باكتريهاي طلاياب

aftab

عضو جدید
کاربر ممتاز
محققان دانشگاه آدلايد استراليا با ايجاد تغييرات ژنتيكي در نوعي باكتري موفق شدند از اين موجود به عنوان طلايابي زيستي و زنده استفاده كنند زيرا اين باكتري در هنگام مواجه شدن با ذرات طلا از خود نور منتشر مي كند.
محققان اعلام كردند نوعي از باكتريهاي تراريخته كه ذرات طلا را از محيط اطراف خود استخراج مي كنند، مي توانند از حضور طلا در موقعيتهاي مختلف آگاه شوند و آن را اعلام كنند، خصوصيتي كه مي تواند براي معدن يابها بسيار كاربردي باشد.
ارتباط برخي از باكتريها با ذرات فلزي طلا از گذشته آشكار بوده است اما احتمال توانايي آنها در توليد طلا و چگونگي انجام اين كار براي دانشمندان سئوال برانگيز بوده است.
اكنون محققان دانشگاه آدلايد در استراليا كشف كردند محلول طلا براي باكتريهايي به نام Cupriavidus metallidurans مضر است زيرا مجاورت با اين محلول نوعي سولفور سمي به وجود مي آورد كه مانع از عملكرد آنزيم باكتري شده و آن را وادار مي كند خوشه اي از ژنهاي ديتاكس طلا را به وجود آورد. اين ژنها در نهايت آنزيمهايي به وجود مي آورند كه مي تواند اجزاي محلول طلا را به ذرات بي خطر طلا تبديل كند.
بر همين اساس دانشمندان با ايجاد تغييرات ژنتيكي در اين ميكروبها گونه اي جديد به وجود آوردند كه هنگام فعال شدن ژنهاي دي تاكس واكنشي آشكار از خود نشان مي دهند. به بياني ديگر زماني كه ميكروبها در نزديكي طلا قرار مي گيرند نوري لحظه اي از خود ساطع مي كنند كه با استفاده از نورسنجي دستي قابل اندازه گيري هستند. به اين شكل مي توان با افزودن تعدادي از اين ميكروبها به نمونه خاك منطقه اي دريافت كه آيا در محيط طلا وجود دارد يا خير.
دانشمندان بر اين باورند دانستن چگونگي عملكرد ميكروبها مي تواند مسيري جديد را در مطالعه بر روي اين موجودات باز كرده و در عين حال مورد استفاده افرادي كه در زمينه كشف معادن در تلاشند قرار گيرد.
لينک خبر: http://www.hamvatansalam.com/news140170.html
منبع خبر: هموطن سلام
 
بالا