بستن حسابها

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
بستن حسابها
نهمین مرحله ازچرخه حسابداری بستن حسابهاست. در آخردوره مالی ، پس از اصلاح حسابها وتهیه تراز آزمایشی اصلاح شده بایدبه بستن حسابها اقدام شود.حسابهای دفتر کل به دو دسته تقسیم می شود:
الف : حسابهای موقت: این دسته از حسابها در طول دوره مالی ایجاد شده و در پایان دوره بسته شده و به سال مالی بعد منتقل نمی شوند. حساب هزینه ها ، حساب درآمد و برداشت حسابهای موقت هستند. این حسابها نشان دهنده تغییرات سرمایه مالک در طول دوره مالی هستند. کسب درآمد باعث افزایش سرمایه و هزینه ها و برداشت باعث کاهش سرمایه می شوند. این حسابها در ترازنامه قرارنمی گیرند، اما تغییراتی که در سرمایه ایجاد می کنند در تراز نامه لحاظ می شود.

ب: حسابهای دائمی : این حسابها به حسابهای ترازنامه ای مشهورند وبه دوره مالی بعد منتقل می شوند. داراییها، بدهیها و سرمایه حسابهای دائمی هستند.
بستن حسابهای موقت: برای بستن حسابهای موقت از یک حساب موقت (واسطه ای) دیگر به نام حساب سود وزیان استفاده می شود .این حساب در مقابل درآمد و هزینه قرار دارد و نهایتاً به حساب سرمایه منتقل می گردد.

بستن حسابهای موقت چهار مرحله دارد:
1. بستن حسابهای درآمد. حسابهای درآمد که دارای ماهیت بستانکارهستند هنگامی که درمقابل حساب خلاصه سود وزیان قرار می گیرند به همان میزان بدهکار و خلاصه حساب سود وزیان بستانکار می شود.

2. بستن حسابهای هزینه . برای بستن حساب هزینه که ماهیت بدهکار دارند ، بستانکارشده و خلاصه سود و زیان در مقابل آنها بدهکار می شوند.

3. بستن حساب خلاصه سود وزیان. پس از بستن حسابهای درآمد وهزینه ، خلاصه سود وزیان نشان دهنده سود یا زیان خالص می باشد.

ثبت این حسابها در دفتر روز نامه به شرح زیر است.














بستن حساب برداشت. پس از بستن حسابهای درآمد و هزینه ،حسابهای خلاصه سود و زیان و برداشت نیز بسته می شوند.


تراز آزمایشی اختتامی ، عبارت است از فهرست مانده حسابهای دایمی پس از بستن حسابهای موقت.تراز اختتامی بمنظور اطمینان از تساوی جمع مانده های بدهکار باجمع مانده های بستانکار حسابهای دائمی تهیه می شود.


بستن حسابهای دائمی: موسسات در هر دوره مالی حسابها را در دفاتر مربوط به آن سال ثبت ونگهداری می کنند به همین خاطر در پایان سال مالی مبادرت به بستن دفاتر می کنند. برای بستن حسابها ابتدا حسابهای موقت را بسته ،سپس حساب موقتی را به نام «تراز اختتامی» دایجاد وحسابهای دائمی را در مقابل آن قرار داده ومانده حسابهای دارایی را بستاکار و در مقابل آن حساب تراز اختتامی را بدهکار می نماین همچنین مانده حسابهای بدهی وسرمایه بدهکار وحساب تراز اختتامی را بستانکار می کنند.








 
بالا