مفاهیم اساسی سیستم های خبره

وضعیت
موضوع بسته شده است.

Reyhane

عضو جدید
مفاهیم اساسی سیستم های خبره :
تفاوت میان الگوریتم ها و هیوریستیک (کشفیات ذهنی):
سیستم های خبره به عنوان یک شاخه هوش مصنوعی مورد توجه قرار گرفته اند چون عمدتاً روش حل مسائل در آن براساس هیوریستیک است و این با روشی که الگوریتم ها برای حل برنامه ها به کار می برند متفاوت است . الگوریتم یک روش گام به گام حل مسئله است . اغلب برنامه های معمولی از روش های الگوریتمی برای حل مسئله استفاده می نمایند . از سوی دیگر هیوریستیک یک مساله را با روش آزمون و خطا و با اتکا به تعدادی منبع برای یک هدف از پیش تعیین شده حل می کند . به عنوان مثال ، یک اتومبیل سواری برای جستجو جای پارک در یک پارکینگ چند طبقه ، الگوریتمی را به کار نمی برد و هیچ گونه تضمینی مبنی بر اینکه یک فضای پارک پیدا کند ، وجود ندارد . راننده ممکن است تا بالاترین طبقه رانندگی کرده و هر سطح را جستجو کند ، ولی باز هم هیچ گونه تضمینی مبنی بر اینکه این روش جواب خواهد داد ، وجود ندارد.
جستجوی فضای حالت :
فضای جستجو به صورت ساختاری سلسله مراتبی که درخت نامیده می شود ارائه می گردد . مثال ، فرض کنید که فروشنده دوره گردی بخواهد مسیری از حالت اولیه a تا حالت نهایی f از میان شبکه راه های نشان داده شده در شکل زیر پیدا کند . این حالات می توانند شهرهای انگلستان را نشان دهند . به عنوان مثال حالت اولیه a می تواند شهر شفیلد را نشان دهد و حالت نهایی f نیز شهر کاردیف باشد .
حالت واسط از قبیل b ،c و غیره ممکن است شهرهایی باشند که در میان این شهر ها قرار دارند مانند منچسر ، بیرمینگام و غیره . تمامی شهرها با حروف بزرگ a،b،c و غیره مشخص شده اند.

از نمودار شبکه راه یک نمودار در ختی می توان ایجاد نمود یک درخت ساختاری ، سلسله مراتبی است که شامل گره ها و شاخه هایی است که گره ها را به هم متصل می کند . از این رو هر گره در نمودار درختی یک شهر را نمایش می دهد و هر شاخه به عنوان یک راه نمایش داده می شود . مسیر راه حل از حالت اولیه در امتداد شاخه های درخت سیر می کند و در گره های علامت گذاری شده به حالت نهایی خاتمه می یابد . توجه کنید که در یک مسئله هوش مصنوعی ممکن است بیشتر از یک راه حل داشته باشیم یعنی بیشتر از یک راه برای رسیدن از حالت اولیه به حالت نهایی وجود داشته باشد.

تکنیک های جستجو :
درک این قضیه مشکل نیست که باور نمائیم فضای جستجو به همان صورت که گره ها افزایش می یابند،سریعاً بزرگ می شود.این امر همیشه در مسائل عمده هوش مصنوعی مثل بازی شطرنج به مثابه مانع بزرگی بوده است.این پدیده انفجار ترکیبی نامیده می شود.انفجار ترکیبی باعث گسترش تکنیک های هیوریستیک شده است.تکنیک های جستجو به دو دسته تقسیم می شوند:
1- جستجو کورکورانه : یک طرح ترتیبی انتخاب شده و تا زمانی که یک راه حل یافت شود و یا فضای جستجو به اتمام برسد مورد استفاده قرار می گیرد.برای مدیریت آن دو روش عمق و پهنا وجود دارد.
2- جستجو هیوریستیک : محدوده خاصی از دانش را برای پیمایش فضای جستجو به کار می گیرند.
 

Ghazal_Moghadam

عضو جدید
سلام
من یه سوال دارم
چطور از الگوریتم ژنتیک برای جستجو استفاده میشه؟ منظورم اینه که چه ساختاری داره؟ جمعیت و کروموزوم ها چطور شکل می گیرن؟
ممنون
 

zahra1386

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام
من یه سوال دارم
چطور از الگوریتم ژنتیک برای جستجو استفاده میشه؟ منظورم اینه که چه ساختاری داره؟ جمعیت و کروموزوم ها چطور شکل می گیرن؟
ممنون

سلام

دوست عزیز سوالتون رو در بخش هوش مصنوعی مطرح کنید.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا