عطا جنگوک، نوازنده تار و پژوهشگر موسیقی محلی درگذشت

baran_1957

عضو جدید
عطاء‌الله جنگوک، نوازنده ایرانی تار و سه‌تار و پژوهشگر موسیقی محلی که از روز جمعه گذشته به علت سکته و خونریزی مغزی به اغما رفته بود، روز چهارشنبه، اول اردبیهشت (21 آوریل) در تهران درگذشت.
عطا جنگوک در سال 1927 در شهر لار در استان فارس به دنیا آمد. محمدحسن عذاری از نخستین استادان او بود.
او پس از اینکه به تهران رفت در هنرستان شبانه موسیقی تهران نوازندگی تار را نزد علی اکبر شهنازی، نوازنده تار و پسر میرزا حسینقلی و حبیب الله صالحی ادامه داد.
با راه افتادن مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به همت داریوش صفوت در دهه پنجاه خورشیدی جمعی از دانشجویان موسیقی و نوازندگان جوان از جمله محمدرضا لطفی، داود گنجه ای، حسین علیزاده، علی اکبر شکارچی و داریوش طلایی به این مرکز پیوستند. جنگوک نیز کمی بعد به این جمع پیوست.
جنگوک پس از انقلاب همراه با تعدادی از نوازندگان و آموزندگان مرکز حفظ و اشاعه، به کانون چنگ رفت و تدریس تار و سه تار را در آنجا ادامه داد . سپس بار دیگر با مرکز حفظ و اشاعه همکاری کرد.
با توجه به رخدادهای مرتبط به انقلاب ایران و توجه بسیاری از نوازندگان و آهنگسازان ایرانی به سرودهای انقلابی، جنگوک نیز چند "سرود انقلابی" ساخت که می توان از میان آن به سرودی با مطلع "دشمن ما منطق ضد بشر دارد" اشاره کرد.
عطا جنگوک از اوایل دهه شصت به بعد، بیشتر فعالیت خود را بر روی تحقیق و تهیه موسیقی محلی متمرکز کرد.
آلبوم های مال کنون (کوچ) و هی جار در موسیقی بختیاری با صدای مسعود بختیاری (بهمن علاالدین)، موسیقی محلی فارس و کتاب بیست ترانه محلی فارس (با همکاری محمدرضا درویشی) محصول این دوره از فعالیت هنری جنگوک است.
آلبوم های چشم به راه (خواننده: شهرام ناظری)، همسایه (خواننده: علیرضا افتخاری) و سرو و ماه (خواننده: بهرام باجلان) از ساخته های او در زمینه موسیقی سنتی ایران است.
به عقیده بعضی از کارشناسان موسیقی، آلبوم مال کنون که از انتشار بیش از دو دهه است می گذرد، از موفق ترین آثار موسیقی محلی در ایران است.
عطا جنگوک در سالهای آخر عمر بیشتر وقت خود را به تدریس گذراند. از او به عنوان یکی بهترین آموزگاران تار و سه تار نام می برند، که شیوه نوازندگی و ردیف های علی اکبر شهنازی را به خوبی تدریس می کرد.
قرار پیکر عطا جنگوک روز شنبه 4 ارديبهشت از مقابل تالار وحدت تشييع شود
http://www.bbc.co.uk/persian/arts/2010/04/100421_l11_music_jangook.shtml
 

siyavash51

عضو جدید


پسین تلخ چهارشنبه یکم اردی بهشت در گاه شمار هنر ایران بی بهره نماند و درگذشت استاد عطا جنگوک را به نام خود کرد ... او هنرمندی بسیار فروتن و افتاده بود شاید اندازه ی فروتنی ایشان را بتوانم با فروتنی زنده یاد ایرج بسطامی سنگ کنم که هر دو بی ادعا بودند و کمتر دیده می شد که از شخصیت راستین خویش یک گام پس و پیش گذارند ... عطا جنگوک تا همیشه زنده است از آنروی که آفریده های زیبایش را مردمان این بوم و بر لحظه ای وانمی گذارند . ایل بختیاری هرگز نمی تواند صدای بهمن علاءالدین که در حریر ساز عطا جنگوک به نرمی پیچانده شده را از فرهنگ آهنگی خویش جدا کند و لرستان و گیلکی و مازنی چگونه می توانند چشم بر کار مشترک علی اکبر شکارچی و عطا جنگوک فروبندند که در بی کرانگی احساس و انگیزه و شو ر زیر نام خونین شهر می شناسیم ! ...

به گمانم آبان ماه 85 بود که از سوی دوست فرهیخته ام جناب بسی خاسته دبیر هشتمین جشنواره موسیقی استان خوزستان شدم و اندیشیدم که گروه داوران جشنواره را دیگرگونه تر از سال های پشت سر گزین کنیم و از آنروی نام بزرگانی چون علیزاده ، علی اکبر شکارچی ، کیانی ، درویشی ، پرویز مشکاتیان و داریوش پیرنیاکان که نگاه ژرف تری به موسیقی داشتند را یادداشت کردیم و در این میان ، میانه ی صمیمی تری با جناب شکارچی داشتیم و بدان رسیدیم که از ایشان بخواهیم که گروه داوران را گزین کنند . گفت و گو کردیم و استاد شکارچی گفت من با چگونگی گزین کردن داوران کاری ندارم اما یک پیشنهاد دارم و این است که چون عطا جنگوک پس از عمل جراحی قلب باز ، به گونه ای افسرده و گوشه گیر شده شاید شایسته تر آن باشد که ایشان را برای داوری دعوت کنیم که بیشتر از هرکسی به این سفر در این فصل نیازمنداست ! ... من فقط گوش می دادم و اشکی که از حس انسان دوستی و مهرورزی بسیار لطیف استاد شکارچی در چشمم حلقه زده بود گفتم از این بهتر نمی شود چراکه مردم خوزستان علاقه ی فراوانی به خالق مال کنون دارند و ... به هر حال چند روزی را در کلاس فروتنی عطا جنگوک و مهرورزی و نوع دوستی علی اکبر شکارچی مشق زندگی کردیم ...

عطا جنگوک امروز در پسین گاهان چهارشنبه یکم اردی بهشت 89 خورشیدی در بیمارستان شهدای تهران به دیدار دوست شتافت . روز شنبه ساعت 9 بامداد پیکر این هنرمند سترگ از تالار وحدت به سوی قطعه ی هنرمندان تشییع می شود . روانش شاد باد __________________
روشن تر از خاموشی
 
آخرین ویرایش:
بالا