onia$
دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]بازاريابي حسي شگفتي بيافرينيد تا مشتري بسازيد[/h]
بازاريابي حسي، هم انديشه است و هم تكنيكهايي دارد كه اجراي آن، مخاطبان را به شگفت ميآورد. شگفتي، عنصري است كه مخاطبان را ترغيب ميكند تا نام برندي خاص را تبليغ كنند و در نهايت «مشتري وفادار» شوند.
پروژه استرس نيوآ
شركت نيوآ در جديدترين كمپين بازاريابي خود در فرودگاهي در شهر آلمان دست به اجراي پروژه استرس زد.
در اين كمپين از برخي از افراد كه در فرودگاه حضور داشتند، بدون اطلاع خود آنها عكس گرفته ميشد. اين عكس به سرعت به وسيله دستگاههاي مجهزي كه از پيش مهيا شده بودند، در صفحه اول روزنامههاي ساختگي قرار ميگرفت و فردي كه از او عكس گرفته شده بود، بهعنوان يك متهم فراري خطرناك معرفي میشد. اين پايان كار پروژه استرس نبود؛ زيرا پس از آنكه روزنامهها بين مسافران فرودگاه توزيع ميشد، از تلويزيون خبري فوري پخش ميشد كه از بينندگان ميخواست در صورت مشاهده صاحب عكس (همان عكسي كه در روزنامه منتشر شده بود) به پليس اطلاع دهند.
پس از پخش اين آگهي، نگهبانان فرودگاه به سمت شخص مورد نظر ميآمدند و كيف نقرهاي همراهشان را ميگشودند و خوشبو كننده جديد نيوآ با نام پروژه استرس را به وي معرفي ميكردند.
زندگي با طعم ميكادو
شركت ميكادو در جديدترين فعاليت بازاريابي خود، كمپين بازاريابي حسي خلاقانهاي را به همراه آژانس تبليغاتي بازمن در فرانسه اجرا كرد.
در اين كمپين بازاريابي حسي، دستگاهي كه به شكل بسته بسيار بزرگي از بيسكويت شكلاتي ميكادو بود در يكي از مراكز خريد فرانسه نصب شد. جلوي اين دستگاه دكمه قرمز رنگي وجود داشت كه علاقهمندان براي دريافت رايگان بسته بيسكويت شكلاتي ميكادو بايد اين دكمه را فشار ميدادند. طبق برنامه افراد علاقهمند جلوي دستگاه ميرفتند، دكمه قرمز را فشار ميدادند و بيسكويت رايگان خود را دريافت ميكردند؛ اما ماجرا به همين سادگي نبود، زيرا از قبل با افرادي هماهنگ شده بود كه وقتي جلوي دستگاه ميرفتند و دكمه قرمز را فشار ميدادند، زير پاي آنها خالي ميشد و سقوط ميكردند. پس از سقوط فرد، وي وارد دنياي جديدي ميشد كه از طريق مانيتور نصب شده در فروشگاه براي بينندگان به نمايش درميآمد. در اين دنياي جديد، اتفاقات جالبي براي اين فرد روي ميداد؛ مثلا يك خانم جوان پس از سقوط وارد مراسم عروسي خود شد كه در اين مراسم ميهمانان كام خود را با بيسكويتهاي شكلاتي ميكادو شيرين ميكردند.
تصوير خود را در آينه بي ام دبليو ببينيد
تجربه رانندگي كردن با اتومبيلهاي مدرن بيامدبليو ميتواند يكي از آرزوهاي هر رانندهاي باشد كه ميخواهد از رانندگي خود نهايت لذت را ببرد، بيام دبليو با ايدهاي خلاق به اين آرزو جامه عمل پوشاند.
بيام دبليو در كمپين بازاريابي حسي خود كه در نيويورك اجرا كرد، آينهاي را كه به ويدئو پروجكشني قوي مجهز بود در يكي از خيابانهاي شلوغ اين شهر قرار داد. روي اين آينه نوشته شده بود: «بيامدبليو: پنجرهاي به سوي آيندهاي نزديك». فناوري به كار رفته در اين آينه به گونهاي بود كه وقتي اتومبيلي از مقابل آن رد ميشد، تصوير آن در آينهاي منعكس ميشد اما نه تصوير يك اتومبيل قديمي و كاركرده بلكه، تصويري از يك اتومبيل مجهز بيامدبليو كه آينده را تسخير خواهد كرد.
تغيير تصوير اتومبيل در آينه و تبديل شدن آن به اتومبيلي مدرن باعث ميشد كه رانندگان حس بسيار بهتري نسبت به تجربه رانندگي خود داشته باشند و البته آگاهي آنها از برنامههاي بيامدبليو براي نوآوريهاي آيندهاش نيز افزايش يابد.
بطري نوشابه به طول هشت متر
شركت نوشابهسازي نروژي سولو به همراه آژانس تبليغاتي TRY/APT در اسلو، پايتخت نروژ، بزرگترين پيام جهان را طراحي و توليد كردند و آن را درون يك بطري هشت متري قرار داده و به آب انداختند.
اين بطري هشت متري با نامهاي به مساحت 12 مترمربع پر شده و روي آن از طريق بستهبندي شركت سولو پوشانده شده است. بطري سولو در اواسط ماه مارس در شهر تنريف به درون اقيانوس انداخته شد. مخاطبان و مشتريان شركت سولو ميتوانند مسير حركت اين بطري غولآسا را از طريق سايت اين شركت دنبال كنند. هر فردي كه بتواند به درستي پيشبيني كند باد و جريان آب اقيانوس اين بطري را به كجا خواهد برد، تا آخر عمر ميتواند بهصورت رايگان از محصولات اين شركت نروژي استفاده كند.
سولو با اين كمپين بازاريابي حسي توانست علاوه بر مخاطبان نروژي توجه مخاطبان بينالمللي را نيز كه اين بطري سري به كشور آنها ميزد، به خود جلب كند.
شادي خود را با ديگران تقسيم كنيد
كمپين شادي كوكاكولا چند وقتي است كه به يكي از پاهاي ثابت مباحث بازاريابي حسي تبديل شده است.
كوكا كولا در اين كمپين تلاش دارد تا با روشهاي مختلف، شادي را به مخاطبان خود هديه كند و حس خوبي را نسبت به برند خود در آنها ايجاد كند.
اين بار كوكا كولا به سراغ يك دستگاه ATM رفت. تفاوت اين دستگاه با ديگر دستگاههاي ATM اين بود كه زماني كه افراد جلوي آن قرار ميگرفتند، بهصورت تصادفي به تعدادي از آنها قبل از اينكه كارت خود را وارد دستگاه كنند، صد يورو هديه ميداد و تنها شرط دريافت اين مبلغ اين بود كه فرد دريافتكننده بايد بخشي از آن پول را براي ديگران خرج ميكرد. كوكاكولا با همكاري يوتيوب، مستندي از اين افراد ساخت و در سايت يوتيوب به نمايش در آورد. اين مستند كارهايي را كه افراد پس از دريافت پول از دستگاه انجام ميدادند نمايش ميداد. براي مثال فردي براي بچههايي كه در اطراف دستگاه ATM حضور داشتند، توپ بسكتبال خريد يا خانمي براي مادراني كه بچهاي كوچك داشتند، پوشك بچه تهيه كرد.
كوكاكولا با اين كمپين توانست بار ديگر شادي را براي مخاطبان خود به ارمغان بياورد و آنها را بيش از پيش در به اشتراكگذاشتن اين شادي، تشويق كند.
منبع: دوماهنامه توسعه مهندسی بازار شماره سیام
بازاريابي حسي، هم انديشه است و هم تكنيكهايي دارد كه اجراي آن، مخاطبان را به شگفت ميآورد. شگفتي، عنصري است كه مخاطبان را ترغيب ميكند تا نام برندي خاص را تبليغ كنند و در نهايت «مشتري وفادار» شوند.
پروژه استرس نيوآ
شركت نيوآ در جديدترين كمپين بازاريابي خود در فرودگاهي در شهر آلمان دست به اجراي پروژه استرس زد.
در اين كمپين از برخي از افراد كه در فرودگاه حضور داشتند، بدون اطلاع خود آنها عكس گرفته ميشد. اين عكس به سرعت به وسيله دستگاههاي مجهزي كه از پيش مهيا شده بودند، در صفحه اول روزنامههاي ساختگي قرار ميگرفت و فردي كه از او عكس گرفته شده بود، بهعنوان يك متهم فراري خطرناك معرفي میشد. اين پايان كار پروژه استرس نبود؛ زيرا پس از آنكه روزنامهها بين مسافران فرودگاه توزيع ميشد، از تلويزيون خبري فوري پخش ميشد كه از بينندگان ميخواست در صورت مشاهده صاحب عكس (همان عكسي كه در روزنامه منتشر شده بود) به پليس اطلاع دهند.
پس از پخش اين آگهي، نگهبانان فرودگاه به سمت شخص مورد نظر ميآمدند و كيف نقرهاي همراهشان را ميگشودند و خوشبو كننده جديد نيوآ با نام پروژه استرس را به وي معرفي ميكردند.
زندگي با طعم ميكادو
شركت ميكادو در جديدترين فعاليت بازاريابي خود، كمپين بازاريابي حسي خلاقانهاي را به همراه آژانس تبليغاتي بازمن در فرانسه اجرا كرد.
در اين كمپين بازاريابي حسي، دستگاهي كه به شكل بسته بسيار بزرگي از بيسكويت شكلاتي ميكادو بود در يكي از مراكز خريد فرانسه نصب شد. جلوي اين دستگاه دكمه قرمز رنگي وجود داشت كه علاقهمندان براي دريافت رايگان بسته بيسكويت شكلاتي ميكادو بايد اين دكمه را فشار ميدادند. طبق برنامه افراد علاقهمند جلوي دستگاه ميرفتند، دكمه قرمز را فشار ميدادند و بيسكويت رايگان خود را دريافت ميكردند؛ اما ماجرا به همين سادگي نبود، زيرا از قبل با افرادي هماهنگ شده بود كه وقتي جلوي دستگاه ميرفتند و دكمه قرمز را فشار ميدادند، زير پاي آنها خالي ميشد و سقوط ميكردند. پس از سقوط فرد، وي وارد دنياي جديدي ميشد كه از طريق مانيتور نصب شده در فروشگاه براي بينندگان به نمايش درميآمد. در اين دنياي جديد، اتفاقات جالبي براي اين فرد روي ميداد؛ مثلا يك خانم جوان پس از سقوط وارد مراسم عروسي خود شد كه در اين مراسم ميهمانان كام خود را با بيسكويتهاي شكلاتي ميكادو شيرين ميكردند.
تصوير خود را در آينه بي ام دبليو ببينيد
تجربه رانندگي كردن با اتومبيلهاي مدرن بيامدبليو ميتواند يكي از آرزوهاي هر رانندهاي باشد كه ميخواهد از رانندگي خود نهايت لذت را ببرد، بيام دبليو با ايدهاي خلاق به اين آرزو جامه عمل پوشاند.
بيام دبليو در كمپين بازاريابي حسي خود كه در نيويورك اجرا كرد، آينهاي را كه به ويدئو پروجكشني قوي مجهز بود در يكي از خيابانهاي شلوغ اين شهر قرار داد. روي اين آينه نوشته شده بود: «بيامدبليو: پنجرهاي به سوي آيندهاي نزديك». فناوري به كار رفته در اين آينه به گونهاي بود كه وقتي اتومبيلي از مقابل آن رد ميشد، تصوير آن در آينهاي منعكس ميشد اما نه تصوير يك اتومبيل قديمي و كاركرده بلكه، تصويري از يك اتومبيل مجهز بيامدبليو كه آينده را تسخير خواهد كرد.
تغيير تصوير اتومبيل در آينه و تبديل شدن آن به اتومبيلي مدرن باعث ميشد كه رانندگان حس بسيار بهتري نسبت به تجربه رانندگي خود داشته باشند و البته آگاهي آنها از برنامههاي بيامدبليو براي نوآوريهاي آيندهاش نيز افزايش يابد.
بطري نوشابه به طول هشت متر
شركت نوشابهسازي نروژي سولو به همراه آژانس تبليغاتي TRY/APT در اسلو، پايتخت نروژ، بزرگترين پيام جهان را طراحي و توليد كردند و آن را درون يك بطري هشت متري قرار داده و به آب انداختند.
اين بطري هشت متري با نامهاي به مساحت 12 مترمربع پر شده و روي آن از طريق بستهبندي شركت سولو پوشانده شده است. بطري سولو در اواسط ماه مارس در شهر تنريف به درون اقيانوس انداخته شد. مخاطبان و مشتريان شركت سولو ميتوانند مسير حركت اين بطري غولآسا را از طريق سايت اين شركت دنبال كنند. هر فردي كه بتواند به درستي پيشبيني كند باد و جريان آب اقيانوس اين بطري را به كجا خواهد برد، تا آخر عمر ميتواند بهصورت رايگان از محصولات اين شركت نروژي استفاده كند.
سولو با اين كمپين بازاريابي حسي توانست علاوه بر مخاطبان نروژي توجه مخاطبان بينالمللي را نيز كه اين بطري سري به كشور آنها ميزد، به خود جلب كند.
شادي خود را با ديگران تقسيم كنيد
كمپين شادي كوكاكولا چند وقتي است كه به يكي از پاهاي ثابت مباحث بازاريابي حسي تبديل شده است.
كوكا كولا در اين كمپين تلاش دارد تا با روشهاي مختلف، شادي را به مخاطبان خود هديه كند و حس خوبي را نسبت به برند خود در آنها ايجاد كند.
اين بار كوكا كولا به سراغ يك دستگاه ATM رفت. تفاوت اين دستگاه با ديگر دستگاههاي ATM اين بود كه زماني كه افراد جلوي آن قرار ميگرفتند، بهصورت تصادفي به تعدادي از آنها قبل از اينكه كارت خود را وارد دستگاه كنند، صد يورو هديه ميداد و تنها شرط دريافت اين مبلغ اين بود كه فرد دريافتكننده بايد بخشي از آن پول را براي ديگران خرج ميكرد. كوكاكولا با همكاري يوتيوب، مستندي از اين افراد ساخت و در سايت يوتيوب به نمايش در آورد. اين مستند كارهايي را كه افراد پس از دريافت پول از دستگاه انجام ميدادند نمايش ميداد. براي مثال فردي براي بچههايي كه در اطراف دستگاه ATM حضور داشتند، توپ بسكتبال خريد يا خانمي براي مادراني كه بچهاي كوچك داشتند، پوشك بچه تهيه كرد.
كوكاكولا با اين كمپين توانست بار ديگر شادي را براي مخاطبان خود به ارمغان بياورد و آنها را بيش از پيش در به اشتراكگذاشتن اين شادي، تشويق كند.
منبع: دوماهنامه توسعه مهندسی بازار شماره سیام