
حکیم ابوالحسن یمینالدین بن سیفالدین محمود معروف به امیر خسرو دهلوی ...
او یکی از دو شاعر مهم اوایل قرن هشتم است که سایر سخنوران پارسیگوی هند را تحتالشعاع قرار دادند و در ادوار بعد هم نفوذی دامنهدار در میان شعرای ایران و هند داشتند.آن دوشاعر،امیرخسرو و حسن دهلوی بودند.
امیرخسرو به زبانهای فارسی، عربی، ترکی و سانسکریت چیرگی داشت و به "سعدی هند" معروف بود و او در اوایل حال به «سلطانی» و سپس به «طوطی» تخلص گرفت.
ابوالحسن امیرخسرو دهلوی شاعر و عارف نامدار پارسی گوی هندوستان در سال ۶۳۲ خورشیدی (۶۵۱ قمری) در پتیالی هند زاده شد و به سال ۷۰۳ خورشیدی (۷۲۵ قمری) در دهلی درگذشت. او ترکنژاد و هندیزاد بود و کلمات ترکی و هندی در شعر او بسیار است. پدرش امیر سیفالدین محمود یکی از امرا، میرزاده و افسران اهالی لاچین در نواحی بلخ بود.وی دوران کودکی و نوجوانی را با فراگرفتن زبان و ادب فارسی در دهلی گذراند و پس از چندی در محضر یکی از بزرگترین و مشهورترین مشایخ و عارفان دوران، یعنی شیخ نظامالدین محمد بن احمد دهلوی معروف به "نظام الدین اولیاء"، شاگردی کرد. امیرخسرو برای پیر و مراد خود احترام فراوان قایل بود. او نیز مانند استاد خود پیرو سلسلهٔ عرفان چشتیه بود. شیخ نیز خسرو را گرامی میداشت. با "حسن دهلوی"شاعر نامدار پارسیزبان هند از طریق همین شیخ آشنا شد و بین آن دو دوستی عمیقی برقرار بود.مدت کوتاهی پس از درگذشتِ نظام الدین اولیاء ، امیر خسرو نیز در سال ۷۰۴ (۷۲۵ قمری) درگذشت و نزدیک آرامگاه شیخ به خاک سپرده شد. آرامگاه او در یکی از محلههای شلوغ و پرتراکم دهلی که بنام نظامالدین اولیاء معروف است و در نزدیکی آرامگاه همایون واقع شده میزبان جمع کثیری از مردم و زیارتگاه مسلمانان و اهل تصوف است.
تأثیر و تأثرات :
امیرخسرو به سبب آشنایی با زبانهای فارسی، ترکی، عربی و هندی اطلاعات نسبتاً خوبی داشت و اشعار فراوانی در زمینههای مختلف سرودهاست. موسیقی هندی و ایرانی را بهخوبی میشناخت. شعرش لحن و لطافتی خاص دارد و چون ترکنژاد و هندیزاد بود کلمات ترکی و هندی نیز در شعر او دیده میشودو میتوان «سبک وی را طلیعهٔ سبک هندی بهشمار آورد».وی در غزلسرایی پیرو"سعدی" بود و غالباً مضامین عشقی و مسایل عرفانی را به زبان ساده و پرسوز در بحرهای کوتاه و لطیف بیان کرده و از الفاظ و معانی شاعران متصوف ایرانی سود میجست. خمسهاش از خمسههای تمام مقلدین نظامی نسبتاً بهتر و برتر است و او در اشعارش "نظامی" را بهعنوان استادی مسلط به فن ستودهاست:
نظامی که استاد این فن وی است
دراینبزمگه شمع روشن وی است
زویرانه گنجه شد گنج سنج
زسانید گنج سخن رابه پنج
چوخسرو به آن پنج هم پنجه شد
وزآن بازوی فکرتش رنجه شد
امیرخسرو با سنایی و خاقانی نیز الفتی داشتهاست و در قصاید که از غزلهایش متینتر است از سخنگویان بزرگ مانند خاقانی و انوری پیروی کردهاست.شاعران فراوانی از سبک و شیوه و بهخصوص ابداعات و نوآوریهای امیرخسرو پیروی کردهاند. در میان شعرای ایران نیز نفوذ داشته و بسیاری از آنها مخصوصاً در حکایات و مثنویات عشقانگیز سبک او را تقلید کردهاند.
"جامی" معتقد است: «امیرخسرو دهلوی در شعر متفنّن است و قصیده و غزل و مثنوی را ورزیده و همه را به کمال رسانیده، تتبع خاقانی میکند؛ هر چند به قصیدهٔ او نرسیده، اما غزل را از وی درگذرانیده. غزلهای او به واسطهٔ معانی آشنا که ارباب عشق و محبت برحسب ذوق و وجدان خود آن را درمییابند، مقبول همهکس افتادهاست. خمسه نظامی را کسی به از وی جواب ندادهاست؛ و ورای آن مثنویهای دیگر دارد.»
هرچند ممکن است سخن جامی با توجه به بعضی از معیارهای امروزین نقدادبی، سخن کلی تلقی شود و بعضی از اجزای آن بهخصوص آنچه دربارهٔ غزل امیرخسرو و خاقانی است، قابل تأمّل باشد.
آثار :
در تذکرهها دربارهٔ تعداد آثار امیر خسرو روایتهای اغراقآمیزی نقل کردهاند و از قول او نوشتهاند که شمار اشعارش از چهارصدهزار بیت بیشتر است. آثار منظوم فارسی او عبارت است از:* دیوان امیر خسرو، شامل پنج دفتر، هر یک دارای دیباچهای متضمّن سوانح عمر و نکاتی در اسلوب شعری او به قلم خود شاعر.
*دیوان غزلیات، که چند بار جمعآوری شده و در هندوپاکستان به چاپ رسیدهاست. نخستین چاپ آن در ۱۸۷۱ م؛ و بار دوم در ۱۳۹۲ هجری در لاهور منتشر شد.
*ثمانیه خسرویه : امیر خسرو دهلوی بزرگترین نمایندهٔ ادبیات فارسیزبان هند و نخستین ادامهدهندهٔ مکتب ادبی نظامی گنجوی است. او به نظامی گنجوی اعتقادی تام داشت و به تقلید و در جواب خمسهٔ نظامی خمسهای ساختهاست شامل:
- مطلع الانوار: بر وزن و شیوهٔ مخزن الاسرار
- شیرین و خسرو
- مجنون و لیلی: مجنون و لیلی سومین منظومه امیر خسرو است که شاعر در سال ۱۲۹۹ نوشته و یکی از بهترین منظومههایی است که تحت تأثیر لیلی و مجنون نظامی آمدهاست.
- آیینه سکندری: بر وزن و شیوهٔ اسکندرنامه
- هشت بهشت : به تقلید از هفت پیکر
- امیرخسرو دارای تصنیفها و منظومههای دیگری نیز به شرح زیر است:قران السعدین: مجموعهای از یک سلسله تشبیهات عالی قلمی است که مسایل و موضوعات مختلف را مجسم میسازد.

صحنهٔ دیدار اسکندر مقدونی از افلاطون، از کتاب خمسه ی نظامی امیر خسرو دهلوی
*نه سپهر: اثریست با نه بخش که در بحرهای مختلف سروده شدهاست. از آن جمله بحر رجز مسدس مطوی (مفتعلن مفتعلن مفتعلن) که ابتکار خسروست.
*مفتاح الفتوح
*مثنوی دولرانی و خضر خان : عشقهای خضرخان پسر علاءالدین با دولرانی دختر امیر گجرات که گذشته از مزایای ادبی، ارزش تاریخی و اجتماعی هم دارند.
*سه شاهزاده سرندیپی : افسانهای است ایرانی که لغت رایج سرندیپیتی در زبانهای غربی از آن سرچشمه گرفته.
*اشعار زیر را هم بدو نسبت دادهاند:
- قصیده ی شکواییه
- ماتم غم
- آینه داری
آخرین ویرایش: