یازهرا اغیثینی
عضو جدید
[FONT="]تاریخچه انتقال انرژی الکتریکی[/FONT][FONT="]:[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]
[/FONT][FONT="]سالها پیش یعنی در سال های آغازین استفاده از انرژی الکتریکی ، انتقال توان با همان ولتاژ مصرف کننده انجام می گرفت و این به دلیل استفاده از توان الکتریکی به صورت[/FONT][FONT="] DC [/FONT][FONT="]بود. چرا که در آن زمان هیچ راهی برای افزایش ولتاز[/FONT][FONT="] DC [/FONT][FONT="]وجود نداشت و از آنجا که انواع مختلف مصرف کننده ها مانند لامپ ها یا موتورها نیازمند ولتاژ مختلفی بودند برای هر یک باید از ژنراتور جداگانه استفاده می شد که این خود امکان استفاده از یک شبکه بزرگ برای تغذیه کلیه مصرف کنندگان را از بین می برد[/FONT][FONT="].[/FONT][FONT="] [/FONT]
[FONT="] [/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]آزمايشات فارادي اساس پديد آمدن ژنراتورهاي [/FONT][FONT="]DC[/FONT][FONT="] است. در سال 1832 در دانشگاه «[/FONT][FONT="]padua[/FONT][FONT="]» در كشور ايتاليا از حركت يك آهنربا در مقابل سيم پيچ توانستند جريان الكتريكي را در هادي برقرار كنند. اين آزمايش باعث ايجاد جرقه هايي براي پيشرفت در زمينه ساخت ژنراتورهاي [/FONT][FONT="]DC[/FONT][FONT="] گرديد. [/FONT]
[FONT="]در سال 1879 اولين ژنراتور [/FONT][FONT="]DC[/FONT][FONT="] از لحاظ عملي توسط «[/FONT][FONT="]ThomasEdison[/FONT][FONT="]» ساخته شد. اين ژنراتور داراي مشخصات زير بود 1200 دور در دقيقه، 110 ولت، 5 كيلووات. به همراه گسترش منابع [/FONT][FONT="]DC[/FONT][FONT="] تحقيقات روي موتورهاي [/FONT][FONT="]DC[/FONT][FONT="] و ساخت آنها شروع گرديد. اولين موتور [/FONT][FONT="]DC[/FONT][FONT="] بصورت عملي در سال 1886 توسط «[/FONT][FONT="]Eliha Thompson[/FONT][FONT="]» ساخته شد، توان موتور مذكور اسب بخار بود. [/FONT]
[FONT="]سیستم تبدیل از [/FONT][FONT="]AC[/FONT][FONT="] به [/FONT][FONT="]DC[/FONT][FONT="] و بر عکس[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]در سیستم [/FONT][FONT="]HVDC[/FONT][FONT="] تیدیل از [/FONT][FONT="]AC[/FONT][FONT="] به [/FONT][FONT="]DC[/FONT][FONT="] و بر عکس تقریباً با تجهیزات مشابهی انجام میشود و در بسیاری پستهای تبدیل, تجهیزات طوری نصب میشوند که بتوانند هر دو نقش را داشته باشند. قبل از وصل جریان [/FONT][FONT="]AC[/FONT][FONT="] به تجهیزات یکسوسازی ورودی مبدل از تعدادی ترانسفورماتور (ترانسفورماتور سربهسر)عبور میکند و سپس خروجی آنها به درگاههای یکسوسازی وارد میشود. دلیل استفاده از این ترانسفورماتورها ایزوله کردن پست تبدیل از شبکه [/FONT][FONT="]AC[/FONT][FONT="] و به وجود آوردن زمین ([/FONT][FONT="]Earthing[/FONT][FONT="]) داخلی است. در پست تبدیل وظیفه اصلی بر عهده درگاههاست. در سادهترین حالت یک یکسوساز از شش درگاه تشکیل شده است که دو به دو به فازهای [/FONT][FONT="]AC[/FONT][FONT="] متصل شدهاند. ساختمان یکسو ساز به صورتی است که هر درگاه در هر سیکل تنها در طول 60 درجه هادی است و به این صورت وظیفه انتقال توان در هر سیکل 360 درجهای به طور مساوی بین شش درگاه تقسیم میشود. با افزایش درگاهها تا 12 عدد میتوان یکسوساز را طوری طراحی کرد که هر 30 درجه درگاهها عوض شوند و بدین ترتیب ظرفیت یکسوسازی هر درگاه افزایش مییابد و هارمونیکهای تولیدی یکسوساز به شدت کاهش مییابند.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]
[/FONT][FONT="]سالها پیش یعنی در سال های آغازین استفاده از انرژی الکتریکی ، انتقال توان با همان ولتاژ مصرف کننده انجام می گرفت و این به دلیل استفاده از توان الکتریکی به صورت[/FONT][FONT="] DC [/FONT][FONT="]بود. چرا که در آن زمان هیچ راهی برای افزایش ولتاز[/FONT][FONT="] DC [/FONT][FONT="]وجود نداشت و از آنجا که انواع مختلف مصرف کننده ها مانند لامپ ها یا موتورها نیازمند ولتاژ مختلفی بودند برای هر یک باید از ژنراتور جداگانه استفاده می شد که این خود امکان استفاده از یک شبکه بزرگ برای تغذیه کلیه مصرف کنندگان را از بین می برد[/FONT][FONT="].[/FONT][FONT="] [/FONT]
[FONT="] [/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]آزمايشات فارادي اساس پديد آمدن ژنراتورهاي [/FONT][FONT="]DC[/FONT][FONT="] است. در سال 1832 در دانشگاه «[/FONT][FONT="]padua[/FONT][FONT="]» در كشور ايتاليا از حركت يك آهنربا در مقابل سيم پيچ توانستند جريان الكتريكي را در هادي برقرار كنند. اين آزمايش باعث ايجاد جرقه هايي براي پيشرفت در زمينه ساخت ژنراتورهاي [/FONT][FONT="]DC[/FONT][FONT="] گرديد. [/FONT]
[FONT="]در سال 1879 اولين ژنراتور [/FONT][FONT="]DC[/FONT][FONT="] از لحاظ عملي توسط «[/FONT][FONT="]ThomasEdison[/FONT][FONT="]» ساخته شد. اين ژنراتور داراي مشخصات زير بود 1200 دور در دقيقه، 110 ولت، 5 كيلووات. به همراه گسترش منابع [/FONT][FONT="]DC[/FONT][FONT="] تحقيقات روي موتورهاي [/FONT][FONT="]DC[/FONT][FONT="] و ساخت آنها شروع گرديد. اولين موتور [/FONT][FONT="]DC[/FONT][FONT="] بصورت عملي در سال 1886 توسط «[/FONT][FONT="]Eliha Thompson[/FONT][FONT="]» ساخته شد، توان موتور مذكور اسب بخار بود. [/FONT]
[FONT="]سیستم تبدیل از [/FONT][FONT="]AC[/FONT][FONT="] به [/FONT][FONT="]DC[/FONT][FONT="] و بر عکس[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]در سیستم [/FONT][FONT="]HVDC[/FONT][FONT="] تیدیل از [/FONT][FONT="]AC[/FONT][FONT="] به [/FONT][FONT="]DC[/FONT][FONT="] و بر عکس تقریباً با تجهیزات مشابهی انجام میشود و در بسیاری پستهای تبدیل, تجهیزات طوری نصب میشوند که بتوانند هر دو نقش را داشته باشند. قبل از وصل جریان [/FONT][FONT="]AC[/FONT][FONT="] به تجهیزات یکسوسازی ورودی مبدل از تعدادی ترانسفورماتور (ترانسفورماتور سربهسر)عبور میکند و سپس خروجی آنها به درگاههای یکسوسازی وارد میشود. دلیل استفاده از این ترانسفورماتورها ایزوله کردن پست تبدیل از شبکه [/FONT][FONT="]AC[/FONT][FONT="] و به وجود آوردن زمین ([/FONT][FONT="]Earthing[/FONT][FONT="]) داخلی است. در پست تبدیل وظیفه اصلی بر عهده درگاههاست. در سادهترین حالت یک یکسوساز از شش درگاه تشکیل شده است که دو به دو به فازهای [/FONT][FONT="]AC[/FONT][FONT="] متصل شدهاند. ساختمان یکسو ساز به صورتی است که هر درگاه در هر سیکل تنها در طول 60 درجه هادی است و به این صورت وظیفه انتقال توان در هر سیکل 360 درجهای به طور مساوی بین شش درگاه تقسیم میشود. با افزایش درگاهها تا 12 عدد میتوان یکسوساز را طوری طراحی کرد که هر 30 درجه درگاهها عوض شوند و بدین ترتیب ظرفیت یکسوسازی هر درگاه افزایش مییابد و هارمونیکهای تولیدی یکسوساز به شدت کاهش مییابند.[/FONT][FONT="][/FONT]