نقل است از محمد كه :
زنان را در بالا خانه جا ندهيد و به آنها سواد نياموزيد و سوره يوسف را به او تعليم ندهيد و به او خياطي بياموزيد .....
لابد مي پرسي مگه تو سوره يوسف چه آياتي اومده كه زنان بايد انرا ياد نگيرند؟
در مورد سنديت اين حديث كه من شك دارم. فكر نميكنم اصلا سنديتن داشته باشه.
اگر قرار بود در اسلام چيزي به زنان آموخته نشود ، يكي از نشانه هاي مثبت آخر الزمان كه در احاديث آمده است اين نبود كه بگويند در آخر الزمان خانم هاي خانه دار نيز مجتهد و دانشمندند.
اگر سواد داشتن زن در عقايد شيعه اهميت نداشت ، اين قانون توسط معصومين پيشنهاد نمي شد كه زن مي تواند به جاي مهريه از همسرش درخواست كند دانش را به او بياموزد.
اين حديث نيز از پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم است:
طلب العلم فريضه علي كل مسلم و مسلمة . دانش آموختن بر هر زن و مرد مسلمان واجب است.
ایشان نقل کرده اند که به زنان سوره یوسف را یاد ندهید؟حدیث از این خنده دار تر تا بحال دیده اید؟
در مقابل وقتی به قران نگاه میکنیم میبنیم قران تصریح میکند که همه قرآن برای عموم مردم جهان و تمام عالم _ چه زن و چه مرد_ نازل شده است بعلاوه وقتی سیره عملی مسلمین در صدر اسلام را مرور میکنیم میبینم که زنان بسیاری حافظ کل قرآن بوده اند چنانکه عایشه دختر ابوبکر بن ابی قحافه و همسر پیامبر حافظ کل قرآن بوده است و در فقه و شعر توانا بود و روایات بسیاری از پیامبر نقل کرده است و علمای اهل سنت بدان روایات فراوان استناد و تمسک میجویند .
با حليه المتقين آشنايي دارم.به حلیه المتقین مراجعه نمایید حتما این کتاب را خوب می شناسید از شما درخواست میکنم این کتاب را تا به آخر بخوانید
با حليه المتقين آشنايي دارم.
متاسفانه خيلي از احاديث آن سنديت نداره. علامه مجلسي در اين كتاب فقط به جمع آوري احاديث پرداختن و به بررسي استناد اون نپرداختن.
روایتی که باید مورد تایید قرار بگیره اینه که 1- با قران متعارض نباشه ..
چنانکه پیامبر فرمود
بر هر حقی ، حقیقتی است و بر هر راه درستی ، نور وچراغی هست . پس آن چه از روایات مطابق قرآن باشد، آن را مورد عمل قرار بدهید و آن چه را مخالف قرآن باشد، رها کنید».کاظم مدیر شانهچی، علم الحدیث، ص 184
امام صادق (ع) فرمود:«احادیثی که موفق قرآن نباشد، باطل است ». علم الحدیث ص 122 و 123
پیامبر (ص) در سرزمین منی برای مردم خطبه خواند و فرمود: «ای مردم ! آن چه از من به شما رسید و ازمن نقل کردند، اگر موافق قرآن باشد، آن را گفته ام و قبول دارم و آن چه که مخالف قرآن باشد، آن را نگفته ام "ص122 ـ 126
2- راوی و راویان حدیث مشخص باشد
3- روای مورد اعتماد باشد
4- مسلما هر حدیثی درجه ای دارد . حدیث متواتر و مرسل از احادیث قابل استناد است 5- احادیث با رویدادهای مسلم و مکرر تاریخی در تعارض نباشد وووووووووووووووووووووو
بزرگوار شما که میگویید علوم حوزوی خوانده اید باید بدانید که هیچ کدام از کتب حدیث چه در شیعه و چه در سنی به طور 100% معتبر نیست.....به حلیه المتقین مراجعه نمایید حتما این کتاب را خوب می شناسید از شما درخواست میکنم این کتاب را تا به آخر بخوانید
نقل قول:
شما که در زبان عربی تبحر دارید پس به توان خودتان اتکا کنید بفرمایید صراحت واژه "بزنیدشان" یعنی چی؟
سلام علیکم بزرگوار
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللّهُ وَاللاَّتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلاَ تَبْغُواْ عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا ﴿۳۴﴾
در بسياري از ترجمه هاي قرآن، لغت ضربوهن در آیه فوق به صورت همسران خود را کتک بزنيد ترجمه شده است. اين لغت علاوه بر ابن به معني ترک کردن و رفتن نيز مي باشد.
مثلا در چند جاي قرآن ضربوا فی الارض به معني به سفر رفتن يا بيرون شدن آمده است. بحثهاي بسياري در مورد ترجمه اين آيه بين عرب زبانها و غيره مطرح شده است و هنوز ادامه دارد.
در اينجا با توجه به اين موضوع و همچنين با در نظر گرفتن آيه قبل و بعد از اين آيه، و با توجه به اینکه در آيه بعد آمده که اگر از جدايي بين خود بيم داريد بين خود داور تعيين کنيد:
وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِّنْ أَهْلِهَا إِن يُرِيدَا إِصْلاَحًا يُوَفِّقِ اللّهُ بَيْنَهُمَا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا ﴿۳۵﴾
اين در صورتي که هدف کتک زدن زن باشد منطقي به نظر نمي رسد. بلکه با ترجمه خارج شدن و ترک کردن تطابق دارد .
اینکه زنان مزارع کشاورزیتان هستند یعنی چی؟ چه ارتباطی بین زن و مزرعه کشاورزی وجود دارد؟
قرآن، نهج البلاغه و صحيفه سجاديه رو قبول دارم.
در مورد نهج الفصاحه اطلاعي ندارم.
بحار الانوار رو هم قبول ندارم.
البته وقتي ميگم چيزي رو قبول دارم يا قبول ندارم باز هم اون 5 اصلي رو كه در پست قبلم بيان كردم در نظر ميگيرم.
اون 5 اصل مهمه.
بزرگوار شما که میگویید علوم حوزوی خوانده اید باید بدانید که هیچ کدام از کتب حدیث چه در شیعه و چه در سنی به طور 100% معتبر نیست.....
حتی کتبی مثل اصول کافی یا بحار الانوار و.......
اصلی که بر صحیح بودن حدیث دلالت میکند سند روایتی است نه سند کتبی.....
باید ببینیم راویان حدیث چه کسانی بودند.....
یعنی نقل شده از فلان و فلان و فلان......
ضمنا کتابی چون نهج الفصاحه از نظر این حقیر یک افتضاح در امر حدیث است که اکثریت احادیث آن جعلی می باشد و اصلا قابل وثوق نیست
آیه فوق به آیه "حرث" معروف میباشد
قرآن کریم در این آیه شریفه مى فرماید:
" نساءکم حرث لکم فاتوا حرثکم افّى شئتم و قدّموا لانفسکم؛ واتقوالله ..
زنان شما، محل بذر افشانى شما هستند، پس هر زمان که بخواهید، مى توانید با آن ها آمیزش کنید. (سعى نمایید از این فرصت بهره گرفته، با پرورش فرزندان صالح) اثر نیکى براى خود، از پیش بفرستید! وتقوا داشته باشید.".
"حرث" مصدر و به معناى زراعت و به زمینى که در آن کشت و زرع مى شود، گفته مى شود. از مقدم داشتن جملة "نساء کم حرث لکم" بر امر به آمیزش و مجدداً تعبیر به حرث معلوم مى شود منظور توسعه در موضوع آمیزش از نظر زمان یا مکان است، نه از نظر اعضا و اندام زنان. بر اساس این آیه جامعه انسانى براى دوام نوع و بقاى نسل محتاج زنان است ، زیرا خدا شگل گیرى انسان را در طبیعت رحم قرار داده، طبیعت مردان را راغب به زنان فرموده و میان مردان و زنان دوستى و مهربانى بر قرار کرده است. از این رو غرض تکوینى این است که وسیله اى براى بقاى نوع فراهم شود. (علامه طباطبایی، تفسیر المیزان ، ج 2، ص 301 ـ 303 ، با تلخیص ).
بنابراین این آیه در اصطلاح مفسران از آیات الاحکام است . یعنی در صدد بیان یک حکم فقهی و در ادامه آیه حکم اخلاقی را بیان کرده وخطاب به مردان می فرماید : از خدا بترسید و تقوا داشته باشید.
این آیه نمی خواهد شأن و مقام زنان را ناچیز نماید ، بلکه به مردان توصیه می کند که تداوم نسل انسان در وجود زن است ، پس کیفیت زناشویی و مراقبت از زنان باید چگونه باشد تا نسلی سالم و مفید تقدیم جامعه بشری شود ، همان گونه که برای به دست آوردن محصول سالم از زمین مراقبت می کنید.
در روایتى ابوبصیر از امام صادق(ع) نقل مى کند :
"معنای" فأتوا حرثکم انّى شئتم" این است که هر ساعتى خواستید، با عیال خود نزدیکى کنید". (علامه طباطبایی، تفسیر المیزان ،ج 2، ص 309)
که این نیز حکم فقهی است ، البته این موضوع با برخی از روایات تخصیص می خورد ، مثلا آمیزش در هنگام روزه دار بودن منع شده است و در روایات بسیاری از موارد نیزمکروه دانسته شده است. بعضی از فقها نیز از این آیه استنباط کرده اند که عمل مقاربت تنها از جلو می تواند درست باشد ، زیرا فرزند تنها از این طریق به عمل می آید. هم چنین خداوند پس ازآیه فرمان به تقوا و پرهیزکاری می دهد که می فهماند باید حقوق زن هم در نظر گرفته شود و از مرز عدالت و تقوا تجاوز نکنند.
خداوند پس از آزاد گذاشتن نسبی مردان در زمان آمیزش با زنان، آنان را از هر گونه تجاوز از این حریم به بیرون از خانه با شدت باز می دارد وبا در اختیار گذاشتن زن در آمیزش نسبی و تأمین نیاز غریزی او و تعیین حقوق و قوانین خاص ، راه هر گونه آزدای جنسی وبی حد و حصر و بی بند و باری نیزگرفته است.
براى اطلاع بیشتر مى توانید به تفاسیرى هم چون المیزان و نمونه مراجعه فرمایید.
با بخش اول سخن شما همراهم ولی راهکار شما برای تایید راوی و روایت چیست؟چگونه میتوانید به انها اعتماد کرده و روایات انها را به سند بدل نمایید؟آیا اینکه بگویند این روایا ت نقل است از فلان و فلان کار را حل میکند؟ یا اعتماد به شخصیتهای مذهبی همچون علامه مجلسی خواننده را بر این باور می دارد که نوشته هایش در اثر او مقبول و پذیرفتنی است؟
جالب اینجاست که شان نزول آیات هم دائما عوض میشود مثلا در مورد آیه اول سوره تحریم بطور بسیار مزحکی اخیرا علما و راویان شان انرا نیز تغییر داده اند
اینکه هر زمان بخواهید میتوانید با آنها آمیزش نمایید عبارت درستی نیست زنان معذوریتهایی دارند که مردان نمی توانند هر زمانی که بخواهند بذر افشانی کنند این عبارت نه تنها علمی نیست بلکه ظالمانه است. نزدیکی با زن در دوران بارداری و دوره پاک سازی رحم امکان پذیر نیست از خدا بعید است که این چیزها را نداند!!!حالا فرض کنید در 1400 سال قبل یک شخصیت مذهبی به عرب تازی و در دوران جاهلیتش چنین مجوزی داده و خود را در جایگاه زنی قرار دهید که مردش با در دست داشتن مجوز الهی وقت اذان ظهر در یک مراسم مذهبی در حالی که زن حیض است قصد بذر افشانی نماید !!!
فرض بر این میگذارم که زنان محل بذر افشانی مردان هستند آخه یعنی چی که در یک کتاب آسمانی چنین عبارتی ثبت میشود؟!
اینکه هر زمان بخواهید میتوانید با آنها آمیزش نمایید عبارت درستی نیست زنان معذوریتهایی دارند که مردان نمی توانند هر زمانی که بخواهند بذر افشانی کنند این عبارت نه تنها علمی نیست بلکه ظالمانه است
بزرگوار همانطور خودتان هم می دانید اسلام بطور بسیار ظریفی به این معذوریتها اشاره نموده و درباره آنها تذکر داده....
قذآن فقط همین آیه که نیست؟؟
اگر نتوانید که عدل بورزید در یتیمان پس سه چهارتا زن بگیرید یعنی چی؟
بزرگوار سند حدیث یعنی راویان حدیث نه نویسندگان کتاب که خود بر ایم موضوع صحه گذاشته اند که آنها فقط به جمع آوری احادیث پرداخته اند و به درستی یا نادرستی کاری نداشته اند....
افرادی چون: علامه کلینی نویسنده کتاب اصول کافی و همچنین علامه مجلسی که شما فرمودید
بزرگوار قرآن کتابی است که میتوان معانی و مفهوم را بروز از آن برداشت نمود و این یک حسن است
اتفاقا اگر منصفانه بیندیشیم متوجه میشویم عبارت بسیار ظریفی است...
این عبارت نه تنها بد نیست بسیار ظریف به اهمیت زن اشاره کرده(عجب باور بی اساسی) و بهترین واژه برای بیان این نقش زن(که باعث بقای نسل) است اشاره کرده(یعنی باید در ملا عام به بقای نسل پرداخت) حتی امروزه هم برای کشاورزان ما زمین زراعی بسیار اهمیت داد....
یعنی زمین خوب در بدست آمدن محصول خوب بسیار مهم است....
ببین عزیز دل برادر آدمی مثل علامه مجلسی کسی نیست که بدون تحقیق به جمع آوری احادیث پرداخته باشد یقینا ایشان از جمع آوری احادیث بدون اعتبار پرهیز نموده اند لازم است ایشان را در زمره افرادی که فقط حدیث جمع میکنند قرار ندهی چرا که کتاب او یکی از معتبر ترین مراجع در حوزه است از طرفی از دیدگاه من حدیث معتبری وجود ندارد هر چه هست از عطاری دکانداران دین بیرون آمده و در این عطاری چیزی ساخته و پرداخته نمیشود الا اینکه از برای استحمار طراحی شده باشد.
خداوند در آیه سوم سوره نساء می فرماید:
وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِي الْيَتَامَى فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ
و اگر بيم آن داشتيد كه نتوانيد درباره دختران يتيم (در صورتى كه با آنها طبق
بلكه مىتوان با زنان ديگر پيوند زندگى بست و در صورت رعايت عدالت و انصاف در محيط خانه و خانواده، ازدواج با يك، دو، سه و يا چهار زن نيز روااست.
با جمله ای که در زیر نوشته اید به نظر می رسد شما یک زمین خوار یا زمین شناس باشید که با این صراحت به خود اجازه میدهید زنها را مشابه زمین ببینید عزیزم زن والاتر از یک زمین است که در ان بذر افشانی شود قدری بخود آیید و این موجود با احساس را اینقدر بی ارزش ننمایید.
نوشته مرتضی :پس باید در انتخاب زمین دقت نمود
حالا می پردازیم به سومین یا چهارمین ایه از سوره نسا :
لطفا دقت نمایید سخن من با آنچه می فرمایید متفاوت است من میگویم دو جمله یا عبارت داریم که مبتدا ی ان یکیست " اگر بیم داشته باشی که عدل نورزی" اما گزاره ان متفاوت است در اولی میگوید بروید سه چهار تا زن بگیرید در گزاره عبارت دوم میگوید پس یکی!!!
در ثانی اینکه بترسی که عدل نورزی در دختران یتیم چه ربطی داره که بری سه چهار تا زن بگیری؟ اصلا چرا باید به مردان اجازه داده شود که به هر علتی بروند بر تعداد زنانشان بیافزایند !!!چه کسی چنین اختیار مضحکی را به مردان داده؟ مگر زن احساس ندارد که در کنارش چندین حیو ببیند؟!غلط میکند اون مردی که به استناد این آیات و به هر علتی برود زن عقدی و نقدی (کنیز دیروز) را به آمار زنانش اضافه نماید.
لعنت بر کسانیکه با نگارش شان نزولهای مضحک و تفاسیر مزخرف ازدواج تکراری مردان را مجاز می نمایند.یقینا از دیدگاه مردان هوسران نگاه کردن اینجوری به آیات به آنها پختگی زیادی در تعدد زوجات میدهد.
خداوند در آیه سوم سوره نساء می فرماید:
وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِي الْيَتَامَى فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ
و اگر بيم آن داشتيد كه نتوانيد درباره دختران يتيم (در صورتى كه با آنها طبق
بلكه مىتوان با زنان ديگر پيوند زندگى بست و در صورت رعايت عدالت و انصاف در محيط خانه و خانواده، ازدواج با يك، دو، سه و يا چهار زن نيز روااست.
قرآن کریم می فرماید:
وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُواْ النِّسَاء فِي الْمَحِيضِ وَلاَ تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىَ يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ
و از تو درباره عادت زنانه مىپرسند، بگو: آن نوعى آزار و ناراحتى است. پس از (آميزش با) زنان در زمان عادت كنارهگيرى نماييد و تا پاك نشوند به آنها نزديك نشويد و چون (از عادت) پاك شدند (يا غسل كردند) از همان جا كه خدا دستور داده با آنان آميزش نماييد، همانا خداوند كسانى را كه زود و زياد توبه مىكنند و كسانى را كه كوشا در پاكىاند دوست دارد
سوره : البقرة آیه: 222
آیه فوق را آیه حیض می نامند
در این بخش دو برداشت از نوشته شما میشود :
برداشت اول : ابتدا خدا میگوید هر وقت میخواهید بر زنانتان که زنان کشاورزیتان هستند فرود آیید بعد میبینه خراب کرده و اعراب بد جوری به غارت زنان پرداخته اند انرا اصلاح میکنه و میگه با با ما گفتیم هر وقت خواستی برو ولی آخه شعور هم خوب چیزیه نمیشه بعضی وقتها رفت پس مراعات کنید .
برداشت دوم:اینه که خدا یادش رفته قبلا چی گفته و این بار برای جلوگیری از حمله ناگهانی مردان شرایطی میگذارد که چون جزئی کلی را نقض میکند از جمله موارد تناقض تلقی میگردد .
در ضمن عادت زنانه آزار و ناراحتی نیست بلکه لازمه دوام و بقای نسل است که شما برای حمله ناگهانی انرا حرکتی ظریف نام نهادید!!!طبیعت زنان و کلیه پستانداران اقتضا میکند که دوره پاکی را بگذرانند در غیر اینصورت به اجبار تخم گذار میشدند اما اگر اینرا یک ضعف خلقت بنامیم که خدا نیز انرا آزاری دائمی برای زنان نام نهاده اونوقت باید در عدل خدا شک کنید .
این آیه نیز خود سند دیگری بر جعلی بودن آیات بنام خداست.
قرآن کریم می فرماید:
وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُواْ النِّسَاء فِي الْمَحِيضِ وَلاَ تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىَ يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ
و از تو درباره عادت زنانه مىپرسند، بگو: آن نوعى آزار و ناراحتى است. پس از (آميزش با) زنان در زمان عادت كنارهگيرى نماييد و تا پاك نشوند به آنها نزديك نشويد و چون (از عادت) پاك شدند (يا غسل كردند) از همان جا كه خدا دستور داده با آنان آميزش نماييد، همانا خداوند كسانى را كه زود و زياد توبه مىكنند و كسانى را كه كوشا در پاكىاند دوست دارد
سوره : البقرة آیه: 222
آیه فوق را آیه حیض می نامند
بزرگوار این سخن من نبود خود علامه مجلسی و علامه کلینی بر این مسئله صحه گذاشته اند که آنها به جمع آوری احادیث پرداختند و تا علما بتوانند به تمام احادیث دسترسی و داشته باشند و درباره آنها تحلیل کنند....
این چیزی از ایندو بزرگوار کم نمیکند...هدف آنها این بوده است اخی...
به گمانم درباره سوال هایتان قانع شدید کهبحث را به علامه مجلسی کشیدید؟؟؟
در این مورد هم ترجیح می دهم خوانندگان بین برداشت شما و اصل تفسیر قضاوت کنید....
چیز جالب برداشتهای عجیب و اگر توهین نشود کودکانه شماست
چه سندی دارید که علامه مجلسی خودش به شما گفته مثل یک دانشوی فقه فقط حدیث جمع کرده و بعد در کتابش به کرات اشاره میکند که این حدیث از چه کسانی نقل شده !!!
تنها به قاضی نرو و تصور نکن که میتوانید یک خردگرا را بدون اتکا به خرد قانع نمایید
بزرگوار شما عادت دارید جملات را بریده بریده کنید و قضاوت کنید؟؟؟
جملات را کامل بخوانید و از مغلطه دست بردارید......
زمان زیادی است که اینگونه روشها در بحث منسوخ شده است
شما از احادیث و آیات هم اینگونه برداشت میکنید؟؟؟؟
اگر اینگونه باشد من هم میتوانم بگویم در قرآن آمده "وای بر نمازگزاران"....!!!
![]()
عصبی نشوید دوست من....
بنده قصد قانع کردن شمارا ندارم....
البته با نوشتهای شما من خردی نمیبینم....بیشتر لجبازی کودکانه میبینم....
اگر بنده سخنی گفتم جهت خنثی کردن شبهات بچکانه شما برای جوانان بود....
کار ما نسان راه بود و راه را باید دوستان با مقایسه حرفهای من حقیر و شما بیابند....
بگزارید خوانندگان قضاوت نمایند و خرد را بشناسند...![]()