تاریخچه خودرو

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام فک میکنم جای این تاپیک اینجا حالی باشه امیدوارم با کمک دوستان بتونیم یه آرشیو خوب از تاریخچه خودرو رو اینجا تشکیل بدیم

تاریخچه جیپ




ایده اصلى ساخت جیپ عمدتاً از ذهن فرماندهان نظامى درجنگ جهانى اول تراوش کرد. جاییکه انسان و اسب در میادین باتلاقى و گل آلود جنگ از ادامه راه باز مى‌ایستادند و گاهى جان خود را از دست میدادند. این نیاز به خودرویى چند منظوره که در ابتداى پیدایش و طرحهاى اولیه او را به همین اسم میشناختند، باعث پیدایش اولین اتومبیل دودیفرانسیل به نام جیپ گردید.
نام جیپ از کلمه General Purpose به معناى چند‌منظوره که به اختصار به (G.P) و در اثر تلفظ زیاد به Jeep بدل شد گرفته شده. رئیس هیات مدیره ویلیز (Willys) آقاى Ward M. Canaday از اوایل سال ١٩٣٩ بدنبال ساخت خودرویى سبک براى اهداف شناسایى-نظامى بود، با آغاز جنگ دوم جهانى در سوم سپتامبر همان سال در اروپا، و پیشبینى درگیرى آمریکا دراین بحران، او پى‌گیرى بیشترى نشان داد. حاصل مذاکرات او و افسران تدارکات ارتش براى ساخت خودرویى که در میادین جنگ قابل استفاده باشد آن بود که قرار شد کمپانى ویلیز نمونه اولیه را جهت بررسى آماده نماید.
در خلال پاییز همان سال شرکت ویلیز متوجه شد که کمپانى بنتام (Bantam) که نام پیشینش ( American Austin ) بود نیز در این داستان دستى دارد، بعدها آقای Canaday متوجه آنچه طراحان کمپانى بنتام بدنبال ساختنش بودند مدل پیشرفته‌ترى از یک موتور سیکلت جعبه بغل‌دار ( Side Car ) بوده است، خودرویى سبک و سریع با ظرفیت حمل سه نفر، درحالیکه ویلیز بدنبال ساخت خودرویى مقاوم و زورمند با اهداف فوق‌العاده بود.
طرح اولیه خودرو با مشخصات فنى ویژه در ژوئن ١٩۴٠ از سوى ارتش آمریکا ارائه شد و از بین ١٣۵ شرکت صنعتى که براى کار بر روى این مدل از آنها دعوت شده بود تنها سه کمپانى پا پیش نهادند، کمپانى بنتام، کمپانى ویلیز و کمپانى فورد. مدل اولیه موتور چهار سیلندر جیپ در سال ١٩۴٠ به سفارش کمپانى بنتام توسط شرکت کنتینانتال (Continental) ساخته شد ولى این کمپانى بنا به دلایلى در ادامه مسیر ساخت این وسیله نقلیه از دور رقابت کناره گرفت. مشخصات فنى خودروى جیپ مورد نیاز ارتش آمریکا که در ٢٧ ژوئن ١٩۴٠ از سوى کمیته فنى تدارکات ارتش در واشنگتن به کمپانى‌هاى سازنده ابلاغ شده بود بیانگر وسیله‌اى دودیفرانسیل به‌شرح زیر بود.
الف- حداکثر وزن خودرو در حدود ۵٩٠ کیلوگرم (البته به‌زودى مشخص شد که این رقم غیر عملى بوده و ارتش آنرا به ٩٧٠ کیلوگرم افزایش داد)
ب- حداقل گشتاور تولیدى موتور: ٨۵ پاوند/فیت
ج- فاصله محورها: حداکثر ٨٠ اینچ
د- عرض محورها: حداکثر ۴٧ اینچ
ﻫ- ارتفاع شاسى از سطح زمین: حداقل ٢۵/۶ اینچ
و- ظرفیت ترابرى: ۶٠٠ پاوند
زمانى که براى ساخت نمونه اولیه این خودرو به کمپانى‌هاى شرکت کننده در این مناقصه داده شده بود ۴٩ روز بود، فرصت کمى که کارها را مشکلتر مى‌کرد. بنابراین ویلیز اورلند (Willys Overland) درخواست مدت زمان بیشترى را کرد تا بتواند نمونه‌اش را به اتمام برساند، درحالى‌که امید کمپانى بنتام کمک گرفتن از کمپانیهاى دیگر بود.
نمونه اولیه خودرویى که بعدها تبدیل به اولین جیپ نظامى دنیا یعنى Willys MB گردید، توسط مهندسى اهل دیترویت بنام کارل پرابست ( Karl Probst ) طراحى شد. وى که قبلا براى چندین کمپانى خودروسازى کارکرده بود و ورزیدگى و خلاقیتش بر همگان اثبات گردیده بود، توسط رئیس “کمیته مشورتى پدافند ملى” آقاى ویلیام اس نادزن (William S. Knudsen) (رئیس سابق کمپانى جنرال موتور) معرفى گردید. پراپست پذیرفت که این وظیفه میهن‌پرستانه را بدون دریافت هیچگونه حقوق و دستمزدى به‌انجام برساند. وى از ١٧ جولاى ١٩۴٠ مشغول بکار شد و تنها ظرف دو روز، طرحهاى اولیه خودروى مورد نظر بنتام را آماده کرد، نمونه‌اى که بعدها به خودروى جیپ تبدیل گردید. طرح پیشنهادى بنتام همراه با شمایى از خودروى مورد نظر در ٢٢‌ جولاى ارائه گردید. طرح پیشنهادى ادعا داشت که وزن مورد نظر ارتش را رعایت کرده، حال آنکه بعدها در عمل در طى ساخت نمونه اولیه معلوم شد که بسیار سنگین‌تر است.
اولین نمونه دست‌ساز بنتام در ٢١ سپتامبر ١٩۴٠ تکمیل گردید، در حالیکه توانسته بود زمان ۴٩ روز را رعایت کند. ارتش این نمونه را تحت آزمایشهاى سخت و طاقت‌فرسا قرار داد، ٣۴٠٠ مایل را طى کرد که تنها ٢۵٠ مایل آن جاده آسفالته بود، و سرانجام آزمایش کنندگان چنین نتیجه‌گیرى کردند: این خودرو قدرت فراوان خود را اثبات کرد و نشان داد که تمامى نیازهاى ما را برآورده خواهد کرد.
سرانجام کمپانى ویلیز و فورد نیز نمونه‌هایى را بر مبناى طرحهاى بنتام (که از طرف ارتش به آنها ارائه شده بود) آماده ساختند. کمپانى ویلیز در نمونه خود که کوآد Quad (چهارگوش) نامگذارى شده بود و فورد در نمونه خود بنام پیگمى Pygmy (کوتوله) هرکدام تغییراتى را به صلاحدید خویش به نمونه اولیه بنتام اضافه کردند. بطور مثال ویلیز بخاطر موتورش سنگین‌تر از نمونه بنتام بود که البته این تغییر بى‌دلیل هم نبود، خودروى ویلیز که از موتورى ساخت کمپانى ویلیز اوورلند بنام گو دویل (Go Devil) بهره میگرفت تنها خودرویى بود که توانسته بود قدرت مورد نظر ارتش را تامین کند. در حقیقت قدرت تولیدى موتور ویلیز که ١٠۵ پاوند/فیت گشتاور تولید میکرد نه تنها بسیار بیشتر از درخواست ارتش بود، بلکه موتور ٨٣ پاوند/فیتى بنتام و موتور ٨۵ پاوند/فیتى فورد را بى‌ارزش جلوه مى‌داد.
در نهایت با توجه به وضعیت متزلزل اقتصادى و خط تولید ضعیف بنتام همچنین برترى‌هاى خودروى ویلیز، قرارداد ارتش به کمپانى ویلیز اوورلند واگذار شد و از آنجائیکه وزارت دفاع آمریکا احتیاج داشت که تعداد زیادى از این خودرو در مدت بسیار کوتاهى تولید شود، کمپانى ویلیز اوورلند از دولت درخواست مجوز غیر انحصارى کرد، تا بتواند به کمپانیهاى دیگر اجازه تولید خودرو بر اساس مشخصات ویلیز را اعطاء نماید. بر همین اساس، کمپانى ویلیز مشخصات کامل خودروى مورد نظر خود را به کمپانى فورد که در تولید سرى و سیستم تولید خطى بسیار پرتوان بود ارائه کرد.
در دوران جنگ دوم جهانى ویلیز و فورد بیش از ٧٠٠٠٠٠ سفارش دریافت کردند که ٣٣٠٠٠٠ عدد از این خودروها را که ویلیز ام‌بى (Willys MB) نامیده مى‌شد در کمپانى ویلیز ساخته شد. شماره سریال ١۵٠٠ دستگاه جیپهاى اولیه از ١٠٧٢ تا ٢۵٧٢ و با شماره ثبت W-2015919 بود و هنوز هم کلکسیونرها در سراسر جهان بدنبال یافتن هرچه بیشتر از این مجموعه اولیه میباشند.
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
***تاریخچه مرسدس بنز***

مرسدس نام يك دختر اسپانيايي است و اصولاً‌ يك اسم اسپانيايي است كه به معناي وقار و زيبايي است.
آن آرم جاودان در سال 1903 طراحي گرديد اما در سالهاي 1909 ( دو بار ) ،‌ 1916 و 1921 تكامل يافت تا اينكه در سال 1926 به يك ستاره طلايي با دايره اي كه دور آن را محصور كرده بود مبدل گرديد و تا به امروز به همين شكل و شمايل ماند.

كارل بنز در بيست و پنج نوامبر سال 1844 در كاسروه ( يكي از شهرهاي آلمان ) پا به عرصه وجود گذاشت وقتي دو ساله بود پدرش درگذشت . با وجود وضع بد مالي ‌، مادرش امكانات آموزشي را براي او فراهم نمود . كارل بنز دبيرستان را زير نظر (( فرديناند رتين بافر )) به پايان رساند و بعد از آن در دانشكده فني در شهر كاسروه ادامه تحصيل داد . همزمان با تحصيل يك دوره دو ساله را در يك كارخانه فني و مهندسي در كاسروه گذراند در مدتي كه آنجا بود ،‌ كارل تجربه هاي مقدماتي را در همه زمينه هاي فني كسب كرد . اولين تجربه كاري او ،‌ به عنوان يك طراح در ساخت يك كارخانه در شهر (( مانهايم )) بود . وي در سال 1868كارش را از دست داد و جذب شركتي به نام (( Gebruder Benckiser Eisen werke und Maschines Fabrik )) شد اين شركت بيشتر كارهاي ساختماني و پلسازي انجام مي داد . سپس در كارخانه (( Ben ckiser )) در وين مشغول بكار شد .
در سال 1871 اولين شركت خود را در مانهايم به كمك يك مكانيك به نام آگوست ريتر تاسيس كرد و به زودي معلوم شد ريتر همكار مناسبي نيست در نهايت بنز تنها با كمك نامزدش ‌، برتا رينگر ،‌ موفق شد بر موانعي كه سد راه او شده بودند پيروز شود يكي از دلايل پيروزي او اين بود كه برتا جهيزيه اش را فروخت و بنز توانست سهام ريتر را خريداري نمايد .
در سال 1872 برتا و كارل ازدواج نمودند. كارل و برتا پنج فرزند به نامهاي ايگن ( 1873 ) ،‌ ريچارد (‌1874 ) ‌، كلارا ( 1877 ) ‌، تايلد ( 182 )‌ ‌، الن (‌1890 ) داشتند .
بنز ابتدا در تجارت موفقيتي بدست نياورد و خوش شانس نبود .براي مثال (( Iron foumdry and mechanical work shop )) كه از كارگاههاي او بود توسط ماموران سلطنتي مصادره شد در طول اين مدت كارل تمام توانايي اش را روي توسعه موتورهاي دو زمانه متمركز كرد .
بنز چند امتياز مهم براي توليد و تكميل كردن موتور دو زمانه اش دريافت كرد ‌، و تا وقتي كه به استانداردهاي مورد نظرش نرسيد ‌، دست از كار نكشيد به عنوان مثال يكي از اين امتيازهايي كه به بنز اعطا شد اين بود كه سيستم موتورهاي سرعتش را تنظيم كند وي با كمك مخترعان و همكاران جديدش ‌، عكاس معروف (( اميل بوهلر )) و برادرش،‌ يك بازرگان و با پشتيباني مالي يك بانك در مانهايم يك شركت سهامي در سال 1882 تاسيس كردند و آن را (( Gas motoren-fabrik Mannheim )) ناميدند. كارل بنز 50% از سهام شركت را در اختيار داشت او به عنوان يك عضو هيئت مديره و سهام دار از حق اظهار نظر كمتري نسبت به ديگران برخوردار بود همكارانش (( ديگر سهامداران )) سعي كردند كه نفوذشان را در شركت بيشتر كنند و بالاخره اين برخوردها باعث شد كه بنز شركت را در سال 1883 ترك كند .
در سال 1883 بنز يك پشتيبان مالي ديگر را در ماكس رز پيدا نمود او كسي نبود جز (( بردريك ويلهم ابلينگر )) . فردريك فروشگاه دوچرخه فروشي را اداره مي نمود و بنز علاقه وافري را به وسايل موتوري در او يافت . در اكتبر همان سال بنز و 2 نفر ديگر كه يكي از آنها فردريك بود شركت (( Benz & co )) را تاسيس نمودند نيروي كار اين شركت به 25 نفر مي رسيد . اين كمپاني تا جايي پيشرفت كرد كه قادر بود امتياز توليد موتورهاي بنزيني را واگذار كند
اكنون بنز مي توانست بيشتر وقتش را وقف توسعه موتورهاي اتومبيل كند. وي راه خويش را از دايلمر جدا كرد و موتور چهار زمانه بنزيني خودش را بر روي كالسكه اي نصب كرد. در سال 1886 بنز از اولين خودروي خود پرده برداري كرد و آنرا به نمايش عمومي گذاشت .
بين سالهاي 1885 تا 1887 ،‌ سه مدل از اين نوع خودروها را طراحي كرد. مدل اول كه بنز آنرا در سال 1906 به موزه آلمان اهداء كرد. مدل دوم كه چندين بار طراحي و بازسازي شد. مدل سوم كه از چرخهاي چوبي استفاده مي كرد و (( برتا )) براي اولين بار با اين خودرو به مسافرتي طولاني رفت .
در سال 1886 توليدات بنز جوابگوي تقاضاي مردم براي خودرو نبود و او(( Benz & co . Rheinische Gas motoren Fabrik )) را به كارخانه بزرگتر در والدهافتتراس منتقل نمود. دراين كارخانه تا سال 1908 خودرو توليد مي شد. در سال 1893 مرسدس بنز خودروهايي توليد مي كرد كه مجهز به محورهاي پيچشي بود .
بين سالهاي 1894 تا 1901 بنز خودرو مدل (( velo )) را در كارخانه ((Benz & co )) توليد مي كرد. اين خودرو از قيمت متعادلي برخوردار بود و از اين خودرو دو نفره جمعاً‌ 120 دستگاه توليد شد. بتدريج Benz & co به قدري پيشرفت كرد كه پيشتاز در امر خودرو سازي شد و در نهايت در سال 1899 به يك شركت سهامي تبديل شد
(( جوليوس گان )) عضو هيئت مديره و مسئول امور بازرگاني شركت شد كارگران قسمت توليدي از 50 نفر در سال 1890 به 340 نفر در سال 1899 رسيد. در همين سال بنز به تنهايي 572 دستگاه خودرو توليد كرد .
24 ژانويه 1903 ‌، روزي بود كه كارل بنز از كارهاي فني كناره گيري كرد‌، و به عنوان ناظر هيئت مديره به كار خودش ادامه داد. اين اقدام او نتيجه مشاجره اي بود كه با مدير عامل داشت زيرا مدير عامل تصميم داشت كه از طراحان فرانسوي در طرح مانهايم استفاده كند و هدفش مقابله و رقابت با (( مرسدس )) بود . همچنين دو پسر كارل ‌، ايگن و ريچارد ‌، همراه با اين اقدام او شركت را ترك كردند اگر چه ريچارد در سال 1904 به عنوان مدير توليد خودروهاي مسافرتي به شركت برگشت. در پايان همان سال كل فروش شركت 3480 دستگاه بود .
در سال 1906 كارل بنز شركتي بنام (( Carl Benz shone )) در ليدنبورگ تاسيس كرد .
سهامداران اين شركت خودش و پسرانش بودند در ابتدا آنها سعيشان بر اين بود كه خودروهايي با موتور بخار توليد كنند با اين حال ‌، زمان به سرعت تغيير مي كرد و تقاضا براي اين موتورها به سرعت رو به كاهش بود . آنها مجبور شدند كه خط مش را تغيير دهند. در سال 1923 تعدادي از (( Benz 350 )) توليد شد. در اين زمان ،‌ خانواده بنز به شهر ليدنبورگ مهاجرت كردند. در سال 1912 وي شركت را به عنوان يك شريك ترك كرد و پسرانش ‌، ايگن و ريچارد را تنها گذاشت. شركت به سرعت پيشرفت كرد و شعبه هايي در بازارهاي مختلف ايجاد كرد. براي مثال در انگليس خودروهاي توليدي اين شركت ‌، بخاطر كيفيت بالايي كه داشتند به عنوان تاكسي بكار گرفته شدند و هر روز به محبوبيت آنها افزوده مي شد . در سال 1923 كارل آخرين خودروهاي توليدي خود را ساخت. اين خودرو يكي داراي 8 و ديگري 25 اسب بخار قدرت توليد مي كرد. هر دو اين خودروها را بنز براي استفاده شخصي خودش نگه داشت و از آنها لذت برد و هرگز آنها را نفروخت اين خودروها امروزه در موزه نگهداري مي شوند .
كارل بنز در چهارم آوريل 1929 در منزلش واقع در ليدنبورگ در گذشت و امروزه خانه اش به عنوان دفتر مركزي مرسدس بنز استفاده مي شود .
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پژو



پژو یکی از بزرگترین خودروسازان فرانسهو دنیاست که پیشینه آن به صنعت دوچرخه سازی بر می گردد. صنعتی که از اواخر قرننوزدهم میلادی تا عصر حاضر همچنان در آن فعالیت دارد. به عبارتی ورود پژو به صنعتوسایل نقلیه با تولید دوچرخه لگراند بی که از نوع دوچرخه های با چرخهای جلوی بزرگتربود در سال ۱۸۸۲ آغاز شد. در واقع پژو تا سال ۱۹۲۶ که واحد تولید دوچرخه و خودرویآن از هم جداشدند تولید دوچرخه و خودرو را همزمان انجام می داد.



آقای آرماند پژو، بنیانگذار این شرکت،خیلی زود به صنعت خودرو علاقه مند شد و بعد از ملاقاتهایی که باآقای گوتلیب دایملرو دیگر افراد خبره این صنعت داشت به اهمیت این صنعت پی برد و وارد این صنعت شد. اولین خودروی پژو که خودرویی سه چرخ بود در سال ۱۸۸۹ و با همکاری لسرپولت تولید شد. موتور بخاری این خودرو بسیار سنگین و حجیم بود و برای به کار افتادن درد سرهایبسیاری داشت و به همین دلیل خیلی زود با یک موتور بنزینی احتراق داخل جایگزین شد. سال ۱۸۹۰ اولین سالی بود که پژو خودرویی با موتور احتراق داخلی ساخت دایملر و باچهار چرخ را عرضه کرد. تا سال ۱۸۹۲ بیست و نه عدد از این خودرو ساخته شد. بعد از آنپیشرفتهای دیگری نیز برای پژو حاصل شد. پژو اولین شرکتی بود که تایرهای لاستیکی رابرروی موتورهای بنزینی نصب کرد و در سال ۱۸۹۵ تایرهای بادی را برروی آن قرارداد. اما در این سال خودروها همچنان ظاهری شبیه کالسکه داشتند و با سکان هدایت می شدند.

در سال ۱۸۹۶ پژو اولین موتور خود راعرضه کرد و از دایملر بی نیاز شد. بعد از آن پیشرفتها یکی پس از دیگری حاصل شدمانند امکان انتقال قوای محرکه که در زیر خودرو بود به درون کاپوت. همچنین فرمانیشبیه خودروهای امروزی برروی خودروها نصب شد و در مجموع می توان گفت خودرو به معنایامروزی آن شکل گرفت.
در سال ۱۹۰۳ پژو به خط محصولات خود موتورسیکلت را نیزاضافه کرد که تا به امروز در خط محصولاتش قرار دارد. در سال ۱۹۱۳ پژو با راننده ایبه نام جولز گوکس در مسابقات "ایندیناپولیس ۵۰۰ "شرکت کرد و برنده شد. این خودرو بایک موتور استریت ۴ ساخت ارنست هنری مجهز شده بود. این موتور به دلیل بهره مندی از DOHC و چهار سوپاپ بسیار قدرتمند بود و در این مسابقات خیلی خوب نمایان شد. تا اینسال پژو نیمی از خودروهای تولید در فرانسه را از آن خود کرده بود. در سال های ۱۹۱۶و ۱۹۱۹ پژو دوباره مقامهایی در مسابقات ایندیانا پلیس کسب کرد.
بین سالهای ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ پژو در سطحگسترده ای به خودروهای نظامی روی آورد. خودروهای نظامی گوناگونی که از دوچرخه تاتانکهای بزرگ را شامل می شد. سالهای بعد از جنگ خودرو به مسئله ای جدی برای همهمبدل شد. خودرو دیگر یک وسیله تشریفاتی مختص قشر مرفه نبود بلکه وسیله ای برای همهاقشار بود.
در سال ۱۹۲۶ بود که واحد دوچرخه پژو از شرکت مادر خود جدا شد وسایکل پژو را تشکیل داد. سال ۱۹۲۹ سالی بود که پژوی که ما امروزمی بینیم شکل گرفت؛ در این سال بود که پژو ۲۰۱ تولید شد. در واقع در این سال پژونامگذاری خودروهایش به طریقی که امروزه می بینیم را آغاز کرد؛ نامگذاری با سه رقمکه رقم میانی صفر است. این خودرو اولین خودروی تولید انبوه پژو و با سیستم تعلیقمستقل جلو بود. مدت زیادی از این شکوفایی پژو نگذشته بود که دوران رکود(دهه ۳۰میلادی) آغاز شد و شرکت پژو افولی پیدا کرد اما توانست از این بحران جان سالم بدرببرد. در سال ۱۹۳۳ پژو در اقدامی برای احیای خود خودرویی با ایرودینامیک بالا، سقفهاردتاپ جمع شونده بسان آنچه ما در فورد اسکای لاینر و مرسدسهای امروزی می بینیم رامعرفی کرد.
بعد از آن پژو دوباره با جنگ جهانی دوم مواجه شد و مجبور شد کامیونو ون برای جنگ آلمانها تولید کند. اما درسال ۱۹۴۸ شرکت کار خود را با تولید پژو ۲۰۳آغاز کرد. بعد از آن مدلهای بسیاری با همکاری شرکت طراحی ایتالیایی پنین فاریناعرضه کرد. درسال ۱۹۵۸ شرکت فروش محصولات خود را در ایتالیا آغاز کرد و مانند بسیاریاز خودروسازان اروپایی همکاری با شرکتهای دیگر افزایش یافت؛ از سال ۱۹۶۶ با رنو واز سال ۱۹۷۲ با ولوو همکاری را آغاز کرد.
درسال ۱۹۷۴ پژو ۳۰ درصد سهم سیتروئن ودر سال ۱۹۷۶ کل این شرکت را خریداری کرد. در این زمان بسیاری از طرفداران سیتروئناعتراض کردند که با این کار ابداعات و پیشرفتهای افسانه ای این شرکت افول می کند. در نتیجه شرکت ادغام شده به نام پژو سیتروئن نامگذاری شد که برندهای هر شرکت حفظ میشود اما از لحاظ منابع فنی و تکنولوژی از یک دیگر بهره مند می شوند. در سال ۱۹۷۸این شرکت واحد اروپایی کرایسلر را به دلیل بحرانهای ایجاد شده در این شرکت از آنخود کرد. این شرکت خریداری شده بسیار فرسوده و مدلهایش قدیمی بود و در واقع اینسرمایه گذاری مشکلات مالی بسیاری برای پژو سیتروئن ایجاد کرد. در اوایل دهه ۸۰میلادی پژو مارک تالبوت را احیا کرد تا بتواند کرایسلر را بفروشد.
در سال ۱۹۸۳پژوی محبوب و موفق ۲۰۵ عرضه شد تا تحولی بنیادی ایجاد کند و در ادامه آن تعدادبسیاری از خودروهای موفق عرضه شدند. فروش این شرکت در ایالات متحده با مدلهای ۴۰۵ و۵۰۵ به ۴۲۶۱ دستگاه در سال ۱۹۹۰ میلادی رسید و فروش ۲۲۴۰ دستگاه در جولای ۱۹۹۱ شرکترا بعد از ۳۳ سال به نقطه اوج خود رساند.



 
آخرین ویرایش:

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پژو

شرکت درمسابقات
پژو موفقیتهای بسیاری در رالی های بین المللی کسب کردهاست. پژو ۵۰۴، پژو ۲۰۵ توربوشارژر دار و اخیرا پژو ۲۰۶ خودروهایی هستند که برای اینشرکت موفقیت کسب کردند. در حال حاضر پژو ۳۰۷ برای رالی های بین المللی این شرکتاستفاده می شود. پژو در سالهای ۱۹۸۷تا ۱۹۹۰ بطور مداوم در رالی معروف پاریس داکارقهرمان شده است. همچنین پژو تامین موتورهای مسابقات فرمول۱ در سال های ۱۹۹۸، ۱۹۹۹ و۲۰۰۰ عهده دار شده است.

نامگذاریمدلهای پژو


پژو در نامگذاری مدلهایش سبک خاصی دارد و از فرمول
X۰Y استفاده می کند. X برای نشان دادن سایز خودرو و Y برای سال تولید خودرو بکار میرود؛ یعنی هرچه رقم بالاتر باشد مدل خودرو جدید تر است. در نتیجه پژو ۴۰۶ بزرگتر وجدید تر از ۳۰۵ است. البته این قاعده نامگذاری استثناهایی نیز دارد. برای مثال پژو۳۰۹ پیش از پژو ۳۰۶ تولید شده است. نمونه دیگر پژو ۲۰۶ SW است که اندازه ای در حدودیک پژو ۴۰Y دارد.
این رویه نامگذاری در سال ۱۹۲۹ با عرضه مدل ۲۰۱ آغاز شد. تماممدلهای ۱۰۱ تا ۹۰۹ این شرکت به عنوان نامهای تجاری مختص پژو ثبت شده اند. اماشرکتهای دیگر نیز محصولاتی با نامهایی مشابه محصولات این شرکت داشتند که برخی ازآنها مانند پورشه ۹۰۱ ( به ۹۱۱ معروف) تغییر نام دادند و برخی دیگر مانند مدلهاییاز فراری همان نام خود را حفظ کردند. جالب آنکه وجود ۰ در وسط نامهای این مدلهایفلسفه ای خاص دارد. این صفر نشان دهنده عددی است که برروی یک صفحه در جلوی خودروهایاولیه این شرکت ظاهر می شدند و سوراخ هندل این خودروها با این صفر یکجا قرار میگرفت.
البته پژو قصد دارد که نامگذاری با چهار رقم (دو صفر در وسط) را در آیندهدر پیش گیرد و این کار را با نامگذاری مدل مفهومی خود به نام ۴۰۰۲ آغاز کرد.
در زیر لیستی از خودروهای این شرکت از آغاز تا کنون آورده شده است:
ـ ۱۰۴, ۱۰۶, ۱۰۷
ـ ۲۰۱, ۲۰۲, ۲۰۳, ۲۰۴, ۲۰۵, ۲۰۶, ۲۰۷
ـ ۳۰۱, ۳۰۲, ۳۰۴, ۳۰۵, ۳۰۶, ۳۰۷, ۳۰۹
ـ ۴۰۱, ۴۰۲, ۴۰۳, ۴۰۴, ۴۰۵, ۴۰۶, ۴۰۷
ـ ۵۰۴, ۵۰۵
ـ ۶۰۱, ۶۰۴, ۶۰۵, ۶۰۷
ـ ۸۰۶, ۸۰۷
ـ ۹۰۵, ۹۰۷
ـ ۱۰۰۷
ـ ۴۰۰۲
برخی از مدلهای اینشرکت که با کلمه ای خاص نامگذاری شده اند از قرار زیر است:
ـ Boxer
ـ Expert
ـ Partner
ـ Quark
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تاريخچه كمپاني BMW
تاريخچه:بعد از جنگ جهاني اول به موجب قطع نامهٔ ورساي كارخانهٔ ب ام و مجبور شد كه قسمت توليدات موتور هواپيماي خود را متوقف كند . اين شركت تا سال ۱۹۲۳ فقط موتور سيكلت توليد مي‌كرد و با برداشته شدن تحريم‌ها در سال ۱۹۲۸ شروع به توليد خودرو كرد .آرم آبي رنگ نشان اين شركت بعضي اوقات به پره‌ها ي چرخنده يك هواپيماي ملخي تشبيه مي‌شود. و اين در سال ۱۹۲۹ مورد تاييد اين شركت قرار گرفت كه حدود ۱۲ سال پس از طراحي اين لوگو بود. در ايجاد چنين نشاني عوامل زيادي تاثير داشنتد كه در اين ميان مي‌توان به پرچم ايالت باواريا كه به رنگ آبي و سفيد است و هم چنين كارخانهٔ موتورسازي راپ (Rapp Motorenwerke) كه آن هم در باواريا بود و از رنگ‌هاي آبي و سفيد اشتفاده كرده بود اشاره كرد. اولين موفقيت اين شركت توليد هواپيماهاي IIa inline-six بود كه در زمان رقابت‌هاي جنگي ايجاد شد. در بحبوحه جنگ جهاني دوم نيز بي ام وي دوباره دست به توليد هواپيما و موتورهاي ان براي نيرو هوايي دوباره مصلح شده آلمان شد.در سال ۱۹۵۹ با توجه به اوضاع اقتصادي بد اين شركت موسسان آن تصميم گرفتند كه دو برنامه را ادامه دهند يعني يا شركت را معلق كنند يا اين كه به همين وضع به كار خود ادامه دهند.آنها پس ازبررسي تصميم گرفتند به كار خود ادامه دهند و با چند شركت كوچك هواپيما سازي باقي مانده بعد از جنگ همكاري خود را آغاز كردند.اين همكاري باعث سود دهي و موفقيت دوبارهٔ ب ام و شد.در همان سال بود كه ۴۵٪ سهام اين شركت توسطخانوادهٔ كوانت (Quandt) خريداري شد و بقيه نيز به صورت عمومي به مردم واگذار شد.ب ام و در سال ۱۹۹۴ شركت انگليسي روور (Rover) را خريداري كرد و اين شركت تا سال ۲۰۰۰ پيش از ضرر دهي بسيار شديدش توسط ب ام و اداره مي‌شد.پس از واگذاري روور به كمپاني فينيكس (Phoenix) در سال ۲۰۰۰ ب ام و شركت ميني (MINI) را خريداري كرد.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

BMW

موتور سيكلت:

كارخانهٔ ب ام و ابتدا شروع به ساخت موتور موتور سيكلت كرد و سپس در سال‌هاي آغازين جنگ جهاني اول شروع به ساخت موتور سيكلت كرد. اولين موتور سيكلت موفقيت اميز اين شركت بعد مدل به درد نحور (Helios and Flink) آر ۳۲ (R32) نام داشت.اين موتور سيكلت داراي موتور بوكسر (Boxer)دوقلو بود كه در آن سيلندر ICCE از هر طرف وسيله بيرون مي‌زد.به غير از مدل‌هاي تكي نمامي مدل‌هاي موتور سيكلت‌هاي ساخته شده توسط ب ام و ظاهري منحصر به فرد دارند و اين ظاهر را تا سال ۱۹۸۰ حفظ كردند.هنوز موتورهاي ب ام و اي هستند كه به همين شكل ساخته مي‌شوند و نام خود را با سري آر بر زبان‌ها انداخته‌اند.در بحبوحه جنگ جهاني دوم ب ام و شروع به ساخت موتور سيكلت آر ۷۵ كرد كه جايي براي نصب كنار خودرو داشت.اين همراه بود با طراحي يكتاي آن كه از روي زوندپ (Zündapp) كپي برداري شده بود و چرخ‌هاي آن همان چرخ‌هاي موتور بود و ديفرانسيل آن روي موتور قفل مي‌شد.همين باعث استحكام بسيار زياد آن شد به طوري كه آن را به خودرو جيپ بسيار شبيه كرد.در سال ۱۹۸۳ بود كه مدل‌هاي سري ك (K Series) پا به عرصهٔ وجود گذاشتند آنها را آجرهاي پرنده (The Flying Brick) مي‌ناميدند.(اين نامگذاري به خاطر آن بود كه اولين موتور اين سري يعني ك۱ (K۱) به همين نام معروف بود.مدت اندكي پس از آن ب ام و شروع به توليذ موتورهاي سري گ (G)و سري اف (F) با موتور دقولوي روتاكس(Rotax) كرد.در اوايل سال ۱۹۹۰ بود كه ب ام و شروع به ارتقاي مدل ايرهد (Airhead) بوكسر خود كرد.كه بعدها به اويل هد (Oilhead) معروف شد.در سال ۲۰۰۲ موتورهاي ايل هد داراي دو جرقه زن براي هر سيلندر بودند.در سال ۲۰۰۴ اين شركت ميله (Shaft) ي بالانس داخلي را به موتور اضافه كرد هممين باعث افزايش ظرافيت آن به ۱۱۷۰ سي سي و افزايش توان آن به ۱۰۰ اسب بخار در مدلR۱۲۰۰GS شد كه نسبت به مدل R۱۱۵۰GSبا مشخصه‌هاي ۸۵ اسب بخار و ۱۰۰۰ سي سي برتري زيادي داشت.در سال ۲۰۰۴ ب ام و مدل K1200S را معرفي كرد.اين موتور بسيار قوي و با تكنولوژي بالا و نشانهٔ تغيير نگرش ب ام و براي رقابت با موتور سازي‌هايي نظير سوزوكي، كاوازاكي، هوندا و ياماها بود و مشخصات عمدهٔ آن موتور ۱۶۷ اسب بخاري و وزن سبك ان بود كه باعث قابل رقابت شدن آن موتور با بقيه هم دسته‌ها بود.در ضمن موتور توسط تيم فرمول ۱ويليامز طراحي شده بود.سيستم تعليق عقب اتوماتيك از مزاياي قابل توجه اين مدل بود.ب ام و يكي از بنيان گذاران ترمزهاي ضدقفل در صنعت بود و از اوايل دههٔ ۸۰ شروع به استفاده از اين سيستم در موتورهاي خودش كرد. مدل‌هاي ۲۰۰۶ به اين شركت مجهز به سيستم‌هاي پيچيدهٔ جلوگيري از سر خوردن و كنترل تعادل الكترونيكي هستند. ب ام و مبدع سيستم‌هاي تعليق براي موتور سيكلت است و زود تر از همه اين سيستم‌ها را در موتور سيكلت‌هاي خود به كار برده‌است.بيستر مدل‌هاي مدن ب ام و داراي سيستم تعليق عقب هستند.همچنين ب ام و از سيستم تعليق ديگري نيز در موتورهاي ۱۹۹۰ استفاده مي‌كند كه به Telelever معروف است و باعث مي‌شود كه تكان موتور به صورت قابل توجهي كاهش يابد.
شعار هاي تبليغاتي :شعار اصلي اين كمپاني (با لذت برانيد.) يا در آلماني (Freude am Fahren) و در انگليس (The Ultimate Driving Machine) به معناي (نهايت يك خودرو) شعار اين كمپاني است ! و شعار انگليسي (sheer driving pleasure) يا(لذت واقعي رانندگي) نيز در مناطقي توسط كمپاني BMW استفاده مي‌شود.
 
آخرین ویرایش:

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز



جوجیرو ماتسودا بنیانگذار شرکت خودروسازی مزدا که علاقه ویژه‌ای به آئین زرتشت داشته‌است با الهام از اهورا مزدا و با توجه به تشابه اسمی نام خانودگی اش با کلمه مزدا، این نام را بر محصولات خود گذاشته‌است. این شرکت در داخل ژاپن به نام ماتسودا شناخته می‌شود و بیشتر ژاپنیها از جنبه دیگر نام مزدا بی اطلاعند.بر پایه اظهار نظر سایت مزدا دلیل نام گذاری این شکرت این طور بیان شده‌است:نام شرکت مزدا برگرفته از نام اهورا مزدا خدای اولین تمدن‌های غرب آسیا است.ما اهورا مزدا را به خدای خرد ، اندیشه و هماهنگی تفسیر کردیم.به عنوان منشاه هر دو تمدن شرقی و غربی و همینطور به عنوان نمادی از فرهنگ خودرو.این آمیختگی از تمایل به دستیابی به صلح جهانی و توسعه صنعت خودرو انجام شد.شرکت مزدا به عنوان تولید کننده ابزار و ماشین آلات در سال 1920 پایه گذاری شد و از سال 1931 به تولید خودرو نیز پرداخت. این شرکت در طول جنگجهانی دوم برای ارتش ژاپن تولید اسلحه و جنگ افزار نمود. اولین اتومبیل دارای چهار چرخ این شرکت با نام مزدا۳۶۰ در سال 1960 وارد بازار شد.اتومبیلهای سواری و وانتهای مزدا از دهه هفتاد میلادی وارد ایران شدند. مزدا ۹۲۹ کوپه به یکی از اتومبیلهای کوچک و پرطرفدار آن زمان تبدیل شد. همچنین وانتهای مزدا نیز از آن زمان تا کنون در ایران مورد استفاده بوده‌اند. گروه بهمن از سال ۱۳۵۰ به مونتاژ وانت سه چرخ مزدا با ظرفیت ۲۰۰ کیلوگرم و پس از آن به ساخت و مونتاژ انواع وانتهای مزدا شامل مدلهای ۱۰۰۰ و مدل ۱۶۰۰ پرداخته‌است. این شرکت از آن زمان (با نامهای شرکت اتومبیل سازی مزدا و ایران وانت) به مونتاژ خودروهای مزدا ادامه داده و از سال ۱۳۷۸ سواری مزدا ۳۲۳F و ۳۲۳SL را تولید نمود. سپس با عرضهٔ سواری مزداFL ۳۲۳ تا سال ۱۳۸۶ در پنج تیپ و با موتور ۱۶۰۰ سی سی توانست فروش خود را گسترش دهد و خط مونتاژ سواری محبوب مزدا۳ با موتور ۲۰۰۰ سی سی را از شرکت ژاپنی گرفته و آن را در سه تیپ ارائه کند.



 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تاریخچه تأسیس شرکت سیتروئن



کمپانی خودروسازی سیتروئن در سال 1919 توسط آندره سیتروئن تأسیس شد. این کمپانی از سال 1976 بخشی از گروه صنعتی PSA پژو سیتروئن شد. سیتروئن در سال 1934 با اختراع
Traction Avant اولین تولید انبوه اتومبیل های چرخ محرک جلو در سطح جهانی را پایه گذاری کرد.


سیتروئن طراح اتومبیلی بود که به رانندگی هیچ علاقه ای نداشت. آندره سیتروئن مالک و سازنده فرانسوی سیتروئن از تبار یهودی - هلندی در سال 1878 در پاریس به دنیا آمد. پدر آندره هنگامی که او تنها 2 سال داشت خودکشی کرد.


آندره در سال 1894 با نمرات عالی از دبیرستان فارغ التحصیل شد و توانست وارد مدرسه تخصصی پلی تکنیک شود. بعد از اتمام تحصیلاتش در دانشگاه به عنوان افسر مهندس وارد ارتش فرانسه شد. در آن زمان بسیاری از یهودی تباران اروپایی در صنایع مختلف نفوذ زیادی داشتند، سیتروئن با کمک گرفتن از اقوامش توانست در صنایع پارچه سازی هلند استخدام شود. طی سفرش به هلند توانست با تعمیرات چرخ های دندانه دار آشنا شود. با بازگشت به پاریس در سال 1904 با کمک 2 نفر از دوستانش کارگاه ساخت چرخ دنده های حلزونی شکل (double - helical gearweals) را ساخت.

ورود او به صنعت اتومبیل سازی با کمک برادران مورس بود. این دو سازنده اتومبیل های مسابقه در فرانسه بودند. برادران مورس با آگاهی از استعداد آندره در تولید انبوه از او برای تولید و بازاریابی محصولاتشان دعوت به کار کردند. با ورود سیتروئن تولید اتومبیل های برادران مورس افزایش یافت.

درسال 1912 سیتروئن شرکت چرخ دنده های سیتروئن را تأسیس کرد. همزمان با تأسیس این شرکت سیتروئن رئیس فدراسیون کارفرمایان اتومبیل شد. پیش از شروع جنگ اول جهانی آندره به ایالات متحده سفر کرد و در آنجا با هنری فورد ملاقات کرد. با شروع جنگ آندره با عنوان کاپیتان دوم توپخانه فرانسه به ارتش پیوست.




کمبود امکانات در توپخانه او را وادار ساخت که یک کارخانه کوچک توپ سازی برای ارتش فرانسه بسازد. در سال های پایانی جنگ، کارخانه سیتروئن بیش از 24 میلیون توپ جنگی ساخت. بعد از اتمام جنگ کارخانه سیتروئن مجددا خودروسازی را آغاز کرد. کارخانه وی اولین خودرو سازی دنیا بود که تولید انبوه را آغاز کرد. تا این زمان آندره هیچ چیز را به نام خود نکرده بود، ماشین و خانه اش اجاره ای بود. او هیچ علاقه ای به پول نداشت.


سیتروئن در سال 1919 کارخانه اتومبیل سازی سیتروئن را پایه گذاری کرد. کارخانه او تا اوایل دهه 30 میلادی چهارمین اتومبیل سازی بزرگ دنیا بود. در سال 1934 تامین هزینه های کارخانه با مشکلات زیادی رو به رو بود. با افزایش مشکلات مالی، بخشی از سهام سیتروئن را بخش خصوصی و بخشی را بانک خریداری کرد.






یک سال بعد آندره سیتروئن در حالی که برای تولید، پول کافی نداشت بر اثر سرطان در گذشت. مشهورترین اتومبیل های سیتروئن، ژیان و CX می باشد. کمپانی سیتروئن یکی از نخستین مبتکران طرح های ساخت اتومبیل های آیرودینامیک بود. در سال 1963، مدیران سیتروئن تصمیم گرفتند محصولاتشان را مشترکا با پژو تولید کنند. دو سال بعد با شکست توافق پژو - سیتروئن، مذاکره با خودرو سازی پنهارد را آغاز کردند. مدیران سیتروئن امیدوار بودند تا بتوانند از دانش پنهارد در زمینه تولید اتومبیل های متوسط به منظور تکمیل روند تولید خودروهای کوچک و ارزانشان استفاده کنند.




طی چند سال سیتروئن بخشی از سهام خود را به فیات ایتالیا فروخت. در سال 1973 بحران انرژی باعث ضرر و کاهش سرمایه ناگهانی در سیتروئن شد. طی سه سال فیات مشارکت خود با سیتروئن را برهم زد. با جدایی از فیات سیتروئن در آستانه ورشکستگی قرار گرفت. دولت فرانسه برای کنترل بازار کار و جلوگیری از ضرر بیشتر سیتروئن پیشنهاد الحاق سیتروئن به پژو را داد. در سال 1974، پژو 38.2 در صد از سهام سیتروئن را خریداری کرد و خودروسازی PSA پژو - سیتروئن در سال 1976 با کمک دولت فرانسه تأسیس شد.

منبع: هفته نامه دنیای خودرو- شماره 100 - فرناز خطیبی.
 
آخرین ویرایش:

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز




کادیلاک در سال 1899 با نام کمپانی دیترویت آغاز به کار نمود موسس کارخانه دیترویت نام کمپانی رو در سال هی بعد به کادیلاک تغییر داد .
اولین کادیلاک اتومبیلی تک سیلندر و شکیلی بود که تا سال 1905 تولید شد در سال 1907 کمپانی کادیلاک با اتومبیل های 4 سیلندر خود به موفقیت بزرگی دست یافت .
لی لند موسس کارخانه کادیلاک پروژه جدیدی را پیاده نمود که طبق آن قطعات یک اتومبیل در اتومبیل های دیگر استفاده شود . این طرح در سال 1908 برنده جایزه R.A.C شد.
همچنین این کمپانی بار دیگر در سال 1913 با طرح چراغ های الکترونیکی برنده جایزه شد .
این پیشرفت در فناوری باعث شد که ویلیام سی دورانت که یکی از بزرگان کمپانی جنرال موتورز بود توجه خاصی به کمپانی کادیلاک کند . در سال 1915 این کمپانی اولین خودروی تجاری خود را با نام کادیلاک51 وارد بازار نمود ای مدل سوپاپهای بسار نرمی داشت و بسار قدرتمند بود .
پس از آن در سال 1923 این کمپانی اتومبیل 8 سوپاپی تولید کرد که توانایی ترمز در چهار چرخ را داشت .
مطالعات کمپانی جی ام نشان می داد که کمپانی کادیلاک پر سودترین زیر مجموع است و بازار فروشی مناسبتر دارد . به همین دلیل بیشترین سرمایه گذاری خود را در این کمپانی
متمرکز کرد.
مدل La Salle به عنوان دومین محصول این کمپانی در جنرال موتورز تولید میشد این مدل اولین اتومبیل ساخت جی ام بود که دارای وزن کم و کیفیت بالا بود و در سال 1931 زیباترین محصول جی ام شد.
دهه 1930 دهه بوجود آمدن اتومبیل های چندسیلند قدرتمند بود . کادیلاک با مدل 425 16سوپاپ افسانه ای خود توانست جزو پیشگامان این صنعت بشود .
خطتولید این مدل به علت بالا بودن قیمت پس از مدتی تعطیل شد و مدل 368 به تعداد بالا
تولید و جای گزین شد این مدل 12 سوپاپ بود .
طرح های این کمپانی از جمله شاسی , بدنه و سبک ساخت کادیلاک را به یکی از مشهورترین خودروسازان تبدیل کرد .
کادیلاک بر اثر پاینتر بودن دیگر محصولات جی ام کم کم بازار را از دست داد .
این روند باعث شد که یکی از شرکای کادیلاک , دیگر شرکارا مطلع کرد که با این روند امکان ادامه حیات کادیلاک نیست . در سال 1934 این کمپانی در سبک تولید خود تغییراتی داد . یکی از این تغییرات استفاده بعضی از قطعات جلوی کادیلاک برای دیگر محصولات جی ام بود .
در سال 1936 کادیلاک شروع به ساخت مدل هایی با بدنه استیل , شیشه جلوی V شکل و ترمز تمام هیرولیکی کرد .
در دهه 40 کادیلاک با تولید مدل Packard توانست از تمام رقبای خود پیشی بگیرد و به سمبل اتومبیلهای آمریکایی تبدیل شود .
در سال 1941 کم کم شروع به ساخت اتومبیل های دفرانسیل عقب نمود . در سال 1948 با تولید مدل های 2 درب 4 سرنشین که تقلیدی از اتومبیل های ساخت جی ام بود , انتقادهمگان را برانگیخت . پس از آن ساخت مدل هایی به شکل بال ماهی در قسمت عقب آغاز کرد . در سال 1949 کادیلا ک با تغییر موتور های خودتوانست موتوری را تولید کند که می توانست به سرعت 160 کیلومتر برسد و همچنین موتوری بود پر قدرت . این مدل کم کم به اتومبیلی لوکس تبدیل شد .
در سال 1949 تا سال 1961 به عنوان بهترین اتومبیل در آمریکا شناخته شده بود . این کمپانی در سال 1951 ارزانترین مدل خود را روانه بازار کرد . در این زمان بتدریج اتومبیل ها پهن تر شدند و شاسی پایین کادیلاک به عنوان الگویی برای دیگر مدل ها شد .
در سال 1958 کادیلاک برای اولین بار مدلهایی با دو چراغ گرد بزرگ را روانه بازار کرد در سال 1963 کادیلاک مدلی را با موتور v8 به بازار عرضه کرد که نسبت به تمامی مدل های کادیلاک برتری خاصی داشت , فضای داخلی بزرگ + موتوری قدرتمند داشت . مدل های 1964 را می توان با سقف تاشو و تهویه اتوماتیک مشاهده کرد که چراغهای آن در صورت روشن بودن خودرو بصورت اتوماتیک در تاریکی روشن می شدند !!!
در سال 1965 کادیلاک به اتومبیلی تجملی تبدیل شد که لوازم آن بیشتر جنبه تجمل را داشتند .
در دهه 70 به دلیل گران شدن قیمت بنزین در آمریکا و مصرف بالای اتومبیل های بزرگ کادیلاک , هدف بر کاهش حجم در نتیجه کاهش لوازم لوکس و پایین آوردن مصرف سوخت بود .
در سال 1975 Seville ( کادیلاک ایران ) از روی مدل قدیمی De ville ساخته شد
اتومبیل جدید 61 سانت از مدل قبلی کوچکتر بود و به عنوان مدل Saloon در اروپا شناخته شد .
در سال 1978 تمامی مدل های کادیلاک تغییر حجم دادن و همگی کوچکتر شدند . پس از آن موتور های 4 – 6 – 8 سیلندر تولید می شد . پس از سال 1980 همگی مدل ها کوچکتر شدند . تولید اتومبیل های لیموزین کاهش یافت و در صورت سفارش عرضه می شد . کادیلاک به ساخت اتاق های کوچکتر روی آورد تا همگام با
بازار پیش برود . پس از آن کادیلاک مدلی را تولید کرد با سبک قدیم و لوکس .ولی این مدل شکست خورد . کمپانی کادیلاک تصمیم گرفت بیشتر از اتومبیل های اروپایی الهام بگیرد . با خواندن تاریخچه کمپانی کادیلاک انسان در فکر فر می رود که تکنولوپی در این کمپانی حرف اولرا می زند و هر روز باید منتظر پدیده جدیدی از این کمپانی بود .
مثلا در حال حاضر کادیلاک توانسته پدیده ای خلق کند که به آن می گویند کم اصطحکاک ترین قطعات مکانیکی و هیدرولیکی !!! ( موتور نورث استارت )

و اما آخرین محصول این شرکت با نام Cadillac CTS Coupe 2011



 

f_azar1365

عضو جدید
سروش جان مطلب کادیلاک رو خوندم چون ماشین مورد علاقه من هستش...ممنون دوست خوبم
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
فیات

شرکت فيات که نام کامل آن «فابريکا ايتاليانو اتومبيلي تورينو» (Fabbrica Italiana Automobili Torino) است، توليد کننده خودرو و موتور خودرو و ارائه دهنده خدمات مالي و صنعتي بوده و در شهر تورين در شمال ايتاليا قرار دارد. فيات که در گذشته وسايل نقليه ريلي، تانک و هواپيما نيز توليد کرده، در سال 2009 به عنوان بزرگ‌ترين خودروساز ايتاليا و ششمين خودروساز جهان معرفي شده است.
صنايع خودروسازي فيات غالبا در بيرون از خاک ايتاليا قرار دارد و بزرگ‌ترين آن مربوط به برزيل بوده که داراي بيشترين فروش است. همچنين کارخانه‌هايي در لهستان، آرژانتين، ترکيه، فرانسه، هند، پاکستان، چين، صربستان و روسيه دارد.
اين شرکت در سال 1899 به وجود آمد. در آن زمان جيواني آنيلي به همراه چند سرمايه‌گذار ديگر شركتي را تأسيس كردند و آن را فيات نام نهادند. شركت فيات با مديريت آنيلي كار خود را شروع كرد و پس از تاسيس اولين كارخانه خود در ايتاليا، شروع به توليد كرد و هشت نمونه از اولين خودرو خود که از يک مدل اتومبيل بنز الهام گرفته شده بود را ساخت. اولين كاميون فيات نيز در سال 1903 عرضه شد.
در سال 1908 اولين خودرو فيات به آمريكا صادر شد که آغازي براي گسترش فعاليت‌هاي شركت بود. همچنين در همان زمان، اولين موتور هواپيماي اين شرکت نيز ساخته شد و تاکسي‌هاي فيات در اروپا به راه افتادند. در سال 1910 کارخانه فيات در نيويورک آمريكا تاسيس شد که توليد آن با آغاز جنگ جهاني در سال 1917 متوقف شد.
در سال 1930 فيات دو خودرو کم‌مصرف را عرضه كرد كه با استقبال خوبي مواجه شدند. با شروع جنگ جهاني دوم، شركت فيات دچار ركود شد و جيواني آنيلي نيز در سال 1945 درگذشت. در همين زمان، شركت مجبور به توليد خودروهاي نظامي براي ارتش شد و حتي هواپيماي نظامي CR.42 را نيز عرضه كرد. پس از پايان جنگ، فيات با مديريت جديد ويتوريو والتا كار خود را ادامه داد و همچنين شروع به تحقيق براي استراتژي‌هاي جديد نمود. در سال‌هاي بعد نيز با توليدات جديد خود بسيار مشهور‌ گرديد و به قطب صنعتي و اقتصادي در ايتاليا تبديل شد. فيات در دهه 1960 به دنبال موفقيت‌هاي مکرر، مدل‌هاي 1300، 1500 و 1800 را نيز عرضه كرد و با صادرات محصولاتش، به بازارهاي جهاني راه يافت. در سال 1972 نيز با توليد خودرو مدل 127 به شهرت زيادي رسيد.
از آنجا كه شركت فيات از ابتدا به صورت خانوادگي اداره مي‌شد، در سال 1966 جياني آنيلي نوه جيواني به رياست شركت برگزيده شد و راه پدربزرگش را ادامه داد. فيات در سال‌هاي 1978 تا 1990 پروژه‌هاي گوناگوني را اجرا و خودروهاي متنوعي را عرضه كرد.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
در دهه 1980 شركت فيات نشان ابتدايي خود را كنار گذاشت و آرم جديد فيات توسط طراح ارشد اين شركت طراحي شد. مايو‌مايول، طراح ارشد شركت فيات نشان جديد فيات را به صورت اتفاقي به هنگام آزمودن يكي از مدل‌هاي اين شركت طراحي كرد. وي به هنگام آزمايش خودرو از برابر يكي از تابلوهاي نئون تبليغاتي فيات عبور كرد و نور اين نئون كه در سياهي آسمان معوج به نظر مي‌رسيد، توجه وي را جلب كرد و به اين طريق نشان چندساله فيات توسط وي طراحي شد. خودرو پاندا که در فيات طراحي شده بود، توانست جايزه خودرو سال 2004 اروپا را از آن خود كند. پس از آن فيات به توليد خودروهاي تمام الكتريكي پرداخت. اين شرکت در جريان بحران مالي جهاني سال 2008 با مشکلات زيادي مواجه و آسيب زيادي به عملکرد اقتصادي آن وارد شد. رييس شرکت فيات از دولت اين کشور خواست تا طرحي مشابه طرح حمايت آمريكا از صنعت خودروسازي در نظر بگيرد تا از اين طريق شرکت فيات نيز همچون ديگر شرکت‌هاي خودروسازي جهان تحت پوشش حمايت‌هاي مالي دولت قرار گيرد. در پي اين بحران، جان الکان، رييس شرکت خودروسازي فيات ايتاليا نيز گفت: «شرکت‌هاي خودروسازي در جهان براي غلبه بر پيامدهاي بحران اقتصادي جهاني مجبور به ادغام شدن در يکديگر خواهند شد. به طوري که همه اين شرکت‌ها تحت پوشش شش شرکت بزرگ خودروسازي قرار خواهند گرفت. سرجيو مارشيوني، مدير اجرايي شرکت نيز معتقد است فقط شرکت‌هايي در بخش خودروسازي قادر به ادامه حيات خواهند بود که بتوانند هر سال بيش از 5/5 ميليون دستگاه خودرو توليد کنند.»
سرگيو مارکيون، رييس شرکت فيات در سال 2009 اعلام کرد اين شرکت تمايل دارد بخش اروپايي جنرال موتورز، سومين غول خودروسازي دنيا را خريداري کند. فيات که چندي قبل هم شرکت ورشکسته کرايسلر را تصاحب کرده بود، با اين خريد قصد داشت يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي خودروسازي دنيا را ايجاد کند. درصورت تشکيل چنين شرکتي، ميزان فروش آن به بيش از 6 ميليون خودرو و درآمد آن نيز به بيش از 100 ميليارد دلار در سال مي رسيد. در اوايل سال جاري ميلادي شرکت خودروسازي فيات ايتاليا اعلام کرد بيش از 500 هزار دستگاه از خودروهاي اين شرکت را به علت نقص فني از بازار اروپا جمع آوري خواهد کرد. اين 500 هزار دستگاه خودرو معيوب شامل مدل‌هاي گراند پونتو و گراند پونتو آبراس بود که قرار شد از بازار ايتاليا و ساير کشورهاي اروپايي جمع آوري شود.
شركت خودروسازي فيات كه در ايتاليا متولد شده و خودروهاي معروفي را نيز به جهان عرضه كرده است، امروزه از بهترين خودروسازان جهان است و با داشتن حدود 190 هزار کارمند در سراسر جهان، درآمدي بالغ بر 50 ميليارد يورو را در سال گذشته ميلادي به دست آورده است.
کوشان غلامي
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تويوتا نامي است كه بيش از يك خودروساز معنا مي دهد. تويوتا نمادي است از توسعه قوي يك شركت، از كسب و كار خانوادگي به يك شركت حقيقتا جهاني. شايد اگر همت و رؤيا و خطرپذيري كيشيروتويودا در راه‌اندازي خط توليد موتور گازوئيلي كوچك در گوشه اي از كارخانه ريسندگي پدر خود نبود امروز چنين تويوتاي متفاوتي وجود نداشت.




تويوتا نمادي است از مديريت موفق و مبتكر كه بسياري ايده ها و انديشه هاي خلاق نظير نظام آراستگي (5S)، بهبود مستمر (كايزن)، سيستم كانبان، سيستم توليد ناب و JIT را به دنيا عرضه كرده است. همين ريشه هاي اصيل و مقوي است كه درخت تناور تويوتا را به گونه اي تقويت كرده است كه هر رقيبي را در برابر خود كنار مي زند و دور نيست كه در آينده بسيار نزديك با پشت سر گذاشتن دو رقيب نزديك خود، در جايگاه برترين خودروساز جهان بنشيند و برتري بلامنازع خود در ژاپن را به سراسر دنيا تسري دهد. توليد حدود 8 ميليون خودرو در سال كه نزديك نيمي از آن در خارج از ژاپن توليد مي شود، دستاورد اندكي نيست. اما رهبران تويوتا بيش از آنكه به اعداد بينديشند، آن گونه كه در فلسفه مديريت خود تاكيد كرده اند، به ارزشها مي بالند و همانها را عامل پايداري موفقيت و سرآمدي شركت خود مي دانند.
تاريخچه
تويوتا در ابتداي قرن بيستم به عنوان يك كارخانه ريسندگي وجود داشت. ساكيشي تويودا كه سالها در راه شغل پدر خود، يعني فروش فرش فعاليت مي كرد اين كارخانه را راه انداخته بود و در سال 1894 باهوش سرشار خود يك ماشين بافندگي صنعتي ابداع كرده و ساخته بود. او در سال 1924 نوع تمام اتوماتيك آن را ساخت و دو سال بعد كارخانه اتوماتيك ريسندگي تويوتا، پابه عرصه وجود نهاد. پسر كنجكاو و مستعد او، كيشيرو كه در رشته مهندسي مكانيك از دانشگاه توكيو فارغ التحصيل شده بود دركارخانه پدر مشغول به كار شد اما همه توجه و همت او صرف توليد موتور خودرو شد. در سال 1930 كيشيرو تحقيق بر روي موتورهاي گازوئيلي را آغاز كرد و سه سال بعد بخش خودرو را در قسمت كوچكي از كارخانه ريسندگي پدر راه انداخت. در سال 1935 اولين كارخانه خودرو تويوتا آغاز به كار كرد و سال بعد لوگوي تويودا به تويوتا تغيير يافت. يك سال بعد يعني سال 1937 شركت تويوتاموتور به طور رسمي افتتاح شد. بدين ترتيب يكي ازموفق ترين كارخانجات ريسندگي ژاپن در بين دو جنگ جهاني با تغيير گرايش، به كارخانه خودروسازي تبديل شد. تلاش و همت كيشيرو تويودا باعث شد كه از دل كارخانه پدر، كارخانه جديد تأسيس شود.
در ابتدا خود كيشيرو به عنوان قائم مقام شركت جديد عمل مي كرد و در سال 1941 به عنوان مديرعامل مشغول به كار شد. بلافاصله پس از راه افتادن شركت جديد، اصول مديريتي نويني در اداره كارخانه به كار گرفته شد. در سال 1938 سيستم JIT به كار گرفته شد. دو سال بعد مؤسسه تحقيقاتي تويوتا افتتاح شد. سال 1951 سيستم پيشنهاد ايده‌هاي خلاق در تويوتا فعال شد. سال 1973 مركز طراحي و سال بعد مركز آموزش افتتاح شد. اولين محصول تجاري شركت تويوتا، كاميون 5/1 تني G1 بود. در طي جنگ جهاني دوم تمام كارخانه دراختيار جنگ بود و براي ارتش كاميون توليد مي كرد. تاچند سال بعد از اتمام جنگ نيز، اشغالگران اجازه توليد خودرو به تويوتا ندادند. در سال 1952 با مرگ كيشيرو، مسئوليت شركت برعهده ايجي تويودا پسر عموي او قرار گرفت. ايجي به همراه پسر كيشيرو، شوئي شيرو تويودا و طي سالهاي بعد تويوتا را به يكي از شركتهاي بزرگ خودروسازي جهان تبديل كردند. در سال 1977 مركز فني تويوتا در آمريكا افتتاح شد و سال 1984 همكاري تويوتا با جنرال موتورز در آمريكا صورت گرفت. پس از ايجي، تايچي اونو مسئوليت شركت را به عهده داشت و در استقرار سيستم توليد تويوتا بسيار همت گماشت و اصول راهنماي تويوتا را در سال 1992 منتشر كرد.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سيستم توليد تويوتا (TPS)
تويوتا يك شركت معمولي توليد خودرو نيست. از همان آغاز راه اندازي شركت، اصول و مباني بكر مديريتي در شركت به كار گرفته شد. اين همان وقتي بود كه كيشيرو جوان در كارخانه ريسندگي پدر خود با ايده گيري استفاده از نوار نقاله، خط مونتاژ توليد موتور گازوئيلي كوچكي را با كمك مهندسان جوان ديگر راه انداخت. پدر كيشيرو معتقد بود هيچ فرايندي را نمي‌توان كامل ناميد و هميشه جايي براي بهبود وجود دارد و همين انديشه بهبود بود كه فرايند كايزن يا بهبود مستمر را در تويوتا نهادينه كرد. ماجراي تولد شركت جديد توليد خودرو در گوشه كوچكي از كارخانه ريسندگي پدر، انديشه ساده و جمع و جور كاركردن و بي ريخت و پاش بودن و آراسته بودن محيط كار را در ذهن و دل كاركنان شركت جديد جاي داد و بدين ترتيب تويوتا، سيستم توليدي به دنيا عرضه كرد كه به سيستم توليد ناب (LEAN) شهره گشت.
سيستمي كه مبتني بر انديشه ناب بود. ساكيشي تويودا پدر كيشيرو همواره مي گفت: اگر هم كامل بودن دور از دسترس باشد اما فرايند تلاش براي دستيابي به آن منجر به نتايج مطلوبي مي شود. اين سيستم در دهه 80 توسط غربي ها به كار گرفته شد.

بنيان سيستم توليد تويوتا، فلسفه حذف كامل اتلافهاست. كيشيرو معتقد بود شرايط ايده آل براي توليد وقتي است كه ماشين آلات و افراد با هم كار كنند تا بدون هيچگونه اتلافي ارزش افزوده ايجاد شود. اونوتايشي مهندس جواني كه در سال 1932 به تويوتا پيوست در توسعه انديشه كايزن در تويوتا نقش مهمي داشت. او با ابداع سيستم كانبان، بعد ديگري از سيستم توليد تويوتا را عرضه كرد و با دمينگ و ايشيكاوا همكاري نزديكي داشت. تايچي اونو پيشتاز سيستم توليد تويوتا در دهه 50، براين باور بود كه بزرگترين مشكل وقتي است كه هيچگونه مشكلي وجود نداشته باشد. او به طور مستمر به كاركنان مي گفت به هر موضوعي كه برخورد مي كنيد پنج بار بپرسيد «چرا»؟ مثالي كه خود او مي زد يك روبوت جوشكاري بود كه در وسط كار متوقف مي شود و با اين پنج پرسش، ريشه مشكل به دست مي آيد. چرا روبوت متوقف شد؟ زيرا مدار آن بيش از حد بار كشيد و فيوز سوخت. چرا مدار بيش از حد بار كشيد؟ زيرا ياتاقانها به خوبي روانكاري نشده بودند. چرا ياتاقانها خوب روانكاري نشده بودند؟ زيرا گردش پمپ روغن ناقص صورت مي گيرد. چرا گردش روغن به خوبي صورت نمي گيرد؟ زيرا خروجي آن با آشغالهاي فلزي مسدود شده است. چرا خروجي آن مسدود شده است؟ زيرا *****ي روي پمپ وجود ندارد. بدين ترتيب پاسخ مشكل پيدا مي شود. اونو معتقد بود علت ريشه اي مشكلات را كشف كردن، خود عامل و كليد حل مشكلات بعدي است. داده ها در توليد مهم است اما واقعيت (FACT) مهمتر است. پس بايد عميق نگاه كرد و به ريشه رسيد.
در سيستم توليد تويوتا، موارد زير به كار گرفته شده است: _ توليد به هنگام (JIT)
JIT روشي است كه در آن هر قطعه، درست در هنگامي كه به آن نياز است توليد مي شود و هيچ مقداري در انبار وجود ندارد. به عبارت ديگر، سوال در JIT اين است: چه چيز نياز است؟ چه وقت نياز است؟ چه مقدار نياز است؟ بدين ترتيب مي توان اتلافها را حذف كرد و بهره وري را افزايش داد. با صفر كردن موجودي انبار، هزينه هاي نگهداري كالا در انبار حذف مي شود. لازمه اين كار ارتباط بسيار قوي با تامين كنندگان قطعات و مديريت صحيح زنجيره تامين است. ايده JIT توسط تايچي اونو به خوبي توسعه داده شد. شايد ايده اوليه طرح چنين رويكردي، كمبود فضا و امكانات توليد در بخشي از كارخانه توليد موتور خودرو بود كه كيشيرو تويودا در كارخانه ريسندگي پدر خويش راه انداخته بود.
_ كانبان
كانبان يك سيستم متفاوت و متمايز كنترل است. وقتي در ايستگاه كاري به قطعه اي نياز است، اين نياز اطلاع داده مي شود و سپس قطعه به سرعت توليد و حمل مي شود به گونه اي كه وقفه اي در توليد پيش نيايد. كانبان يك لغت ژاپني است به معني كارت، بليط و علامت. كانبان در سيستم توليد تويوتا ابزاري است براي مديريت جريان و توليد مواد. به كانبان، روش سوپرماركت نيز گفته مي شود زيرا ايده اوليه از فروشگاههاي تجاري بزرگ گرفته شده كه از كارتهاي كنترل استفاده مي كنند و كليه اطلاعات مربوط به محصول مثل اسم، كد، محل انبار و مانند آن در كارت نوشته مي شود.


_ JIDOKA
اين مفهوم توسط مؤسس تويوتا، ساكيشي تويودا مطرح شد. JIDO به مفهوم اتوماسيون است و JIDOKA يعني اتوماسيون با نگرش انساني؛ يعني ماشيني كه به آساني حركت مي كند و تحت پايش و نظارت يك اپراتور است. JIDOKA بر ديدن مسائل تمركز دارد و به ساخت محصولات بسيار كيفي منجر مي شود. در اين ديدگاه كيفيت بايد در طي فرايند توليد به دست آيد.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
فلسفه و چشم انداز تويوتا

چشم انداز شركت تويوتا چنين است: ما قصد داريم براساس اصول راهنماي خود در توسعه پايدار جامعه و زمين مشاركت داشته باشيم. بدين منظور تعامل باز و منصفانه مديريت با ذينفعان، كاركنان، محيط زيست، جامعه و شركاي كسب و كار بسيار مهم است. ما عمليات كسب و كار خود را يكپارچه و صادقانه انجام مي دهيم.



فرهنگ سازماني و ارزشها

ساكيشي تويودا بنيانگذار شركت نساجي تويوتا، در سال 1935، پنج اصل اساسي تويوتا را بدين شرح اعلام كرد:
1 – همواره وظيفه شناس باش و در شركت و در همه خوبي ها سهمي داشته باش.
2 – همواره كوشا و خلاق باش و بكوش جلوتر از زمان خود باشي.
3 – همواره به اقدام دست بزن و از اتلاف وقت بپرهيز.
4 – همواره بكوش تا فضاي گرم و دوستانه اي در محيط كار برقرار سازي.
5 – همواره به ياد خدا باش و بكوش تا شكر نعمتهاي او را به جا آوري.
اين اخلاق نامه تويوتاست. در سال 1992 اصول راهنماي تويوتا منتشر و در 1997 ويرايش شد. اين اصول راهنما، فلسفه شركت را خلاصه مي كند و چشم انداز شركت را ارائه مي دهد. اين اصول هفت گانه عبارتند از:
1 – احترام گذاشتن به زبان و روح قانون هر ملت و گشاده بودن و صادق بودن فعاليتهاي شركت درجهت اينكه يك شهروند جهاني خوب باشد.


2 – احترام به فرهنگ و آداب هر ملت و سهيم شدن در توسعه اقتصاد و اجتماع از طريق فعاليتهاي شركت در جامعه.
3 – وقف كردن خود براي توليد محصول ناب و ايمن و بهبود كيفيت فعاليتهاي خود در هر كجا.
4 – خلق و توسعه فناوري هاي پيشرفته و توليد محصولات و خدمات نمونه و برجسته كه نيازهاي مشتريان جهاني را برآورده سازد.
5 – فرهنگي را در شركت ايجاد كنيد كه خلاقيت فردي و ارزشهاي تيمي را بگسترد، درعين اينكه اعتماد متقابل را ارج مي نهد و احترام كاركنان و مديران را درنظر مي گيرد.
6 – رشد و توسعه را ازطريق مديريت نوآوري دنبال كنيد.
7 – با شركاي كسب و كار در تحقيقات و خلق رشد پايدار و سود متقابل كار كنيد.
در سال 2001 راه تويوتا (TOYOTA WAY) منتشر شد كه در آن ارزشها و روشهاي مشاركت افراد در سازمان جهاني تويوتا بيان شده است. راه تويوتا به روح تويوتا در توليد اشاره دارد و در سراسر دنيا گسترده شده است. اصول 14گانه راه تويوتا عبارت است از:


1 – تصميمات مديريتي را براساس فلسفه بلندمدت شركت اتخاذ كنيد حتي اگر اهداف مالي كوتاه مدت را پاسخ نگويد.
2 – فرايند مستمري براي به سطح آمدن و كشف و شناخته شدن مسائل و مشكلات ايجاد كنيد.
3 – براي اجتناب از توليد بيش از حد، از سيستم توليد ناب استفاده كنيد.
4 – فشار كار را متعادل كنيد (مثل لاك پشت كار كنيد نه مثل خرگوش).
5 – فرهنگ توقف كار براي حل مشكل را ايجاد كنيد تا كيفيت عالي درهمان اولين زمان توليد به دست آيد.
6 – اهداف و فرايندهاي استانداردشده، اساس بهبود مستمر و توانمندسازي كاركنان است.
7 – از كنترل چشمي استفاده كنيد تا مسئله و مشكلي پنهان نماند.
8 – تنها از فناوري پايدار و آزموده شده استفاده كنيد تا به افراد و فرايندهاي شما خدمت كند.
9 – رهبراني پرورش دهيد كه كار را كاملا درك كنند، براي زندگي فلسفه داشته باشند و آن را به ديگران تعليم دهند.
10 – افراد و تيم هايي كه فلسفه شركت شما را دنبال مي كنند توسعه دهيد.
11 – با كمك به توسعه شبكه وسيع شركا و تامين كنندگان خود به آنها احترام بگذاريد.
12 – راه بيفتيد و براي درك موقعيتها، خودتان آنها را ببينيد.
13 – در هنگام تصميم گيري همه راههاي ممكن را ببينيد و به اجماع و توافق جمعي برسيد و گرچه آهسته تصميم مي گيريد اما پس از آن سريعا تصميم را اجرا كنيد.
14 – ازطريق انعكاس بي رحمانه مشكلات و بهبود مستمر، يك سازمان يادگيرنده ايجاد كنيد.
15 – اصل تويوتا كه راه تويوتا را تشكيل مي دهد بيشتر از آنكه ابزار بهبود باشد، يك فرهنگ است. در اين فرهنگ ارزش افزايي سازمان ازطريق توسعه افراد به دست مي آيد. فرايند درست، نتايج درست به بار مي آورد. به حل ريشه اي مسائل پرداخته مي شود و توسعه يادگيري سازماني هدف قرار مي گيرد.


فروش
درآمد خالص شركت تويوتا در سال 2005، 8/185 ميليارد دلار و سود خالص آن 12/12 ميليارد دلار بوده است. اين درآمد با توليد 647/711/7 خودرو به دست آمده است. از اين مقدار، 4684965 خودرو در ژاپن توليد شده و بقيه در خارج از ژاپن. هم اكنون تويوتا پس از جنرال موتورز با درآمد 6/192 ميليارد دلار و دايملر كرايسلر با درآمد 1/186 ميليارد دلار سومين خودروساز برتر جهاني و نخستين خودروساز ژاپن است. رشد روزافزون تويوتا به گونه اي است كه به زودي رقيب دوم خود را پشت سر خواهد گذاشت و دور نيست كه با عقب گذاشتن جنرال موتورز به غول برتر خودروسازي جهان تبديل شود.
تويوتا در سراسر ژاپن 12 كارخانه توليدي دارد. بازار خارجي تويوتا 170 كشور و منطقه را دربرمي گيرد. شركتهاي توليدي خارجي سازنده تويوتا 52 شركت و در 27 كشور جهان پراكنده است. در سال 2005، در ژاپن 65798 نفر در كارخانه هاي شركت كار مي كرده اند كه با احتساب 523 شركت زنجيره تامين كه 231 شركت آن در خارج از ژاپن مستقر است، اين تعداد به 285977 نفر مي رسد. در سال 2005، تويوتا 812 ميليارد ين در زمينه تحقيق و توسعه هزينه كرده است. آخرين دستاورد فناوري تويوتا، توليد خودروي هيبريدي سينرژي است متشكل از دو منبع قدرت: موتور الكتريكي و موتور گازي / بنزيني. در اين فناوري امكان صرفه جويي در مصرف سوخت، صداي كمتر و رانندگي بهتر تعبيه شده است.


مديرعامل

بنيانگذار اوليه شركت، ساكيشي تويوداست كه اولين كارخانه ريسندگي اتوماتيك را در ژاپن به راه انداخت. بسياري از ايده هاي خوب مديريتي مانند بهبود مستمر كه بعدها در تويوتا به كار گرفته شد، از اوست. ساكيشي مي گفت: پنجره را بازكن، دنياي بزرگي در بيرون وجود دارد. كيشيرو تويودا پسر ساكيشي، در گوشه اي از كارخانه پدر، خط توليد موتور گازوئيلي راه انداخت و در سال 1935 با توليد اولين خودرو مدل A1 و سال بعد مدل AA رؤياي توليد يك خودرو شخصي را تحقق بخشيد. هم اكنون كاتسواكي واتانا‌به مديرعامل تويوتاست. او هماهنگي با مردم، جامعه و محيط را سرلوحه شعار خود قرار داده و مي گويد: هدف ما اين است كه يك شهروند جهاني خوب باشيم. برخي از شعارهاي تويوتا در طي اين سالها كه از زبان مديران عامل بيان شده چنين است:


- مشتري حرف اول را مي زند، سپس نوبت فروشنده است و در آخر سازنده قرار دارد.
- راه كسب تجربه، مواجهه با چالشهاست.
- كيفيت را ازطريق كار تيمي نگه دار.
- فكر خوب، محصولات خوب
- متفكر، نوآور و خلاق باش.
- خودت، با تلاش خود، از حرمت خود دفاع كن.
- ما دستاوردهاي بزرگ را با زحمات خود به دست آورده ايم.
- كيفيت درحين فرايند ساخته مي شود.
- اعتماد رمز موفقيت است.
آينده

تويوتا چشم انداز جهاني خود را براي سال 2010 ارائه داده است. اين چشم انداز تصوير جديدي براي تويوتا در آينده ترسيم مي كند: خلق خودروها و جامعه خودرو محور كه در آن افراد مي توانند با سهولت و ايمني رانندگي كنند. براي دستيابي به اين مقصد، بايد موازانه اي بين كمينه كردن و بيشينه كردن وجود داشته باشد. كمينه كردن، چشم انداز و فلسفه تلاشهاي تويوتاست در به حداقل رساندن جنبه هاي منفي خودرو مانند تاثيرات مخرب زيست محيطي، ترافيكي و تصادفات. بيشينه كردن، فلسفه و چشم انداز تويوتاست در بيشتر كردن جنبه هاي مثبت خودرو مانند راحتي، سرگرمي، مشعوف ساختن و مهيج كردن. تشديد موثر اين دو رويكرد، حركت پايدار را درپي دارد.

منابع
1 – www.toyota.co.jp
2 – www.fortune.com
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تاریخچه شرکت فورد

هنری فورد در زوز 30 جولای 1863 در شهر Greenfield میشیگان به دنیا آمد. وی در سن 16 سالگی مزرعه خانوادگی خود را رها کرد و راهی شهر صنعتی و ماشینی دیترویت شد. او در سال 1891 بعنوان سر مهندس شرکت روشنایی ادیسون مشغول به کار شد. وی در سال 1896 اولین انومبیل خود را با نام Quadricycle ساخت. در سال 1899 فورد پس از 8 سال کار در شرکت روشنایی ادیسون، رسما وارد دنیای اتومبیل سازان شد. فورد به عنوان شریک مالی خود همکاری خود را با شرکت تازه تاسیس Company Automobile Detroit آغاز کرد. این شرکت سالیانه تعداد اندکی اتومبیل تولید می کرد. در سال 1901 شرکت هنری فورد تاسیس شد ولی به دلایل نا معلومی با عدم موفقیت مواجه شد. شاید به این دلیل که فورد یک مهندس بود و نه تاجر. در سال 1902 فورد توسط بانکداران که سهامداران اصلی این شرکت بودند از کار برکنار شد و این شرکت تازه تاسیس به کارخانه Car Motor Caillac تغییر نام داد. ولی هنری فورد همانند فرروچه لامبورگینی و انزو فراری آدمی نبود که به این سادگی از رو برود. یک سال بعد یعنی سال 1903، کارخانه اتومبیل سازی فورد تاسیس شد ولی با این سیاست که اتومبیلی حتی الامکان ارزان و با دوام تولید کنند. فورد به دنبال این بود تا اتومبیلی بسازد که قطعات یدکی آن در سرار آمریکا یافت شود. بدین دلیل وی با 11 شخص ثروتمند وارد مذاکره شد و کار خود را با سرماه ای معادل 28 هزار دلار آغاز کرد. اولین اتومبیلی که در این شرکت تولید شد فرد مدل A بود که در سال 1903 کارخانه را ترک کرد. این مدل به روش تولید انبوه ساخته می شد نه بصورت محدود. شبکه فروش قطعات یدکی خدمات تعمیر آن در سرتاسر خاک آمریکا دایر شده بود که در نتیجه رقبای فورد را غافلگیر کرده بود. در سال 1908 مدل T تولید شد. در سال 1910 اولین کارخانه تولید انبوه انومبیل در Park Highland میشیگان رسما آغاز به کار کرد. در سال 1913 اولین خط تولید متحرک در Park Highland راه اندازی شد. در سال 1914 فورد اعلام کرد که با پرداخت 5 دلار به ازای 8 ساعت کار قصد دارد در سود کارخانه را با کارگران خود شریک شود. این یک حرکت زیبا برای ترقیب کارگران به بهتر کارکردن بود. در سال 1921 Ford .B Edsel پسر هنری به سمت ریاست کارخانه فورد منصوب شد. در سال 1921 کمپانی فورد با تولیدی بالغبر 55% کل اتومبیلها، به بزرگترین تولید کننده انومبیل تبدیل شد. در سال 1932 اولین اتومبیل فورد با موتور 8 سیلندر خورجینی تولید شد. در سال 1943، Ford .B Edsel در سن 49 سالگی بطور ناگهانی پدر خود را برای همیشه تنها می گذارد. هنری فورد در سال 1947 در سن 83 سالگی با دنیای اتومبیل – دنیایی که شاید او در پیدایش آن بزرگترین نقش را داشت – خداحافظی کرد.
آرم کارخانه فورد عبارت است از یک زمینه بیضی شکل به رنگ آبی که در آن کلمه FORD با خط نستعلیق نوشته شده است. زمینه آبی نشانگر آسمان است، آسمانی پهناور که وسعت این کارخانه را تداعی می کند.




 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
هیوندای

هيونداي به مجموعه‌اي از کارخانجات و سازمان‌هاي مرتبط با آن اطلاق مي‌شود که توسط چونگ جو-يونگ از کره ‌جنوبي بنا شده‌است. نخستين کمپاني هيونداي در سال 1964 ميلادي بعنوان يک کمپاني ساختماني بنا‌شد و در نهايت مجموعه هيونداي تبديل به بزرگترين کمپاني زنجيره‌اي کره جنوبي شد. معروف‌ترين سازمان هيونداي کمپاني هيونداي موتور مي‌باشد که پنجمين توليدکننده بزرگ خودرو در دنيا مي‌باشد. صنايع سنگين هيونداي بزرگ‌ترين توليدکننده? کشتي در دنيا مي‌باشد. واژه هيونداي در زبان کره‌اي به معني «تاز‌گي» مي‌باشد. HMC يا Hyundai Motor Company يك كارخانه اتومبيل سازي در جنوب كره است . اتومبيلهاي هيونداي در سراسر جهان وجود دارند . كارخانه هيونداي در سال 2003 بزرگترين كمپاني توليدي ماشين در كره و 7 امين در دنيا بود . شعار اين كارخانه چنين است : "Drive your way" موتورهاي هيونداي در حقيقت قسمتي از كارخانه Hyundai Motor Company است كه به ساخت موتورهاي Kia نيز اشتغال دارد . لوگو هيونداي يك بيضي است كه حرف ايچ ( با فونت خاص و بيضي مانند ) درون آن يادآور مارك هيونداي مي باشد . هم چنين مي توان آن را به نوعي سمبلي از هدف كارخانه براي پيشرفت ناميد . بدين صورت كه بيضي نمادي از گسترش و افق جهاني است و حرف ايچ مورب نمادي از 2 انسان ( يعني كارخانه و مشتري ) كه دست مشاركت داده اند .




 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
Doge آمريكا از 1914 تا به امروز
برادران Dodge , Gohn و Horace در ابتداي كار خود يك شركت دوچرخه سازي تاسيس و بعد از آن شروع به توليد موتورهاي ford كردند.
در سال 1911 اولين اتومبيل آنها طراحي و سر انجام در سال 1914 توليد شد.ديگر محصولات اين كمپاني Dodge 4 در طول جنگ جهاني اول بطور وسيعي بعنوان امبولانس و اتومبيل جنگي بكار گرفته شد.
در سال 1915 با ساخت 45000 اتومبيل كمپاني Dodge مقام سوم توليد را كسب كرد و سپس در سال 1920 بعد از كمپاني Ford موفق به كسب مقام دوم شد.
در همان سال با فوت برادران Doge آقاي Fred J.Haynes رياست كمپاني را عهده دار شد و قراردادي با شركت تجاري Graham جهت فروش توليدات خود منعقد كرد.
پنج سال بعد Dodge به كمپاني Dillon Read & Co فروخته شد و در سال 1928 Chrysler آن را خريداري كرد و K.T.Keller جانشين Haynes شد.در اين زمان فروش كمپاني به دليل اهداف Chrysler كاهش يافت و در سال 1927 Doge در انگلستان نيز مونتاژ ميشد.
مدل Ram در سال 1931 عرضه شد و باعث افزايش فروش كمپاني پس از مدتي ركود شد.اما طي دهه 1940 مدلهاي De Soto و Plymounth نداشتند.
وسايل نقليه سنگين جنگي دوج در طول جنگ جهاني دوم موفق بودند و توليد آنها در شهر Detroit انجام مي شد.
مدل جديد Red Ram با موتور V8 در سال 1953 ساخته شد و دوج از اين زمان به بعد مدلهاي اسپورت بيشتري مانند كوپه Charger محصول 1966 به بازار عرضه كرد.
در اواخر دهه 1960 مدل جالب توجه Daytona Charger و در اوايل دهه 1970 مدل Coronet و dart و Polara به بازار عرضه شدند.همچنين مدلهاي اسپورت متنوعي نيز در اين زمان معرفي شدند.
در اوايل دهه 1980 كمپاني Renault قسمت وسايل نقليه تجاري اروپايي كارخانه را را خريداري كرد و اين در حالي بود كه قسمت اتومبيل سازي با كمپاني Plymouth وجه اشتراك بسياري داشت.
در سال 1988 مشخصات مدل V10 معرفي و سرانجام در سال 1990 توليد شد و توانست به يكي از معروفترين اتومبيلهاي تمامي پيستهاي اروپا و آمريكا تبديل شود.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شورلت

نام این كمپانی از راننده موفق سویسی به نام لویس شورولت این كمپانی گرفته شده است.در شهر نیویورك امكان كار بر روی اتومبیل‌ها و كامیونهای كارخانه ویلیام والتر برای لویس به وجود آمد.او سپس در كارخانه های متعددی شروع به كار كرد و توانست خود را به عنوان یكی از بهترین راننده ها نشان دهد و این امر موجب آن شد تا توجه ویلیام دورانت موسس كمپانی جنرال موتورز به وی جلب شود و لویس را به عنوان راننده كمپانی جنرال موتورز بر گزید.

لویس و دورانت اتومبیلی به سبك اتومبیل های فرانسوی طراحی و تولید نمودند و نام آن را شورولت گذاشتند.
در سال ۱۹۱۱ نمونه كلاسیك و شش سیلندر این مدل به بازار آمد . در سوم نوامبر همان سال كمپانی جنرال موتور تاسیس شد . ۲۹۹۹ دستگاه از این مدل نیز در آن سال بفروش رسید.
كمپانی ماسون موتورز كه قبلا تحت نظارت دورانت بود واگذار و در سال ۱۹۱۳ كمپانی جنرال موتورز و ماسون موتور با یكدیگر ادغام شدند.
در سال ۱۹۱۳ اتومبیل چهار سیلندر به نام بابی در دو مدل یك سرنشین و سلطنتی ، در رنگ های آبی و سفید تولید شد.
طرح رنگ آمیزی این مدل از كاغذ دیواری هتل اقامت دوران در فرانسه الهام گرفته شده بود .
در سال ۱۹۱۳ لویس شورولت و دو نفر دیگر به نام های هافلر و جی بویر تصمیم گرفتند كارخانه تولید موتور های هوایی را تاسیس كنند . اما این كارخانه در همان سال اول ورشكست شد و در سال ۱۳۱۴ لویس شورولت بصورت مرموزی كشته شد و هنوز راز قتل لویس در پرده ای از ابهام است .
در سال ۱۹۱۴ در شهر نیویورك تعداد ۵۰۰۵ دستگاه اتومبیل تولید شد و در همین سال مدل دیگری به نام ۴۹۰ و با قیمت ۴۹۰ دلار به بازار عرضه شد.
طی دوسال تعداد ۷۰۷۰۱ دستگاه از این اتومبیل بفروش رسید و در سال ۱۹۱۷ اولین اتومبیل مسقف این كمپانی ساخته شد.
در سال ۱۹۱۸ ، شورولت شروع به تولیدات تجاری مانند كامیون كرد . در سال ۱۹۱۹ شورولت به دو بخش كمپانی دورانت و بخش جنرال موتورز تقسیم و تا قبل از جنگ جهانی ۱۴۹۹۰۴ دستگاه اتومبیل تولید نمود.



در سال ۱۹۲۱ یعنی پس از پایان جنگ جهانی اول شورولت به علت كمبود سرمایه پنج میلیونی تا مرز سقوط پیش رفت .


ولی با مدیریت خوب در مدت كمتر از ده سال به یكی از بزرگترین كارخانجات اتومبیل سازی جهان تبدیل گشت .
یكی از مشكلات وارد شده به این كمپانی ، برگشت خوردن موتور های هواپیمای تولیدی شورولت بود كه ضرری بزرگ به كمپانی تحمیل كرد.
در سال ۱۹۲۷ اتومبیل جدید شورولت توانست از نظر تعداد تولیدات مقام نخست را در صنعت بخود اختصاص دهد . این وسیله نقلیه به تعداد یك میلیون و هزار و هشتصد و هشتاد دستگاه تولید شد.
در سال ۱۹۲۹ طرح جدیدی از یك اتومبیل شش سیلندر و طراحی چهار سیلندر از همین اتومبیل ، به منظور كاهش
قیمت ارائه و از آن به تعداد ۱۳۲۸۶۰۵ دستگاه تولید شد .مشكلات مالی كمپانی در دهه ۱۹۳۰ با فروش بالای اتومبیل در بازار آمریكا برطرف شد.در سال ۱۹۳۳ كنودسن مدیریت جی ام را برعهده گرفت و ام ای كویلی نیز مدیریت كمپانی شورولت را عهده دار شد .
با شروع كار كویلی اتومبیل های شورولت به اتومبیل هایی مستحكم و قوی تبدیل شدند.
در سال ۱۹۳۵ شورولت تولید ده میلیون اتومبیل خود را جشن گرفت . در سال ۱۹۳۶ سیستم ترمز های شورلت بصورت هیدرولیك در آمد . در سال ۱۹۳۹ كمپانی با تولید پانزده میلیونی خود ، اتومبیل های استیشن را به بازار عرضه كرد .
قبل از جنگ جهانی ، كمپانی ركورد فروش اتومبیل را در سال شكست و در سال ۱۹۴۱ رقمی معادل یك میلیون و چهارصد هزار فروش را در بازارهای جهانی به نام خود ثبت كرد.
در آن سال یكی از اتومبیل های كوپه كمپانی در چند مسابقه اتومبیلرانی موفق به كسب مقام اول شد.
در سال ۱۹۴۸ شخصی كه یكی از مدیران موفق جی ام بود به نام آرسترونگ سرپرستی شورولت را بر عهده گرفت.
با ورود این شخص دوباره سبك تولیدات عوض شد و مدل های بل ایر هارد را در سال ۱۹۵۰ به بازار عرضه كرد .
بر اثر این سبك جدید غیر از تغییرات در بدنه اتومبیل ، تغییرات عمده ای در ساختار موتور و قیمت آن حاصل شد .

از سال ۱۹۵۰ به بعد بیشتر مدل های شورولت تمام اتوماتیك بودند . یكی از كارهای آرسترونگ تولید مدلهای ارزان قیمت بود كه در رشد اقتصادی كارخانه اهمیت زیادی داشت.
همچنین در سال ۱۹۵۰ مهندس هارلی ، اتومبیل كوروت را طراحی و تولید كرد و در سال ۱۹۵۹ دو مدل كوروایر و ایمپالا به بازار عرضه شد.
علی رغم اینكه این دو مدل نتوانستند مانند اتومبیل های مطرح كمپانی فروش بالایی داشته باشند ، ولی با این حال تا سال ۱۹۶۹ تولید آنها ادامه داشت .
در سال ۱۹۶۲ چوی۲ بعنوان مدلی برگرفته از كوروایر و ایمپالا طراحی و ساخته شد و در سال ۱۹۶۴ مدلی بزرگتر از آن تولید و به بازار عرضه شد . همچنین در همان سال كاپریس با قدرت ۹۰ اسب بخار تولید شد و قیمت ۳۳۴۷ دلار در كنار چوی كه قیمتی معادل ۲۰۲۸ دلار داشت ، به معرض فروش گذاشته شد .
در سال ۱۹۶۷ مدلی اسپرت و كوپه بنام كامارو ساخته و تا دو دهه بعنوان یكی از مطرح ترین اتومبیلهای اسپرت ، كه از هر نظر حادثه جویان را به خود جلب كرده بود ، تولید می شد.
یكی از مطرح ترین مدل های كامارو مدل ایروك – زد ، با حجم ۵۷۰۰ سی سی بود كه با موتور ال ۹۸ مدل كروت در سال ۱۹۸۹ به بازار عرضه شد . قدرت این اتومبیل ۲۴۰ اسب بخار و سرعت نهایی آن ۲۴۰ كیلومتر در ساعت بود.
در دهه ۱۹۷۰ ، از موتور های كمپانی شورولت توسط بسیاری از كارخانه های دیگر مانند اپل و الدزمبیل كه موتور اتومبیل‌های شش و هشت سیلندر خود را از كمپانی خریداری می كردند ، استفاده می شد.
در اوایل دهه ۱۹۷۰ ، قراردادی میان دو كمپانی شورولت و ای سوزو منعقد و طبق آن مقرر شد كه شورولت تمام تجهیزات اتومبیل سازی این كمپانی را تامین كند.
كمپانی در سال ۱۹۷۱ مدل نوا و مونت كارلو و بیل ایر و بلیزر و سابربان را به مرحله تولید رساند و در همین سال مدل لوكسی از كاپریس را نیز به بازار عرضه كرد كه نظر همگان را بخود جلب كرد.
در سال ۱۹۷۵ ، مدل كاوالیر ، یكی از موفق ترین اتومبیل های این كمپانی ، طراحی و تولید شد.
در اواسط دهه ۱۹۸۰ ، نیز این كمپانی روابط تجاری خود را با كمپانی های ژاپنی مانند : تویوتا و سوزوكی گسترش داد .
در حال حاضر این كمپانی به عنوان یكی از بزرگترین تولید كنندگان اتومبیل مطرح است و نیز مدل‌های جذاب این كمپانی مانند : كوروت و كاپریس طرفداران بی شماری دارند .




منبع : مجله گسترش صنعت
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
لامبورگینی Ferrucio Lamborghini در سال 1916 در شمال شهر Bolonga واقع در ایتالیا متولد شد.او تحصیلات خود را در زمینه اتومبیل های صنعتی کشاورزی بهپایان رساند و سپس وارد ارتش شد و در قسمت نیروی هوایی مشغول به کار گشت. او عاشقاتومبیلهای سریع بود و رویای سرعت در سر می پروراند.وی در سال 1947 به تقویت یکاتومبیل Fiat پرداخت و در سال 1948 با این اتومبیل در یک مسابقه Mille Miglia شرکتکرد.
در سال 1949 لامبورگینی کمپانی خود را تاسیس کرد.این کمپانی کار خود را باتولید سیستمهای هوائی گرمازا و سرمازا آغاز نمود.
رویای ساخت اتومبیل باعث شد تادر سال 1963 تصمیم به ساخت اتومبیلهای مدرن بگیرد. اولین اتومبیل او 350GTV نامداشت که این مدل از یک موتور V12 به حجم 3500cc استفاده میکرد.این اتومبیل درنمایشگاهی در شهر تورین به نمایش گذاشته شد و از سال 1964 تولید آن آغاز گشت. کمپانی در سال 1963 تمام قطعات مورد نیاز اتومبیلهایش را در داخل کارخانه خود تولیدمیکرد.
در سال 1964 Lamborghini گیرباکس پنج دنده ZF را ارائه نمود که اینگیرباکس یکی از بهترین گیرباکس های ساخته شده تا آن زمان محسوب میشود.
در نوامبر 1965مدل Miura P-400 در شهر تورین ساخته شد و این اتومبیل با یک مدل به نام 400-Gt با حجم موتور 4000cc پشتیبانی شد.در این زمان لامبورگینی به عنوان یک رقیب بسیارجدی برای کمپانی Ferrari مطرح بود.
اتومبیل Marzal با یک موتور شش سیلند به حجم 2000cc در سال 1967 ساخته شد.اگر چه این مدل در تعداد انبوه تولید نشد اما راه رابرای تولید مدل Espada که یک اتومبیل 4 سرنشینه بود هموار کرد و این اتومبیل در سال 1968 به بازار عرضه شد و در سال 1970 مدل Jarama جایگزین این اتومبیل گشت.
درسال 1971 V8 Urraco با حجم 2500cc اولین اتومبیلی بود که لامبورگینی برای ورود بهبازار اتومبیلهای اسپورت کوچک تولید کرد.اما این اتومبیل جذابیتی مانند دیگرمحصولات این شرکت نداشت.
یکی از مدلهای موفق و بسیار سریع Lamborghini به نام That's it در سال 1973 به بازار عرضه شد.در سال 1972 Ferrucio Lamborghini تصمیمگرفت تا خود را بازنشسته کند و کنترل کمپانی خود را به Georgs Henry Rosetti سپرد. بعدها Rosetti قسمتی از کمپانی را به یکی از دوستان خود به نام Leimer واگذارکرد.
کمپانی به علت نوسانات اقتصادی موجود در ایتالیا دچار مشکلات مالی شد ومجبور به ساخت اتومبیل برای دیگر کارخانه ها گردید.از این سری اتومبیل ها می توانبه مدل اسپورت M1 اشاره کرد که به سفارش شرکت BMW ساخته شد.
در سال 1981 مدل Jalpa با حجم موتور 3500cc ارائه شد.در سال 1985 موتوری با حجم 5200cc و قدرت 455hp توسط این کمپانی به بازار عرضه شد.موضوع قابل توجه در این موتور وجود 4 سوپاپ در هرسیلندر بود.
این کمپانی بعدها تحت نظر Chrysler در آمد و تولیدات خود را با عرضهاتومبیل LM002 که یک موفقیت بزرگ بود ادامه داد.
از دیگر اتومبیلهای آن میتوانبه مدل Diablo با حجم موتوری معادل 5700cc و قدرتی در حدود 492bhp اشارهکرد.
تولید اتومبیلهای رویایی این شرکت از 350 دستگاه در سال 1989 به 2500دستگاه در سال 1994 رسید.این کمپانی همچنان یکی از بهترین تولید کنندگان اتومبیلهایاسپورت در جهان است.

محمد حسین ملک لو
 
آخرین ویرایش:

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شرکت فولکس واگن

Adolf Hitler فردی بود كه علاقه شدیدی به اتومبیل داشت اگر چه هرگز نتوانست رانندگی را تجربه نماید. او علاقه بسیاری به مسابقات اتومبیل رانی داشت و همچنین بسیار علاقه مند بود تا اتومبیلی در اختیار مردم باشد كه همگان بتوانند آن را خریداری كنند. شخص دیگر Porsche بود. او نیز همانند هیتلر آرزو داشت اتومبیلی بسازد تا همگان قدرت خرید آن را داشته باشند.تنها تفاوت او با هیتلر بی توجهی Porsche به سیاست بود.

porsche در سال ۱۸۷۵ متولد شد و اولین اتومبیل كوچك خود را در سال ۱۹۲۲ ساخت.او آرزوی خود را برای ساخت اتومبیل همگانی در سال ۱۹۳۰ با ایجاد كارخانه ای برآورده كرد. او تصمیم داشت اتومبیل هایی بزرگتر با كارآیی بالاتر و قیمت پایینتر تولید كند.او فعالیتش را در سال ۱۹۳۱ با كار روی Project ۱۲ آغاز كرد و برای این اتومبیل موتوری ۵ سیلندر طراحی كرد.وی با حمایت های هیتلر توانست این اتومبیل ها را نسبت به بقیه اتومبیل های موجود در آلمان بسیار ارزان تر و در حدود نصف قیمت ارایه كند. Porsche سه مدل اول خود را در گاراژ خانه اش تولید كرد.و سپس طرح هایش را در اختیار كمپانی Opel قرار داد و Opel نیز توانست اتومبیلهایی موفق با قیمت های ارزان تولید نمایدPorsche .در اكتبر سال ۱۹۳۶ اتومبیلی بهینه تولید كرد كه این مدل كولردار از موتوری ۹۸۵cc استفاده می كرد. این اتومبیل در تست هایی كه از آن به عمل آمد موفق نبود و در این آزمایشات عمر موتور آن بسیار كوتاه پیش بینی شد و سیستم ترمز آن نیز اطمینان لازم را نداشت. هیتلر برای اصلاح این مدل سرمایه گذاری كرد و در نتیجه این سرمایه گذاری سه ماه بعد كمپانی VolksWagen به معنی( گروه تولید كننده اتومبیلهای مردم آلمان) تاسیس شد.

در ابتدای كار حدود ۳۰ مدل مختلف اتومبیل ساخته شد كه همه این مدلها توسط ارتش آلمان تست شدند.Porsche نیز به مطالعه روی اتومبیل های آمریكایی به منظور بالا بردن كیفیت این تولیدات پرداخت. هیتلر در سال ۱۹۳۸ شعبه جدیدی برای این كمپانی تاسیس كرد و این قسمت جدید از ماه اكتبر همان سال تولید اتومبیل های ارزان قیمت را برای افرادی كه قدرت خرید اتومبیلهای گران قیمت را نداشتند آغاز كرد. اولین اتومبیل های این كمپانی KdF-Wagen از محصولات قبل از جنگ می باشد و از دیگر تولیدات قبل از جنگ می توان به مدل ۲۱۰KdF-Wagen تاسیس كند. در دهه بعد این كمپانی به تقویت بازار های خود در آمریكا پرداخت و توانست نیمی از محصولات خود را به كشور آمریكا صادر نماید.
این كمپانی در سال ۱۹۷۹ تعدادی معادل ۳۳۰ دستگاه اتومبیل تولید كرد. این كارخانه فروش خود در كشورهای خارجی را از دهه ۱۹۵۰ آغاز كرد كه از این كشورها می توان به استرالیا ،فرانسه و آمریكا اشاره نمود.در سال ۱۹۵۴ با تولید موتوری به حجم ۱۱۹۲cc اتومبیل Beetle را هم از لحاظ تجاری و هم از نظر مكانیكی بهبود بخشید. از مدل های دیگر می توان به مدل Karmann Ghina اشاره كرد كه اتومبیلی كوپه و اسپورت بود. در سال ۱۹۶۱ تعداد ۱۵۰۰ دستگاه از مدل Beetle با حجم موتور ۱۴۹۳cc تولید شد.در ماه دسامبر سال ۱۹۶۱ تولیدات این كمپانی به پنج میلیون رسید و پس از آن دیگر تولیدات این كمپانی به كمتر از یك میلیون دستگاه اتومبیل سقوط پیدا نكرد. در طی دهه ۱۹۶۰ مدل های دیگر مانند TI و نیز مدل سالن ۴۱۱ به بازار عرضه شدند.از سال ۱۹۶۵ مدل هایی از تولیدات كمپانی Audi نیز ارایه می گردید.



Nordhoff در ماه آوریل سال ۱۹۶۹ پس از بازنشستگی در گذشت و با تغییر مدیریت این كمپانی دچار مشكلات شدید شد كه به مرور زمان موفق به حل آنها گردید. در سال ۱۹۷۱ مدل K۷۰ ساخته شد و در سال ۱۹۷۲ این اتومبیل بهبود یافته و به مدل قویتر K۷۰ L تبدیل گشت.تا این زمان كمپانی توانسته بود حدود ۱۵ میلیون دستگاه اتومبیل تولید كند كه پیروزی بزرگی محسوب می شد.البته در ماه می سال ۱۹۸۱ تولید بیتل ۲۰ میلیونم در كشور مكزیك جشن گرفته شد. نسل بعدی اتومبیل های Volkswagen اتومبیل های دیفرانسیل جلوی Passat الهام گرفته از مدل Audi ۸۰ و محصول سال ۱۹۷۳ بودند. در سال ۱۹۷۴ نیز گلف به بازار عرضه شد.در مدل های اولیه این اتومبیل از موتور هایی به حجم ۱۰۹۳cc استفاده می شد و این مدل بسیار سریع به عنوان یكی از مدلهای هاچبك معروف جهان تولید گشت.

روی Golf های تولید شده در آمریكا نام Rabbit گذاشته شد. مدل هاچبك Polo با گیر باكسی ۳ دنده در سال ۱۹۷۵ تولید شد و مدل Getta نیز محصول سال ۱۹۷۹ بود. تولید Golf در آمریكا در شهر New Stanton دنبال می شد. Golf Gti در سال ۱۹۷۶ تولید گردید. همچنین این كمپانی با استفاده از موتور های دیزل در اتومبیل های Golf و Passat توانست قدرت آنها را به ۱۱۰hp برساند. در ماه ژوئن سال ۱۹۷۹ یك اتومبیل Golf تولید شد كه با تولید آن كمپانی ساخت ۳۵ میلیونومین اتومبیل خود را جشن گرفت.سپس كمپانی امتیاز ساخت مدل های Passat و polo را به كمپانی SEAT در اسپانا واگذار نمود.همچنین در سال ۱۹۸۲ قرار دادی با دولت چین امضا كرد تا مدلی از Passat به نام Santana در چین تولید شود.مدل Santana توسط كمپانی Nissan نیز تولید شد. اگر چه تولید اتومبیلهای اسپورت برای این كمپانی سود دهی نداشت اما این كمپانی برای رقابت با دیگر كارخانجات مجبور به تولید آنها بود.از این مدل ها می توان به اتومبیل ۱۶ سوپاپ Scirocco با سرعت ۲۰۹ كیلومتر در ساعت اشاره كرد. از سال ۱۹۸۵ موتورهای ۱۶ سوپاپ در اتومبیل Gti نیز مشاهده شد.همچنین مدل Golf Syncro محصول سال ۱۹۸۸ اتومبیلی دو دیفرانسیله بود.در سال ۱۹۸۹ VW مجهز به موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپلپ به حجم ۱۸۰۰cc جایگزین Scirocco شد. این كمپانی در حال حاضر از كارخانجات بزرگ اتومبیل سازی جهان است و همه ساله اتومبیل های جدید آن مورد توجه همگان قرار می گیرد.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

aston martin در سال 1913 توسط لیونل مارتین و
رابرت بمفورد تاسیس شد.
اقای مارتین همیشه دوست داشت که خودش یه ماشین بسازه و البته اون زمان خودش هم اهل مسابقات اتومبیل دار ! بوده و هم یه جورایی با اقای بمفورد سر کارش با فروش خودرو و . . . بوده . . .
اولین ماشینی که روش اسم استون مارتین خورد توسط اقای مارتین درست شد که از یه موتوره 4 سیلندر ساخته Coventry-Simplex (یک کمپانی انگلیسی که موتور و بعضی قطعات فنی خودرو و . . . میساخته)که روی شاسی Isotta-Fraschini (یک کمپانی خودرو سازی ایتالیایی) بود ساخته شد . . .
بعد اونها مقدمات و شرایط لازم را در Henniker واقع در Henniker اماده و اولین ماشینشون رو در مارس 1915 تولید کردن . . .
و از شانس بدشون ! این تولیدشون هم زمان شد با جنگ جهانی اول و شروع خوبی براشون نشد و همه ماشینهاشون رو به شرکت Sopwith Aviation Company (یه شرکت که تو کاره هواپیما و طیاره هست!) فروختن و مارتین و بمفورد هم هر کدوم به خاطره شرایط جنگ جای دیگه مشغول کار ای غیره استون مارتینی شدن !. . .

بعد از جنگ شرکت در Abingdon Road, Kensington باز سازی شد و ماشین های جدیدی با نام استون مارتین طراحی شدن . . .
بمفورد ساله 1920 شرکتو ترک کرد و شرکت با سرمایه Louis Zborowski به حیات خود ادامه داد :
ایشون یه مهندسه اتومبیل و راننده حرفه ای بودن و یه جورایی خیلی اینکاره! پدرشون هم تو همین وادی سیر میکردن و راننده حرفه ای بودن و جان مبارک رو در این راه نهادند !
ساله 1922 اونها ماشین هایی برای رقابت در French Grand Prix اماده کردن و ماشینهاشون دارای رکورد های جهانی در سرعت و پایداری بود که در پیست بروکلند به دست اومده بود . . .

و اما . . . .
شرکت ساله 1924 ورشکسته شد . . . البته چیزی نیست ناراحت نباشید ! همه کمپانی های انگلیسی حداقل یه دور ورشکست شدن ! بعد دوباره یکی میاد میخرتشون دوباره به حیاتشون ادامه میدن ! اما امان از دست برند های دوست داشتنی انگلیسی که هیچ وقت فراموش نمیشن . . .
اینبار یه خانم (Lady Charnwood) شرکت رو برای پسرش (John Benson) میخره . . .
ولی باز هم داستان همیشگی کمپانی های انگلیسی !
و دوباره ورشکستگی در ساله 1925 !
اما این بار یکم جدی تر بوده ! جون جناب مارتین خان شرکت رو ترک میکنه و کلا شرکت منحل میشه !
ولی باز هم جای نگرانی نیست این چیزا برای کمپانی های خودرو سازی انگلیسی که اصلا مهم نیست !

البته این رو بگم که اون زمان خیلی از کمپانی ها به دلیل جنگ یا تعطیل بودن یا چیزی به غیره خودرو برای جنگ تولید میکردن و یا دچار رکود در فروش و . . . بودن و این شرایط رو هم باید در نظر داشت . . . و تو شرکت استون مارتین هم اون دوره قطعات هواپیما ساخته میشده و در طول جنگ خیلی کم تولید داشته . . .
اما اواخر ساله 1925 یه سری سرمایه گذاره مایه دار ! از جمله Bill Renwicو Augustus (Bert) Bertelli و یک سری سرمایه گذاره ثروتمنده دیگه از جمله خانم Charnwood
کنترل شرکت رو در دست گرفتن و دوباره با همان نام استون مارتین به فعالیت خود ادامه دادند . . .
Renwi و Bertelli چندین سال با هم مشارکت و همکاری داشتن و به توسعه موتور های 4 سیلندرشون پرداختن و اون رو در شاسی های Enfield Allday ازمایش و امتحان نمودند و ان تنها موتور ماشین Renwick و Bertelli بود که امروزه با نام 'Buzzbox' موجود میباشد .
اونها همواره در صدد بودن که این موتور رو به سازندگان و تولید کنندگان بفروشن و همواره سعی میکردن تا از اعتبار و شهرت نام استون مارتین استفاده کنن . . .

در سال های 1926 تا 1937 اقای Bertelli مدیر فنی استون مارتین محسوب میشد و همچنین به عنوان طراح ماشینهای استون مارتین در طول این دوره فعالیت میکرد و ماشینهای تولید شده در این دوره به عنوان ماشین های Bertelli شهرت یافتند . . .
این ماشین ها شامل :
1 1/2 litre 'T-type'
'MKIIو. . . بود.

یه برادر هم اقای Bertelli داشت به نام Enrico که ایشون هم اینکاره بودن !
ایشون بسیار زیرک بودن و همچنین راننده ماهر و با تجربه ای هم بودن جزو طراحان معروف هم به شمار میومدن و اون زمان هم طرحایی برای انواع استون مارتین ارائه و تولید کردن . . .
ساله 1936 یه سری مشکلات مالی پیش میاد که توسط L. Prideaux Brune کمی کاهش یافت . . .
تولید ماشین تا قبل از جنگ جهانی پایین بود و در طول سالهای جنگ هم که عوامل و اجزای هواپیما نیز تولید میشد و وضعیت اینجوری بود . . . در سال 1936 شرکت تصمیم گرفت تا تمرکز بیشتری رو ماشین های جاده ای داشته باشه . . .

اقای برون صاحب یه شرکت انگلیسی بود که تو کار ساخت ماشین الات و گیربکس و . . . بودایشون بعد جنگ ناجی استون مارتین شد و در سال 1947 شرکت دیوید برون تحت مدیریت و کنترل خودشون کمپانی استون مارتین رو خریداری کرد . . .
و در همان سال کمپانی لاگوندا رو هم به دست اورد
خلاصه در این دوره استون مارتین حجم های جاودانه ای تولید کرد و بعد ها در اوایل دهه 70 دوباره با چالش های مالی و اتفاقات جدیدی روبه رو شد تا اینکه دوباره در سال 1975 مالکیت تغییر یافت و شرکت به دو تاجر امریکایی به نام های Peter Sprague و George Minden واگذار شد . . .
سپس تدابیر و راه کارهای موفقیت امیز منجر به استخدام 360 کارمند جدید گردید و مالکان جدید شرکت رو به سوی گسترده نمودن خطوط تولید سوق دادند که منجر به تولیداتی مثل V8 Vantage در سال 1977 و Volante کانور در 1978 شد . . . و سپس با پایان دهه 70 و اغاز دهه 80 باز هم استون مارتین دچار تغییراتی در صاحبان شد . . . و سال 1980 فردی به نام Victor Gauntlett صاحب قسمتی از استون مارتین شد و به هدایت و کنترل گروه فروش و توسعه و پیشرفت پرداخت و در ان دوران با تولید Aston Martin Lagonda که یک سدان سریع بود(به نظر من یه مقدار عجیب و دور از حس و حال استون مارتین بود و یه مقدار چیزای مدرن داشت مثل ادوات دیجیتالی که فقط ع ر ب ها خوششون میاد و بعضی سلایق خاص!)
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نویسنده : امیر محمد شریفی
بوگاتی (Bugatti) شرکت خودروساز فرانسوی با عملکرد بالا است. این شرکت در سال ۱۹۰۹
توسط نابغه‌ای ایتالیایی به نام اتوره بوگاتی و به منظور تولید خودروهای سفارشی و خاص
تاسیس شد ولی با شروع جنگ جهانی دوم این شرکت نیز مانند بسیاری دیگر از شرکتهای هم
دوره خود با شکست مواجه شد. شرکت بوگاتی در سال ۱۹۹۸ توسط فولکس واگن خریداری شد و
تولید بسیار محدودی دارد.
ویرون برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ در نمایشگاه اتومبیل توکیو به نمایش درآمد. این مدل نمایشی
اولیه به مدل تولیدی امروز شباهت زیادی داشت، اما پیشرانه آن W-۱۸ بود که از سه ردیف ۶
سیلندر در کنار هم تشکیل شده بود. مدیر عامل کل فلوکس واگن قول ساخت آن را در سال ۲۰۰۰
داد اما تصمیم بر به کار گیری یک موتور W-۱۶ به جای موتور ۱۸ سیلندر قبلی بود، که به شکل W-
۱۶ (یعنی دو موتور ۸ سیلندر V شکل در کنار یکدیگر) است . این قول به دلیل مشکلاتی که در سر
راه پیش آمد عملی نشد.ویرون در سرعت‌های بالا پایداری کمی داشت که همین امر باعث تصادف
و نابودی یکی از مدل‌های آزمایشی آن گردید و یک دستگاه دیگر هم در Monterey در هنگام
معرفی در مقابل هزاران چشم، از پیست خارج شد که بسیاری را ناامید کرد.
بعد از هزاران ساعت کار طاقت فرسا بالاخره ویرون در سپتامبر ۲۰۰۵ به تولید انبوه رسید. پیشرانه
16 سیلندر نهایی به حجم ۷۹۹۳ سی سی می‌باشد. در تبلیغات گفته شد که این مدل ۱۰۰۱
اسب بخار قدرت دارد که البته آزمایش‌ها دیتل قدرت واقعی را بین ۱۰۲۰ تا ۱۰۴۰ اسب بخار نشان
داد. بدین ترتیب این اتومبیل قوی‌ترین اتومبیل تولید انبوه جهان است. حداکثر سرعت ۴۰۸ کیلومتر
بر ساعت و شتاب ۰ تا ۶۰ مایل ۲٫۵ ثانیه است(اگر ویرون ۳۴۰ کیلوگرم سبک تر بود شتاب آن به
عدد ۱٫۶ ثانیه می‌رسید.) که آن را به یکی از سریعترین خودروهای جهان مبدل نموده‌است.
البته قیمت آن که ۱ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۸۰۰ دلار می‌باشد هم رکورددار بوده و آن را به یکی از
گران قیمت‌ترین اتومبیل‌های دنیا تبدیل کرده‌است. بوگاتی تخمین ۳۰۰ دستگاه را برای تولید ویرون
اعلام کرده‌است. در ماه مارس۲۰۰۶ کارخانه اعلام کرد که تا آن تاریخ ۷۰ سفارش به کمپانی
رسیده‌است. کارخانه، این اتومبیل را توسط نمایندگان بنتلی در شعب لندن، میامی، تروی، بورلی
هیلز، سن دیگو، پاسادنا، گرینویچ و یک نماینده در عربستان سعودی به فروش می‌رساند.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تاریخچه شرکت خودروسازی اسکانیا باز می‌گردد به سال 1890، زمانی که پیتر پیترسون کارخانه تولید کالسکه خود را در استکهلم سوئد بنا نهاد. او چند سالی به تولید کالسکه پرداخت تا این‌که هیجان و شتاب رو به افزایش صنعت خودروسازی گریبان این صنعتگر سوئدی را نیز گرفت و سرانجام سال 1897 یعنی تنها 7 سال پس از آغاز تجارت، اولین خودروی سواری خود را تولید و عرضه کرد.


5 سال بعد اسکانیا با تولید اولین کامیون، وارد بازار جدیدی شد که آینده این کارخانه را می‌ساخت. سال 1911 شرکت اسکانیا با عقد توافق‌نامه‌ای با شرکت وابیز (vabis) ادغام شد و به اسکانیا وابیز یا به طور مخفف
AB تغییرنام داد. درسال 1940 شرکت اسکانیا شاهد تغییر مدیریتی وسیعی بود که باعث شد شرکت با تغییر بسیاری از راهکارها و برنامه‌ها و با جذب مهندسان و نیروهای خلاق و جوان، محصولات مدرن‌تر و مطلوب‌تری را عرضه کند و به این ترتیب رتبه محبوبیت خود را در بازار وسایل حمل و نقل عمومی‌ بهبود قابل ملاحظه‌ای دهد.
اما با شروع جنگ جهانی دوم، همانندسال‌های قبل، شرکت اسکانیا با کاهش تقاضا برای کامیون و اتوبوس‌های عمومی، ظرفیت خالی کارخانجات خود را صرف تولید محصولات نظامی‌ کرد. با پایان جنگ اسکانیا دوباره تولید محصولات اصلی خود را از سرگرفت و توانست در رقابت با شرکت معظم و هم میهن خود، ولوو به جایگاه درخوری دست یابد به طوری که تبدیل به یکی از قوی‌ترین شرکت‌های خودروساز سوئد شد.
در کنار موفقیت‌های ملی، اسکانیا همچنین موفق به حضور در بازارهای جهانی گردید. سال 1969 اسکانیا برای بار دوم در تاریخ خود ادغام را تجربه کرد و این بار این شرکت بزرگ سوئدی ساب بود که با اسکانیا یکی شد و به این ترتیب ساب اسکانیا به دنیا آمد، اما معروفیت و محبوبیت نام تجاری اسکانیا باعث شد ‌مدیریت مجموعه ادغام شده تصمیم به عرضه محصولات تولیدی با برند اسکانیا بگیرد.
در سال 1999 موفقیت‌ها و نام پرآوازه شرکت باعث شد تا سرانجام ولوو که همیشه به عنوان رقیب سنتی اسکانیا معروف بود، برای بهره‌مندی از توان فنی و مدیریتی نهفته در این مجموعه، 50 درصد از سهام اسکانیاساب را بخرد.
به این ترتیب بود که 2 رقیب دیرین با حفظ برندهای مشهور خود و به دور از غوغای رقابت و با هم‌افزایی توانایی‌های 2 مجموعه بزرگ سوئدی روح وایکینگی خود را برای فتح بازار بین‌المللی روانه چهارگوشه دنیا کردند.
دهه 90 را می‌توان دهه توسعه و تولید محصولات متنوع سوئدی در بازار فزاینده وسایط حمل و نقل سنگین نامید. امروزه کامیون‌ها و اتوبوس‌های اسکانیا بازارهای وسیعی در بیشتر کشورهای دنیا دارند و به نوعی قبله آمال و استاندارد صنعت خودروسازی سنگین دنیا حساب می‌شوند.
HISTORY OF SCANIA
مترجم: آزاده سیدمیرزایی
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کامیون سازی ولوو که هم اکنون شامل یک گروه بزرگ با نام VOLVO AB فعالیت می کند در سال 1927 میلادی


توسط دو مهندس میکانیک به نامهای Assar Gabrielsson وGustaf Larson در کشور سوئد تاسیس شد.دفتر

مرکزی ولوو هم اکنون در گوتنیرگ سوئد قرار دارد.

شرکت ولوو کار خود را در 14آوریل 1927به عنوان شرکت خودروسازی در شهر گوتنبورگ سوئد آغاز کرد. این


شرکت در آغاز شاخه‌ای از شرکت بلبرینگ‌سازی اس.کی.اف بود.

نام ولوو به معنی «می‌غلتم» است و از فعل volvere لاتین گرفته شده‌است.

بخش خودروسازی ولوو امروزه متعلق به شرکت اتومبیل سازی فورد می‌باشد

در 1928اولین محصولش را با نام سری 1 در اندازه های کامیونت فعلی کمی کوچکتر ارائه داد.

اولین محصول با موتور دیزل را در 1963با معرفی سری L43 وارد بازار کرد. ورود ولوو به ایران در 1934شکل


گرفت.طیق مدارک کمپانی برای اولین بار 3 کامیون ساخته شده به ایران تحویل داده شد.اولین شریک ولوو

شرکت رنا(هم اکنون خدمات پس از فروش محصولات سایپا دیزل را بر عهده دارد)بود و کارش را با مونتاژسری

N آغاز کرد.بعدها ولوو مقداری از سهام گروه زامیاد را خرید و تولید محصول را از این طریق پیگیری کرد.در1984

تولید سری معروفF را با ایران کاوه آغاز کرد و هم اکنون هم مدلهای متنوعی مانند FM/FH/NHرا در ایران

عرضه میکند.ولوو در سری Fدارای ضعف های بسیاری بود و اگر ساده تر بگویم تنها یک موتور پرقدرت ارائه کرده

بود و کامیون هیچ امتیاز دیگری نداشت اما با ارائه سری FHنشان داد که روش طراحی را بر روی خواسته های

مشتریان متمرکز کرده است و این موضوعی است که با ورود به کابین FHمشاهده میکنیدمحصولی که به نظر

من از لحاظ ارگونومیک در صدر اول بازار ایران جای دارد.

گروه ولوو هم اکنون کامیون سازی ماک و رنو را تحت سیطره خود دارد و بخشهای بسیاری شامل گروه مالی/

لجستیک/هوایی و... را هم دارد.ولوو هم اکنون تمرکز خود را برای ارائه مدلهائی کم مصرف طبق استانداردهای

یورو4و5صرف میکند.جدید ترین مدلهای ولوو سری جدید و بهبود یافته ولوو FH12 و FH16 است.در ایران هم ا

کنون مدل قدیمی FH12 با موتورهای حداکثر460اسبی واستانداردیورو3تولید میشوند.هم چنین نمونه 610

اسبی FH16و سری ADRبا موتورهای 420اسبی تولید میشوند.(سری ADR مجهز به سامانه ضد جرقه ولوو

هستند و برای حمل مواد نفتی و خطرناک مورد استفاده قرار میگیرند) ومدل ارزشمندNH12 که با اینکه قابلیت

های زیادی دارد و با فرهنگ ایرانی شباهت های زیادی دارد اما هیچ تبلیغی نداردو به هر فروشگاه ولوو که

مراجعه کنید فقط FH معرفی میشود.کامیون سازی ولوو یکی از معدود سازندگانی است که به مشتریان ایرانی

نهایت احترام را گذاشته و به همین دلیل در وبسایت رسمی ولوو بخش فارسی مخصوص کاربران ایرانی را راه

اندازی کرده که انصافا اطلاعات بسیار مناسبی به فارسی ارائه میدهد اما هنوز هم به نظر من کامل


نیست.پیشنهاد میکنم حتما سر بزنید.امیدوارم همان طور که به اطلاع رسانی اهمیت میدهند در زمینه تولید

محصولات جدید مطابق با خواست ایرانی(کشنده دماغدار اتاق بلند) با آپشن های ایمنی بیشتر هم فعال تر

شوند و کیفیت محصولات خود را همیشه به روز نگه دارند.موردی که این روزها برخی به آن ایراد میگیرند و همین

طور نظارت بیشتری به نمایندگیهای خود در ایران داشته باشند
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تاریخچه شرکت زامیاد بر اساس یك اعتقاد باستانی فرشته ای در آسمان نگهبانی از پاكی ها را عهده دار است و زمبن را در برابر الودگیها حفظ می كند، ایرانیان باستان این فرشته و 28ام هر ماه شمسی را زامیاد نام نهادند.شركت خودرو سازی زامیاد تولید كننده انواع خودروهای تجاری هم اینك با وسعتی بالغ بر 000/250 متر مربع و در دو مجموعه تولیدی عمده با بیش از 2000 نفر پرسنل فعالیت می كند . زامیاد در سال 1342 به همراه كارخانه های زر و رادیاتور در محل سه راه آذری به نام گروه صنعتی رنا تاسیس و به عنوان اصلی ترین كارخانه این گروه فعالیت های خود را با ساخت و مونتاژ انواع خودرو های بنزینی و گازوئیلی، مطابق با استانداردهای بین المللی آغاز نمود و برای گسترش و ارتقاء كیفی محصولات در سال 1350 از سه راه آذری به محل فعلی شركت (كیلومتر 15 جاده قدیم كرج) انتقال و فعالیت و تولیدات خود را ادامه داد.
تاسیس كارخانه زامیاد در محل سه راه آذری تهران 1342
تولید كامیون ولو مدل N86 با ظرفیت 3 و 4 تن 1342
تولید كامیون ولو مدل N88 در ظرفیتهای 4 و 6و 8 تن 1346
تولید تراكتور ولو مدل VOLVO BM 2650 1348
تولید كامیون مدل F85 1348
تولید وانت نیسان جونیور مدل 2000 با ظرفیت 8/3 1349
انتقال كارخانه به محل فعلی در جاده قدیم كرج 1350
تولید كامیون ولوو مدلهای N10 و N12 در ظرفیت های 19 تا 26 تن 1353
تولید ون نیسان با كاربری آمبولانس 1360
انتقال تولید وانت نیسان جونیور به شركت سایپا 1365
تولید موتورهای Z24 و P40 مربوط به وانت نیسان و نیسان پاترول 1365
تولید گیربكس و كمك گیربكس نیسان جونیور و نیسان پاترول 1369
راه اندازی خط تولید اكسل های جلو و عقب نیسان پاترول 1370
عرضه كامیون های كشنده ولوو در 2 مدل NL10 , NL12 1371
راه اندازی خط تولید گیربكس پیكان 1372
تولید كامیون های جدید ایویكو مدلهای MP330 و MP190 1372
جداسازی بخش تولید قوای محركه از زامیاد و تاسیس كارخانه زامیاد موتور (مگاموتور) 1372
انتقال خطوط تولید و تجهیزات مینی بوس A60.9 ایویكو از شركت خودروسازان به زامیاد 1374
انتقال تولید محصولات ولوو از زامیاد به شركت ایران كاوه (سایپا دیزل فعلی) 1375
بهره برداری از خط تولید مینی بوس A60.9 1375
تولید كامیون ایویكو مدل MP440 با ظرفیت 44 تن و با استاندارد یورو 2 1377
انتقال خط تولید وانت نیسان به زامیاد 1377
راه اندازی خط تولید كامیونت ایویكو مدل C60.9 1378
طراحی و تولید مینی بوس دیزل شهری مدل A80.12 با استاندارد یورو 1 1380
دریافت گواهینامه بین المللی ISO 9002 – 1994 1380
نمونه سازی اتوبوس گازسوز شهری اسكانیا 1380
افزایش فضای تولیدی با راه اندازی سالن تولید اتوبوس و مینی بوس 1381
دریافت گواهینامه بین المللی ISO 9001 – 2000 از شركت DNV 1381
کسب رتبه 35 در یکصد شرکت برتر سال با 93 رتبه جهش نسبت به سال قبل 1382
انتقال كامل عملیات تولید و فروش وانت Z24N از سایپا به زامیاد 1382
نمونه سازی اتوبوس بین شهری زامیاد 1382
نمونه سازی اتوبوس گاز سوز شهری زامیاد 1382
آغاز مجدد تولید كامیون MP440 1382
نمونه سازی اولین وانت دوگانه سوز Z24NB 1382
افتتاح خط تولید مینی بوس گازسوز A60.11 CNG با استاندارد یورو 3 1382
راه اندازی خطوط تولید محصولات ون وكامیونت دیلی Daily با استاندارد یورو 2 1383
راه اندازی خط تولید وانت جدید مدل Z24F 1383
راه اندازی خط تولید وانت دوگانه سوز مدل Z24NB 1383
نمونه سازی اتوبوس LOW FLOOR 1383
آغاز اجرای پروژه زامیاد 2(كاشان) بعنوان بزرگترین پروژه تاریخ زامیاد 1383
راه اندازی خط جدید تولید کامیون درنیمه جنوبی سالن 20000 1383
احداث مركز CMM 1383
احداث ایستگاه سوخت CNG 1383
احداث ساختمانهای پاشش PVC و PMR 1383
احداث ساختمان جدید اداری 1383
نمونه سازی میدی باس DAEWOO 1383
انتقال خدمات پس از فروش وانت زامیاد از سایپا به زامیاد 1383
احداث انبار 20000 متری جدید 1384
بازسازی خط جدید كامیون 1384
بهینه سازی سالن رنگ وانت 1384
نصب و راه اندازی تجهیزات مدرن تست نهایی 1384
كسب رتبه 34 در میان صد شركت برتر 1385
راه اندازی خط دوم وانت با هدف دستیابی به ظرفیت 300 دستگاه در روز 1385
راه اندازی خط تولید مینی بوس دیزل جدید A80.12M 1385
نمونه سازی وانت جدید زامیاد مدل Z24LX 1385
طراحی و نمونه سازی اتوبوس دیزل شهری ایریس باس IRIS BUS 27A 1385
تولید كامیون جدید MP380 1385
تولید كامیون جدید MP720 1385
اخذ گواهینامه نظام مدیریت زیست محیطی بر اساس ISO 14001 – 18001 از DNV 1385
بهره برداری از خط تولید اتوبوس شهری زامیاد 1386
افزایش ظرفیت خطوط وانت به 340 دستگاه در روز 1386
ادامه اجرای پروژه زامیاد 2 با پیشرفت فیزیكی 66% 1386
برنامه ریزی جهت اخذ گواهینامة مدیریت ایمنی و بهداشت OHSAS 18001 از DNV 1386
تولید كامیون جدید یوروكارگو مدلهای MLL180 / MLC180 1386
مذاكره و عقد قراداد جهت تولید مینی بوس دیزل شهری A50.12 1386
تدوین رسالت و اهداف استراتژیك 1386
برنامه ریزی 5 ساله شركت تحت عنوان طرح بسمت 90 1386
دریافت تندیس محصول نمونه 1387
تولید كامیون كمپرسی جدید MLC170 1387
برنامه ریزی جهت تولید ون دوبلوكارگو (فیات) 1387
توافق با مدیریت گروه سایپا جهت مشاركت در پروژة مجتمع خودروسازی زامیاد كاشان 1387
تولید مینی بوس دیزل A50.12 1387
آغاز فاز اول فروش اینترنتی 1387
راه اندازی خط تولید وانت شوكازامیاد مدل Z24LXIB 1387
رونمائی وانت دو دیفرانسیل شوکا 1388



 

Similar threads

بالا