دکتر سروش و "کلام محمد"

سلام دوستان

قضیه برمیگرده به بهمن سال گذشته که فکر میکنم بعد از اینکه رسانه ها به اون بعد خبری دادن و مثلا اعتراض مجید مجیدی (کاری نداریم حالا به او ربطی داشت یا نه و آیا شایسته بود صدا و سیما اعتراض او را نشان بده یا نه) رو نشون داد صدا و سیما اکثریت در مورد موضوع اندکی خبردار شدند
البته یا به طور ناقص یا یک طرفانه یا ...
من راستش در جریان نیستم در سایت در این مورد صحبت شده یا خیر و البته(فکر میکنم) تنها مطلبی در قسمت اخبار به نقل از افتاب در سایت ما اورده شده
پس تصمیم گرفتم مطلبی در این رابطه از سایت شخصی دکتر سروش براتون بگذارم
امیدوارم که مناسب باشه
در ضمن لازمه بگم که خود مطلب بسیار کوتاه است و مصاحبه ی کوتاهی از ایشان با روزنامه ی کارگزاران(بخشی از آن) است ولی خب با تعداد بالای لینک هایی که سایت خود ایشان قرار داده(چه موافق و چه مخالف) برای دوستان علاقه مند به اطلاعات کافی و بیشتر مرجع مناسبی خواهد بود
 
بهمن 86 پرونده وحی و قرآن


مطالب منتشر شده پیرامون مصاحبه دکتر سروش با عنوان
"کلام محمد"





نوشته زیر حاصل گفتگوی عبدالکریم سروش با روزنامه کارگزاران (86.11.20) در باب وحی و قرآن است(مصاحبه دوم)

کلام محمد، اعجاز محمد

در پاره ای از روزنامه ها و سایت های اینترنتی اخیرا آورده اند که دکتر سروش رسما "نزول قرآن را از جانب خدا انکار کرده و آن را کلام بشری محمد دانسته است." آیا چنین است؟

شاید مزاح کرده اند یا خدای نکرده اغراض سیاسی و شخصی داشته اند.

حالا نظر و توضیح شما چیست؟

انشاء الله حسن نظر و غفلت از معنا داشته اند و گرنه کسی که با ولایت کلیه الهیه آشناست و قرب اولیاء خدا با خدا را می داند و از تجربه اتحادی آنان با خبر است چنین منکرانه سخن نمی گوید. اولیا خدا چنان به خدا نزدیک و در او فانی اند که کلامشان عین کلام خدا و امر و نهی شان و حب و بغضشان عین امر و نهی و حب و بغض الهی است. پیامبر عزیز اسلام بشر بود و خود به بشریت خود مقر و معترف بود (قل سبحان ربی هل کنت الا بشرا رسولا؟)، اما در عین حال این بشر چنان رنگ و وصف الهی گرفته بود، و واسطه ها (حتی جبرئیل) چنان از میان او و خدا برخاسته بودند که هر چه می گفت هم کلام انسانی او بود هم کلام وحیانی خدا. و این دو از هم جدا نبود.

همچو سنگی کو شود کل لعل ناب پر شود او از صفات آفتاب

انشاءالله با تامل درین دقیقه عرفانی گره مشکل گشوده شود و سر کلام آشنا گردد.

پس نزول جبرئیل و آوردن وحی چه می شود؟

در نظر عارفان، جبرئیل به خداوند از محمد (ص) نزدیکتر نیست، بل جبرئیل است که تابع پیامبر است. مگر در داستان معراج نیامده است که جبرئیل از همراهی با پیامبر بازماند و از سوختن بال و پرش هراسید؟ معنی این حکایت چیست؟ مگر رهبر فقید انقلاب نگفت که "...معنویت رسول خدا وحی را نازل کرده است....و به عبارت دیگر وارد کرده است پیغمبر اکرم جبرئیل امین را در این دنیا(صحیفه نور، جلد بیستم، سخنرانی 25/1/66)"؟ آیا معنی این سخن این است که خدا جبرئیل را فرونفرستاده است؟ یا معنایش به قول مولانا این است که:

من نخواهم لطف حق از واسطه که هلاک خلق شد این رابطه

من نخواهم دایه، مادر خوشتر است موسیم من، دایه من مادر است

این که بگوئیم قرآن کلام محمد(ص) است، درست مانند این است که بگوئیم قرآن معجزه محمد (ص) است. هر دو به یک اندازه به محمد(ص) و به خدا انتساب دارند. و تاکید بر یکی به معنی نفی دیگری نیست. هر چه در عالم رخ می دهد به علم و اذن و اراده باری است. یک موحد در این شکی ندارد. با این حال همه می گوئیم آلبالو، میوه درخت آلبالو است، آیا باید بگوئیم خدا میوه آلبالو می دهد تا موحد باشیم؟ این اشعریت کهن را جامه تقدس نوین نپوشانیم. و سخن بقاعده بگوئیم و معنی سخنان دقیق و راز آلود را نیز نیکو دریابیم. قرآن میوه شجره طیبه شخصیت محمد (ص) بود که باذن خدا ثمر بخشی می کرد(توتی اکلها کل حین باذن ربها) و این عین نزول وحی و تصرف الهی است.

توصیه من به منصفان (با مغرضان نمی دانم چه بگویم) همان توصیه مولاناست که سوء ظن نسبت به اولیاء خدا را فروگذارند و اولیاء حق را از حق جدا نشمارند و آن عزیزان و محبوبان درگاه حق را از مسند رفیع قرب و ولایت پایین نیاورند:

ای اولیاء حق را از حق جدا شمرده گر ظن نیک داری بر اولیاء چه باشد؟

از نسل پادشاهی مسجود جبرئیلی ملک پدر بجویی ای بی نوا چه باشد؟

گویا شما هم در این باب اشعاری داشته اید.

بله در منظومه ای که چندی پیش به عشق پیامبر اکرم سرودم و تقدیم آن فاتح آفاق تجرد کردم، آورده بودم که:

توسن تجربه ای فاتح آفاق تجرد در شب واقعه راندی زمداری به مداری

ز سوادی به خیالی ز خیالی به هلالی پای پر آبله جبریل و تو چالاک سواری

بال در بال ملائک به تماشای رسولان طایر گلشن قدسی تو و خود عین مطاری

اشاره من در این ابیات به آن روایت شریفه نبوی است که پیامبر در سجده با خدا می گفت: سجدلک سوادی و خیالی و آمن بک فوادی.

متشکریم.
-------------------------------------------------------------

متن کامل مصاحبه اول:

کلام محمد -- گفت و گو با عبدالکریم سروش

-------------------------------------------------------------



مطالب منتشر شده پیرامون مصاحبه:


مصاحبه ای در بارۀ نظریۀ سروش پیرامون وحی -- مصاحبه با محمد محق

نه طوطی، نه زنبور -- سیّد محمّد علی ایازی

ديـدن دگرآموز،نديـدن دگرآموز(راستي آزمايي تئوريِ بسط تجربه نبوي و آموزه هاي آن) -- طاهـا شريفـي

ديالكتيك الهيات و طبيعيات(در باب نقد خرمشاهي برنظرات عبدالکریم سروش) -- محمد نیما

طبيعت الهي يا الهيات طبيعي(2)‌ -- بهاءالدين خرمشاهي

دشمن از ترس رشد اسلام‌خواهي، به تخريب مباني ديني مي‌پردازد -- علي سعيدي

علما و مجامع حوزوی در مقابل فتواهای خلاف اجماع اعتراض کنند -- آیت الله مکارم شیرازی

نشست علمي "وحي كلام الهي يا بشر ي" در قم برگزار شد

طبيعت الهي يا الهيات طبيعي‌ -- بهاءالدين خرمشاهي

نقد و بررسي شبهات سروش در نشست وحي، کلام الهي يا بشري

وحی قدسی -- مصطفی حسینی طباطبائی

مكانيسم نزول وحي -- محمد نيما

-------------------------------------------------------------

طوطی و زنبور-- پاسخ دوم عبدالکریم سروش به آیت الله جعفر سبحانی

-------------------------------------------------------------


پرهیز از تکفیر، دشنام و عصبانیت برای مقابله با جریان‌های انحرافی -- آیت الله خامنه ای
آتشی که بهاءالدين خرمشاهی افروخت


پاسخ آيت الله العظمي منتظري به پرسش هايي پيرامون نظریه " قرآن و وحی "

بشیر و نذیر (2) -- دکتر نعمت الله عبدالرحیم زاده

بشیر و نذیر (1) -- دکتر نعمت الله عبدالرحیم زاده
نگاه عرفانی به مسأله وحی در آرای سروش -- رحمان افشارى

این نوع برخورد با سروش سزاوار نیست

پاسخ آیت الله مكارم به اظهارنظر دکتر سروش

رنگ و بی‌رنگ -- عبدالکریم سروش

بيکرانگی و حصارها -- عبدالکریم سروش

صورت و بی‌صورت -- عبدالکریم سروش

آينه‌های بی‌زنگ -- عبدالکریم سروش

پرگار مترجم و حد زدن مفسر -- رئوف طاهری

سروش و سبحانی و مجیدی -- محمد علی ابطحی

بسط آزادی خواهی،تأملی در گفت و گوی عبدالکریم سروش و آیت الله سبحانی--محمدحسين صبوری

شطحیات سروش -- محمد نصر اصفهانی

زمان و تجربه مومنان -- محمد جواد غلامرضاکاش

به بهانه تکفیر عبدالکریم سروش -- فاطمه شمس

فيلسوف حاشيه‌نشين در حاشيه -- جواد ماه‌زاده

سروش در انتظار سرنوشت سلمان رشدي؟ -- البرز محمودي

در دفاع از عبدالکریم سروش و سخنی با تکفیر کنندگان -- رشيد اسماعيلي

گفت و گوی مبارک -- محمد تقی فاضل میبدی

« هَوٰى » يا « هُدٰى» در كلام وحى! -- عبدالعلى بازرگان

نگاهی به متدولوژی‌های غربی و فهم قرآن -- تقی رحمانی


-------------------------------------------------------------

دومين نامه آيت الله سبحاني به عبدالکریم سروش

-------------------------------------------------------------
روشنفکری فقيهانه -- اکبر گنجی

معجزات پيامبران ربطی به درك و ذوق شاعرانه ندارد -- آيت‌الله نوری همدانی

بساط تكفير-- احمد زيدآبادي

سروش، خلافِ دین نگفته است -- گفت و گو با دکتر آرش نراقی

تقدير آيت ‏الله سبحاني از مجيدي

قرآن کلام خداوند (2) -- سیدعطاءالله مهاجرانی

بوسه بردست

نامه‌اي به مجيد مجيدي -- محمدهادي فروزنده


http://www.drsoroush.com/Persian/On_DrSoroush/P-CMO-AtashBarKharmaneNobovvat.html
 
آخرین ویرایش:

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
در قراني كه در ايران به چاپ رسيده يك ترجمه شعري از نشر اميد مجد به سبك فردوسي فرهنگ پارسي را در برابر فرهنگ تازي قرارداده كه در ان اتفاقا بخشي از كلام دكتر سروش را تاييد مي نمايد با اين تفاوت انقدر انها ادغام ميشوند كه خدا نقش كارگزار پيامبر را پيدا مي كند!
ترجمه شعر گونه آيات يك تا شش سوره تحريم

چرا آنچه را خالق ذوالجلال..........................براي تو كرد اي پيامبر حلال
حرامش نمايي تو بر خويشتن.....................كه خوشنود سازي زخود چند زن
قسمها به حكمي كه از كبرياست....... ........ به كفاره اي بر شكستن رواست؟!
شما راست مولا خداي عليم.......................كه بر حكمت خلق باشد حكيم
به يكتن ز زنهاي خود مصطفي ....................نهاني سخن گفت اندر خفا
ولي زن خيانت بكرد اي شگفت.....................خبر را به ديگر زن او بگفت
خدا بر پيامبر بدادي خبر ..............................كه راز تو شد آشكارا دگر
چو پيقمبر اين ماجرا را شنيد........................چنين شرح قصه به گوشش رسيد
بر ان زن از انچه كه بنموده بود.......................از ان حرفها شمه اي رو نمود
كمي از سخنهاي او را نهفت .........................كه خود پرده پوشي نمود و نگفت
زنش باز پرسيد از مصطفي............................چه كس اگهت كرد زين ماجرا ؟
بگفتا مرا داد يزدان خبر!.................................كه آگاه و دانا ست او بر بشر
كنون هر دو زن توبه سازيد راست....................به در گاه انكس كه يكتا خداست
شده منحرف قلبتان آشكار............................سزد توبه كردن به پروردگار
اگر كس باز جوييد آزار او ...............................خدا هست با او چو ياري نكو
بود جبرئيلش نگهبان و يار .................. .........دگر ياورش مومني رستگار
تمام ملائك كنندش مدد................. ..............همه يار اويند هر جا رسد
اميد است هر گه رسول خدا..........................دهد مهرتان و بگردد جدا
خداوند زنهاي شايسته تر...........................درارد به عقد محمد دگر
ترجمه شعر گونه آياتي از سوره تحريم
هر جا كه دين حكومت ديني بر پا دارد پرونده خود و دينش را بسته خواهد كرد

خرد نگهدارتان

 
آخرین ویرایش:
واقعا معذرت ولی با این حساب اکثر لینکها بدون *** نباید کار کن
سعی میکنم سریع درستشون کنم
اگر نشد لینکهای جدید جایگزین میکنم
 
دوستان لینکها تصحیح شد ،،در واقع لینکها با کمک **** قرار داده شد;)
البته عذر میخوام که بر روی همون مطلب قبلی موفق به تصحیح نشدم(به دلیل تفاوت برخی ، و کمبود برخی دیگر)
با توجه به اینکه لینکها با *** قابل دسترسی هستن و برخی در مطلب ذیل از قلم افتادن
اگر مطلبی در بالا بود و در پایین نبود با کمک همین ***ای که در مطالب پایین استفاده شده و کپی کردن لینکهای بالا در browser آن دسترسی ممکن خواهد بود





متن کامل مصاحبه اول:

کلام محمد -- گفت و گو با عبدالکریم سروش

-------------------------------------------------------------

مطالب منتشر شده پیرامون مصاحبه:

آتش بر خرمن نبوت -- دكتر عبدالله نصري

خداوند قرآن را براي زمان و مردمي خاصي قرار نداده است -- سيدمحمدعلي ايازي

ادعاي بشري بودن قرآن در تاريخ اسلام بي‌سابقه است -- سيديحيي يثربي

اين ادعا كه الهام از نفس پيامبر مي‌آيد متأثر از بوديسم است -- حميدرضا مظاهري سيف

پاسخ‌هايي به قرآن‌ستيزان -- بهاءالدين خرمشاهي

«سروش» ديگر يك اصلاح‌گر ديني نيست -- عليرضا قائمي‌ني

دکتر سروش به آغوش اسلام برگردد -- آیت‏ الله سبحانی

قرآن کلام خداوند -- سیدعطاءالله مهاجرانی

سکوت در برابر جفای اندیشه‌ورزان دنیاطلب به پیامبر مهربانی جایز نیست -- مجیدمجیدی

-------------------------------------------------------------

بشر و بشیر-- پاسخ عبدالکریم سروش به آیت الله جعفر سبحانی

-------------------------------------------------------------

نامه‌اي به مجيد مجيدي -- محمدهادي فروزنده

بوسه بردست

قرآن کلام خداوند (2) -- سیدعطاءالله مهاجرانی

تقدير آيت ‏الله سبحاني از مجيدي

سروش، خلافِ دین نگفته است -- گفت و گو با دکتر آرش نراقی

بساط تكفير-- احمد زيدآبادي

معجزات پيامبران ربطی به درك و ذوق شاعرانه ندارد -- آيت‌الله نوری همدانی

روشنفکری فقيهانه -- اکبر گنجی

-------------------------------------------------------------

دومين نامه آيت الله سبحاني به عبدالکریم سروش

-------------------------------------------------------------

نگاهی به متدولوژی‌های غربی و فهم قرآن -- تقی رحمانی

« هَوٰى » يا « هُدٰى» در كلام وحى! -- عبدالعلى بازرگان

گفت و گوی مبارک -- محمد تقی فاضل میبدی

در دفاع از عبدالکریم سروش و سخنی با تکفیر کنندگان -- رشيد اسماعيلي

سروش در انتظار سرنوشت سلمان رشدي؟ -- البرز محمودي

فيلسوف حاشيه‌نشين در حاشيه -- جواد ماه‌زاده

به بهانه تکفیر عبدالکریم سروش -- فاطمه شمس

زمان و تجربه مومنان -- محمد جواد غلامرضاکاش

وحی و مكاشفه عرفانی -- مصطفی حسینی‌طباطبایی

شطحیات سروش -- محمد نصر اصفهانی

بسط آزادی خواهی،تأملی در گفت و گوی عبدالکریم سروش و آیت الله سبحانی--محمدحسين صبوری

سروش و سبحانی و مجیدی -- محمد علی ابطحی

پرگار مترجم و حد زدن مفسر -- رئوف طاهری

آينه‌های بی‌زنگ -- عبدالکریم سروش

صورت و بی‌صورت -- عبدالکریم سروش

بيکرانگی و حصارها -- عبدالکریم سروش

رنگ و بی‌رنگ -- عبدالکریم سروش

پاسخ آیت الله مكارم به اظهارنظر دکتر سروش

این نوع برخورد با سروش سزاوار نیست

نگاه عرفانی به مسأله وحی در آرای سروش -- رحمان افشارى

بشیر و نذیر (1) -- دکتر نعمت الله عبدالرحیم زاده

بشیر و نذیر (2) -- دکتر نعمت الله عبدالرحیم زاده

پاسخ آيت الله العظمي منتظري به پرسش هايي پيرامون نظریه " قرآن و وحی "
 
آخرین ویرایش:

valkano سبز

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خيلي ممنون من خيلي دنبال اينا گشتم ولي پيدا نكرده بودم الان هم با سايت سروش اشنا شدم هم اينا پيدا شد خيلي خيلي ممنونم ديگه تشكر نداشتم والا بازم ميكردم:D
 

احمد الله

عضو جدید
ما باید از خدا بترسیم.

ما باید از خدا بترسیم.

باسلام:
دوستان گرامی اینجانب هر چه تلاش کردم که به وبلاگ آقای سروش بروم موفق نشدم. از شما استدعا دارم که اگر می توانید به هر ترتیبی که شده است این متن را به رویت ایشان برسانید:
ما اگر بخواهیم برفرض محال سخنان شما را در باره نحوه وحی قرآن بر پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) بپذیریم با موارد زیر برخورد ما باید به چه ترتیبی باشد؟
1 - حروف مقطعه چه توجیهی دارند؟ آیا پیامبر می خواسته است با خودش مرموزانه سخن بگوید؟
2 - این همه کلمات " قل " که به این عبارت تفسیر و معنی می شود " ای محمد به مردم بگو " را چه کسی به آنحضرت گفته است؟ خودش به خودش گفته است، یا کس دیگری که جز ذات اقدس باریتعالی نمی تواند باشد؟ عبارات " یا ایّها الرسول ... و یا ایها النّبی ... هم به همین ترتیب، دارای چه تاویل و تفسیری خواهند بود؟
3 - این که به پیامبر(ص) در آیه دوم سوره مبارکه فتح خطاب می شود که: تا خداوند براى تو گناهِ پیش و پس (از هجرت را كه كفّار مكّه به تو نسبت مى‏دهند) ببخشد و نعمتش را بر تو تمام كند و تو را به راه راست هدایت نماید. تلقی ات در باره آن چیست؟ آیا می شود کسی گناهان و ذنوب خود را ببخشد؟ و از این نوع در قرآن باز هم داریم که خطاب به پیامبر(ص) می فرماید: استغفار کن. کسی به خودش می گوید استغفار کن. آن هم در قرآن که کلام وحی است؟
4 - در قرآن کریم در سوره مبارکه نحل آیه 102 و 103 داریم که: بگو آن (قرآن) را روح‏القدس (جبرئیل) از جانب پروردگارت به حق بر تو نازل كرده است، تا كسانى را كه ایمان آورده‏اند ثابت قدم و استوار گرداند و براى مسلمانان (مایه‏ى) هدایت و بشارت باشد.
و البته ما مى‏دانیم كه مخالفان تو مى‏گویند: جز این نیست كه بشرى آن (قرآن) را به او مى‏آموزد. (اینگونه نیست، زیرا) زبان كسى را كه (این قرآن را) به او نسبت مى‏دهند غیر عربى ونارساست، در حالى كه این (قرآن) زبان عربى روشن است.
5 - حالا گذشته از تمام دلائل و مدارک و خطابهای قرآن که حاکی از این است که نظر شما صائب نیست، گیریم که حرف شما درست باشد، با این نظر شما کدام مشکل بشریت حل می شود که در قرآن نیامده است و پیامبر (ص) و علی بن ابیطالب و ائمه هدی (ع) به آن اشاره نکرده اند؟
آقای سروش بترس از خدا و برای مطرح کردن و به روز بودن خودت، چیزهایی نگو که باعث شود باقی مانده اعتماد دیگران به تو سلب شود و از بین برود و در میان مسلمانان برایت اعتباری باقی نماند. تو هی می خواهی کاری را که خراب کرده ای درست کنی، خراب و خراب ترش می کنی. یک کلمه بگو: من اشتباه کردم و خودت را راحت کن.
 
بالا