سريعترين، سنگين ترين و كم عقل ترين دايناسورهاي جهان را بشناسيد!

saina110

عضو جدید
کاربر ممتاز
به گزارش خبرگزاري مهر، دايناسورها پيش از اينكه زمين مورد اصابت يك شهابسنگ بزرگ قرار گرفته و منجر به انقراض موجودات زنده شود براي 700 هزار سال بقاي خود بر روي سياره سبز را حفظ كردند و انسان اكنون با كمك بقاياي به جا مانده از اين جانداران اطلاعاتي محدود از آنها را جمع آوري كرده است.
در اين دوره حيات طولاني مدت، نمونه هاي مختلف و متفاوتي از دايناسورها بر روي زمين پرسه زده اند كه شايد امروزه نمونه هاي فسيلي محدودي از آنها در اختيار انسان باشد اما اطلاعاتي كه دانشمندان از اين جانداران كه معمولا عظيم الجثه تصور مي شوند به دست آورده اند به تدريج در حال افزايش و گسترده تر شدن است.
از ميان اين اطلاعات حقايق جالب توجهي را كه تا به حال در مورد دايناسورها به ثبت رسيده را در ادامه مي خوانيد:
سنگين ترين دايناسور جهان: "براچيوساروسها" 80 تن وزن داشته اند، وزني برابر وزن 17 فيل آفريقايي. ارتفاع اين جانداران در حدود 16 متر بوده و طول آنها از 26 متر تخمين زده شده است. اسكلت اين دايناسور عظيم ترين اسكلتي است كه مي تواند درون يك موزه به نمايش گذاشت.
كوچكترين دايناسور جهان: كوچكترين فسيل كامل دايناسوري كه تا به حال كشف شده به دايناسوري پرنده مانند، جهنده و گياهخوار مشابه لسوتوساروسها شباهت دارد كه ابعاد بدن آن با ابعاد بدن يك جوجه برابري مي كند. تا كنون نمونه هاي فسيلي كوچكتري نيز كشف شده اند اما اين نمونه ها به جوجه دايناسورها تعلق دارد.
كوچكترين تخم دايناسور در جهان: اين فسيل تنها 3 سانتيمتر است و هنوز دانشمندان موفق نشده اند گونه اي از دايناسورها كه سازنده اين تخمهاي كوچك بوده اند را شناسايي كنند.

باهوشترين دايناسور جهان: يكي از هوشمندترين دايناسورهاي جهان ترودون نام دارد. اين جاندار يك دايناسور شكارچي بوده و طولي برابر 2 متر داشته است. ابعاد مغز اين جاندار به اندازه ابعاد مغزي پستانداران و پرنده هاي امروزي بوده، چشمهاي ترودون از قدرت برجسته بيني برخوردار بوده و دستهاي قدرتمندش او را به شكارچي ماهري تبديل كرده بوده است.
احمق ترين دايناسور جهان: استگوساروس مغزي به اندازه يك گردو داشته است، يعني مغز اين دايناسور طولي برابر 3 سانتيمتر داشته و وزن آن تنها 75 گرم بوده است. از اين رو با مقايسه ابعاد مغز و ابعاد بدن اين دايناسور مي توان حدس زد استگوساروس يكي از احمق ترين دايناسورهاي جهان بوده است.
بلند قد ترين دايناسور جهان: قد بلندترين دايناسورهاي جهان از خانواده براچيوسائوريدها بوده اند زيرا پاهاي جلويي آنها به اندازه اي از پاهاي عقبي بلند تر بود كه وضعيت ايستادن آنها را به زرافه ها شبيه مي كرد. اين پاهاي بلند در كنار گردن بلندتر كه معمولا عمودي نگه داشته مي شدند به دايناسور امكان مي دادند آنسوي بلندترين درختها را نيز به راحتي ببينند. ارتفاع اين دايناسورها 13 متر تخمين زده شده است اما دايناسورهاي سائوروپوسيدون از همين خانواده با داشتن 18.5 متر ارتفاع به عنوان بلند قد ترين دايناسور جهان شناخته مي شود.
سريع ترين دايناسور جهان: اين دايناسور ظاهري شبيه شترمرغ داشته و از خانواده "اورينتوميميد" ها بوده است، سرعت دويدن اين دايناسور 60 كيلومتر بر ساعت تخمين زده شده است.
مسن ترين دايناسور جهان: پيرترين دايناسور جهان 230 ميليون ساله بوده و در ماداگاسكار كشف شده است. اين گونه دايناسور تا كنون نامگذاري نشده است. پيش از اين موجود، دايناسوري به نام "اوراپتور" با 228 ميليون سال سن به عنوان مسن ترين دايناسور جهان شناخته مي شد.
طولاني ترين نام دايناسوري در جهان: نام اين دايناسور "ميكروپاچي سفالوسائوروس" يا "Micropachycephalosaurus" به معني "مارمولك كوچك سرسخت" است كه فسيلش در چين كشف شده و در سال 1978 توسط يك ديرينه شناس چيني نام گذاري شده است.
چند دايناسور در جهان كشف شده اند: تا كنون در حدود 700 گونه دايناسور در جهان كشف شده اند كه هنوز بخشي از اين تعداد نامگذاري نشده اند، به علاوه سالانه تعداد جديدي از اين گونه ها كشف مي شوند و از اين رو نمي توان عدد ثابتي را براي نمايش دادن تعداد گونه هاي دايناسوري كه زماني بر روي زمين زندگي مي كرده اند را تعيين كرد.
دايناسوري با 15 شاخ: دايناسور "كزموسراتوپوس" در منطقه اي به نام "ميرات تاريخ طبيعي بزرگ Staircase-Escalante " به وسعت 770 هزار هكتار واقع در جنوب يوتاه كشف شده است و در مجموع 15 شاخ بر روي سر، بالاي چشمها و روي بيني اش دارد. اين دايناسور كه از خويشاوندان دايناسور شاخدار معروف Triceratops است يك گونه دايناسور گياهخوار ساكن آمريكاي شمالي بوده كه در دوره كرتاسه متاخر بين 100 تا 65 ميليون سال قبل زندگي مي كرده است.

دايناسور تك انگشتي
دايناسور تك انگشتي: اين دايناسور جديد كه Linhenykus monodactylus نام گذاري شده در منطقه "وولانسوهاي" در مرز ميان مغولستان و چين پيدا شده است. فسيل كشف شده نشان مي دهد اين دايناسور در انتهاي هر يك از پاهاي عقبي تنها يك انگشت داشته است. دلايل ناپديد شدن دو انگشت ديگر Linhenykus هنوز واضح نيست اما مي تواند به سادگي تنها در اثر انتخاب طبيعي ايجاد شده باشد.
دايناسور گوژپشت: اين جاندار گوشتخوار 6 متر طول و يك متر ارتفاع داشته و وزن آن در حدود چهار و نيم تن محاسبه شده است. اين دايناسور كه در نزديكي شهر "چوئنكا" در غرب اسپانيا كشف شده "شكارچي گوژپشت لاس اوياس" نام گرفته است. فسيل كشف شده اين دايناسور ناشناخته يكي از كامل ترين فسيلهاي دايناسوري است كه تا كنون در اروپا كشف شده است. به گفته محققان دانشگاه ملي تحصيل از راه دور مادريد، اين فسيل كه به خوبي حفظ شده است، گونه اي جديد از "كارچارودونتوسوريدها"، خانواده اي از دايناسورهاي شكارچي "تروپاد" كه تي-ركس نيز جزئي از آنها است را معرفي مي كند.
منبع : خبرگذاري مهر
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
P O U R I A مقاله تاثير فلزات سنگين بر آبشش ماهی علوم جانوری 0

Similar threads

بالا