sara_r
کاربر بیش فعال
آنتوان پرداك، برنده مدال طلای AIA در سال 2006
جوایز معماری
آنتوان پرداك، برنده مدال طلای AIA در سال 2006
كمال یوسفپور
جوایز معماری
آنتوان پرداك، برنده مدال طلای AIA در سال 2006
كمال یوسفپور

آنتوان پرداك (Antoine Predochk)، معمار 70 ساله آمریكایی و طراح ساختمانهایی همچون مركز علمی آریزونا، مركز فارغالتحصیلان McNamara، پارك Petco و كاخ دادگستری فدرال در El Paso، به عنوان برنده مدال طلای انجمن معماران آمریكا (AIA) در سال 2006 انتخاب گردید. این جایزه طی مراسمی كه 10 فوریه در موزه ملی ساختمان در واشینگتن برگزار خواهد شد، به پرداك اعطاء خواهد گردید. همچنین جهت پاسداشت آثار و فعالیتهای ارزنده پرداك در عرصه معماری، اسم او بر روی دیوار گرانیتی مخصوص لابی ساختمان مركزی AIA در واشینگتن حك خواهد شد

مركز علمی آریزونا، Phoenix، آریزونا، 1990-1996
مدال طلای AIA كه بالاترین نشان ویژه انجمن معماران آمریكاست، به معمارانی اعطاء میشود كه آثار آنها تأثیرات ماندگاری بر تئوری و فعالیت حرفهای معماری داشته است. آنتوان پرداك شصتودومین برنده مدال طلای AIA، از ابتدای پایهگذاری آن در سال 1907، میباشد. از مشهورترین معمارانی كه تاكنون موفق به دریافت مدال طلای AIA شدهاند، میتوان به لویی سالیوان (1944)، فرانك لویدرایت (1949)، اگوست پره (1952)، والتر گروپیوس (1959)، میس وندرروهه (1960)، لوكوربوزیه (1961)، ائرو سارینن (1962)، آلوار آلتو (1963)، پییر لوییجی نروی (1964)، كنزو تانگه (1966)، مارسل بروئر (1968)، ریچارد باكمینستر فولر (1970)، لویی كان (1971)، ریچارد جوزف نوترا (1977)، فیلیپ جانسون (1978)، آی. ام. پی (1979)، چارلز مور (1991)، توماس جفرسن (1993)، نورمن فاستر (1994)، سزار پلی (1995)، ریچارد مهیر (1997)، فرانك گهری (1999)، ریكاردو لگورتا (2000)، مایكل گریوز (2001)، تادائو آندو (2002) و آخرین آنها، سانتیاگو كالاتراوا (2005) اشاره كرد.
مدال طلای AIA كه بالاترین نشان ویژه انجمن معماران آمریكاست، به معمارانی اعطاء میشود كه آثار آنها تأثیرات ماندگاری بر تئوری و فعالیت حرفهای معماری داشته است. آنتوان پرداك شصتودومین برنده مدال طلای AIA، از ابتدای پایهگذاری آن در سال 1907، میباشد. از مشهورترین معمارانی كه تاكنون موفق به دریافت مدال طلای AIA شدهاند، میتوان به لویی سالیوان (1944)، فرانك لویدرایت (1949)، اگوست پره (1952)، والتر گروپیوس (1959)، میس وندرروهه (1960)، لوكوربوزیه (1961)، ائرو سارینن (1962)، آلوار آلتو (1963)، پییر لوییجی نروی (1964)، كنزو تانگه (1966)، مارسل بروئر (1968)، ریچارد باكمینستر فولر (1970)، لویی كان (1971)، ریچارد جوزف نوترا (1977)، فیلیپ جانسون (1978)، آی. ام. پی (1979)، چارلز مور (1991)، توماس جفرسن (1993)، نورمن فاستر (1994)، سزار پلی (1995)، ریچارد مهیر (1997)، فرانك گهری (1999)، ریكاردو لگورتا (2000)، مایكل گریوز (2001)، تادائو آندو (2002) و آخرین آنها، سانتیاگو كالاتراوا (2005) اشاره كرد.

مركز فارغالتحصیلانMcNamara ، دانشگاه مینهسوتا، Minneapolis، مینهسوتا، 2000
Thomas S. Howorth، مدیر كمیته مدال طلای AIA، در خصوص دلایل انتخاب آنتوان پرداك به عنوان برنده مدال طلای AIA چنین میگوید: «شواهد و قراین نشان میدهد كه آنتوان پرداك، بیش از هر معمار آمریكایی دیگری، در آثار خویش بر یك دید شخصی و ملهم از مكان نسبت به معماری تأكید كرده است.» او در ادامه خاطرنشان میكند: «ساختمانهای طراحیشده توسط آنتوان پرداك از میان لندسكیپهای شهری منحصربفردشان نشو و نمو پیدا میكنند و در عین حال نمادهایی خلق میكنند كه بطور شجاعانهای پرمعنی، خالص و اصیل و در عین پیچیدهبودن، ساده و بیغلوغش هستند.»
پارك Petco، زمین بیسبال جدید San Diego Padres، San Diego، كالیفرنیا، 1996-2004
رویكرد پرداك در طراحی از محیط جغرافیایی محل زندگی او، یعنی غرب آمریكا، سرچشمه میگیرد؛ بیابان باز و وسیعی كه از تاریخ پربار و فضای پهناوری برخوردار است. آنچه كه پرداك را در جهان معماری به شخصیتی مطرح و بیهمتا تبدیل نموده است، مهارت بینظیر او در تلفیق استادانه آثار معاصر و امروزی با بافتهای تاریخی میباشد. تمركز پروژههای برگزیده او ـ پروژههایی كه جوایز مختلف معماری را برای وی به ارمغان آوردهاند ـ در غرب آمریكا و سراسر ایالات متحده خود شاهدی است بر توانایی بینظیر او در طراحی آثار زمینهگرا (contextual). بسیاری بر این عقیدهاند كه آثار پرداك محتوا و مفهوم معماری را با فرم و كالبد فیزیكی آن پیوند میدهد و جایگاه این دو را با استفاده از یك حس معنوی كه ارتباط یكپارچهای میان زمین، فضا، كارفرما و جامعه برقرار میكند، در اثر خویش تثبیت مینماید.

كاخ دادگستری فدرال، El Paso، تگزاس، 2007
پرداك بجای تأثیرپذیری از سبكها و گرایشهای مختلف، با اتخاذ رویكردهای منحصربفردی در طراحی معماری از قبیل توجه به ویژگیهای زمین و حساسیتهای خاص محیطی و نیز در نظر گرفتن تمامی جنبههای فرهنگ یك منطقه، فلسفه طراحی خاصی را از آغاز فعالیت حرفهایش شكل داده است كه منحصر بخود اوست. در كل میتوان گفت تأثیرپذیری فیزیكی متقابل ساختمان و زمین از همدیگر نقش حیاتی در روند طراحی پرداك ایفا میكند. بسیاری از منتقدان معماری بر این باورند كه پرداك بخاطر توانایی منحصربفردش در برقراری ارتباط معنوی با كارهایی كه به او محول میشود، به عنوان یك معمار عالی و استثنایی در جامعه معماری آمریكا مطرح بوده، هست و همچنان خواهد بود.
پرداك بجای تأثیرپذیری از سبكها و گرایشهای مختلف، با اتخاذ رویكردهای منحصربفردی در طراحی معماری از قبیل توجه به ویژگیهای زمین و حساسیتهای خاص محیطی و نیز در نظر گرفتن تمامی جنبههای فرهنگ یك منطقه، فلسفه طراحی خاصی را از آغاز فعالیت حرفهایش شكل داده است كه منحصر بخود اوست. در كل میتوان گفت تأثیرپذیری فیزیكی متقابل ساختمان و زمین از همدیگر نقش حیاتی در روند طراحی پرداك ایفا میكند. بسیاری از منتقدان معماری بر این باورند كه پرداك بخاطر توانایی منحصربفردش در برقراری ارتباط معنوی با كارهایی كه به او محول میشود، به عنوان یك معمار عالی و استثنایی در جامعه معماری آمریكا مطرح بوده، هست و همچنان خواهد بود.
