تجزيه و تحليل SWOT شخصی ابزار تقويت استفاده از استعدادهای فردی

buterfly

عضو جدید
دوست عزیز leanthinker
سلام درخواست شما را دیر دریافت کردم .امیدوارم با ارسال این تاپیک توانسته باشم
به شما کمکی کرده باشم .




1. روش برنامه‌ريزي راهبردي
دربرنامه‌ريزي راهبردي، به ترتيب چشم انداز(Vision)، رسالت(Mission)، اهداف(Goals)، راهبردها(Strategies)، عناوين برنامه ها (Projects) و برنامه ها(Activities) براي سازمان يا تشکل مورد نظر تعريف مي گردد. چشم انداز و رسالت بر مبناي نظر بالا ترين مرجع تصميم گير (که ميتوان اساسنامه انجمن مصوب مجمع عمومي را در نظر گرفت) تعيين مي شود.
اهداف نيز بر اساس رسالت تعيين شده مشخص مي شود. درواقع رسالت يا ماموريت، وظايف کلي و دور نماي فعاليتهاي تشکل را مشخص مي کند و اهداف، مسير هاي رسيدن به اين رسالت ميباشد.
براي تعيين راهبردها، ابتدا نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهديدها (Strenght, Weakness, Opportunity, Threats) با نگاهي به فضاي داخلي و عوامل بيروني بررسي مي شود که بر مبناي آن و با اسفاده از ماتريس SWOT ، راهبردها استخراج ميگردد:
تهديدها Tفرصتها O راهبردهاي STراهبردهاي SOنقاط قوت Sراهبردهاي WTراهبردهاي WOنقاط ضعف Wهر راهبرد در زير مجموعة يکي از اهداف، روش رسيدن به هدف را مشخص مي سازد. شناسايي ذينفع هاي دروني و بيروني نيز به شناسايي عوامل کمک مي نمايد.
پس از آن براي رسيدن به هر راهبرد، برنامه هايي مشخص مي شود که لازم است زمانبندي و بودجه گذاري آنها نيز انجام شود.

2. چشم انداز انجمن
انجمن‌‌ نانوفناوري‌ ايران، به‌ منظور گسترش‌، پيشبرد و ارتقاي‌ سطح‌ دانش‌ جامعه‌ از فناوريهاي‌ جديد، كمك‌ به‌ توسعه‌ كمي‌ وكيفي‌ نيروهاي‌ متخصص‌ و تشويق‌ محققان‌ و صنعتگران‌ به‌ كنكاش‌ در نانو فناوري‌ و نيز بهبود بخشيدن‌ به‌ امرآموزش‌ و پژوهش‌ در زمينه‌هاي‌ مربوطه‌، تشكيل‌ ‌گرديده و وظايف آن جهت نيل به اين اهداف عبارتند از:
- ايجاد‌ فرهنگ‌ پژوهش‌ و تحقيقات‌ علمي‌ در سطح‌ ملي‌ و بين‌المللي‌ بين‌ محققان‌ و متخصصاني‌ كه‌ به‌گونه‌اي‌ با علم‌ نانوتكنولوژي‌ آشنا هستند.
- همكاري‌ با نهادهاي‌ اجرائي‌، علمي‌ و پژوهشي‌ در زمينه‌ ارزيابي‌ و بازنگري و اجراي‌ طرح‌ها و برنامه‌هاي‌ مربوط به‌امور آموزش‌ و پژوهش‌ در زمينه‌ علمي‌ موضوع‌ فعاليت‌ انجمن‌
- كمك‌ به‌ مديران‌ و ارگانهاي‌ سياستگزار جهت‌ تدوين‌ ضوابط و آئين‌ نامه‌هاي‌ اجرائي‌ مربوط به‌ طرح‌تخصصي‌ موضوع‌
- ترغيب‌ و تشويق‌ پژوهشگران‌ و تجليل‌ از محققان‌ و استادان‌ ممتاز
- اطلاع‌ رساني‌ عمومي‌، خاصه‌ در متن‌ جامعه‌ علمي‌ از روند رو به‌ رشد فزاينده‌ فناوريهاي‌ جديد
- ارائه‌ خدمات‌ آموزشي‌ و پژوهشي‌
- تشكيل‌ گردهمايي‌هاي‌ علمي‌ در سطح‌ ملي‌، منطقه‌اي‌ و بين‌ المللي‌
- انتشار كتب‌ و نشريات‌ علمي‌ و خبري‌

3. رسالت
انجمن نانوفناوري ايران، نهادي غيردولتي است که با اجتماع تعدادي از محققان و صاحبنظران کشور تشکيل شده و تلاش مي‌کند از طريق شبکه‌سازي پژوهشگران و صاحبنظران در علوم و فناوري نانو و انجام فعاليتهاي مختلف علمي، آموزشي، اطلاع‌رساني و همانند آن به فرآيند توسعة نانوفناوري در کشور کمک نمايد و ضمن يافتن جايگاهي تأثيرگذار و متناسب با شأن نهادهاي علمي مشابه، در کلان کشور براي بهبود نظام سياستگذاري، برنامه‌ريزي و اجراي فعاليتهاي نانوفناوري کشور بکوشد.

4. اهداف
- ايجاد شبکه‌اي از متخصصان و علاقمندان نانوفناوري به گونه‌اي که در 4 سال آينده، تعداد زيادي از افراد ايراني مقيم داخل و خارج و متخصصان غيرايراني، سازماندهي شده و فعال باشند.
- افزايش آگاهي و گسترش عرصة اطلاعات علمي متخصصان و علاقمندان نانوفناوري کشور
- کمک به بهبود نظام سياستگذاري و برنامه‌ريزي توسعة نانوفناوري در کشور به گونه‌اي که انجمن به عنوان مرجعي براي اينگونه فعاليتها در سطح ملي مطرح باشد.

5. عوامل موثر در محيط دروني و بيروني انجمن
5-1: عوامل موثر دروني
- هيأت‌مديره
- اعضاي انجمن (هيأت‌ علمي، دانشجويي، حقوقي و غيره)
- مجمع عمومي
- کميسيونهاي انجمن
5-2: عوامل موثر بيروني
- وزارتخانه‌هاي مرتبط با نانوتکنولوژي
- ساير وزارتخانه‌ها و سازمانهاي مرتبط
- دانشگاهها و مراکز تحقيقاتي
- پژوهشگران و افراد مؤثر
- رسانه‌ها
- نهادهاي بين‌المللي
- ايرانيان مقيم خارج
- شرکتهاي خصوصي
- صنايع مصرف‌کننده


6. نقاط قوت و نقاط ضعف و نيز فرصتها و تهديدها
در اين بخش، نقاط قوت(s)، نقاط ضعف(w)، فرصتها(o) و تهديدها(T)، به عنوان عوامل راهبردي دروني و بيروني بشرح زير تعريف مي‌شوند:
6-1- نقاط قوت
- کثرت اعضاي هيأت علمي در بين اعضاي انجمن
- وجود انگيزة مناسب و آرمانهاي همسو با منافع ملي در بين اعضاي انجمن
- نوپا بودن انجمن و ايجاد زمينه‌هاي فعاليت
6-2- نقاط ضعف
- زمان‌بر بودن دستيابي به يک انسجام فکري ميان اعضاء انجمن
- عدم وجود اعتبارات و امکانات کافي
- عدم دسترسي به اطلاعات علمي
6-3- فرصتها
- توجه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به انجمنها و موضوع نانوفناوري
- علاقة سازمانها و وزارتخانه‌هاي کشور به توسعة نانوفناوري و در نتيجه آماده بودن زمينه کمک به انجمن
- استقبال قابل توجه محققان، دانشجويان و ..... از نانوفناوري
6-4- تهديدها
- امکان عدم حمايت جدي از انجمن از طرف سازمانهاي مختلف کشور
- عدم اولويت‌‌دهي به نانوفناوري در بخشهايي از کشور از جمله مراکز آموزشي و پژوهشي
- امکان وابستگي هاي سياسي و فعاليتهاي باندي.

7. استخراج راهبردها و تعيين برنامه ها

بر اساس روش ماتريس SWOT راهبردهاي مربوط به هريک از اهداف سه‌گانه (موضوع بند 6) تعيين شده اند همچنين برنامه هاي پيشنهادي براي رسيدن به راهبرد ها نيز مشخص شده که در مجموع در جدول زير مي‌آيد:
انجمن نانوفناوري ايران نهادي غير دولتي است كه با اجتماع تعدادي از محققان و صاحبنظران كشور در زمينة علوم و فناوري نانو تشكيل شده استتعريف كمك به فرايندتوسعه نانوفناوري كشور از طريق شبكه سازي پژوهشگران و صاحبنظران مربوطه، انجام فعاليتهايمختلف علمي- اطلاع رساني و كمك به بهبود نظام سياستگزاري، برنامه ريزي و اجرائي نانوفناوري كشور

جهت اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید.
http://www.hums.ac.ir/farsi/mov/amo/EDC/7-%20straregy%20modulation.ppt
 
آخرین ویرایش:

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
تجزيه و تحليل SWOT شخصی ابزار تقويت استفاده از استعدادهای فردی

ابزارهای ذهن
تجزيه و تحليل SWOT شخصی ابزار تقويت استفاده از استعدادهای فردی


سيد محمد اعظمی نژاد*
منبع: Mindtools-Forbes
سازمان‌ها و شرکت‌ها معمولا برای تدوين استراتژی‌های خود، از روش شناخته شده تحلیل SWOT (روش برنامه‌ریزی استراتژیک که مخفف قوت، ضعف، فرصت و تهدیدات موجود در یک پروژه است) برای ارزيابی شرايط محيطی خود و رقبايشان استفاده می‌کنند.



اما جالب است بدانيد اين روش تنها ويژه سازمان‌ها نيست و برای افرادی که به دنبال بهبود و رشد شغلی و فردی خود هستند نيز کاربرد دارد. اگر شما توان استفاده از استعدادهای خود را به حداکثر برسانيد، احتمالا در زندگی شخصی خود موفق خواهيد بود. علاوه بر اين، چنانچه نقاط قابل بهبود را بشناسيد و مديريت کنيد، تاثيرات منفی کمتری در کار شما خواهند داشت. سوال اين است که چگونه نقاط قوت و قابل بهبود خود را شناسايي می‌کنيد و تجزيه و تحليل شما از فرصت‌ها و تهديدهای محيطی شما چگونه است؟ ابزار SWOT، تکنيکی قوی برای کمک به اين موضوع است. علت قدرتمند بودن اين ابزار اين است که با کمی تفکر و تعمق به شما کمک می‌کند تا شرايط محيطی خود را بهتر تحليل کنید.
معرفی ابزار
اين ابزار کليه نقاط قوت و قابل بهبود (ضعف) داخلی شما و تمامی فرصت‌ها و تهديدهای محيط بيرونی شما را به تصوير می‌کشد. کليد تکميل و انجام مناسب اين ابزار، داشتن روحيه‌ای مناسب برای بهبود و رشد شغلی و ايجاد آن به عنوان يک مزيت رقابتی است. برای انجام تجزيه و تحليل SWOT شخصی، بر اساس دسته بندی انجام شده، به سوالات زير پاسخ دهيد:
نقاط قوت (Strengths)
شما چه ويژگی‌های خاصی داريد که ديگران فاقد آن هستند؟ (به طور مثال مهارت‌ها، گواهی‌نامه‌ها، آموزش‌ها يا ارتباطات خاص)
چه کاری را بهتر از همه انجام می‌دهيد و در آن نسبت به ديگر افراد متمايز هستيد؟
به چه منابع شخصی دسترسی داريد؟
افراد ديگر (به طور خاص ریيس شما)، چه نقاط قوتی در شما می‌بينند؟
به کدام دستاورد خود افتخار می‌کنيد؟
آيا با افراد با نفوذ در ارتباط هستيد؟
به اين پرسش‌ها از منظر خودتان و افراد ذی نفع خود پاسخ دهيد. اگر فکر می‌کنيد اين کار سخت است، ليستی از ويژگی‌های شخصيتی خود بنويسيد که به طور اميدوارانه بعضی از آنها نقاط قوت شما خواهد بود!
نمونه‌هاي ديگری از نقاط قوت می‌تواند مهارت مديريت پروژه قوی، توانايي بهبود فرآيندها و توانايي فروش خيلی خوب باشد.
نقاط‌ ضعف يا قابل بهبود (Weaknesses)
معمولا از انجام کدام کارها به دليل اعتماد به نفس پايين، دوری می‌کنيد؟
اطرافيان در شما چه نقاط قابل بهبودی می‌بينند؟
آيا نسبت به آنچه که طی سال‌های گذشته آموخته‌ايد، اعتماد کامل داريد؟ در کدام مورد ضعيف‌تر هستيد؟
عادت‌های منفی شما کدامند؟ (برای مثال اغلب تاخير می‌کنيد، يا نامنظم هستيد، بداخلاق هستيد و...)
آيا بعضی ويژگی‌های شخصيتی شما باعث کندی پيشرفت شما در زندگی می‌شود؟
به ياد داشته باشيد، هر آنچه در اين بخش به دست می‌آيد، نقاط قابل بهبودی هستند که با بهبود آنها در خود فرصت‌هايي شغلی خيلی خوبی رقم خواهيد زد.
فرصت‌ها (Opportunities)
چه تکنولوژی‌های جديدی می‌تواند به کمک شما بيايد؟ آيا شما می‌توانيد از اطرافيان يا اينترنت کمک بگيريد؟
آيا صنعتی که شما در آن مشغول به کار هستيد در حال رشد است؟ اگر چنين است شما در شرايط فعلی، چگونه می‌توانيد نتايج بهتری به دست آوريد؟
آيا شبکه ارتباطات راهبردی با افراد برای کمک گرفتن يا مشاوره در اختيار داريد؟
آيا از اشتباهات رقبای خود درس می‌گيريد؟
آيا نيازی در صنعت مرتبط شما هست که هيچ کس توان رفع آن را نداشته باشد؟
آيا شما مشتری يا ذی نفعی داريد که از شما شکايت داشته باشد؟ اگر چنين است توان خلق يک فرصت با ارائه يک راه حل پيشنهادی داريد؟
ضمنا ممکن است فرصت‌های خوبی از اين شرايط به دست آوريد:
- سمينارها، کنفرانس‌ها، کلاس‌های آموزشی
- زمانی که يک همکار به مرخصی طولانی مدت می‌رود، شما می‌توانيد برای پوشش غيبت همکارتان، بخشی از کارهای او را پوشش دهيد و تجربه کسب کنيد.
تهديدها (Threats)
درحال حاضر در محل کار با چه موانعی روبه‌رو هستيد؟
آيا فردی از همکارآن شما در حال رقابت با شما است؟
آيا کار شما (يا نوع فعاليتی که بايد انجام دهيد)، در حال تغيير است؟
آيا تغيير تکنولوژی تهديدی برای موقعيت شغلی تلقی می‌شود؟
کدام يک از نقاط ضعف شما می‌تواند منجر به تهديد برای شما شود؟
هدف نهايي اين ابزار، تعريف مجموعه اقداماتی است که شما را به رشد و ارتقای فردی و شغلی هدايت می‌کند. مقايسه نقاط قوت و قابل بهبود با الزامات شغل شما، نشان می‌دهد که چقدر برای بهتر شدن بايد تلاش کنيد. برای تعريف اقدامات با استفاده از ابزارSWOT شخصی سعی کنيد: 1) مهارت‌های ويژه خود را تقويت کنيد. 2) نقاط قابل بهبود (ضعف) خود را حذف کنيد يا به حداقل برسانيد. 3) از فرصت‌های موجود تا حد امکان برای دفع تهديدها استفاده کنيد.
اگر به رشد و بهبود در شغل فعلی خود نيازمند هستيد، با استفاده از ابزاری که معرفی شد به سادگی قادر خواهيد بود نقاط قوت خود را قوی‌تر کنید و نقاط ضعف خود را بهبود ببخشيد و با استفاده از فرصت‌های در دسترس، تهديدها را خنثی کنید. نکته قابل توجه در پايان اين نوشتار، تاکيد بر اولويت بندی نقاط قابل بهبود و تهديدهای موجود است.
* عضو هيات ریيسه کميته تخصصی توسعه-انجمن مديريت منابع انسانی ايران (azaminejad@gmail.com)
 
بالا