بزرگترین بانک بذر دنیا

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
قطب شمال میزبان بزرگترین بانک بذر دنیا
بزرگترین بانک بذر دنیا با هدف محافظت از مهمترین بذرهای گیاهی مورد تغذیه انسان در قطب شمال ساخته شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، بزرگترین بانک نگهداری بذرهای گیاهی که "سردابه جهانی بذر" (Global Seed Vault) نام دارد با هزینه مالی نروژ در جزایر "اسوالبارد" در مدار قطب شمال ساخته شده است.
در این پروژه "صندوق جهانی تنوع کاشت" که در سال 1992 به دست سازمان خاروبار جهانی (فائو) تاسیس شد و همچنین گروه بین المللی مشاوره و تنوع زیستی درباره تحقیقات بین المللی کشاورزی با نروژ همکاری می کنند.
گروه بین المللی مشاوره و تنوع زیستی، تحقیقاتی را در عرصه محافظت و دسترسی به تنوع محصولات کشاورزی و ارتقای امنیت غذایی جهانی انجام می دهد.
براساس گزارش نیویورک تایمز، از دیگر سازمانهایی که در پروژه ساخت این بانک جهانی بذر مشارکت کرده است، مرکز منابع ژنتیک اروپای شمالی است.
در این خصوص محققان شرکت کننده در این پروژه اظهار داشتند: "اگر تمام بذرها برای مثال در ادامه یک حادثه طبیعی مثل سیل یا زلزله، جنگ و حتی به دلیل فقدان منابع مورد نیاز از بین بروند، این مجموعه عظیم می تواند بذرهای خود را در اختیار جامعه جهانی قرار دهد."
این بانک در حال حاضر از حدود 268 هزار گونه بذر مختلف (در حدود 10 تن دانه) محافظت می کند و در آینده ای نزدیک این میزان به 5/4 میلیون گونه گیاهان خوراکی و در مجموع حدود دو میلیارد بذر می رسد.
این بانک جهانی در داخل 130 متر از صخره های یخی یک کوه منجمد ساخته شده و دارای سه اتاق است که دمای آنها با کمک یک فشار سنج 10 کیلوواتی ثابت می ماند.
بذرها در دمای 20- درجه سانتیگراد و درون کانتینری که دیواره های آن چهار لایه آلومینیومی دارند، نگهداری می شوند و به این ترتیب می توانند برای سالیان طولانی زنده بمانند. برای مثال بذر جو می تواند در این شرایط تقریبا 2 هزار سال و گندم هزار و 700 سال زنده بماند که با روشهای طبیعی حداقل می توان این بذرها را 200 سال زنده نگه داشت.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بزرگترین فریزر جهان را تا به حال دیده اید؟ حفره ای در قلب کوهستانی منجمد که در حدود هزار و 130 کیلومتر از قطب شمال فاصله دارد، غاری که در مجمع الجزایر "والبارد" نروژ حفر شده تا تمامی انواع دانه های غذایی موجود در جهان را در خود حفظ کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، در میان پیج و خمهای این غار منجمد بزرگ بنیاد غذای بشر، بذر، انبار شده است. این بذرها به گونه ای بسته بندی و منجمد شده اند تا بتوانند صدها سال ذخیره شدن و هر نوع نیروی مخرب انسانی دوام بیاورند، این بذرها نسخه ای از تمامی انواع بذرها و دانه هایی هستند که از سرتاسر جهان جمع آوری شده اند.
تاریخ ساخت انبار بزرگ جهانی بذر "والبارد" از اوایل سال 1983 آغاز می شود، اجرای این پروژه نیز مانند بسیاری از پروژه های بزرگ بسیار طولانی مدت و دشوار بوده است. حفظ بذرها و دانه ها از گیاهان خوراکی یکی از اصلی ترین فعالیتها در محافظت از تنوع گونه های زیستی در جهان، منطبق شدن با تغییرات اقلیمی و گرمای جهانی و اطمینان از تامین بودن غذای مردم جهان در آینده به شمار می رود.
اولین طرح برای ساخت مکانی امن برای ذخیره سازی بذرها توسط مرکز منابع ژنتیکی اروپای شمالی در اوایل دهه 80 ارائه شد. والبارد، گرینلند و کوهستان "ژوتِنهایم" به عنوان موقعیتهای احتمالی این انبار بزرگ انتخاب شدند اما در نهایت معدنی از کار افتاده در والبارد در سال 1983 به عنوان مکان نهایی انتخاب شد.
قرار بر این شد که مخازن انبار بذرها در دل کوه حفر شوند، این مخازن باید با استانداردهای بانک جهانی ژن مطابقت می داشتند و در دمای منفی 18 درجه از بذرها نگه داری می شد. نروژ اولین کشوری بود که تامین هزینه ساخت این انبار بزرگ را آغاز کرده و ساخت بزرگترین مخزن نگه داری از بذرهای جهان از سال 2007 آغاز شد. در این انبار سه اتاق با گنجایش ذخیره سازی 1.5 میلیون نمونه بذر ساخته شده است. این بانک بذر به صورت رسمی از 26 فوریه سال 2006 آغاز به کار کرد.
این پایگاه به شکلی طراحی و ساخته شده است که می تواند تقریبا برای همیشه پایدار باقی بماند، موقعیت آن با توجه به تمامی سناریوهای موجود درباره بالا رفتن سطح آب دریاها به واسطه تغییرات دمایی هوا تعیین شده و اتاقکهای ذخیره در عمقی از دل کوه قرار دارند که هر نوع تغییر دمایی نمی تواند بر روی بذرهای انبار شده تاثیری داشته باشد.
این پایگاه برای تامین انرژی خود از نیروگاه برق ویژه ای برخوردار است و به این شکل می تواند با به کار گرفتن از سیستم الکتریکی خاصی که در اختیار دارد دمای داخلی خود را همواره ثابت نگه دارد. اتاقکهای ذخیره از میان تونلهایی 100 متری قابل دسترسی هستند اما در ورودی در دیواره بیرونی کوه بنا شده است، در واقع در ورودی تنها بخش قابل مشاهده این سازه است، ساختار فلزی این دروازه باعث بازتاب دادن نورهای شفقهای شمالی می شود و منظره ای زیبا را خلق می کند.
از زمان آغاز به کار این بانک بزرگ در سال 2008 تا کنون بیش از 430 هزار نوع دانه و بذر بی همتا از سرتاسر جهان ارسال شده و در این مخزن ایمن جمع آوری شده اند و جمع آوری دانه های دیگر از دیگر نقاط جهان همچنان ادامه دارد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار


منظره ای از در ورودی بانک بذر والبارد




طرح رایانه ای از ساختار کلی بانک بذر




طرح رایانه ای از در ورودی بانک




نمایی کلی از موقعیت بانک جهانی بذر والبارد




انعکاس نورهای شمالی بر دروازه بانک والبارد




طرح رایانه ای از چگونگی انبار کردن بذرها در دمای منفی 18 درجه




مجسمه یخی در برابر در ورودی




محل نگهداری از بذرهای اهدا شده یا جمع آوری شده
بذرها سپس در جایگاه های طبقه بندی شده ای نگه داری می شوند




قفسه های نگه داری از بذرها




انتقال بذرهای جدید به درون بانک والبارد
 
آخرین ویرایش:
بالا