موتورهای جت از قسمتهای اصلی زیر تشکیل شده است که به ترتیب از جلوی موتور به عقب عبارتند از:
- مجرای ورودی هوا
- کمپرسورها
- محفظه احتراق
- توربین
- پس سوز
- اگزوز
در این شکل اجزاء یک موتور جت نشان داده شده است.
1. مجرای ورودی هوا (Air Inlet Duct)
طرح و شکل مجاری ورودی هوا در کارآیی موتورهای جت یکی از مهمترین عوامل بوده و نقش بسزائی را در پرواز ایفا مینماید.
طراحی و ساخت این مجاری باید به گونهای باشد که در شرایط مختلف پرواز با سرعتهای زیر و بالای صوت، در ارتفاع و شرایط جوی گوناگون بتوانند هوای کنترل شده و مورد نیاز موتور را از دهانه خود عبور داده و تحت فشاری معین بطرف کمپرسور هدایت کنند.
2. کمپرسورها(Compressors)
کمپرسورها از نظر ساختمان و نحوه تراکم هوا به دو دسته تقسیم میشوند:
- کمپرسورهای دیسکی ((Centrifugal Flow Compressors
این نوع کمپرسورها دارای دیسکی هستند که برروی آن تیغههائی بصورت مجرای واگرا جوش داده شده است. در اثر چرخیدن دیسک کمپرسور که بوسیله شفت موتور انجام میشود، جریان هوا در امتداد شعاع دیسک با نیروی گریز از مرکز از بین تیغههای روی دیسک عبور میکند و به دلیل شکل خصوص تیغهها (واگرا) سرعت هوا کم و فشار آن زیاد میشود. چون دیسک کمپرسور در اثر چرخش و دوران زیاد به هوا سرعت هم میبخشد، در نتیجه هوا پس از عبور از دیسک کمپرسور، هم فشار و هم سرعتش زیاد میشود. زمانیکه هوا به نوک پرههای ایمپلر میرسد فشار و سرعتش نسبت به هوای ورودی کمپرسور خیلی زیادتر میشود. هوا پس از عبور از کمپرسور به قطعهای به نام دیفیوزر وارد میشود. این قطعه دارای پرههای ثابتی است که در اطراف کمپرسور قرار گرفتهاند و بازهم باعث ازدیاد فشار و کاهش سرعت آن میشوند. بطور کلی هر دو دستگاه، کمپرسور و دیفیوزر شار هوا را زیاد میکنند.
هوا پس از عبور از دیفیوزر وارد محفظه احتراق شده و قبل از رسیدن به محفظه احتراق باز هم به علت واگرا بودن (Air Adapter) فشارش زیاد و سرعتش کم میشود. این ازدیاد فشار نهائی، آمادگی هوا را جهت احتراق بیشتر میکند. در محفظه احتراق، سوخت به داخل هوای فشرده شده پاشیده شده و مخلوط سوخت و هوا بوسیله شمع محترق میگردد. در اثر احتراق مخلوط سوخت و هوا، گازهای منبسط شده با درجه حرارت زیاد وارد نازل توربین شده و باعث گشتن توربین و در نتیجه گردش کمپرسور و متعلقات گردنده آن میشوند. گازهای سوخته سپس وارد اگزوز شده و با سرعت زیاد از دهانه اگزوز خارج میشوند که عکسالعمل آنها باعث بوجود آمدن تراست خواهد شد.
- کمپرسور محوری (Axial Compressor)
کمپرسور محوری به شکل استوانه بوده و دارای پرههای گردنده (Rotor) و پرههای ثابت (Stator) میباشد. این پرهها پشت سر هم در اطراف محور کمپرسور و عمود بر آن قرار دارند. هر ردیف دور تا دور دایرهای از پرههای گردنده، هوا را متراکم و به ردیف دایرهای شکل پرههای ثابت تحویل میدهند. پرههای ثابت نیز هوای متراکم را گرفته و در خط مستقیمی که به موازات محور کمپرسور است به درون ردیف پرههای گردنده بعدی میفرستند و این کار تا انتهای کمپرسور ادامه مییابد. پرههای گردنده بر روی محیط خارجی یک دیسک سوار شدهاند وردیف دوم که شامل پرههای ثابت است از داخل برروی پوسته موتور نصب شدهاند.
هر ردیف پرههای گردنده و ثابت را یک مرحله (Stage) میگویند. در این نوع کمپرسورهای محوری هر چه تعداد مراحل آن بیشتر باشد، حجم هوای زیادتری را متراکم کرده و در نتیجه موتور دارای تراست بیشتری خواهد بود. امروزه بیشتر موتورهای جت دارای کمپرسور محوری چند مرحلهای هستند.
با افزایش فشار هوا در هر مرحله از حجم آن نیز کاسته شده و برای جای دادن آن به فضای کمتری نیاز است. چون این نوع کمپرسورها به صورت همگرا ساخته شده و پرههای آنها رفته رفته کوتاهتر میشوند، پرههای گردنده که به شکل مقاطع آیرودینامیکی یا ایرفویل هستند، هوا را از جلو کمپرسور گرفته و پس از متراکم نمودن، آنرا به طرف عقب کمپرسور هدایت میکنند. جنس این پرهها از آلیاژ آلومینیوم، تیتانیوم و فولاد است.
مسیر جریان هوا در داخل موتورهای جت بنا به نحوه طراحی موتور متفاوت است. در طراحی موتورهای خطی یا مستقیم موتور طوری طراحی شده که دارای دهانه ورودی کوچکتر و همچنین متناسب با سیستم By Pass باشد. بطور کلی مسیر جریان هوا در تمام موتورهای جت نسبتا مشابه است.
در این شکل هر دو نمونه کمپرسور نشان داده شده است.
- کمپرسورها
- محفظه احتراق
- توربین
- پس سوز
- اگزوز

در این شکل اجزاء یک موتور جت نشان داده شده است.
1. مجرای ورودی هوا (Air Inlet Duct)
طرح و شکل مجاری ورودی هوا در کارآیی موتورهای جت یکی از مهمترین عوامل بوده و نقش بسزائی را در پرواز ایفا مینماید.
طراحی و ساخت این مجاری باید به گونهای باشد که در شرایط مختلف پرواز با سرعتهای زیر و بالای صوت، در ارتفاع و شرایط جوی گوناگون بتوانند هوای کنترل شده و مورد نیاز موتور را از دهانه خود عبور داده و تحت فشاری معین بطرف کمپرسور هدایت کنند.
2. کمپرسورها(Compressors)
کمپرسورها از نظر ساختمان و نحوه تراکم هوا به دو دسته تقسیم میشوند:
- کمپرسورهای دیسکی ((Centrifugal Flow Compressors
این نوع کمپرسورها دارای دیسکی هستند که برروی آن تیغههائی بصورت مجرای واگرا جوش داده شده است. در اثر چرخیدن دیسک کمپرسور که بوسیله شفت موتور انجام میشود، جریان هوا در امتداد شعاع دیسک با نیروی گریز از مرکز از بین تیغههای روی دیسک عبور میکند و به دلیل شکل خصوص تیغهها (واگرا) سرعت هوا کم و فشار آن زیاد میشود. چون دیسک کمپرسور در اثر چرخش و دوران زیاد به هوا سرعت هم میبخشد، در نتیجه هوا پس از عبور از دیسک کمپرسور، هم فشار و هم سرعتش زیاد میشود. زمانیکه هوا به نوک پرههای ایمپلر میرسد فشار و سرعتش نسبت به هوای ورودی کمپرسور خیلی زیادتر میشود. هوا پس از عبور از کمپرسور به قطعهای به نام دیفیوزر وارد میشود. این قطعه دارای پرههای ثابتی است که در اطراف کمپرسور قرار گرفتهاند و بازهم باعث ازدیاد فشار و کاهش سرعت آن میشوند. بطور کلی هر دو دستگاه، کمپرسور و دیفیوزر شار هوا را زیاد میکنند.
هوا پس از عبور از دیفیوزر وارد محفظه احتراق شده و قبل از رسیدن به محفظه احتراق باز هم به علت واگرا بودن (Air Adapter) فشارش زیاد و سرعتش کم میشود. این ازدیاد فشار نهائی، آمادگی هوا را جهت احتراق بیشتر میکند. در محفظه احتراق، سوخت به داخل هوای فشرده شده پاشیده شده و مخلوط سوخت و هوا بوسیله شمع محترق میگردد. در اثر احتراق مخلوط سوخت و هوا، گازهای منبسط شده با درجه حرارت زیاد وارد نازل توربین شده و باعث گشتن توربین و در نتیجه گردش کمپرسور و متعلقات گردنده آن میشوند. گازهای سوخته سپس وارد اگزوز شده و با سرعت زیاد از دهانه اگزوز خارج میشوند که عکسالعمل آنها باعث بوجود آمدن تراست خواهد شد.
- کمپرسور محوری (Axial Compressor)
کمپرسور محوری به شکل استوانه بوده و دارای پرههای گردنده (Rotor) و پرههای ثابت (Stator) میباشد. این پرهها پشت سر هم در اطراف محور کمپرسور و عمود بر آن قرار دارند. هر ردیف دور تا دور دایرهای از پرههای گردنده، هوا را متراکم و به ردیف دایرهای شکل پرههای ثابت تحویل میدهند. پرههای ثابت نیز هوای متراکم را گرفته و در خط مستقیمی که به موازات محور کمپرسور است به درون ردیف پرههای گردنده بعدی میفرستند و این کار تا انتهای کمپرسور ادامه مییابد. پرههای گردنده بر روی محیط خارجی یک دیسک سوار شدهاند وردیف دوم که شامل پرههای ثابت است از داخل برروی پوسته موتور نصب شدهاند.
هر ردیف پرههای گردنده و ثابت را یک مرحله (Stage) میگویند. در این نوع کمپرسورهای محوری هر چه تعداد مراحل آن بیشتر باشد، حجم هوای زیادتری را متراکم کرده و در نتیجه موتور دارای تراست بیشتری خواهد بود. امروزه بیشتر موتورهای جت دارای کمپرسور محوری چند مرحلهای هستند.
با افزایش فشار هوا در هر مرحله از حجم آن نیز کاسته شده و برای جای دادن آن به فضای کمتری نیاز است. چون این نوع کمپرسورها به صورت همگرا ساخته شده و پرههای آنها رفته رفته کوتاهتر میشوند، پرههای گردنده که به شکل مقاطع آیرودینامیکی یا ایرفویل هستند، هوا را از جلو کمپرسور گرفته و پس از متراکم نمودن، آنرا به طرف عقب کمپرسور هدایت میکنند. جنس این پرهها از آلیاژ آلومینیوم، تیتانیوم و فولاد است.
مسیر جریان هوا در داخل موتورهای جت بنا به نحوه طراحی موتور متفاوت است. در طراحی موتورهای خطی یا مستقیم موتور طوری طراحی شده که دارای دهانه ورودی کوچکتر و همچنین متناسب با سیستم By Pass باشد. بطور کلی مسیر جریان هوا در تمام موتورهای جت نسبتا مشابه است.
