تأثیر سن در میزان باروری

yas87

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تأثیر سن در میزان باروری
اگر از دیدگاه بیولوژیکی به این مسئله نگاه کنیم، بهترین زمان برای باردار شدن پیش از ۳۵ سالگی است. میزان باروری در زنان از حدود ۳۰ سالگی شروع به کاهش ‌می‌کند و از ۳۵ سالگی احتمال ناباروری افزایش ‌می‌یابد. بیشتر زنان اگر تا سن ۳۵ سالگی باردار شوند، قادر خواهند بود به صورت طبیعی باردار شوند و فرزند سالمی به دنیا آورند. بعد از ۳۵ سالگی تعداد زنانی که با ناباروری، سقط جنین یا مشکلات جنین مواجه ‌می‌شوند، افزایش ‌می‌یابد.

در سن ۴۰ سالگی فقط ۴۰ درصد زنانی که قصد بارداری دارند موفق خواهند شد. میانگین سن زنانی که برای درمان به روش لقاح خارج از رحم یا ivf اقدام ‌می‌کنند، نشان‌دهندۀ افزایش ناباروری به خاطر افزایش سن است، اگرچه استفاده از این روش شانس بارداری را افزایش می‌دهد، اما میزان موفقیت درمان به روش ivf در زنان بالای ۴۰ سالی که از تخمک‌های خود استفاده ‌می‌کنند کاهش پیدا می‌کند. با این که مردان نسبت به زنان، مدت طولانی‌تری را بارور ‌می‌مانند، باروری مردان نیز با افزایش سن کاهش ‌می‌یابد، اما این اتفاق به تدریج رخ ‌می‌دهد. با این وجود که بسیاری از مردان تا سن ۵۰ سالگی و بیشتر بارور هستند، اما افزایش سن باعث افزایش اختلالاتی در اسپرم برخی از مردان ‌می‌شود.

کاهش باروری در مردان تدریجی‌تر از زنان رخ ‌می‌دهد و ‌می‌تواند سلامت فرزند آیندۀ آنها را تحت تأثیر قرار دهد. اگر در سن بالای ۳۵ سال قصد باردار شدن دارید، نکتۀ مهم دیگری را که باید در نظر داشته باشید این است که شانس بارداری چندقلو در این شرایط افزایش ‌می‌یابد. هرچه سن شما بیشتر باشد، احتمال باردار شدن دوقلوهای ناهمسان بیشتر ‌می‌شود. با افزایش سن، تعداد تخمک‌های سالم در تخمدان‌ها کاهش پیدا می‌کند و بدن برای تخمک‌گذاری نیاز به ترشح بیشتر هورمون fsh دارد.

ترشح زیاد این هورمون ‌می‌تواند باعث بالغ شدن بیش از یک فولیکول و آزادسازی بیش از یک تخمک شود که در نتیجۀ آن ممکن است بیشتر از یک تخمک بارور و زنان با بارداری دوقلویی مواجه شوند. شاید تصور باردار شدن دوقلوها خوشحال‌کننده باشد، زیرا برخی زنان بارداری چندقلو را معادل داشتن یک خانوادۀ ایده‌آل ‌می‌دانند، اما باید در نظر داشته باشید که مراقبت از دوقلوها نیاز به زمان، توجه و هزینۀ بیشتری نیز دارد. ضمناً بارداری چندقلویی در دستۀ بارداری‌های پرخطر است و مادر نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای است.
 
بالا