Sepide.khooshnaa
عضو جدید

برند (Brand)، نمانام یا نام تجاری: یک نام ، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخصکننده خدمات یا محصولی خاص باشد که به وسیله آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز میگردد.

یك نام تجاری یا برند قدرتمند قادر است نقش راهبردی گستردهتری را در یك كسب و كار ایفا كند. نامهای تجاری علاوه بر تسلط به سهم بازارهای هدف، گزینههایی را برای رشد كسب و كار ایجاد می کند و ضمن جذب، حفظ كاركنان ماهر و مستعد ارزش خود را در نزد ذی نفعان بهبود میبخشند.
عنوان قانونی برند، نشان تجاری و معادل فارسی کلمه برند، نمانام است.
تعریف عمومی برند
برند یا نمانام به طور کلی مجموعه ای از برداشت های ذهنی، احساسی، منطقی و برتری هایی است که مشتری نسبت به یک محصول و یا خدمات بر اساس نام برند آن در بین محصولات مشابه قائل می شود!تعریف عمومی برند

به نحوی کیفیت ارتباط برند است که مبنای تصمیم گیری برای خرید آن
در ذهن مشتری واقع خواهد شد!
تعریف برند از دیدگاه متخصصین تحلیل رفتار مشتری
تعریف برند، به عبارتی همان چیزی است که مخاطب یا مشتری با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت ذهنی (Conceptual)، دیداری (Visual) یا شنیداری (Verbal) آن ویژگیهای آن را در ذهن و قلب خود تداعی میکند.در ذهن مشتری واقع خواهد شد!
تعریف برند از دیدگاه متخصصین تحلیل رفتار مشتری
برند عبارت است از آگاهی و شناخت مشتری از محصول یا خدمات شما، برند شناختی است که مشتری آگاهانه یا ناخودآگاه هنگام خرید از محصول یا خدمات شما دارد.
راهنمای بازار یابی، تبلیغات و روابط عمومی برای مدیران؛ بری کالن
از جایگاه كسب وكار میتوان گفت كه نام تجاری یا برند: «هر نامی است كه مستقیما به دلیل فروش كالاها یا خدمات مورد استفاده قرار میگیرد.»راهنمای بازار یابی، تبلیغات و روابط عمومی برای مدیران؛ بری کالن
نام تجاری یا برند علاوه بر یك نام، همیشه جلوهای تصویری و بصری همچون یک لوگو یا نشانه را نیز از خود ارائه میدهد.
بهعبارتی به نوعی دارای یك نماد (لوگو)، طرح، علامت تجاری (Trade Mark) و… منحصر به فرد و متمایز است. بنابراین میتوان تعریف استاندارد نام تجاری یا برند را به صورت زیر بیان كرد:
نام تجاری یا برند، نام یا نمادی است كه با هدف فروش محصولات یا خدمات به كار برده میشود!

برند احساس باطنی ودرونی شخص درباره ی یک محصول، خدمت یا شرکت است که به این اصطلاحا به آن تداعی ذهنی برند می گویند.
برند یک احساس باطنی است، زیرا همگی ما به رغم نهایت کوشش خود برای منطقی بودن، در نهایت موجوداتی احساسی و شهودی هستیم.
برند احساس باطنی شخص است، زیرا در نهایت از سوی اشخاص تعریف میشود نه از سوی شرکتها، بازارها یا به اصطلاح، عامه ی مردم.هر شخصی نسخه ی شخصی سازی شده خود را از برند خلق می کند.در حالی که شرکت ها نمی توانند این فرآیند را کنترل کنند، آنها می توانند به وسیله ی مخابره و انتقال ویژگی هایی که یک محصول را از محصول دیگر مت مایز میکند، بر نحوه ی این شخصی سازی تاثیرگذار باشند.
وقتی که تعداد کافی افراد به احساس باطنی مشابه می رسند، میتوان گفت که شرکت برند دارد!

نام تجاری یا برند نام نمادی است كه سازمان آن را با هدف ارزشآفرینی برای ذینفعان خود به كار میبرد، اما مشخص است كه مفهوم نام تجاری یا برند فراتر از یك نام و نشان تصویری است. یک نام تجاری یا برند متشكل از بسیاری از عناصر همچون حكایتهایی كه با آن تداعی میشوند، خاطرهها و تجربیات آمیخته با این نام در ذهن افراد، ویژگیهای استفاده كنندگان، موقعیت مكانی مراكز خرید و حتی قیمت است و آمیزهای از تمامی این عناصر یک نام تجاری یا برند را ایجاد می کنند. یكی از بهترین تعاریف نام تجاری از سوی grander & levy در سال ۱۹۵۵ ارائه شد:
نام تجاری یا برند نمادی پیچیدهای است كه دامنه متنوعی از ایدهها و ویژگیهایی را در بر میگیرد. نام تجاری یا برند نه تنها با استفاده از آهنگ خود و معنی و مفهوم لغوی، بلكه مهمتر از آن استفاده از هرعاملی كه در طول زمان به نحوی با آن در آمیخته و درجامعه بهصورت هویتی اجتماعی و شناخته شده نموده یافته، با مشتری سخن میگوید.
گرچه بسیاری از اندیشمندان و محققان، چشماندازهای دیگری را نیز بر آن افزودهاند، این تعریف از ماهیت نام تجاری تاكنون بیرقیب مانده است.
محصول چیزی است كه در كارخانه تولید میشود و نام تجاری یا برند آن چیزی است كه مشتری خریداری میكند!
به عبارت دیگر، برند چیزی نیست که شما میگویید، بلکه چیزی است که آنها(مشتریان)میگویند!!
استفان کینگ (Stephan King)
برند نوعی ازمُثُل افلاطونی است، مفهومی از که از سوی جامعه برای شناسایی طبقه ی خاصی از چیزها استفاده میشود.به عبارت دیگر، برند چیزی نیست که شما میگویید، بلکه چیزی است که آنها(مشتریان)میگویند!!
استفان کینگ (Stephan King)
برای توضیح مُثُل افلاطون، هر وقت که ما کلمه«اسب»را میشنویم، موجودی باشکوه با چهار پا، دمی بلند و یالی که بر گردن عضلانی آویزان است، نشان قدرت و وقار، و این که شخصی میتواند مسافتهای طولانی بر پشت آن سوار شود را ترسیم میکنیم.اسبهای مختلف ممکن است با هم متفاوت باشند، اما در اذهان خود هنوز «اسب بودن» همه ی آنهارا تشخیص میدهیم.
از جنبه ی دیگر به رابطه مینگریم، وقتی که بخشهایی که یک اسب را میسازند در کنار هم میگذاریم، کل مجموعه به اندازه کافی متمایز است تا این که ما به اسب فکر کنیم، نه به گاو یا دوچرخه.
[h=2]چرا ناگهان بحث برند و نام های تجاری این قدر داغ شد؟[/h] ایده ی برند حداقل به حدود ۵۰۰۰ سال قبل بر می گردد، پس چرا حالا مقوله برند و برندینگ چنین مسئله مهمی شده است؟
برای اینکه به همان اندازه که جامعه ما از اقتصاد مبتنی بر تولید انبوه به سوی اقتصاد مبتنی بر سفارشی سازی انبوه حرکت کرده است، حق انتخاب های خرید ما افزایش یافته و چند برابر شده است!
ارزش برند ها در این است که انسان امروز از لحاظ اطلاعات غنی و از لحاظ زمان فقیر شده است!!
در نتیجه شیوه ی قدیمی ما در قضاوت محصولات، با مقایسه ی ویژگیها و مزایا، دیگر کارساز و عملی نیست!
شرایط از سوی رقبایی بدتر شده است که ویزگی های یکدیگر را به محض اینکه وارد بازار می شود، تقلید می کنند و با پیشرفتهای رخ داده در فرآیند ساخت و تولید، مقوله کیفیت را به چالش می کشند؟!!

زیرا اگر بتوان به سازنده اطمینان کنم، می توانم آن را الآن بخرم و بعدا درباره ی محصول نگران شوم!!
در یک کلام، به جای ارزیابی ویژگی ها ومزایای آن، مقدار اعتمادی که مشتری نسبت به محصول احساس میکند، یعنی برند آن تعیین خواهد کرد که آیا این محصول یا محصول دیگری را برای خرید انتخاب کند!!
منبع:http://modir.tv/