سیستم بازخورانی گازهای خروجی (EGR)
یکی از مکانیزم های جدیدی که به منظور کنترل میزان الایندگی گازهای خروجی اگزوز طراحی گردیده است سیستم EGR میباشد. این سیستم در کاهش مقدار اکسیدهای نیتروژنی (NOx) که یکی از خطرناک ترین گازهای خروجی اگزوز میباشد موثر است.
در سیستم EGR یک لوله برگشت دود قرار داده شده است. به طوری که قسمتی از گازهای خروجی اگزوز ( در حدود 5 الی 15 درصد ) که در حال خروج از منیفولد دود میباشند از طریق یک مجرا دوباره وارد منیفولد هوا میگردند. ورود این مقدار دود به داخل هوایی که میخواهد وارد سیلندرها شود باعث کاهش مقدار اکسیژن ورودی میشود. کم بودن اکسیژن در مخلوط سوخت و هوا نیز در نهایت باعث کاهش راندمان حجمی موتور و کاهش دمای حاصل از احتراق میگردد.
از انجایی که اکسیدهای نیتروژنی (NOx) بیشتر در هنگامی تولید میشوند که دمای احتراق زیاد است بنابراین با کاهش دمای احتراق میتوان از تولید NOx جلوگیری نمود. سیستم EGR نیز دقیقا همین کار را میکند یعنی با برگرداندن مقداری دود به هوای وروردی و کم نمودن مقداری اکسیژن باعث کاهش قدرت احتراق و دمای حاصل از ان میشود. هر چند این کار قدرت تولیدی موتور را کاهش میدهد ولی در عوض به شدت مقدار گاز NOx تولید شده نیز کاهش میابد. به عبارتی میتوان گفت که کاهش دمای اگزوز در مجمو باعث کاهش میزان الایندگی مشود.
در ضمن استفاده از سیستم EGR باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش ظرفیت گرمایی ویژه هوای ورودی نیز میگردد. همچنین گرم شدن هوای ورودی از مزایای این سیتم محسوب میشود.
یکی از مکانیزم های جدیدی که به منظور کنترل میزان الایندگی گازهای خروجی اگزوز طراحی گردیده است سیستم EGR میباشد. این سیستم در کاهش مقدار اکسیدهای نیتروژنی (NOx) که یکی از خطرناک ترین گازهای خروجی اگزوز میباشد موثر است.
در سیستم EGR یک لوله برگشت دود قرار داده شده است. به طوری که قسمتی از گازهای خروجی اگزوز ( در حدود 5 الی 15 درصد ) که در حال خروج از منیفولد دود میباشند از طریق یک مجرا دوباره وارد منیفولد هوا میگردند. ورود این مقدار دود به داخل هوایی که میخواهد وارد سیلندرها شود باعث کاهش مقدار اکسیژن ورودی میشود. کم بودن اکسیژن در مخلوط سوخت و هوا نیز در نهایت باعث کاهش راندمان حجمی موتور و کاهش دمای حاصل از احتراق میگردد.
از انجایی که اکسیدهای نیتروژنی (NOx) بیشتر در هنگامی تولید میشوند که دمای احتراق زیاد است بنابراین با کاهش دمای احتراق میتوان از تولید NOx جلوگیری نمود. سیستم EGR نیز دقیقا همین کار را میکند یعنی با برگرداندن مقداری دود به هوای وروردی و کم نمودن مقداری اکسیژن باعث کاهش قدرت احتراق و دمای حاصل از ان میشود. هر چند این کار قدرت تولیدی موتور را کاهش میدهد ولی در عوض به شدت مقدار گاز NOx تولید شده نیز کاهش میابد. به عبارتی میتوان گفت که کاهش دمای اگزوز در مجمو باعث کاهش میزان الایندگی مشود.
در ضمن استفاده از سیستم EGR باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش ظرفیت گرمایی ویژه هوای ورودی نیز میگردد. همچنین گرم شدن هوای ورودی از مزایای این سیتم محسوب میشود.
آخرین ویرایش: