آموزش دياگ ( لطفا در آموزش دياگ به ما كمك كنيد)

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دیاگ از کلمه Diagnose میاد به معنی تشخیص و عیب یابی. این وسیله برای عیب یابی تمام خودروهای انژکتوری (که عمدتا ECU دارن) قابل استفاده هست.
عمده کارهایی که با دیاگ میشه انجام داد عیب یابی، شستشوی مدار سوخت رسانی، تست میزان آلایندگی بوسیله اندازه گیری میزان تولید گازهای مختلف، شارژ گاز کولر، و حتی در موارد خاص اعمالی مثل میزان فرمان و بالانس کامپیوتری هستن. ضمنا دیاگ برای شما تنظیم موتور انجام نمیده و هرجا همچین عبارتی شنیدین بدونین که واقعیت نداره چون این امر وظیفه ECU هست و دیاگ تنها باگ های ECU رو نمایش میده.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دیاگ ها انواع مختلفی دارن. برای اتومبیل های مونتاژی فعلی مثل پژو، سمند، پراید و ... از دیاگ 2000 استفاده میشه و نوع دیگری از دیاگ با نام opus وجود داره که بیشتر برای تست خودروهای مدل بالاتر استفاده میشه و از نظر سخت افزاری و ارتباطی کارکرد بهتری داره
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
چه چیزهایی می توان از یک دستگاه عیب یاب توقع داشت؟



2-الف- خواندن کد خطا
2-ب- پاک کردن کد خطا
2-ج- نمایش اطلاعات لحظه ای Live Data
2-د- راه اندازی مستقیم عملگرها
2-ه- برنامه ریزی Programming and Configuration




 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خواندن کدهای خطا Fault Code Reading

هر کنترل یونیت بنا به نوع تکنولوژی ساخت و نوع نرم افزاری که در اون به کار رفته قطعات متصل به خودش رو دائما داره چک می کنه. اینکه این بازرسی ها چه قطعاتی رو پوشش می دن و چه قدر تستشون معتبر هست، بستگی به نوع کنترل یونیت یا همون ECU داره. با پیشرفت در قدرت پردازش میکرو کنترلرهای نصب بر روی کنترل یونیت و استفاده از شبکه های مولتی پلکس، ECU ها قادر شده اند که سنسورها و عملگرها رو بهتر و دقیقتر بازرسی کنند. در بعضی موارد این بازرسیها تا 100 بار در ثانیه و به صورت مدام در حال انجام شدن هستند.

اگر کنترل یونیت در هنگام این بازرسی ها مشکلی را مشاهده کند، فورا کد خطا یا Data Trouble Codeیا به اختصار DTC را در حافظه خود ذخیره می کند. سپس به محض اتصال دستگاه عیب یاب و در خواست کدهای خطا، موارد مشاهده شده از طرف ECU به دستگاه عیب یاب منتقل می شوند و تعمیرکار مشکلی رو که ECU تشخیص داده می تونه روی صفحه نمایش ببینه، مثلا " سنسور اکسیژن بالای کاتلیزور به بدنه اتصال کرده است". البته چیزی که از کنتری یونیت به دستگاه عیب یاب فرستاده می شود فقط یک کد است و این قدرت برنامه و دیتابیس دستگاه عیب یاب هست که بتواند این کد را چگونه تعبیر کند.

تعمیر کار با دیدن توضیح، ابتدا باید چک کند که نوع خطا ماندگار (Permanent) بوده یا لحظه ای (Intermittent). کد خطای ماندگار به کدی اطلاق می شه که در گذشته اتفاق افتاده و در آخرین بازرسی کنترل یونیت از قطعه معیوب هنوز وجود داشته است. این نوع کد با پاک کردن توسط دستگاه از بین نمی رود (در حقیقت می رود اما به محض باز کردن سوییچ یا استارت خودرو بر می گردد) و واضح است که ابتدا قطعه معیوب باید تعویض یا تعمیر شود و سپس کد خطا پاک شود.

کد لحظه ای هم پس می شه کدی که در گذشته به هر علتی مشاهده شده ولی الان دیگه خبری ازش نیست، پس با پاک کردن معمولا از روی حافظه پاک می شه.

عللی که می تونه باعث به وجود آمدن چنین کدی بشه : مشکل نرم افزاری کنترل یونیت، نویز روی دسته سیم، شلی سوکت سنسور یا عملگر و.....
 

مجیدرحیمی

عضو جدید
دوستمون حرف قشنگی زدند دیاگ اصلا تنظیم موتور انجام نمیده ،
زمانی میتونی دیاگ بزنی که بدونی ecuهر خودروی چه نوعیه مثلا بوش ،یا ساژم،یا اس ال 96،magneti marli،
زمانی که شما سنسور عملگرو بشناسی دیاگ خیلی راحته اون عیبو نشون میده شماهم رفع عیب میکنی
تو ایران که رفع عیب نمیکنند تا جای که من باهاشون کار کردم تو ایران خودرو ،کارشناس فنی بودم ی زمانی تو ایران خودرو

از مهمترین قسمتی که خیلی جذابه سیستم مالتی پلکس 206 و ال 90 ،توصیه میکنم اگه میتونید یاد بگیرید راحت میتونید پول دربیارید
دیاگش خیلی ساده ،خوبیش اینه برخلاف سیستم های دیگه تو خودرو ها سیستم مالی پلکس هر بخشی برای خودش ی کنترل یا ecu داره

اگه خواستید بعدا توضیح میدم در این مورد
 

r.a1390

عضو جدید
كل آپشنهاي دياگ چه چيز را نشان مي دهد
مثال
air intake information ......>engine speed
battery voltage
actual stepper motor
target stepper motor
manifold pressure....
....
....
...
...
...
 

r.a1390

عضو جدید
در خودروي سمند با موتور ملي EF7 و با ECU ي زيمنس چگونه مي توان مقدار كيلومتر كاركرد خودرو را فهميد؟؟
 

Similar threads

بالا