چرا از نظر اسلام اهل کتاب نجس هستند؟

*Essi*

اخراجی موقت
نظر برخی از مراجع تقلید در مورد اهل كتاب به شرح زير مي باشد:



آیت الله خمینی و آیت الله بهجت : اهل کتاب نجس هستند.

(امام، العروة الوثقى، ج 1، النجاسات الثامن و دفتر آيت‏الله بهجت.)


آيات عظام صافى و مكارم شیرازی: بنابر احتياط واجب نجس‏اند.

(آيت‏الله مكارم، آيت‏الله صافى، توضيح المسائل مراجع، م 106. تبصره.)

.
.
.
علت اینکه اسلام شناسان مطرحی چون آقایان بهجت و مکارم شیرازی مسیحی و یهودی و... رو نجس میدونن چیه؟

قبول دارین این اشخاص اسلام رو از تک تک شما بهتر میشناسند؟ پس نظر این ها برگرفته از اسلام هست نه نظر خودشون.

حال چرا اسلام اهل کتاب رو نجس معرفی کرده و انتظار احترام متقابل از آنها رو هم داره؟

آیا نجاست انواع و اقسام و میزان داره؟ مثلا نجاست یک سگ با نجاست اهل کتاب فرقی داره اگر داره از کجا میشه بهش پی برد؟
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
اولا همين اول كار اين فرضيه رو كه چون مدفوع و كافر هر دو جزو نجاسات هستند پس مساوي همند رو با يه اصل ساده رياضي رد كنم!
A و B هردو زيرمجموعه S هستند آيا A و B هم ارزند؟؟؟
پس اينكه مجموعه اي به نام نجاسات وجود داره دليل نميشه عضوهاش در رديف هم باشند
دوما فرضيه توهين و پست شمردن رو هم با دو دليل رد ميكنم.
1-خون هم جزو نجاسات ولي عامل اصلي حيات و با ارزش هم هست
2-در روايات متعدد احترام نسبت به اهل كتاب و حتي كفار كاملا به چشم ميخورد
سوما نجس به خاطر بار معنايي منفي كه از بچگي با ما داشته ممكنه توهين به نظر بياد گرچه قبلا اين فرض رد شد ولي نجاست و حكم آن به منظور دوري از مجموعه نجاساته به دلايل مختلف
يكي به خاطر كثيف بودنش يكي به خاطر مضر بودنش و...
پس نجس به معني پست شمردن چيزي نيست چه بسا از خود مدفوع هم كود باكيفيتي به دست مي آيد!!
چهارما اين يك حكم درون دينيست و به معناي پست بودن هم همونطور كه اشاره شد نيست پس به اين دلايل نبايد از آن براي تخريب شخصيتي استفاده كرد چون فلسفه اش اين نيست
پنجما تماس با نجاسات فكر نكنم گناه محسوب بشه فقط فرد بايد بعدا تطهير بشه
ششما نجاست بر دو نوع ذاتي و عرضي است كه فقها در نجاست كفار بين اين دو اختلاف نظر دارند
عرضيش ميتونه به اين دليل باشه كه اهل كتاب خوردن مشروب و گوشت خوك و... رو نه بد شايد خوب هم بدانند پس به اين دليلي كه ربطي به مسلمان نبودنشون نداره احتياط دارند
ذاتيش هم ميتونه به اين دليل باشه مسلمانها اكثرا مثل بنده اصول دينشون هم تقليديه ولو تقليدي هم نباشه معاشرت مداوم با آنها حتما تاثيراتي در تفكر و نحوه زندگي اون مسلمون خواهد داشت به خاطر همين اين حكم صادر شده تا حدالامكان از معاشرت بيش از حد با آنها خودداري شود.
پس نتيجه اين ميشه كه نجاست به خاطر بارمعنايي اشتباهي كه داره توهين محسوب نميشه.
اين هم فراموش نشه در رابطه هايي كه به هدف دوستي و معاشرت نيست به نظر بنده ميشه كاملا ارتباط داشت مثلا براي كسب علم و حتي بحث!
حالا اگه ميدوني طرف مشروب و... ميخوره بعد از دست دادن دستت رو بشور اگر هم ميدوني نميخوره بازم بعدا دستت رو بشور چون كسي در واكنش به دست شستن شما نميگه مگه من كثيف بودم!
 
آخرین ویرایش:

*Essi*

اخراجی موقت
پس نتيجه اين ميشه كه نجاست به خاطر بارمعنايي اشتباهي كه داره توهين محسوب نميشه.

از جوابتون تشکر میکنم جامع و خوب بود، منم الکی نمیخوام کلید کنم وقتی جوابی شفاف هست.

اولا امکان ویرایش نمیدونم چرا ندارم وگرنه همینجا ویرایش میکردم، چون نوشته اولم برای قبل ویرایش شما بود.

ثانیا، منبع اینکه نجاست توهین محسوب نمیشه و تفاوت نوع نجس اتلاق شده به مسیحی و نوع نجس اتلاق شده به سگ فرق میکنه را اگر میشه از رساله های همین عزیزان بذارید.

با تشکر.
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
از جوابتون تشکر میکنم جامع و خوب بود، منم الکی نمیخوام کلید کنم وقتی جوابی شفاف هست.

اولا امکان ویرایش نمیدونم چرا ندارم وگرنه همینجا ویرایش میکردم، چون نوشته اولم برای قبل ویرایش شما بود.

ثانیا، منبع اینکه نجاست توهین محسوب نمیشه و تفاوت نوع نجس اتلاق شده به مسیحی و نوع نجس اتلاق شده به سگ فرق میکنه را اگر میشه از رساله های همین عزیزان بذارید.

با تشکر.
خوشحالم كه در وحله اول شما قانع شديد و در وحله دوم بحث ادامه داره:دي
ببينيد عرض كردم خدمتتون نجاست براي ما عوام بار منفي داره وگرنه در لغت به معناي پليدي و ناپاكي و ... است.پس اصلا توهيني نيست كه بخوايم بحث كنيم!
ثانيا رساله فقط مجموعه احكاميست كه توسط اين عزيزان استخراج شده و كتاب لغوي نيست كه بخواهد تك تك لغات رو از معني لغوي هم بررسي كند
ثالثا نجاست صفت نيست كه شما ميخواهيد فرق آن را در كافر و سگ بدانيد بلكه حكميست به معناي دوري از مجموعه نجاسات حالا اينكه اين هم مجموعه بودن به معناي هم ارز بودن نيست به راحتي در پست قبل اثبات شد
بازم عرض ميكنم نجاست به معناي توهين نيست چون سگ اصحاب كهف هم سگ بود!!
 

hami_sani

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من کاری به اینکه اعتقاداتم از زمین تا اسمون با اقای اسی فرق داره ندارم.من منم اسی اسیه.هیچ وقت هم تو مسائل اعتقادی با ایشون وارد بحث نشدم چون میدونم نه من از حرفام کوتاه میام و نه ایشون .و بحث بیهوده فایده ای نداره.ولی این نوع تشکر کردن از پستا نشون میده رفتار های بچه گانه تو این فضا یکم بدور از شان ادمایی با این سن و ساله.
این تاپیک هر چی بود واسه من اموزنده بود.ادم باید همه چزو بشنوه و در موردش فکر کنه تا از سکون جدا بشه.و این تاپیک در مورد این مساله واسه من جالب بود.هم دست اقای اسی درد نکنه هم دست جواد عزیز
با دید تعصبی به هیچ جا نخاهیم رسید
 

علی قوامی

عضو جدید
آقای جواد مسی یکجوری نجاست رو توضیح دادن، انگار به بچه ای که مثلا میخواد به چیزی دست بزنه، بگیم جیزه دست نزن.
یک لکه خون روی پیراهن بیوفته میگن نجس هست، یک لکه آب لجن بیوفته روی پیرهن نجس نیست.
خون با ارزشه یا آب لجن؟

نجاست رو اگر برای آلودگی به کار نمیبرین، پس مشکلتون چیه به یک موجودی میگین نجس؟
از همون اول نگین، که اینهمه شبهات هم پیش نیاد.
این تقسیم بندی های نجاست رو هم چندجا نگاه کردم، معلوم نیست کدوم روشن فکر دینی!!! مطرحش کرده، نه تو روایات نه توی رساله ها تفاوتی بین نجاسات نیومده.
روشن فکرهای دینی هم هرجا بتونن با یک سر هم بندی، مشکل رو حل میکنند که این نجس توهین نیست و....

یک مسیحی به من دست داد، یا دستم رو بکشم یا اگه دست دادم برم دستم رو بشورم.

آدم مرض نداره که دست پاک و عاری از آلودگی رو بشوره. :surprised:

برای رفع آلودگی و کثیفی و نجسی و...... دست شسته میشه، عجیبه مدعی شدین نجاست توهین نیست، حتی اگه نجاست رو فقط برابر آلودگی در نظر بگیریم.
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
آقای جواد مسی یکجوری نجاست رو توضیح دادن، انگار به بچه ای که مثلا میخواد به چیزی دست بزنه، بگیم جیزه دست نزن.
یک لکه خون روی پیراهن بیوفته میگن نجس هست، یک لکه آب لجن بیوفته روی پیرهن نجس نیست.
خون با ارزشه یا آب لجن؟

نجاست رو اگر برای آلودگی به کار نمیبرین، پس مشکلتون چیه به یک موجودی میگین نجس؟
از همون اول نگین، که اینهمه شبهات هم پیش نیاد.
این تقسیم بندی های نجاست رو هم چندجا نگاه کردم، معلوم نیست کدوم روشن فکر دینی!!! مطرحش کرده، نه تو روایات نه توی رساله ها تفاوتی بین نجاسات نیومده.
روشن فکرهای دینی هم هرجا بتونن با یک سر هم بندی، مشکل رو حل میکنند که این نجس توهین نیست و....

یک مسیحی به من دست داد، یا دستم رو بکشم یا اگه دست دادم برم دستم رو بشورم.

آدم مرض نداره که دست پاک و عاری از آلودگی رو بشوره. :surprised:

برای رفع آلودگی و کثیفی و نجسی و...... دست شسته میشه، عجیبه مدعی شدین نجاست توهین نیست، حتی اگه نجاست رو فقط برابر آلودگی در نظر بگیریم.
پسستون با عرض معذرت كاملا سطحي بود همچنين جواب پست بنده هم محسوب نميشه!!
شما يه دور پست اول بنده رو بخون بعدش كه مطمئنم توجيه نميشي بازم پست بده!!
اگرهم بخواهين جوابهاي احساسي بدين بنده هيچ جوابي براش ندارم
 

hami_sani

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دقیقا همینه
و ما منظور آقا جواد ر. فهمیدیم و مثل قبل بحث الکی نخواستیم بکنیم این در جوا صحبت آقای اسی قبل از ویرایششون
و لی فکر کنم آقای حامی منظورشون اینه که چرا از آقا جواد تشکر کردیم ولی از آقا اسی نه
بایئد بگم برای اینکه آقای اسی سوال کردن و این جواب آقا جواده که واقعا تشکر داره
مثل اینکه خیلیا منظور منو درست متوجه نشدن.نه اقا جواد و نه اقای اسی برای تشکر پست نمیدن.منظور من ایجاد یک حس تقابل و موضع گیری از روی پیش زمینه هاست که به بیننده های بعدی منتقل میشه.لطفا به عمق حرف من فکر کنید نه ظاهرش.
 

علی قوامی

عضو جدید
پسستون با عرض معذرت كاملا سطحي بود همچنين جواب پست بنده هم محسوب نميشه!!
شما يه دور پست اول بنده رو بخون بعدش كه مطمئنم توجيه نميشي بازم پست بده!!
اگرهم بخواهين جوابهاي احساسي بدين بنده هيچ جوابي براش ندارم

کجای جواب من احساسی بود؟
اصلا بحث توجیه شدن هم نیست، شما فرمودین به کار بردن واژه نجاست معنای توهین نمیده.
باشه فرض میکنیم همین حرف شما درست باشه.

من پرسیدم پس علت اجتناب از یک موجود زنده یا مایع یا جامد نجس چی هست؟
آلودگی؟ میکروب؟ کثیفی؟ همینطوری؟ دلایل ناشناخته؟
 

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
مثل اینکه خیلیا منظور منو درست متوجه نشدن.نه اقا جواد و نه اقای اسی برای تشکر پست نمیدن.منظور من ایجاد یک حس تقابل و موضع گیری از روی پیش زمینه هاست که به بیننده های بعدی منتقل میشه.لطفا به عمق حرف من فکر کنید نه ظاهرش.

نمیخواستم جواب بدم که مثل همین آقایون بحث تاپیک عوض بشه ولی باید بگم شاید شما زیادی در پرده حرف میزنید که کسی متوجه منظورتون نمیشه، راحت و واضح بگید
و در جوابتون باید بگم آدما رو میتونی از برخورد و طرز حرف زدنشون بشناسین، پس این پیش زمینه فکری رو خود افراد ایجاد می کنن و متاسفانه این آقایون زمینه خوبی ایجاد نکردن برای بقیه
بازم نمیدونم منظورتون رو درست فهمیدم یا نه
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
کجای جواب من احساسی بود؟
اصلا بحث توجیه شدن هم نیست، شما فرمودین به کار بردن واژه نجاست معنای توهین نمیده.
باشه فرض میکنیم همین حرف شما درست باشه.

من پرسیدم پس علت اجتناب از یک موجود زنده یا مایع یا جامد نجس چی هست؟
آلودگی؟ میکروب؟ کثیفی؟ همینطوری؟ دلایل ناشناخته؟
خب پس اگه قبول كردين توهين نيست چه فرقي ميكنه؟ گرچه چند دليل هم ذكر كردم.
اگه ميخواين باز توهين رو از اين كلمه برداشت كنيد بفرماييد تا بازم توضيح بدم وگرنه فكر نكنم دليل اجتناب براي شما و بحث مفيد باشه!
 

vatanparast

عضو جدید
در مورد نجس یا پاک بودن باید از دیدگاه های مختلف به بررسی بپردازیم ، از دیدگاه عرف نجس یعنی ناپاک یعنی کثیف یعنی چیزی چندش آور ، به عنوان مثال از دیدگاه عرف انسانی در تمیزی اون یقین داریم( منظورم بهداشت فردیه) ولو اینکه مشرک باشه نجس نمیدونیم ولی همین عرف سگ رو ولو تمیز باشه چیز کثیفی میدونه (البته اکثریت منظورم اقلیت نیست) بنابر این دیدگاهی که عرف در مورد نجس و پاکی داره دقیقا به مفهوم نوعی بی ارزشی یا ارزش هست یعنی برای توهین به کسی میگیم نجس و برای تحسین به کسی میگیم پاک. اما دیدگاه دیگه دیدگاه شرعه از دیدگاه شرع که نص صریح قرآن هست مشرک نجس و هم ردیف سگ و خوک برشمرده شده یعنی به ذات و وجود توجه میشه نه به ظاهر ، ولو اینکه مثلا وذی از دیدگاه شرع پاک محسوب میشه در حالی که از دیدگاه عرف چیزی چندش آور و کثیفه ، بنابراین دیدگاه شرع اگر ملاک عمل باشه میبینیم که نجس بودن به مفهوم کثیف بودن ظاهری یعنی پاکیزه نبودن به مفهموم بهداشتی نیست، حکمت نجس بودن به مفهوم این نیست که بهداشتی نیست بلکه باید به دنبال دلایل عقیدتی روانی و سیاسی بود که مورد آخر به ذهن نزدیک تر هست درواقع حکمی صادر شده برای دور نگهداشتن افراد از جامعه اهل کتاب و مشرکین به نحوی که این تماس بی دغدغه منجر به تغییر عقاید نشه ، و نکته دیگری که به ذهن میرسه عقاید شرک آمیز در اهل کتاب هست به نحوی که اونهارو هم ردیف مشرک و کافر کرده مثلا اعتقاد به پدر ، پسر و روخ القدس، در مجموع چیزی که نظر شخصی من هست جدا از فقه و شرع حکمت سیاسی برای این حکم وجود داره.
 

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
نجس در لغت

واژه «نـجـس» از نـظر لغت شناسان به معناى کثیفى، ناپاکى، ضدطهارت، ضد نظافت و به معنای پلیدى آمده است (2).
بهترین تعریف لغوی از راغب اصفهانى است که نجس را به معنای پلیدی ظاهری و باطنی می داند، او مى نویسد: « النجاسة القذارة و ذلک ضربان: ضرب یدرک بالحاسة وضرب یدرک بالبصیرة ... » نجاست، قذارت وکثیفى است که بردو نوع می باشد:
1- آنکه با حواس انسان قابل درک است.
2- آنکه با دیده بصیرت درک می شود.
یعنی گاهی نجس دانستن چیزی بخاطر پلیدی باطنی آنست و تاثیر منفی بر روح و روان انسان می گذارد. راغب اصفهانی در ادامه برای معنای دوم، مصداقی را ذکر کرده و می گوید: « والثانی : وصف الله تعالى به المشرکین فقال: (إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ)(3) ... : خداوند تعالی مشرکان را به آن توصیف کرده و فرموده : (مشرکان نجس هستند) »(4)

نجس در اصطلاح فقهی
در فقه اسلامی «نجس» به شیئی گفته می شود که بخاطر شدّت پلیدی باید از آن دوری و اجتناب کرد، و نحوه اجتناب و دوری از آن را شرع بیان کرده است مثلا: آبی که با عین نجاست برخورد کرده، قابل نوشیدن نیست و نمی توان با آن، وضو و غسل گرفت؛ و با لباسی که نجس شده، نمی توان نماز خواند و ... .
پس نجس در فقه یعنی: شیئی که دارای شدّت پلیدی است که باید به نحوی خاص، از آن دوری کرد؛ و نحوه اجتناب از آن را شرع مشخص می کند. یا به عبارتی دیگر نجاست چیزی است که به کار بردن آن در نماز و طواف و تغذیه، به دو جهت حرام می باشد: یکی شدّت پلیدی که در آن هست و دیگری دستور به دوری و اجتناب از آن.
لفظ «نجس» با ظهور خود و تبادر، بر این معنا دلالت دارد. شـیـخ طـوسى،(5) طبرسى،(6) آیة اللّه حکیم،(7) راوندى،(8) میرزا محمد مـشـهـدى(9) و فـخـر
رازى (10) در تفسیر «نجس» گفته اند: کلمه «نجس» نزد ما معناى روشنى دارد و آن نجاست فقهى است. (11)
عده ای نیز معتقدند پس از ظهور اسلام، کثرت استعمال لفظ نجس در این معنا به گونه ای بوده که سبب ثبوت حقیقت شرعیه شده است، یعنی هرگاه پس از اسلام این لفظ بدون قرینه بکار رود همین معنای فقهی از آن برداشت می شود نه معنای لغوی.
(چنانکه واژه صلاة با اینکه قبل از اسلام به معنای دعا بود، پس از اسلام به معنای حرکات خاصی که نماز نام دارد، بکار می رود.) لازم به ذکر است، علاوه بر ابن زهره(12) و راوندى(13) که مدعى حقیقت شرعیّه در این باره هستند، شیخ انصارى نیز مى نویسد: در وجود معناى حقیقت شرعیه برای لفظ «نجس» جاى شک ندارد . حال که چنین است روشن می شودکه، اگر واژه نجس در متن روایات آمد به کدامیک از این دو معنا خواهد بود:
- پلیدی تنها (معنای لغوی) یا، - پلیدی خاصّی که باید به نحوی خاص از آن دوری شود. (معنای فقهی)
علاوه بر این، تعابیر دیگری نیز هستند که شارع با آنها معنای نجاست فقهی را، قصد می کند. بعضی از این تعابیر عبارتند از:
«لاتشرب منه، لاتتوضاء منه، لاتصل فیه، یجتنب عنه، اذا اصابه یدک مع الرطوبه فطهّره، صب علیه الماء و(14)... :
منوش از آن، وضو مگیر از آن، در آن نماز مگذار، از آن اجتناب کن، هرگاه دست مرطوبت آن را لمس کرد تطهیر کن، بر آن آب بریز و...»
نتیجه اینکه، هرگاه واژه «نجس» و «تعابیر مرادف آن» در متون اسلامی بکار رفت، معنای فقهی نجاست مدّ نظر است.
مقصود از اهل كتاب هر كسى است كه اعتقاد به يكى از اديان الهى داشته و خود را از پيروان پيامبرى از پيامبران الهى بداند. يكى از كتاب‌هاى الهى را كه بر انبيا عليهم السلام نازل شده، داشته باشد، مانند يهود، نصارى، زرتشتى‌ها و هم چنين صابئين كه بر اساس تحقيقات از اهل كتاب هستند.(1)
در مسأله نجاست غير مسلمانان تا حدودي در بين فقها اختلاف است. برخي همه غير مسلمانان و برخي تنها بخشي از آنان را در زمره نجاسات مي شمارند؛ تا جايي كه اكثر فقهاي فعلي اهل كتاب مانند يهوديان و مسيحيان و زرتشتيان را نجس ذاتي نمي دانند.
علّت نجاست آنان بر کسی روشن نیست. فلسفة واقعی آن را نمی‌دانیم، امّا با تامل مي توان به برخي احتمالات و فرض هايي رسيد كه حكمت هايي از اين امر را براي ما روشن مي سازد.
حكم نجاست كفار عموميت ندارد؛ اصولا کفار بر دو قسم اند:
برخی اهلِ کتاب آسمانی هستند و برخی مانند بي خدايان، بهائيان، بودایی ها و گاو پرست ها و شیطان پرست ها و... کافر غیر کتابی هستند. بسیاری از فقهای معاصر، قائل به طهارت ذاتی اهل کتاب ( مسیحی­ها و یهودی­ها )هستند؛ از مراجع فعلی که اهل کتاب را پاک می دانند، آیات عظام فاضل، تبریزی،‌سیستانی، وحید خراسانی و رهبر معظم انقلاب می‌باشند.(2)
اما کفّار غیر اهل کتاب و مشرکان و منکران ادیان آسمانی یا دشمنان اهل بیت یا غلاة( کسانی که امامان را به خدایی می رسانند)، نجس می‌باشند.(3)
پيروان سه دين بزرگ جهان يعني اسلام و مسيحيت و يهود در اين مقوله قرار نمي گيرند. حكم نجاست تنها براي جمعيت حداقلي از انسان ها است.

برخی از علما برای اثبات نجاست اهل کتاب به این آیه تمسک جستند :

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرامَ بَعْدَ عامِهِمْ هذا ؛ (4 ) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! مشركان ناپاكند. پس نبايد بعد از امسال، نزديك مسجد الحرام شوند.
آیه ای که مستقیم اشاره به نجاست اهل کتاب کرده باشد نیست. ولی این آیه اشاره به نجاست مشرکان دارد. چون برخی از اهل کتاب جزء مشرکان به حساب می آیند اهل کتاب مشرک نجس به حساب می آیند. (5) ولی در جواب برخی علما گفتند که این لفظ نجس در معنای اصطلاحی آن که نجاست ظاهری باشد استفاده نمی شود. بلکه در معنای لغوی آن که نجاست ذاتی و باطنی باشد بکار می رود. (6) لذا در نجاست اهل کتاب به آیه ای نمی شود استناد کرد. بلکه به روایات وسنت باید مستند گردد.
روایتی را در این زمینه اشاره می کنیم:
مارواه الجمهور عن ابی ثعلبه الحبشی قال قلت یا رسول ا... انا بارض قوم اهل کتاب ناکل فی آنیتهم فقال لاتاکلوا فیها الا ان لا تجدوا غیرها فاغسلوها ثم کلوا فیها ؛ (7 ) آنچه را جمهور از ابی ثعلبه حبشی گفته که گفتم یا رسول ا...ما در زمین قوم اهل کتاب در ظرف های آنها غذا خوردیم پس پیامبر فرمود : در آن ظروف غذا نخورید. مگر آن که غیر آن ظرف نیابید پس آن را بشویید. سپس در آن ظرف بخورید.

اینم منابع اگر کسی بخواد :
- منابع فقه از علامه محمدتقی جعفری صفحات 1تا 37
- کتاب نکاح آیت ا...زنجانی جلد 16 صفحات 1551 تا 5161
- ادوار فقه و کیفیت بیان آن ص 152
پی نوشت:
1. آیت الله خامنه ای، اجوبة الإستفتائات، س 316؛ آیت الله بهجت، استفتاات، ج 4، س 4579 .
2. توضیح المسائل مراجع، ج 1، مسئله ‌60 و ذیل آن؛ آیت الله خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، ج 1، سؤال 324 و 325.
3. همان.
4. توبه (9) آیه 28.
5. گلپایگانی محمدرضا، نتایج الافکار ، سال 1412ق، چاپخانه امیر، نوبت اول، ناشر دار القرآن ، قم، ص 13.
6. انصاری محمدعلی، الموسوعه الفقهیه ،سال 1420ق، چاپخانه شریعت، قم، ناشر مجمع الفکر الاسلامی، ج3، ص323.
7. علامه حلی، منتهی الطالب، ج1، ص 26.

 

علی قوامی

عضو جدید
خب پس اگه قبول كردين توهين نيست چه فرقي ميكنه؟ گرچه چند دليل هم ذكر كردم.
اگه ميخواين باز توهين رو از اين كلمه برداشت كنيد بفرماييد تا بازم توضيح بدم وگرنه فكر نكنم دليل اجتناب براي شما و بحث مفيد باشه!

شما وقتی یک مسیحی بهت دست میده، بعدش باید بری دستت رو آب بکشی،درسته یا نه؟
من علت این آب کشیدن رو میخوام، که بدونم همینطوریه یا به خاطر میکروب و آلودگی هست، یا عقل کفاف نمیده بفهمی حکمت از چه قراره.
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
شما وقتی یک مسیحی بهت دست میده، بعدش باید بری دستت رو آب بکشی،درسته یا نه؟
من علت این آب کشیدن رو میخوام، که بدونم همینطوریه یا به خاطر میکروب و آلودگی هست، یا عقل کفاف نمیده بفهمی حکمت از چه قراره.
واقعا پستها رو ميخوني؟يا فقط يه سوال رو مدام تكرار ميكن كه به جواب مورد نظر خودت برسي؟!!!
اولين پستم رو ببين جواب كامله اگه روي اون بحث داري بفرما وگرنه تكرار مكررات خدشه اي به جواب وارد نميكنه:gol:
 

علی قوامی

عضو جدید
واقعا پستها رو ميخوني؟يا فقط يه سوال رو مدام تكرار ميكن كه به جواب مورد نظر خودت برسي؟!!!
اولين پستم رو ببين جواب كامله اگه روي اون بحث داري بفرما وگرنه تكرار مكررات خدشه اي به جواب وارد نميكنه:gol:

من مجددا نوشته شمارو خوندم اما باز هم علت اینکه پس از دست دادن به یک مسیحی یا زرتشتی، باید دستتون رو آب بکشید متوجه نشدم.
از لحاظ علوم تجربی برای من توضیح بدین. (اگر دلیل علمی داره)

اگر هم قبلا جواب دادین این لطف بزرگ رو در حق من بکنید که فقط اون بخش از پاسختون رو به صورت نقل قول در جواب به سئوالم بذارید:

(در اثر دست دادن به یک اهل کتاب، چه بر سر فرد مسلمان میاید که باید دستش را آب بکشد؟)
 

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
آقا جواد توضیح دادن که به خاطر اینکه اهل کتاب مثلا شراب و سگ و گوشت خوک و خون و ..... رو نجس نمی دونن ولی برای ما نجس به شمار میان پس باید دستمون رو بشوریم
و برای معاشرت هم بهتره کمتر باشه برای ما چون ممکنه دچار لغزش بشیم (البته این بیان صریح صحبت های ایشون بود)
 

toraj_reza63

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اولا همين اول كار اين فرضيه رو كه چون مدفوع و كافر هر دو جزو نجاسات هستند پس مساوي همند رو با يه اصل ساده رياضي رد كنم!
A و B هردو زيرمجموعه S هستند آيا A و B هم ارزند؟؟؟
پس اينكه مجموعه اي به نام نجاسات وجود داره دليل نميشه عضوهاش در رديف هم باشند
دوما فرضيه توهين و پست شمردن رو هم با دو دليل رد ميكنم.
1-خون هم جزو نجاسات ولي عامل اصلي حيات و با ارزش هم هست
2-در روايات متعدد احترام نسبت به اهل كتاب و حتي كفار كاملا به چشم ميخورد
سوما نجس به خاطر بار معنايي منفي كه از بچگي با ما داشته ممكنه توهين به نظر بياد گرچه قبلا اين فرض رد شد ولي نجاست و حكم آن به منظور دوري از مجموعه نجاساته به دلايل مختلف
يكي به خاطر كثيف بودنش يكي به خاطر مضر بودنش و...
پس نجس به معني پست شمردن چيزي نيست چه بسا از خود مدفوع هم كود باكيفيتي به دست مي آيد!!
چهارما اين يك حكم درون دينيست و به معناي پست بودن هم همونطور كه اشاره شد نيست پس به اين دلايل نبايد از آن براي تخريب شخصيتي استفاده كرد چون فلسفه اش اين نيست
پنجما تماس با نجاسات فكر نكنم گناه محسوب بشه فقط فرد بايد بعدا تطهير بشه
ششما نجاست بر دو نوع ذاتي و عرضي است كه فقها در نجاست كفار بين اين دو اختلاف نظر دارند
عرضيش ميتونه به اين دليل باشه كه اهل كتاب خوردن مشروب و گوشت خوك و... رو نه بد شايد خوب هم بدانند پس به اين دليلي كه ربطي به مسلمان نبودنشون نداره احتياط دارند
ذاتيش هم ميتونه به اين دليل باشه مسلمانها اكثرا مثل بنده اصول دينشون هم تقليديه ولو تقليدي هم نباشه معاشرت مداوم با آنها حتما تاثيراتي در تفكر و نحوه زندگي اون مسلمون خواهد داشت به خاطر همين اين حكم صادر شده تا حدالامكان از معاشرت بيش از حد با آنها خودداري شود.
پس نتيجه اين ميشه كه نجاست به خاطر بارمعنايي اشتباهي كه داره توهين محسوب نميشه.
اين هم فراموش نشه در رابطه هايي كه به هدف دوستي و معاشرت نيست به نظر بنده ميشه كاملا ارتباط داشت مثلا براي كسب علم و حتي بحث!
حالا اگه ميدوني طرف مشروب و... ميخوره بعد از دست دادن دستت رو بشور اگر هم ميدوني نميخوره بازم بعدا دستت رو بشور چون كسي در واكنش به دست شستن شما نميگه مگه من كثيف بودم!

شما واقعا اینطوری فکر میکنی ک اگر کسی مشروب بخوره کثیفه و باید بری دستت رو بشوری
میشه ارتباط علمیشو بگی یا بگی از کدوم ایه قران ب این نتیجه رسیدی
 

mina12345

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کجای قرآن نوشته که اهل کتاب نجسند؟ لطفا آیه رو بزارید...
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
دوستان خواهشا زحمت مطالعه چند پست اول رو به خود بدهند تا احساساتشون بر منطقشون غلبه نكنه
پستهاي غير مرتبط با عرض معذرت پاك شد
قران ميگه كفار نجس هستند حالا اينكه كافر به كي ميگند يه بحث ديگست ولي فرض بر اينه كه براي شما كافر بودن اهل كتاب ثابت شدست.اثباتش ربطي به اين تاپيك نداره
ارتباط علمي مشروب خوردن و نجس شدن هم ربطي به تاپيك نداره چون تاپيك علت اين نظر رو خواسته جواب هم داده شده.حالا اگه كسي دنبال دليل علمي هم براي اتمام ايمانش ميگرده حرجي بر ما نيست!
 

vatanparast

عضو جدید
من مجددا نوشته شمارو خوندم اما باز هم علت اینکه پس از دست دادن به یک مسیحی یا زرتشتی، باید دستتون رو آب بکشید متوجه نشدم.
از لحاظ علوم تجربی برای من توضیح بدین. (اگر دلیل علمی داره)

اگر هم قبلا جواب دادین این لطف بزرگ رو در حق من بکنید که فقط اون بخش از پاسختون رو به صورت نقل قول در جواب به سئوالم بذارید:

(در اثر دست دادن به یک اهل کتاب، چه بر سر فرد مسلمان میاید که باید دستش را آب بکشد؟)

دوست عزیز این هیچ دلیل علمی نداره ، کاملا دلیل سیاسی داره عوام به مفهوم انسان های ساده اندیش که قالبا در اکثریت هستن و به راحتی میشه عقایدشون رو تغییر داد از طریق این حکم از نزدیک شدن به پیروان سایر ادیان نهی شدن ، این افراد به دنبال دلیل علمی نمیگردن بلکه به همین اکتفا میکنن چون اسلام گفته حتما مرضی چیزی داره که ما نمیفهمیم ، ولی خب انسان های آگاه بدون تغییر عقاید با این افراد میتونن روابط عادی داشته باشن بدون اینکه نیاز به دست شستن و... باشه ، معمولا 90 درصد فقه مربوط به عوام هست و رساله های موجود در جامعه ما بیشتر احکامشون اونقد آبکی و دور از ذهنه که نمیشه براش هیچ توجیهی داشت
 

علی قوامی

عضو جدید
دوستان خواهشا زحمت مطالعه چند پست اول رو به خود بدهند تا احساساتشون بر منطقشون غلبه نكنه
پستهاي غير مرتبط با عرض معذرت پاك شد
قران ميگه كفار نجس هستند حالا اينكه كافر به كي ميگند يه بحث ديگست ولي فرض بر اينه كه براي شما كافر بودن اهل كتاب ثابت شدست.اثباتش ربطي به اين تاپيك نداره
ارتباط علمي مشروب خوردن و نجس شدن هم ربطي به تاپيك نداره چون تاپيك علت اين نظر رو خواسته جواب هم داده شده.حالا اگه كسي دنبال دليل علمي هم براي اتمام ايمانش ميگرده حرجي بر ما نيست!

میشه لطف کنین یک تاپیکی ایجاد کنین و دلایل علمیش رو بگین؟
ارتباط علمی مشروب خوردن و نجس شدن، اگر بیارین خوبه، حرج دیگه نیست، تبلیغ دین خودتون میشه.

همچنین آیا یک مسیحی که عیسی رو فقط به عنوان پیامبر قبول داره، مشروب هم نمیخوره کافر محسوب میشود؟
در نجاست اهل کتاب، حالا با هر تعبیری که شما از نجاست دارین، هیچ تبصره ای برای اهل کتاب از نظر آقایان بهجت و خمینی و... نیامده.

مشکل با اهل کتاب با شرایطی که الان توضیح دادم دقیقا کجاست؟
شما یک مطلب اول تاپیک نوشتین هرکس سئوال میپرسه میگین جواب دادم و در راستای تاپیک نیست، تاپیک پرسیده چرا نجس هستند، من هم میخوام بدونم چرا مسیحی با این شرایطی که گفتم بازم نجسه.
مشکل کجاست؟
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
میشه لطف کنین یک تاپیکی ایجاد کنین و دلایل علمیش رو بگین؟
ارتباط علمی مشروب خوردن و نجس شدن، اگر بیارین خوبه، حرج دیگه نیست، تبلیغ دین خودتون میشه.
شما اول بگين نجس شدن يعني چي؟؟
اين همه توضيح دادم نجس به چيزي اطلاق ميشه كه بايد ازش دوري كرد دلايل ممكنه رو هم گفتم.حالا كه ديگه نميتونيد بگيد توهينه يه چيز ديگه رو دست آويز ميكنيد!!
اگه دقت كنيد مشروب خوردن يكي از دلايل احتمالي و نه تنها دليل بود كه اونهم احكام خودش رو داره كافر و مسلمون هم نداره.فكر كنم رطوبتش نجس باشه.اين از اين
همچنین آیا یک مسیحی که عیسی رو فقط به عنوان پیامبر قبول داره، مشروب هم نمیخوره کافر محسوب میشود؟
در نجاست اهل کتاب، حالا با هر تعبیری که شما از نجاست دارین، هیچ تبصره ای برای اهل کتاب از نظر آقایان بهجت و خمینی و... نیامده.

مشکل با اهل کتاب با شرایطی که الان توضیح دادم دقیقا کجاست؟
شما یک مطلب اول تاپیک نوشتین هرکس سئوال میپرسه میگین جواب دادم و در راستای تاپیک نیست، تاپیک پرسیده چرا نجس هستند، من هم میخوام بدونم چرا مسیحی با این شرایطی که گفتم بازم نجسه.
مشکل کجاست؟
به به غيب هم كه ميگين مگه ما گفتيم جورج بوش پدر رو قبول دارند!!
به هزار و يك دليل و مدرك دين مسيحيت دچار تحريفات شديد شده كه بزرگترينش شريك قرار دادن براي خداونده پس تقريبا در عمل يك مسيحي نه تنها نميتونه ادعا كنه مسيحيه واقعيه بلكه دچار كفر هم شده!
بازم ميگم:
يكي از دلايل نجاست كفار براي عدم معاشرت زياد با اونهاست گناه هم نيست ولي نجس بودن به منزله ترمز براي اين معاشرته
به دلايل پست دوم تاپيك توهين نيست
اكثر مسلمونها دينشون ارثيه پس احتمال اينكه فكر كنند اگه يك نفر در كشوري پيشرفته داراي فرهنگ و اخلاقي عالي باشه همه چيزش درسته زياده نمونش هم بين جوونهاي خودمون به وفور هست نميدونند عاشق صداي يك خواننده ميشند يا عاشق تمام تفكرات و روحيات او!!
ضمنا اون دوست وطن پرستمون هم مستحضر باشند اسلام ميتونست راحت بگه معاشرت با كفار حرامه و به جاي ترمز سدي در مقابل اين معاشرت بگذارند پس ميشه نتيجه گرفت اين حكم به قول خودمون براي قاطي نشدن زيادي و عواقب پس از اونه
پ.ن:اگه شبهه و موضوع براي گير دادن به دين كم دارين بگين من بهتون بدم چون اين تاپيك كم كم داره كمرنگ ميشه:دي
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
بهتر بود نظر سایر مراجع هم گفته میشد‏!‏ چرا که ایات عظام فاضل لنکرانی وحید خراسانی و صانعی اهل کتاب را پاک و معاشرت با انان را بلامانع اعلام کرده اند
 
بالا