onia$
دستیار مدیر تالار مدیریت
بازاريابي -
برندسازی براي بنگاههاي كوچك و متوسط
تاثير صداي محيط بر كسبوكار شما
نوشته: جیمز هاموند
ترجمه: مهدي سريرچي
بخش نهم
صدای محیط
هر مکانی که مشتری با بنگاه تعامل برقرار میکند خواه فروشگاه باشد، خواه محل پذیرش یا دفتر کار، عامل صداي محیطی عاملی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. در هر حال مشتريان یا صدایی را میشنوند که شما ميخواهيد بشنوید (و آن صدایی است كه در آن زمان مناسب است) يا اینکه صداهایی را میشنود که خارج از کنترل شما به گوش او میرسند.
بسته به اینکه در چه محلی این تعامل انجام میشود، صدای محیط میتواند، موزیکهایی که با بدسلیقگی انتخاب شدهاند، موزیکهایی که با صدای بسيار بلند (يا برعکس با صدای بسيار پایین) پخش میشوند، صداهاي ناخوشايندی که توسط دستگاههای مختلف تولید میشوند، گفتوگوهاي گوناگون در اطراف، صداي زنگ تلفن و امثال آن باشد.
اگر ميخواهيد از حس شنوايي مشتريان براي ارتقای تجربه برند بنگاه بهره ببريد، بايد بدانيد كه توجه به صدای محیط بهاندازه دیگر بخشهای آوای برند اهميت دارد. علاوه بر مشتريان صداهاي پيرامون پرسنل بنگاه نيز باید به گونهاي كنترل شود كه آنها قادر به انجام كار باشند و به هيچ عنوان نبايد چنين امري را به شانس واگذار كرد. مطالعات نشان داده است كه يكي از مهمترين و موثرترين عوامل پايين بودن سطح بهرهوري بنگاهها، محيطهاي پر سرو صدايي است كه پرسنل بنگاه در آنها فعاليت ميكنند. برخي مطالعات نشان ميدهند كارآيي افراد در محيطهاي پر سر و صدا نسبت به محيطهاي آرام تا دو سوم كاهش ميیابد. وجود سرو صداي مداوم در محيط باعث ايجاد استرس شده و در نهايت منجر به نارضايتي شغلي ميشود (كه به صورت خودكار زيان بارترين آثار را روي برند خواهد داشت).
شايد تمايلي نداشته باشيد كه براي كنترل صداي محيط در دفتر كارتان موزيك پخش شود، در اين صورت توصيه ميشود از روشهايي كه با هزينه بسيار پاييني سرو صداي محيط را كاهش ميدهند بهره ببريد. روشهايي همچون استفاده از ديوارپوشهاي عايق صوتي، به كارگيري پارتيشنهاي جاذب صوت ميان ميزها، بهرهگيري از فرشهاي جاذب صدا و استفاده از آجرهاي صداگير در ديوارها و سقفها. اگر مالك كارخانه هستيد، به هيچ عنوان كارگران را به امان خدا رها نكنيد.
مقررات ايمني و بهداشتي تنها حداقل نيازها را متذكر شدهاند، اما براي ارتقای بهرهوري پرسنل لازم است از ابزارهايي كه سر و صداي محيط را كاهش ميدهند، بهره ببريد. فروشگاههاي خرده فروشي يكي از محلهايي هستند كه كنترل صداهاي محيط و پخش صداهاي مناسب در آنها بسيار دشوار است. معمولا وقتي وارد يك خرده فروشي يا فروشگاه خيريه ميشويد موزيكي را ميشنويد كه با هدف كنترل و بهبود محيط صوتي آن محل پخش ميشود. اما چيزي كه واقعا اتفاق ميافتد اين است كه مشتريان (و كاركنان) يك يا چند قطعه موزيك تكراري را مرتبا ميشنوند.
اين موزيكها هر روزه پشت سر هم پخش ميشوند، با اين تصور كه پخش هر نوع موزيكي از پخش نكردن موزيك در آن محل بهتر است. چنين باوري كاملا اشتباه است. موزيك نيز مانند تمامي محركهاي حسي ديگر، تا حد زيادي سليقهاي است و بيتوجهي به نوع موسيقي موردعلاقه مشتريان و هماهنگي آن با تصوير برند بنگاه ممكن است به جاي اينكه تجربه خوشايندي را براي مشتري رقم بزند موجب خشم و ناراحتي مشتريان بنگاه بشود.
بر اساس تحقيقاتي كه در جولاي سال 2005 توسط RetailChoice.com انجام شد، سه چهارم كاركنان فروشگاههاي خرده فروشي اظهار كرده بودند كه شنيدن موزيكهاي داخل فروشگاه، آنها را عصبي ميكند.
در حدود 31 درصد از كاركنان فروشگاهها مجبور بودند شنيدن يك آلبوم موسيقي را بين 6 تا 20 مرتبه در هفته تحمل كنند. تعداد دفعات شنيدن يك موزيك براي 16 درصد آنها بيش از 20 مرتبه در هفته بود. افرادي كه در بخش البسه و كفش فروشي فعاليت ميكردند بيش از سايرين دچار «عوارض شنيدن موزيكهاي تكراري» شده بودند. البته تنها كاركنان فروشگاهها نبودند كه از اين موضوع آزار ميديدند. چهل درصد از كاركنان فروشگاه اظهار ميكردند كه مشتريان آنها سختترين بخش خريدشان را شنيدن موزيكهاي ديوانهكنندهاي كه در فروشگاه پخش ميشود اعلام كرده بودند. بر اين اساس در انتخاب موزيك پسزمينه بايد موارد زير را مورد توجه قرار داد:
در انتخاب نوع موزيك بايد عواملي مانند گروه سني، پيشينه قومي و نژادي مشتريان و همينطور آشنايي آنها با موزيك، مورد توجه قرار گيرد تا موزيك انتخاب شده با ذائقه موسيقيايي مشتريان تناسب داشته باشد. اگر مشتريان بنگاه طيف گستردهاي از انواع مشتريان مختلف را دربر ميگيرد بهترين راه مانند هميشه رفتن به سمت گروه مشترياني است كه اهميت بيشتري براي بنگاه دارند و تمركز روي سليقه آنها است.
آرامش خاطر كاركناني كه داخل فروشگاه كار ميكنند، مخصوصا آنها كه پاي صندوق ميايستند اهميت زيادي دارد. مجله سلامت مردان در يكي از شمارههاي خود عنوان كرده است كه هنگامي كه كارمندي از موزيك پخش شده در محيط خوشش بيايد، عملكرد و بهرهوري او تا 10 درصد افزايش خواهد يافت. از طرفي ترجيحات مشتريان بايد در اولويت قرار بگيرند. اگر كاركنان هم رديف ارزشها و ايدهآلهاي برند باشند، در اين صورت قاعدتا ذائقه موسيقيايي آنها نبايد با ذائقه مشتريان فاصله داشته باشد.
تنها در صورتي كه موزيك به درستي انتخاب شده باشد، ميتواند روي فروش و به تبع آن چشمانداز برند بنگاه تاثير قابل ملاحظهاي داشته باشد. تحقيقي كه در سال 1982 در ايالات متحده توسط رونالد ميليمان انجام گرفت، نشان داد هنگامي كه زنجيرهاي از سوپرماركتها موزيكهاي ملايم را در محيط فروشگاه پخش ميكردند، خريداران آنها مدت زمان بيشتري را در فروشگاه صرف و كالاي بيشتري را خريداري ميكردند. در گام بعدي تحقيقات، ميليمان به سراغ رستورانها رفت تا اين موضوع را در اين مراكز نيز بررسي كند، با انجام همين آزمون در رستورانها، وي دريافت كه وقتي افراد به موزيك ملايم گوش ميدهند لذت بيشتري از صرف غذا میبرند.
برندسازی براي بنگاههاي كوچك و متوسط
تاثير صداي محيط بر كسبوكار شما
نوشته: جیمز هاموند
ترجمه: مهدي سريرچي
بخش نهم
صدای محیط
هر مکانی که مشتری با بنگاه تعامل برقرار میکند خواه فروشگاه باشد، خواه محل پذیرش یا دفتر کار، عامل صداي محیطی عاملی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. در هر حال مشتريان یا صدایی را میشنوند که شما ميخواهيد بشنوید (و آن صدایی است كه در آن زمان مناسب است) يا اینکه صداهایی را میشنود که خارج از کنترل شما به گوش او میرسند.
اگر ميخواهيد از حس شنوايي مشتريان براي ارتقای تجربه برند بنگاه بهره ببريد، بايد بدانيد كه توجه به صدای محیط بهاندازه دیگر بخشهای آوای برند اهميت دارد. علاوه بر مشتريان صداهاي پيرامون پرسنل بنگاه نيز باید به گونهاي كنترل شود كه آنها قادر به انجام كار باشند و به هيچ عنوان نبايد چنين امري را به شانس واگذار كرد. مطالعات نشان داده است كه يكي از مهمترين و موثرترين عوامل پايين بودن سطح بهرهوري بنگاهها، محيطهاي پر سرو صدايي است كه پرسنل بنگاه در آنها فعاليت ميكنند. برخي مطالعات نشان ميدهند كارآيي افراد در محيطهاي پر سر و صدا نسبت به محيطهاي آرام تا دو سوم كاهش ميیابد. وجود سرو صداي مداوم در محيط باعث ايجاد استرس شده و در نهايت منجر به نارضايتي شغلي ميشود (كه به صورت خودكار زيان بارترين آثار را روي برند خواهد داشت).
شايد تمايلي نداشته باشيد كه براي كنترل صداي محيط در دفتر كارتان موزيك پخش شود، در اين صورت توصيه ميشود از روشهايي كه با هزينه بسيار پاييني سرو صداي محيط را كاهش ميدهند بهره ببريد. روشهايي همچون استفاده از ديوارپوشهاي عايق صوتي، به كارگيري پارتيشنهاي جاذب صوت ميان ميزها، بهرهگيري از فرشهاي جاذب صدا و استفاده از آجرهاي صداگير در ديوارها و سقفها. اگر مالك كارخانه هستيد، به هيچ عنوان كارگران را به امان خدا رها نكنيد.
مقررات ايمني و بهداشتي تنها حداقل نيازها را متذكر شدهاند، اما براي ارتقای بهرهوري پرسنل لازم است از ابزارهايي كه سر و صداي محيط را كاهش ميدهند، بهره ببريد. فروشگاههاي خرده فروشي يكي از محلهايي هستند كه كنترل صداهاي محيط و پخش صداهاي مناسب در آنها بسيار دشوار است. معمولا وقتي وارد يك خرده فروشي يا فروشگاه خيريه ميشويد موزيكي را ميشنويد كه با هدف كنترل و بهبود محيط صوتي آن محل پخش ميشود. اما چيزي كه واقعا اتفاق ميافتد اين است كه مشتريان (و كاركنان) يك يا چند قطعه موزيك تكراري را مرتبا ميشنوند.
اين موزيكها هر روزه پشت سر هم پخش ميشوند، با اين تصور كه پخش هر نوع موزيكي از پخش نكردن موزيك در آن محل بهتر است. چنين باوري كاملا اشتباه است. موزيك نيز مانند تمامي محركهاي حسي ديگر، تا حد زيادي سليقهاي است و بيتوجهي به نوع موسيقي موردعلاقه مشتريان و هماهنگي آن با تصوير برند بنگاه ممكن است به جاي اينكه تجربه خوشايندي را براي مشتري رقم بزند موجب خشم و ناراحتي مشتريان بنگاه بشود.
بر اساس تحقيقاتي كه در جولاي سال 2005 توسط RetailChoice.com انجام شد، سه چهارم كاركنان فروشگاههاي خرده فروشي اظهار كرده بودند كه شنيدن موزيكهاي داخل فروشگاه، آنها را عصبي ميكند.
در حدود 31 درصد از كاركنان فروشگاهها مجبور بودند شنيدن يك آلبوم موسيقي را بين 6 تا 20 مرتبه در هفته تحمل كنند. تعداد دفعات شنيدن يك موزيك براي 16 درصد آنها بيش از 20 مرتبه در هفته بود. افرادي كه در بخش البسه و كفش فروشي فعاليت ميكردند بيش از سايرين دچار «عوارض شنيدن موزيكهاي تكراري» شده بودند. البته تنها كاركنان فروشگاهها نبودند كه از اين موضوع آزار ميديدند. چهل درصد از كاركنان فروشگاه اظهار ميكردند كه مشتريان آنها سختترين بخش خريدشان را شنيدن موزيكهاي ديوانهكنندهاي كه در فروشگاه پخش ميشود اعلام كرده بودند. بر اين اساس در انتخاب موزيك پسزمينه بايد موارد زير را مورد توجه قرار داد:
در انتخاب نوع موزيك بايد عواملي مانند گروه سني، پيشينه قومي و نژادي مشتريان و همينطور آشنايي آنها با موزيك، مورد توجه قرار گيرد تا موزيك انتخاب شده با ذائقه موسيقيايي مشتريان تناسب داشته باشد. اگر مشتريان بنگاه طيف گستردهاي از انواع مشتريان مختلف را دربر ميگيرد بهترين راه مانند هميشه رفتن به سمت گروه مشترياني است كه اهميت بيشتري براي بنگاه دارند و تمركز روي سليقه آنها است.
آرامش خاطر كاركناني كه داخل فروشگاه كار ميكنند، مخصوصا آنها كه پاي صندوق ميايستند اهميت زيادي دارد. مجله سلامت مردان در يكي از شمارههاي خود عنوان كرده است كه هنگامي كه كارمندي از موزيك پخش شده در محيط خوشش بيايد، عملكرد و بهرهوري او تا 10 درصد افزايش خواهد يافت. از طرفي ترجيحات مشتريان بايد در اولويت قرار بگيرند. اگر كاركنان هم رديف ارزشها و ايدهآلهاي برند باشند، در اين صورت قاعدتا ذائقه موسيقيايي آنها نبايد با ذائقه مشتريان فاصله داشته باشد.
تنها در صورتي كه موزيك به درستي انتخاب شده باشد، ميتواند روي فروش و به تبع آن چشمانداز برند بنگاه تاثير قابل ملاحظهاي داشته باشد. تحقيقي كه در سال 1982 در ايالات متحده توسط رونالد ميليمان انجام گرفت، نشان داد هنگامي كه زنجيرهاي از سوپرماركتها موزيكهاي ملايم را در محيط فروشگاه پخش ميكردند، خريداران آنها مدت زمان بيشتري را در فروشگاه صرف و كالاي بيشتري را خريداري ميكردند. در گام بعدي تحقيقات، ميليمان به سراغ رستورانها رفت تا اين موضوع را در اين مراكز نيز بررسي كند، با انجام همين آزمون در رستورانها، وي دريافت كه وقتي افراد به موزيك ملايم گوش ميدهند لذت بيشتري از صرف غذا میبرند.