آيا هواپيماي دست ساز...؟؟؟

علي عقيلي 2

عضو جدید
با عرض سلام خدمت تمام عزيزان بخش هوا فضا.
با توجه به اين كه ساخت هواپيماهاي فوق سبك دست ساز كار غير ممكني نيست. آيا اگه كسي يه فوق سبك بسازه اجازه پرواز براي آزمايش هواپيماشو داره يا نه ؟؟؟
قانون در رابطه به اين موضوع چي ميگه؟ بنده اطلاع دارم در خيلي از كشورها هواپيماهاي دست ساز حق پرواز دارند فقط بيمه نميشن چون معمولا استاندارد هاي ايمني لازم رو ندارن.
يكي از مشكلات فعاليت بخش هوايي در ايران هزينه بالاي اين بخشه. ميشه با ساخت هواپيماهاي فوق سبك مثلا تك نفره كمك شاياني به به علاقه مندان در اين زمينه كرد. من قصد دارم يه گلايدر تك نفره بسازم اميدوارم با راهنمايي خودتون من رو كمك كنيد چرا كه فكر ميكنم فقط شما عزيزان ميتونيد به من كمك كنيد.
اميدوارم عزيزاني كه تجربه ساخت دارند از لطف خودشون ما رو بي نصيب نزارن...
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
دوست عزیز یکی از هم ولایتی های ما یه هواپیمای دو نفره ساخت، برای پروازش از هیچکی اجازه نگرفت.
البته شهر ما یه فرود گاه داره که اون هم ماله جهاد کشاورزیه که برای سم پاشی نخیلات ساخته شده.
نمی دونم کجا زندگی می کنید ولی اگه شهریه که دارای فرودگاه بین الملیه فکر کنم باید اجازه بگیرید. مخصوصا اگه پایگاه هوایی یا پدافند داشته باشید.
بهتره برید یه جایه دور پروازش بدید تا مجبور به اجازه نباشید.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام،
برای این قبیل کارها، مناطق خاصی رو در ایران، مثل آسمان ری، فرودگاه زنجان فکر می کنم و ...، اختصاص دادن. ضمن اینکه، شما می تونید با هماهنگی نزدیکترین فرودگاه به محل زندگیتون، محلی رو که دور از کریدور هوایی باشه برای پرواز آزمایشی تعیین کنید.
 

علي عقيلي 2

عضو جدید
از راهنمايي شما متشكرم. فاصله محل زندگي من با پايگاه چهارم شكاري كشور فقط 20 كيلومتره. ظاهرا بايد حتما پي اجازه كتبي براي آزمايش باشم.
آيا اطلاع دارين هواپيماهاي دست ساز در سايت هاي مجاز حق پرواز تفريحي رو دارند يا نه؟؟؟
منظورم اينه كه اگه ساختمش هر موقع بخوام تو مكانهاي مجاز پرواز كنم مثل پارا موتور و ...؟؟؟

 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
شما باید اهل یکی از این سه شهر باشین.
همدان ، دزفول ، سوسنگرد
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
با توجه به اینکه شما پایگاه دارین، فکر کنم باید یه بیسیم بخرید
و برای هر پرواز با برج مراقبت هماهنگی کنید.
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
فکر کنم اگه این کارو نکنید، با توپ 20 میلیمتری آبکشتون می کنند(جسارتا).
من خودم بوشهریم. ما پایگاه ششم شکاری داریم.
 

علي عقيلي 2

عضو جدید
من اهل شوشم كه 20 كيلومتر با پايگاه چهارم شكاري دزفول فاصله داره. تو منطقه ما پدافند تا دلت بخواد هست. حالا نظر شما چيه؟؟؟
در مورد سوالم كه گفتم آيا هواپيماهاي دست ساز تو اماكن مجاز حق پرواز دارند آيا اطلاعي ندارين ؟ كسي رو نميشناسين كه بتونه راهنمايي كنه؟؟؟
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
دوست خوبم Sparrow باید وارد باشه!
فکر می کنم بهترین کار مراجعه به پایگاه هوایی باشه.
چون ممکنه یه جایی خیلی حساس باشه، یه جایی هم کم.
در هر صورت فکر می کنم مراجعه رو باید حتما انجام بدین.

 

علي عقيلي 2

عضو جدید
از راهنمايي شما بسيار سپاسگذارم. آيا كسي رو نميشناسين كه هواپيماي دست ساز ساخته باشه . آخه اون حتما تمام اين مراحل و سپري كرده و ميتونه دقيق تجربياتش رو به من انتقال بده...؟
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
شرکت های خصوصی هواپیماسازی یا شرکت هایی که پرواز تفریحی انجام میدن، مثل شرکت پرآور پارس، با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری یا فرودگاه، بخشی از آسمان رو که در ترافیک هوایی منطقه قرار نداره، جهت پرواز خودشون اختصاص میدن. در مورد شما، چون نزدیک به پایگاه شکاری هستید، حتماً باید هماهنگ کنید با این مرکز یا سوال کنید شاید مکانی رو برای اینکار اختصاص داده باشند و شما بتونید از اونجا استفاده کنید. به هر حال، شما که نمی خواید وقتی تو آسمونید یه موشک SAM به استقبالتون بیاد، می خواید؟ :D
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
دقیقا به کاری که دوستم اسپارو گفت عمل کنید. نیازی به افراد با تجربه نیست.
فقط یه هماهنگی(همین)!
;)
 

علي عقيلي 2

عضو جدید
از راهنمايي شما عزيزان بسيار سپاس گذارم.
راستي يه سوال چيه كه ميگن هر هواپيمايي تو ايران بخواد توليد انبوه بشه بايد تاييديه far يا jar بگيره؟؟؟ تا اون جا كه من اطلاع دارم هيچ هواپيماي ايراني تا حالا اين استاندارد رو نگرفته...
واسه پرواز هم همين قانون رو دارند. مگه كدوم يكي از محصولات شركت هاي ايراني اين شرايط رو داره؟؟؟ اين همه فوق سبك تو ايران هست اونا چه وضعيتي دارن؟؟؟
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
هر هواپیمایی برای اینکه بشه به صورت تجاری اون رو فروخت و اجازه پرواز پیدا کنه باید تاییدیه Type از سازمان هواپیمایی کشوری بگیره و بعد برای تولیدش، خط تولید باید گواهینامه Product بگیره به این معنی که هواپیمایی که از این خط تولید خارج میشه دقیقاً مشخصاتی مثل نمونه اولیه که گواهینامه گرفته داره. الان توی ایران، هواپیمای رده سبک پرنده آبی، پلیکان و فجر گواهینامه Type دارن. چند تا گلایدر موتور دار و بی موتور هم گواهینامه دریافت کردن.
 

علي عقيلي 2

عضو جدید
با اين توصيف آيا هواپيماي دست ساز بايد تاييديه دريافت كنه حتي اگه براي توليد انبوه نباشه و فقط براي استفاده شخصي باشه؟؟؟
ميشه اسم يا مرجعي براي گلايدر هاي ساخته شده ايراني بدين. البته به جز نسيم؟؟؟
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
هواپیماهای homebuilt به دلیل اینکه در مراحل طراحی خودشون ملزم به رعایت شرایط قوانین FAR یا JAR نیستن، نمی تونن گواهینامه بگیرن. ضمن اینکه گرفتن گواهینامه شامل مراحل بسیار سخت و پر هزینه ای هست. برای همین هواپیماهای دست ساز فقط اجازه پرواز در یک محدوده کمی رو خواهند داشت. این سایت شرکت پرآور پارس هست. گلایدر نسیم و گلایدر موتور دار صبا.
 

Similar threads

بالا