مجموعه مقالات تخصصی گیاهان دارویی

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
بررسي توسعه كاشت گياه كرفس وحشي و نحوه بهره‌برداري از آن در استان كهگيلويه و بويراحمد
اردشير شفيعي، علي ملايي، ابراهيم کاظمي،سياه پور
1-اعضاءهيئت علمي
2-کارشنلاسان مرکز تحقيقات کشاورزي ومنابع طبيعي
ياسوج - جاده سي‌سخت - ميدان جهاد. صندوق پستي 351 كد پستي 75914 تلفن 3334311 دورنگار 3334011



خلاصه

كرفس وحشي گياهي است دو ساله يا پايا از خانواده چتريان Umbeliferea. از آنجائيكه قسمتهاي مختلف گياه مورد استفاده قرار گرفته (برگ، ريشه، بذر، شيرابه) و اين گياه بشدت مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد،‌و همه ساله از وسعت تحت پوشش آن كاهش مي‌يابد. با استناد به اطلاعات بدست آمده از اداره كل منابع طبيعي استان در سال 1372 وسعت منطقه رويشي گياه كرفس حدود 12000 هكتار بوده و بعد از يكدهه، وسعت منطقه رويشي گياه مورد مطالعه به يك‌دهم رسيده است. از بذر بدست آمده از گياه كرفس وحشي، در مناطق مشابه در استان كشت گرديده كه موفقيت چشمگيري نيز در پي داشته است. روشهاي بهره‌برداري گياه در منطقه مورد مطالعه مورد بررسي قرار گرفته، كه متأسفانه هيچگونه اصول علمي در آن رعايت نگرديده و بهره‌برداران به صورت بي‌رويه و سودجويانه بشدت قسمتهاي مختلف گياه را مورد بهره‌برداري قرار داده و بخش اعظم وسعت آن را نابود كرده‌اند.
واژه هاي کليدي : کرفس ، بهره برداري ، کهگيلويه و بويراحمد .


مقدمه

استان كهيگلويه و بويراحمد با وسعتي حدود يك درصد وسعت كشور در بين استانهاي فارس در شرق و جنوب شرق، اصفهان و چهارمحال و بختياري در شمال و خوزستان در غرب و استان بوشهر در جنوب واقع گرديده است. كثرت ارتفاعات و تغييرات شديد ارتفاعي و بالطبع نوسانات وسيع حرارت، رطوبت و بارش ساليانه و غيره موجب شده تا اين ناحيه به منزله پلي در چهار راه بين رويشگاههاي چهار منطقه رويشي جهان (ايران و توران، صحرا و عربي، سند و سودان و مديترانه‌اي) قرار گيرد.
مجموعه موارد فوق سبب رويش گونه‌هاي گياه بسيار متنوع با نيازها و خواهش اكولوژيكي بسيار متفاوت در منطقه شده است. بنابراين يكي از استعدادها و قابليت‌هاي استان وسعت منابع طبيعي تجديد شونده مي‌باشد كه در اين بين گياهان دارويي، صنعتي و خوراكي داراي جايگاه خاص و سهم عظيمي مي‌باشد.
كرفس وحشي از جمله اين گياهان است كه فقط در يك نقطه از استان با رويشگاهي حدود 1500 هكتار مورد توجه قرار گرفته است، كه با توجه به برداشت بي‌رويه و غيراصولي از آن در صورتي كه تمهيدات لازم جهت حفظ، احياء و اصلاح آن صورت نگيرد، ديري نخواهد پائيد كه نسل اين گونه باارزش نيز منقرض خواهد شد.


مواد و روشها

پس از تبادل نظر و مشورت با كارشناسان اداره كل منابع طبيعي استان و آگاهي از مناطق رويشي در سطح استان با استفاده از دستگاه GPS و نقشه‌هاي توپوگرافي 50000/1 به منطقه مورد نظر عزيمت و سپس محدوده رويشگاهي گياه كرفس را دقيقاً بر روي نقشه تعيين و با استفاده از پلانيمتر و كاغذهاي شطرنجي مساحت محدوده مشخص شد. با مشاهده تك بوته‌هاي گياه كرفس در مناطق ديگر و همچنين مصاحبت با افراد كهنسال محلي معلوم گرديد كه محدوده رويشي اين گياه خيلي بيشتر از محدوده حاضر بوده و قريب دوازده هزار هكتار مي‌باشد. مساحت رويشگاه انبوه گياه كرفس حدود 1200 هكتار مي‌باشد.
خصوصيات گياهشناسي : كرفس در منابع فارسي بنامهاي كرفس، كرفس الماء و كرسب آمده و در گويش لري كلوس تلفظ مي‌شود. در فرانسه Celeri sauvage و به انگليسي Wild celery گفته مي‌شود.
گياهي است از خانواده چتريان Umbelliferea نام علمي آن Apium graveolens و مترادفهاي آن Sium apium Roth و Seseli groveolen seop و Apium celleri Gaerth مي‌باشد.
گياهي است دو ساله يا پايا ريشه آن كوتاه، عمودي و كمي ضخيم، ساقه آن علفي، توخالي به بلندي 95-25 سانتيمتر و برگهاي آن از نظر ظاهر شبيه جعفري و داراي بريدگيهاي عميق و مركب از چند برگچه است.شروع جوانه‌زدن گياه كرفس از هفته آخر اسفندماه شروع و تا نيمه اول خردادماه ادامه دارد.گياه كرفس در محدوده ارتفاعي 2300 تا 3000 متر از سطح دريا رويش دارد. گياه كرفس وحشي برخلاف ساير گونه‌هاي خانواده چتريان داراي دو دوره رويشي و زايشي جدا از هم مي‌باشد. ساقه زايشي گياه تا ارتفاع 2/2 متر ديده شده است.
اندامهاي مورد استفاده :
از ساقه زايشي گياه شيرابه‌اي تهيه مي‌گردد كه تقريباً از هر گياه حدود 10 گرم تأمين0 مي‌شود و به گفته افراد منطقه‌اي هر كيلوگرم به قيمت يكصد هزار تومان بفروش مي‌رسد. از برگ گياه جهت خوشبو يا طعم دهنده مواد لبني مورد استفاده قرار مي‌گيرد. از ساقه و برگها و ساير اندامهاي رويشي گياه كرفس وحشي ترشي و خورشت تهيه مي‌شود. كه ترشي آن بصورت انبوه تهيه و به ساير استانهاي همجوار صادر مي‌گردد. با توجه به برداشتهاي صورت گرفته از بوته‌هاي كرفس چنين استنباط مي‌شود كه اگر گياه را از 15-10 سانتيمتري از سطح زمين برداشت نمايند امكان رشد مجدد براي گياه وجود دارد. البته زمان برداشت نيز مهم است و آنهم بايد زماني باشد كه امكان ريزش باران ميسر باشد.
از بذر بدست آمده گياه كرفس در سه منطقه از استان كه از لحاظ ساير شرايط اكولوژيكي و ادافيكي مشابه رويشگاه اصلي گياه كرفس بود كشت گرديد (به روش كپه‌كاري) كه از 85-50 درصد موفقيت داشته است.


نتايج و بحث

با بررسيهاي بعمل آمده چنين نتيجه‌گيري مي‌شود كه رويشگاه اصلي گياه كرفس فقط در يك نقطه از استان مي‌باشد. با توجه به موارد متعدد، استفاده از ساير اندامهاي گياه مذكور، شدت بهره‌برداري به نحوي است كه طي يكدهه وسعت منطقه رويشي به يكدهم كاهش پيدا كرده است. از گياه كرفس وحشي شيرابه‌اي بدست مي‌آيد كه جهت صادرات بهره‌برداري مي‌گردد و به قيمت هر كيلو تا يكصد هزار تومان بفروش مي‌رسد. از ساير اندامهاي رويشي گياه نيز بمنظور تهيه ترشي و چاشني لبنيات و طعم‌دهنده در كارخانجات تهيه پنير و دوغ مورد استفاده قرار مي‌گيرد. كرفس را با توجه به شرايط اكولوژيكي، اقليمي، خاك و - مي‌توان در مناطق مشابه كشت كرد، و امكان موفقيت تا حدود 80 درصد ميسر مي‌باشد. ولي نكته قابل توجه اين است كه زمان كاشت و نحوه كاشت گياه هنوز معلوم نيست كه لازم است مورد مطالعه و تحقيق مفصل قرار گيرد. گياه كرفس بومي منطقه سردسيري استان بوده و در صورت امكان مي‌توان از بذر آن در ساير نقاط مشابه استانهاي همجوار كشت و توسعه داده شود.

سپاسگزاري

لازم است از همكاران طرح در اداره كل منابع طبيعي استان بخصوص آقاي مهندس امراله سياهپور كه در ساير برداشتهاي صحرايي همكاري صميمانه داشته‌اند تشكر و قدرداني بعمل آيد. همچنين از همكار ارجمند آقاي علي‌مونا پويه،‌ تكنسين بخش تحقيقات آبخيزداري كه در برداشتهاي صحرايي همكاري داشته‌اند، تشكر مي‌گردد.


منابع

1-قهرمان، احمد. فلور گياهي. جلد 8. انتشارات مؤسسه تحقيقات جنگلها و مراتع
2- ميرحيدر، حسين. معارف. جلد پنجم، چاپ اول. انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامي
3-پارسا، احمد. فلور ايران. جلد دوم
Saymunb J.Y, A,F. Cadvical. F.Cryct. 1984
Mones, J.Ar, J.M.Marcel, C.G Campten , 1971.U.S.A

nvestigation of growing development and revenue of the samllage plant in K.B. province
Abstract :
The Smallage is a binnial plant of the umbelif a species. Since, different parts of this plant (leaf stem, root , seed and mana) can be used, therefore , this plant have been revenue too much and caused to decrease the area which is covered by this plant every year.
One the basis of the information collected by office of natural resources , the extent of growing area was about 12000 hectar in 1372, but after 10 years this area has been reduced to one tenth. The sead of smallage has been planted in the kohgiloye and BoyerAhmad province. The result was very successful. Revenue methods of this plant have been investigated in the study area. The result shows that, ufortunately irregular utilization and profiteering motive of people caused hard revenue of different parts of this plant and the most of growing area have been destroyed.
Key word : Smallage, Mana, Leaf , Root , Stem, Seed, Revenue
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
140

140

بررسي سازگاري گياه دارويي گل راعي (رقم ايراني ،رقم اصلاح شده )
در شرايط آب و هوايي خراسان -مشهد -
زهرا شم آبادي،فاطمه سبك خيز
كارشناس كشاورزي
مشهد - ميدان آزادي - دانشگاه فردوسي (دانشكده كشاورزي ،گروه باغباني )


خلاصه

گل راعي با نام علمي Hypericum perforatum L. كه در جهان با نام عمومي st. john wort مشهور است اين گياه در حال حاضر يكي از بهترين داروهاي ضد افسردگي مي باشد (2) . در ايران تا كنون سه دارو از اين گياه تهيه وبه بازار عرضه شده است. در ايتاليا نيز داروي ديگري با نام هايپريسين كه به صورت كپسولهاي 15 گرمي است تهيه شده و به منظور درمان افسردگي مصرف مي شود . با توجه به بومي بودن اين گياه در ايران و به منظور تاُمين مواد خام مورد نياز صنايع دارو سازي داخلي تحقيقي در سالهاي 1381 و1382 در مورد مقايسه توده بومي و رقم اصلاح شده توپاز در گروه باغباني صورت گرفت . بررسي اين گياه از نظر سازگاري به شرايط آب و هواي مشهد در طي اين دو سال صورت گرفت .
واژه هاي کليدي : سازگاري ، گل راعي .



مقدمه

گل راعي داراي تركيبات متعددي است كه داراي اثرات بيولوژيكي ثابت شده اي مي باشد . اين تركيبات به گروههايي چون نفتوديانترونها ، فلاونوئيدها ، اسانسها و فلوروگلوسينولها تعلق دارند .
لكه هاي تيره رنگ كه در حاشيه برگها و نقاط سياه رنگي كه در حاشيه گلبرگها وجود دارد محل تجمع هيپريسين مي باشد ، حاوي روغن قهوه اي تيره رنگي است كه در زمان فشار دادن از آن تراوش مي شود (1) . از روغن آن براي ضرب ديدگي و براي سرعت بخشيدن به بهبود زخمها و جراحتها استفاده مي شود داراي خاصيت ضد التهابي نيز مي باشد .


مواد و روشها

بذرگل راعي(رقم ايراني و اصلاح شده توپاز )درگلخانه به صورت جوي و پشته كشـت شد . بذر براي جـوانه زني
نيــاز به گرما دارد ، به همـين دليل چون سيـستم گرمـايـي گلخانه راه اندازي نشده بود ، جوانه زني بذرها با تاخير صورت گرفت . تعدادي از نشاء ها براي مقاوم سازي به شرايط آب و هوايي بيرون از گلخانه ابتدا به گلدان و سپس به شاسي سرد منتقل شد . در فروردين سال بعد نشاء گلخانه اي به زمين اصلي انتقال يافت و در 4 كرت m2 2*2 به فواصل cm40 كشت شد . اولين گلدهي در تير ماه همان سال صورت گرفت (شكل 1) . برداشت بذر در شهريور ماه انجام شد . بعد از سپري شدن زمستان رشد آن آغاز شد كه نسبت به سال اول از رشد سريعتري برخوردار بود و ساقه هاي گلدهنده اين گياه در اواخر فروردين ماه ظاهر شد . دومين گلدهي در اوايل خرداد و تشكيل كپسول در اواخر خرداد صورت گرفت .برداشت بذر در دومين گلدهي در اواخر مرداد ماه صورت گرفت .

مراحل مختلف رشد وكاشت گل راعي تاريخ
كاشت بذر در گلخانه 4/8/1380
جوانه زني بذر 1/11/1380
مرحله دو برگي 6/11/1380
مرحله چهار برگي 10/11/1380
انتقال نشاءبه گلدان و شاسي 28/12/1380
انتقال نشاءبه زمين اصلي 21/1/1381
واكاري نشاء 31/1/1381
گلدهي در سال اول 27/4/1381
تشكيل بذر 13/6/1381
ساقه زني 26/1/1382
گلدهي سال دوم 3/3/1382
تشكيل كپسول بذر 31/3/1382
برداشت بذر در سال دوم 30/5/1382
جدول 1

رقم اصلاح شده رقم ايراني
ارتفاع ساقه 2/88 2/70
گلدهنده
تعداد ساقه 20 29
گلدهنده
ميزان توليد بذر 87/60 65/30
در سال دوم
جدول 2


نتايج وبحث

نتايج اين تحقيق نشان داد كه اين گياه نسبت به شرايط آب و هوايي منطقه مشهد سازگار مي باشد و نسبت به گرما و كم آبي مقاومت خوبي دارد . مقايسه دو رقم نشان مي دهد كه ساقه گلدهنده دو رقم اصلاح شده ارتفاع بيشتري را داراست و براي برداشت مكانيكي مناسبتر است . تعداد ساقه گلدهنده در رقم اصلاح شده بيشتر بود . (جدول 2 ) اين نكته قابل توجه بود كه گلدهي رقم ايراني يكنواخت تر مي باشد ، در نتيجه جمع آوري بذر و سرشاخه هاي گلدار به راحتي صورت مي گيرد . اما در رقم ديگر بايد چندين بار اقدام به برداشت نمود . در مرحله بعدي آناليز مواد مؤثره هر دو رقم انجام خواهد شد .
سپاسگزاري
بدينوسيله از زحمات دكتر مجيد عزيزي كه در اين تحقيق ما را ياري نمودند سپاسگزاريم و نهايت قدرداني را داريم .


منابع

1- عزيزي مجيد ،اميد بيگي رضا (1381) بررسي اثرات سطوح مختلف نيتروژن وفسفربررشد، نمو ،عملكرد و ميزان ماده مؤثره هيپريسين گل راعي ،مجله علوم كشاورزي ايران(جلد 32 شماره 4 ص719-725 ).
2- عزيزي مجيد و دياس آلبرتو (1381)بررسي رشد و نمو وميزان مواد مؤثره موجود در گل راعي بومي ايران به روش HPLC-DAD. مجله علوم و صنايع كشاورزي ، جلد 17 ،شماره 1 .


Adaptation`s dliberation H.perforatum( iranian line and breeding cultivar ) in mashhad s weather
Zahra shamabady -fatemeh sabok khiz

ms grajuited
mashhad - square azady- ferddosy univercity - agriculture collage - horticlture department.
Abstract :
As a regard that Hypericum perforatum is an endemic plant in iran and in other to propering crude materials for local pharmecy `s industry a reaserch in years 1381-1382.The results showed st. john wort is adapted to mashhad area s weather.It has good resistance to warm and less water.Comparing between them shows the flowering branch in breeding cultivar(topaz) is higher and fatter to mechanical harvest.The number of flowering branch in more in topaz.Flowering in iranian line is equal so gathering the seeds from the head of flowering branch is easier but in
other line several harvesting are needed in the next stage effectione material analizes are done for both lines.
Keywords : Hypericum perforatum , st.john wort , topaz
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
راهكارهاي توسعه پايدار گياهان دارويي ايران
قاسم شهسوار كندري 1 و محمد علي عسكرزاده 2
1- جهاد كشاورزي كاشمر E. mail:Ghasemshahsavar @ yahoo.com, Telefax:05328232608-9
2-مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي خراسان


خلاصه

تنوع شرايط جغرافيايي ، اقليمي و خاكي ايران باعث تنوع گونه‌هاي گياهي و به طور طبيعي گياهان دارويي آن شده است. بنابراين يكي از رهيافتهاي توسعه پايدار ايران، گياهان دارويي است. در اين مقاله به تحليل چگونگي دست يافتن به توسعه پايدار گياهان دارويي از طريق بررسي محورهاي اصلي اين همايش شامل : 1- شناسايي 2- توليد 3- بهره برداري مستمر 4- فرآوري 5- بازار يابي و6- طب سنتي پرداخته مي‌شود.
كلمات كليدي: گياهان دارويي، توسعه پايدار، ايران.


مقدمه

توسعه پايدار، توسعه مبتني بر ويژگيهاي بوم‌شناختي هرمنطقه است. يكي از ويژگيهاي بوم‌شناختي مناطق خشك وگرمسيري بروز انواع تنشهاي محيطي است و تنشها مهمترين عامل افزايش كميت و كيفيت مواد موثر گياهان دارويي است(4و6). بيش از 90 درصد مساحت ايران را مناطق خشك ونيمه خشك تشكيل مي‌دهد از طرفي تنوع شرايط جغرافيايي و آب وهوايي در گستره پهناور ايران باعث ايجاد بيش از 11هزار گونه گياهي شده كه حدود 10-8 در صد آن داراي اثرات دارويي هستند وحدود 250 تا 300 گونه دارويي آن از چندين هزار سال پيش مورد استفاده دارويي قرار مي‌گرفته‌اند(3). ولي در حال حاضر حتي آسيا نيز هيچ گونه جايگاه مشخصي در بازار ارزشمند گياهان دارويي ندارد، بنابراين بايستي راهكارهاي مختلف توسعه پايدار گياهان دارويي بررسي وبا استفاده از اين موهبت الهي در جهت توسعه پايدار كشورگام برداشت.

شناسايي

بدون شك هر اقدامي در زمينه گياهان دارويي مستلزم تحقيق وشناخت دقيق آنها از جمله موارد زيرخواهد بود:1-شناسايي علمي ودقيق گونه‌هاي مختلف دارويي2-تعيين پراكندگي آنها در كشور و3 -تحقيق در رويشگاهها وتعيين خواستهاي طبيعي آنها با انجام مطالعات بوم‌شناختي(2).

كشت وتوليد گياهان دارويي

بروز عوارض جانبي وصرفه اقتصادي با عث افزايش تقاضاي گياهان دارويي به عنوان مواد اوليه دارو در جهان شده است كه با توجه به عدم جوابگويي برداشت طبيعي وتخريب منابع ژنتيكي بنابراين كشت و توليد گياهان دارويي به خصوص در كشورهاي توسعه يافته از اهميت خاصي برخوردار شده است. توليد گياهان دارويي در ايران هنوز مراحل اوليه خود را طي مي‌كند كه اميد است با كوشش محققان و مسئولان ذيربط بتوانيم به جايگاه واقعي خود برسيم. از جمله مهمترين اقدامات لازم در زمينه توليد گياهان دارويي در ايران موارد زير قابل بررسي است: 1- انجام تحقيقات فيزيولوژيكي، مورفولوژيكي و فنولوژيكي بر روي گونه‌هاي دارويي جهت بررسي اوليه سازگاري و بعد اعمال روشهاي به زراعي به منظور بررسي امكان اهلي كردن و توليد انبوه آنها ، 2- تحقيق و بررسي تغييرات و نوسانهاي مواد موثر گياهان دارويي در اثر اعمال روشهاي زراعي و مقايسه آنها با شرايط بومي وطبيعي رشدگياه و3- بررسي امكان توليد مواد اوليه دارويي و رفع نياز كارخانه‌هاي دارويي كشور. در زمينه توليد گياهان دارويي. آنچه كه پايداري توسعه را تهديد مي‌كند ورود گياهان خارجي و غفلت از گياهان دارويي بومي است كه بايستي مورد توجه قرار گيرد.

بهره برداري بهينه وپايدار از طبيعت

با وجود مطرود بودن اين راهبرد از نظرتخريب منابع ژنتيكي طبيعت ، بايستي توجه داشت كه در واقع بيش از 95 درصد گياهان دارويي در ايران از طبيعت برداشت مي‌شود(5). بنابراين درحال حاضر بهره برداري پايدار از منابع دارويي بالقوه طبيعي با بالفعل كردن آن به وسيله سازوكار مختلف بهره برداري علاوه بر حفظ گياه، موجب افزايش توليد و اشتغال مردم است. بنابراين از ديدگاه توسعه پايدار مفهوم پايداري را مي‌توان به عنوان مقررات تصميم گيري در بهره برداري طبيعي ناميد، به طوري كه فقط توليدخالص گياه برداشت ومقداري جهت زادآوري طبيعي گياه باقي گذاشته شود. در اين راستا بايستي به شناسايي و بررسي روشهاي بهره برداري بهينه وپايدار گياهان دارويي طبيعي اقدام گردد.


فرآوري محصولات دارويي

در كشور ما تنها 16 آزمايشگاه در ارتباط با فرآوري گياهان دارويي فعال هستند و تا كنون تنهادر حدود 60 داروي گياهي توليد وبه بازار عرضه شده است كه نشان مي‌دهد فراوري گياهان دارويي مراحل اوليه خود را در ايران طي مي‌كند(1). فرآوري محصولات دارويي مي‌تواند تا حد امكان به وسيله ايجاد كارخانه‌هاي مختلف علاوه بر ايجاد اشتغال مانع خروج محصولات خام از كشور و وارد كردن دوباره آنها با قيمت گزاف را بگيرد. در اين راستا: 1- شناخت كمي وكيفي مواد موثر گياهان دارويي بومي و فراهم آوردن امكانات براي دسترسي به توانمنديهاي بالقوه كشور و 2- راهنمايي وتشويق سرمايه گذاران جهت بهره برداري وتبديل فراورده‌هاي شيميايي و دارويي بايستي از اولويتهاي برنامه ريزي توسعه پايدار كشورباشد.

بازاريابي محصولات دارويي

در حال حاضر گياهان دارويي و فراورده‌هاي حاصل از آن از منابع مهم درآمد محسوب مي‌شوند. مهمترين كشورهاي صادر كننده گياهان دارويي در آسيا عبارتند از چين، هندوستان، تركيه و تايلند. كشور ما با توجه به برخورداري از اقاليم مناسب هيچ گونه جايگاهي در بازار گياهان دارويي ندارد و بايستي به تحقيق وبررسي وفراهم آوردن شرايط تجاري مناسب وبازاريابي جهت فروش گياهان دارويي ايران توجه بيشتري شود. ازجمله: 1- حمايت مالي از تاجران گياهان دارويي كشور2-راي زني‌هاي سياسي جهت كاهش هزينه گمرك صدور گياهان دارويي به خارج از كشور و3- تسهيل امور اداري مربوط به انتقال گياهان دارويي ميان مناطق مختلف كشور و حتي الامكان كاهش بهره مالكانه در واگذاري بهره برداري از گياهان دارويي مرتعي.


طب سنتي

حدود 80 درصد مردم در جوامع جهان سوم به گياهان دارويي وابسته اند. از طرفي به جهت احتراز از اثرات جانبي داروهاي شيميايي مردم علاقه بيشتري به درمان طبيعي مبذول داشته اند. موارد فوق اهميت طب سنتي را از جهت مداواي جسمي وروحي بيماران و همچنين دسترسي راحت وارزان به آن با كمترين عوارض جانبي نشان مي‌دهد. ولي متاسفانه در كشور ما كوچكترين تحولي در سيستم گياه درماني متناسب با تغييرات فرهنگي واجتماعي صورت نگرفته است بنابراين طب سنتي بايستي جايگاه اصلي خود را كه اوج آن مكتب ابو علي سينا( بهترين مكتب پزشكي آن است كه به دارو نياز نداشته باشد.) است را بيابد(3).


منابع

1- اميد بيگي، رضا.1379. گياهان دارويي در ايران وجهان، كارگاه آموزشي- ترويجي انتقال يافته‌هاي تحقيقاتي گياهان دارويي در مشهد.
2-باباخانلو، پرويز،1379. نگرشي اجمالي به تحقيقات گياهان دارويي، كارگاه آموزشي ترويجي انتقال يافته‌هاي تحقيقاتي گياهان دارويي مشهد.
3- باقري، موسي ومحمد صادق رجحان،بي سال. بررسي وضعيت گياهان دارويي واستفاده آنها در ايران وجهان ، جنگل ومرتع ، ش. 33.
4-بصيري ، حسين. 1379. توسعه پايدار چشم انداز جهان سوم ،نشر فرهنگ وانديشه، تهران.
5- رضواني مقدم ، پرويز. 1380. گياهان دارويي، جزوه كارشناسي ارشد زراعت دانشگاه فردوسي مشهد.
6-طباطبايي, سيد محمد.1374. گياهان دارويي واثر عوامل تنشي در زندگي آنها,مجله منابع طبيعي ايران,شماره 47,انتشارات دانشگاه تهران.


The Sustainable Develepment Tactics of Medicinal Plants in Iran
Ghasem shahsavar kondori1 , Mohammad Ali Askarzadeh2,
1- Jahsd-e- Agricaltur of Kashmar Email: Ghasemshahsavar @ yahoo,Telefax:05328232608-9, 2- Khorasan Agricultural and Natural Resources Research Center

Abstract:
Diversity of the geoghraphical condition, climatic and edaphic factors was caussed the plant spacies and medicinal plant diversity in Iran.One of the approaches to move to ward sustainable development of Iran is the medicinal plants.This reaserch was caried out to analysis the main tactics for arrive the sustainable development of medicinal plants in Iran such as:
1-Identification,2-Planting,3-Cotiniously Exploitaition,4-processing, 5- Marketing and 6-Traditional medical
key words: Medicinal Plants, Sustainable Development, Iran
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
بررسي اثر عوامل محيطي بر روي تراكم گياه دارويي كُماي بياباني
(Ferula foetida REGEL.) در منطقه عطاييه نيشابور
قاسم شهسوار كُندري1 ،منصور مصداقي2 ، هوشنگ رياضي2، محمد علي عسكرزاده2، محمد محمدي3 وحسين توكلي2
1- جهاد كشاورزي كاشمر ، تلفكس: 05328232609
2-دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان. 3- مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي خراسان
Email;Ghasemshahsavar@ yahoo.com


خلاصه

به منظور بررسي اثر بهره برداري انساني و شرايط محيطي بر روي تراكم گياه دارويي كماي بياباني اين مطالعه در منطقه عطاييه نيشابور در سالهاي 1379 - 1382 اجرا گرديد. اطلاعات مكاني‌ و مؤلفهاي گياهي از3 واحد نمونه‌برداري جمع آوري گرديد نتايج نشان داد كه ميزان بهره برداري انساني بين 40 تا 75 درصد بوده و حدود 60 تا100 درصد بوته‌ها در سال اول تخريب مي‌گردد. گياه كماي بياباني در مناطق با ارتفاع كمتر از 1600 متر پراكنش داشته وبهترين رشد خود را در ارتفاع 1200 تا 1300 متر دارد.اين گياه به وسيله بذر زادآوري كرده و رشد آن از اوايل اسفند آغاز، در ارديبهشت گل داده وپس از رسيدن بذر در خرداد به خواب مي‌رود.
واژه‌هاي كليدي: كماي بياباني، بهره برداري، عوامل محيطي.


مقدمه

يكي از توليدات با ارزش، مراتع گياهان دارويي ، صنعتي وخوراكي آن است. كُماي بياباني يكي از گياهان دارويي ، خوراكي و علوفه‌اي مراتع بياباني شرق ايران است كه از قديم الايام در استان خراسان در اوايل فصل رشد اندام رويشي وبويژه ساقه گلدهنده اين گياه مونوكارپيك را از طوقه قطع وبه مصرف دارويي،خوراكي مي‌رسانده اند(2و6). بطوريكه با كاهش تراكم گياه نسبت به گذشته بيم انقراض اين گونه مفيد مي‌رود. لذا اين تحقيق براي اولين بار جهت بررسي اثر عوامل محيطي بر روي تراكم گياه كماي بياباني در منطقه عطاييه نيشابور انجام گرديد.

مواد و روشها

مشخصات منطقه: اين مطالعه در منطقه عطاييه با عرض جغرافيايي 30 35 تا 15 36 وطول 45 57 تا 45 58 درجه به عنوان يكي از رويشگاههاي عمده و مورد بهره‌برداري كماي بياباني با بارندگي 160 ميليمتر ومحدوده دمايي 9/19- تا 45 با متوسط 65/15 درجه سانتيگراد انجام گرديد.
اين تحقيق در سه مرحله زير انجام شد.

عمليات ميداني:

داده‌هاي ميداني در طول سالهاي 1379 تا1381جمع‌آوري شد. به اين منظور پس از تعيين محدوده مطالعاتي با استفاده از نقشه توپوگرافي وبازديد‌هاي ميداني پراكنش كماي بياباني مشخص و براساس درجه گياه درسطح منطقه سه واحد يا منطقه نمونه برداري با پراكنش مناسب انتخاب و ويژگيهاي گياهي، ارتفاع ونمونه‌هاي خاك از دو عمق صفر تا 30 و30 تا60 سانتيمتر به وسيله ترانسكت ، GPS و حفر پروفيل برداشت گرديد(5).زادآوري گياه با استفاده از پلات وكپه كاري وهمچنين دوران فنولوژيكي گياه برروي پايه‌هاي گياهي ثابت در منطقه قرق بررسي شد.ميزان و اثر بهره برداري انساني درسه توده معرف در شروع بهره برداري وپس از رشد مجدد بوته‌ها به وسيله پلات تعيين گرديد.توليد علوفه، نسبت ريشه به ساقه ، ميزان رطوبت گياه ومتوسط توليد بذر گياه با نمونه برداري تصادفي تعيين شد.
- عمليات آزمايشگاهي: جوانه زني و استقرار بذر گياه تحت سه تيمار خاكي ماسه ، 2/1 ماسه و2/1 رس وخاك رويشگاه آن درقالب طرح R.C.D.با چهار تكراردر گلخانه انجام شد.وزن خشك گياه، خصوصيات ظاهري بذر، اثر تغذيه گوسفند بر روي بذر و تجزيه نمونه‌هاي خاك در آزمايشگاه انجام گرديد.
- تجزيه وتحليل داده ها: تجزيه وتحليل داده‌ها شامل تجزيه واريانس،تجزيه همبستگي وتجزيه رگرسيوني چند گانه به وسيله برنامه‌هاي آماري SAS وMinitab انجام شد.

نتايج و بحث

نتايج نشان داد كه با توجه به همبستگي بالاي تراكم وپوشش كماي بياباني با ارتفاع واحدهاي نمونه برداري اين گياه بهترين رشد خود را در ارتفاع 1200 تا1300 متر داشته و پراكنش كنوني آن محدود به مناطق دشتي با ارتفاع 1000 تا1600 متربا خاك عميق است.كماي بياباني به طور فصلي گياه غالب منطقه بوده(به دليل قطر تاج بزرگ)وگياه تلخه بيان به عنوان گياه همراه آن تعيين گرديد، زادآوري طبيعي يكساله گياه مشاهده نشد، اما در كپه كاريهاي انجام شده در دو منطقه قرق 14 تا 30 درصد سبز شدن با نسبت طول ريشه به برگ 7 تا11 برابر ثبت گرديد، بنابراين بايستي تحقيق بر روي زادآوري گياه ادامه يابد. رشد گياه از اوايل اسفند آغاز ودر اواخر فروردين و اوايل ارديبشت وارد مرحله گلدهي ودر اواخر ارديبهشت و اوايل خرداد بذر گياه ريخته وپس از آن بوته‌هاي گلدهنده از بين رفته، ولي بوته‌هاي غير گلدهنده با ريزش برگها وارد مرحله ركود مي‌شوند. تعداد بوته بهره برداري شده از كماي بياباني بين 40 تا 75 درصد تعيين شد كه از اين مقدار حدود 60 تا100 درصد بوته‌ها در سال اول تخريب مي‌گردد بنابراين مهمترين عامل كاهش تراكم كماي بياباني بهره برداري انساني است. بنابراين اين مهم تناوب بهره برداري را طلب كرده وبايستي رويشگاههاي گياه توسط افراد محلي ،اداره منابع طبيعي و محيط زيست كنترل گردد.متوسط توليد علوفه هر بوته 283گرم، طول ريشه گياه به طور متوسط بين 8/0 تا 5/1 متر و نسبت ريشه به ساقه آن بين حداقل 3تا حداكثر67 برابر با متوسط 12 برابر و متوسط رطوبت 73 درصداست. كوچكي (1374) بيان داشته كه نسبت بالاي ريشه به ساقه وظرفيت بالاي نگهداري زطوبت گياه دو راه سازگاري با شرايط خشك مي‌باشد(4).متوسط توليد بذر هر بوته حدود 26 هزار عدد با وزن هزار دانه 15 گرم بوده و.از نظر ظاهري بذر گياه نسبتاً بزرگ ، قلبي شكل ، به رنگ سفيد متمايل به قهوه‌اي وباله دار با متوسط طول ، عرض وضخامت به ترتيب 14 ، 11 و3/0 ميليمتر است. بيكر 1972 نشان داده كه بذر‌هاي بزرگتر با رويشگاههاي خشك همراهند(1).تغذيه دام از بذر گياه باعث هضم واز بين رفتن آن مي‌گردد، بنابراين دام يكي از عوامل آسيب زننده به تراكم گياه است وبا توجه به مطالعات فنولوژيكي بايستي چراي دام در زمان ريزش بذر كنترل گردد. درصد جوانه زني واستقرار بذر گياه در آزمايشگاه بين 38 تا 75 درصد در تيمار خاك رويشگاه تعيين گرديد كه نسبت به دو تيمار ديگر كاملاً معني‌دار است. اين گياه درخاكهاي سبك با بافت لومي شني، غير شور ، آهكي وبا اسيديته قليايي مي‌رويد. با توجه به تجزيه رگرسيون چند گانه بين قطر تاج پوشش وتراكم گياه با عوامل مستقل خاكي دو مدل يكسان بدست آمدكه از مدل زير مي‌توان براي مديريت رويشگاه جهت نگهداري تعداد بوته مناسب در واحد سطح استفاده نمود.
Y= 16.65 X1 - 8.54 X2 + 12.57 X3 (R2=0.97, P<0.05)
( :Y تعداد بوته در صد متر مربع ، X1 : ميزان آهك ، X2 : درصد اشباع خاك وX3 درصد رس خاك) دراين معادله رابطه مثبت ميزان آهك ودرصد رس به دليل بالابردن ظرفيت نگهداري رطوبت خاك ومواد غذايي مورد نياز گياه است. علوي پناه وهمكاران 1374 نقش آهك را در افزايش عملكرد آتريپلكس نشان داده‌اند(3). همچنين رابطه منفي تراكم با درصد اشباع خاك به دليل كاهش ظرفيت نگهداري رطوبت و استقرار نهال گياه در خاكهاي سبك است.

منابع

1- خسروي، محمود. 1375. اكولوژي بذر ، چ. دانشگاه فردوسي مشهد.
2- زرگري، علي. 1367. گياهان دارويي، جلد2، نشر دانشگاه تهران.
3- علوي پناه، كاظم و همكاران. 1371. بررسي اثر كربنات كلسيم بر خصوصيات فيزيكوشيميايي خاكها و عملكرد آتريپلكس در كوير ابرقو يزد، سمينار بررسي مسائل مناطق بياباني و كويري ايران در يزد، تهران.
4-كوچكي، عوض و امين عليزاده. 1374. اصول زراعت درمناطق خشك، چاپ چهارم، انتشارات جهاد دانشگاهي مشهد.
5. Barbour, Mcheal. G., Burk J. H. and Wanna D. Piths. 1987. Terrestrial Plant Ecology, 3rd. ed. p:634, Benjamin / Commings, an Imprint of Addison Wesley Langman Inc. USA.
6. Rechinger, K. H. 1987. Flora Iranica, Umbelliferae, Academiche Druck University. Verlag Santalt, No 162


An Investigation on Environmental Factors effect on density of Ferula foetida on Attaeih Area of Nishaboor
Ghasem shahsavar kondori1, Mansour Mesdaghi2, Mohammad Ali Askarzadeh2,Mohammad Mohammadi2, Hossein Tavakkoli2
1Jahad-e-Agricaltural of Kashmar, 2 Khorasan Agricultural and Natural Resourcess Research Center
Email: Ghasemshahsavar@yahoo.com, Telefax: 05328232608-9
Abstract
In order to investigation of environmental effects on Ferula foetida this study prrformed on Attaeih area of Nishaboor since 2001-2003. Location informationes and vegetation data were collected from three sampling site. Results show that the rare of exploitation was between 40%-75% but the rate of destruction of plants is between 60%-100%. Ferula foetida has distributed on plain areas with elevation less than 1600m and has the best growth on elevation about 1200-1300m This plant reproducted by seed and phenological stages starts from Esfand, flowering is in Ordibehesht and seeding stags is in Khordad.
Key words: Ferula foetida, exploitation , environmental effects
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
روش سنتي بهره برداري از ريواس (Rheum ribes L.)
در منطقه كوهسرخ كاشمر
قاسم شهسوار كُندري1 وحسن فلاحتي1
1- جهاد كشاورزي كاشمر
E.mail: Ghasemshahsavar@yahoo.com


خلاصه

ريواس يكي از گياهان دارويي- خوراكي مراتع ايران است كه در برخي از مناطق خراسان، مردم به روش خاصي آن را پرورش و بهره برداري مي‌كنند.در اين بررسي به وسيله بازديدهاي مكرر از رويشگاههاي مشخصي جزييات مراحل مختلف بهره برداري سنتي ريواس در سال 83-82 در منطقه كوهسرخ كاشمر بررسي گرديد. در اين روش با انجام عمليات خاصي از آغاز رشد مانع رسيدن نور به گياه شده كه عمليات عمده آن عبارتست از:1- شناسايي و علامتگذاري 2- سنگ چيني و ساخت اتاقك سنگي 3- خاك ريزي 4- قطع وجمع آوري.
واژه‌هاي كليدي : ريواس ، بهره برداري، كاشمر.
مقدمه

- مشخصات گياه شناختي ريواس: جنس ريواس داراي 50 گونه در سطح جهان و 3 گونه R. Ribes R persicum و R. turkestanicum (چندساله)در ايران است كه از ميان آنها گونه R. Ribesدر نواحي مختلف ايران به ريواس مشهور است. ريواس با نام انگليسي Rhubarb گياهي است علفي، چند ساله، با ريشه ضخيم وگوشتي و برگ آن داراي دمبرگ ضخيم و قطر بيش از 50 سانتيمتر است كه از ريشه ظاهر شده و بر روي زمين گسترده مي‌شود.گلهاي آن نر وماده با رنگ سفيد متمايل به سبز و به صورت مجتمع با دمگل نازك ونخي است. ميوه آن فندوقه , سه پهلو با زاويه برجسته و باله مانند به طول 5 تا 10 ميليمترو به رنگ قرمز خونين مي‌باشد(4).
- مشخصات بوم شناختي: ريواس بومي نواحي آسياي مركزي وشمالي است ودر نواحي سردسيرجهان مي‌رويد. بنابراين گياهي است سرما دوست وقسمت زير زميني آن درمقابل سرما وخشكي مقاوم است.از نظر نوع خاك زياد پر توقع نيست، ولي زمينهاي مرطوب با زهكشي مناسب و قليايي را بهتر مي‌پسندد به همين دليل بر روي دامنه‌هاي شمالي رشد بهتري دارد(1). رشد اين گياه از اواخر بهمن واوايل اسفند با خروج برگ از محل ريشه آن آغاز وپس از خروج ساقه گلدهنده از بين برگها, در ارديبهشت ماه وارد مرحله گلدهي شده ودر خرداد بذر آن پس از رسيدگي مي‌ريزد وسپس وارد مرحله ركود مي‌شود. زادآوري طبيعي گياه نيز به وسيله بذر انجام مي‌شود.
- تركيب شيميايي,خواص وكاربرد: از نظر غذايي ريواس سرشار از ويتامين Cومواد معدني است. ريواس حاوي دو ماده مهم دارويي يعني آنتروگليكوزيدها و تانن‌ها است. مهمترين خواص دارويي ريواس مفرح و مقوي معده وكبد, اشتها آور، ضد عطش، صاف كننده خون ، مسهل، ضد نفخ وبهترين داروي گياهي ضد ترشي است. يرقان را معالجه وقوه بينايي را تقويت مي‌نمايد، ولي مصرف بيش ازحد آن باعث كمبود كلسيم بدن مي‌شود (2,1 ,3 و5).
- بهره برداري ريواس : قسمت مورد استفاده ريواس دمبرگ آن است كه اگر بهره برداري به طور طبيعي و بدون هيچ گونه عملياتي انجام شود به آن قاقورو يا قاقوري گفته مي‌شود كه باريك و به خاطر رسيدن آفتاب معمولاً قرمز رنگ و داراي طعم ترش و زبر ، بافت اليافي و بد خوراك است ودر ابتدا وارد بازار مي‌شود. اما ريواس پرورش يافته يا پرورده معمولاً قطور، بلند و به دليل نرسيدن نور به آن سفيد رنگ ، آبدار، شيرين ، ترد و خوشخوراك است. بنابراين با توجه به اهميت پرورش ريواس بر روي توليد و همچنين بقاء گياه ، در اين تحقيق مراحل پرورش وبهره برداري سنتي ريواس بررسي گرديد.
مواد و روشها

- خصوصيات منطقه: منطقه كوهسرخ با وسعت حدود 2200 كيلومتر مربع از توابع شهرستان كاشمر در150كيلومتري جنوب غربي مشهد و35 كيلومتري شمال كاشمر به سمت نيشابور واقع شده است. اقليم اين منطقه از نوع كوهستاني معتدل با متوسط بارندگي 220 ميليمتر در سال مي‌باشد. پوشش گياهي آن را گياهان متنوع مرتعي و دارويي از قبيل درمنه، كلاه ميرحسن ، كلپوره ، ريواس، و... پوشانده است.

روش تحقيق:

در اين تحقيق ابتدا با راهنمايي معتمدين وبهره برداران محلي مناطق مختلف بهره برداري مشخص وپس از بازديد، نحوه پرورش وبهره برداري سنتي ريواس همراه با عكس برداري ،در منطقه پادر كوهسرخ بررسي گرديد.

نتايج و بحث

بهره برداري ريواس معمولاً كاري سخت واز ابتدا تا انتهاي آن يكسال طول مي‌كشد. جهت سهولت كار و توليد بيشتر معمولاً بهره برداري توسط گروههاي 3 و4 نفره انجام مي‌شود هر گروه داراي 3 تا 4 منطقه مشخص است وبا تناوب سه ساله يعني هر سال در يك منطقه بهره برداري انجام مي‌شود.كه با توجه به بررسي انجام شده مراحل پرورش و بهره برداري سنتي آن در منطقه كوهسرخ به شرح ذيل مي‌باشد.
1- انتخاب رويشگاه و نشانه گذاري:در مرحله اول بهره برداران محلي با توجه به تجربيات وشناخت خود از منطقه, رويشگاههاي با تراكم مناسب و ريواس خوش طعم يا شيرين را انتخاب مي‌كنند. بعد در رويشگاههاي انتخاب شده با قرار دادن سنگ بر روي برگ ريواسهاي قوي و محصول ده, محل بوته‌ها را براي بهره برداري سال بعد علامتگذاري مي‌كنند.اين كار معمولاًدر ارديبهشت وخرداد انجام مي‌شود.
2- خاك ريزي: در اين مرحله كه زمان آن بهمن واسفند يا فروردين سال جديداست بهره برداران با توجه به بقاياي برگ بوته‌هاي نشانه گذاري شده قبلي با استفاده از كلنگ خاك اطراف بوته را كنده و با اطمينان از زنده بودن گياه با قرار دادن چند رديف سنگ در اطراف جوانه گياه تنورچه‌اي به شعاع 30 تا40 سانتيمتر وارتفاع 40 تا 50 سانتيمترايجاد كرده و داخل آن را از ماسه يا خاك نرم موجود پر مي‌كنند.
3- قطع وبهره برداري: ريواس جهت رسيدن به نور از داخل ماسه وخاك ريخته شده عبور كرده و به همين دليل دمبرگ گياه طويل مي‌گردد. موقع بهره برداري و قطع ريواس زماني است كه قسمتي از برگ ريواس از داخل خاك نمايان شود در اين زمان بايستي هر چه سريعتر ريواس قطع گردد زيرا رشد برگ از كيفيت آن مي‌كاهد. جهت قطع ريواس معمولاً سنگ چين را از يك طرف خراب كرده و از بالاي گره ريشه آن را قطع مي‌كنند، به طوري كه به ريشه گياه لطمه‌اي وارد نشود. به دليل پرورش ريواس در مناطق كوهستاني مرتفع ريواس جمع آوري شده به وسيله كيسه‌هاي گوني و الاغ به محل جاده منتقل واز آنجا به مراكز فروش(صبح زود) حمل مي‌شود. قطع وجمع آوري ريواس معمولاً از ارديبهشت شروع وبسته به شرايط آب وهوايي تا اواخر خرداد طول مي‌كشد.
در اين بررسي مشخص شد كه روش مرسوم بهره برداري از ريواس بدون آسيب براي ريواس نيست، ولي با رعايت نكات زير عوارض منفي آن كاهش مي‌يابد. بهره برداري مستمر آن مي‌تواند به عنوان يكي از راههاي ايجاد اشتغال و درآمد در جهت توسعه پايدار منطقه مد نظر قرار گيرد.
1-بهره برداري بايستي با دوره تناوب چند ساله صورت گيرد تا گياهان مورد بهره برداري بتوانند دوباره تقويت شوند و به حالت معمولي خود بر گردند.2- در هنگام قطع دمبرگ يا همان ريواس بايستي اين عمل از بالاي بند رويش جوانه انجام شود، به طوري كه به ريشه گياه آسيبي وارد نگردد.3- جهت جلوگيري از تخريب بايستي اين نكات به افراد تازه وارد منتقل شود و بنابراين اين امر نظارت وكنترل افراد با تجربه و كارشناسان منابع طبيعي را مي‌طلبد.

منابع

1- پيوست , غلامعلي.1381. سبزيكاري, چ دوم , انتشارات سياوش.
2- خسروي , مهدي. 1379. گياهان دارويي, چاپ چهازم , نشر محمد.
3- رجحان, محمد صادق. 1380. بهداشت ودرمان با گياهان دارويي وفارماكوگنوزي. انتشارات طنين.
4- زرگري, علي. 1376. گياهان دارويي, ج چهارم , چ ششم, دانشگاه تهران
5. Tyler varro E., Bragy lynn R. & Janes E. Rubbers. 1988. Pharmacognosy, 9th ed. Lea & Febiger pub., philadelphia in USA.


The Traditional Exploitation Method of Rheum ribes L. in Koohsorkh Area of Kashmar
Ghasem shahsavar kondori1 and Hassan falahati
1- Jahad-e- agricultur of Kashmar, Email: Ghasemshahsavar@ yahoo. com ,Telefax:05328232608-9

Abstract:
Rheum ribes is one of the medicinal and edible plants of ranglands in Iran, that in some area of Khorasan, pepele were exploited this plant in spacial method. This investigation was performed by repeated observation from the traditional exploitation stages in Koohsorkh area of Kashmar in 2003-2004.In this method Rheum ribes was protected from radiation of sun from first stage of growth by doing some operations as: 1-Indentification and sambolification 2- Building a stone chamber 3- Soil deposition 4 - Cut and collection
Key words: Rheum ribes, Exploitation, Kashmar.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
تأثير تنش‌هاي محيطي در افزايش متابوليتهاي ثانويه در گياهان
حسين صالحي ارجمند
عضو هيأت علمي دانشگاه اراك
اراك - خيابان شهيد بهشتي دانشگاه اراك


خلاصه

متابوليتهاي ثانويه تركيبهاي متنوعي هستند كه نقشهاي مختلفي درگياه به آنها نسبت داده مي‌شود.شواهد زيادي حاكي از نقش مهم اين تركيبها در واكنش گياه به عوامل محيطي به ويژه تنش‌ها وجود دارد. برخي مطالعات نشان مي‌دهد كه مقدار اين تركيبها در شرايط تنش به ميزان زيادي در گياه افزايش پيدا مي‌كنند.با توجه به اهميت برخي از اين تركيبها در زندگي بشرامروز، اين مقاله به برسي تأ ثير تنشهاي محيطي مختلف از جمله خشكي، شوري، نور شديد، صدمات مكانيكي و - برتجمع متابوليتهاي ثانويه در گياهان مي‌پردازد. با اين هدف كه با توجه به اوضاع تنش‌دار حاكم برسرزمين ايران آيا مي‌توان از اين مسأله به عنوان يك مزيت براي توليد متابوليتهاي ثانويه استفاده كرد؟
واژه‌هاي كليدي: متابوليتهاي ثانويه، تنش‌هاي محيطي، گياهان


مقدمه

در مطالعات اوليه دربارة متابوليتها ي ثانويه نقش اين گروه ازمواددرگياهان به‌درستي مشخص نبود. تركيبهاي زايد، مواد سرريز متابوليستي، منبع ذخيره عناصرو- از جمله نقش‌هايي بودند كه به اين تركيبها نسبت داده مي‌شد (2و3)، اما اكنون دريافته‌اند متابوليتهاي ثانويه اثر بسيار مهمي در برقراري ارتباط بين گياهان و محيط اطرافشان دارند.درموردنقش دفاعي اين تركيبها در ارتباط با پاتوژن‌ها، عوامل بيماري‌زا، حشرات و علف خواران اطلاعات زيادي دردسترس مي‌باشد. (5،6)اما مطالعات نشان مي‌دهد كه اين تركيبها نقش مهمي در واكنش گياه نسبت به تنش‌هاي محيطي نيز دارند (6،1) و در شرايط تنش برخي از اين تركيبها به ميزان قابل توجهي در گياه افزايش پيدا مي‌كنند (5،3،2،1).با توجه به اهميت اين تركيبها براي بشر و كاربرد فراواني كه متابوليتهاي ثانويه در زندگي بشر پيدا كرده‌اند (اسانسها، موارد دارويي، مواد صنعتي، آرايشي، صنايع غذايي،عطر سازي و-) واز طرفي شرايط تنشي كه درغالب نقاط كشور ما وجود دارد، بررسي وجود ارتباط بين تنشهاي محيطي با توليد و تجمع متابوليتهاي ثانويه در گياهان مي‌تواند بسيار مفيد باشد. در اين مقاله صرفنظراز سازوكار واكنش گياه، به تأثير تنش‌هاي مختلف بر ميزان متابوليتهاي ثانويه در گياهان پرداخته شده است.

نتايج و بحث

باتوجه به اين كه امروز نقش دفاعي متابوليتهاي ثانويه براي همه تقريبأ پذيرفته شده است اما هنوز بررسي سازوكار تأثير استرسهاي محيطي بر توليد اين موارد تصوير پيچيده و پر ابهامي پيش روي ما مي‌گذرد شواهد زيادي نشان مي‌دهد كه تحت شرايط تنشي توليد برخي از اين تركيبها تا چندين برابر افزايش مي‌يابد، اما دلايل زيادي نيز وجود داردكه اين تأثير هميشگي و همه گير نيست(3)، در موارد زيادي نيز كاهش ميزان متابوليتهاي ثانويه در شرايط تنش ديده مي‌شود (3).از طرفي تأثير تنش‌هاي محيطي برهمه اين تركيبهاي يكسان نيست، بنابراين كيفيت مواد مؤثره نيز تحت تنش قرار مي‌گيرد و بعلاوه تأثير تنش بر بيوماس كل نيز حتمي وعموما منفي است (1،3)، اما با وجود همه اين تناقضها به نظر مي‌رسد كه مطالعه بيشتر دربارة اين بحث مي‌تواند امكان جديدي براي بهره‌برداري ازشرايط تنش‌دار سرزمين ايران پيش روي ما باز كند شواهدي از اين امكان :
1- تنش خشكي :خشكي مهمترين عامل تنشي سرزمين ماست. پس اگر حتي بتوان در موارد معدودي از اين عامل در جهت افزايش مواد مؤثر استفاده كرد مزيت بزرگي نصيب ما مي‌شود.افزايش برخي از متابوليتهاي ثانويه در شرايط خشكي مي‌تواند در راستاي سازوكار تنظيم اسمزي گياه باشد(2،5).هرچند برخي مواد مانند الكالوئيد‌ها و اسانسها نيز بدون چنين اثري در شرايط خشكي افزايش مي‌يابند كه احتمالاًبه طريق ديگري در سازوكار سازش گياه مؤثرند(3).گياهان معطر غني از اسانس در مناطق خشك نسبت به مناطق مرطوب خيلي فراوان‌تر هستند(3).مقدار اسانس در گياهاني مانند افسنطين، بابونه، اسطوخدوس و اكاليپتوس در شرايط خشكي افزايش مي‌يابد، احتمال مي‌رود كه اسانسها در سازوكار مقاومت به خشكي از طريق كاهش تعرق مؤثرباشند (3).تركيب اسانس وكيفيت آن نيز در اثر خشكي تغيير مي‌كند(1)،خشكي باعث افزايش الكالوئيدهاي توتون، خشخاش و گياهان خانواده solanaceae حتي تا 3 برابر مي‌شود (3). ميزان ماده اسكوپولوتين در ريشه برخي واريته‌هاي يولاف درشرايط خشكي حتي تا 25 برابر افزايش مي‌يابد (2).ميزان موسيلاژ در شرايط خشك به مقدار بسيارزيادي افزايش مي‌يابد. به نظرمي رسد كه قابليت بالاي نگهداري آب اين مواد نقش عمده‌اي در سازگاري گياه به شرايط خشك دارد (3،5).
2-شوري: شوري نيز از مهمترين عوامل تنشي سرزمين ماست.حدود2/1 اراضي كشورمابه نحوي با مشكل شوري مواجه‌اند. در شرايط تنش شوري نيز تجمع اسموتيكا جهت تطبيق اسمزي يكي از سازوكارهاي تحمل به شمار مي‌رود(3). از جمله تجمع پرولين، گليسين بتاين، سوربيتول وپينتول دربسياري ازگياهان مشاهده مي‌شود (4). شوري در تركيب وكيفيت مواد مؤثر نيز تأثير دارد. به عنوان مثال تيمار شوري باعث افزايش كاروون موجود در اسانس زيره وكاهش مقدار ليمونن ولينالول آن مي‌شود.
3-سرما ويخبندان :تقريباً شكي وجود ندارد كه تحمل به يخبندان با افزايش غلظت مواد قندي در سلول همبستگي دارد (2).علاوه بر قندها برخي از الكلها مانند مانيتول، سوربيتول وگليسرول نيز در اين شرايط تجمع پيدا مي‌كنند(4).گليكوزيد‌هاي سيانوژنيك نيز در برخي از گياهان در شرايط سرد بيشتر مي‌شوند.
4-اشعه ماوراء بنفش: يكي از سازوكارهاي مقاومت در برابر آسيب ناشي از تشعشع، تركيب تركيبهاي حفاظتي نظير فلاوونها و فلاوونوئيدها و تجمع آنها در اپيدرم گياه مي‌باشد(5).نور خورشيد در منطقه فرابنفش سبب فعال شدن توليد فورا نوكومارينها مي‌گردد. اين مواد در اعضاي خانواده چتريان به وفور يافت مي‌شود. در كرفس، تحت استرس اين تركيبها مي‌تواند تا100 برابر افزايش يابد(5)
5- استرسهاي غذايي: كمبود يا افزايش برخي عناصر غذايي درخاك ميتواند باعث تغييرات قابل ملاحظه در ميزان برخي از متابوليتهاي ثانويه شود. تجمع مواد فنلي دربعضي گياهان خيلي حساس به استرس غذايي است (2).در اغلب موارد اين مواد با كاهش ازت افزايش مي‌يابند. به عنوان مثال مقدار كافئول كوئينيك اسيد در آفتابگردان در شرايط كمبود نيتروژن ممكن است 5 تا 10 برابر شود (2).
6- صدمات مكانيكي:تجمع برخي متابوليتهاي ثانويه مانند ترپنها، كومارينها، ايزوفلاوونوئيدها و تانن به هنگام بروز صدمات مكانيكي يكي از سازوكارهاي محافظت گياه به‌ويژه در مقابل ورود و فعاليت پاتوژنهامي باشد(5،6)

منابع

1- فخرطباطبايي، سيدمحمد. 1376. پيرامون زيست شناسي طبيعت، انتشارات ماجد
2- حكمت شعار،حسن.1372.فيزيولوژي گياهان در شرايط دشوار، انتشارات تبريز حكمت شعار
3-Atal,Ck;Kapur.1998. cultivation and utilization of medicinal plant.Jamu/tawi-india
4-smallwood,Mf;etal.1999.plant responses to environmental stress.Bioss scientific pub.
5-Taiz,L.andZaiger,E.1992.plant physiology. benjamin/cummings pub.inc
6-Walton.NJ;and Brown DE.1999.Chemical from plants perspectives on plant secondary products. World scientific pub.co inc


Effect of Environmental Stresses on Accumulation of Secondary Metabolites in plants
Hossein Salehi Arjmand
Arak university,Agricultural college,Department of Medicinal Plants
Email:h-salehi@araku.ac.ir

Abstract
Secondary metabolites are various compounds that different roles in plants are attributed to them. There are evidences for these products have important roles in plant responses to environmental factors specially stresses. Several studies indicate that amounts of these products significantly promote in plants on the stress conditions. With respect to importance of some of these products in human life, this article investigates effects of environmental stresses including drought, salinity,high irradiance, mechanical damages,etc.on accumulation of secondary metabolites in plants. It is seems we can utilizing these properties in producing the valuable secondary metabolites in stressful land of iran
Keywords:Secondary metabolites ,Stress,Environmental factor
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
اثر آب شور بر جوانه ‏زني بذر رازيانه توده اصفهان
(Mill. Foeniculum vulgare)
ليلي صفايي
محقق بخش منابع طبيعي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي اصفهان
اصفهان - دستگرد -روبروي زندان- مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي اصفهان - كدپستي : 199-81785



خلاصه


رازيانه (Foeniculum vulgare) از مهمترين و قديمي‏ترين گياهان دارويي ايران و متعلق به خانواده چتريان (Apiaceaea) مي‏باشد. با توجه به اين نكته كه در بسياري از مناطق خشك و نيمه‏خشك ايران، آبها و زمين‏هاي شور و نيمه‏شوري وجود دارد كه زراعت بسياري از گياهان را با مشكل مواجه كرده است، آزمايشي براي بررسي رفتار جوانه‏زني اين گياه در سال 1381 در بخش تحقيقات گياهان دارويي مركز تحقيقات كشاورزي اصفهان انجام شد. به اين منظور، بذرها تحت هفت تيمار شوري ]صفر(شاهد)، 1، 3، 6، 9، 12 و 15 EC = dS/m [ در دماي 25 درجه سانتيگراد و در قالب طرح كاملاً تصادفي با 4 تكرار قرار گرفتند. بر اساس نتايج بدست آمده از اين آزمايش، اثر تيمارها بر درصد جوانه‏زني و سرعت جوانه‏زني در سطح 1 % معني‏دار بود. ميانگين‏ درصد جوانه‏زني در 4 گروه مختلف آماري قرار گرفت. بالاترين ميانگين درصد جوانه‏زني در dS/m 1= EC (91%) و كمترين آن در dS/m 15=EC (1%) مشاهده شد. ميانگين‌هاي سرعت جوانه‏زني در 5 گروه آماري قرار گرفتند. بيشترين ميانگين سرعت جوانه‏زني در شاهد (57/9 جوانه در روز) و كمترين آن در dS/m 15 =EC (05/0 جوانه در روز) مشاهده شد. اعداد خام با استفاده از نرم‏افزار SAS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نمودارها با نرم‏افزار Excel رسم شد.
واژه‌هاي كليدي: رازيانه، آب شور، جوانه‌زني


مقدمه

رازيانه (Foeniculum vulgare) يكي ازگياهان دارويي كشورايران است كه در صنايع داروسازي از مواد موثره آن براي مداواي سرفه، دل‏درد و هضم غذا استفاده مي‏كنند و اسانس آن در صنايع داروسازي، نوشابه‏سازي، غذايي، آرايشي و بهداشتي استعمال فراوان دارد. از مزاياي ديگر گياه مي‏توان به نياز آبي كم و مقاومت به خشكي بالاي آن اشاره كرد. از مهمترين تنشهاي محيطي در كشور ايران ، تنش شوري است. شوري آب آبياري، يكي از عواملي است كه زراعت اكثر گياهان را با مشكل مواجه مي‏كند و مي‏تواند بر جنبه‏هاي مختلف كيفي و كمي رشد و نمو گياه تاثير گذار بوده و در گياهان دارويي باعث تغيير ميزان مواد موثر و خاصيت دارويي آنها شود. اين مشكلات در گياهاني كه با بذر تكثير مي‏شوند، به ويژه گياهان حساس به شوري، بيشتر ديده مي‏شود. در اين مقاله به بررسي رفتار جوانه‏زني بذر اين گياه شامل درصد جوانه‏زني و سرعت جوانه‏زني پرداخته شده است.

مواد و روشها

آزمايش انجام شده در قالب طرح كاملاً تصادفي در 4 تكرار به اجرا در آمد. ظرفها پتري‏، پنس، پيپت و كاغذ صافي‏ها در دماي 120 درجه سانتيگراد به مدت 2 ساعت در اتوكلاو حرارت داده شد تا ضدعفوني شوند. بذرها به وسيله وايتكس 10% به مدت 10 دقيقه براي جلوگيري از ايجاد آلودگي ضد عفوني گرديد. EC‌هاي مختلف آب در آزمايشگاه آب و خاك مركز تحقيقات كشاورزي اصفهان ساخته شد. هر تكرار شامل 50 عدد بذر رازيانه توده اصفهان بود. پس از برچسب زني ظرفها پتري، بذرها بين دو لايه كاغذ صافي در پتري‏ديش قرار گرفتند (روش جوانه‏زني مستقيم) و ظرفها پتري در دماي 25 درجه سانتيگراد نگهداري شد. آبياري با EC‌هاي مختلف، به ميزان مساوي بين همه تيمارها به وسيله پيپت طوري انجام مي‏گرفت كه آب پس از جذب توسط كاغذ صافي، در ظرف پتري جابجا نشود و با كج كردن پتري، تنها يكي دو قطره آب در ظرفها بماند. بررسي و يادداشت‏برداري از نتايج هر 24 ساعت صورت پذيرفت و در پايان درصد جوانه‏زني از فرمول 100 -n/N و سرعت جوانه‏زني از فرمول n1/D1+n2/D2+...+nx/Dx ( n : تعدادبذرها جوانه‏زده، N : كل بذرها، D : تعداد روز ) محاسبه و با نرم‏افزار SAS مورد تجزيه و تحليل آماري قرار گرفت. نمودارها با نرم‏افزار Excel رسم شد.

نتايج و بحث

طبق نتايج بدست آمده از تجزيه و تحليل داده‏ها، تيمارهاي آبياري با ECهاي مختلف، از نظر درصد جوانه‏زني در سطح 1% اختلاف معني‏داري داشتند و در 4 گروه آماري قرار گرفتند. در dS/m 1EC= بالاترين ميانگين درصد جوانه‏زني (91%) را نشان دادند كه از شاهد (81%) هم بالاتر بود، ولي هر دو در يك گروه آماري قرار داشتند. در dS/m 15EC= ، كمترين ميانگين درصد جوانه‏زني (1%) مشاهده شد. ECهاي 9 و 12 dS/m نيز درصد جوانه‏زني پاييني داشتند (به ترتيب 5% و 2%) و با dS/m 15 EC= در يك گروه آماري قرار گرفتند(نمودار شمارة 1).تيمارهاي آبياري با ECهاي مختلف، از نظر ميانگين سرعت جوانه‏زني در سطح 1% اختلاف معني‏داري داشتند و در 5 گروه آماري قرار گرفتند. بيشترين ميانگين سرعت جوانه‏زني در شاهد (57/9 جوانه در روز) و كمترين ميانگين سرعت جوانه‏زني در dS/m 15=EC (05/0 جوانه در روز) مشاهده شد. در ECهاي 9 و 12 dS/m ميانگين سرعت جوانه‏زني بسيار پايين و با dS/m 15EC= در يك گروه آماري قرار داشتند(نمودار شمارة 2). نمودار شمارة 2 نشان مي‏دهد كه با افزايش شوري آب آبياري ، از سرعت جوانه‏زدن كاسته شده است.مي‏توان نتيجه گرفت كه شوري آب آبياري تاثير بسيار معني‏داري بر رفتار جوانه‏زني رازيانه توده اصفهان دارد.




منابع

1. اميدبيگي، رضا. 1374. رهيافتهاي توليد و فن‏آوري گياهان دارويي. انتشاران فكر روز.جلد 2. 423 صفحه.
2. دوازده‏امامي، سعيد. 1381. اثر تنش شوري بر خصوصيات جوانه‏زني بذر 10 گونه گياه دارويي. خلاصه مقالات هفتمين كنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ايران. صفحات 572-571.
3. رامين، علي‏‏اكبر و اسماعيل خالقي. 1380. اثرات شوري و دما بر جوانه‏زني و استقرار گياهچه چمن. نخستين سمينار علمي كاربردي گل و گياهان زينتي ايران. صفحه 32.
4. رامين، علي‏اكبر و نسرين قوامي. 1380. اثر متقابل تنش شوري و دما بر جوانه‏زني و استقرار گياه پروانش. نخستين سمينار علمي كاربردي گل و گياهان زينتي ايران. صفحه 30.
5. زرگري، علي. 1375. گياهان دارويي. انتشارات دانشگاه تهران. جلد1. 1000 صفحه.
6. ميرحيدر، حسين. 1372. معارف گياهي. انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامي. جلد 2. 535 صفحه.
7- Dell Aquila. A. and Di Turn. M. 1996. The germination response to heat and salt stress in evalauting vigour loss in aged wheat seed. Seed Sci. and Technol. 24 : 309-319


Effects of saline water on germination of Esfahan fennel (foeniculum vulgare Mill.) seeds
L.Saffaei
Esfahan Agricultural and Natural Resources Research Center

Abstract
Fennel is an aromatic plant of Apiaceae. In order to evaluate the percentage and the rate of seed germination of fennel under saline condition, an experiment was conducted during 2002 in Esfahan. The experimental design was a completely randomized, with 4 replications and 7 treatments of saline water [EC= 0, 1, 3, 6, 9, 12,15 dS/m]. Analysis variance showed that the treatments had significant effect (P≤0.01) on the percentage and the rate of seed germination. Means comparison showed that based on mean percentage of germination , treatments were grouped in 4 classes. The highest and the lowest percentage of germination occured in EC=1 and EC=15 dS/m with an average of %91 and %1 respectively. Based on the rate of germination, treatments were grouped in 5 classes. The control had the highest rate of germination by an average of 9.75 (seed germinated per day) and EC=15 dS/m the lowest rate of germination by an average of 0.05 (seed germinated per day).
Key words: fennel, saline water, germination
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
اثر تنش شوري بر جوانه زني و رشد گياهچه برخي از گياهان دارويي

عباس صفرنژاد و حسن حميدي
به ترتيب عضو هيات علمي و کارشناس ارشد مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي خراسان، کدپستي 1148-91735 ، مشهد.


خلاصه

شوري آب و خاك از مشكلات در حال افزايش جهان است كه سطح وسيعي از كشور ما را در بر مي‌گيرد. با توجه به روند افزايشي توسعه اراضي شور و كمبود اراضي زراعي مطلوب براي كشاورزي، شناسايي گياهان دارويي مقاوم به شوري اهميت زيادي دارد. انتخاب گياهان مقاوم به شوري در مراحل جوانه زني و گياهچه‌اي از طريق كشت در محيط هيدروپونيك روشي كم هزينه و مطمئن جهت صرفه‌جويي در زمان محسوب مي‌شود. به همين منظور آزمايشي جهت بررسي اثر غلظت‌هاي مختلف شوري بر توده‌هاي مختلف زيره کوهي (Bunium persicum)، رازيانه (Foeniculum vulgare)، سياهدانه (Nigella sativa)، زيره سبز (Cuminum cyminium) و سنبل الطيب ((Valeriana officinalis در مراحل جوانه‌زني و گياهچه اي در قالب طرح كاملاً تصادفي با چهار تكرار انجام شد. تنش اعمال شده شامل سطوح صفر، 50، 100، 150، 200 و250 ميلي مولار کلريد سديم بود. نتايج حاكي از كاهش درصد جوانه زني، طول ريشه، طول ساقه، وزن خشك ريشه، وزن خشك ساقه، بيوماس و نسبت اندام هوايي به ريشه گياهان مورد مطالعه با افزايش غلظت‌هاي شوري بود. در گياهان مورد مطالعه روند كاهش متفاوت بود و اختلاف معني‌داري در ميان سطوح مختلف شوري مشاهده شد (01/0 p< ).
واژه‌هاي كليدي: تنش شوري، جوانه‌زني، گياهان دارويي


مقدمه

تنش‌هاي محيطي بويژه تنش‌هاي شوري و خشكي بيش از عوامل ديگر موجب كاهش توليدات زراعي در سطح جهان مي‌گردند. امروزه گياهان دارويي از گياهان مهم اقتصادي هستند كه به صورت خام يا فرآوري شده در طب سنتي و نوين صنعتي مورد استفاده و بهره‌وري قرار مي‌گيرند. خسارت شوري در گياهان از طريق اثر اسمزي، اثر سميت ويژه يونها و اختلال در جذب عناصر غذائي مي‌باشد (3). اكثر گزارشها حاكي از اين است كه شوري سبب كاهش رشد و توليد ماده خشك گياهان مي‌شود (5، 7). تحمل به شوري در مراحل مختلف رشدي گياهان متفاوت است (2). مطالعات نشان مي‌دهد كه سورگم، گندم و نخود در مراحل رشد رويشي و اوايل رشد زايشي به شوري حساس بوده و در مرحله گلدهي داراي حساسيت كمتر و در مرحله پر شدن دانه كمترين حساسيت به شوري را دارند (2). بنابر اين در مراحل حساس مي‌‌توان براي آبياري از آبهاي با شوري كم و در مراحل با تحمل بالاتر از آبهاي شور استفاده نمود. در اين تحقيق تأثير شوري بر برخي از گياهان دارويي در مراحل جوانه‌زني و گياهچه اي مورد بررسي قرار گرفت.


مواد و روشها

به منظور تعيين اثر سطوح شوري بر توده‌هاي مختلف زيره کوهي (Bunium persicum)، رازيانه (Foeniculum vulgare)، سياهدانه (Nigella sativa)، زيره سبز (Cuminum cyminium) و سنبل الطيب ((Valeriana officinalis، آزمايشي در مراحل جوانه‌زني و گياهچه اي در قالب طرح كاملاً تصادفي با چهار تكرار انجام شد. سطوح مختلف شوري در اين آزمايش عبارت بودند از غلظت‌هاي شاهد (صفر)، 50، 100، 150، 200 و250 ميلي مولار NaCl كه براي تهيه اين غلظتها از کلريد سديم خالص استفاده شد. مقادير مختلف NaCl براي هر يك از غلظتها به محلول غذايي هويت (4) اضافه گشت و سپس مورد استفاده قرار گرفت. بعد از 14 روز از زمان كشت به اندازه گيري مؤلفه‌هاي مختلف نظير: درصد جوانه زني، طول ساقه، طول ريشه، وزن تر ساقه، وزن تر ريشه و در نهايت وزن خشك ساقه و ريشه و نسبت اندام هوائي به ريشه اقدام گرديد. در نهايت درصدجوانه‌زني و بيوماس كل محاسبه گرديد.
محاسبات آماري با استفاده از نرم افزار SAS انجام شد و ترسيم نمودارها با استفاده از نرم افزار Excel صورت گرفت. مقايسه ميانگين‌ها نيز با استفاده از آزمون دانکن بررسي شد.


نتايج و بحث

نتايج نشان داد که بين سطوح مختلف شوري از نظر درصد جوانه‌زني اختلاف معني‌داري (01/0p) وجود دارد. با افزايش غلظت NaCl درصد جوانه زني کاهش يافته است. كاهش جوانه‌زني گياهان در محيط‌هاي شور مي‌تواند به دليل كاهش جذب موثر به علت بر هم خوردن تعادل اسمزي و نيز به علت ايجاد سميت يوني و در نهايت به علت ايجاد اختلال جذبي عناصر ايجاد گردد كه اين مطلب توسط تحقيقاتي كه صفرنژاد (4) در مورد يونجه انجام داد و نيز تحقيقات شالوت (5) تأييد گرديد. تحقيقات انجام شده نشان داد که افزايش شوري سبب افزايش جذب سديم، پتاسيم و فسفر و کاهش جذب نيتروژن مي‌شود و اين امر مي‌تواند دليل کاهش درصد جوانه‌زني نيز باشد (4).
در اين آزمايش، از نظر طول ريشه چه در مرحله جوانه‌زني، اندازه‌گيريها حاكي از اختلاف معني دار (01/0p) بين سطوح مختلف شوري بود. با افزايش غلظت کلريد سديم، طول ريشه چه کاهش يافته است. در مرحله گياهچه‌اي‌ نيز بين سطوح مختلف شوري از نظر طول ريشه اختلاف معني‌داري (01/0p) مشاهده شد. در تحقيقاتي كه در مورد اثر تنش شوري در گياه سياهدانه انجام شد كاهش طول ريشه را با افزايش غلظت NaCl به ميزان 150 ميلي‌مولار نشان داد (2). كاهش رشد گياهان تحت تنش شوري مي‌تواند به دليل كاهش ذخائر انرژي گياه باشد كه در نتيجه كاهش و اختلال فعاليتهاي زيستي و متابوليسمي در گياهان مختلف نظير گندم، جو، لوبيا و پنبه مي‌باشد (4،5).
نتايج حاصل از تجزيه واريانس نشان داد كه تغييرات طول ساقه‌چه‌، تحت تأثير تيمار شوري (01/0p) قرار گرفت. ميانگين طول ساقه‌چه در سطوح مختلف شوري نشان داد كه طول ساقه‌چه با افزايش ميزان شوري رابطه‌اي معكوس داشت و هر چه ميزان NaCl درمحيط ريشه افزايش يافت طول ساقه‌چه كاهش پيدا كرد. اندازه گيري طول ساقه در مرحله گياهچه‌اي‌ نيز نشان دهندة اختلاف معني دار (01/0p) در غلظت‌هاي مختلف شوري بود. اندازه گيريها حاكي از روند كاهشي طول ساقه با افزايش غلظت شوري دارد. با توجه به كاهش طول ساقه در گياهان مورد مطالعه مي‌توان چنين نتيجه گرفت كه اختلال رشدي و از بين رفتن گياهان مي‌تواند به دليل كاهش برگ و يا از بين رفتن سطح فتوسنتز كننده در اثر قرار گرفتن در معرض تنش شوري حادث شود (6). ‌نتايج بدست آمده از آزمايشهاي انجام شده در اين تحقيق حاكي از كاهش مؤلفه‌‌هاي رشد با افزايش تنش شوري بود.


منابع

1. Francois, L. E., C. M. Grieve., E. V. Maas. and S. M. Lesch. 1994. Time of salt stress affects growth and yield components of irrigated wheat. Agron. J. 86:100-107.
2. Hajar, A. S. , M. A. Zidan. and H. S. Al-zahrani. 1996. Effect of salinity stress on the germination, growth and physiological activities of Nigella sativa L.. Persian Gulf. J. Sci. Res. 14: 445-454.
3. Niu, Xiaomu, R. A. Bressan, P. M. Hasegawa, and J. M. Pardo. 1995. Ion homeostasis in NaCl stress environments. Plant Physiol. 109: 735-742.
4. Safarnejad. A., H. A. Collin., K. D. Bruce and T. Mc Neilly, 1996. Characterization of alfalfa (Medicago sativa L.) following in vitro selection for salt tolerance. Euphytica, 92: 55-61.
5. Shalhevet, J. 1993. Plant under salt and water stress. In: Plant adaptation to environmental stress (Eds: L. Fowden, T. Mansfield, and J. Stoddard). 133-1554. Chapman and Hall.
6. Shannon, M. C. 1986. Breeding, selection and the genetics of salt tolerance. In: Salinity tolerance in Plants. (Eds: R. C. Staples, and G. H. Toenniessn). 231-252. John Wiley and Sons.
7. Tawfik , A. and A. Noga. 2001. Priming of Cumin (Cuminum cyminum) seeds and its effects of germination , emergence and storability. J. Applied Botany. 75:216-220.


Effect of salinity stress on medicinal plants in germination and seedling stages

A. Safarnejad and H. Hamidi
Khorasan Agriculture and Natural Resources Research Center. Po. Box. 91735-1148. Masshad, Iran.

Abstract
Water and soil salinity is an increasing problem in the world. Study of salt tolerance in medicinal plants for cultivating in saline lands is very important. Cultivation of plants in hydroponic environment is a fast and economical method in order to select of salt tolerant plant. An experiment was carried out in order to study the effect of different salinity levels on Bunium persicum, Foeniculum vulgare, Cuminum cyminium, Nigella sativa and Valeriana officinalis in germination and seedling stages in a complete randomized design with four replications. Salinity levels applied were zero (control), 50, 100, 150, 200 and 250 mol.m-3. The result showed, by increasing salinity level percentage of germination, root length, shoot length, root dry weight, shoot dry weight, biomass, and shoot/root ratio decreased. This decrease was different among the studied plants and there was significant different between concentration of salinity (p<0.01).

Keywords : salinity stress, germination, medicinal plant
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سازگاري ارقامي از گياهان دارويي و تنوع آفات آنها در شرايط اقليمي زنجان
مهدي ضرابي (1) و سيد محمد فخر طباطبايي (2)
1- گروه گياهپزشکي پرديس کشاورزي ابوريحان، دانشگاه تهران m_zarrabi_2000@yahoo.com 2- گروه باغباني پرديس کشاورزي کرج، دانشگاه تهران


خلاصه:

اين بررسي در2-1381 در دشت قيداراستان زنجان بر روي 30 رقم گياه دارويي به منظور تعيين سازگاري و نيز تنوع آفات آنها انجام گرديد.نتايج نشان داد که گونه هاي آنيسون، بادرنجبويه، کاسني، سياه دانه، رزماري، اسفرزه، گاوزبان اروپائي، ختمي داروئي،ريحان، شنبليله، کدو دانه پتي، کتان روغني، شويد، رازيانه، گشنيز، مرزه، ماريتيغال، خار مقدس، گلرنگ و گل هميشه بهار از قابليت کشت و راندمان مطلوبي در شرايط اين اقليم برخـوردار مي باشند. از نظرتنوع آفات گل هميشه بهار، گاوزبان اروپايي، خارمقدس و شويد مورد حمله شته سبز هلو و گل هميشه بهار و کدو تخمه کاغذي مورد حمله کرم برگخوار کارادريناقرار گرفتند. کدو دانه پتي دچار بوته ميري اول فصل و گاوزبان اروپائي دچار بيماري ويروس زردي رگبرگهاYVV گرديدند. گلرنگ نيزبا خسارت محدود مگس گلرنگ مواجه گرديد. دشت قيدار با توجه به شرايط مناسب و محدوديت انواع آفات مناسب کشت است.
واژه هاي کليدي : گياهان دارويي ، سازگاري ، آفات .

مقدمه:

به منظور شناسائي ارقامي سازگار با شرايط اقليمي استان زنجان طي سالهاي 2-13813 انجام شد،30 گياه داروئي اصلاح شده مناسب کشت درنواحي سرد (1 ،2 ،3 ،4) انتخاب گرديدند. وضعيت سبزشدگي، رشد، گلدهي وتوليد ميوه ارقام بررسي و گياهان ازنظر حمله حشرات خاکزي وهوازي ونيز ابتلا به بيماريهاي قارچي، باکتريائي و ويروسي ونيزنماتدهاي خسارتزاي ريشه تحت بررسي قرار گرفتند. نتايج حاصل ازاين بررسي وضعيت توليد 20 رقم اصلاح شده وتنوع آفات مشاهده شده برروي برخي ازاين تعداد را نشان داد.

موادو روشها:

شهرستان خدابنده استان زنجان بدليل موقعيت اقليمي بسيار مناسب جهت کشت انتخاب گرديد. ابتدا مرور منابع انجام و سپس بر اساس ويپژگي هاي آب وهوائي سرد، آب شيرين با PH خنثي وخاک متعادل متوسط با بافت رس شني، تعداد30 رقم گونه داروئي انتخاب گرديدند. ارقام در زمين آيش 2ساله در کرتهاي 2*1 متري،بجز درمورد کدو دانه پتي با ابعاد 2*4 ، براساس روش توصيه شده کشت گرديدند(2 ،3 ). هيچ نوع کود شيميايي و سمي نيزمصرف نگرديد. وضعيت سبز شدگي، شرايط رويشي و گلدهي هفتگي مطالعه شد.ازنظر حمله آفات و خسارتهاي حاصل از آنها ياداشت برداريهاي لازم انجام شد. اين آفات جمع آوري و در آزمايشگاه مورد شناسائي قرار گرفتند. براساس نتايج سال اول، 20 رقم سازگار تشخيص داده شد که درسال دوم بايکماه تأخير درکشت وضعيت رشدي و خسارت آفات در آنها به عنوان شرايط دير کاشت مجددا بررسي شد.

نتايج وبحث:

نتايج حاصل ازاين تحقيق نشان داد که ازميان 30 رقم کشت شده ، آنيسون Pimpinella anisum،بادرنجبويه Melissa officinalis،کاسني Chicorium intybus،سياه دانـه Nigella sativa،رزماري Rosmarinus officinalis،اسفرزه Plantage ovata،گاوزبان اروپائي Borago officinalis، ختمي داروئي Althaea officinalis،ريحان Ocimum basilicum، شنبليله Trigonella foenum-graecum،کدو دانه پتي Cucurbita pepo،کتان روغني Linum usitatissimum،شويد Anethum graveolens،رازيانه Foeniculum vulgare، گشنيز Coriandrum sativum،مرزه Satureja hortensis L، ماريتيغال Silybum marianum،خار مقدس Cnicus benedictus، گلرنگ Carthamus tinctorius و گل هميشه بهار Calendula officinalis درشرايط زود کاشت قابليت رشد وتوليد مطلوبي داشتند. کدو دانه پتي، بادرنحبوبه، گل هميشه بهار، رزماري، آويشن باغي و بومادران درشرايط ديرکاشت نيز وضعيت رويشي مطلوب داشتند. درمورد تنوع آفات اين ارقام، شته سبزهلو Myzus persicea ، به شدت هميشه بهار،گاوزبان اروپائي، خارمقدس وشويد را از اواخر تيرماه آلوده نمود. گاوزبان اروپائي آلوده به شته، عقب ماندگي رشدو زردي رگبرگها همراه باخشکيدگي کامل را نشان داد که عامل آن ويروس زردي رگبرگ Yellow Vien Virus تشخيص داده شد. همچنين کرم برگخوار کارادرنيا Caradrina exiqua ، همزمان با تشکيل اولين غنچه هاي هميشه بهار و اولين ميوه هاي کدو اين گياهان رامورد حمله قرار داد. کدو دانه پتي باشروع فصل گرم دچار بوته ميري و ريزش ميوه هاي جوان گرديد.گلرنگ در زمان سبزشدگي موردحمله کرم طوقه بر Agrotis segetum ودرزمان تشکيل غنچه موردحمله مگس گلرنگ قرار گرفت. براساس اين بررسي اين منطقه براي کشت آنيسون، بادرنجبويه، کاسني، سياه دانه، رزماري، اسفرزه، ختمي داروئي،ريحان، شنبليله، کتان روغني، رازيانه، گشنيز، مرزه، ماريتيغال که هيچگونه خسارتي از بابت آفات نداشته اند درشرايط زود کــــــاشت (نيمه ارديبهشت ) بسيار مناسب مي باشد. در مورد ساير ارقامي که داراي علائم خسارت آفات بوده اند نيز انجام سمپاشي خفيف ابتداي فصل برعليه شته سبز برروي گاوزبان، خارمقدس و شويد و برعليه کرمهاي طوقه بر و برگخوار برروي گلرنگ، هميشه بهار وکدو دانه پتي توصيه مي گردد. ضمناً براي جلوگيري از خسارت حاصل ازبيماريهاي قارچي ريشه بايد ازانجام آبياريهاي سنگين (خصوصاًدرخاکهاي رسي ) ودرساعات گرم بر روي کدودانه پتي پرهيز نمود.
سپاسگزاري:

وظيفه خودمي دانم تا از استاد گرامي جناب آقاي دکتر اميدبيگي، عضو هيات علمي محترم دانشکده کشاورزي دانشگاه تربيت مدرس که با راهنمايهاي خود درخصوص کشت ونگهداري اين ارقام کمک بسيار موثري درانجام اين تحقيق بوده اند ونيزآقايان دکتر رضواني ودکتر پور رحيم ازموسسه تحقيقات آفات وبيماريهاي گياهي که درتأئيــد برخي آفات همکاري موثر نموده اند، سپاسگـــــزاري نمايم.

منابع:

1- اميدبيگي. رضا. 01374 رهيافتهاي توليد فرآوري گياهان داروئي جلد اول 0 انتشارات فکرروز 0283 صفحه0
2-اميدبيگي. رضا 1367 0رهيافتهاي توليد فرآوري گياهان داروئي جلد دوم 0 طراحان نشر 424 صفحه0
3-اميدبيگي. رضا 1379 0رهيافتهاي توليد فرآوري گياهان داروئي جلد سوم 0 انتشارات آستان قدس رضوي0 397صفحه 0
4-Hornoque,M.,1984.Economic condition for cultivating medicinal plants.Hungarian Academy of Scinces.658P.


Adaptation of some medicinal varieties and their pest species in Zanjan
Mehdi Zarrabi(1) and Seid Mohammad Fakhr Tabatabaei (2)
1-Plant protection Dept. of Aburihan College of Agril. ,Tehran University
Email:m_zarrabi_2000@yahoo.com
2-Horticulture Dept. of Karadj College of Agril., Tehran University

Abstract
This study was carried out for reviewing some agronomic aspects of 30 medicinal plants and their pests status in Zanjan province (Ghidar region) during 2003 & 2004.Results of replanting of these species showed that Pimpinella anisum, Melissa officinalis, Chicorium intybus, Nigella sativa, Rosmarinus officinalis, Plantage ovata, Borago officinalis , Althaea officinalis, Ocimum basilicum, Trigonella foenum-graecum, Cucurbita pepo, Linum usitatissimum, Anethum graveolens , Foeniculum vulgare, Coriandrum sativum, Satureja hortensis L, Silybum marianum, Cnicus benedictus, Carthamus tinctorius and Calendula officinalis grew very well in this climatic condition. Among these species Cucurbita pepo, Melissa officinalis, Calendula officinalis and Rosmarinus the same result in late season culturing (till mid of June). Wild type of Achillea millefolium and Thymus vulgaris grew aboundantly in this region too. Surveying of pest's diversity showed that Calendula officinalis, Cnicus benedictus,Anethum graveolens and Borago officinalis by Myzus persicae and young seedling and leaves of Cucurbita pepo and Calendula officinalis by Caradrina exiqua were attacked. The Cucurbita pepo and Borago officinalis damaged by root rots and YVV respectively in warm spring. Vast cultivation of safflower were faced with restricted damage of sawfflower fly. It seems that this region (Ghidar) is very suitable for developing these plants because of its good climatic and agronomic condition and few kinds of pests.
Keywords: Medicinal plants, Pests, Diseases
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
توانمنديهاي استان سمنان در زمينه گياهان صنعتي، داروئي و ارائه شيوه هاي مطلوب بهره برداري
كاظم طاهريان - حسين عزالدين
مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان سمنان
سمنان، بلوار بسيج، ساختمان جهاد كشاورزي استان سمنان- ساختمان شماره2، مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان سمنان، ص پ 319-35145


چكيده:

امروزه با توجه به جايگاه گياهان داروئي در بهداشت و سلامت جامعه و به سبب امتيازاتي كه دارند همواره مورد توجه مراكز علمي و تحقيقاتي قرار دارند اين بررسي كه به منظور شناخت پتانسيل هاي بالقوه و بالفعل استان صورت گرفته، ضمن ارتباط با افراد مطلع و آگاه در شهرستانها، روستاها و اجتماعات عشايري، در فصول مختلف از سال تعداد 140 گونه گياه داروئي جمع آوري و شناسايي شده است(1) بعضي از گونه هاي داروئي رويشگاههاي محدودي داشته و برخي ديگر رويشگاههاي وسيعي دارند. كه در اين مقاله ضمن معرفي شيوه هاي مطلوب و مناسبترين زمان بهره برداري جهت دستيابي به محصول بيشتر گونه وشق، اشاره خواهد شد.

مقدمه:

استفاده از گياهان داروئي در استان سمنان از ديرباز مورد توجه بوده به طوري كه اهالي بسياري از مناطق كوهستاني و كويري استان را به چاره جويي و درمان بيماريهاي خويش وا مي داشته است كه در اين رهگذر ارزش دارويي گياهان زيادي شناخته شد.استان سمنان با 5/5 ميليون هكتار مرتع و 225 هزار هكتار جنگل به لحاظ قرار گرفتن در نقطه خاصي از كشورمان داراي آب و هواي متنوعي است و اين سبب پوشش گياهي متنوع و غني شده است و با پتانسيلي كه از نظر توليد انواع گياهان دارويي دارد و عدم شناخت پتانسيل ها و گرايش مشتاقه عمومي استفاده از اين گياهان شفابخش در ميان مردم بررسي اين موضوع ضروري و مسلماً اين مهم مي تواند در حفظ و مراقبت اين سرمايه عظيم در منطقه كمك بسيار زيادي نمايد.

مواد و روشها:

جمع آوري و شناسايي گونه هاي دارويي به دو صورت زير انجام گرفته است:
1- به منظور بررسي، شناخت و نحوه استفاده از گياهان دارويي در هر منطقه پرسشنامه هايي توزيع شده و به موارد لازم پاسخ داده شده و با توجه به اطلاعات محلي بدست آمده در منطقه حضور پيدا كرده و گونه هاي دارويي جمع آوري و شناسايي شده است.
2-از آنجائيكه بسياري از گياهان دارويي هر منطقه دارويي بودن يا نبودن آن ناشناخته بوده گياهان هر منطقه به طور كامل جمع آوري شده و پس از مراحل پرس و خشك كردن اقدام به شناسايي و با توجه به اطلاعات محلي بدست آمده و بررسي منابع، دارويي بودن آنها مشخص شده است.
نتايج و بحث:

نتايج بدست آمده در خصوص اجراي اين بررسي نشـان مي دهد اغلب گياهان داروئي در مناطق شمالي و كوهستاني استان يعني دامنه سلسله جبال البرز با بارندگي بيش از 400 ميليمتر و تبخير و تعرق كمتر و درجه حرارت تابستانه معتدلتر به چشم خورده و با بالارفتن ارتفاع تا حد متوسط به ميزان اين گياهان افزوده مي شود به طوري كه ارتفاعات معروف استان مانند نيزوا، شاهوار و - داراي تنوع گياهي زيادي مي باشند. بهره برداري از گياهان صنعتي و دارويي همچون باريجه، وشق، انغوزه و .. كه رويشگاههاي وسيعي را در استان تشكيل مي دهند از قديم الايام از مراتع و جنگلها انجام مي شده و اكنون نيز ادامه دارد. اين محصولات نقش اقتصادي بسيار مؤثري در استان داشته به طوريكه علاوه بر نياز توليد داخلي مقدار قابل توجهي از اين محصولات جزء اقلام صادراتي كشور مي باشند. ميزان برداشت و مصرف اين دسته از گياهان از منابع توليد كننده بايستي كنترل شده و اصولي باشد تا باعث ضرر و زيان نگردد. چرا كه امروزه كاربردگياهان دارويي را پس از طي مراحل و عمليات شيميايي خاص ( پروسس شده process) مورد استفاده قرار مي دهند. كه اين مقرون به صرفه بوده واثر شفابخشي ماده مؤثره داروئي گياه بيشتر و از طرفي استفاده از مواد مؤثره با چنين طريقه علمي به طور غير مستقيم گياهان داروئي طبيعت و ذخاير دارويي طبيعي آنها را از دستبرد مصارف عمومي مصون مي دارد بنابراين لزوم كشت و توليد گياهان داروئي ضروري به نظر مي رسد. به عنوان مثال گونه صنعتي، داروئي وشق (Dorema ammoniacum) كه در استان سمنان داراي 12 منطقه رويشگاهي است وسعتي حدود 45 تا 50 هزار هكتار را به خود اختصاص مي دهد(2) .گياهي است علفي، پايا از تيره چتريان( Apiaceae) و از نظر تقسيم بندي گياه شناسي جزء فوربها محسوب مي شود منوكارپيك بوده و در سال آخر عمر خود پس از توليد ريشه غده اي در زير خاك پوسيده به طوريكه با كشيدن ساقه به راحتي ريشه آن از زير خاك خارج مي گردد و در واقع عمر گياه به پايان مي رسد. گياه وشق در خاك هاي caco3وcaso4 رويش داشته و به نظر مي رسد دامنه تغييرات آهك و گچ در گزينش گياه مهم مي باشد(2). در مــجاري ترشحي ساقه و ريشه گياه مذكور شيره، شــيري ر نگي جريان دارد كه بنام گم امونياك موسوم است شيره وشق را محليها به نام كوزي مي نامند اين شيره به وسيله گزش حشرات (بيشتر سرخرطومي) و يا ايجاد زخم و خراش و يا در اثر وزش بادهاي شديد و برخورد ذرات شن و ماسه و سوراخ شدن پوست ساقه به خـارج ترشـح مي شـود كه بهـره برداران بطـور سنتي صمغ هاي مترشحه طبيعي را مورد بهره برداري قرار مي دهند. مناسبترين زمان بهره برداري صمغ وشق اواخر گلدهي (اوايل خردادماه) مي باشد. در بهره برداري اين محصول نيز گاهاً بهره برداران به طور نا صحيح و غير اصولي ساقه گل دار وشق را از محل يقه قطع نموده و با اين عمل محصول بيشتري را در مدت زمان كوتاه تر بدست مي آورند. كه اين در واقع روش منطقي نبوده و باعث از بين رفتن گياه در مرحله رشد زايشي و در نهايت عدم زادآوري اين گياه در منطقه خواهد شد، اهالي مناطق مختلف از صمغ وشق به عنوان برطرف كننده ناراحتيهاي معدي و دفع انگلهاي گوارشي و جهت بهبود زخمها وتورمهاي چركي نظير كورك استفاده به عمل مي آورند. امروزه در كشور هاي اروپايي نيز علاوه بر مصرف مشابه از آن به عنوان مقوي، نيرودهنده، قاعده آور استفاده مي گردد ودر صنعت نيز به صورت تركيبي با باريجه وسريشم و - چسب بيرنگي بدست مي آيد. كه درجواهر سازي براي چسباندن قطعات الماس و جواهرات كاربرد فراواني دارد.
سپاسگزاري:

بدينوسيله از آقاي دكتر محمد باقر رضايي رئيس و همكاران محترم بخش تحقيقات گياهان دارويي و محصولات فرعي مؤسسه تحقيقات جنگلها و مراتع كه در طول اجراي اين بررسي با راهنمائيها و ارشادات صميمانه خود ما را ياري فرمودند تشكر و قدر داني مي نمايم از آقاي مهندس امير مداح و مهندس غلامرضا مرادي حقيقي به دليل همكاريهاي بيدريغ نهايت تشكر را دارم. از آقاي دكتر محمد پيري رئيس محترم مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان سمنان كه با كمك و تشويق زمينه لازم جهت اين بررسي را فراهم نموده اند تشكر و قدرداني مي نمايم.
منابع:

طاهريان، كاظم. جمع آوري و شناسايي گياهان داروئي استان سمنان . انتشارات جهاد تحقيقات و آموزش، تهران.
طاهريان، كاظم. بررسي نيازهاي اكولوژيكي گياه صنعتي داروئي وشق و پراكنش آن در استان سمنان. انتشارات مركز تحقيقات .
سالار، نجاتعلي. بررسي روشهاي كشت و تكثير گياه باريجه در سمنان. انتشارات جهاد تحقيقات و آموزش، تهران.
اميد بيگي، رضا. رهيافتهاي توليد و فرآوري گياهان داروئي (جلد اول)انتشارات فكروز.
زرگري، علي. گياهان داروئي(جلد دوم). انتشارات دانشگاه تهران.



The potentials of semnan province in medicinal industrial plants and presenting the best exploitation methods.
K.Taherian , H. Ezoddin
Research center of Agriculture Resources and Natural of semnan province.
Now. a.days ,Regarding the role of medicinal plants in sanitation and health of society and their advantages, they are the focus of attention of scientific and research centers. This study is going to come to a realization of the theoretical and practical potentials of semnan province. We contacted the authorities and sperts in different cities and villages and tribes of semnan province.
during different seasons of the year, 140 different species were callected and labled. Some of the medicinal species were planted only in certain areas and some others in a rather extensive areas. in this study we intruduce the best methods and most appropriate time of their plantation for abtaining the best product; further more, we have a short survey on a number of important species including, Dorema ammoniacum.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
عملكرد اسانس ژنوتيپهاي گل محمدي (Rosa damascena Mill.)
مناطق مركزي كشور
سيدرضا طبائي‌عقدائي1، محمدباقر رضايي 1 و كامكار جايمند1
1- اعضاء هيات علمي موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع،
تهران ، صندوق پستي 116 - 13185


خلاصه

بوته‌هاي گل محمدي (Rosa damasena Mill) از استانهاي مختلف كشور جمع آوري و در موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع در قالب طرح بلوكهاي كامل تصادفي با سه تكرار كشت شدند. بر اساس نتايج بدست آمده ، بيشترين درصد و عملكرد اسانس به ترتيب در نمونه‌هاي اصفهان‌7 (05/0 درصد) و يزد1 (09/1338 گرم در هكتار) در سال 1381 مشاهده گرديد. بر اساس ميانگين سالهاي مختلف، نمونه‌هاي يزد1 (020/0 درصد) و اصفهان1 (019/0 درصد) بيشترين درصد اسانس را داشتند. همچنين نمونه يزد1 بيشترين عملكرد اسانس را با توليد 33/632 گرم در هكتار، به خود اختصاص داد. ژنوتيپهاي مختلف از نظر اجزاء گل نيز اختلاف نشان دادند. نمونه جمع‌آوري شده از استان تهران بيشترين تعداد گلبرگ و مادگي را در سالهاي مورد مطالعه داشت. در ميان ژنوتيپهاي مورد بررسي، بيشترين متوسط تعداد پرچم در نمونه اصفهان10 مشاهده شد. نتايج حاصل از اين بررسي توانمندي متفاوتي ميان ژنوتيپهاي تحت مطالعه از نظر توليد اسانس نشان داد. همچنين ژنوتيپهاي گل محمدي مناطق مركزي ايران از نظرخصوصيات گل به ويژه اجزاء تشكيل دهنده آن تنوع نشان دادند. از اين رو ، گزينش ژنوتيپهاي برتر و نيز ايجاد و معرفي ارقام مناسب از نظر ميزان و كيفيت اسانس، در اصلاح گل محمدي از اولويت خاصي برخوردار مي‌باشد.
واژه‌هاي كليدي: گل محمدي، تنوع، اسانس

مقدمه

‌گل محمدي عمده ترين منبع استحصال اسانس رز بشمار مي‌آيد و عطر آن از مقبوليت خاصي در جهان برخوردار مي‌باشد ( Phillips)و Rix، 1993. همچنين ارزيابيهاي مختلفي براي تشخيص محل اسانس (Staicov و Zolotovitch، 1957( ونيز ميزان روغن‌هاي فرار قابل استخراج در قسمتهاي مختلف گل شامل گلبرگ، پرچم، مادگي و كاسبرگ Cuseva و همكاران (1958) صورت گرفته است. اين مطالعه با هدف بررسي تنوع گل محمدي جمع‌آوري شده از مناطق مركزي ايران با هدف ارزيابي تنوع در اين ژنوتيپها از لحاظ ميزان اسانس انجام گرفت.

مواد و روشها

گل محمدي جمع‌آوري شده از مناطق مركزي كشور در طرح بلوكهاي كامل تصادفي با 3 تكرار در مزرعه تحقيقاتي مؤسسه تحقيقات جنگلها و مراتع كشت شد و از نظر تنوع در صفات مختلف شامل ميزان اسانس و تعداد اجزاء گل درسالهاي 1383-1380 مورد ارزيابي قرار گرفتند. در اين مقاله درصد و عملكرد اسانس و تعداد گلبر0گ، پرچم و مادگي به عنوان اجزاء تشكيل دهنده گل در ژنوتيپهاي جمع‌آوري شده از استانهاي اصفهان (10 نمونه با كد 1 تا 10) ، تهران (يك نمونه) ، سمنان (2 نمونه با كدهاي س1 و 2) ، قم،(يك نمونه)، مركزي (يك نمونه)و يزد (2 نمونه با كدهاي 1 و 2) مورد بررسي قرار گرفتند. اسانس يا روغن‌هاي فرار با روش تقطير با آب از گل استخراج شد.


نتايج و بحث

بر اساس نتايج حاصل از ارزيابي صفات مورد مطالعه در ژنوتيپها اختلاف معني‌داري ميان نمونه‌هاي نقاط مختلف براي تعداد گلبرگ و مادگي (01/0 (P<و نيز تعداد پرچم (05/0(P<، مشاهده گرديد. تعداد پرچم نسبت به اثرسال و اثر متقابل ژنوتيپ و سال واكنش نشان داد (01/0. (P< بر اساس ميانگين 3 سال، ژنوتيپ مربوط به تهران بيشترين تعداد گلبرگ ومادگي ونمونه اصفهان10 بيشترين تعداد پرچم داشتند. نتايج بدست آمده نشان دهنده اثر سالهاي مختلف بر برخي از اين صفات مي‌باشد. اختلافهاي مشاهده شده ژنوتيپها در تعداد اجزائ گل با نتايج حاصل از مطالعه انجام گرفته توسط طبايي عقدايي و همكاران (1382)، تنوع ژنتيكي گزارش شده در صفات ظاهري برخي ديگر از ژنوتيپهاي گل محمدي توسط طبائي- عقدايي و همكاران (1383) ونيز در ساير گياهان Nelson ,Chen) ، 2004 (مطابقت دارد. بر اساس نتايج حاصل (جدول شماره1) درصد و عملكرد اسانس نيز در ژنوتيپها متفاوت بود، كه بيشترين آن به ترتيب در نمونه‌هاي اصفهان‌7 (05/0 درصد) و يزد1 (09/1338 گرم در هكتار) در سال 1381 مشاهده گرديد. بر اساس ميانگين سالهاي انجام بررسي، نمونه‌هاي يزد1 (020/0 درصد) و اصفهان1 (019/0 درصد) بيشترين درصد اسانس را داشتند. همچنين بيشترين ميانگين عملكرد اسانس (33/632 گرم در هكتار) از نمونه يزد1 بدست آمد. نتايج حاصل از اين مطالعه با گزارش طبايي عقدايي و همكاران (1382) پيرامون تنوع در ميزان اسانس ژنوتيپهاي مختلف گل محمدي، همسويي نشان مي‌دهند‌. نتايج اين بررسي تمهيداتي را پيرامون توانمنديهاي موجود در ذخاير ژنتيكي گل محمدي كشور فراهم مي‌آورد. اما بكارگيري ژنوتيپهاي بيشتر و بررسي يف گسترده‌تري از ذخائر ژنتيكي موجود در ايران و كشورهاي باشرايط اكولوژيكي نسبتا مشابه، در افزايش بازده و سرعت بخشيدن به برنامه‌هاي به نژادي براي اصلاح عملكرد و اسانس گل محمدي مفيد مي‌باشد.

سپاسگزاري

بدين وسيله مولفان بر خود لازم مي‌دانند از مساعدتهاي صميمانه در فراهم شدن امكانات مورد نياز و همكاريهاي بي دريغ براي اجراي اين تحقيق در مؤسسه تحقيقات جنگلها و مراتع تشكر و قدرداني نمايند.

منابع


1-طبايي عقدايي، س.ر، رضايي، م.ب. و. جايمند، ك. 1382. ارزيابي تنوع در اجزاء گل و اسانس ژنوتيپهاي گل محمدي (Rosa damascena Mill.) كاشان. فصلنا مه پژوهشي تحقيقات ژنتيك و اصلاح گياهان مرتعي و جنگلي ايران، 11(2): 234-219.
2-طبائي عقدائي، س.ر.، صاحبي، م.، جعفري ، ع.ا. و رضايي، م.ب. 1383. استفاده از روشهاي آماري چند متغيره در ارزيابي عملكرد گل و خصوصيات ظاهري 11 ژنوتيپ Rosa damascena Mill.. فصلنامه پژوهشي تحقيقات گياهان دارويي و معطر ايران، 20(2): 211-192.
3-Chen, Y. and Nelson, R.L., 2004. Genetic variation and relationship among cultivated, wild, and semiwild soybean. Crop Science, 44: 316-325.
4-Phillips, R. and Rix, M., 1993. The Quest for Rose., BBC Worldwide Publishing, London, UK.
5-Staicov , V. and Zolotovitch, G. 1957. Location of essential oil in the flower of Rosa damascena. Izvest. Inst. Rastenievnudstvo, Bulgar. Akad. Nauk., 4: 207-217.


Genetic Variation in Essential Oils Yield of Rosa damascena Mill. Genotypes from Central parts of Iran

S. R. Tabaei-Aghdaei1, M.B. Rezaee1 and K. Jaimand1
Research Institute of Forests and Rangelands, P.O.Box 13185-116, Tehran, Iran.
E. mail: tabaei@rifr-ac.ir
Abstract
Rosa damascena Mill. genotypes were collected from different provinces of Iran, and cultivated at the experimental field of Research Institute of Forests and Rangelands, using a 3 replicated randomized complete blocks design. 17 accessions from central provinces were evaluated for essential oils yield and number of floral parts. The most essential oils percentage (0.05%) and yield (1338.09 g/ha) were observed in Isfahan7 and Yazd1 accessions, respectively, in 2002. Yazd2 and Isfahan6 accessions showed the highest essential oils percentage (0.03%) in 2001, and the most percentage of oils was observed in accession collected from Tehran, in 2003. Also, Yazd1 accession demonstrated the highest 3-year mean of essential oils percentage and yield. Furthermore, accessions showed variation for floral parts number. The highest numbers of petals and pistils were observed in accession collected from Tehran. Also, Isfahan10 accession showed the highest number of stamens. A considerable variation was, therefore, revealed for floral parts and essential oil content of Rosa damascena genotypes from central parts of Iran. It could be concluded that the Rosa damascene genotypes vary for essential oils content and this may be applied for classification of Damask rose genotypes. Finally yield of essential oils as the major product of Rosa damascena could be considered as an appropriate selection factor in order to improve rose varieties.
Key words: Rosa damascena Mill., Genetic variation, Essential oils
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
150

150

بررسي تنوع در خصوصيات ظاهري ژنوتيپهاي گل‌محمدي(.Rosa damascena Mill ) استانهاي مركزي كشور
سيدرضا طبائي عقدائي1، ساسان فرهنگيان2، علي اشرف1 جعفري ومحمدباقر رضايي1
1- اعضاء هيات علمي موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع 2-دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي بروجرد
تهران ، صندوق پستي 116 - 13185
خلاصه

ژنوتيپهاي گل محمدي (Rosa damascena Mill. ) از نواحي مختلف كشور جمع آوري و در مزرعه تحقيقاتي گل محمدي موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع در قالب يك طرح بلوكهاي كامل تصادفي با سه تكرار كشت شدند. نمونه‌هاي مربوط به 6 استان از نظر صفات مورفولوژيكي مورد بررسي قرار گرفتند. تجزيه واريانس ، گروه بندي ميانگينها و تجزيه همبستگي در ارزيابي و تجزيه و تحليل داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس نتايج تجزيه واريانس، اختلاف معني‌داري ميان ژنوتيپها در خصوصياتي نظير ارتفاع بوته (01/0P<)، تعداد برگ در شاخه، طول برگجه و تراكم خار (05/0P<) و نيز تعداد گل دربوته (01/0P<) مشاهده گرديد. مقايسه ميانگين صفات نيز ژنوتيپها را در گروههاي مجزا قرار داد. تجزيه همبستگي نيز ميان برخي از صفات مورد مطالعه نظير تعداد گل در بوته و عملكرد گل رابطه مثبت (96/0 =r) و معني‌داري) 01/0 (P< را نشان داد. تفاوت ميان ژنوتيپها از نظر خصوصيات مورفولوژيكي و نيز همبستگي صفات، نشان دهنده ژرم پلاسم غني اين گياه و وجود ظرفيت مناسب براي بهبود صفات و نيز امكان گزينش ژنوتيپها با استفاده از ماركرهاي مورفولوژيكي درجهت افزايش عملكرد و توليد وبهره‌داري تجاري گل محمدي در كشور مي‌باشد. علاوه بر اين مطالعات، انجام ارزيابيهاي ديگر شامل بررسي عملكرد گل به ويژه كميت و كيفيت اسانس و تركيبهاي عمده آن، و برروي تعداد بيشتري ژنوتيپ لازمه يك برنامه موفق براي اصلاح گل محمدي مي‌باشد.
واژه‌هاي كليدي : گل محمدي ، تنوع ژنتيكي، صفات مورفولوژيكي.

مقدمه

گل محمدي (Rosa damascena Mill.) از مهمترين گياهان معطر است كه مطالعات گوناگوني به منظور بررسي تنوع در ژنونيپهاي آن از نظر صفات مختلفي نظير ميزان اسانس و اجزاء گل (5)، عملكرد گل (3) و تحمل خشكي (2 و 4) نيز انجام گرفته است. اين بررسي با هدف مطالعة ژننيكي گل محمدي جمع‌آوري شده از مناطق مركزي ارائه مي‌شود تا با ارزيابي تنوع و ويژگيهاي مطلوب ژنوتيپهاي گوناگون، اطلاعات لازم را براي به گزيني و اصلاح ارقام مورد نظر را تامين نموده جهت توسعه كشت و كار و بهره‌برداري بهينه از اين گياه امكان‌پذير گردد.

مواد و روشها

اين بررسي در در قالب يك طرح بلوكهاي كامل تصادفي با 3 تكرار مزرعه تحقيقاتي گل محمدي مؤسسه تحقيقات جنگلها و در بهار سال زراعي 1383 بعمل آمد. گل محمدي ازمناطق مركزي كشور شامل اصفهان (10 نمونه با كد اصفهان1 تا اصفهان10) ، تهران (يك نمونه)، سمنان (2 نمونه با كدهاي سمنان1 و سمنان2) ، قم،(يك نمونه)، مركزي (يك نمونه)و يزد (2 نمونه با كدهاي يزد1 و يزد2) از نظر صفات مورفولوژيكي مورد مطالعه قرار گرفتند.

نتايج و بحث

ژنوتيپهاي مورد مطالعه بر اساس نتايج تجزيه واريانس، براي صفات مورفولوژيكي اختلاف معني داري داشتند (جدول شمارة 1). همچنين با در نظر گرفتن ميانگين هريك از صفات مورد بررسي ژنوتيپها دسته‌هاي مختلف و نسبتا مجزايي تشكيل دادند. به طوري كه با در نظر گرفنن نتايج مقايسه ميانگين صفات بيشترين ارتفاع بوته مربوط به نمونه جمع‌آوري شده از استان مركزي (22/207 سانتيمتر) و كمترين آن مربوط به ژنوتيپ مربوط به استان تهران (115 سانتيمتر) بود. اختلاف مشاهده شده در اين مطالعه با تغييرات ارتفاع بوته گزارش شده توسط Carins (8) در گونه‌هاي وحشي رز و نيز گزارش Weiss (10) در مورد دامنه تغييرات اين صفت در گل محمدي مطابقت دارد. بيشترين قطر تاج پوشش در نمونه اصفهان4 (55/240 سانتي‌متر) و كمترين آن در نمونه تهران (33/183) مشاهده شد. همچنين‌، شاخه‌هاي نمونه سمنان1 و اصفهان5 به ترتيب بيشترين تعداد (55/52 عدد) و طول (67/7 ميليمتر) خار را نشان دادند. در صورتي‌كه كمترين تراكم 22/14 عدد) و طول (67/5 ميليمتر) خار به ترتيب در نمونه‌‌هاي استان مركزي و سمنان2 مشاهده گرديد. تنوع در صفات ظاهري ژنوتيپهاي گل محمدي ساير مناطق ديگري از كشور نيز توسط طبائي- عقدايي و همكاران (6) ونيز در ساير گياهان (9) گزارش شده است. اين گونه اختلافات و حتي تنوع مورفولوژيكي مشاهده شده در ژنوتيپهاي داراي مبدا مشترك طبق گزارش Baydar و همكاران (7) مي‌تواند در اثر جهش به ويژه جهشهاي نقطه‌اي ايجاد گردد. بر اساس نتايج تجزيه همبستگي، تعداد گل در بوته با عملكرد گل همبستگي بالا (96/0 =r) و معني‌داري (01/0 (P < نشان داد (طبائي- عقدايي و همكاران، منتشر نشده). اين ارزيابي با گزارشهاي موجود در مورد همبستگي عملكرد با صفات مختلف در گل محمدي (6) همسويي نشان مي‌دهند. بر اين اساس و با توجه به نتايج ارزيابيهاي مختلف، ژنوتيپهاي برتر در صفات مرتبط با عملكرد گل شامل تعداد گل در بوته مي‌تواند بهترين گزينه براي انتخاب غير مستقيم براي عملكرد گل باشند. همچنين با در نظر گرفتن نتايج كلي حاصل از اين مطالعه به ويژه تنوع موجود در صفات مختلف و همبستگي برخي از آنها با ميزان عملكرد گل، مي‌توان آنها را در افزايش عملكرد در برنامه‌هاي به‌نژادي در نظر گرفت. اما با بررسي تعداد بيشتري از ژنوتيپ و نيز ارزيابي صفات ديگري شامل كيفيت محصول به ويژه ميزان اسانس گل و تركيبهاي عمده آن نيز از ضرورتهاي افزايش بارده و دامنه گزينش ارقام برتر مي‌باشد.

بدينوسيله مولفان بر خود لازم مي‌دانند از مساعدتهاي صميمانه در فراهم شدن امكانات مورد نياز و همكاريهاي بي دريغ براي اجراي اين تحقيق در مؤسسه تحقيقات جنگلها و مراتع تشكر و قدرداني نمايند.
منابع

1- طبايي عقدايي، س.ر.، رضايي ، م.ب.و. جايمند، ك.، 1380. تنوع ژنوتيپي در ميزان گل و اسانس گل محمدي Mill. ) (Rosa damascena. همايش ملي گياهان دارويي ايران. ص. 224.
2- طبايي عقدايي، س.ر. و. بابايي، م.1380،. مطالعه اختلافهاي ژنوتيپي گل محمدي (Mill Rosa damascena ) از نظر واكنش به خشكي در مراحل اوليه رشد. تحقيقات ژنتيك و اصلاح گياهان مرتعي و جنگلي ايران، 8: 126 -113.
3- طبايي عقدايي، س.ر. و،. رضايي، م.ب.، 1381. ارزيابي تنوع موجود در ژنوتيپهاي گل محمدي (Rosa damascena Mill.) كاشان از نظر عملكرد گل. تحقيقات ژنتيك و اصلاح گياهان مرتعي و جنگلي ايران، 9: 111-99.
4-طبايي عقدايي، س.ر. و. م. بابايي. م.،1382. ارزيابي تنوع ژنتيكي براي تحمل خشكي در قلمه‌هاي گل محمدي (Mill. Rosa damascena) با استفاده از تجزيه‌هاي چند متغيره. فصلنا مه پژوهشي تحقيقات ژنتيك و اصلاح گياهان مرتعي و جنگلي ايران، 11 (1): 51-39.
5- طبايي عقدايي، س.ر، رضايي، م.ب. و. جايمند، ك. 1382. ارزيابي تنوع در اجزاء گل و اسانس ژنوتيپهاي گل محمدي (Rosa damascena Mill.) كاشان. فصلنا مه پژوهشي تحقيقات ژنتيك و اصلاح گياهان مرتعي و جنگلي ايران، 11(2): 234-219. و 278.
6- طبائي عقدائي، س.ر.، صاحبي، م.، جعفري ، ع.ا. و رضايي، م.ب. 1383. استفاده از روشهاي آماري چند متغيره در ارزيابي عملكرد گل و خصوصيات ظاهري 11 ژنوتيپ Rosa damascena Mill.. فصلنامه تحقيقات گياهان دارويي و معطر ايران، 20(2): 211-192.
7- Baydar, N.G., Baydar, H. and Debenar, T., 2004. Analysis of genetic relationships among Rosa damascene plants grown in Turkey by using AFLP and microsatellie markers. Journal of Biotechnology, 111: 263-267.
8- Carins, T., 2003. Horticultural classification schemes. 117-124. In: Roberts, A.V., Debener, T. and Gudin, S. (Eds.), Encyclopedia of Rose Science. Vol. 1. Elsevier Academic Press. Amesterdom.
9- Chen, Y. and Nelson, R.L., 2004. Genetic variation and relationship among cultivated, wild, and semiwild soybean. Crop Science, 44: 316-325.

Study of Genetic Diversity in Morphological Characteristics in Rosa damascena Mill. Genotypes from Central Provinces of Iran
S. R. Tabaei-Aghdaei1, S. Farhangian2,A.A. Jafari1 and M.B. Rezaee 1
1- Research Institute of Forests and Rangelands, P.O.Box 13185-116, Tehran, Iran.
E.mail: tabaei@rifr-ac.ir :

Abstract
To evaluate 17 Rosa damascena Mill genotypes regarding their variation for morphological traits, an experiment was conducted at the experimental field of Research Institute of Forests and Rangelands, using a randomized complete blocks design. Analysis of variance, mean comparison and phenotypic correlation analysis were performed. The variance analysis showed significant differences between genotypes for the traits, including plant height and flower number per branch (P<0.01), number of leaves per branch, leaflet length and thorn density (P< 0.05). The genotypes were classified using comparison of means for all characters. Significant correlations occurred among different traits. A significant (P<0.01) phenotypic correlation coefficient (r=0.96) showed a strong positive relationship between flower yield and number of flower per plant. Results from this investigation indicate a wide range of variation among the genotypes, in terms of the traits under study. Morphological characteristics could, therefore, be useful criteria for yield selection. However, more genotypes, as well as further analyses, such as flower quality especially essential oils yield are necessary to be included, for a more efficient breeding of Rosa damascena.
Key words:. Genetic diversity, Morphological traits, Rosa damascena Mill
 
آخرین ویرایش:

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
بررسي اثر كاربرد ضايعات برگ خرما و نيتروژن بر روي ميزان محصول قارچ صدفي گونه

بررسي اثر كاربرد ضايعات برگ خرما و نيتروژن بر روي ميزان محصول قارچ صدفي گونه

بررسي اثر كاربرد ضايعات برگ خرما و نيتروژن بر روي ميزان محصول قارچ صدفي گونه
Hypsizygus ulmarius


محمد حسين دانشور* و مصطفي عظيم زاده تفت**

دانشگاه كشاورزي و منابع طبيعي رامين(اهواز)

خلاصه:
قارچ صدفي داراي خواص دارويي و مواد غذايي مفيد مانند پروتئين ها ،عناصر غذايي و انواع ويتامين است . اين قارچ از لحاظ نياز غذايي ساپروفيت و نيازمند سلولز و همي سلولز مي باشد. اين قارچ در محيط مصنوعي با تنظيم ميزان رطوبت، درجه حرارت و بستر مناسب پرورش داده مي شود .بنا بر اين از اين طريق ميتوان از ضايعات كشاورزي نهايت استفاده را نمود و از آلودگي محيط زيست جلوگيري كرد، ضمن اين كه منبع درآمد اقتصادي خوبي نيز مي باشد.
به منظور مطالعه اثر استفاده از ضايعات برگ خرما و نيتروژن در بستر پرورش بر روي ميزان عملكرد محصول قارچ صدفي گونه اولماريوس، آزمايشي در بخش باغباني دانشگاه كشاورزي و منابع طبيعي رامين انجام گرديد. اين آزمايش در دو مرحله و در قالب طرح كاملاً تصادفي به اجرا درآمد. در مرحله اول مواد تشكيل دهنده بستر پرورش در دوسطح (كاه گندم، كاه گندم همراه با ضايعات برگ خرما به نسبت سه به يك) و هشت تكرار مورد آزمايش قرار گرفتند. در پايان مرحله اول پس از برداشت، با بكار بردن نيتروژن هر كدام از تيمارهاي مرحله اول به دو دسته (بدون مصرف نيتروژن، مصرف نيتروژن به ميزان ده گرم در ليتر)با تكرارهاي مساوي تقسيم شده وآزمايش به صورت فاكتوريل اجرا گرديد.
نتايج حاصل از تجزيه واريانس نشان داد كه تركيبات مختلف بستر كشت در برداشت اول بر ميزان عملكرد معني دار نبود،اگرچه در برداشت دوم مشخص گرديد كه ميانگين عملكرد تيمار كاه گندم بيشتر از تيمار كاه گندم همراه با ضايعات برگ خرما مي باشد (در سطح احتمال 1درصد).تيمار نيتروژن در چين دوم اثري بر روي ميزان محصول نشان نداد. بررسي اثرات متقابل نيز نشان داد كه تيمار كاه گندم بدون مصرف نيتروژن نسبت به ساير تيمارها عملكرد بيشتري را دارا مي باشد.
واژه هاي كليدي: كاه گندم، ضايعات برگ خرما، محلول پاشي نيتروژن و قارچ صدفي
مقدمه:
تاريخ مصرف قارچهاي خوراكي به عنوان غذا و دارو به زماني بسيار دور بر مي گردد و حتي انسانهاي نخستين نيز از خواص ويژه قارچها اطلاع داشته اند . از معروفترين انواع قارچهاي خوراكي مي توان به قارچهاي دكمه اي[1] و صدفي2 اشاره كرد . وجود گرما و هواي مرطوب در مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري محدوديتهاي عمده اي در امر كشت و پرورش بسياري از قارچهاي خوراكي بوجود مي آورد در حاليكه قارچ صدفي علاوه بر مناسب بودن براي مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري هزينه توليد كمتري نسبت به ساير قارچهاي خوراكي دارا مي باشد كه اين امر به دليل راندمان بيولوژيكي و قدرت ساپروفيتي بالاي آن و تبديل ضايعات كم ارزش كشاورزي به مواد باارزشي مانند پروتئين ها ،املاح معدني ، ويتامين ها و مواد دارويي متنوع مي باشد . همچنين پس از پايان دوره پرورش اين قارچ مي توان از آنزيمهاي توليدي قارچ براي تجزيه ليگنوسلولز، استفاده كردو ازباقيمانده ي بستراين قارچ مي توان به عنوان كودبرگ و يا خوراك دام استفاده نمود(1،4و5).
جنس پلئوروتوس داراي گونه هاي بسياري از جمله هايپسيزيگوس اولماريوس3 مي باشد كه پرورش آن بسيار كم هزينه و راحت است.طول دوره پرورش اين قارچ بستگي به مواد مصرفي بستر و شيوه اعمال مديريت دارد و شامل سه مرحله عمده مي باشد: در مرحله پنجه دواني درجه حرارت محيط حدود 25 درجه سانتي گراد و رطوبت 85 تا 90 درصد است . پس از گذشت حدود 2 هفته كيسه هاي پلاستيكي را باز كرده و درجه حرارت را بين 15 تا 20 درجه سانتيگراد و رطوبت را 90 تا 95 درصد تنظيم مي كنيم و نياز نوري قارچ نيز مد نظر گرفته مي شود . هنگامي كه گرههاي اوليه قارچ تشكيل شد مرحله سوم كه تشكيل اندام باردهي مي باشد آغاز مي شود .اين مرحله از ساير مراحل كوتاهتر مي باشد .
در زمينه تعيين مواد مناسب بسترقارچهاي جنس پلئوروتوس پژوهشهاي بسياري انجام گرفته است . در يكي از اين پژوهشها نشان داده شده كه عملكرد حاصل ازتيمار تركيبي ضايعات دانه پنبه ، كاه گندم1 و سنگ آهك بيشتراز ساير تركيبات تيماري ميباشد(6) . گروهي ديگر نيز بر روي اندازه كاه گندم و برنج مصرفي در بستر پرورش اين قارچ پژوهشهايي انجام دادند كه نتايج آنها نشان داد اندازه كاه در سرعت رشد و ميزان عملكرد تاثير مي گذارد و در كاههاي خرد نشده محصول بيشتر واز سرعت رشد بالاتري برخورداربوده است(7) . درتحقيقي ديگربا استفاده از ضايعات كاغذ باطله ، برگ پوسيده وكود مرغ (به عنوان منبع نيتروژن) نسبت به كاغذ باطله عملكرد كاهش يافت(2) .
هدف كلي از اين تحقيق استفاده از ضايعات برگ خرما[2] به همراه كاه گندم و تعيين نقش نيتروژن در ميزان محصول قارچ صدفي مي باشد.
مواد و روشها :
اين تحقيق دراتاق رشد3 گروه باغباني دانشگاه كشاورزي ومنابع طبيعي رامين در زمستان سال83 انجام گرفت. آزمايش در قالب طرح كامل تصادفي4 در دو مرحله انجام گرفت:
درمرحله اول دو تيمار در هشت تكرار اجرا شد:
1-كاه گندم
2-كاه گندم همراه با ضايعات برگ خرما
پس از برداشت اول با توجه به مصرف يا عدم مصرف نيتروژن ،هركدام از تيمارها به دو تيمار با تكرار مساوي تفكيك شدند. آزمايش در مرحله دوم به صورت فاكتوريل اجرا شدكه تيمارها به شرح زير بودند:
1-كاه گندم بدون مصرف نيتروژن
2-كاه گندم همراه با مصرف نيتروژن
3-كاه گندم به اضافه ضايعات برگ خرما بدون مصرف نيتروژن
4-كاه گندم به اضافه ضايعات برگ خرما همراه با مصرف نيتروژن
در ابتدا ديوارها و كف سالن پرورش شستشو داده شد . همچنين آثار دوره قبلي پرورش قارچ جمع آوري گرديد. سپس به وسيله قارچ كش بنوميل5 (به ميزان 10 گرم در ليتر)ديوارها ، سقف و كف سالن كاملاً ضدعفوني گرديد.كاه گندم استفاده شده در آزمايش از بسته هاي كاه مزارع گندم مزرعه آزمايشي دانشگاه تامين گرديد . همچنين برگ خرماي مصرفي از برگهاي سبزنخلستان دانشگاه تهيه وبعد ازخشك كردن و قطعه قطعه كردن به طول1 تا 2 سانتيمتر،مورد استفاده قرار گرفت . برگهاي خرماي جمع آوري شده فاقد هرگونه عامل بيماري به ويژه عوامل قارچي بودندpH. مواد مصرفي بستر نيز در هنگام جوشانيدن كنترل وبين 6 تا 7 تنظيم گرديد .
در زمان پر كردن كيسه ها وزن متوسط هركيسه 5/7 كيلوگرم و براي هر كيسه 200 گرم اسپاون مصرف گرديد .در تيمارهاي حاوي ضايعات برگ خرما نسبت وزني كاه گندم به برگ خرما 3 به 1 بود .درجه حرارت و رطوبت محيط پرورش در زمانهاي مورد نياز به ترتيب به وسيله هيتر برقي و پاشيدن آب به كف و ديوارهاي سالن تامين گرديد. نيتروژن مصرفي از منبع اوره به ميزان 10 گرم در ليتر تامين شد كه پس از برداشت اول به صورت محلول بر روي كمپوستهاي داراي تيمار نيتروژن پاشيده شد .برداشتها شامل دو مرحله بودند كه پس از برداشت محصول هر بستر قارچ (كيسه هاي كشت)، در كيسه هاي پلاستيكي كوچك كه از قبل كد گذاري شده بود،قرار داده شد و توزين گرديد.
نتايج و بحث:
پس از جمع آوري داده هاي به دست آمده از نرم افزارMstatc براي تجزيه داده ها استفاده گرديد. نتايج تجزيه واريانس برداشت اول نشان داد كه بين سطوح مختلف بستركشت تفاوت معني داري وجود ندارد.(جدول 1)
در برداشت دوم نيز مشخص گرديد كه ميانگين عملكرد تيمار كاه گندم بيشتر از تيمار كاه گندم همراه با ضايعات برگ خرما مي باشد (در سطح احتمال 1درصد). همچنين پس ازمصرف نيتروژن بعد از برداشت اول ، باز هم تفاوت معني داري بين سطوح مختلف مصرف نيتروژن وجود نداشت وهمچنين اثر متقابل دو فاكتور نيز معني دار نبود . (جدول 2)
طبق تجزيه و تحليل هاي فوق بر روي دو برداشت و همچنين بررسي ميانگين عملكرد هر تيمار به صورت جداگانه بهترين بستركشت براي پرورش قارچ صدفي گونه هايپسيزيگوس اولماريوس تيمار كاه گندم بدون مصرف نيتروژن ميباشدكه بيشترين راندمان بيولوژيكي را در ميان 4 تيمار دارا بوده است .

*مدير گروه و استاديار گروه باغباني، دانشكده كشاورزي، دانشگاه كشاورزي و منابع طبيعي رامين(اهواز).
**دانشجوي كارشناسي زراعت و اصلاح نباتات،دانشكده كشاورزي، دانشگاه كشاورزي و منابع طبيعي رامين(اهواز).
1-Button mushroom(agaricus sp.)
2-Oyster mushroom(pleurotus sp.)
3-Pleurotus hypsizygus ulmarius



1-Wheat straw
2-Date leaf residual
3-Growth room
4- Completey Randomized Design (RCD)
5-Benomyl
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
بررسي اثرات ضد باروري روغن ميوه سنجد تلخ (.Melia azedarach L) موجود در ايران بر موش هاي صحرايي نر

بررسي اثرات ضد باروري روغن ميوه سنجد تلخ (.Melia azedarach L) موجود در ايران بر موش هاي صحرايي نر

بررسي اثرات ضد باروري روغن ميوه سنجد تلخ (.Melia azedarach L) موجود در ايران بر موش هاي صحرايي نر

مقدمه: روش هاي آسان و موثر جلوگيري، در خلال پنجاه سال گذشته موضوع تحقيقات گسترده و متنوعي بوده است. در اين رابطه، استفاده از اجزاي فعال گياهي، يكي از عناوين مورد استفاده در اين زمينه تحقيق و جستجو بوده است.
هدف: در اين مطالعه فعاليت ضدباروري عصاره روغني دانه گونه ايراني درخت سنجد تلخ (Melia azedarach L.) موجود در نواحي شمالي كشور بر روي موش هاي صحرايي در دو مرحله پياپي مورد بررسي قرار گرفت.
روش بررسي: عصاره روغني دانه بر اساس روش هاي متداول تهيه گرديد و به صورت دوزهاي خوراكي و روزانه 50 و 100 ميلي گرم به ازاي وزن بدن حيوان براي مدت 60 روز تجويز گرديد. در مرحله اول اثرات مهار بر شاخص باروري، درصد اسپرم هاي زنده، درصد تحرک اسپرم ها، ذخيره اپيديديمي اسپرم، توليد روزانه اسپرم، نسبت وزن بيضه به کل وزن حيوان، ميزان باروري، تغييرات غلظت سرمي تستوسترون مورد ارزيابي قرار گرفت. در مرحله بعدي، سه ماه پس از آخرين روز تجويز عصاره برگشت پذيري شاخص هاي پيش گفته مجددا بررسي شد.
يافته ها: در مرحله اول، كاهش معني دار شاخص هاي باروري نسبت به كنترل، به ويژه در گروه دوز بالاتر (100 ميلي گرم) مشاهده گرديد. در خلال مرحله بعدي افزايش معني دار شاخص هاي باروري، دليلي منطقي بر بازگشت پذيري اثرات ضدباروري عصاره مي باشد.
نتيجه گيري: به طور اختصار آنكه نتايج اين مطالعه نشان داد كه عصاره روغني دانه سنجد (Melia azadarach L.) داراي فعاليت ضدباروري در موش صحرايي نر بوده و اين اثرات برگشت پذير مي باشند.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
توانمندي منطقه كاشان در زراعت گياه دارويي خارمريم
(Silybum Marianum)
حسين بتولي
عضو هيأت علمي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان اصفهان ( ايستكاه تحقيقات مناطق خشك و بياباني كاشان ). كاشان - ميدان بسيج - جنب هلال احمر - ايستگاه تحقيقات مناطق خشك و بياباني - ص پ 487 - تلفن : 4234498 و 4234955- 0361-
Email : Ho _ Batooli @ yahoo.com


خلاصه


خارمريم (Silybum Marianum (L) Gaerth. ) ، گياهي بوته‌اي خاردار ، دو ساله ، داراي برگهاي طوقه‌اي درشت و ابلق و ساقه گل دهنده منتهي به كاپيتولهاي بزرگ مي‌باشد. اين گياه متعلق به خانواده كاسني (Compositae) است. در اين تحقيق به منظور مطالعه زراعت اين گياه در منطقه كاشان ، به دو روش كرتي و نواري ، بذرهاي گياه به صورت مستقيم كشت شد. نتايج حاصل از اين تحقيق نشان داد كه مناسب ترين زمان كشت مستقيم بذر در مزرعه ، اوائل فصل پاييز مي‌باشد. كشت نواري ( رديفي ) كه فواصل بوته‌ها 30 تا 50 سانتيمتر و فواصل رديفها 2 تا 5/2 متر از يكديگر ، بهترين بازده توليد محصول را نشان داد. چرخة رويشي گياه ، هفت ماه و دوره زايشي سه ماه مي‌باشد. ميانگين عملكرد بازده توليد بذر در هكتار ، بين 1200 تا 1500 كيلو گرم برآورد شد. همچنين متوسط توليد ساليانه علوفه خشك گياه ، 4 تا 5 تن در هكتار مي‌باشد. تنها آفت مشاهده شده در روي گياه ، كرم برگ خوار مي‌باشد كه در صورت مبارزه شيميايي ، قابل كنترل مي‌باشد.
واژه‌هاي كليدي: خارمريم، گياه دارويي، كاشان


مقدمه

خار مريم(Silybum Marianum (L) Gaerth. ) گياهي بوته‌اي خاردار ، يكساله و يا دو ساله و متعلق به خانواده كاسني (Compositae) مي‌باشد. برگهاي ابلق گياه به صورت طوقه‌اي در فصل پاييز و زمستان رشد و نمو نموده و ساقه گل دهنده ( گل آذين‌هاي كاپيتول ) در اوائل بهار به تدريج ظاهرمي گردد. خارمريم اغلب در نواحي شمالي و جنوبي كشور به عنوان علف هرز در حاشيه مزارع ، اطراف جويبارها و پيرامون باغها و اراضي كشاورزي متروكه مي‌رويد.(1) اين گياه در شرايط اقليمي كاشان داراي چرخة حياتي دو ساله مي‌باشد. امروزه به واسطه مواد موثره موجود در بذرهاي خار مريم ، از جمله گياهان دارويي با ارزش بشمار مي‌آيد كه در اغلب نقاط كشور به صورت زراعي كشت و پرورش مي‌يابد. تركيبهاي موجود در بذرهاي گياه در پيشگيري و درمان آسيبهاي توكسيك ، متابوليك ناشي از مواد مختلف و نيز در درمان هپاتيت حاد، از اهميت خاصي برخوردار است (2و3).

روش تحقيق

در طي اين بررسي ، پس از آماده سازي خاك بستر كاشت در سطح مزرعه آزمايشي ، عمليات كاشت مستقيم بذرهاي بوجاري شده طي دو فصل بهار و پاييز ، به صورت نواري و كرتي انجام گرفت. شيوه آبياري سنتي ( ثقلي) و سيستم آبياري تحت فشار ( قطره‌اي با استفاده از لوله هايType) براي بذرهاي كاشته شده ، اجرا شد. تقويم حياتي گياه از زمان كاشت بذر تا مرحله بذردهي ( چرخة كامل حياتي گياه ) يادداشت برداري شد. پس از رسيدن تدريجي بذرها در اواسط بهار ، مرحله برداشت و جمع آوري كاپيتولها به شيوه مكانيكي انجام گرفت. پس از بوجاري بذرها ، ميانگين توليد بذر در هكتار ارزيابي شد. آفات و بيماريهاي شايع در روي گياه ، به خصوص در اواسط بهار به طور مشاهده‌اي يادداشت شد.

نتايج و بحث

نتايج حاصل از اجراي چنين طرحي طي سه سال در دشتهاي منطقه كاشان نشان داد كه بهترين زمان كشت مستقيم بذر در عرصه مزرعه ، اوائل فصل پاييز مي‌باشد. طي فصل پاييز و زمستان ، اندازه برگهاي طوقه‌اي گياه بيش از 30 تا 40 سانتيمتر بالغ مي‌گردد و ساقه‌هاي گل دهنده در اواسط فروردين ماه ظاهر مي‌شوند. ميوه‌ها نيز طي 40 تا 50 روز تا اواخر خرداد ماه به تدريج مي‌رسند. كشت رديفي كه فواصل بوته‌ها 30 تا 50 سانتيمتر و فواصل خطوط 2 تا 5/2 متر از يكديگر ، بهترين بازده در توليد محصول را به همراه داشت. شيوه آبياري مناسب براي كشت انبوه ، آبياري تحت فشار به شيوه قطره‌اي با استفاده از لوله‌هاي Type ، بازده مناسبي را نشان داد. طول دوره حياتي گياه از اوائل مهر ماه آغاز و در اواسط تير ماه به اتمام مي‌رسد. چرخة رويشي گياه نزديك به هفت ماه يعني تا اواسط فروردين ماه ادامه مي‌يابد و ساقه‌هاي گل دهنده، اوائل ارديبهشت ماه و بذرهاي گياه در اواسط خرداد ماه تا اواسط تير ماه مي‌رسند. عمق نفوذ ريشه‌هاي گياه در خاك حاصلخيز رسي - شني ، 60 تا 90 سانتيمتر و به صورت مخروطي است. ميانگين عملكرد بازده توليد بذر در هكتار ، بين 1200 تا 1500 كيلوگرم برآورد شد. متوسط توليد ساليانه علوفه خشك گياه 4 تا 5 تن در هكتار مي‌باشد. در بررسي برآورد نياز آبي گياه به شيوه غرقابي ، نشان داد كه ميزان آب مورد نياز گياه مشابه زراعت گندم در منطقه كاشان مي‌باشد. تنها آفت مشاهده شده در روي گياه ، شته سياه و سبز و كرم برگ خوار مي‌باشد كه در اواسط ارديبهشت ماه ظاهر مي‌شود و در صورت عدم مبارزه چند نسل تجديد حيات مي‌يابد.

منابع

1.اميدبيكي،رضا.1379.توليد و فرآورده‌هاي گياهان دارويي.جلد سوم.انتشارات آستان قدس رضوي.379ص
2. Kowalewsk.k.Szilajtis. R.,Herba Polonica , 33 (1987) 17
3. Schmid.W. in Bohme / K. Hartke: , Kommentars.DAB8. pp , 480.


The ability of kashan area in cultivation
of Silybum Marianum medicinal plant
Hossien Batooli
Ph.D. Plant Ecology , Research Center of Isfahan Agricultural and Natural Resources , Research Station of Kashan Desert and Dry Region. Basij sq.Kashan, Iran ,
P.O.487, Tel-0361 - 4234498 & 4234955. E-Mail: Ho_batooli@yahoo.com

Abstract
Silybum Marianum is a biennial forbe fruticose plant with roset leaves , bearing flower stem which terminates to rather large capitules that appears on derivation and subdivision branche. This plant in ecological conditions of kashan has biennial vital cycle. For this reason the plan of cultivation, growth and producement of effective materials of Silybum Mariaum plant were examined. During this study , ripe seeds of plants in spring and autumns season has been cultivated directly in the bed of ready and fertile soil in the form of stripped. The method of irrigation as deep water and under pressure system ( dripping) for sown plant has been examined. The phenology of plant from the time of seed sown until giving seed stage were written , After the seeds grdually ripen , with drawal and seed collection stage was performed mechanically , and the amount of seed production in every hectare was evaluated. Common diseases and pests investigated too. The results of such project during 3 year in kashan region showed , the best time for direct sown of seed in the farm is the beginings of autumn season. The best efficiency of products was in striped sown with 30-50 cm intervals for bushes and line intervals 2-2.5 meter from each other. The method of irrigation under pressare in the way of dripping with type pipe is the most suitable method of irrigation for mass sown. The period of plant life begins in the first days of Octobers and ends of Septmber and in the middles of july ends , the seeds gradually ripenin the middle of june and continues to the middles of july. The average efficiency of seed product in each hectare in ecological conditions of kashan estimates 1200-1500 kilogram. The annual average production of drygrass is between 4-5 tons in each hectare. The only observed pest on the plant was leaf eating worm( caterpillar), which appears in the middles of April and in the lack of chemical battle, revives for several generations.
Keywords:medicinal plant, silybum marabium , cultivation
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
اثر دما و مدت زمان نگهداري بر قابليت حيات بذر سنبل الطيب(Valeriana sisymbriifolia)
زرين تاج بردبار 1 و مسعوداسماعيلي شريف 2 بابک بحريني نژاد 3
1-كارشناس 3و2-عضو هيئت علمي مركزتحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي اصفهان
اصفهان- شهرك اميرحمزه-ص پ 199-81785



خلاصه


در ميان گياهان تيره سنبل الطيب ، والرينها بصورت يك جنس مهم اقتصادي مطرح هستند.اين مطالعه بمنظور ارزيابي كيفيت بذرگياه والرين كوهستاني(Valeriana sisymbriifolia Vahl.) به اجرا درآمد. ابتدا بذر هاي جمع آوري شده از گياه،خالص سازي و سپس بسته بندي و در سه محدوده دمايي قرارگرفتند ودر طول يكسال ،از نظر ميزان جوانه زني تست شدن(تصوير الف) پس از آناليز داده ها , نتايج آزمايش نشان داد كه مدت زمان نگهداري درسطح1%معني دارميباشدو در طول مدت نگهداري قوه ناميه بذر کاهش خواهد يافت وبهترين دمابراي نگهداري بذرصفر تا پنج درجه سانتيگرادتوصيه مي شود.
واژه هاي کليدي : قوه ناميه ، سنبل الطيب ، زمان نگهداري.

مقدمه :

گياه والرين كوهستاني (Valeriana sisymbriifolia (تصوير ب) يكي ازشش گونه موجود جنس سنبل الطيب در ايران است كه در نواحي شمالي ومركزي كشور پراكندگي دارد(1) بطور كلي سنبل الطيب بعنوان يك ضعيف كننده سيستم اعصاب مركزي داراي فعاليت ضد اسپاسمي و معتدل كننده مي باشد. اثر آرام بخشي ملايم آن را به والپوترياتها و سزكويي ترپنها نسبت ميدهند(3و5)در حال حاضر بدليل مشكلاتي كه در زمينه بذر واستقرار آن وجود داردكشت آن بصورت زراعي ممکن نيست .تحقيقات انجام شده در سطح دنيا اغلب منحصر به گونه هاي هندي و اروپايي سنبل ا لطيب مانند: V.jatamansii و .V.officinalisمي‌باشد.(1و2)


مواد و روش ها:

ابتدا بذرها از منطقه فريدونشهراصفهان در خرداد ماه جمع آوري شدند.سپس در مجاورت آفتاب بمدت 12ساعت خشك شده ودر پاكتهاي آلومنيومي سه جداره بسته بندي شدند.اين مطالعه با بررسي دو عامل درجه حرارت نگهداري در سه زير سطح (5+,5-,25+)درجه سانتي گرادومدت زمان نگهداري در شش زيرسطح(2,4,6,8,10,12)ماه در قالب طرح آماري كاملا تصادفي در پايه فاكتوريل اجرا گرديد.داده ها توسط نرم افزارsas مورد تجزيه وتحليل آماري قرار گرفتند.


نتايج و بحث:

با توجه به جدول تجزيه واريانس(جدول1)اثر مدت زمان نگهداري بذر بر شاخص هاي درصد جوانه زني و نسبت ساقه به ريشه,بسيار معني دار بود(P<0.01).با توجه به جدول 2دوران حفظ قوه ناميه اين بذر از يک توزيع طبيعي اطراف ميانگين بر خور دار است واين امر امکان رسم منحني هاي کلي را براي پيش بيني قوهناميه بذر درشرايط نگهداري بدست مي دهد.کاهش ناگهاني در صد جوانه زني(38%و43%) درماههاي هشتم ودهم بدليل شرايط نامناسب در جوانه زني حاصل شده است از طرف ديگر زمان لازم براي کاهش پنجاه درصدي قوه ناميه در اين گونه بيش ازِيک سال است بدين ترتيب درصد جوانه زني متاثر از درجه حرارت نبوده بلكه متاثر از طول مدت نگهداري مي باشد و داراي يك آهنگ ملايم كاهش درجوانه زني است . درجه حرارت نگهداري گر چه تاثير معني داري بر هيچ يك از شاخص هاي, درصد جوانه زني,سرعت جوانه زني ونسبت ساقه به ريشه نداشت, ليكن بنظر مي رسد دماهاي زير صفروبالاتر از25درجه سانتي گراد,موجب كاهش كيفيت بذر خواهد شد
منابع:


موسوي الاشلو،ابراهيم1380.فلور ايران، شماره37،تيره سنبل الطيب يا علف گربه(Valerianaceae)،مركز تحقيقات منابع طبيعي و امور دام استان خراسان، انتشارات مؤسسه تحقيقات جنگلها و مراتع
امن زاده يعقوب 1374 بررسي مورفولوژي و فيتوشيمايي گياه Valeriana sysmbriifolia ،پايانامه دكتري عمومي داروسازي ،دانشگاه اصفهان.
صيفي،محمد جعفر،1375بررسي اثر سداتيو ريشه هاي گياهV.sysimbriifolia تز دكتري عمومي داروسازي ،دانشگاه اصفهان.
Linlahl, D. and Lilndwall, L.1989. Double blind Study of Valerian preparation .Pharamacology Biochemistry and Behaviar. Vol 32 (4),pp:1065-1066
Martindal, 1967. The extra pharmacopoea , 25th Edition London


Effect of Temperature and Storage on Seed Viability of Valerian (Valeriana sisymbriifolia)
Z. Bordbar and M. Esmaili Sharif
Isfahan Research Center of Agriculture and Natural Resources
Abstract:
Valerians are important as an economical genus of valerianaceae.This study carried out ,in order to evaluate seed quality of (Valeriana sysimbriifolia Vahl.). At first, seeds were collected then packaged and experimented in three temperature range.Germination test were checked during one year. The results showed that there were no significant difference for temperature storage, although seed storage were significant (p<0.01).With during period, seed viability decreased and the best temperature of seed storage was zero to five centigrade.
Keywords: seed technology / valerian / longivity​
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
اثر بستر كشت و غلظت‎هاي مختلف IBA در ريشه‎زايي قلمه‎هاي ژينكو بيلوبا
ليلي برزگر طرقبه، يوسف حميداوغلي، عبدالله حاتم زاده، و عليرضا حداد1
1- به ترتيب دانشجوي كارشناسي ارشد، استادباران گروه باغباني دانشگاه گيلان و پژوهشگر ايستگاه تحقيقات گل و گياه لاهيجان


خلاصه


در اين آزمايش اثر غلظت‎هاي مختلف ايندول بوتيريك اسيد (IBA) و بسترهاي ريشه‎زايي بر ريشه‎دار شدن قلمه‎هاي ساقه برگدار ژينكو بيلوبا در گلخانه مجهز به سيستم مه‎پاش مورد ارزيابي قرار گرفت. محدوده غلظت‎هاي IBA شامل 0، 2000، 4000، 6000 و 8000 پي‎پي‎ام بود و بستر ريشه‎زايي استفاده شده شامل ماسه، پرليت و مخلوط ماسه و پرليت به نسبت حجمي مساوي بود. قلمه‎ها به طول 15 سانتي‎متر از درختان نر بالغ تهيه شدند و پس از ضد عفوني با محلول قارچكش بنوميل و تيمار با غلظت‎هاي مختلف هورمون در بسترهاي كشت قرار گرفتند. كاربرد IBA به طور معني‎داري درصد ريشه‎زايي و تعداد ريشه در هر قلمه را افزايش داد. اثر بستر كشت بر روي درصد قلمه‌هاي ريشه‎دار شده و تعداد ريشه در هر قلمه معني‎دار نبود.
واژه هاي کليدي : ريشه زايي ، ژينکو بيلوبا

مقدمه

درخت ژينكو با نام علمي Ginkgo biloba L. از خانواده Ginkgoaceae، يكي از قديمي‎ترين گونه‎هاي درختي روي زمين است. اين درخت به محدوده وسيعي از اقليم‎ها و شرايط نامساعد، آلودگي هوا، گرد و خاك و دود شهر‎ها مقاومت دارد و بوسيله قارچ، حشرات و بيماريها آسيب نمي‎بيند (2، 4، 6). بذر و برگ آن داراي خواص دارويي است و براي رفع مشكلات تنفسي از قبيل آسم، برونشيت، از دست رفتن شنوايي، ضعف گردش خون، آلزايمر، افسردگي و اضطراب بكار مي‎رود (2، 6). اين گياه دو پايه بعد از 35-20 سال وارد مرحله زايشي مي‎شود. با توجه به اينكه جهت توليد بذر به زمان طولاني نياز دارد، تكثير غير‎جنسي براي توليد گياه ترجيح داده مي‎شود. در حالي كه به منظور استفاده زينتي، همواره از پايه‎هاي نر اين گياه استفاده مي‎شود زيرا درختان ماده توليد ميوه‎هاي سمي مي‎كنند (2، 3).

مواد و روشها

جهت انجام آزمايش، قلمه‎هاي نيمه خشبي برگدار از پايه‎هاي نر ژينكو موجود در ايستگاه تحقيقات لاهيجان تهيه شد. قلمه‎ها به طول 15 سانتي‎متر و حداقل داراي سه جوانه بودند. به منظور ضدعفوني و پيشگيري از آلودگي‎هاي قارچي، قلمه‎ها قبل از قرار گرفتن در بستر‎هاي كشت با قارچكش بنوميل به غلظت 5/1 در هزار ضدعفوني شدند و سپس انتهاي قلمه با هورمون ايندول بوتيريك اسيد (IBA) به غلظت‎هاي 2000, 4000, 6000 و 8000 پي‎پي‎ام به روش فروبري سريع تيمار شدند. بسترهاي كشت مورد استفاده شامل ماسه (با قطر كمتر از 1 ميليمتر)، پرليت (با قطر بين 1 تا 2 ميلي‎متر) و مخلوط ماسه و پرليت با نسبت حجمي مساوي بود. كاشت قلمه‎ها در گلخانه مجهز به مه‎افشاني صورت گرفت. طرح استفاده شده در اين آزمايش اسپليت پلات در قالب بلوك‌هاي كامل تصادفي بود. داده‎هاي حاصل از آزمايش با استفاده از نرم‎افزاز آماري SAS مورد تجزيه و تحليل آماري قرار گرفت و مقايسه ميانگين‎ها از طريق آزمون دانكن بدست آمد.

نتايج و بحث

نتايج حاصل از تجزيه آماري نشان داد كه بستر كشت بر روي درصد قلمه‎هاي ريشه‎دار شده اثر معني‎داري ندارد. همچنين نتايج نشان داد كه غلظت‎هاي مختلف هورمون بر روي درصد قلمه‌هاي ريشه‎دار شده اختلاف معني‎دار داشته است. با توجه به آزمون دانكن مشخص ‎شد كه تيمار شاهد با كمترين درصد قلمه‌هاي ريشه‌دار شده تفاوت معني‎داري با تيمارهاي هورموني دارد. بيشترين درصد قلمه‌هاي ريشه‌دار شده متعلق به غلظت 4000 پي‎پي‎ام است. هر چند غلظت‎هاي 2000، 6000 و 8000 پي‎پي‎ام نيز تفاوت معني‎داري با غلظت 4000 پي‎پي‎ام ندارند و در يك گروه قرار مي‎گيرند. نتايج حاصل از تجزيه واريانس داده‎ها نشان داد كه بستر كشت بر روي تعداد ريشه در هر قلمه اثر معني‎داري ندارد. درحاليكه غلظت‎هاي مختلف هورمون بر روي تعداد ريشه در هر قلمه اختلاف معني‎داري دارند. مقايسه ميانگين‎ها نشان داد كه غلظت‎هاي 4000 و 6000 پي‎پي‎ام داراي بيشترين تعداد ريشه در هر قلمه بودند. اين موضوع به اثبات رسيده است كه اكسين تشكيل ريشه نابجا در قلمه‎هاي ساقه را از طريق تحريك فعاليت آغازنده‎هاي ريشه و افزايش انتقال كربوهيدرات به انتهاي قلمه تسهيل مي‎كند. تقسيم اولين سلولهاي آغازنده ريشه، به وجود اكسين دروني و يا اكسيني كه از خارج به كار برده مي‎شود، وابسته است و افزايش ريشه‎زايي قلمه‎هاي تيمار شده با اكسين به نظر مي‎رسد تا حدودي به‎واسطه افزايش هيدروليز ذخاير غذايي تحت تاثير اكسين‎ها باشد (1، 3، 5). تفاوت ريشه‌زايي بين غلظت‎هاي هورموني و شاهد نشان دهنده اين واقعيت است كه هر گاه در آغاز مرحله ريشه‎زايي مقداري هورمون اكسين در بستر موجود باشد مي‎تواند به افزايش درصد قلمه‌هاي ريشه‌دار شده كمك نمايد و از مرگ قلمه‎ها جلوگيري به عمل آيد، بطوري‎كه تعداد قلمه‎هاي ريشه‎دار شده در قلمه‎هايي كه با اكسين تيمار شده بود بطور معني‌داري، بيشتر از شاهد بود. كاهش درصد قلمه‌هاي ريشه‌دار شده در غلظت‎هاي بالاتر از 4000 پي‎پي‎ام احتمالاً به دليل به هم خوردن تعادل هورموني است. قلمه‌هاي گونه‎هاي مختلف نيازهاي متفاوتي در پاسخ به بستر ريشه‌زايي دارند. دليل اين واقعيت هنوز كاملاً شناخته نشده است. اين نتايج نشان مي‎دهد كه ژينكو بيلوبا مي‎تواند بطور موفقيت‎آميزي از طريق قلمه ساقه برگدار با استفاده از سيستم مه‎پاش ازدياد شود. كاربرد IBA مي‎تواند درصد قلمه‌هاي ريشه‌دار شده و تعداد ريشه را بهبود بخشد و غلظت 4000 پي‎پي‎ام بهترين غلظت براي ريشه‎دار شدن قلمه‎هاي ژينكو پيشنهاد مي‎شود و نيز بستر كشت ماسه با توجه به ارزان بودن و در دسترس بودن نسبت به پرليت براي ريشه‎زايي قلمه‎هاي ژينكو در شرايط مه‎پاش متناوب مناسب‌تر است.

سپاسگزاري

بدينوسيله از كليه كاركنان مركز تحقيقات لاهيجان كه در اجراي اين پروژه همكاري نمودندكمال تشكر را دارم.

منابع

1- Arteca, R. N. 1996, Plant growth substances: principles and applications. Chapman & Hall. PP. 332.
2- Bilia, A. R. 2002. Workshop report Ginkgo biloba L. Fitoterapia: 73, 276-279.
3- Hartman, H. T. , Kester, D. E. and F. T. Davies. 1975. Plant propagation principles and practices. Prentice Hall, Inc. Newjersey.
4- Huh, H. and Staba, E. J. 1992. The botany and chemistry of Ginkgo biloba L. Journal of herbs, pices and medicinal plant. 1:92-124.
5- Macdonald, B. 1990, Practical woody plant propagation for nursery growers, Timber press, PP. 670.
6- Starbuck, J. 1999. Why you need Ginkgo.Better nutrition. Vol. 61.


The effect of media and different IBA concentrations in rooting of Ginkgo biloba cuttings
Leili Barzgar Torghabeh, Yusef Hamidoghli, Abdollah Hatamzadeh, Alireza Haddad1
1. MS.c student and Asis Prof of Horticulture Dept. of Guilan university and Researcher of Institute of Ornamental Plant Research of Lahidjan

Abstract
In this experiment the effects of different concentrations of IBA and propagation media were investigated on rooting of leafy stem cuttings of Ginkgo biloba in mist conditions. The experiment was conducted with five IBA concentrations (0, 2000, 4000, 6000 and 8000 ppm) and propagation media, namely sand, perlilte and 1:1 mixtures of sand and perlite. Cuttings were provided with 15 centimeters lengths from male adult trees. Before insertion of cutting in propagation media, they were sterilled with benomil fungicide solution and treated with diferent hormone concentrations. The results showed that application of IBA significantly increased percentage of rooting and number of roots per cuttings. The effect of propagation media on percentage of rooted cuttings and the number of roots per cuttings were non significant.
Keywords: Ginkgo biloba, rooting, IBA
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
ازدياد،پرورش و فرآوري ژينكو بيلوبا
ليلي برزگر طرقبه و سيد مجتبي مظهري1
1- به ترتيب دانشجويان كارشناسي ارشد باغباني و اصلاح نباتات دانشگاه گيلان)


خلاصه

ژينكو گياه دارويي ارزشمندي است كه براي اهداف دارويي متنوعي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. ژينكو به منظور استفاده از بذر و به خصوص برگ پرورش مي‌يابد. بذرهاي ژينكو هزاران سال است كه در طب سنتي چين استفاده مي‌شود. فرآورده‌هاي ژينكو كه امروزه در دسترس مي‌باشند از برگ آن بدست مي‌آيد. در نهالستانهاي پرورش برگ، درختان ژينكو به‌صورت متراكم كشت شده و برگها براي تهيه عصاره برداشت مي‌شوند تا مورد فرآوري قرار گيرند. عصاره برگ ژينكو يكي از مهمترين گياهان دارويي رايج در دنيا مي‌باشد.
واژه هاي كليدي : گياهان داروئي،پرورش، فراوري


مقدمه

درخت ژينكو با نام علمي Ginkgo biloba L. از خانواده Ginkgoaceae، يكي از قديمي‎ترين گونه‎هاي درختي روي زمين است. اين درخت خزان كننده در بسياري از قسمتهاي معتدل دنيا به ويژه مناطق معتدله مرطوب به‌خوبي رشد مي‌كند و به محدوده وسيعي از اقليم‎ها و شرايط نامساعد مقاومت دارد. ژينكو در خاكهاي عميق با زهكش خوب و لومي شني و حاصلخيز رشد مناسبي دارد. ژينكو به منظور استفاده از خواص دارويي بذر و به خصوص برگ پرورش مي‌يابد (3، 6).

اهميت دارويي بذر و برگ

بذرهاي ژينكو براي بيش از 1000 سال است كه در طب سنتي چين، به‌عنوان داروي قابض براي ريه استفاده مي‌شود تا آسم و سرفه را درمان كند. همچنين آنرا تصفيه كننده خون، كمك كننده هاضمه، ضد كرم، تب بر وآنتي‌بيوتيك مي‎دانند. (3). اولين كاربرد برگها در چين، در سال 1436 براي درمان بيماريهاي پوست و زخمهاي سر گزارش شد. عصاره برگ ژينكو، فعاليت بيولوژيكي وسيعي دارد. عصاره خالص برگ گياه از نظر داروشناسي، داراي عمل بازكنندگي عروق شرياني و فعال كننده گردش خون در شرائين است كه خود موجب رساندن خون بيشتر به بافتها مي‎شود. عصاره برگ ژينكو جريان خون را به مغز افزايش مي‎دهد و در نتيجه حافظه و توانايي فكري بهبود مي‎يابد. عصاره‎هاي استاندارد شده براي انواع بيماريها و نارسايي‎هاي ذهني و فيزيكي مرتبط با سن استفاده مي‎شود و در درمان آلزايمر، اسكيزوفرني، پاركينسون، نقص حافظه مرتبط با سن (AAMI)، ناتواني مغزي، افسردگي و اضطراب بكار مي‎رود. عصاره برگ ژينكو همچنين در درمان طنين مزمن گوش يا زنگ گوش، لنگي متناوب، سرگيجه مزمن، نارسايي‎هاي جنسي، درد معده، بيماري‎هاي پوستي، ايجاد لخته در رگ و ساير اختلالات قلبي، عروقي و اعصاب مركزي مؤثر است (2، 3، 6).

روشهاي ازدياد

روشهاي معمول ازدياد اين درخت از طريق بذر، پيوند و قلمه است. ازدياد از طريق بذر در خاك سبك شني، در شاسي سرد در پاييز و زمستان صورت مي‎گيرد. ازدياد اين درخت بوسيله پيوند و كوپيوند نيز مي‌تواند صورت گيرد. روش قلمه زدن براي توليد گياهاني با جنسيت مشخص استفاده مي‎شود. استفاده از هورمون IBA و سيستم مه‌پاشي، ريشه‌زايي را تسهيل مي‌كند. از ريزازديادي نيز براي تكثير ژينكو استفاده مي‌شود (1،4).

پرورش ژينكو به منظور توليد بذر

مهمترين منطقه توليد بذر ژينكو در چين است. در اين نهالستانها، آبياري زياد، كوددهي، سرزني، حلقه برداري، هرس، بازجوان سازي درختان مسن، گرده افشاني مصنوعي، پيوند شاخه‎هاي گل‎دهنده نر روي درخت ماده،سبب ازدياد بذردهي مي‌شود (4).

پرورش ژينكو به منظور توليد برگ

ژينكو به طوراختصاصي به منظور توليد برگ، براي استخراج مواد مؤثر از سال 1980 كشت مي‎شود. نهالستانها براي برداشت برگ ژينكو ابتدا در فرانسه تاسيس شدند و بعد در سومتر، جنوب كارولينا كشت وسيعي انجام گرفت. در سومتر 25000 درخت درهر هكتار وجود دارد كه به فاصله 40 سانتيمتري از هم در رديفهايي به فاصله يك متر كشت شده‎اند. براي 400 هكتار نهالستان در سومتر، اين مقدار به ده ميليون درخت در هكتار مي‎رسد. از سال 1990 پرورش دهندگان چيني به سرعت افزايش يافتند. وسعت كل كشت در چين در حدود 5000 هكتار است (5).

ساختمان و الگوي نهالستانهاي پرورش برگ

در مقايسه با نهالستانهاي پرورش بذر تراكم در نهالستانهاي پرورش برگ به طور وسيعي افزايش يافته‌است. باغهاي معمولي 150 تا 670 گياه در هكتار دارند، در حالي كه در نهالستانهاي پرورش برگ از الگوي كشت متراكم استفاده مي‎شود و بيش از 20000 گياه (در كشورهاي جنوبي) و يا بيش از 90000گياه در هر هكتار (در نهالستانهاي چين) وجود دارد. فاصله بين گياهان و رديفها 100*50 يا 50*50 سانتي متر است. درختان با اعمال هرس سنگين كوتاه نگه داشته‌مي‌شوند تا برداشت مكانيزه براحتي صورت گيرد، به‌طوري كه گياه در سال دوم بعد از كاشت، از 50 سانتيمتري بالاي سطح زمين بريده مي‎شود و در سال سوم، چهارم وپنجم به ترتيب از ارتفاع 70، 90 و 110 سانتيمتري قطع مي‎شود. در سال ششم بعد از كاشت، گياه از ارتفاع 10 سانتيمتري بالاي سطح زمين بريده مي‎شود و اين سيستم هرس ادامه مي‌يابد. به طوركلي، يك توليد خوب از نهالستان مناسب 3 يا 4 تن برگ خشك شده در هكتار است (4،5).
فرآوري برگ

برگهاي تازه برداشت شده ژينكو، در حدود 75 درصد رطوبت دارند و با عبور از خشك كن، رطوبت برگها به12 درصد كاهش مي‌يابد. روي برگهاي خشك شده تحليل شيميايي ميكروبيولوژيكي و ميكروسكوپي انجام مي‎شود تا حضور عناصر سنگين و آلودگي‎ها، آفلاتوكسين و ساير تركيبها ارزيابي شود. عصاره در يك فرآيند چند مرحله‌اي، استاندارد مي‎شود تا از نظر غلظت به سطح مطلوبي برسد. عصاره برگ ژينكو تقريباً به نسبت67:1 -35 (67-35 كيلوگرم برگ خشك شده براي توليد يك كيلوگرم عصاره) غليظ مي‎شود. به‌طور كلي 27 مرحله استخراج و دو هفته وقت مورد نياز است كه از 50 كيلوگرم برگ، يك كيلوگرم عصاره بدست بيايد (3، 6).

فرآورده‌هاي ژينكو

فرآورده‎هاي ژينكو از برگ طبيعي ژينكو، يا از عصاره برگ آن بدست مي‏آيد و به شكل دارويي (قرص، كپسول و عصاره مايع)، به‌صورت انواع خوردني‎ها و لوازم آرايشي (كرمهاي پوست، شامپو و صابون) در دسترس هستند (3).

منابع

1. برزگر طرقبه، ليلي. 1382. بررسي تاثير بسترهاي كشت، غلظت‌هاي مختلف هورمون ايندول بوتيريك اسيد و زمان قلمه‌گيري در ريشه‌زايي قلمه‌هاي ژينكو بيلوبا. پايان نامه كارشناسي ارشد. دانشگاه گيلان.
2- زرگري، علي. 1362. گياهان دارويي. جلد سوم. انتشارات دانشگاه تهران
3- Bilia, A. R. 2002. Workshop report Ginkgo biloba L. Fitoterapia: 73, 276-279.
4. Del Tredici, P.1991. Ginkgoes and people- a thousand years of interaction. Arnolida boston. 51 (2): 2-15.
5. He, S. Sun, S. and Liu, W. 1999. Leaf- cultivation of Ginkgo for medicinal use. Acta horticulturae. No. 502.143-151.
6. Huh, H. and Staba, E. J. 1992. The botany and chemistry of Ginkgo biloba L. Journal of herbs, pices and medicinal plant. 1:92-124.


Medicinal importance, growth and processing of Ginkgo biloba
Leili Barzgar Torghabeh and Seyyed Mojtaba Mazhari1
1. MS.c students of Horticulture. And Plant Breeding of Guilan University

Abstract
Ginkgo is a valuable medicine plant that it used for a variety of medicinal purposes. Ginkgo growthes in order to its seeds and leaves specially. Ginkgo seeds have been used for hundreds of years in traditional chineses medicine. The ginkgo products available today are derived from the leaf. In leaf plantations, Ginkgo trees cultivate intensively and leaves harvest in order to extract and then processing. Ginkgo leaf extract is one of the most popular hebal medicines in world.
Keywords: Ginkgo biloba, medicine, processing
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
بررسي اثر تاريخ كاشت و تراكم بوته بر اجزاء عملكرد و خصوصيات مورفولوژيك گياه داروئي زنيان
زينت برومند رضازاده1، پرويز رضواني مقدم2، محمد حسن راشد محصل3
1- دانشجوي كارشناسي ارشد زراعت 2و3- دانشيار و استاد دانشكده كشاورزي
مشهد - ميدان آزادي - دانشكده فردوسي - دانشكده كشاورزي - ص‏پ 1163- 91775


خلاصه

به منظور ارزيابي اثر تاريخ كاشت و تراكم گياهي بر خصوصيات مورفولوژيكي زنيان، تحقيقي در سال زراعي 83-82 با استفاده از آزمايش فاكتوريل بر پايه طرح بلوك‌هاي كامل تصادفي شامل 16 تيمار و 3 تكرار اجراء شد. تراكم گياهي داراي 4 سطح 10، 30، 50 و 70 بوته در متر مربع بود. كشت در چهار تاريخ 16 اسفند، 8 فروردين، 29 فرودين و 20 ارديبهشت بصورت مستقيم صورت گرفت. نتايج اين تحقيق نشان داد كه تاريخ كاشت و تراكم بر خصوصيات مورفولوژيكي زنيان اثر معني‌دار دارد به‌ نحوي كه تأخير در كاشت سبب كاهش عملكرد دانه شده و تاريخ كاشت آخر (20 ارديبهشت) با عدم سبز شدن كامل همراه بود. تراكم زياد باعث افزايش ارتفاع گياه، كاهش انشعابات اوليه وثانويه، تعداد چترك در هر چتر، تعداد چتر در بوته و وزن دانه در بوته گرديد.
واژه هاي کليدي : زنيان ، مورفولوژيکي ، تاريخ کاشت ، تراکم بوته .

مقدمه

زنيان (Trachyspermum ammi) گياهي است متعلق به تيره چتريان، علفي، يكساله، بي‌كرك به ارتفاع 30 تا 90 سانتي‌متر كه به حالت خودرو در نواحي شرق هند، ايران و مصر روئيده و همچنين در مناطق ديگر نيز پرورش مي‌يابد(3). بذر زنيان خواص داروئي فراواني دارد و از آن به عنوان مقوي معده، اشتهاآور، كرم‌كش، بادشكن، ملين، ضد تهوع و از بين برنده بوي دهان استفاده مي‌كنند(2).
كريشنامورتي و همكاران اثرسه مقداربذر (4،8 و12كيلوگرم درهكتار)و 5 فاصله رديف (30،45،60،75 ،90 سانتي‌متر) را بر خصوصيات مورفولوژيك و عملكرد زنيان مورد بررسي قرار دادند. آنها دريافتند تعداد انشعابات اوليه وثانويه، كل توليد ماده خشك، تعداد چتر درگياه، تعداد بذر در هر چتر و وزن دانه در گياه در مقدار بذر 4 كيلوگرم و فاصله رديف 90 سانتي‌متر بيشتر بود. همچنين عملكرد بيشتر بذر در هكتار در مقدار بذر 8 كيلوگرم و فاصله رديف 60 سانتيمتر بدست آمد(5).
هدف از تعيين تاريخژ كاشت، يافتن زمان كاشت رقم يا گروهي از ارقام مشابه يك گياه است بطوريكه مجموعه عوامل محيطي حادث درآن زمان براي سبز شدن، استقرار و بقاء گياه مناسب باشد وضمن اينكه گياه حتي‌الامكان در هر مرحله از رشد با شرايط مطلوب خود روبرو مي‌گردد، با شرايط نامساعد محيطي برخورد نكند. بهترين تاريخ كشت منجر به حصول عملكرد بالاتري در مقايسه با ساير تاريخهاي كاشت مي‌گردد(2).

مواد و روشها

اين تحقيق در سال زراعي 83-82 با استفاده از آزمايش فاكتوريل بر پايه طرح بلوك‌هاي كامل تصادفي شامل 16 تيمار و 3 تكرار در زميني به مساحت 1800 متر‌مربع در مزرعه تحقيقاتي دانشكده كشاورزي دانشگاه فردوسي به اجرا در آمد. تيمارهاي اين آزمايش شامل تركيبي از سطوح مختلف 2 فاكتور تاريخ كاشت و تراكم بود. كشت در چهار تاريخ 16 اسفند(D1)، 8 فروردين (D2)، 29 فروردين(D3) و 20 ارديبهشت (D4) بصورت مستقيم انجام شد. سطوح مختلف فاكتور تراكم نيز بصورت 10، 30،50 و 70 بوته در متر مربع در نظر گرفته شد و تراكم‌هاي مطلوب از طريق تغيير فاصله گياه روي رديف اعمال گرديد. تنك كردن زمانيكه ارتفاع گياه به cm15-10 رسيد و در روز قبل از آبياري انجام شد. پس از برداشت خصوصيات مورفولوژيكي شامل ارتفاع گياه، ارتفاع ساقه اصلي، تعداد انشعابات اوليه و ثانويه، تعداد چتر در بوته، تعداد چترك در چتر، تعداد بذر در هر چترك، وزن دانه در بوته و وزن خشك هر بوته اندازه گيري شد. نتايج حاصله با استفاده از نرم افزار MSTAT-C آناليز و مقايسه ميانگين‌ها با استفاده از آزمون دانكن انجام گرديد.

نتايج و بحث

نتايج اوليه حاكي از آن است كه اثر تاريخ كاشت برعمده فاكتورهاي مورد آزمايش معني‌دار بود(05/0p<). بدين ترتيب كه تأخير در كاشت سبب كاهش عملكرد گرديد و تاريخ كشت آخر با عدم سبز شدن همراه بود. بهترين نتايج حاصله از 2 تاريخ كاشت اول بدست آمد. تعداد انشعابات اوليه و ثانويه، تعداد چتر در بوته، تعداد چترك در چتر، تعداد بذر در هر چترك، وزن خشك هر بوته و وزن بذر در گياه در 2 تاريخ كشت اول بيش از تاريخ كشت سوم بود كه احتمالاً به دليل دوره رشد طولاني‌تر و استفاده بهتر از شرايط محيطي و همچنين رقابت بهتر با علف‌هاي هرز مي‌باشد.
تفاوت بين تاريخ كاشت اول و دوم از لحاظ تأثير بر عملكردگياه معني‌دار نبود ولي بين تاريخ كاشت اول و دوم با تاريخ كشت سوم تفاوت معني‌داري مشاهده شد و عمكرد محصول درتاريخ كشت سوم نسبت به تاريخ كشت اول و دوم به ترتيب 51/27 و 85/33 درصد كاهش نشان داد )شكل 1).
اثر تراكم نيز بر پارامترهاي مورد مطالعه معني‌دار بود؛ بدين صورت كه با افزايش تراكم، ارتفاع گياه افزايش يافت. اين امر مي‌تواند با رقابت بيشتر گياهان بر سر فضا و نور مرتبط باشد كه با نتايج حاصل از آزمايشات و كريشنامورتي و همكاران(5) مطابقت دارد. تعداد انشعابات اوليه وثانويه، كل ماده خشك توليدي، تعداد چتر در گياه و تعداد بذر در
هر چتر با افزايش تراكم روند كاهشي نشان داد. بيشترين وزن بذر در بوته مربوط به تراكم‌هاي پايين‌تر در نتيجه تعداد انشعابات اوليه و ثانويه بيشتر و متعاقب آن تعداد بالاتر چتر و چترك بود.

شكل 1: اثر تاريخ کاشت و تراکم بوته بر عملکرد گياه

منابع

1- اميني، س. 1375، تجزيه و شناسايي مواد موجود در اسانس زنيان Trachyspermum ammi به روش GC-mass و خرده‌نگاري زنيان، پايان‌نامه دكترا ، دانشگاه علوم پزشكي تهران.
2- خواجه‌پور، م. 1378 ، اصول و مباني زراعت، مركز انتشارات جهاد دانشگاهي واحد صنعتي اصفهان.
3- زرگري، ع. 1367 ، گياهان دارويي، جلد دوم، انتشارات دانشگاه تهران.
4- Gersbach, P.V. and N.Reddy, 2002, Non-invasive localization of thymol accumulation in Carum copticum (Apiaceae) fruits by chemical shift selective magnetic resonance imaging, Annals of Botany 90: 253-257.
5- Krishnamoorthy, V., M.B. Madalageri, and N. Basavaraj ,2000, Response of ajowan (Trachyspermum ammi L.) to seed rate and spacing. International Journal of Tropical Agriculture 18: 379-383.


Effects of Sowing Date and Plant Density on Morphological Characteristics of Ajowan
Zinat Boroumand Rezazadeh, Parviz Rezvani Moghadam, Mohammad Hassan Rashed Mohassel
Faculty of Agriculture, Ferdowsi University of Mashhad
E-mail: z_boroumand@yahoo.com

Abstract
Ajowan (Trachyspermum ammi L.) from family of Apiaceae is an important medicinal plant. Ajowan seeds have numerous applications such as antiseptic, expectorant, spasm relaxation. In order to study effects of sowing date and plant density on morphological characteristics of ajowan a field experiment was conducted at experimental station, faculty of Agriculture, Ferdowsi University of Mashhad during the year 1382- 83. The factorial experiment was laid out in a Complete Randomized Block Design with three replications. Treatments were combination of four levels of sowing date (16 Esfand, 8 Farvadin, 29 Farvardin and 20 Ordibehesht) and four levels of plant density (10, 30, 50 and 70 plant /m2). Results indicated that both factors had significant effects on measured parameters. Delay in planting generally caused yield reduction. No plant was emerged in the last sowing date and the best result was shown in the first and the second planting dates. Effect of plant density on different plant criteria was also significant. The highest plant height was recorded in 70 plant.m-2. Number of primary and secondary branches, total dry matter.plant-1, number of umbels in plant, primary umbels, and number of seeds per plant were decreased as plant density increased. The highest seed yield per plant was obtained in the lower plant densities.
Key words: Ajowan, sowing date, plant density
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
--*بررسي ميزان متوسط شيره دهي هر بوته آنقوزه
محمد طاهر بوستاني وحجت ا- حسيني نژاد كارشناسان اداره كل منابع طبيعي استان كرمان
كرمان ـ بلوار جمهوري اسلامي ـ نرسيده به چهار راه فرهنگيان ـ اداره كل منابع طبيعي استان كرمان



مقدمه :

تنوع شرايط جغرافيايي و آب و هوايي در سرزمين پهناور ايران ، گوناگوني عظيمي را در شرايط اقليمي و به تبع آن جوامع گياهي اين كشور پديد آورده است . اگر چه بنا به دلايل چون چراي مفرط دام ، بهره برداري هاي بي رويه و قهر طبيعت كه خود ناشي از علل ياد شده است ، از انبوهي جوامع و گستردگي عرصه هاي تحت پوشش گياهي كاسته شده ولي با اين وجود راه نجات جوامع گياهي بازمانده از خطر انهدام و اميد به احياء رويشگاه هاي زوال يافته هنوز باقي است . ليكن دستيابي به اين دو هدف بزرگ تنها با تلاش و موقعيت سنجي برنامه ريزان و متخصصين منابع طبيعي تجديد شونده در جهت ارائه طرحها و برنامه هاي مدون مبني بر اصول علمي از يك سو و جلب مشاركت مردم در به اجرا در آوردن اين گونه طرحها از سوي ديگر امكان پذير خواهد بود .
شناخت ارزشهاي نهفته در منابع جنگلي و مرتعي از جمله عواملي است كه انگيزه حفاظت و احياء منابع تجديد شونده را قوت مي بخشد وجود گونه هاي متنوع گياهي با ارشهاي صنعتي ، دارويي و خوراكي كه بعضي از آنها نقش پر اهميتي را در صادرات غير نفتي دارا مي باشند ، جاذبه هاي فراواني را در گستره جنگلها و مراتع كشور پديد مي آورد . برخي از اين گونه ها از دير باز مورد شناسايي اطباء و دانشمندان اعصار گذشته قرار گرفته ، سابقه بهره برداري ديرينه اي در ميان مردم هر سامان داشته و پاره اي از آنها به دليل ناشناخته ماندن از نظر ارزشهاي موصوف در خور اهميت دانسته نشده و يا به واسطه صفات كم اهميت تري مورد بهره برداري قرار گرفته است .
استان كرمان نيز با وسعت 2/18 ميليون هكتار به عنوان دومين استان پهناور كشور محسوب ميشود و تنوع آب و هوايي متنوع در اين استان باعث بروز شرايط اقليمي و به تبع آن جوامع گياهي متنوعي شده است . آنقوزه يكي از گياهان بسيار مهمي است كه همه ساله مقادير قابل توجهي شيره از آن استحصال و به كشورهاي خارجي صادر ميشود ، ولي در تهيه طرحهاي بهره برداري و برآورد توليد تاكنون بر روي محاسبه ميانگين توليد هر بوته عملاً هيچگونه فعاليتي انجام نشده است .

هدف تحقيق :

در سالهاي اخير با بهره برداري هاي غير اصولي گياه آنقوزه در حال انقراض و نابودي است به منظور حفظ و حراست از رويشگاه هاي اين گياه تهيه طرحهاي بهره برداري مدون كه در آن به تمامي جنبه هاي حفظ و احياء توجه شده باشدالزامي است و در ايتراستا دانستن ميانگين متوسط هر بوته نيز ضروري بنظر ميرسد.بمنظور رسيدن به نقضها ي جنبه هاي حفظ واحياء توجه شده باشد الزامي است و در اين راستا دانستن ميانگين متوسط هر بوته نيز ضروري بنظر ميرسد. بمنظور رسيدن به نقصهاي مشترك با انجام تحقيقات موارد ذيل تحقق مييابد :
1 ـ بررسي ميانگين توليد هر بوته آنقوزه 2 ـ محاسبه توليد هر منطقه بر اساس شيره دهي هر بوته 3 ـ برنامه ريزي جهت برآورد توليد 4 ـ محاسبه دقيق ارزش ريالي توليد آنقوزه در هر منطقه 5 ـ آموزش بهره برداران به بهترين روش تيغ زني

شناسايي گياه آنقوزه :

آنقوزه گياهي است كه از خانواده چتريان Umbellifereae با نام علمي FerUla Assa Foetisa كه به فرانسوي به آن Asa Foetida و به انگليسي به آن Stingingassa گفته ميشود كه بر اثر تيغ زدن شيرابه از آن استحصال ميشود كه به نام خود گياه يعني آنقوزه معروف است . در استان كرمان دو نوع آنقوزه به نامهاي آنقوزه شيرين كه در حوالي سيريز ( مرز كرمان و يزد ) ، كوهبنان زرند و نوق رفسنجان و آنقوزه تلخ در حوالي كرمان ( كوهپايه و شرق چترود ) پابدانا ، بيدخون زرند ، جنوب سيرجان ، شمال و غرب شهر بابك پراكنش دارد، گستردگي دارد . پراكنش آنغوزه تلخ در استان كرمان به مراتب بيشتر از آنقوزه تلخ ميباشد . آنقوزه گياهي است چند ساله كه قطر ريشه گياه بر حسب سن متفاوت و ار 7 تا 10 سانتيمتر نيز ميرسد و تا عمق 30 الي 40 سانتيمتري خاك فرو ميرود . ريشه ها بصورت افقي و به موازات سطح خاك قرار دارند به دليل گستردگي ريشه گياه در حفاظت خاك نقش مهمي را ايفاء مينمايد . ريشه از دو لايه ذخيم و نازك تشكيل شده است و پوسته بيروني به رنگ قهوه اي متمايل به تيره ميباشد كه پس از خشك شدن به صورت يك لايه نازك به راحتي جدا ميشود . پوست دورني ضخيم و به رنگ سفيد مي باشد بافت ريشه بصورت چوب پنبه اي دارد و در اثر برخورد با اجسام سخت و به راحتي تغيير شكل ميدهد . منطقه يقه گياه پوشيده از اليافي است كه باقيمانده خشك شده برگهاي سنوات قبل ميباشد . با توجه به ميزان بارندگي و ساير شرايط محيطي هر چند سال يكبار به بذردهي ميرسد . و بعد از بذردهي بوته هاي آنقوزه براي هميشه خشك ميشوند ، چون در گياه بالغ تمامي شيره پرورده براي ساختن بذر به مصرف ميرسد . گل آذين به صورت چتر
مركب ميباشد و گلها هرمافروديت و به رنگ زرد ميباشد ، البته گلهاي نر و ماده نيز در گياه وجود دارد ، ارتفاع ساقه گل دهنده به دومتر نيز ميرسد بذرها به شكل راكت مي باشد و بسيار سبك هستند . رنگ پوست ساقه گل دهنده زرد و متمايل به سبز ميباشد . برگها به صورت روزن و در روي زمين گسترده ميباشند برگها سبز تيره داراي بريدگيهاي عميق هستند . برگهاي جوان بسيار شكننده بوده و به راحتي زخم ميشوند و شيره از داخل زخم تراوش مي كند . شيره آنقوزه به دو نوع اشكي و توده اي ميباشد . نوع اشكي از ساقه گياه و به مقدار كم در حالت طبيعي خارج و به درشتي يك نخود تا يك گردو مي باشد و بسيار مرغوب است . نوع توده اي بر اثر تيغ زدن فوقاني ريشه بدست مي آيد و داراي طعم گس و گزنده است و نامرغوب تر از نوع اول است . شيره آنقوزه حاوي 62% رزين 5/12% صمغ ، 3 تا 7 در صد اسانس ، 28/1 درصد اسد فروليك و به مقدار بسيار جزئي وانيلين ميباشد . آنغوزه داراي خواص درماني بسياري است و حتي در دامپزشكي نيز مورد استفاده قرار ميگيرد . طبق رأي حكما طب سنتي از نظر طبيعت خيلي خيلي گرم و نسبتاً خشك است و در درمان بيماريهايي چون فلج ، رعشه ، سستي اعضاء بسيار مفيد است . همچنين از شاخ و برگ خشك شده آنقوزه در زمستان براي تغذيه دام استفاده مي شود
عمليات پژوهشي طرح :
در سالهاي اخير به دليل افزايش جمعيت ، بهره برداري رو به افزايش است و بهره برداران همواره سعي مي كنند كه بيشترين توليد را به دست آورند . به دنبال اين روند در سالهاي اخير بهره برداري از گياه فوق منوط به تهيه طرحهاي بهره برداري مدون گرديده است . در تهيه طرحهاي بهره برداري معمولاً طراحان به آمار و ارقام متفاوتي استناد مي كنند كه عموماً پايه و اساس درستي ندارند ، لذا به منظور وحوت رويه در طراحي طرحهاي بهره برداري بايستي به ميزان توليد متوسطي جهت هر بوته دست يافت كه هدف از تحقيقات حاضر دستيابي به ميزان توليد متوسطي جهت هر بوته دست يافت كه هدف از تحقيقات حاضر دستيابي به اين مهم ميباشد . بدين منظور در دو منطقه از استان كه از نظر شرايط اكولوژيكي ، توپوگرافي ، پوشش گياهي و - شبيه هم هستند . ( تيكدر كرمان و بيدخون زرند ) 6 قطعه ( در هر منطقه سه قطعه ) به صورت پلاتهاي صد متر مربعي ( 10 10 ) به طور تصادفي در نظر گرفته شد و ضمن محصور نمودن اين قطعات نسبت به شمارش بوته هاي قابل بهره برداري اقدام و سپس با تيغ زدن هر بوته در طي دوره بهره برداري كه يكصد روز ميكشد نسبت به توزين شيره به دست آمده از هر گياه پرداخته و ضمن مقايسه توليد هر پلات با پلات ديگر ميزان متوسط توليد هر بوته در كل پلاتها اقدام گرديد . در جدول زير نتايج حاصل از آماربرداري در پلاتهاي شش گانه ذكر گرديده است .


نتيجه گيري :

چنانچه از جدول فوق هويداست در اين تحقيقات جمعاً در شش پلات 87 بوته قابل بهره برداري بوده اند كه جمعاً ميزان 3615 گرم آنغوزه استحصال شده است . با تجزيه و تحليل نتايج بدست آمده با استفاده از روشهاي آماري نهايتاً اين نتيجه حاصل شد كه ميزان متوسط شيره دهي هر بوته آنقوزه برابر 7/39 گرم مي باشد كه ميتواند در طراحي طرحهاي بهره برداري توسط كارشناسان و افرادي كه طرحهاي بهره برداري آنقوزه تهيه ميكنند مد نظر قرار گيرد .


منابع :

1 ـ عماد،مهدي . 1378 .مجموعه كتب شناسايي گياهان دارويي ، صنعتي مرتعي و جنگلي و موارد مصرف آنها . انتشارات توسعه روستايي
2 ـ قهرمان،احمد. زمستان1378.فلورگياهي ايران.انتشارات دانشگاه تهران
3 ـ زرگري،علي.آذرماه1368.گياهان دارويي.انتشارات دانشگاه تهران
4 ـ ميرحيدري،حسين.1372.معارف گياهي.دفتر نشر فرهنگ اسلامي
Abstract
Study Of The Average Amount Of Self Succulent In Every Stinging assa
Mohammad Taher Bostani _ Hojat Allah Hoseiny Nejad
Kerman _ Bolvar Jomhori _ Natural Ressorces Total Office
Kerman is the Second Vast State in Iran and in About 18/2 Milion Hectar that Have Varios Climate and Phyto Scocieties . Stingingassa IS One of the Important Medicine Plants That Noticible Amount Of That Exploit Every Year And Consume In Side And Outside Of The Country .
And Because Of That a Huge Foreign Enchange Arive In Country . Scientific Name Of This Plant Is Ferula Assa Foetida From Umbellifereae Family .
To Calculate The Average Amount Of Self succulent For Every Plant , Six 100 m2 Plate Have Selected In Tow Diferent Area But Similar Conditions And Topographies . After Exploitation The Production Of Every Plant Has Weighed And with Using Of Statistics Methods , The Average Of Self Succulent Of Every Plant Has Entimated In About 39.7 gr . so Experts can Use These Results IN Providhng The Exploitation Project After This
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
تعيين شرايط مناسب خشك كردن پس از برداشت توده سير سفيد همدان Allium sativum) (
فريبا بيات1 و علي احسان نصرتي2
1و2 اعضاي هيئت علمي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان همدان. تلفن: 8-2545047، صندوق پستي 887


خلاصه

يكي از عوامل مهم براي افزايش بازار پسندي و عمر ماندگاري سير در انبار خشك كردن پس از برداشت مي‌باشد. اين تحقيق نيز به منظور تعيين شرايط مناسب خشك كردن پس از برداشت توده سير سفيد همدان با توجه به زمان برداشت آن انجام گرديد. نتايج نشان داد كه مراحل گوناگون برداشت (مرحله زرد شدن نوك برگ‌ها، مرحله زرد شدن كامل برگ‌ها و مرحله قهوه‌اي و خشك شدن برگ‌ها) سير اثر معني‌داري بر روي عملكرد و ويژگي‌هاي كيفي آنها (پيرووات، رنگ، سفتي بافت، رطوبت سيرچه‌ها و پوسته آنها) ندارد بنابراين امكان برداشت پيازهاي سير از مرحله زرد شدن نوك برگ‌ها وجود دارد. اثر شرايط گوناگون خشك كردن (طبيعي و مصنوعي) پيازهاي سير بر روي كيفيت آنها نشان داد كه دماي 35 درجه سانتيگراد و شرايط طبيعي جهت خشك كردن پيازهاي سير برداشت شده در مرحله اول و دماهاي 35 و 45 درجه سانتيگراد جهت خشك كردن پيازهاي سير برداشت شده در مرحله‌هاي دوم و سوم مناسب‌تر است.
واژه هاي کليدي : سير، خشک کردن، زمان برداشت .


مقدمه

سير پس از رسيدن فيزيولوژيك يعني تشكيل سيرچه‌ داراي مقداري رطوبت است كه براي نگهداري و فرآوري مناسب نمي‌باشد و خشك كردن آن براي كاهش رطوبت قسمت‌هاي گوناگون پياز سير الزامي است اين عمل به وسيلة كشاورزان با قرار دادن محصول در مزرعه و برداشت ديرتر آن صورت مي‌گيرد كه موجب آسيبهاي فيزيكي يعني جدا شدن لايه‌هاي سطحي پوست و تغيير رنگ آنها و نيز جدا شدن سيرچه پياز‌ها مي‌گردد كه در صورت نگهداري در انبار افت كمي و كيفي بيشتري را خواهد داشت ضمن اين كه امكان عرضة به موقع محصول به بازار فراهم نخواهد شد و به علت تأخير در برداشت، خسارت ناشي از آفات از جمله آفت كرم سير به محصول افزايش مي يابد به طوري كه مالمير (1) گزارش داد چنانچه برداشت سير در استان همدان در تاريخ 30- 20 تيرماه انجام شود آلودگي پيازهاي سير به آفت كرم سير به 2-1 درصد كاهش خواهد يافت ولي تأخير در برداشت موجب افزايش خسارت در مدت نگهداري در انبار مي‌شود. پارك و همكاران (4) براي خشك كردن پس از برداشت سير آن را در دماي 40 درجه سانتيگراد به مدت 12 روز (8 ساعت در روز) قرار دادند ولي مدت زمان خشك‌كردن طبيعي محصول بسيار طولاني‌تر بوده و 36 روز به طول انجاميد. آويلا (2) گزارش داد جهت نگهداري طولاني مدت سير در انبار تعيين زمان و روش برداشت افزون بر ژنوتيپ‌، مقدار و زمان كوددهي و آبياري ضروري است. كاتاهيرا و بكي (3) ويژگيهاي خشك كردن سيرچه‌هاي سير را در يك سيستم بسته با سيركولاسيون هوا در شرايط گوناگون از نظر دما و رطوبت نسبي بررسي نمودند. سرعت كاهش وزن در دماي 40 درجه سانتيگراد بيشترين و در شرايط خشك كردن طبيعي در سايه كمترين حالت گزارش گرديد. هدف اصلي از اجراي اين تحقيق نيز تعيين شرايط مناسب خشك كردن پيازهاي سير پس از برداشت در مرحله‌هاي گوناگون مي‌باشد.

مواد و روشها

تودة سير سفيد همدان در قالب طرح بلوك‌هاي كامل تصادفي كشت و در 4 تكرار مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفت. پس از آخرين آبياري بوته‌ها در سه مرحله برداشت شدند. مرحله اول: مرحله‌اي كه نوك جوانترين برگهاي سير (حداقل 70% بوته‌هاي سطح مزرعه) شروع به زرد شدن نمود، مرحله دوم: زماني كه كل برگها در دست كم 70% بوته‌ها كاملاً زرد رنگ شدند و مرحله سوم: مرحله‌اي كه برگها كاملاً خشك و قهوه‌اي رنگ شدند ( مرحله برداشت رايج در منطقه) پس از آن عملكرد پيازهاي سير بر حسب كيلوگرم بر هكتار اندازه‌گيري گرديد. برگهاي سير تا فاصله 10 سانتي متري بالاي گردن پياز سير بريده شد و عوامل كيفي (رطوبت، پيرووات، رنگ و سفتي بافت) بر روي آنها اندازه‌گيري گرديد سپس داده‌هاي كيفي پس از برداشت سير با يكديگر مقايسه شد. توده سير سفيد پس از برداشت در هر يك از مراحل ياد شده و اندازه‌گيري رطوبت گردن پياز سير، سيرچه و پوسته آن در شرايط دمايي زير قرار گرفتند. الف) خشك كردن مصنوعي: پياز‌هايي با اندازة يكسان از تودة سير سفيد در شرايط دمايي 2 35، 2 45 و 2 55 درجه سانتيگراد قرار گرفتند. ب) خشك كردن طبيعي كه در سايه و بر روي طبقهاي سيمي انجام شد. بوته‌هاي سير برداشت شده در هر مرحله پس از خشك شدن در شرايط گوناگون، عوامل كيفي ياد شده در بالا بر روي آنها اندازه‌گيري گرديد.

نتايج و بحث

اثر مرحله‌هاي گوناگون برداشت سير بر روي عملكرد و مقدار رطوبت سيرچه‌ها و پوسته آنها، مقدار پيرووات، رنگ و سفتي بافت سيرچه‌ها معني‌دار نمي‌باشد بنابراين امكان برداشت پيازهاي سير از مرحله اول وجود دارد. شكل 1 مقدار رطوبت قسمت‌هاي گوناگون پياز سير را نشان مي‌دهد. عمليات خشك كردن پيازهاي سير بايد تا حدي انجام شود كه رطوبت سيرچه‌ها به 1  64 درصد، پوسته آنها به 2 20 درصد و گردن پيازهاي سير به4  15 درصد برسد. اثر شرايط گوناگون خشك كردن پيازهاي سير نشان داد كه سرعت خشك كردن مصنوعي بيش از خشك كردن طبيعي است به طوري كه با افزايش دما، سرعت خشك كردن افزايش و مدت زمان آن كاهش مي‌يابد. نتايج مشابهي نيز به وسيله پارك و همكاران (4) گزارش گرديد. دماهاي بالاتر از 35 درجه سانتيگراد براي خشك كردن پيازهاي سير برداشت شده در مرحله اول موجب تغيير ثانويه در بافت و رنگ سيرچه‌ها و نرم و نباتي شدن آنها گرديد ضمن اين كه مقدار افت پيرووات و رنگ در آنها به صورت معني‌داري افزايش نشان داد بنابراين جهت خشك كردن آنها بايد از دماهاي كمتر از 35 درجه سانتيگراد يا شرايط طبيعي (سايه) استفاده نمود. براي پيازهاي سير برداشت شده در مرحله‌هاي دوم و سوم نيز دماهاي بالاتر از 45 درجه سانتيگراد سبب تغييرات ياد شده در بالا شد بنابراين بايد از دماهاي 35 و 45 درجه سانتيگراد مي توان براي خشك كردن آنها استفاده نمود.



مقدار رطوبت پياز سير پس از برداشت در مرحله‌هاي گوناگون

منابع

مالمير، علي. 1378. بررسي و تعيين روشهاي تلفيقي در كاهش خسارت لارو پروانه D.ulula.. گزارش نهايي. مركز تحقيقات كشاورزي همدان.
Avila, G.T. 1998. Variables for estimating the best time for drying garlic (Allium sativum, L.) bulbs. Advances en Horticultura. 3(1). 12-18.
Katahira, M. and Bekki, E. 1999. Dehumidified drying of garlic bulb in a closed air recirculation system. Journal of the Japanese Society of Agricultural Machinery. 61(2). 171-180.
Park, M.H., Koh, H.Y. Shin, D.H. and suh, K.B. 1981. Study of the longterm storage of garlic bulbs. I. The effect of post-harvest drying method and storage condition on the quality. Journal of the korean Agricultural Chemical Society. 24(4). 218-223.


Determination of the post harvest drying condition
of the white garlic population
Fariba Bayat and Ali Ehsan Nosrati
Hamedan Agricultural and Natural Resources Research Center, Email: f_bayat52@yahoo.com

Abstract:
The effect of the different postharvest drying conditions of white garlic population on the quality and quantity properties were investigated. After the last irrigation, garlic were harvested at three stages i.e. the yellowing of the tip of leaves, the yellowing of all leaves and the browning and drying of leaves. Results showed that different stages of harvesting has not got significant effect on yield and other quality agents, therefore garlic harvesting from the first stage is possible. The effect of different drying condition (Natural and Artificial) on the garlic quality showed that the 35 degree C and natural drying for the first stage of harvesting and the tempratures of 35 and 45 degree C for the second and third stages are more suitable.
Key words: Garlic, Harvesting time, Postharvest, Drying
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
اثر شرايط خشك كردن بر كيفيت سيرخشك
فريبا بيات
عضو هيئت علمي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان همدان. صندوق پستي 887. تلفن: 8-2545047

خلاصه


در فرآيند خشك كردن سير بايد كيفيت محصول نهايي از جنبه رنگ، عطر، طعم و مواد تشكيل دهنده تا حد امكان حفظ شود به اين منظور اثر متغيرهاي دما، ضخامت ورقه‌هاي سير و غلظت هاي متابي‌سولفيت سديم بر روي مدت زمان خشك كردن و ويژگي‌هاي كيفي سير خشك بويژه رنگ و عطر و طعم آنها بررسي گرديد. نتايج نشان داد كه افزايش دماي خشك كن بويژه دماهاي بالاتر از 60 درجه سانتيگراد و كاهش ضخامت ورقه‌هاي سير بويژه كمتر از 2 ميلي‌متر موجب كاهش پيرووات و افزايش رنگ گرديد و استفاده از متابي‌سولفيت سديم موجب بهبود رنگ محصول خشك شد. ضخامت 3 ميلي‌متر ورقه‌هاي سير در هر يك از شرايط دمايي داراي مناسب‌ترين كيفيت ولي طولاني‌ترين مدت زمان خشك كردن بود بنابراين از اين ضخامت مي‌توان در شرايط دمايي بالاتر از 60 درجه سانتيگراد به منظور جبران اثرات منفي ناشي از دماهاي بالا استفاده نمود، از بين ديگر تيمارها با توجه به كيفيت آنها ضخامت 2 ميلي‌متر ورقه‌هاي سير خشك شده در شرايط دمايي 50 و 60 درجه سانتيگراد به عنوان شرايط مناسب تشخيص داده شد.
واژه هاي کليدي : کيفيت سير ، خشک کردن .


مقدمه

يکي از محصولاتي که از نظر تجارتي اهميت زيادي دارد سير خشك به صورت ورقه يا پودر است که به عنوان افزودني در مواد غذايي استفاده شده يا به مصارف دارويي مي‌رسد. از آن جا كه سير داراي تركيب‌هاي عطر و طعم دهنده اي است که به گرما حساس مي‌باشد خشك كردن آن نياز به فرآيند گرمايي ملايم، در مدت زمان كوتاه دارد تا كيفيت محصول نهايي تا حد امكان حفظ گردد. موريرا و همكاران )4( ويژگيهاي حسي سير خشك شده در شرايط گوناگون دمايي را ارزيابي كردند. اختلاف معني‌داري بين طعم و بوي نمونه‌هاي خشك شده در دماهاي پايين (50 تا 70 درجه سانتيگراد ) يا بالا (80 و 90 درجه سانتيگراد) وجود نداشت ولي اختلاف بين دو گروه آشكار بود. آنها درگزارش ديگري (5‌)، قهوه‌اي شدن رنگ محصول را با افزايش دما و طعم پختگي سير را با افزايش مدت زمان خشك كردن مشاهده نمودند. پزوتي و كراپيست (6) گزارش دادند كه در دماهاي بالاتر، اسيد پيروويك آنزيمي سريعتر از اسيد پيروويك كل كاهش يافت كه اين كاهش به علت غير فعال شدن پاره‌اي آنزيم آلي‌ايناز در طول فرآيند خشك كردن و تخريب آنزيمي و غيرآنزيمي پيش‌طعم‌هاي سير بود. شرما و همكاران (7) افزايش سرعت خشك كردن و كاهش مدت زمان آن را با افزايش دما مشاهده نمودند.

مواد و روشها

مقدار 4 -5/3 كيلوگرم پياز سير پس از جدا شدن سيرچه‌ها، پوست‌گيري و شستشو به ضخامتهاي 5/1، 2 و 3 ميلي‌متر ورقه گرديد و در محلول متابي سولفيت سديم (Sodium metabisulphite) با غلظتهاي صفر و 5/0 درصد به مدت 20 دقيقه فرو برده ‌شد. پس از اندازه‌گيري مقدار رطوبت اوليه آنها، ورقه‌هاي سير در سه سطح دمايي 50، 60 و 70 درجه سانتي‌گراد بسته به شرايط خشك كردن سير تا رسيدن رطوبت نهايي محصول به 6 تا 4/10 درصد براساس مرطوب خشك ‌شد و اثر متغيرهاي ياد شده در بالا بر روي مدت زمان و سرعت خشك كردن اندازه‌گيري‌ ‌گرديد. ورقه‌هاي سير خشك به پودر تبديل شد و ويژگي‌هاي محصول خشك شده در شرايط گوناگون از نظر رنگ، پيرووات (به عنوان شاخص تركيب‌هاي عطر و طعم دهنده) و رطوبت با يكديگر مقايسه گرديد.

نتايج و بحث

با افزايش دما، سرعت خشك كردن افزايش و مدت زمان فرآيند كوتاه‌تر ‌شد. اين كاهش به علت افزايش در فشار بخار آب ماده غذايي و همچنين كاهش در رطوبت نسبي هواي خشك است كه خروج رطوبت از درون محصول به سطح آن را افزايش مي‌دهد. از سوي ديگر در دماي ثابت فرآيند هر چه ضخامت ورقه‌هاي سير كمتر شد رطوبت آنها سريع‌تر كاهش ‌يافت زيرا در ورقه‌هاي نازكتر مسافتي كه رطوبت بايد از درون محصول خارج شود كمتر شده، براي وزن مشخصي از نمونه، سطحي از ورقه‌هاي نازكتر سير كه در برابر فرآيند گرمايي قرار مي‌گيرند بيشتر است، نتايج مشابهي به وسيله آلكاساباس (1) و مادامبا و همكاران (3) به دست آمد. از سوي ديگر روند خروج رطوبت از ورقه‌هاي سير مانند بسياري از مواد غذايي به صورت يك تابع نمايي است. اثر متغيرهاي خشك كردن بر روي ويژگي‌هاي كيفي نشان داد كه افزايش دما موجب كاهش مقدار پيرووات ‌شده است، علت اين مسئله افزايش شدت غير فعال شدن آنزيم آلي ايناز و كاهش فعاليت تخريب آنزيمي و غير آنزيمي پيش طعم‌هاي سير مي‌باشد كه موجب كاهش مقدار تركيب‌هايي مانند پيرووات ‌شده است. نتايج مشابهي نيز به وسيله پزوتي و كراپيست )6) گزارش شد. افزايش دما سبب تشديد قهوه‌اي شدن رنگ ورقه‌هاي سير خشك شد ولي با افزايش ضخامت اثرات منفي دما بر روي رنگ مهار گرديد. موريرا و همكاران (4) نيز افزايش قهوه‌اي شدن رنگ سير خشك را با افزايش دماي فرآيند خشك كردن مشاهده نمودند. در دماي ثابت با افزايش ضخامت ورقه‌هاي سير افت پيرووات كاهش يافت كه علت آن حفظ بيشتر فعاليت آنزيم آلي‌ايناز در ورقه‌هاي ضخيم‌تر سير است، بنابراين جهت خشك كردن ورقه‌هاي سير با ضخامت کمتر از 2 ميلي متر بهتر است از دماهاي پايين‌تر استفاده نمود. در رابطه با رنگ نيز در ورقه‌هاي نازك‌تر مقدار قهوه‌اي شدن رنگ بيشتر مشاهده شد زيرا با كاهش ضخامت ورقه‌ها سطحي از آنها كه در برابر فرآيند خشك كردن قرار گرفت افزايش ‌يافت ولي استفاده از محلول 5/0 درصد متابي سولفيت سديم موجب مهار قهوه اي شدن رنگ شد. بنابراين براي تعيين تيمار مناسب‌ بايد فرآيند خشك كردن را به نحوي انجام داد كه به مناسبترين كيفيت محصول در كوتاهترين زمان ممكن رسيد. به طوري كه كمترين افت در پيرووات و رنگ مشاهده گردد ضمن اين‌ كه رطوبت نهايي محصول خشك با توجه به استانداردهاي موجود بيشتر از 8 درصد نباشد (2). اثرات متقابل متغيرهاي خشك كردن نشان داد كه ضخامت 2 ميلي‌متر ورقه‌هاي سير خشك شده در شرايط دمايي 50 و 60 درجه سانتيگراد با توجه به ويژگي‌هاي كيفي آنها از نظر رنگ و پيرووات و نيز مدت زمان خشك كردن مناسب‌ترين شرايط جهت خشك كردن مي‌باشد.

منابع

Alcasabas, M.D.D. )1990(. Studies on the quality of garlic powder. MappSc thesis. Department of Food Science and Technology, University of New South Wales, Sydney, Australia, 2052.
British Standard. 1996. Herbs and spices ready for food use, specification for dehydration garlic. Part 2. BS 7087.
Madamba, P.S., R.H. Driscoll and K.A. Buckle. (1994). Shrinkage, Density and porosity of garlic during drying. J. Food Eng. 23: 309-319
Moreira, H.T., M.I. Villegas and R.L. Cabrera. (1986). Effect of drying temperature on the quality of dehydrated garlic, Evaluation of odour and pungency. Technologia Quimica. 7(4): 35-42.
Moreira, H.T., M.I. Villegas, and R.L. Cabrera. (1987).Browning and cooked flavour of garlic during dehydration. Technologia Quimica. 8(1): 31-36.
Pezzutti, A. and G.H. Crapiste. (1997). Sorptional equilibrium and drying characteristics of garlic. J. Food Eng. 31(1): 113-23.
Sharma, G.P., S. Prasad and A.K. Datta. (2003). Drying kinetics of garlic convective drying conditions. J. Food Sci. Technol. 40(1): 45-51.


Effect of different conditions of drying on the quality of dried garlic
Fariba bayat
Hamedan Agricultural and Natural Resources Research Center , Email: f_bayat52@yahoo.com

Abstract:
Garlic slices (1.5, 2 and 3 mm) were soaked in 0 and 0.5% sodium metabisulphit solution for 20 minutes prior to drying at 50, 60 and 70 degree C. The effect of these parameters on drying rate, pyruvate and color were investigated. Drying rate increased with increasing drying temperature and reducing thickness, but was not affected by sulphite treatment. Pyruvate loss and the browning of color increased with the increasing of drying temperature and decreasing thickness. Sulphiting inhibited browning and drying of garlic at 50 and 60 degree C with 2 mm slices were the suitable conditions and 3 mm slices were suitable only for temperatures higher than 60 degree C.
Key words: Garlic, Drying, Sulphiting, Quality
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
كشت و اهلي كردن 5 گونه گياه دارويي كرچك سفيد- زيره سبز- كاسني، رازيانه و اسفرزه در استان تهران
دكتر محسن بيگدلي
عضو هيأت علمي و رييس مركز تحقيقات جهاد كشاورزي استان تهران
آدرس: تهران، خيابان طالقاني، بين بهار و شريعتي، پلاك 605، ساختمان شماره 2 جهاد كشاورزي، تلفن: 8 ـ 7506064
E.mail: bigdeli @ hotsheet.com



خلاصه:

تركيبات شيميائي گياهان داروئي از نظر كمي و كيفي شديداً متأثر از عوامل محيطي و شرايط كاشت، داشت و برداشت مي‌باشد. لذا در اين تحقيق كشت و بررسي فنولوژيك 5 گونه گياه داروئي كرچك، زيره سبز، كاسني، رازيانه و اسفرزه در ايستگاه تحقيقات گياهان داروئي خجير مورد بررسي قرار گرفت كه نتايج حاصل و مناسب ترين شرايط از نظر رشد و مواد مؤثره در جدولي ارائه گرديده است.
واژه هاي كليدي: كرچك، زيره سبز، كاسني، رازيانه، اسفرزه، كشت و اهلي كردن، خجير

مقدمه:

ريشه رازيانه، اثر مدر قوي دارد. اوره و اسيد اوريك را دفع مي كند. به علاوه اشتها آور و قاعده آور است. ريشه رازيانه به علت مدر بودن، در موارد كمي دفع ادرار، سنگ كليه، نفريت و بيماريهاي نظير آن مصرف مي شود. برگ رازيانه و كليه قسمتهاي گياه اگر به مقادير زياد مصرف شود، اثر قاعده آور ظاهر مي شود. ميوه رازيانه، اثر نيرودهنده، مقوي معده، اشتها آور، آرام كننده، قاعده آور، زياد كننده ترشحات شير و بادشكن دارد.
مواد تشكيل دهنده ميوه (دانه) زيره، مخصوصاً اسانس آن، بر حسب مشخصات محل رويش و اختصاصات زمين زراعتي و غيره فرق مي كند. اسانس زيره شامل نوعي ترپن بنام كارون (ليمونن راست)و دي هيدروكاروئول است.
قسمت اصلي اسانس زيره را به طوري كه مشاهده مي شود، كارون و ليمونن تشكيل ميدهند كه در آن مقدار كاروون معادل 50 ـ 60 درصد و ليمونن در حدود 30 درصد ميباشد. خواص درماني زيره شباهت زياد به رازيانه و انيس سبز دارد. داراي اثر نيرودهنده، هضم كننده، بادشكن، مدر و به طور خفيف قاعده آور، ضد كرم و ضد تشنج است.جوشانده ريشه كاسني به مقدار دو قاشق مرباخوري در هر فنجان آب (دو فنجان در روز) مدر، ملين و محرك است. از اين جوشانده هنگام ابتلاء به بيماري كبدي، سنگهاي صفراوي يا كليوي و همچنين در رابطه با ورمهاي مجاري ادرار استفاده مي شود.كرچك گياهي است يك ساله و داراي ساقه اي به ارتفاع 2 متر است. ولي در آب و هواي گرم و مساعد به صورت چند ساله با ظاهر درختچه مانند و به ارتفاع 4 تا 6، حتي 10 متر و گاهي بيشتر ممكن است درآيد. روغن كرچك داراي اثر ملين و مسهلي است. مصرف آن با تحريك روده همراه نيست و به علاوه مي توان آن را مناسبترين مسهل در طي دوره آبستني دانست. به عنوان رفع يبوست عادي نيز مي توان روغن كرچك را مورد استفاده قرار داد.
تركيبات زيادي از گياهان به عنوان نگهدارنده و طعم‌دهنده در صنايع غذايي، محافظت‌كننده و شاداب‌كننده پوست در صنايع آرايشي و بهداشتي و روغن‌هاي فرار مختلف در آروماتراپي مورد استفاده قرار مي‌گيرند . (1)
صادارت گياهان دارويي مي‌تواند تا 10 ميليارد دلار براي كشور ارزآوري داشته باشد .(3)
مواد و روشها:
كشت گياه كرچك:

بذور به صورت خطي داخل كرتهاي آماده شده در عمق 2 الي 3 سانتيمتر به طور مستقيم كشت گرديد. فاصله بذور از هم بر روي خط 50 سانتيمتر در كرچك سفيد و 70 سانتيمتر در كرچك قرمز در نظر گرفته شد (2).در طول مراحل رشد رويشي و زايشي اين گياه فقط آفت شته مشاهده گرديد. با توجه به نياز ابي كرچك دوره هاي آبياري در مزرعه با بافت خاك رسي شني هر هفت روز يكبار در نظر گرفته شد و بر اساس شناسنامه طرح كليه مراحل فنولوژي گونه ها در طول دوره رشد گياهان در طي 5 سال يادداشت برداري گرديد. لازم به ذكر است جهت مبارزه با علفهاي هرز مزرعه وجين با دست صورت گرفت.
كشت گياه رازيانه:
بذور به صورت خطي داخل كرت در عمق 1 الي 2 سانتيمتري خاك به طور مستقيم كشت گرديد. فاصله بذور از هم بر روي خطوط 30 سانتيمتر در نظر گرفته شد در حالت كلي فاصله خطوط از هم 40 سانتيمتر انتخاب شد. در طول اجراي طرح آفات و امراض مشاهده نشد. دوره آبياري براي اين گياه هفت روز يكبار تعيين گرديد. (2)

كشت گياه زيره سبز:

در عمق 2 الي 3 سانتيمتري خاك كشت شد. فاصله بذور از هم بر روي خطوط 25 سانتيمتر در نظر گرفته شد و فاصلة خطوط داخل كرت از هم 35 سانتيمتر انتخاب شد. در طول اجراي طرح آفت و امراضي مشاهده نشد. (2)
كشت گياه اسفرزه:

بذور به صورت خطي داخل كرت در عمق 1 الي 2 سانتيمتري خاك به طور مستقيم كشت گرديد. فاصله بذور از هم بر روي خطوط 30 سانتيمتر در نظر گرفته شد.
كشت گياه كاسني:

بذور اين گياه به صورت خطي داخل كرت در عمق 1 الي 2 سانتيمتري خاك به طور مستقيم كشت گرديد. فاصله بذور از هم بر روي خطوط 40 سانتيمتر در نظر گرفته شد.
نتايج و بحث

بعد از اهلي كردن گياهان به ميزان كمي به عملكرد افزوده شده است ولي سالهاي پاياني بيشترين عملكرد را داشته اند و نتيجه اينكه كشت و اهلي كردن موجب افزايش عملكرد مي‌شود. مناسبترين دوره آبياري براي كل گياهان هفته اي يكبار ميباشد ولي چنانچه امكان آبياري باراني و يا قطرهاي باشد ميزان آب كمتري نياز ميباشد.
جهت مبارزه بيولوژيكي (به علت عدم استفاده از سموم شيميايي) اطراف كرتهاي كرچك گياه دارويي رازيانه كشت شد كه محل اسكان كفشدوزك ميباشد كه اين حشره از شته ها تغذيه مي نمايد.

سپاسگزاري

از همكاران ايستگاه گياهان داروئي مركز تحقيقات منابع طبيعي استان تهران بويژه مهندس نادري تقدير و تشكر مي‌شود.

منابع

1-زمان  ساعد. 1374 گياهان داروئي  ققنوس
2-اميد بيگي  رضا . 1379 توليد و فرآوري گياهان داروئي  انتشارات استان قدس رضوي_ شركت به نشر
3-S.wrigley & etal.1997 phytochimical Diversity. The Royal society of chemistry.



Cultivation of the medicinal ornamental plants in Khojir park of Tehran province
Mohsen Bigdeli,
Member of scientific board and head of the research centre of Jahad Agriculture of Tehran province.
Address: No: 605, Talegani` st., Tehran Email: bigdeli @ hotsheet. Com

Abstract:
In this research, 5 species of medicinal plants with a view to cultivation method, adaptation to environment and greenness have been studied.
To perform the design, collected seeds were tested to determine viability. Seeds of these plants were sowed in linear form and their planting depths were as follows: Castor 2-3 cm, fennel 1-2 cm, flea wort 1-2 cm and succory 1-2 cm. Distance of seeds from each other in lines were:50 cm (white castor), 70 cm (red castor), 40 cm (fennel), 30 cm (flea wort) and 40 cm (Succory). During vegetative and reproductive growth of castor bean plant only aphid was observed as pest. In fennel no pest or disease observed. Crop management for all species was the same and including irrigation, weeding and thinning.
Key word: white castor, red castor, fennel, flea wort and Succory
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
بررسي تاثير كود هاي مختلف ميكرو كامل در غلظت هاي متفاوت بر عملكرد و اجزا عملكرد گياه دارويي هميشه بهار((Calendula officinalis
در شرايط كرمانشاه
عبدالحميد پاپ زن1 ، صحبت بهرامي نژاد2
1-استاديار دانشكده كشاورزي دانشگاه رازي كرمانشاه ،
2-دانشجوي دكتري در دانشگاه آدلايد استراليا
كرمانشاه-بزرگراه امام خميني-دانشكده كشاورزي دانشگاه رازي-ص پ 1158-67155

خلاصه


گياه هميشه بهار با نام علمي (Calendula officinalis)گياهي است يكساله كه داراي سابقه طولاني در درمان برخي از بيماريها و نيز مصارف بهداشتي,آرايشي و غذايي است و به طور كلي گل هاي آن در فارماكوپه ها به عنوان دارو معرفي شده است.با توجه به مصارف گوناگون و اهميت اين گياه, پژوهشي در سال1381 به منظور تعيين تاثير كود هاي مختلف ميكرو كامل در غلظت‌هاي متفاوت بر عملكرد و اجزاي عملكرد آن در مزرعه تحقيقاتي دانشكده كشاورزي دانشگاه رازي كرمانشاه در قالب طرح بلوك‌هاي كامل تصادفي با سه تكرار به اجرا در آمد.در طول و پايان دوره رشد ركورد برداري هاي لازم صورت گرفت و براي تجزيه و تحليل از نرم افزارهاي MSTATC وSPSS استفاده شد.نتايج نشان داد كه كود هاي مايع استفاده شده در اين طرح از لحاظ صفاتي همچون وزن هزار دانه،ارتفاع بوته،تعداد بذر در گل آذين،شاخص برداشت،عملكرد بيولوژيك،عملكرد بذر و...از نظر محاسبه رگرسيون تفاوت معني دار نداشتند.ليكن در مقايسه ميانگين با استفاده از آزمون دانكن در سطح 5% بين سطوح اصلي از لحاظ عملكرد بيولوژيك و تعداد گل آذين در بوته در بخش توليد گل تفاوت معني دار مشاهده شد.
واژه هاي کليدي : هميشه بهار ، کود ، عملکرد .

مقدمه

تاثير زيانبار مواد شيميايي بر سلامتي انسان و عوارض جانبي داروهاي شيميايي در درمان بيماري هاي مختلف، توجه جهاني را به داروهاي گياهي و گياهان دارويي در سطح وسيعي معطوف نموده است.ايران به عنوان كشوري با تنوع اقليمي بالا ، داراي موقعيتي ممتاز مي باشد و لذا انجام تحقيقات روي گياهان دارويي ضرورت كامل دارد.
هميشه بهار از جمله گياهاني است كه مصارف درماني ، بهداشتي و آرايشي فراواني دارد. اگر چه ريشه آن چند سال در زمين باقي مي ماند، ليكن اصولا" به عنوان گياهي يكساله شناخته مي شود. از مواد موثره موجود در اين گياه مي توان به فلاونوئيد ها، كلوكزيد ها، ترپنوئيد ها و همچنين اسانسي كه بيشتر از نوع ترپن مي باشد اشاره نمود(2). بطور كلي گل هاي هميشه يهار در برخي فارماكوپه ها به عنوان دارو معرفي شده است و براي مداواي بيماري هاي معدي و روده اي استفاده مي شود(1).
بحث تاثير ريز مغذي ها بر عملكرد گل همشه بهار و نيز بر عملكرد دانه ، موضوعي است كه در قالب طرحي آزمايشي مورد بررسي قرار گرفته است. در اين خصوص مطالعه زيادي در كشور صورت نگرفته ، لذا در آزمايش مورد نظر محصول كود ميكرو كامل چند شركت توليد كننده مورد مطالعه قرار گرفت.
مواد و روش ها

بذور هميشه بهار در 27/1/81 در يك آزمايش اسپليت پلات در قالب طرح بلوك هاي كامل تصادفي با سه تكرار در مزرعه تحقيقاتي دانشكده كشاورزي كرمانشاه با بافت سيلتي رسي به اجرا درآمد. فاكتور اصلي در اين طرح محصولات توليدي كود هاي ميكرو سه شركت و فاكتور هاي فرعي ، غلظت هاي كود ميكرو بود(غلظت هاي 1،5/1 و2در هزار براي اولي و دومي و5،10و15 براي سومي در دو نوبت به فاصله ده روز). در هر واحد آزمايش پنج رديف بذر در طول سه متر و با فاصله 50 سانتيمتر، در عمق سه سانتيمتري خاك كشت گرديد. مراحل مختلف رشد شامل سبز شدن ،شروع گلدهي يادداشت و همچنين از دو رديف كناري از هر واحد آزمايش به صورت هر ده روز يكبار نمونه برداري و سطح برگ ، وزن خشك اندامهاي مختلف براي محاسبه LAI,CGRوNAR اندازه گيري شد . از سه رديف وسط هر كرت،دو قطعه، هر كدام به طول يك متر جدا و نخ كشي گرديد.يكي از دو قطعه جهت برداشت مداوم گل (از خرداد ماه) و از قطعه ديگر براي برداشت بذر و اندازه گيري صفات مربوطه استفاده شد. گل هاي برداشت شده (هر سه روز يكبار) خشك و توزين شدند و همچنين تعداد گل آذين در بوته در هر دو بخش توليد گل و بذر، وزن هزار دانه، ارتفاع بوته، تعداد بذر در گل آذين، عملكرد بيولوژيك، عملكرد بذر، شاخص برداشت و وزن خشك گل اندازه گيري و يادداشت شد. تجزيه و تحليل آماري با استفاده از نرم افزارMSTATCو SPSS و مقايسه ميانكين نيز با بهره گيري از آزمون دانكن از نرم افزار MSTATC انجام گرديد
نتايج و بحث

نتايج آزمايش حاكي از آن است كه كود هاي مايع استفاده شده از لحاظ كليه صفات فوق الذكر تفاوت معني دار نداشتند ، اما غلظت هاي مختلف آنها فقط از لحاظ عملكرد بذر تفاوت معني دار داشته اند. همچنين اثر متقابل كود و غلظت در مورد هيچكدام معني دار نشد. جداول مربوطه (كه به دليل محدود بودن صفحات خلاصه در اينجا آورده نشده) نشان مي دهد كه بين سطوح فاكتور اصلي از لحاظ عملكرد بيولوژيك و تعداد گل آذين و بوته در بخش توليد گل تفاوت معني دار مشاهده شده است . كود اول نسبت به سايرين كمترين عملكرد بيولوژيك و بيشترين عملكرد بذر و در نتيجه بيشترين شاخص برداشت را داشته است. از طرف ديگر كود دوم بطور معني داري بيشترين عملكرد بيولوژيك وكمترين عملكرد بذر و در نهايت كمترين شاخص برداشت را داشته است. از لحاظ صفت تعداد گل آذين در بوته در بخش توليد گل ، كود هاي مايع در دو سطح قرار گرفتند. كود هاي اول و سوم با بيشترين مقدار، تفاوت معني داري از لحاظ اين صفات نداشته اند وكوددوم در سطح پايين تري نسبت به دو كود ديگر قرار گرفت. در خصوص وزن هزار دانه ، تفاوت معني داري مشاهده نشد. به همين ترتيب از نظر ارتفاع ، تعدادبذر در گل ،تعداد گل آذين در بوته، در بخش توليد بذر تفاوت معني دار نبود.با توجه به عدم تفاوت معني دار بين عملكرد بذر و وزن گل خشك در استفاده از كود هاي مايع مختلف ، و با در نظر گرفتن وجوه اقتصادي و اينكه كود به اول با غلظت 5/1 در هزار در دو نوبت مجموعا" به مقدار 9/0 ليتر مورد نياز مي باشد ، ليكن كود سوم با غلظت 10 در هزار نيازي معادل 6 ليتر در هكتار را بوجود مي آورد و در مورد كوددوم هم به 9/0 ليتر نياز مي باشد ، به نظر مي رسد كه كوداول با توجه به نتايج كلي آزمايش نسبت به سايرين از وضعيت بهتري برخوردار باشد
سلير نتايج نيز نشان مي دهد كه تعداد گل آذين در بوته با وزن هزار دانه رابطه مثبت و معني دار دارد و عملكرد بذر نيز با دو جز ٍ عملكرد يعني با وزن هزار دانه و تعداد گل آذين در بوته روابط مثبت ومعني دار دارد. لذا براي افزايش عملكرد بذر مي توان نسبت به اصلاح اين دو جز ٍ عملكرد اقدام نمود. از نظر رگرسيون عملكرد بذر به عنوان متغير وابسته و وزن هزار دانه و تعداد گل آذين در بوته به عنوان متغير مستقل معادله زير با ضريب تشخيص828/0 بدست آمد، كه مفهوم آن اين است كه 8/82 در صد از تغييرات در عملكرد بذر را مي توان به وزن هزار دانه و تعداد گل آذين در بوته نسبت داد.
Y=4.5277x1+5.0118x2-24.078

سپاسگزاري

بدينوسيله از حوزه معاونت پژوهشي دانشگاه رازي براي تامين اعتبار مالي و نيز همكاران دانشكده كشاورزي و گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشكده تشكر و قدر داني مي گردد.

منابع

1)اميد بيگي، رضا (1379) "رهيافت هاي توليد و فرآوري گياهان دارويي".جلد دوم، انتشارات طراحان نشر.
2)معطر ،فريبرز و محمد رضا شمس اردكاني (1378):زير نظر علي اكبر ولايتي."راهنماي گياه درماني. تهران:فرهنگستان علوم پزشكي جمهوري اسلامي ايران.
3)Remington(1995)-The Science and Practice of Pharmacy.19th ed:Mack Publishing Company, Easton.


Study of Effect Different complete micro Fertilizers in different Density on Yield and Components Yield of Calendula officinalis in Kermanshah conditions.
Abdolhamid Papzan and Sohbat Bahraminejad
Colleg of Agriculture,Razi University,Kermanshah,Iran
Email:H_Papzan@yahoo.com

Abstract:
This experimental study was conducted in Research Field of Kermanshah Ag.College,Razi University in 2002.To determine the effect of different fertilizers recommended by some companies on the yield and yield components ofCalendula officinalis,a complete randomized block design with three replications was employed.During the growth,the leaves and dried parts of the plant were wighed and measured,each 10 days.This was done for the purpose of measuring LAI,CGR and NAR.The data was analized by using MSTATC and SPSS.The effect of liqid fertilizers were not significant on 1000-kendal weight,plant height,seed in pod,harvesting index,biologcal and seed yield,etc.Comparing the mean,between the main factors in biological yields and pod yields during flowering,a significant different was shown.Application of designated doses of fertilizers showed that No(1) was the most effective in the plant performance.Simple correlation coefficient between quantitative charactristics showed positive relations between the number of inflorscence and 1000-kernal weight.
Keywords:Micro complete,fertilizer,Calendula officinalis
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
بررسي تاثير عنصر روي بر سرعت جوانه زني، عملكرد
و اجزا عملكرد زيره سبز
محمد رضا توكلو1 و فرزاد پاكنژاد2
اعضاء هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي 1- بجنورد 2- كرج


خلاصه


اين تحقيق با هدف شناسايي اثرات مصرف بذر مال روي بر زيره سبز در سال زراعي 1383-1382 در طي دو طرح جداگانه در شرايط آزمايشگاه و مزرعه در فريمان اجرا گرديد. در آزمايش اول اثرات سطوح. (شاهد)، 75، 150 و 225 ميلي ليتر بذر مال روي به‌ازاي 10 كيلوگرم بذر بر سرعت جوانه زني زيره سبز در طرح پايه كاملا تصادفي در 4 تكرار در شرايط آزمايشگاه مورد ارزيابي قرار گرفت كه سرعت جوانه زني تيمار 75 ميلي ليتر و شاهد به ترتيب بيشترين و كمترين مقدار را دارا بودند و در آزمايش دوم اثرات اين سطوح از بذر مال در شرايط مزرعه در طرح پايه بلوكهاي كامل تصادفي مورد مقايسه قرار گرفتند كه نتايج در شرايط آزمايش نشان داد كه تيمار‌هاي مصرف 75 ميلي ليتر و شاهد داراي عملكرد بيشتري نسبت به تيمارهاي 150 و 225 ميلي ليتر بودند كه دليل اين امر به اثرات بازدارنده مصرف بيشتر از حد مطلوب بذر مال روي نسبت داده مي‌شود و همچنين به‌دليل تعداد كمتر انشعابهاي اصلي ساقه و توزيع مواد فتوسنتزي به تعداد محدودتر مخزنها، تيمار شاهد وزن هزار دانه بالاتري نسبت به ساير تيمارها دارا بود.
واژه‌هاي كليدي: زيره سبز، جوانه‌زني، عملكرد


مقدمه

بدست آوردن عملكرد مناسب و در نهايت حداكثر از محصولات زراعي به‌ويژه گياهان دارويي مستلزم شناخت بيشتر مراحل جوانه زني تا برداشت اين محصولات مي‌باشد. در ساليان اخير اهميت استقرار سريعتر گياهچه، مورد نظر متخصصان زراعت مي‌باشد و آنان دريافته‌اند كه تنظيم زمان مناسب خروج گياهچه مي‌تواند به استقرار بهتر گياه كمك نمايد كه اين امر در نهايت مي‌تواند به عملكردبيشتر از طريق اجتناب از برخورد دوران حساسيت گياهان از نظر مرحله فنولوژيكي به سرما، يخبندان و يا حتي گرما در زمان دانه بندي محصول منجر گردد. با اينحال متاسفانه به رغم اهميت موضوع كمتر به نقش اختلاط بذر با مواد موثر در جوانه زني توجه گرديده است. در عين حال اختلاط بذر با مواد خارجي مي‌تواند در كيفيت جذب آب توسط بذر و يا واكنشهاي احتمالي پوسته بذر با مواد خارجي و در نتيجه ايجاد نوعي تحريك يا بازدارندگي در جوانه زني بذر موثر باشد. از جمله اين مواد مي‌توان به اختلاط مواد معدني نظير روي، فسفر، انواعي از قارچ كشها، انواع باكتريها و- اشاره نمود.

مواد و روشها

طي دو طرح تحقيقاتي جداگانه نقش بذر مال روي بر روي زيره سبز مورد بررسي قرار گرفت. در آزمايش اول تاثير 4 سطح بذر مال روي شامل. (شاهد)، 75، 150 و 225 ميلي ليتر به‌ازاي 10 كيلوگرم بذر) در طرح پايه كاملا تصادفي در 4 تكرار در شرايط آزمايشگاه روي سرعت جوانه زني بذر مورد مقايسه قرار گرفتند و در آزمايش دوم ضمن انتخاب سطوح قبلي بذر مال روي، نقش اين عنصر بر عملكرد و اجزاء عملكرد زيره سبز در طرح پايه بلوكهاي كامل تصادفي در تكرارهاي مشابه مورد ارزيابي قرار گرفت.

نتايج و بحث

نتايج اين پژوهشها نشان داد كه با احتمال 99% بين سطوح بذر مال روي اختلاف معني داري وجود دارد. تيمار 75 ميلي ليتر بذر مال روي بر روي سرعت جوانه زني بذر زيره سبز داراي بالاترين تاثير و تيمار شاهد داراي كمترين ميزان سرعت جوانه زني بود. از طرف ديگر استفاده از بذر مال روي در مزرعه و اثر آن بر روي عملكرد و اجزاء عملكرد مبين اختلاف معني دار (در سطح 1 %) بين سطوح مختلف بوده و تيمار 75ميلي ليتربذر مال روي داراي بيشترين ميزان عملكرد، و افزايش انشعابهاي اصلي ساقه و تيمار شاهد داراي بالاترين وزن هزاردانه بود. مطالعات نشان مي‌دهد كه اختلاط هر عامل فرعي با بذر اثرات متفاوتي نظير تغيير ميزان جذب آب، واكنش با خاك، آليلوپاتي و... را خواهد داشت كه اصولا هدف از اين اختلاط رسيدن به فوايد بيشتر اين اثرات بر عملكرد نهايي محصول مي‌باشد. مطالعات اخير بيانگر اهميت استقرار سريعتر گياهچه بوده و در اين راستا بر حسب شرايط فيزيكي و شيميايي خاك و شرايط اكولوژيكي منطقه، استفاده از انواع كودهاي آلي و ميكرومعدني مرسوم گرديده است. در اين ارتباط و با توجه به نقش عنصر روي در گياه كه در بسياري از سيستم‌هاي آنزيمي گياه نقش كاتاليزوري، فعال كننده و يا ساختماني دارد(1و2)، به نظر مي‌رسد كه بذر مال روي سبب تحريك اين فعاليتها به سود گياه گرديده (3) و سبب افزايش سرعت جوانه زني بذردركليه تيمارها به‌استثناء شاهد گرديده است. اما در زماني كه اين تيمارها در مزرعه اعمال گرديد اثرات استفاده از بذر مال روي بر عملكرد كاملا معني دار بود و تيمار (75 ميلي ليتر) داراي بيشترين اثر بر عملكرد و اجزاء عملكرد زيره سبز و ساير تيمارهاي بذر مال روي نسبت به شاهد داراي اثر كمتري بر عملكرد بودند (جدول شماره 1) كه به نظر مي‌رسد چون در شرايط آزمايشگاه بذر با خاك و واكنشهاي آن در تماس نبوده و از طرفي از آب مقطر به منظور آبياري استفاده مي‌گرديد، امكان ايجاد ساير واكنشها در آزمايشگاه محدود گرديده. و بنابراين در شرايط مزرعه امكان انجام اين واكنشها و اثر منفي (بازدارنده) آنها در غلظت‌هاي بيشتر در شرايط مورد آزمايش آشكار گرديده است، به نحوي كه استقرار گياهچه و به تبع آن ساير مراحل فنولوژيكي گياه تحت تاثيرقرار گرفته است. از طرف ديگر كاهش تعداد انشعابهاي ساقه نسبت به تيمار 75 ميلي ليتروانتقال بيشتر مواد به تعداد محدود مخزن‌ها باعث افزايش وزن هزار دانه تيمار شاهد گرديده است. با اين‌حال به علت پيچيدگي اثرات مثبت يابازدارنده اين عوامل بر بذر زيره سبز تداوم اين آزمايشها جهت توصيه زراعي به زارعين را طلب مي‌نمايد.
جدول شماره 1: تاثير روي بر عملكرد، انشعابهاي اصلي ساقه و وزن هزاردانه زيره سبز
شاهد 75 150 225
عملكرد 1100 1380 900 850 (كيلوگرم)
انشعابهاي اصلي ساقه 2/4 2/5 6/4 6/4 (عدد)
وزن هزاردانه 85/3 06/3 01/3 5 0/3 (گرم)

سپاسگزاري

به اين وسيله از شركت محترم طوس كاويان، آقاي مهندس مجيد كفايي رضوي و آقاي عليرضا تكلو و به‌دليل همكاريهاي فراوانشان تشكر و قدرداني مي‌گردد.

منابع

1- ملكوتي، محمد جعفر و محمدنبي غيبي. 1376. تعيين حد بحراني عناصر غذايي محصولات استراژيك و توصيه صحيح كود در كشور، نشر آموزش كشاورزي.
2- ملكوتي، محمدجعفر و محمدمهدي طهرائي. 1378. نقش ريز مغذيها در افزايش عملكرد و بهبود كيفيت محصولات كشاورزي، دانشگاه تربيت مدرس.
3-Bergman.Werner.1997.Nutritional Disorders Of Plants. Phosyn Co.



Influence of Zn Teprosyn Seed Treatment on Ratc Germination and Yield Grain of Cuminum cyminum
Mohammad Reza Tookalloo and Farzad Paknejad
Islamic Free University
Email:Tookalloo@medical.plant.com

Abstract
The present study was carried out in order to evaluate appropriate Zn Teprosyn seed treatment in Cuminum cyminum under fariman conditions an Experiment was conducted in cropping year 2003-2004 in the base design of completely randomized design and Randomized complete Block for rate germination and quantitative yield respectively.number of replicates were 4. Treatments zn levels including (0,75, 150 and 225 m1/10kg seeds). High significant difference was observed in rate germination, yield and yield companent.
Keywords: Cuminumcyminum, Quantitative yield, Rate germination
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
وقوع بيماري گل سبزي (فيلودي ) سياه دانه (Nigella sativa L. )
در منطقه سميرم
صادق جلالي1 ، مهدي نصر اصفهاني1 و محمدرضا باقري1
بخش تحقيقات آفات و بيماريهاي گياهي ، مركز تحقيقات كشاورزي اصفهان



خلاصه

نوعي بيماري گل سبزي از تمامي مزارع سياه دانه در شهرستان سميرم مشاهده و جمع‌آوري گرديد. ميزان آلودگي مزارع به اين بيماري بين 12% در مزارع زود كاشت و 47% در مزارع دير كاشت برآورد شد. علايم ظاهري بيماري شامل رشد جوانه‌هاي جانبي فراوان در روي ساقه، جارويي شدن و كوتولگي گياه ، رنگ پريدگي برگها ، برگسايي شدن اجزاء گل (Phyllody) و تبديل تخمدان به جسمي بزرگ و كشيده. در رنگ آميزي مقاطع نازك تهيه شده از دمگل بوته‌هاي آلوده وجود اجسام آبي رنگ در آوندهاي آبكش مشاهده شد. عامل بيماري از طريق پيوند و زنجرك (Circulifer haematoceps) به بوته‌هاي سياه دانه پرورش يافته در گلخانه منتقل گرديد. براساس نتايج بدست آمده بيماري گل سبزي سياه دانه در شهرستان سميرم ماهيت فيتوپلاسمايي دارد. اين اولين گزارش از وجود بيماري گل سبزي سياه دانه در ايران مي‌باشد.
واژه‌هاي كليدي: بيماري، گل سبزي، سياه‌دانه



مقدمه

سياه دانه گياهي است يك ساله به ارتفاع 30 تا 40 سانتيمتر با ساقه‌هاي منشعب كه از دانه آن در مصارف دارويي (استخراج ماده‌اي به نام داماسين ) و نيز در تزيينات شيريني و نان استفاده مي‌شود. كشت اين محصول در اروپا و آسيا به ويژه هندوستان رايج است. اين محصول در ايران و در استانهاي اراك و اصفهان كشت مي‌گردد. سطح زير كشت اين محصول در استان اصفهان در حدود 840 هكتار با توليد 504 تن محصول دانه است (1) از بيماريهاي مهم اين محصول پژمردگي فوزاريومي كه عامل آن Fusarium oxysporum f.sp. cumini (2) و پوسيدگي سياه ريشه كه عامل آن Macrophomina phaseolina مي‌باشد (4) از تمامي مناطق زير كشت اين محصول جدا شده است. بيماري فيلودي سياه دانه از كشور مجارستان نيز گزارش شده و زنجرك C. tenellus به عنوان ناقل آن معرفي گرديده است (3). بيماري گل سبزي از مهمترين بيماريهاي اين محصول در منطقه سميرم مي‌باشد كه در منابع داخلي تاكنون گزارش نشده است.

مواد و روشها

با مشاهده بيماري گل سبزي در مزارع مختلف سياه دانه شهرستان سميرم اقدام به جمع آوري نمونه به همراه ريشه گرديد و در گلخانه درون گلدان كشت شد. از ساقه بوته‌هاي بيمار پيوندك تهيه و روي بوته‌هاي سالم پرورش يافته در گلخانه پيوند شد. جهت بررسي انتقال با ناقل در سطح مزارع با آلودگي زياد تورزني انجام گرفت و زنجرك‌هاي شكار شده درون كيسه‌هاي نايلوني به آزمايشگاه منتقل و به مدت 10 دقيقه در دماي (5-) درجه سانتيگراد نگهداري تا غيرفعال شده و پس از تفكيك گونه‌ها ، در زيرقفس به مدت 24 ساعت روي بوته‌هاي آلوده سياه دانه رها شدند و سپس بر روي بوته‌هاي سالم سياه دانه پرورش يافته در گلخانه مستقر شدند. همچنين از ناحيه دمگل بوته‌هاي آلوده مقاطع نازك تهيه و رنگ‌آميزي دينس انجام شد. جهت برآورد ميزان آلودگي مزارع به اين بيماري 14 مزرعه با تاريخ‌هاي كاشت متفاوت در شهرستان حنا كه مركز كشت اين محصول مي‌باشد به طور تصادفي انتخاب و در هر مزرعه 5 نقطه 4×4 متري جدا و تعداد بوته‌هاي سالم و آلوده در آنها شمارش و درصد آلودگي در آنها تعيين شد.

نتايج و بحث

نتايج حاصل از اين بررسي نشان داد كه عامل بيماري گل سبزي سياه دانه در منطقه سميرم ماهيت فيتوپلاسمايي دارد. بيماري از طريق پيوند به بوته‌هاي سالم منتقل گرديد و علائم مشابهي را در بوته‌هاي سالم ايجاد نمود. با جمع‌آوري زنجرك‌هاي موجود در مزارع آلوده گونه Empoasca sp. با جمعيت زياد و گونه Circulifer haematoceps با جمعيت اندك شناسايي گرديد كه گونه C.haematoceps قادر به انتقال بيماري به بوته‌هاي سالم سياه دانه بود. ميزان آلودگي مزارع به اين بيماري در منطقه متفاوت و بين 12 تا 47 درصد تعيين شد. ميزان آلودگي در مزارع ديركاشت (اوايل تيرماه) نسبت به مزارع زودكاشت (اواسط ارديبهشت) بيشتر بود كه مي‌توان آنرا به افزايش جمعيت زنجرك‌هاي ناقل با گرم شدن هوا نسبت داد. با توجه به اينكه بيماري موجب بدشكلي و عقيم شدن مادگي مي‌گردد خسارت ناشي از آن قابل توجه مي‌باشد. زود كاشتن محصول و انجام يك سم پاشي بر عليه زنجرك‌هاي ناقل مي‌تواند در كاهش بيماري موثر باشد.


سپاسگزاري

نگارندگان بدين وسيله از كليه همكاران در بخش تحقيقات آفات و بيماريهاي گياهي ، مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي اصفهان و سركار خانم موذني به خاطر همكاريهاي ارزندشان قدرداني مي‌نمايند.

منابع

1-بي‌نام، 1381. آمار نامه كشاورزي استان اصفهان. معاونت برنامه ريزي و اداري مالي سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان . 86 صفحه.
2.Dubey, S.C. 1995. New forma specialis of Fusarium oxysporum causing wilt of black cumin in India. Plant Disease Research , 10: 98-99.
3.Gabor, J. and F. Nagy. 1972. Viruses and mycoplasnia diseases of cultivation medicinal plants in Hungry. Herba, Hangri, CA., 11; 39-51.
4. Sinha, J.N. and A.P.Singh. 1994. Nigella sativa, a new host for Macrophomina phaseolina. Indian Phytopathology. 47: 273-274.




شكل شمارة 1- بوته سياه‌دانه آلوده به بيماري فيتوپلاسمايي گل‌سبزي

The Occurrence of Black cumin phyllody in semirum region

S.Jalali, M.Nasr esfahani and M.R. Bagheri
Plant Pests and Diseases Research Dept. , Agricultural and Natural Resource Center of Esfahan.
Email: Sjalali69@yahoo.com

Abstract
The phyllody disease of Black cumin (Nigella sativa L.) was found and collected in semirom in 2001. The rate of infection was estimated 12-47%. The major symptoms of the diseases are virescence, witches’ broom, floral proliferation, phyllody and stunting. Light microscopy of hand-cut section of stem and treated with Dienes’ stain, revealed presence of blue bodies in phloem of infected plnats. The causal agent was transmitted by leafhopper (Circulifer haematoceps) and graft to healthy plants in greenhouse. Based on morphological characters indicated that the agent belongs to phytoplasma. This is the first report of the disease in Iran.
Keywords: Black cumin, phyllody
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
بررسي تاثير عمق و تاريخ كشت در افزايش عملكرد سياهدانه
در استان همدان
حسن جليلي و جلال فرارزي
كارشناس مركز تحقيقات منابع طبيعي وامور دام سازمان جهاد كشاورزي استان همدان


خلاصه

سياهدانه گياهي است با نام علمي Nigella sativa از خانواده Ranunculaceae كه در اغلب نقاط شهرستان رزن و شهرستان نهاوند به‌صورت پايلوت در خاكهاي رسي و شني با pH خنثي و در درجه حرارتهاي بين c ْ18 تا c ْ40 كشت مي‌گردد. به مقدار لازم بذر از دو شهرستان فوق تهيه و در باغ گياهان دارويي جهت تاثير دو عامل عمق و تاريخ كاشت در عملكرد گياه سياهدانه در قالب طرح آزمايش فاكتوريل بر پايه بلوك در سه تكرار مورد بررسي قرار گرفت. سياهدانه از نظر زراعي گياهي است يكساله كه در بهار كشت مي‌شود و ميزان بذر در هر هكتار جهت كشت به طور متوسط 14-10 كيلوگرم و ميزان برداشت در هر هكتار به طور متوسط 2-5/1 تن مي‌باشد. نتايج آزمايش اثر عمق و تاريخ كشت در عملكرد گياه سياهدانه نشان داد كه بهترين زمان كشت در استان همدان دهه دوم فروردين ماه و در عمق 2 سانتيمتري مي‌باشد.
واژه‌هاي كليدي: سياهدانه- آزمايش فاكتوريل - اثرات متقابل - تاريخ كشت - عمق كشت


مقدمه

باتـوجه بـه ارزش گياهان دارويـي از نظردرمان وهمچنين مصارف بعضي از گونه‌هاي گياهي در صنايع مختلف، تحقيقات گسترده‌اي دراين زمينه صورت گرفته وداروهايي با ماده مؤثر طبيعي افقهاي جديـدي رابـراي جامـعه پزشكان وداروسازان پـژوهشگر گشـوده است. بنابراين صنايع داروسـازي و گروههاي تحقيقاتي بسياري از كشورها توجه خود را به كشت و توليد گياهان دارويـي معطوف داشته‌اند. سياهدانه يكي از گونه‌هاي گياهي است با نام علمي Nigella-sativa از خانواده Ranunculaceae كه بقراط در آثار خود از اين گياه نام برده و ديسكوريد (discoride) مصرف آن را به‌صورت پاشيدن برروي نـان ومـداواي بسياري از بيماريها توصيه نموده است.دانه اش داراي اثر قاعده آور، ضد كرم، مسهل و زيادكننده ترشحات شيراست.ازدانه‌هاي آن هنوزهم براي مصرف مذكور ودفع گازهاي معده وبيماريهاي نزله‌اي دستگاه تنفس استفاده مي‌شود. هدف از اين طرح تحقيق بهترين زمان و عمق كشت در عملكرد گياه سياهدانه خواهد بود.

مواد و روشها

بذر موردنيازاين طرح بااستفاده از پيمايش وعمليات صحرايي و سايـر منابع جـمع‌آوري گرديد و در قـالب طرح آزمايش فاكتوريل با 3 بار تكرار در باغ گياهـان دارويي مركز تحقيقات منابع طبيعـي و امور دام جـهاد كشاورزي استان همدان كشت گرديد.
تيمارها عبـارت بودند از عمـق كشت وتـاريخ كشت هـريـك در سـه سطح كه به‌صورت زير مشخص گرديد:
عمق كشت(D)
تاريخ كشت(T)
CM 2= D1
20/1/80=T1
CM 4= D2
10/2/80=T2
CM 6= D3
30/2/80=T3
ابتدا زمين مورد نظراز لحاظ عمليات خـاك ورزي آماده شد و بعد درهر هكتار مقدار12كيلوگرم بذر و مقدار 15 تن كود دامي پوسيده منظور گرديد.كشت به‌صورت خطي با طول 3 تا 5 متري و عرض 120 سانتـيمتري در هر واحدآزمايش صورت گرفـت كه بعد از مراقبتـهاي دوران داشت اثرات حاشيه‌اي زده شد و محدوده وسط برداشت گرديد. عمل تجزيه واريـانس با استفاده از نرم افزارMSTATC صـورت گرفت.

نتايج و بحث
نتـايج حاصل از تجزيـه واريانـس مربوط نشان داد ميان تاريخهاي مختلف كاشت به‌صورت مستقل تاثير بسيار معني‌داري بر مقدار عملكرد وجود دارد.در نهايت اينكه اگر گياه سياهدانه را در عمق 2 سانتيمتري و در دهه دوم فروردين ماه كشت كنيم بهتريـن افزايش عملكرد را مي‌توانيـم داشته باشيم.
جدول تجزيه واريانس نشاندهنده اختلاف بسيـار معني‌دار براي تيمارهاي مورد استفاده بوده است.
همچنين مقايسـه ميانگين با استفاده از آزمون چند دامنه‌اي دانكن صورت گرفت.
F
MS
DF

**90/19
438/0
8
تيمار
**25
55/0
2
D
**13/21
465/0
2
T
**09/249
48/5
4
DT

022/0
10
اشتباه


26
كل

سپاسگزاري

بدين‌وسيله از كليـه همكاران بـخش منـابع طبيعـي و امور دام مركز تحقيقات جهاد كشاورزي استان همدان به خاطر همكاريهاي بي دريغشان نهايـت قدرداني را دارم.

منابع

1-ميرحيدر، ح.(1377). معارف گياهي. جلد اول، دفتر نشر فرهنگ اسلامي،تهران
2-زرگري،ع. (1366). گياهان دارويي. جلد چهارم، انتشارات دانشگاه تهران
3-Rechinger, K.H.(1992).flora Iranica, Vol:171, Akademische druck.u. Verlagsanstalt Graz-autria.


Investigating the effect of depth and cultivation date on the increasing function of Nigella Sativa in Hamedan

Abstract
Black cumin with Nigella sativa scientific name, from Ranunculaceae family which cultivated in the most places in Razan & Nahavand cities in clay and sandy soils eith anentral pH and between 18-c to 40-c temprature. Same needed amounts of the seed were prepared from the above cities to be investigated factorial experiments desighn on completely randomized blocks with 3 replication in the garden of medicinal plants, in the case of the effects of 2 factors of depth & growing date in the function of Nigella sativa. Nigella sativa is an anval plant which is cultivated on springs and the amount of the seed in each hectare is middlingly 10-14 k.g. for cultivation and the amount of harvest in each hectare is middlingly 1/5-2 ton the results suggested that the best time for growing in Hamadan province is the second month in farvardin in 2 c.m. depth.
Keywords: cultivation date, Nigello sativa
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
نقش تهيه طرحهاي بهره برداري در توسعه پايدار بهره برداري سقز درختان بنه (در غرب كشور)
قاسم حبيبي بي بالاني1، وحيده صمديان ساربانقلي2 و ندا معطوفي آزاد3
1-استاد يار دانشگاه آزاد اسلامي واحد شبستر
ghhabibi@iaushab.ac.ir
2-دانشجوي رشته گياهان دارويي دانشگاه آزاد اسلامي واحد شبسترvahideh_samadian@yahoo.com
3-دانشجوي رشته گياهان دارويي دانشگاه آزاد اسلامي واحد شبستر
neda_matouf@yahoo.com
آذربايجان شرقي- شبستر- دانشگاه آزاد اسلامي واحد شبستر- كد پستي 5381637181


خلاصه


در اين مقاله نحوه تهيه طرحهاي بهره برداري كه بهره برداري پايدار و مستمر از درختان بنه جنگلهاي غرب كشور ايجاد گردد، مورد بررسي قرار مي‌گيرد. درخت بنه داراي شرايط اكولوژيك ويژه اي براي رويش مي‌باشد كه از مهمترين آنها دوستار خاك عميق، نياز رطوبتي كم، بهترين ارتفاع براي ايجاد توده درختي 2000-1000 متر از سطح درياي آزاد مي‌باشد. و داراي تجديد حيات جنسي و غير جنسي مي‌باشد. از صمغ آن كه سقز ناميده مي‌شود در صنايع دارويي استفاده مي‌گردد. براي بهره برداري اصولي و پايدار از اين جنگلها طرحهاي بهره برداري سقز تهيه گرديد. كه براي شناسايي عوامل موثر از نقشه توپوگرافي استفاده گرديد. و با نمونه برداري تصادفي سيستماتيك با شدت 2% اقدام به آماربرداري از درختان بنه مي‌گردد. و تمامي درختان با قطر بالاي 20 سانتي متر در هر پلات شمارش گرديد. تحقيق انجام شده نتايج زير بدست آمد. از هر درخت بنه در پريود بهره برداري 4 ساله نيم كيلوگرم سقز بدست مي‌آيد و با توجه به آماربرداري انجام شده متوسط تعداد در هر هكتار درخت بنه قابل بهره برداري سقز به 6 اصله مي‌باشد.
واژه هاي کليدي : بهره برداري ، سقز ، جنگل .

مقدمه

بهره برداري اصولي از درختان جنگلي پسته وحشي Pistacia atlantica براي استخراج سقز به منظور استفاده‌هاي دارويي و صنعتي از جنگلهاي غرب كشور باعث استمرار توليد اين ماده و نيز حفظ اكوسيستم بسيار شكننده اين مناطق مي‌گردد. صمغ درخت بنه به نام سقز ناميده مي‌شود كه در شرايط طبيعي از تنه درخت تراوش مي‌گردد. كه در بهره برداري سنتي تعدادي شيار در پوست تنه و شاخه‌هاي اصلي اين درختان ايجاد مي‌گردد و شيرابه‌هاي تراوش شده در كاسه‌هاي گلي جمع‌آوري مي‌گردد. (1) از خواص درماني اين ماده مي‌توان به نيرودهندگي، مدر و كحرك بودن و نيز اثر قابض در اسهالهاي ساده و تاخير در وقوع قاعدگي نام برد. ماده شيميايي اصلي موجود در سقز اولئوزين و پينن مي‌باشد. (3) اين درخت با نامهاي محلي سقز، چاتلانقوش، بنه و چاتلانقو در مناطق مختلف ايران ناميده مي‌شود.

مواد و روشها

گونه درخت جنگلي پسته وحشي با نام علمي Pistacia atlantica جزء تيره Anacardiacea مي‌باشد. (2) منطقه مورد مطالعه اين تحقيق در جنگلهاي غرب كشور (جنگلهاي زاگرس) و در استان ايلام مي‌باشد. براي نمونه برداري از روش آماربرداري سيستماتيك تصادفي با شدت 2% مناطق تحت پوشش اين درختان استفاده گرديد. در پلاتهاي آماربرداري با مساحت 4000 متر مربع و در شبكه آماربرداري 500*400 متر اقدام به اندازه گيري تعداد درختان بنه، وضعيت زادآوري درختان، نمونه خاك و قطر برابر سينه (d.b.h) گرديد.

نتايج و بحث

نتايج اين تحقيق نشان مي‌دهد كه استخراج سقز از جنگلهاي بنه در شرايطي كه تحت مديريت و برنامه ريزي طرح بهره برداري اصولي نسبت به بهره برداري سنتي داراي وضعيت مناسب تري از لحاظ وضعيت شادابي، زادآوري و حفاظت از خاك مي‌باشد.
تعداد درختان قابل بهره برداري (قطر بيش از 20 سانتي متر) در واحد سطح اين جنگلها بر اساس مطالعات انجام شده در اين تحقيق 6 اصله مي‌باشد و دوره بهره برداري قابل قبول به منظور حفاظت از درختان بنه به منظور تجديد قواي اكولوژيك و فيزيولوژيك 4 سال يك بار پيشنهاد مي‌گردد. كه در هر دوره بهره برداري از هر اصله درخت بنه قابل بهره برداري 500 گرم سقز قابل استخراج مي‌باشد.
از عوامل موثر در تخريب و ضعيف شدن اين جنگلها در خارج از محدوده طرحهاي يهره برداري مي‌توان به موارد زير ذكر نمود:
1- چراي دام: دامهاي روستايي (كتول) تقريبا در تمام سال و دامهاي عشاير حدود نيمي از سال (ييلاق) به دليل عدم كنترل و حفاظت از ورود دامها به اين مناطق از علوفه زير آشكوب اين جنگلها تعليف مي‌نمايند. و در شرايط نامساعت‌تر به دليل كمبود علوفه از شاخ و برگ اين درختان براي تغذيه دامها استفاده مي‌شود. علاوه بر اين موارد تعداد دام بيش از ظرفيت و نيز حضور بز در گله‌هاي دامداران از عوامل تشديد كننده تخريب اين جنگلها مي‌باشد.
2-زراعت در زير آشكوب درختان بنه: در قسمتهاي زيادي از اين جنگلها زراعت ديم در زير درختان بنه انجام مي‌گيرد كه اين امر امكان زاد آوري طبيعي درختان را به دليل شخم خوردن هر ساله از بين مي‌برد. و كشاورزان به تدريج اقدام به انهدام پايه‌هاي درختان بنه به منظور تملك اين اراضي اقدام مي‌نمايند.
3-تامين سوخت روستائيان از چوب درختان بنه: به دليل عدم دسترسي آسان به سوختهاي نفتي روستائيان اقدام به تامين سوخت مورد نياز خود از اين جنگلها مي‌نمايند.
4-استخراج غير اصولي سقز از درختان بنه: به دليل عدم مديريت و بهره برداري غير اصولي سقز، روستائيان اقدام به استخراج بيش از توان فيزيولوژيك و اكولوژيك از درختان بنه مي‌نمايند كه به تدريج باعث ضعيف و خشك شدن اين درختان مي‌گردد.

منابع

1-جزيره اي، محمد حسين. 1382. جنگلشناسي زاگرس. انتشارات دانشگاه تهران
2-زاهدي، اسمعيل. 1373. واژه نامه گياهي. . انتشارات دانشگاه تهران
3-زرگري، علي. 1371. گياهان دارويي. . انتشارات دانشگاه تهران. جلد اول


Preparation utilization plan roles on sustainabel development utility of Turpentine from presian turpentin trees
(Pistacia atlantica) (West of Iran)
Ghassem Habibi Bibalani1, V. Samadian sarbangholo2, N. Matofi Azad 3
1-Assistant prof., Azad university of Shabestar, IRAN ghhabibi@iaushab.ac.ir
2- Student of medical plants, Azad university of Shabestar, IRAN vahideh_samadian@yahoo.com
3- Student of medical plants, Azad university of Shabestar, IRAN neda_matouf@yahoo.com

Abstract
In this article was studied special manner of doing sustainabl and continuable utilization from Persian turpentin trees it forest of west Iran. Pistacia atlantica needs grow a special ecological condition such as, deep soil, little moisture, the best altitude 1000-2000 m to create tree stand and ***ual and un***ual regerenation. Turpentine is gum of this trees that is used in industry and medicine. Utilization plans are prepared to correct and sustainable utility from this forest. Topographic maps were used to know effective factors. Statistical study of trees were done with systematic random sampling, and all tress with diameter upper than 20 cm were counted in any sample plot. This research has these results. Half Kg gum can be taken from a Presian turpentin tree in a 4 years period and with attention that in a hectar of this forest has 6 utilizable trees.
Keywords: utilization , pistacia atlantica , forest
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
برخي ويژگيهاي زيستي پروانه ماخائون
(Ruta graveolens. l ) روي گياه دارويي سداب (Papilio machaon. l )
کورش حسن زاده 1 ، سيده بنت الهدي حسيني امين2 و ليلا علي پور1
1- دانشجوي کارشناسي مهندسي توليدات گياهي دانشگاه تهران- مجتمع آموزش عالي ابوريحان
2- دانشجوي کارشناسي مهندسي گياهپزشکي دانشگاه تبريز- دانشکده کشاورزي مراغه


خلاصه

با توجه به بررسيهاي انجام شده دربارة گياه دارويي سداب (Ruta graveolens. l)و پروانه خائون (Papilio machaon.l) به عنوان يكي از آفات خسارتزا جمع آوري و شناسايي گرديد(شناساگر دكتر اسدا. .. مير كريمي استاد دانشگاه تهران) اين آفت از برگها و سرشاخه‌هاي گياه سداب تغذيه مي‌كند با توجه به اينكه قسمت مورد استفاده گياه برگها و سرشاخه‌ها مي‌باشد فعاليت 2 الي 3 هر روي هر بوته مي‌تواند داراي خسارت مستقيم و معني دار برميزان عملکرد گياه باشد. اين پروانه برحسب شرايط اكولوژيكي و ميزان دسترسي گياهان مورد تغذيه 1 الي 2 نسل در سال دارد. پروانه اواسط بهار ظاهر شده و پس از جفت گيري تخم‌هاي زرد و كم رنگ خودرا به صورت تك تك بر روي برگهاي گياه ميزبان قرار مي‌دهد.از تخم لارو كوچكي خارج واز برگها تغذيه مي کند.
واژه‌هاي کليدي: پروانه‌ ماخائون، بيولوژي، سداب


مقدمه

سداب گِياهي است چند ساله، علفي با نام انگليسي Rue از تيره سداب سانان (Rutaceae) گياه از سال دوم
مي توانددو الي سه برداشت داشته باشد. مواد مؤثره اين گياه اثر قابل توجهي در بند آوردن خون ، مداواي بيماريهاي زنان و درمان بيماريهاي صفراوي دارد. فلاونوييد روتين مهمترين ماده دارويي اين گياه است.

مورفولوژي پروانه ماخائون

طول حشره کامل با بالهاي باز 70 ميليمتر است. بالهاي عقبي در انتها به زائده‌اي ختم مي‌شوند که يک سانتيمتر طول دارد و به همين دليل به دم چلچله‌اي معروف است. جنس ماده معمولاً بزرگ تر از جنس نر است. لاروها در سن اول کوچک سياه رنگ داراي يک لکه سفيد پشتي و در سنين بالاتر به ويژه در سن آخر لاروي به رنگ سبز کمرنگ با لکه‌هاي قرمز رنگ هستند که اين لکه‌ها روي نوارهاي باريک سياه قرار دارند. در روي سينه اول (پرونوتوم ) يک اندام دوشاخه‌اي و به‌رنگ نارنجي به نام اوسموتريوم Osmaterium) وجود دارد. نوع قطعات دهاني ساينده، جونده است. تخم‌ها توپي شکل و زرد کمرنگ به صورت تک به تک بر سطح زيرين برگهاي گياه ميزبان ديده مي‌شود.



بيولوژي :

پروانه ماخائون با نام علمي (Papilio Machaon و يا syn. Papilio Sphyrus ) از خانواده Papilionidae از پروانه‌هاي روزپرواز مي‌باشد. پروانه از اواسط بهار ظاهر شده و دوره پروازش تا اواسط مرداد ادامه مي‌يابد. در صورت مساعد بودن عوامل اکولوژيکي و ميزان دسترسي به گياهان مورد تغذيه پروانه مي‌تواند دو نسل هم در سال داشته باشد در اين صورت نسل اول از اواخر فروردين تا خرداد ماه و نسل دوم از تير ماه تا اواخر مرداد ماه ديده مي‌شود. به ندرت تا سه نسل هم در جنوب اروپا و شمال افريقا ديده شده است. از تخم لارو کوچکي خارج شده که در اوايل دوره رشد از کناره برگها تغذيه و به تدريج با قوي‌تر شدن قطعات دهاني مي‌تواند از قسمتهاي ضخيم‌تر برگ‌ها و دمبرگ‌ها تغذيه مي‌کند. دوره رشد و تغذيه لارو حدود 50 روز است. لارو در مرحله آخر تغذيه و سن پنجم لاروي حدود 5 سانتيمتر طول و حدود 8/0 سانتيمتر قطر بدنه را دارد. فرم زمستانگذران حشره به صورت شفيره از نوع نيمه آزاد و سر به طرف بالا که با کمربندي ابريشمي به شاخه‌ها و يا ساقه گياه متصل مي‌شود. شفيره زمستانگذران بيشتر روي قسمتهاي چوبي گياهان و شفيره تابستانگذران روي گياهان علفي ديده مي‌شوند. اگر شفيره روي گياهان زنده تشکيل شود به رنگ سبز روشن و اگر متصل به اندامهاي مرده گياهان باشد به رنگ قهوه‌اي روشن ديده مي‌شود. مناطق معتدله مي‌تواند جزء مناطق پراکنش پروانه باشد.

نحوه خسارت

لاروهاي سن اول به صورت کنگره‌اي از لبه برگها تغذيه مي‌کنند و با افزايش سن لاروي مي‌توانند از اکثر قسمتهاي علفي بخش هوايي گياه استفاده کنند. با توجه به اين که برگها و سرشاخه‌ها محصول مورد نظر در گياه سداب را تشکيل مي‌دهد تغذيه لارو باعث کاهش محصول مي‌گردد. همچنين لارو به دليل توليد فضولات زياد از لحاظ کيفي نيز مي‌تواند بر روي محصول اثر گذار باشد. بررسي منابع نشان داده است كه فعاليت حداقل 2 الي 3 لارو روي هر بوته مي‌تواند باعث ايجاد خسارت مستقيم و معني دار روي گياه سداب باشد.

روشهاي کنترل و مبارزه

با توجه به اينکه استفاده از سموم بر روي ترکيب مواد موثر اثر گذار مي‌باشد استفاده از روشهاي مديريت تلفيقي و همچنين استفاده از روشهاي بيولوژيکي ترجيح داده مي‌شود. از مهمترين روشهاي مديريت تلفيقي شامل حذف علفهاي هرز اطراف مزرعه از بين بردن لاروها روي گياه به وسيله دست،حفظ دشمنان طبيعي اين پروانه در سطح مزرعه مانند پرندگان که به شدت از لارو و پروانه تغذيه مي‌کنند استفاده از زنبورهاي پارازيت کننده است.




روشهاي مبارزه بيولوژيک

برخي از بررسيها حاکي از آن است که تخم اين پروانه توسط زنبور تريکو گراما(Tricograma brassicae) به ميزان 18 درصد بعد از 24 ساعت پارازيته شده است.
روش به زراعي: استفاده از تله‌ها براي شکار حشرات بالغ، ايجاد اختلال در جفتگيري جزء روشهاي موثر مي‌باشد.
روشهاي مبارزه شيميايي: استفاده از سموم نفوذي ناپايدار با دوره کارنس کوتاه مدت مانند: ديازينون و مالاتيون. مالاتيون به نسبت 2 در هزار و يا مخلوط با پودر سوين و يا 200 گرم پودر سوين در يکصد ليتر آب.

تشکر و سپاسگزاري

باتشكر از زحمات بي دريغ جناب آقاي دکتر مير کريمي جناب آقاي دکتر لطفي و جناب آقاي دکتر وحدتي.

منابع

1- مير کريمي اسدالله؛ پروانه‌هاي مهم ايران؛1382 انتشارات نشر علوم کشاورزي.
2- بهداد ابراهيم؛ آفات مهم درختان ميوه؛ انتشارات يادبود.
3- اميد بيگي رضا؛ رهيافت‌هاي توليد و فرآوري گياهان دارويي جلد دوم1376؛ طراحان نشر؛
4- Novak. Ivo, Butterflies & Moths, 2000, Silverdale Books
5- Lankman.w, Butterfly Encyclopaedia, 1999,Ltd.
6- Chresteansen. Claus & Arvik Old. Leif, world swallowtail (Papilio machaon), 2000
7- Nagypal. Tony, Butterflies of Norvey (Papilio machaon),
8- Bio. Scrop.org, Trechogramas in maize, 2003.


Some of haebio logical chamacte rustics of swallowtail butterfly papilio machaon on the medicinal plant Rue (Ruta graveolens.l)
By: Kourosh Hasanzadeh1 2) sayedeh bentolhoda Husseini amin2 3) Leila Alipour 1
1- (B.S students Horticulture & crop production - University of Tehran)
2- (B.S students plant protection -univrsity of Tabriz )

Abstract:
Activation larva of swallowtail butterfly (popilio machaon) on the medicinal plant Rue ( Ruta graveolens
According to the abserration on medicinal plant rue. the larva of swall awtail butterfly ( p.m) is Known and collected as one of the damaging pasts the identi fication was carried out by Dr. Asadollahmir Karimi
Unirersity of Tehran Professor.This pests feeds from the Leaves and shoots of Rue and Fur Ther mare These Leaves and shoots are The User Parts of This plant So , The activation of zor 3 Larra on every bush Could have damges on plant yield. According to The ecological condition and availability of its food This butterfly has 1 or 2 yener a tions in a year. The butterfly will be appeared in the middle of spring and after matting. it puts its lighe yellow eggs las individual ones on the host plant leaves. There is a small larva in each egg that cames out soon and eat plan leaves.
Keywords: Ruta graveolens, Papillo machaon
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
اثر بازدارندگي اسانس آويشن(Thymus vulgaris) روي باكتري
عامل بيماري آتشك درختان دانه دار
نادر حسن زاده1، سيد جواد قطب شريف2و محمد تقي الماسي2
1- واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي - پونك - تهران
2- مركز تحقيقات آفت‌كشهاي نباتي و كود- كرج

خلاصه

اثرات بازدارندگي اسانس گياه آويشن در رقت‌هاي مختلف و در مقايسه با دو سم كلاسيك اكسي كلرور مس3 در هزار و محلول نيم درصد محلول بوردو در شرايط آزمايشگاهي و گلخانه‌اي مورد بررسي گرفت و تاثير اسانس آويشن در رقت 3-10- بسيار اميدوار كننده بود.
واژه‌هاي كليدي: آويشن، باكتري عامل بيماري آتشك، اسانس



مقدمه

بررسيهاي انجام شده نشان مي‌دهد كه عصاره‌هاي گياهان مختلف بر روي باكتري عامل آتشك تاثير به‌سزايي دارند (Vanneste et al., 2000). در اين خصوص به طور مشخص مي‌توان به كارآيي عصاره‌هاي آبي درختان گردو، زرشك، سماق آمريكايي (Sobiczewski et al., 1997) و عصاره اتانولي گياهان عشقه، بيد و تاك صحرايي ((Mosch et al.,1999 اشاره نمود. در ايران اين نوع تحقيقات ابتدا در سطح تعداد محدودي از گياهان دارويي انجام گرفت و اسانس گياهان آويشن شيرازي, مورد و رزماري بسيار تعيين كننده بوده است (رضايي محمد باقر و نادرحسن زاده 1376). در بررسيهاي تكميلي ، تاثير رقت‌هاي مختلف اسانس دو گياه آويشن و مرزه مورد مطالعه قرار گرفت و تاثير اسانسهاي هر دو گياه در رقت 2-10 به ترتيب 3 و 2 ميليمتر بوده است (حسن زاده و همكاران، 1382). در تحقيق حاضر فرمولاسيون اسانس گياه آويشن با غلظت 6 در هزار معرفي و توصيه مي‌گردد.

مواد و روشها

قسمتهاي هوايي گياه آويشن از مزرعه مركز تحقيقات آفت كشهاي نباتي و كود در تابستان 1382 تهيه و با دستگاه كلونجر اسانس گيري شد. پس از ايجاد چاهكهايي به قطر 5 ميليمتر روي محيط كشت لوان (نوترينت آگار + 5% ساكاروز ), مقدار 6 ميكروليتر از مخلوط اسانس آويشن + امولسيفاير+ آب در نسبتهاي 2:2:6 و با غلظت نهايي 6 در هزار به داخل هر چاهك افزوده شد. 5/2 ساعت پس از جذب و نشت قطرات اسانس در محيط اطراف چاهكها، سوسپانسيون باكتري E.amylowora (ايزوله كرج) با غلظت تقريبي 106 سلول در هر ميلي ليتر به‌طور يكنواخت به سطح پتريها اسپري شد.
شاهد آزمون ، امولسيفاير (2 در هزار) ، اكسي كلرور مس(3 در هزار) و محلول نيم درصد بوردو به نسبت:3:100: 5/0 بود.

نتايج و بحث

نتايج تحقيقات فوق نشان داد كه اسانس آويشن در رقت 3-10*6 به‌رغم ايجاد حداقل هاله بازداري به شعاع 4 ميليمتر، در مقايسه با محلول بوردو 5/0% (5/0 ميليمتر)، اكسي كلرور مس (كمتر از 5/0 ميلي متر) و امولسيفاير شاهد(بدون هاله بازدارندگي) داراي بيشترين هاله بازدارندگي مي‌باشد. در رقت مذكور اسانس مورد آزمايش فاقد هرگونه گياهسوزي روي برگ و شاخه درختان سيب مالينگ و گلابي شاه ميوه بود. از اين رو دز مذكور به‌عنوان غلظت مناسب براي تهيه فرمولاسيون سم با منشا گياهي انتخاب گرديد.

منابع

1- حسن زاده, نادر، سيد جواد قطب شريف و محمد تقي الماسي (1382). بررسي تاثير عصاره‌هاي نباتي در كنترل بيماري آتشك درختان دانه دار. خلاصه مقالات سومين همايش ملي توسعه كاربرد مواد بيولوژيك و استفاده بهينه از كود و سم در كشاورزي, صفحه 504.
2- رضايي محمد باقر و نادرحسن زاده (1376). ارزيابي تاثير عصاره‌هاي گياهان بر باكتري عامل بيماري آتشك درختان دانه دار. مجله پژوهش و سازندگي 37-34: 37.
3- Mosch , J., F. Klingauf, F. and W.Zeller.1990. On the effects of plant extracts against fireblight. Acta Hortic. 273: 355-361.
4- Sobiczewski , P., T. Deckers and J. Pulawska. 1997. Fire blight (Erwinia amylovora)- some aspects of epidemiology and control (review of recent literature). Flemish community and Phare publications.
5- Vanneste , J. L.(ed) 2000. Fire blight: The Disease and its causative agent, Erwinia amylovora. CABI Publishing , 370 pp.



Inhibitory effect of Thymus vulgaris essence on
fireblight pathogen of pome fruit trees

N.Hassanzadeh*, J.Ghotb-e-sharif**,M.T.Almasi**
*Science & Research Branch of I.Azad University, Tehran.
**Fertilizer & Pesticide Research Center, Karaj

Abstract
Antibacterial effects of Thyme essential oil prepared by hydrodistilation method were simultaneously compared with two copper compounds against E. amylovora, in the laboratory assays. In addition, the minimum inhibitory concentration (MIC) was measured on agar diffusion method and phytotoxicity effects of the elutes obtained by serial dilutions were evaluated on leaves/shoots of the apple & pear seedlings. Results obtained from in vitro bioassays showed a distinct effectiveness of thyme essence at 6-0-3 dilution, producing the mean 4 mm inhibition zone against Boradeuax mixture (0.5 mm) & copper oxychloride (<0.5 mm). At the above-mentioned level no adverse effect was realized on pear cv. duchesse & Malling apple leaves/shoots.
Keywords: Thymus vulgaris, pathogen, trees
 
بالا