معایب ، علل و روش اصلاح آن

انجمن سامک

عضو جدید
دوستان عزیز چون در نظر است با کمک شما عزیزان علاقمنداین تاپیک را به یک بانک اطلاعاتی قوی وکامل در خصوص معایب احتمالی ماشین های کشاورزی و علل بوجود آمدن عیب ها وهمچنین آسانترین روش رفع نقص آن ها تبدیل نمائیم . لذا از کلیه علاقمندان به ویژه متخصصان ماشین های کشاورزی تقاضامندم تاضمن اظهار نظر ، اطلاعات خودرا نیز در اینجا منعکس نمایند. در خاتمه از مدیریت محترم تالار که اجازه ایجاد چنین تاپیک را خواهند داد پیشاپیش سپاسگزار است . سانترینآ
 

انجمن سامک

عضو جدید
معایب احتمالی گاوآهن های برگرداندار وعلت های آن وهمچنین نحوه رفع نقص عیب ها


اگر چرخ تراکتور بکسوات کند

علت ها
1 - خیش اول به صورت نوک کلنک وبا فشار زیاد زمین را شخم می زند.
2 - وزن تراکتور نسبت به مقاومت ایجاد شده توسط خاک کم است.
3 - کشش جانبی گاوآهن زیاد می باشد

نحوه اصلاح
1 - طول بازوی وسط را به میزان کافی بلند کنید
2 - با نصب وزنه روی چرخ عقب یا افزودن آب به داخل تیوپ لاستیک عقب این نقص رابرطرف کنید.
3 - مرکز مقاومت گاوآهن ومرکز کشش تراکتور را مجددا تنظیم نمائید


اگر تمام خیش ها به طوریکنواخت درخاک نفوذ نکنند

علت ها
1 طول بازوی وسط بیش ازحد بلند است.
2 نحوه اتصال تمامی واحد های برش برروی شاسی به صورت یکنواخت نمی باشد.
3 - پین(پیچ) برشی بریده شده است

نحوه اصلاح
1 طول بازوی وسط تراکتور را به میزان کافی کوتاه کنید.
2 محل اتصال واحد های برش برروی شاسی را بررسی ونسبت به رفع نقص آن اقدام کنید.
3 نسبت به تعویض پین(پیچ) برشی اقدام نمائید.


اگر کف شیار شخم ناصاف وپلکانی گردد


علت ها
1 - گاوآهن از نظر طولی تراز نمی باشد.

نحوه اصلاح
1 - با استفاده از بازوی وسط نسبت به تراز کردن گاوآهن اقدام نمائید.


اگر قسمتی از زمین شخم خورده مجددا شخم زده شود


علت ها
1 زاویه برش بیش ازحد بسته (ازحد مجاز کمتر ) شده است.

نحوه اصلاح
1 عرض شخم را مجددا تنظیم نمائید


خیش آخر بیش از حد در خاک نفوذ می کند


علت ها
1 طول بازوی وسط بیش ازحد بلند است.

نحوه اصلاح
1 طول بازوی وسط تراکتور را به میزان کافی کوتاه کنید.


نوار نازکی از زمین بین شیار قبلی وبعدی شخم نخورده باقی بماند.


علت ها
1 زاویه برش بیش ازحد باز (زیاد) می باشد

نحوه اصلاح
1 - عرض شخم را مجددا تنظیم نمائید

خیش به طرف زمین شخم نخورده متمایل است


علت ها
1 - ارتفاع اتصال بازوی سمت راست بیشتر از سمت چپ است (ترازعرضی گاوآهن صحیح نمی باشد).

نحوه اصلاح
1 - بازوهای طرفین سه نقطه اتصال را بررسی ومجددا تنظیم نمائید .


خیش به طرف زمین شخم خورده متمایل است

علت ها
1 - ارتفاع اتصال بازوی سمت راست کمتر از سمت چپ است (ترازعرضی گاوآهن صحیح نمی باشد).

نحوه اصلاح
1 بازوهای طرفین سه نقطه اتصال را بررسی ومجددا تنظیم نمائید .


محور اصلی گاوآهن دوطرفه بدرستی گردش نمی نماید

علت ها
1 روغن هیدرولیک کم است
2 ***** هیدرولیک کثیف است
3 مجاری عبور روغن مسدود می باشند
4 سوپاپ خروجی روغن مسدود است
5 پکینگ پیستون جک گاوآهن خراب است
نحوه اصلاح
1 در مخزن هیدرولیک به میزان کافی روغن بریزید
2 ***** را تعویض کنید
3 سیستم هیدرولیک را سرویس نمائید
4 سوپاپ راکنترل وتمیز کنیددرصورت معیوب بودن آن را تعویض کنید
5 - نسبت به تعویض پکینگ اقدام کنید .


معایب احتمالی گاوآهن های برگرداندار وعلت های آن وهمچنین نحوه رفع نقص عیب ها


اگر چرخ تراکتور بکسوات کند

علت ها
1 - خیش اول به صورت نوک کلنک وبا فشار زیاد زمین را شخم می زند.
2 - وزن تراکتور نسبت به مقاومت ایجاد شده توسط خاک کم است.
3 - کشش جانبی گاوآهن زیاد می باشد

نحوه اصلاح
1 - طول بازوی وسط را به میزان کافی بلند کنید
2 - با نصب وزنه روی چرخ عقب یا افزودن آب به داخل تیوپ لاستیک عقب این نقص رابرطرف کنید.
3 - مرکز مقاومت گاوآهن ومرکز کشش تراکتور را مجددا تنظیم نمائید


اگر تمام خیش ها به طوریکنواخت درخاک نفوذ نکنند

علت ها
1 طول بازوی وسط بیش ازحد بلند است.
2 نحوه اتصال تمامی واحد های برش برروی شاسی به صورت یکنواخت نمی باشد.
3 - پین(پیچ) برشی بریده شده است

نحوه اصلاح
1 طول بازوی وسط تراکتور را به میزان کافی کوتاه کنید.
2 محل اتصال واحد های برش برروی شاسی را بررسی ونسبت به رفع نقص آن اقدام کنید.
3 نسبت به تعویض پین(پیچ) برشی اقدام نمائید.


اگر کف شیار شخم ناصاف وپلکانی گردد


علت ها
1 - گاوآهن از نظر طولی تراز نمی باشد.

نحوه اصلاح
1 - با استفاده از بازوی وسط نسبت به تراز کردن گاوآهن اقدام نمائید.


اگر قسمتی از زمین شخم خورده مجددا شخم زده شود


علت ها
1 زاویه برش بیش ازحد بسته (ازحد مجاز کمتر ) شده است.

نحوه اصلاح
1 عرض شخم را مجددا تنظیم نمائید


خیش آخر بیش از حد در خاک نفوذ می کند


علت ها
1 طول بازوی وسط بیش ازحد بلند است.

نحوه اصلاح
1 طول بازوی وسط تراکتور را به میزان کافی کوتاه کنید.


نوار نازکی از زمین بین شیار قبلی وبعدی شخم نخورده باقی بماند.


علت ها
1 زاویه برش بیش ازحد باز (زیاد) می باشد

نحوه اصلاح
1 - عرض شخم را مجددا تنظیم نمائید

خیش به طرف زمین شخم نخورده متمایل است


علت ها
1 - ارتفاع اتصال بازوی سمت راست بیشتر از سمت چپ است (ترازعرضی گاوآهن صحیح نمی باشد).

نحوه اصلاح
1 - بازوهای طرفین سه نقطه اتصال را بررسی ومجددا تنظیم نمائید .


خیش به طرف زمین شخم خورده متمایل است

علت ها
1 - ارتفاع اتصال بازوی سمت راست کمتر از سمت چپ است (ترازعرضی گاوآهن صحیح نمی باشد).

نحوه اصلاح
1 بازوهای طرفین سه نقطه اتصال را بررسی ومجددا تنظیم نمائید .


محور اصلی گاوآهن دوطرفه بدرستی گردش نمی نماید

علت ها
1 روغن هیدرولیک کم است
2 ***** هیدرولیک کثیف است
3 مجاری عبور روغن مسدود می باشند
4 سوپاپ خروجی روغن مسدود است
5 پکینگ پیستون جک گاوآهن خراب است
نحوه اصلاح
1 در مخزن هیدرولیک به میزان کافی روغن بریزید
2 ***** را تعویض کنید
3 سیستم هیدرولیک را سرویس نمائید
4 سوپاپ راکنترل وتمیز کنیددرصورت معیوب بودن آن را تعویض کنید
5 - نسبت به تعویض پکینگ اقدام کنید .
 
آخرین ویرایش:

انجمن سامک

عضو جدید
معایب احتمالی خرمنکوب های پشت تراکتوری وعلت های آن وهمچنین نحوه رفع نقص عیب ها



1 - اگر واحد کوبنده خفه کند

علت ها
1 رطوبت محصول بیش از حد مجاز می باشد .
2 سرعت سیلندر کوبنده نسبت به میزان محصول وارد شده بسیار کم است .
3 به علت شل بودن یا پارگی تسمه نیرو به درستی به واحد کوبنده منتقل نمی گردد . به ویژه درتراکتور های رومانی وجاندیر درهنگامی که لنت محور تواندهی نیم سوز ویا فرسوده شده باشد .
4 سرعت سیلندر کوبنده مرتبا تعغیر می کند وهماهنگی با میزان محصول وارد شده ندارد .
5 زاویه استقرار غربال کم است .
6 – خرمنکوب روی زمین شیب دار درحال کار می باشد ولی قسمت جلوی آن روی بلندی قرار گرفته است .
نحوه اصلاح
1 زمان خرمنکوبی را تا مناسب شدن رطوبت محصول به تاخیر بیاندازید .
2 سرعت سیلندر کوبنده را به میزان کافی افزایش دهید ویا محصول کمتری را به داخل سیستم کوبنده بریزید .
3 تسمه را تنظیم ویا تعویض کنید .اگر با تراکتور رومانی ویا جاندیر کار می کنید لنت محور تواندهی را اصلاح کرده ویا از تراکتور دیگری استفاده نمائید .
4 سرعت سیلندرکوبنده را ثابت نموده وحجم محصول وارده را با سرعت سیلندر هماهنگ کنید .
5 – غربال را مجددا تنظیم نمائید .
6 - خرمنکوب را نسبت به سطح زمین تراز نمائید .


2 - اگر کانال هدایت گاه خفه کند

علت ها
1 میزان باد حاصله ازپنکه بوجاری از حداقل مجازتعین شده کمتر می باشد .
2 جسم خارجی درداخل کانال گیر کرده است .
نحوه اصلاح
1 باد پنکه بوجاری را برابر دستورالعمل کارخانه سازنده تنظیم نمائید .
2 خرمنکوب را خاموش کرده وجسم اضافی را ازداخل کانال هدایت گاه خارج نمائید .


3 - اگر تسمه در هنگام کار پیچ بخورد

علت ها
1 پولی ها در یک راستا قرار ندارند .
2 تسمه بیش از اندازه شل می باشد .
نحوه اصلاح
1 پولی ها را برابر دستورالعمل کارخانه سازنده در جای خود مستقر کنید . به گونه ای که در یک راستا قرار گیرند .
2 ز


4 - اگر تسمه در هنگام کار پاره شود

علت ها
1 تسمه بیش از حد مجازسفت می باشد .
نحوه اصلاح
1 خرمنکوب را خاموش کرده وتسمه ها را مجددا تنظیم نمائید .


5 - اگر کانال هدایت دانه خفه کند

علت ها
1 میزان باد حاصله ازپنکه هدایت دانه از حداقل مجازتعین شده کمتر می باشد .
2 درصورتیکه خرمنکوب دارای سیستم پرکن کیسه باشد دریچه مخزن پر کن کیسه بسته است .
3 – تسمه پنکه هدایت دانه پاره شده است .
نحوه اصلاح
1 باد پنکه هدایت دانه را برابر دستورالعمل کارخانه سازنده تنظیم نمائید .
2 دریچه مخزن پر کن کیسه را باز کنید .
3 - خرمنکوب را خاموش کرده وتسمه را تعویض و مجددا تنظیم نمائید .



6 - اگر خوشه های نیم کوب مشاهده گردد

علت ها
1 سطح نیم استوانه ضدکوبنده دارای پارگی می باشد .
2 سوراخ های نیم استوانه ضدکوبنده دارای سائیدگی زیاد بوده ویا آن که سوراخ های نیم استوانه ضدکوبنده بیضی شکل شده است .
نحوه اصلاح
1 نیم استوانه ضدکوبنده را تعویض کنید .
2 نیم استوانه ضدکوبنده را تعویض کنید .

(ادامه دارد)
 

انجمن سامک

عضو جدید
معایب احتمالی خرمنکوب های پشت تراکتوری وعلت های آن وهمچنین نحوه رفع نقص عیب ها




7 - اگر دانه های خرد شده مشاهده گردد

علت ها
1 فاصله فیمابین سیلندر کوبنده و نیم استوانه ضدکوبنده خیلی کم می باشد .
2 نوک تیغه های نصب شده روی سیلندر کوبنده خیلی بلند بوده ویا تیز شده است .
نحوه اصلاح
1 فاصله بین سیلندر کوبنده و نیم استوانه ضدکوبنده را برابر دستورالعمل کارخانه سازنده تنظیم نمائید .
2 تیغه هارا بررسی ودرصورت نیاز آن را تعویض ویا طول آن را کوتاه کنید .


8 - اگر کاه در دانه مشاهده گردد

علت ها
1 فاصله فیمابین سطح غربال ودهانه ورودی کانال هد ایت کاه خیلی کم می باشد .
2 میزان باد حاصل ازپنکه بوجاری از حداکثر مجازتعین شده بیشتر می باشد .
نحوه اصلاح
1 فاصله بین سطح غربال ودهانه ورودی کانال هد ایت کاه را برابر دستورالعمل کارخانه سازنده تنظیم نمائید .
2 باد پنکه بوجاری را برابر دستورالعمل کارخانه سازنده تنظیم نمائید .


9 - اگر یاطاقان ها خراب شود

علت ها
1 عدم گریسکاری منظم خرمنکوب .
نحوه اصلاح
1 کلیه قطعات متحرک خرمنکوب را برابر دستورالعمل کارخانه سازنده گریسکاری نمائید .


10 - اگر زنجیر انتقال نیرو سائیده شود وخراب گردد

علت ها
1 زنجیر بیش از حد به حالت کشیده درآمده وسفت شده است .
2 - عدم گریسکاری وروغنکاری منظم وروزانه زنجیر .
نحوه اصلاح
1 زنجیر را برابر دستورالعمل کارخانه سازنده سفت کنید ( به حالت کشیده درآورید ) .
2 - همه روزه پس از اتمام کار روزانه کلیه قسمت های زنجیر خرمنکوب را برابر دستورالعمل کارخانه سازنده روغنکاری نمائید .


11 - اگر زنجیر انتقال نیرو درهنگام کارکردن پاره شود

علت ها
1 زنجیر بیش از حد به حالت کشیده بوده وبه دلیل سفت بودن کش آمده است .
2 – سائیدگی چرخ دنده ویا دانه های زنجیر .
نحوه اصلاح
1 زنجیر را تعویض و برابر دستورالعمل کارخانه سازنده سفت کنید ( به حالت کشیده درآورید ) .
2 - چرخ دنده های معیوب ویا دانه های سائیده شده زنجیر را تعویض کنید .

12 - اگر خرمنکوب در هنگام کار لرزش داشته باشد

علت ها
1 سیلندر کوبنده بالانس نمی باشد .
2 – پروانه پنکه بوجاری بالانس نمی باشد .
نحوه اصلاح
1 سیلندر کوبنده را برابر دستورالعمل کارخانه سازنده بالانس کنید .
2 - پروانه پنکه بوجاری را برابر دستورالعمل کارخانه سازنده بالانس کنید .
 

انجمن سامک

عضو جدید
سلام دوستان عزیز

اجازه ندهید فقط یک نفر کلیه مطالب تاپیک ها راکامل کند پیشنهاد می کنم نظرات ارزنده خودر ا جهت هر چه بیشتر پربارکردن این مجموعه در همین جا به اشتراک بگذارید متشکرم
 

Similar threads

بالا