بهترین شغل های رشته مکانیک

soroush47

عضو جدید
اولین شغلی که می خواهیم در رابطه با آن صحبت کنیم نقاشی خوردو است، این شغل یکی از زیر شاخه های رشته ی آموزش مکانیک خودرو می باشد و افراد زیادی را به خود جذب کرده، حالا ما می خواهیم بررسی کنیم که این شغل به چه صورت است و چه مزایایی دارد.

شغل های مرتبط با رشته مکانیک خودرو


نقاشی خودرو​

وظیفه ی یک نقاش خودرو این است که تعمیرات آرایشی و زیبا سازی ماشین شما را انجام دهد، به زبان ساده تر می توانیم بگوییم که یک نقاش خودرو زمانی که خودرو شما به دلایل مختلف مانند: تصادت ، برخودرو و ساییدگی رنگش می رود با استفاده از علمی که دارد ماشین شما را به نحوی دوباره رنگ می کند که هیچ اثری از اینکه دوباره ماشین رنگ شده پیدا نباشد. همچنین باید افرادی که وارد این شغل می شوند به طور کامل بر روی رنگ ها و طتبیق آنها تخصص داشته باشند و علم کار کردن با اسپری رنگ را هم به طور کامل داشته باشند.

افرادی که میخواهند وارد این حرفه شوند میتوانند به دوصورت این حرفه را پی گیری کنند یا از طریق شرکت در کلاس های آموزش نقاشی خودرو مراکز فنی حرفه ای به صورت کاملا عملی با کسب تجربه، و یا شاگردی در تعمیرگاههای صافکاری و نقاشی خودرو. اما باید دقت داشته باشید که این شغل به این دلیل که نیاز به علم ترکیبات رنگ دارد و ممکن است این علم در مراکز عملی به خوبی آموزش داده نشود پیشنهاد می شود که در فنی حرفه ای آن را یاد بگیرید بعد به صورت عملی چند وقت را پیش یک فرد استاد در این حرفه بگذرانید و بعد وقتی با تمام تکنیک ها و فوت و فن های این حرفه آشنا شدید وارد بازار کار این شغل شوید.

شغل های مرتبط با رشته مکانیک خودرو


افرادی که در این حرفه فعال هستند میتوانند به دو صورت شروع به کار کنند، یا در شرکت های خودرو سازی مشغول شوند یا برای خود یک کارگاه بزنند و بصورت آزاد کار کنند.

نقاش های خودرو به غیر از رنگ آمیزی کار های دیگری هم برای کامل کردن و تمیزکاری بهتر کارشان انجام می دهند برای مثال: بتونه کاری ، سنباد کاری و چسباندن برخی از قسمت های ماشین مانند گارد های درب ماشین، اغلب نقاش های ماشین بعد از صاف کاری ماشین اگر قسمتی نیاز به رنگ داشت رنگ کاری را انجام می دهند و گاهی هم در هنگامی که ساییدگی به وجود آمده باشد.

برق خودرو​

برق خودرو یکی دیگر از مشاغل جذاب است که در زیر شاخه ی رشته ی مکانیک خودرو قرار دارد. برق خودرو شامل تمام موارد سیم کشی و تمام تجهیزات الکتریک که در ماشین استفاده شده می شود.

برق کار های خودرو وظیفه دارند که تمام خدمات برقی ماشین را انجام دهند، یعنی یک برق کار خودرو وظیفه ی نصب ، تعمیر و تعویض قطعات الکتریکی مانند: گیربکس ، ایسیو ، تهویه ، کولر ، بخاری ، ضبط و... را بر عهده دارد.

یک فرد زمانی که می خواهد وارد بازار کار این شغل شود باید تخصص کامل در رابطه با قسمت های مختلف خودرو داشته باشد، همچنین باید این فرد همیشه اطلاعاتش آپدیت و جدید باشد زیرا روز به روز مدل های جدید از ماشین ها وارد بازار می شوند که این ماشین ها هر کدام سیستم برقی متفاوتی دارند.

شما این شغل را هم می توانید مانند نقاشی خودرو به دو صورت آموزش ببینید، یعنی یا به صورتی آکادمیک یا به صورت عملی و تجربی در کارگاه ها، اما باز هم پیشنهاد صاحبکاران این است که برای ورود به این شغل حتما به صورت آکادمیک و تخصصی آموزش ببینید زیرا شما باید در این رابطه اطلاعات جدید و به روز بدست بیاوید و ممکن است کسی که در کارگاه کنار آن آموزش می بینید سال ها پیش تحصیلاتش تمام شده باشد و فقط همان اطلاعات قدیمی خود را داشته باشد، پس بهتر است آکادمیک این شغل را یاد بگیرید و بعد برای اینکه حرفه ای تر شوید پیش یک فرد قدیمی کار مشغول شوید وقتی هم متوجه شدید که اطلاعات کافی بدست آوردید می توانید وارد بازار کار شوید.

بازار کار این شغل هم به دو صورت می باشد که از هر دو هم شما می توانید در آمد خیلی خوبی بدست آورید، یکی از روش ها این است که شما در شرکت های خودرو سازی مشغول به کار شوید و این و شروع به کار کنید یا می توانید برای خودتان یک کارگاه بزنید و به صورت آزاد کار خود را ادامه دهید.

پس اگر به شغل هایی که با برق ، الکترونیک و همچنین خودرو در ارتباط است علاقه دارید برق خودرو یکی از بهترین مواردی است که می توانید انتخاب کنید و به یادگیری آن بپردازید.

تعمیرات ایسیو​

ایسیو یا Electronic Control Unit به کامپیوتر ماشین گفته می شود. ایسیو وظیفه کنترل خودرو را دارد و فقط در خودرو های انژکتور وجود دارد. کامپیوتر ماشین شامل سنسور هایی است که این سنسور ها به موتور متصل هستند و وضعیت و عملکرد خودرو را در هر لحظه مورد بررسی قرار می دهند. از جمله توانایی های کامپیوتر ماشین نظارت بر کارکرد های خودرو و نمایش آن برای راننده است.مانند:نمایش میزان مصرف سوخت متوسط،نمایش میزان مصرف سوخت لحظه ای،نمایش میزان باد لاستیک،نمایش موقعیت باز و بسته بودن درب ها و تمامی هشدار هایی که توسط راننده قابل مشاهده است .تنظیم کارکرد های خودرو به وسیله ی بهینه سازی مداوم آنها ، تنظیم مصرف سوخت خودرو و بهینه سازی جهت کاهش میزان تولید آلاینده های توسط خودرو ،کنترل کارکرد های خودرو از طریق محاسبات کمیات خروجی بر پایه داده های ورودی مانند:کنترل ترمز به وسیله سیستم زد قفل ترمز(در بیشتر واحد های کنترل الکترونیکی سه کارکرد نظارت،تنظیم و کنترل هم زمان وجود دارد).

شغل های مرتبط با رشته مکانیک خودرو


از طرفی شاید بعد از خواندن این متن با خود بگویید که مگر ایسیو جزئی از برق خودرو نمی باشد پس چرا در اینجا ما از آن به عنوان یک شغل مستقل نام بردیم؟ در جواب این سوال باید بگوییم که بله درسته ایسیو یکی از قطعات الکتریکی خودرو است، اما به این دلیل که ایسیو به خودی خود یک کامپیوتر است و ساختار پیچیده ای دارد به صورت تخصصی به عنوان یک شغل مرتبط با رشته مکانیک خودرو مورد بررسی قرار می گیرد و افراد متخصصی باید بر روی مشکلات آن بررسی انجام بدهند.

یک فرد متخصص ایسیو وظیفه دارد که ایسیو خودرو را نصب ، تعمیر و یا تعویض کند. همچنین این افراد باید تخصص کافی برای تعمیر سنسور های متصل به ایسیو را هم به طور کامل داشته باشند.

این شغل هم مانند شغل های قبلی که درباره ی آنها صحبت کردیم به دو صورت قابل یادگیری است یعنی هم شما می توانید آن را در مرکز های فنی حرفه ای به صورت تخصصی یاد بگیرید و هم می توانید به صورت عملی و تجربی یاد بگیرید، که در اینجا هم باید بگوییم که تخصصی یاد گرفتن این شغل و بعد افزایش مهرات به صورت عملی و تجربی بهترین کاری است که شما می توانید انجام دهید.

اما میرسیم به بازار کار این شغل که در این باره هم باید بگوییم هم می توانید در شرکت های ساخت خودرو مشغول به کار شوید و هم می توانید به صورت آزار کار کنید.

در آخر هم باید این را اضافه که شغل تعمیرات ایسیو یکی از شغل های نو و پر درآمد است که تا به حال اشباع نشده و به این علت که افراد حرفه ای کمی در این حرفه وجود دارد فرصت های شغلی بسیار زیادی دارد.

صافکاری خودرو​

بطور کلی وظیفه ی یک صافکار ماشین این است که در هنگامی که ماشینی تصادف می کند و یا به دلایل مختلف قسمتی از بدنه ی ماشین دچار فرو رفتگی و مشکلات این چنینی می شود بدنه ی ماشین را به حالت عادی خودش بر می گرداند.

این شغل هم به دو صورت قابل یادگیری است هم بصورت شرکت در کلاس های فنی و حرفه ای و هم به صورت تجربی در کارگاه ها، درباره ی این شغل باید بگوییم که بر عکس شغل های قبلی پیشنهاد می شود که این حرفه را به صورت تجربی در کارگاه ها با افراد تجربه دار یاد بگیرید چون این افراد بهتر می توانند فوت و فن های این کار را به شما آموزش دهند.

منبع:
https://www.tabnak.ir/fa/news/1117897/شغل-های-مرتبط-با-رشته-مکانیک-خودرو
 

nimaaaSD

عضو جدید
سلام به نظر من برق خودرو و صافکاری نسبت به بقیه رشته های مکانیک پردرامد تر هست
 

Similar threads

بالا