[ نظر معماری] جوهره ی هنر در معماری چیست ؟

tweak

عضو جدید
با درود و صد درود به تمام کاربران سایت !!

من یک تحقیق بهم گفتن که انجام بدم ! یعنی دو تا گفتن :دی

1- به نظرتون جوهره ی هنر در معماری چیه ؟

یک سوال دیگه هم داشتم میخوام با یک تیر دو نشونه بزنم :دی

2- فرق معماری هایی که در غارهای قدیمی مثل لاتسکو و.... با معماری امروزی یا معاصر چیه ؟ مثلا یک معمار اونجا که داشته نقاشی میکرده چه فکری با خودش داشته و معمار امروزی چه فکری !

اگه کسی بتونه کمک کنه خیلی خیلی ممنون میشم ! البته یک تحقیق دانشجویی دیگه !

پ.ن : نمیدونم تاپیک رو جای اصلیش زدم یا نه ! ولی بخش معماری رو زیرو رو کردم که ببینم تاپیکی هست برا این مشکلات که نتونستم پیدا کنم .
:gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol:
 
آخرین ویرایش:

ensan1

عضو جدید
سلام بر شما،احسنت بر اون استادی که چنین تحقیقی رو داده.توی چه درسیه؟
واقعا جای فلسفه معماری در دانشگاه های ایران خالیه

ابتدا باید خود هنر را تعریف کرد ،که شما میتونید به کتاب "هنر چیست" لئون تولستوی انتشارات امیر کبیر مراجعه کنید.

سپس با اون تعریف از هنر معماری رو میتونید شرح بدید،در این رابطه هم میتونید به کتاب ارزشمند "معماری و راز جاودانگی" اثر کریستوفر الکساندر مراجعه کنید. به نظر من هر دانشجوی معماری باید این کتاب رو دقیقا بخونه.
موفق باشید
 

tweak

عضو جدید
اوه اوه پس وقت نمیشه الان بشینم بخونم . باید فردا ببرم .
مرسی دوست عزیز بابت راهنمایی . توی درسه طراحی هست من تازه واردم ! :دی

با تشکر
 

ensan1

عضو جدید
سلام ،اگه مقدمه ای که دکتر حجت در کتاب معماری و راز جاودانگی نوشته اند رو هم بخونید میتونید یه پایه خوب ذهنی در این زمینه داشته باشید
 

ensan1

عضو جدید
سلام بر دوستان

جالب اینجاست که دانشجویان و اساتید و مسئو لین دانشگاه ها با دیدن اینهمه زشتی در معماری کشور چرا به ریشه های این موضوع فکر نمیکنند و همینطور راه های گذشته رو دنبال میکنند انگار اصلا فضای شهری بیرون رو نمیبینند

هر موضوع اصیلی در دانشگاه های ما در حاشیه است،در کشور های دیگه هر کتابی که حرفی برای گفتن داشته باشه سریعا به عنوان کتب درسی قرار میگیره ولی اینجا بازم در حاشیه کاره....
همین کتب آقای الکساندر بسیار عالی است مثلا کتاب "الگوی استاندارد ممعاری"(زبان الگو)30 سال مرجع علمی دانشگاههای آمیکا است،کتب آقای گلابچی هم به این صورته،ازهمگی خواهش میکنم که این کتب را در حاشیه قرار ندن و بیشتر از بقیه کتاب ها بهشون توجه کنن.
 

setayesh87

عضو جدید
شاید دیگه به درد تحقیقت نخوره، ولی اینو کلا به خاطر داشته باش:
"هر اندیشه ای که در قالب هنر نگنجد، ماندنی نیست"
البته این یه جمله ی معروفه، که برای من خیلی جالب بود. یعنی اگ میخوای کارت(اندیشت) جاودانه بشه باید از در هنر وارد شی.
 

ensan1

عضو جدید
سلام بر دوستان
حوزه هنر ،حوزه احساسه،نه احساس دور از عقل ،بلکه احساسی که از عقل تربیت شده نشات میگیرید.
بنا به گفته بسیار دقیق دکتر حجت یک معمار مکانی برای زندگی کردن طراحی میکنه،و یقینا در طراحی خودش تعریف خودش از زندگی در اون مکان رو داره شرح میده،پس در حقیقت معمار احساس خودش رو در ارتباط از زندگی باید بیان کنه
یک دوست ما در انجمن در امضا خودش نوشته بود "یک معمار مکانی برای زندگی کردن طراحی میکنه ،پس بهتره ابتدا خوب زندگی کردن رو تمرین کنیم،اونوقت خوی طراحی کردن رو راحتتر یاد میگیریم"
گفته ایشون خیلی عالی بود،و این جوهر فراوش شده معماری است
تمام گفته کریستوفر الکساندر هم همینه که میگه در طراحی خودتون به انسان توجه کنید
"همه ما که بنا تعلق خاطری دارند میتونن به راحتی فراموش کنند که همه حیات و روح هر فضا و همه ادراک ما در آن فضا ،نه صرفا به محیط کالبدی آن ،بلکه به الگوی رویدادهایی بستگی دارد که در آنجا اتفاق می افتد"
یعنی هنگامی که میخواهیم بنایی رو تجزیه و تحلیل کنیم نباید کالبد آن بلکه "نوع زندگی که در اون کالبد اتفاق می افته رو مورد تجزیه و تحلیل قرار بدیم"چون "هویت" هر فضایی حاصل رویداد هایی است که در اون فضا اتفاق می افته. اگر هم کالبد داره بررسی میشه باید فرم و مصالح به کار رفته در اون فضا با توجه به توجه به هویت اون فضا تحلیل بشه نه اینکه فقط صرفا آنها را تجزیه و تحلیل کنیم.
 

Similar threads

بالا