خبرها و تازه های کشاورزی

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
افزايش كشاورزان متكي به اينترنت در آمريكا


بررسي‌هاي جديد نشان مي‌دهد كه استفاده از اينترنت و گجت‌هاي ديجيتالي در ميان كشاورزان آمريكايي افزايش چشمگيري يافته و حرفه آن‌ها با گذشته بسيار متفاوت شده است.
به گزارش سرويس فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كشاورزان آمريكايي به طور فزاينده‌اي از اينترنت استفاده مي‌كنند تا سرعت گردش كار خود را بالا ببرند، تكنيك‌ها و روش‌هاي كشاورزي خود را ارتقاء بخشند، براي محصولات خود بازاريابي كنند، با مشتريان و توزيع‌كنندگان در ارتباط باشند و از الزامات قانوني جديد آگاهي پيدا كنند و آنها را انجام دهند.
طبق گزارش وزارت كشاورزي آمريكا، شمار مزرعه‌هاي متصل به اينترنت در طول يك دهه گذشته 20 درصد افزايش داشته و هم‌اكنون بيش از نيمي از مزرعه‌هاي آمريكا متصل به اينترنت هستند.

در آمريكا بيش از 80 درصد از مردم در منازل خود به اينترنت متصل مي‌شوند و از اين نظر كشاورزان هنوز عقب هستند البته ارزان‌تر شدن دستگاه‌هاي با قابليت اتصال به اينترنت و قابل ‌حمل‌تر شدن آن‌ها به اين افزايش كمك مي‌كند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مدرن ترين گلخانه توليد گل رز كشور در استان البرز به بهره برداري رسيد


معاون توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان البرز روز يكشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: اين گلخانه در روستاي ايقربلاغ شهرستان ساوجبلاغ در زميني به مساحت شش هزار متر مربع و سرمايه گذاري 12ميليارد ريال ساخته شده كه بطور مستقيم در اين گلخانه براي 10نفر ايجاد شغل شده است.
'عباسعلي عامري' افزود: هفت ميليارد ريال از اعتبارات ساخت اين گلخانه از طريق تسهيلات و پنج ميليارد ريال نيز آورده شخصي است و پيش بيني مي شود كه در اين گلخانه سالانه 780 هزار شاخه گل رز در 15رقم مختلف از جديدترين ارقام بذر وارداتي رز هلندي توليد شود.
وي با اشاره به شاخصه هاي منحصر به فرد اين گلخانه در سطح كشور اظهار داشت: در اين گلخانه از آخرين امكانات موجود در گلخانه هاي دنيا استفاده شده است.
عامري ، استفاده از آخرين سيستم هاي كشت مدرن، اتوماسيون گلخانه و تنظيم اقليم گلخانه و آبياري و كوددهي را از ديگر شاخصه هاي آن برشمرد و گفت: همچنين استفاده از سيستم گرمايشي پاگرما از ديگر شاخصه هاي منحصر به فرد در اين گلخانه است كه با استفاده از اين سيستم حدود 35تا 40درصد در مصرف انرژي نسبت به ديگر گلخانه ها كاهش مصرف ديده خواهد شد.
عامري با اشاره به عملكرد توليد در ديگر گلخانه ها افزود: در گلخانه هاي ديگر در هر متر مربع حدود 75 شاخه گل و در يكي از گلخانه هاي تقريبا مدرن حدود 95شاخه گل در هر مترمربع توليد مي شود در حاليكه پيش بيني مي شود كه در اين گلخانه در هر مترمربع 130شاخه گل رز توليد شود.
معاون توليدات گياهي جهاد كشاورزي استان البرز يادآور شد: توليدات اين گلخانه در سطح استان و كشور توزيع خواهد شد ولي با توجه به اينكه در اين گلخانه از جديدترين ارقام رز هلندي استفاده شده امكان توليد گل استاندارد براي صادرات نيز فراهم است.
 

"Amir masoud"

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کاهش آلودگیهای نفتی خاک با استفاده از باکتریها و گیاهان

محققان دانشگاه شهرکرد با همکاری پژوهشکده ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری طی اجرای پروژه تحقیقاتی موفق شدند با استفاده از برخی گیاهان و ریز جانداران روشی برای کاهش آلودگیهای نفتی از خاک ارائه دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، سعیده رجایی- مجری طرح در این باره گفت: این طرح تحقیقاتی با عنوان "زیست پالایی خاکهای آلوده به هیدروکربن های نفتی توسط برخی گیاهان و ریزوباکترهای بومی" در حوزه نفتی جنوب غرب کشور با همکاری پژوهشکده ملی مهندسی ژنتیک اجرایی شد.
وی آلودگی سنگین اجزای زیست بوم به نفت خام و مشتقات آن را یکی از جدی ترین مشکلات و تهدید‌های زیست محیطی در کشور به ویژه در مناطق نفت خیز جنوبی دانست و اظهار داشت: این آلودگی کاهش کیفیت محیط زیست و در نهایت تخریب زیست بوم را به دنبال خواهد داشت از این رو زیست پالایی همواره یکی از راهکارهای مناسب و عملی برای پاکسازی هیدروکربنهای نفتی از محیط محسوب می شود.

رجایی استفاده از پتانسیل موجودات زنده در حذف و یا کاهش آلاینده های نفتی را موثرترین روش برای حذف آلاینده های نفتی نام برد و اضافه کرد: برای این منظور تحقیقاتی با هدف زیست پالایی خاکهای آلوده به هیدروکربن های نفتی توسط برخی گیاهان و ریز باکتریهای بومی در میدان نفتی مارون در استان خوزستان اجرایی شد.

مجری طرح با اشاره به نتایج این تحقیقات خاطرنشان کرد: نتایج نشان می دهد در نواحی آلوده به نفت خام جنوب کشور گونه های باکتریایی وجود دارند که به سبب حضور طولانی مدت نفت در این مناطق قابلیت تجزیه کنندگی نفت را کسب کرده اند و استفاده از این جدایه ها توام با کشت گیاهانی همچون تیره Poaceae موجب افزایش پویایی تجزیه نفت خام می شود.

این محقق یادآور شد: بر اساس شواهد به دست آمده از این مطالعه، گیاه پالایی توام با تجزیه میکروبی با استفاده از گیاهان و باکتریهای بومی می تواند یک تکنیک عملی، کاربردی و کارآمد برای پاکسازی خاکهای آلوده به نفت خام و مشتقات نفتی باشد.

تهران:۱۳:۱۳ , ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
 

"Amir masoud"

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تولید قهوه بدون کافئین با استفاده از پسته

محققان موفق شده اند از نوع خاصی پسته قهوه ای تولید کنند که کاملا سالم و بدون کافئین است و می تواند جایگزینی سالم برای این نوشیدنی گرم محبوب در جهان شود. به گزارش خبرگزاری مهر، این سئوال که آیا امکان تولید قهوه بدون کافئین وجود دارد سالها است که ذهن تولید کنندگان قهوه را به خود مشغول کرده است. در عین حال تحقیقات برای تولید قهوه بدون کافئین معمولا ناموفق بوده و منجر به تولید قهوه هایی شده است که نه تنها کافئین ندارند، بلکه طعم آن نیز از بین رفته است.
اکنون دانشمندان اعلام کرده اند با استفاده از نوعی خاص از دانه های پسته موفق به ابداع راه حلی عملی برای تولید قهوه بدون کافئین شده اند. به گفته این دانشمندان برشته کردن آرام میوه نوعی درخت پسته که میوه های آن نسبت به پسته های معمولی ریزتر است، می تواند ماده ای با طعم قهوه اما ارزانتر از آن و بدون وجود کافئین تولید کند.
محققان دانشگاه یورک معتقدند پسته از نشانه های شیمیایی مشابه قهوه برخوردار است و این به آن معنی است که این میوه می تواند طعم و بوی مشابه با قهوه را به وجود آورد. این محققان پسته ها را برای 20 دقیقه در حرارت 200 درجه برشته کرده و مشاهده کردند این دانه ها نشانه های شیمیایی مشابه دانه های قهوه را از خود بروز دادند. حرارت دادن منجر به ایجاد مقادیر زیادی از مواد شیمیایی شود که در دانه های پسته بویی مشابه بوی قهوه ایجاد می کند.
آزمایش بر روی طعم این قهوه پسته ای نیز نسبتا موفقیت آمیز بوده است، بوی این ماده جدید کاملا مشابه بوی قهوه است اما طعم آن ترکیبی از بوی پسته، درخت کاج، بوی قهوه و پلاستیک بوده است. همچنین نوشیدنی که از دانه های پسته به وجود می آید بسیار روغنی بوده و نمی توان شیر یا خامه را با آن ترکیب کرد.
بر اساس گزارش تلگراف، محققان امیدوارند با ایجاد تغییراتی در شیوه تفت دادن دانه های پسته بتوانند میزان روغن این دانه ها را کاهش داده و با تصحیح طعم آن بتوانند این قهوه بدون کافئین را به تولید انبوه برسانند.

_________________
 

tnttn

عضو جدید
فارغ‌التحصیلان کشاورزی سرباز سازندگی می‌شوند:




خبرگزاری فارس: مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: 170 نفر از فارغ‌التحصیلان ‌بومی بخش کشاورزی استان، به عنوان سربازان سازندگی در سال‌جاری به کار گرفته ‌شدند.
-------------------------------




به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علی رخ‌افروز صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش سربازان سازندگی در مراکز جهادکشاورزی و مناطق دورافتاده استان اظهار داشت: استفاده از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف بخش کشاورزی بومی، در امر سربازان سازندگی به عنوان مروجان بخش کشاورزی و اعطا اختیارات نظارتی بر روند امور تولیدی در بخش‌های مختلف، در سال جهاد اقتصادی، کاهش هزینه‌های اجرایی و استفاده بهینه از تخصص و توان موجود در اجرای هرچه بهتر برنامه‌های تعریفی را در برداشته و می‌تواند بخشی از مشکلات اجرایی را با هزینه کرد حداقل، برطرف سازد.
وی همچنین از برگزاری جلسه توجیهی برای 36 نفر از سرباز سازندگی توسط این مدیریت که جدیداً جذب شده‌اند، در مرکز آموزش جهاد کشاورزی استان خبر داد و افزود: در این نشست، وظايف عمومی و تخصصی سربازان سازندگی برای آنان تشریح و به سؤالات آنان پاسخ کافی ارائه شد.
رخ‌افروز با اشاره به فعالیت مستمر حدود 170 نفر سربازان سازندگی در مراکز جهاد کشاورزی استان گفت: این سربازان، در 54 مرکز جهادکشاورزی بخش و دهستان، به صلاحدید و سنجش نیاز مرکز و بومی محلی، به کار گرفته می‌شوند و دوران خدمت سربازی را پس از گذراندن دوره آموزشی در مراکز نظامی، به عنوان سربازان سازندگی در امر کشاورزی خدمت می‌کنند که علاوه بر ارائه خدمات فنی به تولیدکنندگان و بهره‌برداران روستایی خودشان نیز تجربه عملی در بخش کشاورزی را فرا می‌گیرند.
 

tnttn

عضو جدید
دستیابی دانشمندان به فناوری پرورش گیاه در مریخ :

-------------------------------


فضانوردان بر این باورند که می‌توانند در نخستین اعزام همراه با سرنشین به مریخ، به کشت گیاه در گلخانه در آن سیاره بپردازند.

مهیا کردن منابع غذایی برای انسان‌ها در مریخ یکی از چالش‌های بزرگ ناسا در اعزام انسان به مریخ است. اکنون دانشمندان می‌گویند توانسته‌اند به فناوری ایجاد گلخانه به منظور تأمین سالاد و سبزیجات فضانوردان در مریخ دست یابند.

دانشمندان ناسا انتظار دارند که نخستین مأموریت خود با سرنشین انسانی به مریخ را تا سال 2030 به انجام برسانند.

به گزارش ساینس دیلی، «مایا کوپر» مدیر آزمایشگاه سیستم‌های غذایی ناسا می‌گوید: برای یک مأموریت 5 ساله، سه هزار و 175 کیلوگرم غذا برای هر فرد نیاز است. این میزان مواد غذایی مانعی بزرگ برای اعزام انسان به مریخ ایجاد می‌کند؛ در نتیجه اکنون دانشمندان درصدد توسعه روشی هستند تا بتوانند محصولات کشاورزی را به مریخ بفرستند و امکان رشد را در آن سیاره فراهم کنند. این کار نیازمند ارتقاء پیشرفت در سیستم‌ فضاپیماها و ایستگاه‌ فضایی بین‌المللی است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
صادرات محصولات كشاورزي در دولت نهم و دهم به 21 ميليارد دلار رسيد
به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني دولت، 'صادق خليليان' در ديدار با رهبر معظم انقلاب افزود: صادرات محصولات كشاورزي در برنامه سوم 6 ميليارد دلار بود كه در سال‌هاي 84 تا كنون به 21 ميليارد دلار رسيده است.
وزير جهاد كشاورزي به توليد 107 ميليون تن محصولات كشاورزي در سال 89 و رشد پانزده درصدي توليد محصولات كشاورزي نسبت به سال 88 اشاره كرد و گفت: در توليد گندم هم اكنون به توليد پايدار دست يافته‌ايم و صادرات 2 ميليون تن گندم در سال جاري نيز در برنامه ها قرار گرفته است.
وي با اشاره به افزايش توليد برنج در سال گذشته گفت: توليد محصول برنج در سال گذشته به دو ميليون و 230 هزار تن رسيد.
خليليان اظهار داشت: دستيابي به خودكفايي در توليد برنج تا 2 سال آينده از جمله برنامه هايي است كه در وزارت جهادكشاورزي دنبال مي‌شود.
وزير جهادكشاورزي همچنين به افزايش كيفيت برگ سبز چاي كشور اشاره كرد و افزود: افزيش توليد كيفي برگ سبز چاي به گونه اي است كه 31 درصدي چاي توليدي در سال جاري با كيفيت درجه يك توليد شده است.
خليليان در گزارش خود همچنين از افزايش چهل درصدي توليد ابريشم در سال جاري خبر داد.
وزير جهادكشاورزي به توسعه زيرساختهاي آب و خاك در بخش كشاورزي و افزايش اراضي تحت پوشش آبياري تحت فشار و سامانه آبياري مدرن نيز اشاره كرد.

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
65 درصد از فارغ‌التحصیلان جهادکشاورزی جذب بازار کار می‌شوند

رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی به روستازادگان برای تحصیل در موسسه یارانه شهریه تحصیلی می‌پردازد، گفت: بیش از 65 درصد از فارغ التحصیلان این موسسه جذب بازار کار می‌شوند.
به گزارش خبرنگار مهر، علینقی سرپناه امروز دوشنبه در نشستی خبری در پاسخ به پرسش مهر درباره میزان جذب فارغ التحصیلان بخش کشاورزی در حوزه اشتغال بیان کرد: براساس آخرین آمار ارایه شده 65.8 درصد از فارغ التحصیلان این بخش جذب بازار کار شده اند و همچنین 84 درصد پذیرش موسسه از بومی های همان منطقه بوده است.
وی با اشاره به اختصاص یارانه به فرزاندان روستائیان و کشاورزان، بیان کرد: یکی از اهداف موسسه جذب فرزندان کشاورزان و روستاییان برای ادامه تحصیل دررشته های علمی کاربردی بخش کشاوری است تا آنها ضمن فراگیری دانش روز پس از فارغ التحصیلی به کار بر مزارع خود بپردازند.
رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی به اختصاص یارانه به این افراد اشاره کرد و گفت: با موافقت وزیر جهاد کشاورزی به روستازادگان و کشاورززادگان یارانه شهریه تحصیلی پرداخت می شود.
سرپناه درباره میزان جذب دانشجو در سال تحصیلی جدید، گفت: امسال در رشته های کاردانی پیوسته و ناپیوسته علمی کاربردی بخش کشاورزی 27 هزار و 7502 نفر پذیرش می شوند که پذیرفته شدگان در 63 رشته و 790 کدرشته و در 65 مرکز آموزش عالی جهاد کشاورزی در کشور ادامه تحصیل می دهند.
رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی به رشته های کاردانی پیوسته علمی کاربردی کشاورزی اشاره کرد و افزود: 2 رشته از رشته های علوم زراعی و باغی در 20 دوره و در 14 مرکز آموزش جهاد کشاورزی با ظرفیت پذیرش 800 نفر دانشجو برگزار می شود و این دوره ها خاص دیپلمه ها ی فنی و حرفه ای و کاردانش بخش کشاورزی است.
سرپناه با اشاره به 9 گروه تخصصی در موسسه، اظهار اشت: در این موسسه گروه های منابع طبیعی و آب و خاک، علوم دامی، علوم باغی، علوم زراعی، دامپزشکی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، فنی مهندسی و ماشین های کشاورزی، شیلات و آبزیان و مدیریت برگزار می شود.
سرپناه درباره زمان ثبت نام آزمون، بیان کرد: ثبت نام آزمون این دوره ها از 6 شهریور آغاز شده است و تا 13 همین ماه ادامه پیدا می کند و آزمون هم 8 مهرماه سال جاری برگزار می شود. وی تاریخ برگزاری دوره های پودمانی را هم از 20 شهریور تا 27 شهریورماه اعلام کرد.

 

tnttn

عضو جدید
ساخت درختان مصنوعي با قابليت جذب روزانه يک تن گاز گلخانه اي:


محققان بر اين باورند که درختان مصنوعي بهترين راه نجات زمين، مقابله با گرماي جهاني و کاهش اثرات گلخانه اي دي اکسيد کربن اتمسفر هستند و به همين علت در تلاشند تا دولت ها و شرکت ها را براي سرمايه گذاري در اين بخش تشويق کنند.به گزارش مهر، اين درختان مصنوعي که از نظر ظاهري تفاوت چنداني با پانل هاي خورشيدي ندارند براي جذب دي اکسيد کربن از هوا از يک واکنش شيميايي بهره مي گيرند. به طوري که اگر يک درخت بلوط در طول يک سال بتواند يک تن گاز گلخانه اي را جذب کند يک درخت مصنوعي قادر است در طول يک روز به اين هدف برسد.به گفته انجمن مهندسان انگليس، درختان مصنوعي بهترين راه براي مبارزه با تغييرات آب و هوايي هستند. در اطلاعيه اين انجمن متشکل از 35 هزار متخصص آمده است: دولت ها و شرکت ها بايد روي تامين بودجه اين فناوري تمرکز کنند.اين درختان مصنوعي به سادگي قابل ساخت هستند و مي توانند در هر مکاني براي مثال در حاشيه جاده ها و بزرگراه ها و يا در مزارع توربين هاي بادي نصب شوند.اين درختان پانل هايي در ابعاد مختلف از يک تا 10 متر مربع و محتوي هيدروکسي سديم هستند. زماني که اين ماده در تماس با دي‌اکسيد کربن قرار مي گيرد يک واکنش شيميايي را بر مي انگيزد که در آن، گاز گلخانه اي حذف و کربنات سديم توليد مي شود.
 

tnttn

عضو جدید
تولید کود آلی از ضایعات چوب در تبریز:




رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: در راستای گسترش و نهادینه‌سازی تفکر خاک سالم، غذای سالم و جامعه سالم سیاست حمایت از تولید کودهای آلی از ضایعات کشاورزی انجام می‌گیرد.



به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، مسعود محمدیان در حاشیه بازدید از مجتمع تولید کود آلی شرکت کبریت ستاره ممتاز تبریز، یکی از چالش‌های جدی فرآروی جوامع امروز را مسئله سلامت و کیفیت مواد غذایی مصرفی دانست و اظهار کرد: نگرانی از وجود باقیمانده‌های سموم دفع آفات نباتی، آنتی‌بیوتیک‌ها، کودهای شیمیایی، مواد نگهدارنده و غیره پیامدها و مشکلات زیست محیطی فراوانی را به وجود آورده که به عقیده صاحبنظران و کارشناسان، سلامت و بهداشت جامعه را به طور جدی مورد تهدید قرار داده است از این رو طی سال‌های اخیر تمایل به مصرف محصولات غذایی دامی و کشاورزی حاصل از کشاورزی ارگانیک فزونی یافته و روز به روز نیز در حال افزایش است.
وی رویکرد به کشاورزی ارگانیک و استفاده از کودهای آلی همچون کودهای دامی، کمپوست و یا تلفیقی از چند روش ذکر شده به جای کودهای شیمیایی، آفت‌کش‌ها و افزودنی‌های شیمیایی مصنوعی را عمده‌ترین سیاست سازمان جهاد کشاورزی استان برای تولید محصول سالم عنوان کرده و افزود: با بهبود تغذیه گیاه که عمدتاً با مصرف بهینه کودها مخصوصاً کودهای ریزمغذی، زیستی و آلی در خاک سالم در مزرعه تحقق می‌یابد، علاوه بر افزایش کمّی و کیفی محصولات کشاورزی، کمبودها برطرف شده، وضعیت تغذیه‌ای مردم اصلاح و به دلیل افزایش ایمنی بدن نیاز به انواع داروها در کشور به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.
محمدیان با بیان اینکه با انجام این امر مهم علاوه بر صرفه‌جویی ارزی، اشتغال وسیعی در کشور از طریق راه‌اندازی کارخانه‌های تولید کودهای زیستی، آلی و ریزمغذی ایجاد می‌شود، ادامه داد: شرکت کبریت‌سازی ستاره ممتاز تبریز موفق شده ضایعات چوب صنوبر و بید مورد استفاده برای تولید کبریت را که 85 سال دور ریخته و می‌سوزاند و آلودگی زیست محیطی ایجاد می‌کرد تبدیل به کود آلی ارگانیک کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تولید آزمایشی کود آلی در این شرکت نتیجه بخش بود، افزود: جواب آزمایشات و آنالیز انجام شده نشان دهنده وجود عناصر مورد نیاز گیاهان و درختان ( عناصر ماکرو ومیکرو) به میزان کافی که به صورت تدریجی در محیط ریشه آزاد شده و به مصرف نهاده‌ها می‌رسد، بود.
وی با بیان اینکه با استفاده از کودهای آلی، مدت نگهداری رطوبت خاک افزایش می‌یابد، ادامه داد: با حفظ رطوبت خاک در کشاورزی ارگانیک، مصرف آب کشاورزی کاهش یافته و می‌توان در زمان خشکسالی، از آب‌های موجود استفاده بهینه کرد.
کارشناس پرورش قارچ‌های خوراکی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این بازدید با بیان اینکه کود تولیدی در این شرکت، پاستوریزه شده و بدون بو و قابل استفاده در ادارات و منازل است، گفت: کود تولیدی، تامین‌کننده محیط اسیدی در خاک‌های آهکی، تثبیت کننده خاک باغات و تامین کننده عناصر غذایی میکرو و ماکرو مورد نیاز درختان و گیاهان مثل آهنFe، روی Zn، بورB، مس CU، منیزیم Mg، منگنزMn، کادیمCd، ازت N، پتاس K و فسفرP خواهد بود.
فرهاد صحرانورد، جذب مستقیم توسط ریشه، تحریک ریشه‌زایی به خاطر ماده جبرلین موجود در پوست درختان صنوبر و بید و حفاظت تارهای حساس ریشه در برابر آسیب نمکی را از فواید این نوع کودهای آلی عنوان کرده و افزود: بهبود ساختار خاک بایر و خاک‌های سنگین ( افزایش خلل و فرج خاک‌های رسی )، استفاده در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات زراعی و باغی، بهبود وضعیت بافری خاک برای جلوگیری از تغییرات سریع محیطی، تولید کود آلی گوگردی پودری، اصلاح PH خاک باغات، مزارع و گلخانه‌های خاکی، تحریک‌کننده فعالیت‌های میکرو ارگانیسم‌های مفید خاک، افزایش مدت نگهداری رطوبت خاک، افزایش بازده محصولات کشاورزی و کاهش تعداد دفعات کودپاشی در طول سال از جمله فواید و برکات بهره‌مندی از کودهای آلی تولید شده از ضایعات درختان صنوبر و بید خواهد بود.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دانشمندان در اقدامي براي تقليد از فتوسنتز گياهان و برخي از باكتري‌ها، موفق به ساخت سيستم خانگي برداشت نور (LHS) شدند.
به گزارش سرويس علمي ايسنا در سيستم برداشت نور طبيعي (به طور مثال در باكتري‌ها و يا برگ گياهان)، كه متشكل از مولكول‌هاي چيده شده در كنار هم هستند، به نحوي كارآمد، نور خورشيد را متراكم كرده و انرژي را به مركز واكنش سيستم انتقال مي‌دهند. اما در يك سيستم برداشت نور ساختگي (برگ مصنوعي) تلاش مي‌شود با استفاده از مولكول‌هاي رنگ كاربردي، مشابه اين كار را انجام دهد.
در اين سيستم ، آرايش مولكولي با فاصله بين مولكولي مناسب براي دستيابي به حدود صد در صد بهره‌وري انتقال انرژي از اهميت بسزايي برخوردار است.
آرايش منظم مولكول‌ها منجر به بالا رفتن ميزان بهره‌وري انتقال انرژي برانگيخته شده تا حدود صد در صد مي‌شود.
نتايج اين تحقيقات در شماره اخير Journal of the American chemical society انتشار يافته است.
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور خبر داد:

واگذاری کانون هماهنگی فرآوری آبزیان به تحقیقات شیلات


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: پژوهش و تحقیقات

مسئولیت کانون هماهنگی فرآوری آبزیان به موسسه تحقیقات شیلات واگذار شد.

رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: در جشنواره ملی علم تا عمل حدود 10 کانون جدید هماهنگی دانش و صنعت آبزی پروری ابلاغ شد که با توجه به آنکه توسعه مصرف فرآورده های شیلاتی جزو اولویتها محسوب می شود، فرآوری آبزیان در دستور کار قرار گرفت.
دکتر عباسعلی مطلبی افزود: در این جشنواره 10 کانون جدید در زمینه هماهنگی دانش و صنعت آبزی پروری ابلاغ شد که یکی از آنها در زمینه فرآوری آبزیان است.
وی خاطرنشان کرد: تمامی صنایع تبدیلی سازمان شیلات، دامپزشکی، انجمنهای علمی و تخصصی، اتحادیه ها، سازمانهای نظام مهندسی و دامپزشکی، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی از جمله اعضای این شورا محسوب می شوند که قرار است نقشه راهی در جهت افزایش فرآوری آبزیان را ارائه کند.
مطلبی ادامه داد: پس از مشخص شدن اعضای شورای هماهنگی، لیست آنها به معاونت ریاست جمهوری پیشنهاد می شود و حکم 19 نفره آنها صادر خواهد شد.

ارائه طرح تولید نان مغزدار ماهی در جشنواره علم تا عمل
این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به اهمیت بازار شیلات و کیفیت محصولات شیلاتی و افزایش تنوع در این محصولات قرار است کانون هماهنگی دانش و صنعت فرآوری آبزیان به فعالیت بپردازد.
وی یادآور شد: در این جشنواره پنج دستاورد تحقیقاتی در زمینه های تولید کیت تشخیص بیماری لکه سفید میگو، تولید پپتون از باقیمانده ماهیان دریایی و پرورشی با هدف ایجاد محیط کشت باکتریایی، طرح تولید نان مغزدار ماهی (اشترودل ماهی)، طرح مولدسازی و تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری و طرح استفاده از شیرابه های کود گاوی و کاربرد آن در آبزی پروری در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.
گفتنی است، واگذاری این کانون امروز در حاشیه جشنواره ملی علمی تا عمل به این موسسه واگذار شد./

خبرنگار: مژگان ستار
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
35 درصد یارانه کود باید به کودهای آلی و زیستی اختصاص پیدا کند

35 درصد یارانه کود باید به کودهای آلی و زیستی اختصاص پیدا کند

عضو هیات مدیره انجمن کودهای زیستی:

35 درصد یارانه کود باید به کودهای آلی و زیستی اختصاص پیدا کند


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: تشکلهای غیردولتی

دولت مکلف به اختصاص 35 درصد از اعتبارات نهاده های کشاورزی به کودهای آلی و زیستی است.

عضو هیات مدیره انجمن کودهای زیستی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: در مصوبه ای که برای پرداخت یارانه به بخش کشاورزی توسط دولت منتشر شد، پرداخت یارانه به کودهای آلی و زیستی نیز در کنار کودهای شیمیایی مورد تصریح قرار گرفته است.
لازمی زاده افزود: بر اساس تصریح ماده 104، 60 و 65 قانون برنامه پنجم توسعه دولت موظف است طی سال جاری 35 درصد اعتبارات اختصاص یافته به کود را به کودهای آلی و زیستی پرداخت کند.
وی خاطرنشان کرد: در مصوبه دولت برای اختصاص یارانه به بخش کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده نسبت به توزیع و قیمت فروش انواع کود با رعایت صرفه و صلاح دولت از محل تولیدات داخلی، یارانه های اختصاصی را پرداخت کند.
لازمی زاده ادامه داد: در برنامه پنج ساله چهارم نیز دولت متعهد شده بود 10 درصد از اعتبار کودهای شیمیایی را به بخش آلی و زیستی اختصاص دهد که به علت عدم تخصیص کامل، اعتباری به این بخش پرداخت نشد.
وی تصریح کرد: اما بر اساس تکالیف تصریح شده مجلس به دولت در برنامه پنجم توسعه، باید 35 درصد اعتبارات کودهای کشاورزی به کودهای آلی و زیستی اختصاص پیدا کند.

پرداخت سهم کودهای آلی و زیستی لازم الاجراست
فعال بخش خصوصی از برگزاری جلسات مشترک این اتحادیه با اعضای کمیسیون کشاورزی خبر داد و یادآور شد: در جلسه ای که با حضور فعالان بخش خصوصی و وزیر جهاد کشاورزی و رییس کمیسیون کشاورزی برگزار شد، دولت مکلف شد نسبت به پرداخت سهم کودهای آلی و زیستی مطابق با بودجه سالانه اقدام کند.
لازمی زاده تاکید کرد: کودهای آلی و زیستی که اکنون در کشور تولید می شود، پاسخگوی نیاز کشور است و با تقویت و حمایت واحدهای تولیدکننده، امکان افزایش تولید نیز وجود دارد.
گفتنی است، در جزئیات مصوبه جدید هیات وزیران برای یارانه نهاده ها و عوامل تولید کشاورزی به استناد اصل 138 قانون اساسی و جدول ردیف 520000 اعتبارات نهاده ها و عوامل تولید در طول سال جاری لازم الپرداخت شده است./


iana.ir
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
محققان دانشگاهي موفق به استخراج نانوسلولز از کاه گندم شدند

محققان دانشگاهي موفق به استخراج نانوسلولز از کاه گندم شدند

پژوهشگران دانشگاه تربيت مدرس، موفق به استخراج نانوکريستال‌هاي سلولزي از کاه گندم - يکي از ضايعات کشاورزي- شدند.
به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، دکتر ربيع بهروز، عضو هيات علمي و معاون پژوهشي دانشکده‌ي منابع طبيعي دانشگاه تربيت مدرس اظهار كرد: امروزه استفاده از منابع تجديدشونده، از جمله مواد «ليگنوسلولزي» مورد توجه بسياري از سرمايه گذاران و صاحبان صنايع قرار گرفته ‌است. سلولز، نوعي پليمر طبيعي داراي ساختار ميکروفيبريلي بسيار منظم است که پيوسته از طريق گياهان و بعضي جانوران در حال توليد است. موضوع مورد پژوهش ما در ارتباط با استخراج اين نانوساختارهاي منظم و بررسي ويژگي‌هاي آنها بوده‌ است.
وي افزود: در کشورمان به غير از چوب، منابع «ليگنوسلولزي» فراوان و متنوعي از جمله ساقه‌ي گياهان زراعي وجود دارد. ساليانه مقادير قابل ملاحظه‌اي از کاه گندم توليد، و متأسفانه تنها ميزان کمي از آن در مواردي با ارزش افزوده‌ي کم استفاده مي‌شود و بقيه به ‌طور عمده سوزانده شده که البته اين عمل منجر به آلودگي زيست محيطي نيز مي‌شود. اين تحقيق قابليت استفاده از اين ضايعات «ليگنوسلولزي» کشاورزي را براي توليد ماده‌اي با کاربردهاي بسيار گسترده و مهم بررسي مي‌کند.
بهروز تاكيد كرد: در اين تحقيق، نحوه‌ي استخراج، خواص سلولز و تاثير شرايط هيدروليز روي توليد نانوکريستال سلولز از کاه گندم (يکي ضايعات کشاورزي)، بررسي شده‌ است.
وي در مورد نحوه‌ي استخراج نانوسلولز خاطرنشان كرد: در اين پژوهش، استخراج و خالص‌سازي سلولز با دو روش دو مرحله‌اي متفاوت انجام شد، مرحله‌ي اول اين دو روش، متفاوت و شامل ليگنين‌زدايي اسيد/قليا و فرايند سودا-آنتراکينون بود و مرحله‌ي دوم شامل استخراج هولوسلولز و سلولز براي هر دو روش مشابه بود. خلوص نمونه‌هاي سلولز به‌ دست آمده، به کمک دو روش طيف‌سنجي مادون قرمز (FTIR) و آناليز وزن‌سنجي حرارتي (TGA) و درجه‌ي کريستاليته‌ي سلولز با پراش پرتو‌ي ايکس (XRD) آناليز شدند.
بهروز افزود: سلولز با درجه‌ي کريستاليته‌ي بالاتر، به ‌منظور توليد نانوکريستال انتخاب، و در شرايط فرايندي تحت هيدروليز قرار گرفت. در نهايت مورفولوژي، توزيع قطر و بازده نانوکريستال‌ها با تصويربرداري ميکروسکوپ الکتروني (SEM و TEM) بررسي شد.
وي تصريح كرد: نتايج بررسي‌ها، حاکي از آن است که نانوسلولز به ‌دست آمده از يکي از روش‌ها داراي خلوص بيشتري است، اما داراي درجه کريستاليته‌ي پايين‌تري است. نتايج حاصل از تصاوير SEM و TEM به‌ دست آمده هم نشان داد که شکل و مورفولوژي نانوکريستال‌ها در شرايط، مي‌تواند کروي، ميله‌اي و يا ترکيبي از اين دو باشد. همچنين بر اساس نتايج به ‌دست آمده، عوامل فرايندي روي بازده و گستردگي پراکنش قطر ذرات تاثيرگذار است که البته مورفولوژي و پراکنش در عملکرد اين نانوذرات در کاربردهاي بسيار موثر هستند.
دکتر بهروز و همکارانش چند کار مرتبط با اين پژوهش در زمينه‌ي استخراج نانوکريستال‌هاي سلولزي از ديگر ضايعات سلولزي از جمله کاغذهاي باطله را با روش‌هاي معمول و ابتکاري انجام داده‌اند که نتايج آن به ‌زودي منتشر خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، نانوذرات سلولزي به ‌دليل دارا بودن ويژگي‌هاي منحصربه‌ فرد مقاومتي‌ و نيز طبيعي بودنشان، کاربردهاي گسترده‌اي در صنايع توليد مواد آرايشي، لوازم پزشکي و الکترونيکي، مواد غذايي، توليد کاغذهاي با کيفيت بالا به‌ ويژه نانوکامپوزيت‌ها دارند.
جزئيات اين پژوهش که در قالب پايان‌نامه‌ي کارشناسي ارشد مريم رحيمي با راهنمايي دکتر ربيع بهروز انجام شده، در مجله‌ي «International Journal of Polymeric Materials» (جلد 60، شماره8، صفحات 541-529، سال 2011) منتشر شده ‌است.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
براي نخستين بار در كشور

براي نخستين بار در كشور

طرح کنترل گياهان نيمه انگل با استفاده از ترکيبات بيولوژيک و صنعتي براي نخستين بار در كشور در جنگل‌هاي ايلام و گرگان عملياتي شد.
دکتر محمدرضا کاوسي، عضو هيات علمي دانشگاه گرگان در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي ايسنا با اعلام اين خبر اظهار كرد: گياهان نيمه انگل با جذب آب و مواد معدني از گياه ميزبان، سبب ضعف فيزيولوژيکي، تغيير فرم تاج درختان، آسيب پذير شدن درختان در مقابل عوامل زنده نظير آفات و بيماري‌ها و غير زنده نظير شرايط نامناسب آب وهوايي، ريزگردها و... شده و در نهايت موجب مرگ درختان ميزبان مي‌شوند.
وي با بيان اين‌که در ايران تاكنون، سه جنس و چهار گونه گياه نيمه انگل شناسايي شده است، افزود: گياه نيمه انگل «لورانتوس» (loranthus sp) در ايران دو گونه دارد كه به نام‌هاي «موخور» و «چشم بلبلي» معروفند و در مناطق رويشي زاگرس بيشتر به درختان پهن برگ بلوط، بادام، بنه، افرا کرکو خسارت وارد مي‌كنند.
عضو هيات علمي دانشگاه گرگان خاطرنشان كرد: گياه نيمه انگل «دارواش» هم در جنگل‌هاي شمال کشور به درختان ممرز، کچف، لور، انجيلي، افرا هيرکاني وليک خسارت وارد مي‌کند كه تحقيقات در مورد کنترل آن در حال انجام است.
کاوسي اضافه کرد: گونه چهارم، «ارس واش» است که ميزبان اصلي آن گونه‌هاي سوزني برگ بوده و در ايران بيشتر در ارتفاعات فوقاني البرز در اطراف ارس ، موجب خسارت به درختان ارس مي‌شود.
وي خاطرنشان کرد: براي کنترل اين گياهان نيمه انگل، تا کنون روش کاربردي وجود نداشته است و در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور از روش قديمي قطع مکانيکي استفاده شده كه متاسفانه تا كنون با صرف هزينه‌هاي زياد، نتواسته اين گياهان را کنترل كند.
کاوسي تصريح کرد: پروژه‌اي تحت عنوان «کنترل گياهان نيمه انگل در کشور»، طي چهار سال ( 1389- 1386) توسط من و همکارانم براي مبارزه با گياهان نيمه انگل «لورانتوس» در جنگل‌هاي ايلام - منطقه گچان- و کنترل «ارس واش» در جنگل‌هاي استان گلستان - چهار باغ گرگان- با استفاده از ترکيبات بيولوژيک شامل جدايه‌هايي از باکتري جداسازي شده از گياه نيمه انگل در منطقه مورد تحقيق و ترکيبات صنعتي با هزينه شخصي انجام شده است.
اين متخصص پاتولوژي جنگل ادامه داد: ترکيبات مورد استفاده به روش اسپري موضعي روي دسته‌هاي گياه نيمه انگل در فصل رويش (بهار و تابستان) به کار رفت و پس از بررسي به عمل آمده و بازديدهاي مستمر، مشخص شد از بين تيمارهاي مورد استفاده از ترکيبات بيولوژيک، دو جدايه و از ترکيبات صنعتي فقط يک ترکيب با تاثير 90 تا 100 درصد موجب خشکيدگي گياهان نيمه انگل در همان سال رويشي و دوره رويشي بعدي شده است.
عضو هيات علمي دانشگاه گرگان به خبرنگار ايسنا گفت: ترکيبات مورد استفاده، موجب خشک شدن گياه نيمه انگل و جوانه زني مجدد شاخه گياه ميزبان (بلوط، افرا کرکو و ارس) در محل غده‌هاي محل استقرار گياه نيمه انگل «لورانتوس» و «ارس واش» شده است.
وي خاطرنشان كرد: تمام ترکيبات مورد استفاده در کنترل گياه نيمه انگل از 15 تا 100 درصد مانع جوانه‌زني مجدد «ارس واش» در سال رويشي بعدي شدند، ولي يک ترکيب صنعتي در دو غلظت، بيشترين تاثير را در کنترل گياه نيمه انگل «ارس واش» داشته است.
اين متخصص پاتولوژي جنگل در تشريح مزاياي روش‌هاي کنترل مورد استفاده در مبارزه با گياهان نيمه انگل «لورانتوس» و «ارس واس» گفت: از جمله اين مزايا مي‌توان به سهولت اجراي روش کنترل، صرفه جويي در زمان و هزينه نسبت به کنترل مکانيکي، تاثير اختصاصي روي گياه نيمه انگل و بدون تاثير به درختان ميزبان، استفاده براي کنترل در تمام مراحل رويشي ميزبان، عدم رويش مجدد گياه نيمه انگل در دوره رويش بعدي (تا فواصل نيم متر از محل استقرار گياه نيمه انگل) به دليل نفوذ در سيستم آوندي ميزبان اشاره کرد.
کاوسي تصريح كرد: در صورت مهيا شدن شرايط، اين آمادگي را داريم كه با مشارکت همکاران پروژه و کارشناسان مناطق مورد اجرا براي کنترل گياهان نيمه انگل «موخور» و «ارس واش» که هم اکنون موجب خشکيدگي و خسارت شديد به درختان در جنگل‌هاي مناطق رويشي زاگرس و ارتفاعات فوقاني البرز مي‌شوند، اقدام كنيم.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
راه حل بهينه بسته‌بندي کاهو با اتمسفر اصلاح شده و پوشش پلي‌اتيلن

راه حل بهينه بسته‌بندي کاهو با اتمسفر اصلاح شده و پوشش پلي‌اتيلن

پژوهشگران علوم و صنايع غذايي دانشگاه تربيت مدرس طي تحقيقي به بررسي شرايط بهينه بسته بندي کاهو در اتمسفر اصلاح شده به منظور افزايش زمان ماندگاري پرداختند. نتايج نشان داد کاهو در اتمسفر اصلاح شده با اکسيژن صد درصد و در پوشش پلي اتيلن با ضخامت 50 ميکرون، تا دو هفته بخوبي نگهداري شده و در پايان زمان ماندگاري در شرايط مذکور، بهترين کيفيت بافت را داراست.
به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، نگهداري مواد غذايي، همواره ذهن بشر را به خود مشغول کرده است، به طوري که طي ساليان دراز روش‌هاي متعدد را به منظور حفظ نيازمندي‌هاي خود به کار گرفته يا ابداع كرده است که مي‌توان به استفاده از انبار سرد، پوشش‌هاي پلاستيکي و اتمسفر اصلاح شده اشاره کرد.
ابراهيم گنابادي، مجري اين طرح تحقيقاتي از دانشگاه تربيت مدرس با بيان اين مطلب اظهار كرد: در اين پژوهش اثر بسته‌بندي کاهو رقم Romain، در اتمسفر اصلاح شده با ميزان اکسيژن بالا؛40 درصد اکسيژن + 15 درصد دي‌اکسيد کربن +45 درصد نيتروژن، 70 درصد اکسيژن + 15 درصد دي اکسيد کربن +15 درصد نيتروژن، 100 درصد اکسيژن و فاقد اکسيژن (خلاء) که به ترتيبG3,G2,G1 وG4 ناميده شدند، در پوشش پلي اتيلن با دو ضخامت 40 و50 ميکرون (به ترتيب P2 و P1) در دماي 4 درجه سانتي‌گراد و به مدت 12 روز بر خصوصيات فيزيکوشيميايي و بيولوژي بررسي شد.
وي در مورد يافته‌هاي اين پژوهش گفت: کمترين مقدار تغيير رنگ، مربوط به نمونه با ترکيب گازي G3 و ضخامت 50 ميکرون بود. در بررسي pH کمترين مقدار نسبت به ديگر نمونه‌ها مربوط به ترکيب گازي G2 و ضخامت 40 ميکرون بود. بيشترين افت رطوبت مربوط به ترکيب گازي G2 در هر دو ضخامت بود. بيشترين درصد کاهش وزن مربوط به ترکيب گازي G3 و ضخامت 40 ميکرون بود و همين شرايط درصد ماده جامد محلول بيشترين کاهش را نشان داد.
گنابادي تصريح كرد: همچنين شمارش کلي ريزسازواره‌ها و شمارش کپک و مخمر در اين نمونه‌ها حداکثر بود. ويتامين ث در ترکيب گازي G3 و ضخامت 50 ميکرون بيشترين ميزان را در انتهاي بررسي از خود نشان داد. نمونه با ترکيب گازي G3 و ضخامت P1 بهترين کيفيت بافت را در پايان زمان ماندگاري داشت.
گنابادي در پايان تاکيد کرد: در نتيجه‌گيري کلي مي‌توان گفت ترکيب گازي G3 و پوشش P1 موثرترين تيمارها در نگهداري کاهو بودند و در اين شرايط مي‌توان کاهو را تا دو هفته بخوبي نگهداري كرد.
اين پژوهش با راهنمايي دکتر زهره حميدي اصفهاني، عضو هيات علمي دانشکده کشاورزي دانشگاه تربيت مدرس انجام شده است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ماسك‌هاي تنفس گياهي نانو آنتي‌باكتريال در كشور توليد شد
محققان يكي از شركت‌هاي فناوري استان لرستان موفق به توليد ماسك‌هاي تنفسي گياهي شدند.
مهندس محمد مقدسي، مديرعامل شركت توليد كننده اين محصول و مجري طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: اين ماسك‌هاي تنفسي نانوآنتي باكتريال در شش رايحه گياهي توليد مي‌شود كه هر كدام داراي خواص درماني ويژه‌اي هستند.
وي با بيان اين كه ماسك‌ تنفسي گياهي براي نخستين بار در دنيا توليد شده است، تصريح كرد: اين ماسك از ورود گاز آلوده جلوگيري كرده، ضد باكتري و ويروس بوده و با توجه به رايحه گياهي، خواص درماني متفاوتي دارند كه مي‌توان به ماسك تنفسي با رايحه اكاليپتوس كه براي درمان سرماخوردگي، آنفلوانزا و يا اسطوخودوس كه براي درمان ميگرن و تقويت اعصاب مؤثر است، اشاره كرد.
مقدسي با بيان اين كه اين ماسك‌ها در شش رايحه گياهي از قبيل اكاليپتوس، آويشن، اسطوخودوس، بابونه و شقايق به توليد رسيده است، خاطرنشان كرد: پيشگيري و درمان بيماري‌ها از اين طريق در مصر باستان به نام آرماتراپي صورت مي‌گرفته است و هم اكنون هم در آمريكا اكثر داروها را از طريق استثمام و حس بويايي به مصرف بيماران مي‌رسانند؛ چراكه درمان بيماري‌ها از اين طريق بسيار مؤثرتر از ديگر روش‌هاي مصرف دارو است.
وي درباره ويژگي‌هاي دارورساني به بيمار از طريق حس بويايي عنوان كرد: به اين وسيله مي‌توان داروها و خواص درماني آنها را به صورت كامل و بدون ضرر به بدن بيمار وارد كرد و همچنين از آنجا كه داروهاي گياهي هيچ منافاتي با بدن انسان ندارد، انتخاب رايحه‌هاي گياهان دارويي مي‌تواند روش مناسبي براي درمان بيماري‌ها باشد.
مقدسي در پايان با بيان اين كه ماسك‌هاي تنفسي گياهي در مرحله توليد انبوه قرار دارد، به ايسنا گفت: اين ماسك داراي گواهي ثبت اختراع و تاييديه علمي در خصوص تاثيرات درماني از برخي محققان برجسته اين حوزه و واحد تجهيزات پزشكي وزارت بهداشت است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
با تلاش محققان كشاورزي دستگاه كشت بافت گياه در محيط مايع در كشور ساخته شد
محققان دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان براي نخستين بار در كشور موفق به طراحي و ساخت دستگاه كشت بافت گياه در محيط مايع شدند.
دكتر حسينعلي شمس‌آبادي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان و مجري طرح در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: از طريق اين دستگاه يك بافت از يك گياه را گرفته، در محيط مايع كه در بالن‌هاي اين دستگاه وجود دارد قرار مي‌دهيم و نهايتا با قراردادن بالن در دستگاه كشت بافت، مي‌توانيم از يك بافت كوچك گياه، بي‌نهايت گياه توليد و تكثير كنيم.
وي با بيان اين كه كشت بافت گياه در اين دستگاه در در چهار مرحله انجام مي‌شود، افزود: در اين چهار مرحله آب، غذا و اكسيژن به بافت‌هاي موجود در دستگاه داده شده و نور و دماي محيطي هم كنترل مي‌شود، به گونه‌اي كه بافت‌هاي مورد نظر پس از يك ماه به جنين تبديل شده و از دستگاه خارج مي‌شود، سپس گياه كشت شده را با تمامي اندام‌ها مانند ريشه ساقه و برگ در محيط خاك پاستوريزه و ايزوله قرار داده و نهايتا آنها را در گلدان و گلخانه رشد مي‌دهيم.
شمس‌آبادي در خصوص تفاوت اين دستگاه با نمونه‌هاي معمولي مشابه آن، تصريح كرد: اكسيژن‌دهي بيشتر، انرژي مصرفي كمتر، راندمان بيشتر، سادگي در طراحي و ساخت دستگاه، پايداري و دوام بالا، افزايش تعداد جنين‌هاي توليد شده و نداشتن استهلاك از ويژگي‌هاي دستگاه كشت بافت گياه در محيط مايع نسبت به نمونه‌هاي مشابه اين دستگاه است كه در محيط ‌هاي معمولي گياه را تكثير مي‌كنند.
وي با بيان اينكه در اين دستگاه 96 بالن وجود دارد كه قابليت تكثير همزمان 96 گياه مختلف را به هر تعداد به كاربر مي‌دهد، گفت: عاري بودن از هر نوع بيماري، داشتن محصولي با ويژگي‌هاي ايده آل و مقاوم بودن گياه در مراحل رشد و پس از انتقال به گلخانه يا مزرعه در برابر هر نوع آفت و بيماري به علت تكثير گياه در محيط كشت مايع از ديگر ويژگي‌هاي اين دستگاه است.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان در پايان با بيان اينكه سه نمونه از اين دستگاه در مقياس‌ها و ظرفيت‌هاي متفاوت توليد شده است، تصريح كرد: اين دستگاه داراي شماره گواهي ثبت اختراع از اداره ثبت شركت‌ها و مالكيت صنعتي و تاييديه علمي از سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران است.
گفتني‌است، ايده ساخت اين دستگاه توسط دكتر كامبيز مشايخي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان و متخصص كشت بافت گياه در بخش بيوتكنولوژي گروه باغباني ارائه شده است.

 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
افزایش ماندگاری محصولات‌کشاورزی با پرتو دهی/ راه‌اندازی سامانه پرتودهی
رئیس مرکز طرحهای کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به راه اندازی سامانه پرتو دهی گفت: سامانه های پرتودهی ماندگاری محصولات کشاورزی را افزایش می دهد ضمن آنکه می توان در استریلیزه کردن تجهیزات پزشکی از آن استفاده کرد.
دکتر غلامحسین رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اینکه سامانه های پرتودهی برای دو هدف مهم به کار برده می شوند، افزود: این نوع سامانه های پرتودهی برای پرتو دهی محصولات کشاورزی و استریلیزه کرده تجهیزات پزشکی به کار برده می شود.
رئیس مرکز طرحهای کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور ادامه داد: با پرتودهی محصولات کشاورزی، میکروارگانیزمهایی که منجر به پوسیدگی و فساد می شوند از بین می روند که این امر منجر به ماندگاری بیشتر محصولات زراعی می شود از این رو بیشترین کاربرد این سامانه ها در افزایش کیفیت و طول ماندگاری محصولات کشاورزی است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش ماندگاری با استفاده از روش پرتودهی ضررهای روشهای شیمیایی را به دنبال ندارد، خاطر نشان کرد: با توجه به مزایای این نوع سامانه ها طرح کلانی با همکاری سازمان انرژی اتمی کشور در این زمینه تعریف شد و با تفاهم نامه هایی که با حضور رئیس جمهور به امضا رسید، اقدام به ایجاد سامانه های پرتودهی در کشور شد.

رحیمی با بیان اینکه تاکنون دو سامانه پرتودهی در شهرکرد و بناب راه اندازی شده است، یاداور شد: این دو شهر از جمله قطبهای کشاورزی کشور هستند.

وی با اشاره به مزایای این سامانه ها اضافه کرد: این سامانه ها توانایی پرتودهی تا 100 هزار متر مکعب انواع محصولات کشاورزی و خشکبار و تجهیزات پزشکی را دارد ضمن آنکه کاملا صنعتی هستند و آمادگی لازم را برای پذیرش محصولات کشاورزی برای افزایش زمان ماندگاری را دارند.

رحیمی ادامه داد: سامانه های پرتودهی قابلیت پرتودهی طیف وسیعی از محصولات کشاورزی را دارد و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس مرکز طرحهای کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، زمان اتمام این پروژه را 2 ساله دانست و اظهار داشت: این سامانه ها با مدیریت پژوهشگاه علوم و فنون سازمان انرژی اتمی کشور به بهره برداری می رسد.

وی میزان اعتبارات راه اندازی این دو سامانه را بالغ بر 12 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: این اعتبارات از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین شده است.

رحیمی از راه اندازی این سامانه ها در سایر مناطق کشور خبر داد و افزود: تاکنون تقاضاهایی برای راه اندازی سامانه های پرتودهی به معاونت ارسال شده است ولی ما تمایل داریم سامانه های جدید با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی شود.

وی با تاکید بر اینکه راه اندازی این سامانه ها برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی دارد، گفت: در حال حاضر تقاضایی از سوی مسئولان شهرستان گرگان ارسال شده است که امیدواریم بخش خصوصی گامهایی را در این زمینه بردارد.

به گفته رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، ساخت این سامانه پتانسیل بسیار خوبی را در حوزه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته ای در منطقه ایجاد خواهد کرد.

به گزارش مهر، پرتودهی کاربردهای مختلفی در کشاورزی و صنایع غذایی، پلیمر، شیمی و محیط زیست، صنعت، پزشکی و بهداشتی دارد که از جمله آنها جلوگیری از فساد محصولات کشاورزی، کاهش آلودگی های میکروبی، افزایش زمان ماندگاری میوه و مواد غذایی، اصلاح ساختار مولکولی و بهبود خواص حرارتی، فیزیکی و شیمیایی مواد پلیمری ارزان قیمت، حفاظت از محیط زیست با طراحی، فرمولاسیون و تهیه پلیمرهای زیست تخریب، سترون سازی تجهیزات و محصولات یک بار مصرف پزشکی، پرتو دهی فرآورده های خون و لوازم آن و بازیافت ضایعات پلاستیک و تفلون را می توان نام برد.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
ميوه‌اي از تركيب خيار و خربزه

انگليسيها از تركيب خيار و خربزه سوپر ميوه‌اي به نام پپينو ساختند كه با استقبال بازارهاي بين‌المللي روبرو شد.

به گزارش ايانا و به نقل از سايت خبري ديلي ميل: هر پپينو كه 5 يورو در بازارهاي انگلستان به فروش مي‌رسد حاوي مقادير زيادي پتاسيم است كه در كاهش فشار خون موثر خواهد بود.

اين گزارش افزود: فوايد بسيار زياد اين ميوه كه براي علاقمندان به طعم خيار و خربزه مناسب است با تقاضاي قابل توجهي در بازار روبرو شده است.

براساس اين گزارش اين ميوه حاوي مقدار زيادي ويتامين‌هاي a، b، c است كه براي سلامت بودن انسان و مقاومت به سرطان و بيماري قلبي مفيد است و همچنين اين ميوه براي افرادي كه داراي رژيم غذايي هستند نيز انتخاب خوبي است چون داراي كالري بسيار پايين است.

گفتني است اين ميوه در برخي كشورهاي آسياي جنوب شرقي به ميزان كم وارد بازار شده است.
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تغيير سيستم كشت؛ پايان داستان تكراري پياز و سيب‌زميني

تغيير سيستم كشت؛ پايان داستان تكراري پياز و سيب‌زميني

تغيير سيستم كشت؛ پايان داستان تكراري پياز و سيب‌زميني




به دليل نداشتن الگوي كشت، كشاورزان و مصرف‌كنندگان هر ساله شاهد داستان تكراري كمبود يا افزايش توليد سيب‌زميني و پياز بودند تا اينكه امسال، هم پياز روي دست كشاورزان مانده و هم سيب‌زميني، و مصرف‌كننده نيز با كمبود و افزايش قيمت هيچ كدام مواجه نبود چراكه با تغيير سيستم كشت پياز، عملكرد اين محصول به ميزان چشمگيري در واحد سطح افزايش يافته است.


به گزارش خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يكسال به دليل كاهش توليد سيب‌زميني و افزايش قيمت آن در بازار مصرف، پيازكاران با افزايش توليد و افت شديد قيمت آن مواجه مي‌شدند كه در اين ميان كشاورزان اين محصول به دليل نداشتن بازار صادراتي و پايين بودن قيمت در بازار مصرف داخل، متضرر مي‌شدند و مصرف كنندگان نيز مجبور بودند سيب‌زميني را به بالاترين قيمت تهيه كنند؛ سال بعد نيز برعكس اين داستان اتفاق مي‌افتاد و سيب‌زميني‌كاران متضرر و مصرف‌كنندگان مجبور مي‌شدند پياز را گران بخرند كه در هر دو صورت هم مصرف‌كننده و هم توليدكننده متضرر مي‌شدند.

نبود سياست‌هاي تشويقي و حمايتي براي اجراي الگوي كشت - هرچند كه وزارت كشاورزي اعلام مي‌كند هرساله ميزان توليد را ابلاغ مي‌كند - بالاخره كشاورزان را دست به كار كرد و آنها با استفاده از سيستم كشت جديد توانستند با همان اراضي در اختيار ميزان برداشت را افزايش و به داستان سالي در عرش و سالي در قعر ذلت اين دو محصول پايان دهند.

درپي تغيير شيوه‌ي كشت پياز از سيستم‌ بذري به سيستم كشت در خزانه با همان سطح زيركشت توليد اين محصول در واحد سطح افزايش يافته است و امسال كمبود و گراني هيچ كدام از محصولات سيب‌زميني و پياز را نداريم.

به طوريكه ميزان توليد پياز به اندازه‌اي افزايش داشته كه قيمت اين محصول را به كيلويي 90 تومان - خريد از كشاورز- رسانده و به دليل ماندن اين محصول روي دست كشاورزان سازمان تعاون روستايي وارد خريد اين محصول به قيمت كيلويي 125 تومان شد.

از سوي ديگر با وجود افزايش توليد پياز و پايين بودن قيمت آن، توليد سيب‌زميني هم كاهش نيافته و 160 هزار هكتار سطح زير كشت اين محصول در سال جاري است كه توليد را به حدود پنج ميليون تن مي‌رساند. قيمت خريد اين محصول از كشاورزان 200 تا 230 تومان است و سازمان تعاون روستايي نيز كيلويي 130 تومان از كشاورز مي‌خرد.

البته اينكه محصول روي دست كشاورز مي‌ماند و به قيمت نازلي كه هزينه‌هاي توليد را تامين نكند خريداري شود، فاجعه‌اي براي بخش كشاورزي است كه انتظار مي‌رود وزارت جهاد كشاورزي به جز ابلاغ سهميه سطح زيركشت و توليد هر استان، اقدام جدي براي حمايت از كشاورزان داشته باشد تا بازار توليد و ‌عرضه از تعادل برخوردار شود.



خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)
تاريخ: 30/7/1390
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
محققان کشور موفق شدند؛
تولید محصولات کشاورزی بدون استفاده از خاک/ افزایش راندمان تولید
پژوهشگران مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه شهرکرد با دستیابی به دانش فنی تکنولوژی کشت هیدروپونیک عمودی موفق به کشت توت فرنگی با استفاده از این روش شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر، میثم سهیلی پور- مجری طرح، هیدروپونیک را روش کشت و تولید محصولات کشاورزی بدون استفاده از خاک دانست و گفت: سیستم کشت هیدروپونیک عمودی یک روش بسترسازی برای کشت هیدروپونیک است که با افزایش تراکم کشت گیاه موجب افزایش بهره وری از یک مساحت ثابت تحت کشت می شود.
وی با اشاره به جزئیات این تکنولوژی، یاداور شد: در این پژوهش به تکنولوژی کشت هیدروپونیک عمودی با استفاده از ستون های چرخان با قابلیت چرخش 360 درجه در گلخانه دست یافتیم.

مجری طرح به بیان مزایای این تکنولوژی پرداخت و اظهار داشت: با استفاده از این روش می توان راندمان تولید محصول در گلخانه یا زمین مورد نظر را تا 30 درصد افزایش داد و باتوجه به ثابت ماندن هزینه های مربوط به گرمایش و سرمایش و همچنین هزینه های بسترسازی میزان تولید خالص نیز افزایش می یابد.

وی از اجرای پایلوت این طرح در استان چهارمحال و بختیاری خبر داد و افزود: این روش در استان چهارمحال و بختیاری با پشتیبانی مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شهرکرد در گلخانه ای با مساحت هزار مترمربع برای کشت توت فرنگی ارگانیک مورد استفاده قرار گرفت که نتایج بسیارمطلوبی به دست آمد.

سهیلی پور با تاکید بر اینکه این روش برای کشت انواع میوه و سبزی و حتی گلهای کوچک در گلخانه ها قابل اجرا است، خاطر نشان کرد: این روش به دلیل کاهش چشمگیر مصرف آب، در مناطق کم آب کشور قابل اجرا است به علاوه این روش کشت قابلیت انطباق با روش کشت آکوپونیک و سیستم های هیدروپونیک را نیز دارد.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
پرورش 72 نوع گیاه، سبزی و میوه در آشپزخانه !

پرورش 72 نوع گیاه، سبزی و میوه در آشپزخانه !


تابستان و زمستان ، در گرما و سرما در آشپزخانه خود، میوه و سبزی تازه پرورش بدهید!


به گزارش کنجکاو این وسیله دارای قابلیت تنظیم طول موج برحسب نوع گیاه است تا تمام انرژی مصرفی صرف رشد گیاه بشود. همچنین برای جلوگیری از شوک وارد شدن به گیاه ، دارای طلوع وغروب مصنوعی است.


زمان روشن و خاموش شدن آن را می توان برنامه ریزی کرد همچنین از آن می توان به عنوان محل نشا کاری استفاده کرد.


این وسیله برای استفاده در قلمستان ها کاربرد دارد. منبع نور ال-ای-دی آن حداقل 75000 ساعت کار می کند و سرانجام اینکه کاملا با ملاحظات زیست محیطی سازگار است.


قیمتی که برای ارائه در بازار تعیین شده است، 300 دلارمی باشد.







 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
چمنکاری روی لامپ!

چمنکاری روی لامپ!

طراحی جدید یک لامپ دیوارکوب بزرگ جدید برای افراد فضای کافی را برای چمنکاری در داخل اتاقها یا سالنهای خانه به وجود خواهد آورد.



این طراحی مبتکرانه چراغ علفی یا چمنی نام دارد و با ترکیبی از خلاقیت در طراحی و عناصر طبیعی محیط خانه ها را گرم و سبز خواهد کرد.


این چراغ از جنس PVC بوده و نمایشگاهی مناسب برای گیاهانی مانند چمن است که معمولا در داخل خانه های مسکونی جایی برای حضور ندارند. نور لامپ این چراغ علاوه بر روشن کردن محیط خانه به رشد چمنهای کاشته شده نیز کمک می کند.


جایگاه های ویژه خاک و آب در این چراغ قرار داده شده اند که در کنار نور لامپ زیستگاهی مناسب را برای رشد گیاه در داخل محیط خانه به وجود می آورد.

 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سازمان ملل:
تولید مواد غذایی جهان باید 2 برابر شود
خبرگزاری فارس: سازمان ملل هشدار داد كشاورزان جهان برای همراه شدن با جمعیتی كه به سرعت رشد می‌كند مجبورند تا سال ۲۰۵۰ تولید مواد غذایی را 2 برابر كنند.





به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از فرانس پرس، جدیدترین گزارش اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل كه روز سه شنبه منتشر شد تصریح می كند تولید جهانی مواد غذایی تا سال ۲۰۵۰ باید هفتاد تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا كند. این میزان برای تغذیه ۹ میلیارد نفر جمعیت جهان كافی خواهد بود.
بر اساس این گزارش چنین افزایشی تنها درصورتی امكان پذیر خواهد بود كه كشورها برای استفاده از شیوه های تولید كه كمتر به محیط زیست آسیب می رساند تلاش كنند.
در این گزارش آمده است بدون تغییرعمده، تولید مواد غذایی در نتیجه تغییر آب و هوا و آلودگی آسیب خواهد دید. گزارش سازمان ملل متحد همچنین افزود برای افزایش تولید مواد غذایی و كشاورزی بدون وارد آمدن صدمه بیشتر به محیط زیست جهان ناچار خواهد بود سالانه 1.9 تریلیون دلار حدود ۳ درصد تولید ناخالص داخلی جهان سرمایه گذاری كند و دولت ها در سراسر جهان ناچار خواهند بود نقش اساسی در این تلاش برعهده بگیرند.
بر اساس این گزارش هم اكنون فناوری های به اصطلاح سبز كه برای تقویت تولید مواد غذایی لازم است وجود دارد و چنین فناوری هایی می تواند به سرعت در كشورهایی كه به تكنولوژی های استوار بر سوخت های فسیلی وابسته نیستند به كار گرفته شود.
این گزارش در ادامه به سوء تغذیه یك میلیارد نفر و بحران غذایی ناشی از افزایش قیمت محصولات كشاورزی اشاره داشته و اعلام كرد این امر نشان می دهد كه نیاز به یك استراتژی اقتصادی كاملا جدید ضروری است.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
رشد كشاورزی در 3 سال اخیر ثابت بوده است

رشد كشاورزی در 3 سال اخیر ثابت بوده است

خبرگزاری فارس: نایب رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس با اشاره به موانع كشاورزی گفت: 3 سال اخیر رشد كشاورزی ثابت بوده است.






كاظم فرهمند در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به اینكه آیا راهبرد "كشاورزی محور توسعه " تاكنون عملی شده و اگر نه چه موانعی داشته است گفت: اگرچه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تولید 25 میلیون تنی محصولات كشاوزی با افزایش 4 برابری به 107 میلیون تن رسیده است، اما ظرفیت 300 میلیون تنی تولید كشاورزی كشور نشان می‌دهد كه هنوز راه طولانی برای رسیدن به شرایط ایده‌آل داریم.

* 3 سال اخیر رشد كشاورزی ثابت بوده است

نایب رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس افزود: بعد از انقلاب تولیدات كشاورزی كشور با شتاب خوبی همراه بوده اما طی دو، سه سال اخیر به رغم پیشرفت علم و تكنولوژی كه تاثیر مضاعفی در همه بخش‌ها گذاشته اما تولیدات بخش تقریبا ثابت مانده است.
وی افزود: از تمام ظرفیت‌‌های بخش كشاورزی استفاده مناسبی نشده و باید شتاب بیشتری برای تولیدات این بخش داده شود.
فرهمند گفت: هنوز در زمینه دانه‌های روغنی 80 درصد وابسته به واردات هستیم. ذرت، گندم، جو، زعفران، روناس، سیب، زردآلو، زیتون و انگور محصولاتی است كه ظرفیت‌های فراوانی در كشور دارد اما هنوز بخشی از این ظرفیت‌ها بدون استفاده باقی مانده است.
وی در پاسخ به اینكه چرا باوجود اینكه در گندم به خودكفایی رسیده‌ایم، اما شما راضی نیستید، گفت: تولید گندم در سال 86 هم به خودكفایی رسیده بود اما بعد از آن به دلیل عدم پیش‌بینی برخی موارد سیر نزولی پیدا كرده و باید برای رسیدن به خودكفایی پایدار با موانعی از قبیل خشكسالی، سرمازدگی و حوادث غیرمترقبه مقابله كنیم. ضمن اینكه امسال در برخی از استانها با كاهش تولید گندم نیز مواجهیم.
وی گفت: به دلیل امكان استفاده از گندم در تغذیه مرغداری‌ها و خوراك دامداری‌ها به دلیل نیازی كه در علوفه این بخش وجود دارد نگرانی‌هایی برای گندم نان كشور وجود دارد.

*محصولات دیگر فدای یك محصول نشود

وی افزود: محصول گندم با تولید محصولاتی مانند جو، دانه‌های روغنی و گلزا در یك راستا است و امكان اینكه با افزایش تولید گندم با توسعه سطح زیر كشت تولیدات محصولات دیگر را كاهش دهیم هست، بنابراین مدیریت كشاورزی باید تولید پایدار خود را بر مبنای توسعه همه محصولات كشاورزی قرار دهد و اینطور نباشد كه محصولاتی دیگر فدای یك محصول شود.

*شكست طرح خودكفایی 70 درصدی دانه‌های روغنی

فرهمند گفت: در حالی كه طی برنامه 10 ساله قرار بود در تولید دانه‌های روغنی به 70 درصد خودكفایی برسیم اما امروزه تنها 20 درصد این محصول در داخل تولید می‌شود.

*موانع رشد كشاورزی

وی با اشاره به موانع موجود بخش كشاورزی گفت: به رغم سهم بیشتر این بخش در اشتغال و تولید ناخالص ملی اعتبارات كافی چه در زمینه عمرانی و تسهیلات داده نمی‌شود در حالی كه 24 درصد اشتغال كشور مربوط به بخش كشاورزی است اما 6 درصد كل اعتبارات را دارد.
نایب رئیس كمیسیون مجلس همچنین بازاریابی در بخش كشاورزی را از مشكلات عمده‌‌ای دانست كه واردات بی‌رویه و بی‌كیفیت و نیز صادرات بی‌برنامه كه معمولا مغایر با ذائقه و پسند مشتریان است به این بحث بیشتر دامن می‌زند.
وی همچنین افزود: شكاف بسیار زیادی بین خرید از كشاورز و عرضه به بازار وجود دارد كه در این میان دلالان و واسطه‌ها بصورت لجام‌گسیخته به این امر دامن زده و هیچ كنترلی هم برای آنها اعمال نمی‌شود.
فرهمند گفت:‌خرد بودن قطعات زمین‌های كشاورزی از مشكلات دیگری است كه قیمت تمام شده محصولات را بالا برده و درآمد كمتری نصیب كشاورزان می‌كند. به‌رغم مصوباتی كه مجلس مبنی بر یكپارچه سازی اراضی مطرح داشته است، این مصوبات تاكنون عملی نشده و مشكلات زیادی به بخش وارد می‌شود.
فرهمند گفت:‌راندمان آبیاری در كشور 30 تا 40 درصد است و 60 درصد آب كشاورزی به دلیل عملی نشدن استانداردهای آبیاری به هدر می‌رود. اجرای آبیاری نوین در كشور اگرچه با شتاب بیشتری پیش می‌رود اما با تاخیر زیادی در زمان اجرا همراه بوده است.
فرهمند گفت: از توان علمی كارشناسان و محققان باید استفاده بیشتری شود، علوم و تكنولوژی در این بخش باید به روز بوده و این بخش با دستاوردها و تكنولوژی‌های جدید دنیا همراه شود.
فرهمند مكانیزاسیون پائین در بخش كشاورزی را از دیگر موانع توسعه در بخش كشاورزی عنوان كرد و گفت: در پایان برنامه چهارم ضریب مكانیزاسیون كشاورزی یك اسب بخار در هر هكتار بوده كه در برنامه پنجم توسعه این میزان باید به 1.5 اسب بخار برسد. این در حالی است كه بسیاری از ادوات كشاورزی كشور فرسوده و نیاز با جایگزینی دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس سال گذشته 45 میلیارد تومان اعتبار به تشكیل 500 شركت برای ساماندهی مكانیزاسیون كشاورزی كشور منظور شد كه تنها 11 میلیارد تومان آن تخصیص یافت و با این میزان اعتبار تنها در 11 استان كشور طرح ارتقای مكانیزاسیون به صورت پایلوت اجرایی شد.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
تو از كوچ و پرواز گفتی، من از لطف گل

تو از كوچ و پرواز گفتی، من از لطف گل

قدیمی‌ترین و زیباترین سند درباره پیشینه دسته گل در ایران، گل و غنچه‌های دردست داریوش در سنگ نگاره‌ های تخت‌ جمشید است كه بیشتر از ۲۵۰۰ سال سابقه دارد. بنابر نظر تحلیل گران تاریخ، این نقوش، مراسم برپایی جشن نوروز، و به گمان برخی جشن تولد و بعضی مراسم تاج گذاری را به نمایش می‌گذارد.
این مراسم به پیروی از سنت ‌های كهن ‌تری برپا شده كه در عهد داریوش با آن شكوه و تجلی پیدا كرده و در عین حال شاهد ارجمند و كاملاً گویایی از علاقه و توجه ایرانیان نسبت به گل و تقدیم و هدیه دسته گل است.

طبق هماهنگی و توافق اتحادیه گل و گیاه كشور و هیات دولت در سال 84، روز 25 خردادماه به نام«روز گل» نام گذاری شد. نام گذاری یكی از روزهای سال به نام«روز گل» با هدف تولید انگیزه بیشتر و روحیه بهتر در گل‌كاران و افزایش بیشتر كشت گل و معرفی هر چه بیشتر صنف گل و گل‌كاران صورت گرفته است.

تجارت گل
كشور ایران در سال 85 از تجارت 100 میلیارد دلاری گل در جهان، سهم ناچیزی حدود50 و به روایتی دقیق‌تر 20 میلیون دلار داشته است كه براساس آخرین آمارهای رسمی، این رقم هم‌اكنون با افزایش 30 میلیون دلاری به 50 میلیون دلار رسیده است. نكته قابل تأمل در این میان این كه، با وجود دارا بودن رتبه هفدهم ایران از میان 115 كشور تولیدكننده گل در جهان، كشور ما در صادرات گل مقام 107را دارد كه رتبه بسیار پایینی محسوب می‌ شود.

سرانه مصرف گل در ایران بین 5 تا 7 شاخه است، ضمن این كه همه ساله حدود 15 درصد افزایش تولید داریم. بر این اساس بین 350 تا 400 میلیون شاخه گل در ایران تولید می‌شود كه باید واردات غیررسمی و قاچاق، چمدانی و مسافری را نیز به این آمار اضافه كرد. هر ساله بین 50 تا 60 هزار شاخه گل به ‌صورت غیر رسمی وارد بازارهای داخلی كشور می‌شود، ولی آمار واردات رسمی در بخش پیازچه انواع گل، سالانه حدود یك میلیون است.
بر اساس آمارهای دریافتی، تجارت گل و گیاه در ایران سالانه حجمی حدود 18‌میلیارد تومان پول را می‌تواند به گردش درآورد، ولی به‌دلیل ضایعات بالای گل ناشی از روش‌های سنتی تولید، عرضه، بسته بندی نامناسب و... از این میزان تنها حدود 7میلیارد تومان سود محقق شده و رقمی بیش از 11‌میلیارد تومان نیز به‌دلیل مشكلات مذكور ضایع شده یا به دست نمی‌آید. بر این اساس و با در نظر گرفتن صادرات 50‌ میلیون دلاری گل در ایران طی سال گذشته، گردش مالی سالانه بازار گل ایران رقمی حدود 52‌ میلیارد تومان محاسبه می‌شود.

صادرات گل
صادرات گل كشور در حال حاضر محدود به كشورهای حوزه خلیج فارس است كه آن هم به شكل نامطلوب و در بسته‌بندی‌ های نامناسب انجام می‌شود، در صورتی كه بازارهای شرق و جنوب آسیا و بازارهای اروپا، فرصت‌های مناسبی برای صادرات گل و گیاه كشور هستند. با وجود این كه گل در ایران به روش‌ های علمی و اصولی تولید می‌شود و گونه‌های مختلف مقاوم به انواع شرایط محیطی توسط تولید‌كنندگان پرورش یافته است اما در زمینه صادرات تاكنون توفیقی حاصل نشده است. كارشناسان گل معتقدند جایگاه كشور هلند به ‌عنوان بزرگ‌ترین صادركننده گل در جهان بی‌نظیر نیست بلكه هلند تنها در زمینه پرورش گل پیازدار موفق بوده و در زمینه پرورش و صادرات انواع دیگر گل‌ها، تنها به‌ عنوان بزرگ‌ترین واسطه گل درجهان عمل كرده است.
بر خلاف كشور هلند و سایر كشورهای مدعی در زمینه پرورش گل، ایران علاوه بر پرورش انواع گل‌های گرمسیری و سردسیری در طول سال، قابلیت تولید گل‌هایی با كیفیتی بهتر نسبت به گل ‌های اروپایی را دارد به نحوی كه این گل‌ها در مقابل گرما و عوامل طبیعی مقاومند و مانند گل‌ های اروپایی ریشه‌های علفی و كاذب ندارند. هم‌اكنون كشورهای هند، چین و تركیه بزرگ‌ترین تولید‌كننده و صادر‌كننده گل در جهان هستند و مراكز توزیع گل در این كشورها بسیار اصولی و علمی بنا شده‌اند و تولید‌كنندگان جدیدترین تجهیزات و امكانات را با نازل ‌ترین بها در اختیار دارند.


عدم‌حمایت از بازار داخلی
اما وضعیت بازار گل در تهران متفاوت است. گل‌های لطیف، زیبا و بی‌نظیر ایران در خرابه‌هایی به‌ صورت غیراستاندارد عرضه و توزیع می‌شوند و این امر باعث تعجب كارشناسان و سودآوری برای خارجیان است.
با مراجعه به بازار گل تهران آن چه دیده می‌شود كمرنگ شدن زیبایی گل‌ها در میان خرابه‌هاست. بی‌توجهی به بازار داخلی به سطح گسترده‌تری تعمیم یافته است و بازار جهانی گل ایرانی را نیز تحت تأثیر قرار داده و سبب از بین رفتن و افت شدید بازار گل ایران در سطح جهان شده است. یك تولید‌كننده و عرضه‌كننده عمده گل و گیاه در این رابطه می‌گوید: عدم‌حمایت دولت از تولیدكنندگان گل و گیاه به ‌منظور بهبود و ساماندهی وضعیت صادرات، عدم‌حمایت ‌های مالی در زمینه تولید، بی توجهی در تعیین مالیات از جمله بزرگ‌ترین مشكلات تولید‌كنندگان گل و گیاه در ایران است. تا زمانی كه دست دلالان فرصت‌ طلب از بازار گل و گیاه كشور كوتاه نشود در جهان حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. برخی تولید‌كنندگان گل، محصولات خود را به‌ صورت بسته‌بندی صادر می‌كنند كه به دلیل هزینه ‌های تمام شده در این امر قیمت نهایی در عرضه به بازار خارجی به ‌طور طبیعی افزایش می‌یابد. دلالان از این فرصت سوءاستفاده كرده و با صدور گل به ‌صورت فله‌ای با قیمت ارزان‌تر بازار را از تولید‌كننده واقعی می‌ربایند. این تولید‌كننده یادآور شد: در بسیاری از موارد نیز به دلیل ناهماهنگی‌های موجود میان صادركننده و فرودگاه، گل‌های بسته‌بندی شده به‌مدت دو روز یا بیشتر در فرودگاه باقی می‌ماند و پس از مدتی به ‌علت از دست رفتن طراوت و شادابی اولیه گل یا پلاسیدگی، صادر نمی شود یا درصورت صدور دوباره از سوی كشور دریافت‌كننده برگشت می‌خورد كه این امر ضرر بزرگی را متوجه تولید‌كنندگان می‌كند.
بدیهی است كه با وجود توجه به گل در فرهنگ ‌های مختلف دنیا، ارزش گل هنوز در جامعه ایران برای مردم و مسئولان شناخته نشده است و این كالای لطیف یا مختص به یك قشر خاص است یا تنها برای تشریفات و مناسبت ‌ها استفاده می‌شود و به كارگیری گل در تزئین منزل و ایجاد نشاط در خانواده مرسوم نشده است. چیدن گل توسط مردم از میادین، پارك ‌ها و فضای سبز شهر، اگر چه نسبت به گذشته بسیار كم شده است اما به ‌هر حال مهر تأییدی بر این مدعاست زیرا نشانگر این مهم است كه هنوز قشر بزرگی از جامعه از دستیابی به این كالا محرومند.

 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
تلاش برای بهره وری در زمین خرد یعنی آب در هاون کوبیدن

تلاش برای بهره وری در زمین خرد یعنی آب در هاون کوبیدن



قانون فراموش شده جلوگیری از خرد شدن اراضی بعد از ابلاغ قانون بهره وری کشاورزی باید زنده شود، جستجوی بهره وری در زمینهای خرد یعنی آب در هاون کوبیدن.
به گزارش خبرگزاری فارس، با اجرای قانون اصلاحات اراضی در زمان رژیم سابق، خرد شدن اراضی کشاورزی اتفاق افتاد که عدم اجرای برنامه های مهمی چون آمایش سرزمین و استفاده بهینه از اراضی کشاورزی را به دنبال داشت به طوری که سال به سال افزایش هزینه تمام شده محصولات کشاورزی، توسعه کند مکانیزاسیون کشاورزی و نافرجامی برخی طرح های ملی را موجب شد.
سرانجام قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی دوم شهریور سال 82، برای جلوگیری از خرد شدن زمین های کشاورزی در حالی به تصویب مجلس رسید که اراضی خرد بزرگ ترین مانع کشاورزی صنعتی بود، قرار بود این قانون باعث افزایش بهره وری شود، در حالی که تعداد بهره برداران سال به سال زیاد می شد و طبق قانون ارث هم زمین ها سال به سال خردتر می شدند، بنابراین تجمیع زمین های پراکنده هم به این قانون اضافه شد، زیرا مدیریت تخصصی سطح مزارع، ایجاد شبکه های آبیاری، زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی و تولید اقتصادی تنها در قالب زمین های یکپارچه عملی می شد.
هم اکنون میانگین مالکیت زمین های کشاورزی در کشور 2 هکتار است، و حتی در برخی استانها این رقم به 0.3 هکتار نیز تقلیل یافته است. خرد بودن اراضی در کنار پراکنده بودن آن مشکلاتی مانند سنگین بودن عملیات کاشت، داشت و برداشت، عدم استفاده از ماشین آلات کشاورزی، عدم بکار گیری مکانیزاسیون کشاورزی، بالا بودن هزینه کارگری، بالابودن هزینه تمام شده و به تبع آن پایین بودن درآمد را سبب شده است.
بر اساس آمارها متوسط مالکیت زمین ها قبل از اجرای قانون اصلاحات اراضی در کشور 6 هکتار بوده که در سال 82 این رقم به پنج هکتار کاهش یافت و تا قبل از تصویب قانون "جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی "، سالانه 105 هزار هکتار از زمین ها قطعه قطعه می شد به طوری که پس از اجرای قانون اصلاحات اراضی متوسط مالکیت به شدت کاهش یافته است.
به دیگر سخن گریز از کشاورزی سنتی و روی آوردن به کشاورزی صنعتی و نگاه به کشاورزی به عنوان محور به حرکت درآورنده، چرخ اقتصادی کشور، تنها با یکپارچگی و جلوگیری از خرد شدن زمین ها عملی خواهد بود و کشاورزی مکانیزه در زمین های خرد هیچ مفهومی ندارد.
همچنین عدم پیگیری قوانین وضع شده در خصوص یکپارچگی اراضی از یک سو و اجرای اشتباه قانون ارث و قانونمند نکردن آن از سوی دیگر روز به روز خرد شدن زمین ها را در کشور تشدید کرده است، اگر در اسلام به تقسیم ماترک متوفی تاکید شده منظور تقسیم اموال است نه قطعه قطعه کردن آن در حالی که به بهانه تقسیم ارث سالانه شاهد خرد شدن بسیاری از زمین های مستعد و حاصلخیز هستیم که امکان هرگونه عملیات کشاورزی نوین را سلب کرده است.
بعد از گذشت 8 سال از تصویب قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی در مجلس هنوز اقدام جدی در این خصوص صورت نگرفته و قوانین دیگری هم که پیش نیاز آن اجرای همین قانون است اضافه شده است، این در حالی است که دولت می تواند در کنار اجرای قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی با فرهنگ سازی و تصویب قانون های تشویقی و بازدارنده به آن ضمانت اجرایی بخشد.
اگر زمین های کشاورزی تجمیع نشود آینده کشاورزی کشور نه تنها اقتصادی نخواهد بود، بلکه علاوه بر هدر دادن منابع خدادادی، اعتباراتی هم که سالانه برای طرح های ملی مانند آبیاری نوین،اجرای کشت مکانیزه و استفاده از ادوات کشاورزی پیشرفته منظور می شود هدر خواهد رفت.
در بسیاری از این موارد هزینه اجرای مکانیزاسیونی که به دلیل خرد بودن اراضی و بررسی نشدن آن از طرف کارشناسان ادارات کشاورزی، شکست آن از قبل متصور است را تنها کشاورز می پردازد.
به عنوان مثال سالهای پیش ادارات کشاورزی در سطح کشور سیستم آبیاری نوین از نوع "شاتگان " را ترویج دادند و دستگاه های آبیاری از این نوع را در قالب تسهیلات 4 تا 8 میلیون تومانی در اختیار کشاورزان قرار دادند، زمانی که این دستگاهها در مزرعه مستقر شد، زمین های همسایه را آب می داد و این نتیجه همان خرد بودن اراضی است که مسئولان و کارشناسان مروج هیچ توجهی به آن نداشتند.
از سوی دیگر بسیاری از مناطق به دلیل شرایط میکروکلیمایی، بادهای موسمی داشتند که به این دستگاه ها امکان استفاده در چنین شرایطی را نمی داد و تاوان کار غیر کارشناسی مروجین را کشاورز پرداخت می کرد.
بنابراین نتیجه طرح این شد که کشاورزان دستگاهها را کنار گذاشته و همان روش سنتی خود را پی بگیرد، مهمتر از آن مبلغ زیادی را مقروض بانک ها شدند به طوری که مجبور شدند دسترنج سالانه خود و خانواده را که به ازای عرق جبین، دستهای پینه زده، قامت خمیده و سیمای چروکیده به دست آمده بود، تحویل بانک دهند و شاید هم نمی توانستند و مورد خطاب و عتاب قرار می گرفتند و یا سرانجام ناگزیر به فرار از دیار و سرزمینی که سالهای سال وجودشان به وجود آن بسته بود، شدند.
کسی به تاثیر آبیاری های تحت فشار، مکانیزاسیون کشاورزی، استقاده از ادوات کشاورزی، در افزایش راندمان آب آبیاری، کاهش مصرف آن و افزایش تولید شکی ندارد، اما هیچکدام از اینها در زمین های خرد عملی نیست و اصرار ما تنها به خسارت بیشتر کشاورزان می انجامد.
اخیرا قانون بهره وری کشاورزی ابلاغ شد،این قانون باید به عنوان مکمل "قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی و تجمیع آن " تعریف شود نه مستقل از آن، زیرا همه کارشناسان بر این باورند که بهره وری در کشاورزی یعنی مکانیزاسیون و آن هم در زمین خرد امکانپذیر نیست.
در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از کشاورزان به دلیل خرد بودن اراضی از تسهیلات برخوردار نمی شوند و بخش زیادی از تسهیلات را عده ای قلیل دریافت می کنند که زمین زیاد و یکپارچه دارند و این همان چیزی است که دولت عدالت محور باید با اجرای قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی به دنبال رفع این بی عدالتی ها باشد.
بعد از گذشت 7 سال از تصویب قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی هنوز اقدام جدی در این خصوص صورت نگرفته است، زمین های کشاورزی در روستاها خرد و خردتر شده، قانون بازدارنده یا تشویقی هم برای جلوگیری از ادامه آن وجود ندارد و دولت همچنان به تصویب قانون های جدیدی که موفقیت آنها در گرو اجرای قوانین قبلی است ادامه می دهد.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
خانه کشاورز کجاست؟

خانه کشاورز کجاست؟


خانه کشاورز ایران با هدف سازماندهی و هماهنگ نمودن كشاورزان سراسر كشور و بمنظور حمایت و احقاق حقوق حقه سیاسی ،اجتماعی، اقتصادی و انسانی آنها تشکیل شده است. هر شخص حقیقی كه به نوعی حداقل به یكی از فعالیت‌های كشاورزی اشتغال داشته باشد با قبول مرامنامه و اساسنامه خانه و پرداخت حق عضویت می‌تواند به عضویت پیوسته خانه درآید.بر اساس مندرجات اساسنامه و مرامنامه برخی از اهداف و آرمانهای خانه کشاورز عباتند از :
1- تلاش در جلب حمایت دولت از خدمات زیربنایی کشاورزی و هدایت سرمایه‌گذاریهای آن به سمت کارهای زیر بنایی از قبیل عملیات مهندسی آب و خاک، تحقیقات، آموزش و اصلاح ساختار بازار محصولات کشاورزی.
2- پیگیری و تصویب نظام تأمین اجتماعی شامل بیمه خدمات درمانی و بازنشستگی کشاورزان خویش‌فرمای در کشور.
3- تلاش برای ریشه‌كن كردن فقر و محرومیت از طریق تاكید بر ارزش كار و استقرار نظام اقتصادی اسلامی و منطبق بر قانون اساسی
5- تبدیل كشاورزی سنتی به كشاورزی پیشرفته و پایدار با استفاده از فن‌آوری نوین مناسب و كاربرد منطقی نهاده‌های كشاورزی و افزایش بهره‌وری آنها
6- تلاش در راستای جذب مشاركت فعالان بخش كشاورزی بمنظور ایجاد یك نظام كشاورزی مستقل و كارآمد با حضور فعال كشاورزان در تمام مراحل تصمیم‌سازی تولید، فرآوری و بازیابی با رعایت شرایط اقلیمی و تأمین نیازهای عمومی.
اما :
1- بخش کشاورزی ایران بیش از سه میلیون بهره بردار زراعی و باغی و هزاران بهره بردار دامی را در بر می گیرد. علاوه بر این طیف وسیعی از فعالین اقتصادی ارتباط تنگاتنگی با این بخش اقتصادی دارند.تعدد بهره برداران و شاغلین بخش کشاورزی و ویژگیهای خاص آنها مانند کم سوادی ،سالخوردگی ،سکونت در جوامع روستائی ، پائین بودن درآمد ،رسالت و نوع فعالیت خانه کشاورز را منحصر به فرد می نماید .تشکل و هماهنگ سازی خیل عظیم کشاورزان و احقاق حقوق صنفی و اقتصادی آنها مستلزم فعالیت بی شائبه ای خواهد بود. بدون برخورداری از حمایت و هماهنگی کشاورزان و سایر فعالین اقتصادی بخش ،دستیلبی به اهداف و آرمانهای متعالی مندرج در اساسنامه و مرامنامه بسیار بعید و دور از دسترس به نظر می رسد.
2- علیرغم گذشت چندین سال از آغاز فعالیت ، این تشکل صنفی از ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاع رسانی بی بهره می باشد. در این رابطه به فقدان وب سایت به عنوان ضرورت اولیه و اساسی و نیز ارگان مطبوعاتی این تشکل می توان اشاره نمود.
3- چند درصد از فعالین بخش کشاورزی عضو خانه کشاورز می باشند؟آیا خانه از پتانسیل و خرد جمعی کشاورزان در مواقع ضرورت بهره می برد؟
4- آیا این تشکل که نام خانه کشاورز را یدک می کشد ، در تعیین سمت و سوی سیاستهای اقتصاد ی دولت و نیز تحولات اقتصاد کشاورزی کشور بطور جدی ایفای نقش می کند و از منافع اقتصادی و سیاسی کشاورزان دفاع می کند؟
5- میزان موفقیت این تشکل در دستیابی به اهداف و آرمانهای آن چگونه بوده است ؟ آیا در این خصوص اطلاع رسانی جامع به فعالین بخش کشاورزی صورت گرفته است ؟بازخورد عملکرد آن در میان کشاورزان و سایر فعالین بخش چگونه می باشد؟
6- با توجه به اهمیت اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی بخش کشاورزی ،چنانچه خانه کشاورز به عنوان یک تشکل صنفی ، اقتصادی و سیاسی همانند یک حزب قصد راهبری کشاورزان را داشته باشد، رسالتی بس سنگین و دشوار را تقبل نموده است که به نظر می رسد تاکنون عزم و موفقیت جدی در این رابطه کمتر دیده شده است.
بنابراین طرح این پرسش چندان هم دور ازواقعیت نباشد که :
خانه کشاورز کجاست ؟

 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
انقلاب روباتیک در صنعت کشاورزی

انقلاب روباتیک در صنعت کشاورزی





روبات‌ها کشاورزی را سبزتر و کارآمدتر می‌سازند.


مجید جویا: از گاوآهن تا دستگاه‌های دانه‌کار که به تراکتورها وصل می‌شوند، فناوری سبب شده که کشاورزی تغییرات گسترده‌ای را در طول سال‌ها شاهد باشد. اما به باور نویسندگان نیوساینتیست، زمان تغییر بعدی در فرهنگ کشاورزی فرا‌رسیده است.

به باور تونی استنتز از انستیتو روباتیک دانشگاه کارنگی ملون استرالیا، اکنون سه عامل سبب شده که مشاهده روبات‌های کشاورز در آینده نزدیک دیگر یک رؤیا نباشد. اول اینکه اکنون، ثابت شده که روبات‌های متحرک می‌توانند شرایط پیچیده آب‌و‌هوایی محیط بیرونی را تحمل کنند؛ دوم این‌که از قیمت تولید آنها کاسته شده و در نهایت، این‌که جامعه امروزین نیروی کار روباتیک را پذیرفته و آن را سودمند می‌یابد و به چشم یک معضل به آن نگاه نمی‌کند.

روبات‌ها می‌توانند پاسخ خوبی به نگرانی‌های رو به افزایش در کشورهای در حال توسعه در خصوص نبود نیروی کار مناسب برای این بخش باشند که کار آن هم طاقت‌فرسا است و هم فصلی. جان بیلینگزلی از مرکز ملی مهندسی کشاورزی استرالیا در تووومبای کوئینزلند می‌گوید: «اتوماسیون دیگر به منزله ارتقا تلقی نمی‌شود، بلکه یک ضرورت است.»

شاید این نکته طنزآمیز به نظر برسد، ولی در حقیقت برای این واقعیت که اکنون روبات‌ها می‌توانند بر مشکلات کار در محیط‌های گل‌آلود غلبه کنند، باید تا حد زیادی خود را مدیون نظامیان بدانیم. فناوری مورد نیاز برای
پر‌کردن شکاف عمیق بین روبات‌هایی که در کارخانه‌ها چیزها را به این طرف و آن طرف می‌بردند و روبات‌هایی که بتوانند در محیط‌های باتلاقی و گل‌آلود از چرخ‌هایشان کمک بگیرند و در جهت‌های غیر قابل پیش‌بینی حرکت کنند، در حقیقت مدیون یکی از پروژه‌های دارپا در ارتش ایالات متحده آمریکاست. در این پروژه، مسابقاتی برای اتومبیل‌های بی‌راننده برگزار می‌شود که از بیابان عبور کنند و یا حتی در خیابان‌های پرترافیک نیز به مسابقه خود ادامه دهند.

استنتز که خود نیز به ساخت دو وسیله نقلیه شرکت‌کننده در این مسابقه کمک کرده، می‌گوید: «اگر شما بتوانید چیزی بسازید که از یک محیط بدون جاده و کاملاً ناآشنا به سلامت بگذرد، آنگاه می‌توان گفت ابزار شما برای کشاورزی کامل است.» به عقیده او در چند سال آینده شاهد تغییرات بسیاری در آنچه روبات‌ها می‌توانند برای کشاورزان انجام دهند، خواهیم بود.
محصول دادن
ولی با آن که واداشتن روبات‌ها به یافتن راهشان از میان شاخه‌های درختان می‌تواند شبیه به مسابقه بالا باشد، واداشتن آنها به این‌که همان گونه به محصولات کشاورزی نگاه کنند که یک روستایی آنها را می‌بیند، مسئله دیگری است. استنتز در حال آزمودن فرستادن ردیفی اتومبیل‌های بی‌راننده به یک مزرعه پرتقال در فلوریدا است. به گفته او، اسکنر لیزری سه بعدی استفاده شده برای هدایت اتومبیل می‌تواند اندازه‌گیری‌های دقیقی از شاخ و برگ هر درخت به‌دست دهد و حتی تعداد پرتقال‌های روی درخت را نیز بشمرد.

همچنین سینگ توانسته یک اتومبیل باغی طراحی کند (وسیله نقلیه‌ای که از میان ردیف‌های درختان حرکت می‌کند و کارگران سوار بر آن می‌توانند به میوه‌های شاخه‌های بالایی درختان دسترسی داشته باشند) که بدون کنترل انسانی حرکت می‌کند. او در مصاحبه با نیوساینتیست گفت: «به خصوص باغاتی مانند باغات مرکبات، سیب و دیگر محصولات باغی می‌توانند بیشترین سود را از اتوماسیون ببرند، چون آنها تا کنون به اندازه دیگر محصولات کشاورزی شاهد رشد بهره‌وری نبوده‌اند.»

استنتز می‌گوید که دستگاه‌های بررسی اطلاعات درختی می‌توانند اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تری به نسبت انسان‌ها جمع‌آوری کنند، هشدارهای زودهنگام در مورد بیماری‌ها بدهند و پیش‌بینی‌های دقیق‌تری داشته باشند. این کار می‌تواند به بالا رفتن بهره‌وری و هدفمند‌تر شدن سمپاشی کمک کند: «به جای این‌که همه جا را به طور یکنواخت سمپاشی کنیم، می‌توانیم از نقشه‌ای که توسط روبات‌ها تهیه شده برای تشخیص اینکه در کجا باید کمترین مقدار سموم را به کار ببریم و در کجا باید بیشترین مقدار را استفاده کنیم، بهره ببریم.»

استنتز می‌افزاید روبات‌هایی که از لیزر برای ناوبری و هدایت بهره می‌برند، می‌توانند حتی در شب نیز کار کنند، زمانی که در آن حشرات بیشتری فعالیت دارند و بادها نیز ضعیف‌ترند و می‌توان سموم را با دقت بیشتری استفاده کرد.
 

Similar threads

بالا