buterfly
عضو جدید
دوست عزیز leanthinker
سلام درخواست شما را دیر دریافت کردم .امیدوارم با ارسال این تاپیک توانسته باشم
به شما کمکی کرده باشم .
1. روش برنامهريزي راهبردي
دربرنامهريزي راهبردي، به ترتيب چشم انداز(Vision)، رسالت(Mission)، اهداف(Goals)، راهبردها(Strategies)، عناوين برنامه ها (Projects) و برنامه ها(Activities) براي سازمان يا تشکل مورد نظر تعريف مي گردد. چشم انداز و رسالت بر مبناي نظر بالا ترين مرجع تصميم گير (که ميتوان اساسنامه انجمن مصوب مجمع عمومي را در نظر گرفت) تعيين مي شود.
اهداف نيز بر اساس رسالت تعيين شده مشخص مي شود. درواقع رسالت يا ماموريت، وظايف کلي و دور نماي فعاليتهاي تشکل را مشخص مي کند و اهداف، مسير هاي رسيدن به اين رسالت ميباشد.
براي تعيين راهبردها، ابتدا نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهديدها (Strenght, Weakness, Opportunity, Threats) با نگاهي به فضاي داخلي و عوامل بيروني بررسي مي شود که بر مبناي آن و با اسفاده از ماتريس SWOT ، راهبردها استخراج ميگردد:
تهديدها Tفرصتها O راهبردهاي STراهبردهاي SOنقاط قوت Sراهبردهاي WTراهبردهاي WOنقاط ضعف Wهر راهبرد در زير مجموعة يکي از اهداف، روش رسيدن به هدف را مشخص مي سازد. شناسايي ذينفع هاي دروني و بيروني نيز به شناسايي عوامل کمک مي نمايد.
پس از آن براي رسيدن به هر راهبرد، برنامه هايي مشخص مي شود که لازم است زمانبندي و بودجه گذاري آنها نيز انجام شود.
2. چشم انداز انجمن
انجمن نانوفناوري ايران، به منظور گسترش، پيشبرد و ارتقاي سطح دانش جامعه از فناوريهاي جديد، كمك به توسعه كمي وكيفي نيروهاي متخصص و تشويق محققان و صنعتگران به كنكاش در نانو فناوري و نيز بهبود بخشيدن به امرآموزش و پژوهش در زمينههاي مربوطه، تشكيل گرديده و وظايف آن جهت نيل به اين اهداف عبارتند از:
- ايجاد فرهنگ پژوهش و تحقيقات علمي در سطح ملي و بينالمللي بين محققان و متخصصاني كه بهگونهاي با علم نانوتكنولوژي آشنا هستند.
- همكاري با نهادهاي اجرائي، علمي و پژوهشي در زمينه ارزيابي و بازنگري و اجراي طرحها و برنامههاي مربوط بهامور آموزش و پژوهش در زمينه علمي موضوع فعاليت انجمن
- كمك به مديران و ارگانهاي سياستگزار جهت تدوين ضوابط و آئين نامههاي اجرائي مربوط به طرحتخصصي موضوع
- ترغيب و تشويق پژوهشگران و تجليل از محققان و استادان ممتاز
- اطلاع رساني عمومي، خاصه در متن جامعه علمي از روند رو به رشد فزاينده فناوريهاي جديد
- ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي
- تشكيل گردهماييهاي علمي در سطح ملي، منطقهاي و بين المللي
- انتشار كتب و نشريات علمي و خبري
3. رسالت
انجمن نانوفناوري ايران، نهادي غيردولتي است که با اجتماع تعدادي از محققان و صاحبنظران کشور تشکيل شده و تلاش ميکند از طريق شبکهسازي پژوهشگران و صاحبنظران در علوم و فناوري نانو و انجام فعاليتهاي مختلف علمي، آموزشي، اطلاعرساني و همانند آن به فرآيند توسعة نانوفناوري در کشور کمک نمايد و ضمن يافتن جايگاهي تأثيرگذار و متناسب با شأن نهادهاي علمي مشابه، در کلان کشور براي بهبود نظام سياستگذاري، برنامهريزي و اجراي فعاليتهاي نانوفناوري کشور بکوشد.
4. اهداف
- ايجاد شبکهاي از متخصصان و علاقمندان نانوفناوري به گونهاي که در 4 سال آينده، تعداد زيادي از افراد ايراني مقيم داخل و خارج و متخصصان غيرايراني، سازماندهي شده و فعال باشند.
- افزايش آگاهي و گسترش عرصة اطلاعات علمي متخصصان و علاقمندان نانوفناوري کشور
- کمک به بهبود نظام سياستگذاري و برنامهريزي توسعة نانوفناوري در کشور به گونهاي که انجمن به عنوان مرجعي براي اينگونه فعاليتها در سطح ملي مطرح باشد.
5. عوامل موثر در محيط دروني و بيروني انجمن
5-1: عوامل موثر دروني
- هيأتمديره
- اعضاي انجمن (هيأت علمي، دانشجويي، حقوقي و غيره)
- مجمع عمومي
- کميسيونهاي انجمن
5-2: عوامل موثر بيروني
- وزارتخانههاي مرتبط با نانوتکنولوژي
- ساير وزارتخانهها و سازمانهاي مرتبط
- دانشگاهها و مراکز تحقيقاتي
- پژوهشگران و افراد مؤثر
- رسانهها
- نهادهاي بينالمللي
- ايرانيان مقيم خارج
- شرکتهاي خصوصي
- صنايع مصرفکننده
6. نقاط قوت و نقاط ضعف و نيز فرصتها و تهديدها
در اين بخش، نقاط قوت(s)، نقاط ضعف(w)، فرصتها(o) و تهديدها(T)، به عنوان عوامل راهبردي دروني و بيروني بشرح زير تعريف ميشوند:
6-1- نقاط قوت
- کثرت اعضاي هيأت علمي در بين اعضاي انجمن
- وجود انگيزة مناسب و آرمانهاي همسو با منافع ملي در بين اعضاي انجمن
- نوپا بودن انجمن و ايجاد زمينههاي فعاليت
6-2- نقاط ضعف
- زمانبر بودن دستيابي به يک انسجام فکري ميان اعضاء انجمن
- عدم وجود اعتبارات و امکانات کافي
- عدم دسترسي به اطلاعات علمي
6-3- فرصتها
- توجه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به انجمنها و موضوع نانوفناوري
- علاقة سازمانها و وزارتخانههاي کشور به توسعة نانوفناوري و در نتيجه آماده بودن زمينه کمک به انجمن
- استقبال قابل توجه محققان، دانشجويان و ..... از نانوفناوري
6-4- تهديدها
- امکان عدم حمايت جدي از انجمن از طرف سازمانهاي مختلف کشور
- عدم اولويتدهي به نانوفناوري در بخشهايي از کشور از جمله مراکز آموزشي و پژوهشي
- امکان وابستگي هاي سياسي و فعاليتهاي باندي.
7. استخراج راهبردها و تعيين برنامه ها
بر اساس روش ماتريس SWOT راهبردهاي مربوط به هريک از اهداف سهگانه (موضوع بند 6) تعيين شده اند همچنين برنامه هاي پيشنهادي براي رسيدن به راهبرد ها نيز مشخص شده که در مجموع در جدول زير ميآيد:
انجمن نانوفناوري ايران نهادي غير دولتي است كه با اجتماع تعدادي از محققان و صاحبنظران كشور در زمينة علوم و فناوري نانو تشكيل شده استتعريف كمك به فرايندتوسعه نانوفناوري كشور از طريق شبكه سازي پژوهشگران و صاحبنظران مربوطه، انجام فعاليتهايمختلف علمي- اطلاع رساني و كمك به بهبود نظام سياستگزاري، برنامه ريزي و اجرائي نانوفناوري كشور
جهت اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید.
http://www.hums.ac.ir/farsi/mov/amo/EDC/7-%20straregy%20modulation.ppt
سلام درخواست شما را دیر دریافت کردم .امیدوارم با ارسال این تاپیک توانسته باشم
به شما کمکی کرده باشم .
1. روش برنامهريزي راهبردي
دربرنامهريزي راهبردي، به ترتيب چشم انداز(Vision)، رسالت(Mission)، اهداف(Goals)، راهبردها(Strategies)، عناوين برنامه ها (Projects) و برنامه ها(Activities) براي سازمان يا تشکل مورد نظر تعريف مي گردد. چشم انداز و رسالت بر مبناي نظر بالا ترين مرجع تصميم گير (که ميتوان اساسنامه انجمن مصوب مجمع عمومي را در نظر گرفت) تعيين مي شود.
اهداف نيز بر اساس رسالت تعيين شده مشخص مي شود. درواقع رسالت يا ماموريت، وظايف کلي و دور نماي فعاليتهاي تشکل را مشخص مي کند و اهداف، مسير هاي رسيدن به اين رسالت ميباشد.
براي تعيين راهبردها، ابتدا نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهديدها (Strenght, Weakness, Opportunity, Threats) با نگاهي به فضاي داخلي و عوامل بيروني بررسي مي شود که بر مبناي آن و با اسفاده از ماتريس SWOT ، راهبردها استخراج ميگردد:
تهديدها Tفرصتها O راهبردهاي STراهبردهاي SOنقاط قوت Sراهبردهاي WTراهبردهاي WOنقاط ضعف Wهر راهبرد در زير مجموعة يکي از اهداف، روش رسيدن به هدف را مشخص مي سازد. شناسايي ذينفع هاي دروني و بيروني نيز به شناسايي عوامل کمک مي نمايد.
پس از آن براي رسيدن به هر راهبرد، برنامه هايي مشخص مي شود که لازم است زمانبندي و بودجه گذاري آنها نيز انجام شود.
2. چشم انداز انجمن
انجمن نانوفناوري ايران، به منظور گسترش، پيشبرد و ارتقاي سطح دانش جامعه از فناوريهاي جديد، كمك به توسعه كمي وكيفي نيروهاي متخصص و تشويق محققان و صنعتگران به كنكاش در نانو فناوري و نيز بهبود بخشيدن به امرآموزش و پژوهش در زمينههاي مربوطه، تشكيل گرديده و وظايف آن جهت نيل به اين اهداف عبارتند از:
- ايجاد فرهنگ پژوهش و تحقيقات علمي در سطح ملي و بينالمللي بين محققان و متخصصاني كه بهگونهاي با علم نانوتكنولوژي آشنا هستند.
- همكاري با نهادهاي اجرائي، علمي و پژوهشي در زمينه ارزيابي و بازنگري و اجراي طرحها و برنامههاي مربوط بهامور آموزش و پژوهش در زمينه علمي موضوع فعاليت انجمن
- كمك به مديران و ارگانهاي سياستگزار جهت تدوين ضوابط و آئين نامههاي اجرائي مربوط به طرحتخصصي موضوع
- ترغيب و تشويق پژوهشگران و تجليل از محققان و استادان ممتاز
- اطلاع رساني عمومي، خاصه در متن جامعه علمي از روند رو به رشد فزاينده فناوريهاي جديد
- ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي
- تشكيل گردهماييهاي علمي در سطح ملي، منطقهاي و بين المللي
- انتشار كتب و نشريات علمي و خبري
3. رسالت
انجمن نانوفناوري ايران، نهادي غيردولتي است که با اجتماع تعدادي از محققان و صاحبنظران کشور تشکيل شده و تلاش ميکند از طريق شبکهسازي پژوهشگران و صاحبنظران در علوم و فناوري نانو و انجام فعاليتهاي مختلف علمي، آموزشي، اطلاعرساني و همانند آن به فرآيند توسعة نانوفناوري در کشور کمک نمايد و ضمن يافتن جايگاهي تأثيرگذار و متناسب با شأن نهادهاي علمي مشابه، در کلان کشور براي بهبود نظام سياستگذاري، برنامهريزي و اجراي فعاليتهاي نانوفناوري کشور بکوشد.
4. اهداف
- ايجاد شبکهاي از متخصصان و علاقمندان نانوفناوري به گونهاي که در 4 سال آينده، تعداد زيادي از افراد ايراني مقيم داخل و خارج و متخصصان غيرايراني، سازماندهي شده و فعال باشند.
- افزايش آگاهي و گسترش عرصة اطلاعات علمي متخصصان و علاقمندان نانوفناوري کشور
- کمک به بهبود نظام سياستگذاري و برنامهريزي توسعة نانوفناوري در کشور به گونهاي که انجمن به عنوان مرجعي براي اينگونه فعاليتها در سطح ملي مطرح باشد.
5. عوامل موثر در محيط دروني و بيروني انجمن
5-1: عوامل موثر دروني
- هيأتمديره
- اعضاي انجمن (هيأت علمي، دانشجويي، حقوقي و غيره)
- مجمع عمومي
- کميسيونهاي انجمن
5-2: عوامل موثر بيروني
- وزارتخانههاي مرتبط با نانوتکنولوژي
- ساير وزارتخانهها و سازمانهاي مرتبط
- دانشگاهها و مراکز تحقيقاتي
- پژوهشگران و افراد مؤثر
- رسانهها
- نهادهاي بينالمللي
- ايرانيان مقيم خارج
- شرکتهاي خصوصي
- صنايع مصرفکننده
6. نقاط قوت و نقاط ضعف و نيز فرصتها و تهديدها
در اين بخش، نقاط قوت(s)، نقاط ضعف(w)، فرصتها(o) و تهديدها(T)، به عنوان عوامل راهبردي دروني و بيروني بشرح زير تعريف ميشوند:
6-1- نقاط قوت
- کثرت اعضاي هيأت علمي در بين اعضاي انجمن
- وجود انگيزة مناسب و آرمانهاي همسو با منافع ملي در بين اعضاي انجمن
- نوپا بودن انجمن و ايجاد زمينههاي فعاليت
6-2- نقاط ضعف
- زمانبر بودن دستيابي به يک انسجام فکري ميان اعضاء انجمن
- عدم وجود اعتبارات و امکانات کافي
- عدم دسترسي به اطلاعات علمي
6-3- فرصتها
- توجه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به انجمنها و موضوع نانوفناوري
- علاقة سازمانها و وزارتخانههاي کشور به توسعة نانوفناوري و در نتيجه آماده بودن زمينه کمک به انجمن
- استقبال قابل توجه محققان، دانشجويان و ..... از نانوفناوري
6-4- تهديدها
- امکان عدم حمايت جدي از انجمن از طرف سازمانهاي مختلف کشور
- عدم اولويتدهي به نانوفناوري در بخشهايي از کشور از جمله مراکز آموزشي و پژوهشي
- امکان وابستگي هاي سياسي و فعاليتهاي باندي.
7. استخراج راهبردها و تعيين برنامه ها
بر اساس روش ماتريس SWOT راهبردهاي مربوط به هريک از اهداف سهگانه (موضوع بند 6) تعيين شده اند همچنين برنامه هاي پيشنهادي براي رسيدن به راهبرد ها نيز مشخص شده که در مجموع در جدول زير ميآيد:
انجمن نانوفناوري ايران نهادي غير دولتي است كه با اجتماع تعدادي از محققان و صاحبنظران كشور در زمينة علوم و فناوري نانو تشكيل شده استتعريف كمك به فرايندتوسعه نانوفناوري كشور از طريق شبكه سازي پژوهشگران و صاحبنظران مربوطه، انجام فعاليتهايمختلف علمي- اطلاع رساني و كمك به بهبود نظام سياستگزاري، برنامه ريزي و اجرائي نانوفناوري كشور
جهت اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید.
http://www.hums.ac.ir/farsi/mov/amo/EDC/7-%20straregy%20modulation.ppt
آخرین ویرایش: