواند عمر روتورها را کاهش دهد.




تكنولوژی ساخت اين سری كمپرسورها باعث شده تا مصرف كنندگان در سراسر دنيا اعتماد بسياری به استفاده از كمپرسور اسکرو پيدا كنند. استفاده از قطعات High-Tech توليدی كمپانی های مشهور دنيا در كنار استفاده از قطعات استاندارد و مرغوب داخلی و نيز اعمال روشهای استاندارد مونتاژ در خط توليد اين كمپرسور ها، مجموعه ما را به نقطه امنی برای شما تبديل كرده چرا كه مشكلات عمومی (مربوط به تكنولوژی ساخت) قابل رويت در محصولات مجموعه های مشابه، دراين مجموعه به امری بعيد و غيرممكن تبديل گرديده اند.

  • پوشش رنگ الكترواستاتيك دستگاه
  • استفاده از يك كنترلر PLC با امكانات بسيار بالا و نحوه كاركرد فوق العاده ساده
  • سيستم منحصربه فرد طراحی شده جهت جداسازی روغن و هوا مطابق با استاندارد API آمريكا
  • سيستم خنك كننده مجزا برای روغن و هوای سيال در كمپرسور كه طراحی ويژه آن منحصر به اين مجموعه می باشد
  • سيستم بی بار كننده اتوماتيك كمپرسور
  • استفاده از ***** های مصرفی با قابليت سهولت در سرويس و دستيابی آسان مشتری
  • طراحی استفاده از حداقل ابزار لازم برای سرويس اين كمپرسورها با استفاده از همگون سازی اتصالات پيچ و مهره ای
همگی باعث شده اند تا ما به هدف خود در توليد كمپرسور اسکرو كه مبتنی بر كاهش هزينه های مربوط به نگهداری كمپرسور و صرفه انرژی بوده است دست يافته و امنيت خاطر شما را در انتخاب اين محصول تامين سازيم.
صرفه انرژی در كمپرسور اسکرو سری HSS

نحوه کارکرد این سری کمپرسورها به گونه ای است که در تغییرات وضعیت های شروع بکار کمپرسور و یا تغییر وضعیت بی باری (Unloading) به تحت بار (Loading) بیشترین اتلاف انرژی صورت می پذیرد. این سری کمپرسورها با توجه به این اشکال به گونه ای طراحی و تولید گردیده اند که به میزان قابل توجهی از اعمال این گونه شوک ها جلوگیری نموده و بنابراین مقدار زیادی از انرژی قابل اتلاف که توأم با اعمال شوک های استاتیکی و دینامیکی به شبکه تولید هوای فشرده خواهد بود را حذف می نماید. بعنوان مثال استفاده از سیستمی در فرآیند Loading کمپرسور که بوسیله یک سیلندر پنوماتیک عملیات باز و بسته شدن دریچه ورود هوا (unload & Load) را با سرعتی که دارای یک شیب ملایم خواهد بود، مانع از باز و بسته شدن این دریچه بصورت 1-0 شده و این موضوع از اتلاف انرژی به میزان قابل توجهی جلوگیری خواهد کرد.




 

Loner_62

عضو جدید
تاریخچه کمپرسورهای اسکرو

تاریخچه کمپرسورهای اسکرو

کمپرسور اسکرو چیست و چطور کار می کند؟

کمپرسور اسکروکمپرسور اسکرو ماشین جابجایی مثبتی است که از یک جفت روتور پیچ دار برای ایجاد فشردگی استفاده می کند. روتورها لوب های حلزونی را در بردارند که چسبیده به شافت جلویی و عقبی هستند. یک روتور را روتور نرینگی می گویند و بطور معمولی سه لوب پیاز مانند دارد. روتور دیگر، روتور مادینگی است و شیارهایی دارد که متناسب با انحنای لوب های نرینگی است و در آن حرکت می کند. بطور معمول روتور مادینگی پنج شیار خواهد داشت. روتورها هرگز به همدیگر نمی رسند اما توسط یک جفت دنده عملیاتی در اتاقک روغن کاری شده زمان بندی شده اند که از اتاقک روتور جدا شده اند. با ترکیب ۳ تا ۵ روتور، روتور نرینگی ۱٫۶۶ برابر زمان روتور مادینگی است.

تعداد لوب ها روی روتور نرینگی و مادینگی از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت اند. روتور نرینگی همیشه تعداد شیارهای بیشتری نسبت به روتورهای نرینگی در روی لوب ها دارند. به خاطر تعداد لوب های نرینگی، سه سیکل فشردگی در هر چرخش دارند که وسیله ای است که هوای فشرده با نوسان کمتری در مقایسه با کمپرسور پیستونی دارند. با زمان هوای فشرده که واحد را ترک می کند به همه منظورها و اهداف آزادسازی نوسان ها می رسند.

کمپرسور اسکرو از کجا آمده است؟

هاینریخ کریگار در ۲۴ مارچ ۱۸۷۸ در آلمان اولین مفهوم کمپرسور اسکرو را ثبت کرد. او طراحی هایش را بعد از یکسال اصلاح کرد و بهبود داد و دومین ثبت اختراع را در ۱۶ آگوست ۱۸۷۸ انجام داد. هر دوی این ثبت اختراعات اولین ترین از لحاظ ثبت بودند در اداره ثبت اختراع آلمان که فقط یک سال پیش تر تشکیل شده بود.

هاینریخ کریگار در هانوفر ساکن بود و توصیفات او به روشنی در مورد مونتاژ روتور دو لوب است که هر روتور پروفیل یکسانی در هر یک دارد. در حقیقت ترکیب روتور که اصول طراحی مشابهی دارند که در اروپا در طول ۱۸۶۷ نمایش گذاشت به استثنای این که روتورها در کمپرسور اسکروی کریگار است که زاویه ۱۸۰ درجه در طول درازایش می چرخد.

در آن زمان ممکن نبود که این ایده بیشتر از این به خاطر نداشتن تکنولوژی ساخت توسعه یابد. نیم قرن بعد، توربین بخار سوئدی که جانگ استرم آنگ توربین (ljungstorms Angturbine AB) نامیده می شد که به سرمهندسی که نامش آلف لایشولم بود منصوب می کنند که شخصیتی محوری در توسعه کمپرسور اسکرو است. در آن زمان، لایشولم در جستجوی کمپرسورهای سبک وزنی بود تا در توربین گازی و بخار استفاده کند.

با گشت زمان حقوق ثبت اختراع اصلی سپری شده بود، لایشولم از پروفایلی از کمپرسور اسکرو داشت و تنظیمات مختلف و ترکیبات لوب روتوری را مورد آزمایش قرار داد. نه تنها شکل روتورها مهم است، او مشکلی را حل کرد و روشی برای حرکت دقیق روتورها ثبت کرد. ثبت اختراع سال ۱۹۳۵ به روشنی نشان داد که طراحی ۵ مادگی نامتقارن- ۴ لوب روتور نرینگی است، شکل هایی که بعد سال ها به خوبی تنظیم شده بودند تا کمپرسور اسکرو حداقل متولد شود.

جانگ استرم آنگ توربین AB نامش به ماسکینر روتور اسونسکای AB در سال ۱۹۵۱ تغییر کرد. این شرکت در سرتاسر جهان بعنوان SRM شناخته شده است و لیسانس های ساخت بعدی که تقریبا هر سازنده کمپرسور اسکرو که امروز دارد از این شرکت است.

چه زمانی کمپرسور اسکرو به بازار خودرو رسید؟

اسپرینتکس (۱۹۸۰)

در اوایل دهه ۸۰ میلادی، اسپرینتکس از انقضای ثبت اختراع طراحی های روتور لایشولم استفاده کرد تا اولین سوپر شارژر اسکروی ممزوج را ایجاد کند. نتایج بسیار امیدبخش بود، از نظر تلفات پارازیتی و دماهای تخلیه برتر نسبت به دیگر سوپرشارژرهای جابجایی مثبت بود. بعضی از اولین واحدها در اوایل دهه ۱۹۸۰ تولید شده بودند اما ساخت آن هنوز بسیار گرانقیمت بود که همین آن را از بازاریابی باز می داشت.

در سال ۱۹۸۸، سوپرشارژرهای Art Whipple of Whipple که سوپرشارژر کمتر شناخته شده ای بودند ولی کارایی بالاتری دارند و قطعا سوپرشارژری برای آینده بود. ویپل اولین شرکت آمریکای شمالی است که از کمپرسور اسکرو برای تولید کیت سوپرشارژر استفاده می کرد اما دوباره هزینه ساخت مانع از بازاریابی درست آن می شد. برای ویپل اندازه کمپرسوری یک مشکل بود. منشا این واحدهای اصلی با موتورهای کوچکتر اروپایی طراحی شده بود بازار آمریکا نیاز به کمپرسورهای بزرگتر با ظرفیت جریان هوا داشتند.

اپکان اتوروتور (۱۹۹۰)

در سال ۱۹۹۰، SRM شرکتی خواهر با نام اپکان اتوروتور ایجاد کرد. این شرکت از کمپرسورهای اسکروی دوتایی برای در کاربردهای موتور احتراق داخلی استفاده می کرد. با گسترش دانش و تاریخ SRM، اتوروتور نسل بعدی از طراحی روتور دی پروفیل است . تا ۱۹۹۱، اتوروتور موافقت نامه ای ویژه با صنایع آرت ویپل او ویپل امضا کرد که سیستم های سوپرشارژی را با استفاده از سیستم های سوپرشارژر اسپرینتکس تولید کند. این رابطه به طرز شگفت انگیزی موفقیت آمیز بود و بطور سریع کمک کرد که کمپرسور اسکرو در بازار خودرو است. تا سال ۱۹۹۲، کمپرسور اتوروتور نام شارژر ویپل را به کار برد که هنوز هم امروز استفاده می شود.

در اوایل ۱۹۹۰ سوپرشارژر ویپل بیش از حد به ساخت سیستم هایی پرداخت که بعد تصمیم گرفتند که فقط روی وسایل جنرال موتورز تمرکز کنند. ویپل سپس با تامین کمپرسورهای شارژر ویپل کن بل برای استفاده در کاربردهای فورد موافقت کرد. در سال ۱۹۹۵، اپکان اتوروتور به خاطر مشکلاتی از SRM جدا شد و رفت.

تکنولوژی های لایشولم (۱۹۹۵)

موقعی که اتوروتور تصمیم گرفت از SRM جداشود، همکاران عمومی SRM یک شرکت سوپرشارژر جدیدی را با نام تکنولوژی های لایشولم ایجاد کردند که منشا نام آن از سرمهندس اصلی SRM آقای آلف لایشولم می آمد. این شرکت یک کمپرسور دو اسکروی کیفیت OEM صحیح برای موتورهای احتراق داخلی ایجاد کرد. در سال ۱۹۹۹، تکنولوژی لایشولم همکاری با شرکت ایتون برای حقوق OEM را شکل بدهند. این امر به شرکت تکنولوژی های لایشولم اجازه داد تا بعضی از مفاهیم مکانیکی یکسان اتخاذ کنند که بسیار موفقیت آمیز بود و با سوپرشارژر نوع اساسی ایتون ثابت شده است.

در این زمان، کمپرسور اسکرو برای تولید عمده برای سطوحی کمیتی OEM داشت آماده می شد. این سرمایه گذاری مشترک اعتمادپذیری و ماندگاریش با معتبرسازی تکنولوژی کمپرسور اسکرو است اما سال ها برای رسیدن OEM گذشت. تا سال ۲۰۰۴ نبود که لایشولم شروع به تحویل اولین کاربرد صحیح OEM از طریق شرکت ایتون برای ماشین فورد سوپر GT شد.
 

Loner_62

عضو جدید
کمپرسورهای اسکرو
کمپرسورهای اسکرو از یک جفت روتور حلزونی استفاده می کنند. روتورها که می چرخند آن ها بین مش هستند که بطور متناوب قرار گرفته اند و در فضاهای بین لوب در پایان روتور بسته شده است. موقعی که فضای بین لوب در ورودی آخر باز می شود هوای تبریدی در آن مکش می شود. روتورهایی که چرخش شان ادامه می یابد هوای تبریدی را درون فضای بین لوب به تله می افتد و در درازای طول روتورها فشرده می شوند. حجم فضای بین لوب کاهش می یابد و هوای تبریدی فشرده شده است. هوای تبریدی فشرده شده موجود است موقعی که فضای بین لوب به پایان می رسد. (نرینگی و مادگی) درون اتاقک آب بندی شده است.
 

Loner_62

عضو جدید
نصب و راه اندازی عادی کمپرسور اسکرو

نصب و راه اندازی عادی کمپرسور اسکرو

نصب برای حمل کمپرسور اسکرو L15-L22 از جرثقیل با تسمه و سایر ادوات قابل اطمینان استفاده کرده و از ایستادن در زیر دستگاه یا منطقه خطر جدا خودداری نمائید .
قبل از وصل کردن شلنگ و لوله، از برداشتن درپوش هائی که به طور موقت برروی آنها بسته شده اند اطمینان حاصل نموده و از لوله های با اندازه و قطر مناسب استفاده نمایید. در استقرار دستگاه باید دقت نمود که قسمت های مختلف آن قابل دسترس بوده و راه ورود هوا به داخل کمپرسور نیز آزاد باشد. ورودی هوا باید به گونه ای در نظر گرفته شود که احتمال وارد شدن مواد مضر، گرد و خاک و غیره به داخل دستگاه به حداقل ممکن کاهش یابد. این مورد شامل جرقه های ناشی از جوشکاری و یا سنگ زنی و غیره نیز می شود .
مطمئن شوید که لوله های رابط بین قطعات و تجهیزات مختلف امکان انبساط طولی داشته و مواد آتش زا نیز در نزدیکی این لوله ها قرار نگیرند. در صورت استفاده از سیستم کنترل خارجی حتما روی پلاکاردی جمله ”توجه: این سیستم از راه دور کنترل می شود و امکان استارت آن بدون اطلاع قبلی در هر لحظه وجود دارد ” را در قسمتی از دستگاه که قابل دید باشد نصب نمایید .
کسانی که با سیستم کنترل خارجی کار می کنند نیز لازم است دقت کافی داشته باشند که به هنگام استارت کمپرسور خطری متوجه افراد نزدیک کمپرسور نشود.خطوط و لوله های مربوط به شبکه هوای فشرده و آب خنک کاری باید مشخص گردند . در صورت نصب چند کمپرسور در یک محل باید کلید های قطع و وصل جداگانه برای هر دستگاه تعبیه گردند. سوپاپ اطمینان نصب شده برروی مخازن تحت فشار باید از نظر ظرفیت تخلیه هوا به گونه ای عمل کنند که فشار داخل مخزن بیش از ۱۰% افزایش نیابد.
توجه کنید که سوپاپ اطمینان کمپرسور فقط عهده دار تامین فشار ایمنی برای خود کمپرسور می باشد.نصب سوپاپ اطمینان برروی قسمت های مختلف نظیر فلنج خروجی کمپرسور و تجهیزات پائین دست با رعایت فشار قابل تحمل توسط ضعیف ترین قطعه، توصیه می گردد.
حداقل و حداکثر دمای هوای ورودی به کمپرسور معادل +۱ و +۴۵ می باشد. لوله های با دمای بالاتر از +۷۰ باید مشخص و به شکل مناسب عایق بندی گردند . لازم است مدار قدرت اتصال زمین داشته و در مقابل اتصال کوتاه توسط فیوز محافظت گردد.
خشک کن نوع تبریدی
خشک کن نوع تبریدی باید در محلی نصب گردد که امکان استفاده از تمیزترین هوا فراهم بوده و تغییرات دمای محیط نیز از آنچه که در دستور العمل راه اندازی مربوط گفته شده است، بیشتر نباشد. توصیه می گردد هوای ورودی به این نوع خشک کن تا حد امکان از طریق یک داکت (کانال) تامین شده و فن جابجائی هوا نیز تعبیه گردد. در صورتی که دمای هوای محل استقرار خشک کن بسیار پائین باشد به منظور جلوگیری از انجماد آب جدا شده از هوای فشرده می توان این قسمت را به صورت های مختلف محافظت و مانع از انجماد شد.
چنانچه دمای هوای ورودی به خشک کن بالا باشد، لازم است یک خنک کن اولیه (Pre – Cooler) و یک تله آبگیر در بالا دست خشک کن تبریدی تعبیه گردد. هرگونه کار تعمیراتی بر روی سیستم خنک کن باید در محیطی که امکان تهویه و جابجائی هوای مناسب دارد انجام گیرد .
در صورت خروج یا نشت گاز از این خشک کن، هرگز آن را استنشاق نکنید و از دستکش و ماسک مناسب استفاده نمائید. چنانچه گاز متصاعد شده با پوست شما تماس داشته باشد حتما آن را با آب کافی بشوئید.
تخلیه کندانس
از روش مناسب برای تخلیه کندانس استفاده نمایید. توجه داشته باشید که آنچه در کندانس وجود دارد عملا آب خالص نیست بلکه مخلوطی از آب و مقداری روغن است.
عملکرد عادی دستگاه
مطمئن باشید که از دستگاه در شرایط ایمن استفاده می کنید و کلیه سیستم های ایمنی و حفاظتی نظیر استوپ اضطراری و غیره در وضعیت کاری مطلوب هستند .
به صورت منظم بررسی و مطمئن شوید که :

  • تمام سیستم های حفاظت به طور صحیح نصب و قابل استفاده اند.
  • کلیه شلنگ ها سالم می باشند.
  • هیچ گونه نشتی وجود ندارد.
  • تمام اتصالات سفت می باشند.


  • کلیه کابل ها سالم و در شرایط خوب هستند.
  • تمام سوپاپ های اطمینان سالم بوده و گرد و خاک یا رسوبات دیگر نظیر ذرات رنگ و غیره منافذ آنها را مسدود نکرده باشد.
  • هرگز از شلنگ های تحت فشار که دارای کیفیت و قابلیت مطلوبی نیستند استفاده نکنید.
  • از سر شلنگی مرغوب و با سایز درست استفاده نمایید .
  • قبل از باز کردن جریان هوا به داخل شلنگ از آزاد نبودن سر دیگر شلنگ مطمئن شوید.
  • قبل از سر شلنگی ها از خالی بودن هوای داخل آن اطمینان حاصل نمایید.
  • از انجام هر کاری که به صحت آن اطمینان نداشته و توام با شک و تردید می باشد منصرف شوید.
  • از گرفتن سر آزاد شلنگ هوای فشرده به طرف خود و دیگران جدا پرهیز نمائید .
  • در تمیز کاری ماشین آلات و تجهیزات با استفاد ه از هوای فشرده، حتما از عینک ایمنی استفاده کنید.
  • از استنشاق هوای خروجی کمپرسور خودداری کنید.
  • استفاده از کمپرسور در محیطی که دارای گازهای قابل اشتعال و یا سمی می باشد هرگز مجاز نیست.
  • از به کارگیری کمپرسور در محدوده فشار و یا دمای محیطی غیر از آنچه که مجاز می باشد خودداری کنید.
  • به هنگام کار کمپرسور توجه نمایید که درهای تعبیه شده برروی آن بسته باشند.
  • در محیط هائی که سطح فشار صوت از A)) ۸۵dB بالاتر باشد لازم است از گوشی های مناسب استفاده گردد.
  • حداقل در فاصله دو شیفت کاری دستگاه را بررسی و در صورت مشاهده هر گونه اشکال و ایراد آن را خاموش (قفل )ومورد راگزارش نمائید .
  • قبل از استارت دستگاه مطمئن باشید که هیچ فردی در منطقه خطر نیست .
  • به هنگام کار ماشین از انجام تعمیرات روی سیستم جابجائی هوا (Venting ) خودداری نمایید.
توجه: دستورالعملی که اینجا آمده است مربوط به دستگاه اسکرو هواسان یا کامپیر برای کمپرسورهای اسکروی L15-L22 است. لازم است برای کمپرسورهای دیگر طبق دستورالعملی که توسط کارخانه ارائه شده است اقدام فرمایید.
 

Loner_62

عضو جدید
نگهداری کمپرسور اسکرو

نگهداری کمپرسور اسکرو

دقت درانجام کارهایی نظیر تنظیم کمپرسور موارد نگهداری و بازدید دقت لازم را مبذول نمایید به هنگام انجام کارهای تعمیراتی و غیره حتما فرد مطلعی در کنار تعمیرکار حضور داشته باشد.
نشت روغن و یا خروج آن به همراه هوا باعث لغزندگی کف کارگاه می شود قبل از انجام هر کار تعمیراتی از تمیز بودن کف محل تعمیرات مطمئن باشید . کارهای تعمیراتی و یا بازدید های لازم فقط به شرط خاموش بودن کمپرسور و تخلیه کامل هوای داخل آن انجام می گیرد. هر قطعه و یا سیستم حفاظتی که به هنگام انجام کار تعمیراتی برداشته می شود لازم است مجددا در محل خود نصب شود استفاده از دستگاه بدون نصب مجدد سیستم های حفاظتی و ایمنی آن مجاز نیست. چنانچه در نزدیکی کمپرسور در حال کار قراردارید از اینکه لباس (روپوش) شما گشاد نیست و دارای آستین های تنگ و مناسب می باشد اطمینان حاصل نمائید. احتمال استارت اتوماتیک به هنگام بازدید و یا انجام تعمیرات روی کمپرسور را برطرف نمایید به این منظور دستگاه را خاموش و کلید آن را بردارید تابلویی نیز مبنی بر اینکه دستگاه درحال تعمیر می باشد برروی سوئیچ اصلی آن الصاق نمایید. از ابزارهای مناسب برای کاری که انجام می دهید استفاده کنید. از بکار بردن هر نوع محلول آتش زا و تتراکلرید کربن برای تمیز کاری جداخودداری نمائید .
مراقب گازهای سمی که از مواد پاک کننده بر می خیزند باشید به هنگام برداشتن قطعات و یا مجموعه های سنگین از داخل کمپرسور از سیستم های بالابر (جرثقیل) مطمئن استفاده نمائید.
هرگز در زیر قطعات آویزان از جرثقیل قرار نگیرید. با استفاده از پارچه تمیز از ورود هر نوع ذرات خارجی به داخل قطعات باز شده جلوگیری و پس از اتمام کار تعمیراتی نیز از اینکه هیچ ابزاری در داخل قطعه یا مجموعه های باز شده نمانده است اطمینان حاصل نمایید.
نگهداری و رفع خطاها
بازرسی هر سیستم یا تجهیزات ایمنی به صورت دوره ای و حداقل یک بار در سال ضروری است . اشکالات مشاهده شده در این بررسی ها باید بلافاصله رفع و به مسئول مربوطه گزارش گردد. قبل از انجام کارهای مربوط به نگهداری و یا تعمیراتی ضمن حصول اطمینان از خاموش بودن دستگاه از اینکه امکان استارت مجدد آن توسط فرد دیگر و یا خود دستگاه به صورت اتوماتیک وجود ندارد اطمینان حاصل نمایید. قبل از اقدام به باز کردن قسمت های مختلف کمپرسور از خالی بودن هوای فشرده داخل آن مطمئن باشید. هرگز در محل نزدیک به سیستم گردش روغن کمپرسور، جوشکاری و یا کار دیگری که ایجاد گرما و حرارت بکند انجام ندهید.
قطعات و مجموعه هایی نظیر مخزن ذخیره هوا و غیره باید کاملا تخلیه و با بخار و غیره، شستشوی کامل داده شوند.
هرگز مخازن تحت فشار را جوشکاری نکنید. چنانچه کار روی کمپرسور ایجاد بخار، جرقه و یا شعله می نماید، قطعات و تجهیزات جانبی دیگر را به نحو مقتضی محافظت نمایید.
قبل از استارت دستگاهی که کار تعمیراتی بر روی آن انجام گرفته است از درست بودن تنظیمات کمپرسور نظیر فشار، دما و غیره اطمینان حاصل نمایید.
الکتروموتور، ***** هوا و قطعات الکتریکی (به هنگام تمیز کردن آنها توسط هوای فشرده) باید در مقابل ورود رطوبت و غیره محافظت گردند.
تحت هیچ شرایطی، سیستم هائی که برای کاهش سطح فشار صوت تعبیه شده اند را از محل خود خارج نکرده واز محلول های تمیز کاری که روی قطعات اثر می گذارند نیز استفاده نمایید. به منظور جلوگیری از افزایش دمای دستگاه سطح رادیاتور و نظایر آن را در فواصل زمانی معین تمیز کنید .
دقت کنید که قطعاتی نظیر سوپاپ اطمینان و یا شیرهای کاهنده فشار و غیره صدمه ندید. از گرفتگی سوپاپ های اطمینان که عموما به دلیل وجود گرد و خاک و یا نشستن ذرات رنگ برروی آنها اتفاق می افتد جلوگیری نمایید.
در انجام کارهای تعمیراتی دقت کنید :

  • معمولا قطعات با وزن بیش از ۱۰kg به سهولت و با دست قابل جابجائی نیستند.
  • در کمپرسورهایی که حرکت رفت و برگشتی (خطی) دارند انجام حداقل یک سیکل کاری به صورت دستی و در کمپرسور های دورانی انجام چندین سیکل برای حصول اطمینان از اینکه مشکلی در حرکت سیستم وجود ندارد ضروری است.
  • قبل از راه اندازی کمپرسور و یا انجام کارهای تعمیراتی (به خصوص موارد برقی ) از درست بودن جهت چرخش الکتروموتور اطمینان حاصل نمایید .
  • در جابجائی قطعات سنگین که از جرثقیل استفاده می گردد. فرد ناظر باید در فاصله نزدیک با اپراتور جرثقیل قرار گیرد به طوری که صدای او به طور واضح و کامل به اپراتور جرثقیل برسد.
  • به هنگام کاردر قسمت های فوقانی کمپرسور از ایستادن روی قطعات مختلف کمپرسور جدا خودداری نموده و برای دسترسی به این قطعات حتما از نردبان مناسب استفاده نمایید.
  • پله ها، سکوها، و نردبان و غیره را از گرد و خاک، روغن و یخ زدن محافظت نمایید.
  • قبل از استفاده از هوای فشرده برای تمیز کاری کمپرسور، قطعاتی که امکان ورود گرد و خاک و روغن به داخل آنها وجود دارد را با پوشش مناسب، محافظت نمائید.


  • بعد از تمیزکاری نیز دقت کنید که این پوشش ها برداشته شوند. کلیه اتصالات را حین انجام تعمیرات شل کرده اید مجددا سفت نمایید.
هشدار درمورد خطرات
انرژی الکتریکی
ضمن استفاده از فیوزهای قابل اعتماد، به هنگام مشاهده هر نوع اشکال برقی در سیستم، بلافاصله دستگاه را خاموش نمایید. انجام هر نوع کار تعمیراتی برقی منحصرا توسط تکنسین مجرب و با حضور یک نفر برقکار دیگر به عنوان ناظر مجاز می باشد .
چنانچه مقررات داخلی ایجاب می نماید به هنگام انجام کار تعمیرات برقی در قسمتی از کمپرسور کل برق دستگاه را نیز قطع نمایید.
قسمت های مختلف برقی کمپرسور را در فواصل زمانی معین بررسی و وجود هر نوع اشکال نظیر شل بودن اتصالات خوردگی کابل و غیره را به فرد مسئول گزارش کنید. انجام کار تعمیراتی در قسمت های متحرک دستگاه باید باحضور فرد دیگری که در نزدیکی کلید استوپ اضطراری کمپرسور قرار دارد انجام گیرد .
گاز – گرد و خاک – بخارو دوده
قبل از انجام کارهائی نظیر جوشکاری – سنگزنی و غیره از اینکه برای انجام چنین کاری مجاز می باشید اطمینان حاصل نمایید. گاز و جرقه حاصل از جوشکاری به هنگام کار کمپرسور امکان وقوع انفجار در داخل دستگاه را فراهم می سازد .
اطراف کمپرسور را تمیز نموده و از اینکه سیستم تهویه سالن یا محل استقرار کمپرسور کار می کند اطمینان حاصل نمایید .
هیدرولیک /پنوماتیک
هر نوع کار بر روی سیستم های هیدرولیکی توسط فرد مطلع و آشنا انجام می گیرد. مدارهای هیدرولیکی را به طور منظم بررسی نموده و از اینکه هیچ گونه نشتی در آنها وجود ندارد مطمئن گردید نشت روغن می تواند موجب آتش سوزی و صدمات جانبی گردد. در انجام کارهای تعمیراتی و یا تعویض قطعاتی نظیر سرشلنگی های هیدرولیکی و پنوماتیکی از درست بودن اندازه اتصالات و کیفیت آنها کاملا اطمینان حاصل نمائید.
روغن ، گریس و مواد شیمیائی دیگر
به هنگام کار با این مواد دقت کافی مبذول نمایید . روغن و گریس گرم باعث سوختگی پوست می گردند .
خطر در محل هائی که احتمال انفجار وجود دارد از کمپرسور استفاده نکنید .
استثناء :
کمپرسور های خاصی که با انجام بهسازی فنی برای این نوع کاربری ساخته شده اند .
انبار کردن طولانی مدت کمپرسور
کمپرسور هنگام خروج از محل کارخانه سازنده در مقابل هر نوع زنگ زدگی کوتاه مدت ( تا قبل از استارت آن ) محافظت شده است . چنانچه کمپرسور به مدت طولانی ( بیش از شش ماه ) بدون راه اندازی بماند محافظت های خاصی مورد نیاز می باشد .این مورد برای کمپرسورهائی که بعد از استارت اولیه نیز به مدت طولانی بالا استفاده می باشند . صادق است از آنجائی که امکان زنگ زدن قسمت های مختلف کمپرسور در محیط های مرطوب بیشتر است دقیقا زمان خاصی برای توقف و عدم استفاده طولانی مدت از آن را نمی توان تعریف کرد .
یادآوری
کمپرسور باید در محیط خشک و جائی که امکان گرمایش آن وجود دارد انبار گردد. اهمیت گرمایش در فصول سرد سال بیشتر است چنانچه نوسانات دمای محیط از حد ۱۰- تا ۶۵+ بیشتر باشد سیستم کنترل کمپرسور باید جدا شده و دردمای محیط ۵+ تا ۳۰+ نگهداری گردد.
قبل از راه اندازی کمپرسور لازم است تمام قسمت های آن از نظر رطوبت و وجود آب بررسی شوند.
 

Loner_62

عضو جدید
آلودگی صوتی کمپرسورها

آلودگی صوتی کمپرسورها

آلودگی صوتی یکی از مشکلاتی است که معمولا در کارخانه های پرکار با دستگاههایی پر سر و صدا باشند. یکی از این دستگاهها کمپرسور است که صدای زیادی تولید می کنند. بنابراین کلیه سیستم ها و ادوات کاهنده سطح فشار صوت باید سالم و در حال کار باشند. از گوشی های مناسب استفاده نموده وتوجه کنید که حتی صدای کم و طولانی مدت نیز می تواند باعث بروز اختلالات عصبی گردد. بنابراین قرار گرفتن کمپرسوردر محلی جدا توصیه می گردد. وجود چند دستگاه کمپرسور و یا ماشین آلات مختلف در یک محل می تواند صدای زیادی تولید نماید رعایت دستور العمل های ذیل توصیه می گردد:

  • کمتر از ۷۰(dB(A : مراقبت خاصی نیاز نیست.
  • بالاتر از ۷۰ (dB(A: کسانی که به طور مرتب در کمپرسور خانه قراردارند باید از گوشی استفاده نمایند.



  • کمتر از ۸۵ (dB(A: افرادی که به صورت موقتی و در حد بازدید کوتاه مدت مراجعه می نماید مراقب خاصی نیاز ندارد .
  • بیشتر از ۸۵(dB(A: ضمن نصب تابلوی هشدار دهنده در درودی محل افراد مراجعه کننده (بصورت دائم و یا کوتاه مدت) باید از گوشی استفاده کنند .
  • بالاتر از ۹۵(dB(A : تابلوی نصب شده در درب ورودی باید نشان دهد که هر مراجعه کننده باید از گوشی استفاده نماید
  • بالاتر از ۱۰۵(dB(A: از گوشی های خاص برای صدا استفاده گردد.
 

bahman101

عضو جدید
کمپرسورهاي اسكرو به منظور تأمين جريان پيوسته‏ي هواي متراکم طراحي شده‏ است. کمپرسورهاي مارپيچي داراي دو محور گردان بوده و از اصل جابجايي استفاده مي‏کنند. اين دو محور برخلاف جهت يکديگر دوران مي‏کنند. يکي از دو محور، متراکم‏کننده و ديگري چرخ دلاله (بدون بار) مي‏باشد. هر دوي اين محور‏ها در يک محفظه دوران مي‏کنند. با دوران اين محور‏ها، حجم هواي محبوس در بين دو محور، رفته‏رفته کوچکتر شده و هوا متراکم مي‏شود. سپس هواي متراکم‏شده محفظه را ترک مي‏کند. محور متراکم‏کننده در اين کمپرسورها داراي مقطع مارپيچي محدب مي‏باشد، در حالي که محور بدون بار (چرخ دلاله) داراي سطح مقطع مارپيچي مقعر مي‏باشد. در کمپرسورهاي مارپيچي بدون روغن، دو محور به گونه‏اي با يکديگر درگير مي‏شوند که سطوح آنها با يکديگر تماس نمي‏يابد، درحالي که در کمپرسورهاي مارپيچي که از روغن استفاده مي‏کنند، سطوح محور‏ها با يکديگر تماس داشته و بنابراين نيازي به تعادل از طريق دنده وجود ندارد.
از مزاياي کمپرسورهاي مارپيچي، حجم کوچک، جريان پيوسته و ارتعاشات کم را مي‏توان نام برد.


روانکاري کمپرسورهاي مارپيچي
در کمپرسورهاي مارپيچي که از سيستم پاشش روغن استفاده مي‌شود، روغن وظيفه‏ي آب‏بندي، انتقال گرما و روانکاري را به عهده دارد. در اين حالت روغن در فشار حدود 3 تا 4 بار به محفظه فشار ميان روتورها پاشيده مي‏شود. روغن تشکيل يک لايه‏ي روانکار هيدرواستاتيک و هيدروديناميک داده و روتورها و ياتاقان‏ها را روانکاري مي‏کند. علاوه بر اين روغن درز ميان روتورها و محفظه‏ي ساکن کمپرسور را نيز روانکاري مي‏کند. همچنين روغن عمل جذب گرما و انتقال آن از طريق رادياتور را انجام مي‏دهد. با تنظيم جريان روغن مورد استفاده در اين کمپرسورها مي‏توان دماي هواي خروجي را در محدوده‏ي °C 100- °C 80 تنظيم کرد. جداکننده‌هاي روغن، به منظور جداسازي روغن از هوا استفاده مي‌شوند. روغن جداشده در مخازن هواگيري و پس از *****اسيون خنک مي‌شود و دماي آن از °C 80 به °C 50 کاهش مي‏يابد. در صورت برابر بودن فشار روغن با فشار کمپرسور مارپيچي، مي‏توان از اين فشارجهت پاشش مجدد روغن استفاده کرد. به علت اهميت فوق‏العاده‏ي گرانروي در روانکاري الاستوهيدروديناميک و پايداري مکانيکي لايه‏ي روانکار در تعيين گرانروي روغن، بايد شرايط آغاز به کار و معمول را در نظر گرفت. به طور کلي، روانکارهاي با گرانروي ISOVG46 تقريباً تمامي نيازهاي توصيه شده از طرف سازندگان دستگاه را از حدود گرانروي cSt 10 در شرايط کارکرد دايم تا گرانروي cSt 500 در شرايط آغاز به کار تأمين مي‏کنند. روغن‏هاي با گرانروي ISOVG68 يا استرهاي سنتزي PAG يا روانکارهاي پايه‏ي PAO بيشتر در کشورهايي استفاده مي‏شوند که داراي شرايط آب و هوايي گرم هستند. در سال‏هاي اخير از روانکارهاي توليد شده با استفاده از روش هيدروکراکينگ نيز استفاده زيادي مي‏شود
 

مجیدرحیمی

عضو جدید
بصورت خلاصه کمپرسور اسکرو که همان کمپرسور پیچی گفته شده ،فاقد سوپاپ می باشد و همین عامل باعث میشه راندمانش از کمپرسور سیلندر پیستونی بیشتر بشه ،چون در سیلندر پیستونی حجم مرده وجود داره
در صنعت کمپرسور اسکرو در رنج 75 تا 6000 کیلووات استفاده میشه و راندمان ایزنتروپیک اسکرال بیشتر از اسکرو سیلندر پیستونی می باشدو همینطور راندما اسکرال بالا تر از اسکرو سیلندر پیستونی می باشد
 
بالا