[ مجموعه مصور اشكالات اجرايي ساختمان ]

reza2011

اخراجی موقت
سلام تو تصویر 12 و 13 و14 من اشکالی نمیبینم . لطفا توضیح بیشتر

پايين عكس توضيح دادم احمد آقا . شاقول كردن ستون به عنوان يك عضو حساس ساختمان با وسيله اي مثل قوطي كمپوت و يا مثلا يك تكه سنگ اشتباه و دقت كافي رو نخواهد داشت . بايد از شاقول بنايي استفاده شود .
 

reza2011

اخراجی موقت

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
مهندس رضا در یکی از بخشهای این مجموعه در مورد پر کردن ستون دوبل با بست موازی پرسیده بودی.دلیل و جواب درستش چی بود؟
 

reza2011

اخراجی موقت
مهندس رضا در یکی از بخشهای این مجموعه در مورد پر کردن ستون دوبل با بست موازی پرسیده بودی.دلیل و جواب درستش چی بود؟

امير عزيز عده اي فكر ميكنن كه پر كردن داخل ستون با بست موازي از آجر باعث افزايش سختي مقطع شده و مقاومت ستون در برابر كمانش رو افزايش خواهد داد كه اين تصور كاملا غلط و غير فني است . آجر با كوچكترين حركتي خرد شده و هيچ تاثيري در اين زمينه ندارد و اين كار يك كار بيهوده و اشتباه است . البته در پايان اينو اضافه كنم كه اصولا خود ستونهاي با بست موازي ستونهاي قابل قبولي در زلزله نيست و توصيه ميكنم تا حد امكان استفاده نشود . اگر هم قرار است استفاده شود بستها حتما در امتداد قاب خمشي نباشد . ;)
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
امير عزيز عده اي فكر ميكنن كه پر كردن داخل ستون با بست موازي از آجر باعث افزايش سختي مقطع شده و مقاومت ستون در برابر كمانش رو افزايش خواهد داد كه اين تصور كاملا غلط و غير فني است . آجر با كوچكترين حركتي خرد شده و هيچ تاثيري در اين زمينه ندارد و اين كار يك كار بيهوده و اشتباه است . البته در پايان اينو اضافه كنم كه اصولا خود ستونهاي با بست موازي ستونهاي قابل قبولي در زلزله نيست و توصيه ميكنم تا حد امكان استفاده نشود . اگر هم قرار است استفاده شود بستها حتما در امتداد قاب خمشي نباشد . ;)
بعضی ها هم از درون این نوع ستونها لوله های تاسیساتی رو عبور میدن،در این باره نظرت چیه؟
 

aasadi6970

عضو جدید
سلام! ضمن تشکر از مطالب خوبتان، متأسفانه بنده جدیدا به گروه ملحق شده ام و امروز قادر به مشاهده تصاویر درج شده نیستم. لطفا در صورت امکان تصاویر را برای اینجانب به نشانی زیر ارسال نمایید./
با تشکر اسدی
aasadi6970@gmail.com
 
آخرین ویرایش:

reza2011

اخراجی موقت
سلام! ضمن تشکر از مطالب خوبتان، متأسفانه بنده جدیدا به گروه ملحق شده ام و امروز قادر به مشاهده تصاویر درج شده نیستم. لطفا در صورت امکان تصاویر را برای اینجانب به نشانی زیر ارسال نمایید./
با تشکر اسدی
aasadi6970@gmail.com

سلام و عرض ادب خدمت دوست عزيزم ...

متاسفانه با عرض پوزش هاستي كه فايل ها در اون آپلود شده بود غير فعال شده و به همين دليل كليه عكس ها از بين رفته اند . من مكتاسفانه نسخه پشتيبان از عكس ها ندارم . اميدوارم اگر از دوستان كسي فايل ها رو سيو كرده مجددا آپلود كنه .
 

sajad af

عضو جدید
سلام . این عکسها خیلی میتونه کمکم کنه که من در هنگام اجرا دچار این اشتباهات نشم ولی متاسفانه هیچکدومشون چه در این موضوع و چه موضعات دیگه نشون داده نمیشه و وقتی بازش میکنم به سایت http://www.tondast.com/ هدایت میشه . که تقریبا یه چیزی تو مایع های error هستش . ممنون میشم راهنماییم کنید
 

reza2011

اخراجی موقت
متاسفانه سايتي كه عكس ها رو در داخلش آپلود كرده بودم بسته شده و بههمين دليل عكسي نميبينيد . متاسفانه نسخه پشتيبان از عكس ها ندارم وگرنه حتما مجددا آپلود ميكردم . باز هم اگر در مورد خاصي مشكلي داريد در همين تاپيك مطرح كنيد تا پاسخگو باشم ... موفق باشيد .
 

farnoud2013

عضو جدید
سلام من تازه عضو شدم.من بخش اول خیلی بدردم خورد ممنونم ولی عکس های بقیه بخشهارو نمی تونم ببینم!!! کسی هست کمک کنه؟؟؟
:cry:
 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز

با سلام و درود خدمت مهندسين عزيز . بخش دوم اين مجموعه رو تقديم ميكنم . اميد كه مورد پسند واقع بشه . اين بار براي اينكه دوستان با سهولت بيشتر عكسها رو ببينن من به جاي قرار دادن عكس لينك مربوط به اون رو قرار دادم .

تصوير شماره 1

در اين تصوير يك تير آ.....
...

حتما اظهار نظر كنيد . بخش سوم اين مجموعه هم به زودي در اختبار علاقمندان قرار ميگيره .:gol:

سلام رضا جان. عکساتو نتونستم باز کنم. شاید از روی سرور پاک کرده باشند. این جور سایتای آپلود عکس معمولا بعد از چند وقت عکسا رو پاک میکنند

بهت پیشنهاد میکنم برا اینکه زحمت هات بی فایده نمونه مطالب و عکساتو تو سایت www.persiangig.com آپلود کنی. فضاش خیلی راحته باید اول ثبت نام کنی و بعد یه فضا برات در نظر میگیره میتونی هر فالی از جمله عکش روش آپلود کنی. هیچ وقتم پاک نمیکنه عکسارو.
اگر با سایت مشکلی داشتی میتونم بهت کمک کنم.
 

*Lady Eng*

عضو جدید
کاربر ممتاز

با سلام خدمت آقايان و خانمهاي مهندس عمران عزيز و دوست داشتني


اين مجموعه شامل تصاوير و توضيحات جامع در ارتباط با اشتباهات بارز در اجراي ساختمان ميباشد كه به جامعه معظم مهندسين عمران تقديم ميشود . اميدوارم شما مهندس عزيز بعد از ديدن اين مجموعه سعي كنيد تا ساير مهندسين و همكاران خود را نيز از دانسته هاي خود مطلع سازيد و بدين صورت گامي هر چند كوچك در اعتلاي جامعه مهندسين عمران برداريم ...

هر عكس در داخل خود حاوي اطلاعات كامل و جامعي هست وليكن در برخي موارد من توضيحات اضافه تري نيز خدمت شما عزيزان ارائه خواهم كرد .




در اين تصوير به دليل كم بودن ضخامت قالب آجري قالب شكم داده است . براي اينكه اين مشكل ايجاد نشود بايستي ضخامت كليه ديوارهاي قالب به جاي 10 سانتي , 20 سانتي اجرا شود .ضمنا توصيه ميشود در صورتيكه ضخامت 10 سانتي اجرا شد حتما به جاي استفاده از ملات گل براي اجراي ديوار از ملات ماسه سيمان استفاده شود .

يكي ديگر از مشكلات در قالبهاي ساخته شده با ملات گل و ضخامت 10 سانتي اين است كه به هنگام بتن ريزي فونداسيون به دليل سنگيني ادوات بتن ريزي نظير لوله پمپ بتن و رفت و آمد نيروي انساني احتمال كنده شدن آجرها از قالب و غوطه ورشدن در بتن فونداسيون وجود دارد . متاسفانه در صورتيكه اين اتفاق رخ دهد شايد امكان خارج كردن آجر وجود نداشته باشد .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



يكي از نكاتي كه در كمترين ساختماني رعايت ميشود عدم اجراي بلوكاژ يا ريختن قلوه سنگ قبل از اجراي كف سازي در روي فونداسيون ميباشد . بلوكاژ جهت جلوگيري از ورود آب و رطوبت از چشمه هاي فونداسيون به سمت بالا و به سمت كف ميباشد . معمولا به جاي قلوه سنگ توسط خاك و نخاله پر ميشود و لذا امكان انتقال رطوبت وجود خواهد داشت .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



به ياد داشته باشيد كه قبل از بتن ريزي فونداسيون در سازه اسكلت فلزي صفحه ستونها بايستي به شكل دقيق و به كمك تراز ياب ( در ساختمانهاي كوچك با استفاده از شلنگ تراز ) در محل خود فيكس شود . ضمنا بسيار مهم است كه قبل از بتن ريزي حتما كنترل كنيد كه آرماتورهاي ريشه مربوط به صفحه ستون بطور كاملا محكم با سيم آرماتور و حتي در برخي موارد خال جوش به فونداسيون متصل باشد به نحوي كه در حين بتن ريزي از كوچكترين حركت بولت ممانعت شود .

در خيلي از موارد پس از بتن ريزي مشخص ميشود كه بولت در داخل بتن به دليل محكم نبودن حركت كرده و كج شده است لذا امكان هواگيري و تنظيم نهايي صفحه پس از بتن ريزي وجود نخواهد داشت .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



در حين بتن ريزي حتما به متصدي ويبره متذكر شويد كه بتن اطراف و زير صفحه ستون را بطور دقيق ويبره زند . ضمنا سوراخ وسط صفحه ستون سبب ميشود كه حباب هاي هوا از طريق سوراخ خارج شده و بتن زير صفحه لغزيده و زير صفحه را پر نمايد . چنانچه بعد از بتن ريزي زير صفحه خالي بود بايستي با استفاده از بتن با چسبندگي بالا كه تركيب بتن و چسب بتن ميباشد اين فضاي خالي را پر كرد .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



در تصوير شماره 10 مشاهده ميشود كه اسكلتي فلزي اجرا شده ولي فقط ستونها اجرا شده است . به ياد داشته باشيد كه حتما بايستي تيرها موقتا بصورت اتصال بصورت خال جوش اجرا شود و ستون بصورت تنها رها نشود . نيروهاي جانبي همانند باد ميتواند سبب سقوط و كنده شدن ستونها و خطرات جاني و مالي فراوان شود .

در ارتباط با تصوير شماره 11 بايستي عنوان كرد كه متاسفانه تصور تعداد زيادي از پيمانكاران ساختماني اين است كه يك تيرك چوبي يا حتي فلزي كه بصورت مورب از يك طرف متكي به ساختمان همسايه و از طرف ديگر متكي بر زمين يا قسمتي از فونداسيون ميباشد ميتواند مانع از تخريب خانه همسايه و فشار جانبي خاك شود . در حاليكه اين تصور 100% اشتباه بوده و تنها سازه هايي نظير ديوار حائل ( آجري و بتن آرمه ) شمع بتني و نيلينگ ميتواند روش حفاظتي قابل قبول در برابر فشار جانبي خاك باشد .


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



كليه مصالح بايستي در جاي سر پوشيده و به دور از بارش باران و برف دپو شود .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



جوشكاري يكي از بخش هاي بسيار مهم در علم عمران محسوب ميشود . در اين مجال سعي ميشود به يك سري از نكات مهم در ارتبط با جوشكاري پرداخته شود .

پس از عمل جوشكاري در جوش هاي با يك پاس جوش ( كليه جوش هاي گوشه از نوع يك پاس محسوب ميشود ) , خود جوشكار يا شخص ديگري كه از طرف پيمانكار جوشكار براي عمل گل زني تعيين ميشود موظف است توسط گل زن گل تشكيل شده روي جوش را بزند و سپس سطح جوش را توسط فرچه سيمي تميز نمايد . گل زني به اين دليل انجام ميشود كه حين رنگ زدن و ضد زنگ زدن فلز , روي جوش نيز توسط رنگ و ضد زنگ پوشيده شده و از اكسيداسيون و زنگ زدگي جوش ممانعت شود . اما نكته بسيار مهم در جوش هاي با بيش از يك پاس جوش است كه بارزترين نوع اين جوش در جوش هاي شياري و در اتصال گيردار در اتصال ورق بالايي و پاييني به ستون ميباشد . اين جوش ها نياز به چندين پاس جوش دارد تا اتصال بطور كامل از جوش پر شود . بايستي توجه داشت كه جوشكار حق ندارد قبل از زدن گل جوش يك پاس و زدن فرچه سيمي روي پاس قبلي مبادرت به اجراي پاس بعدي نمايد .

متاسفانه متقاعد كردن پيمانكاران جوشكار و عوامل اجرايي آنها براي اجراي كليه نكات جوشكاري كاري بسيار سخت ميباشد . و كمتر جوشكاري يافت ميشود كه عمل گل زني جوش و ساير نكات را بطور دقيق رعايت نمايد .

به ياد داشته باشيد كه رنگ زدن جوش قبل از پذيرش جوش غير مجاز است و تا زماني كه جوش از طريق آزمايش هاي جوش مورد قبول واقع نشود حق رنگ زدن جوش وجود ندارد . چنانچه جوشي مردود شود ابتدا توسط دستگاه فرز جوش كاملا از روي سطح زدوده شده و مجددا عمل جوشكاري انجام ميشود . يك جوش خوب عاري از سوختگي و به رنگ نقره اي و شفاف و تمام قسمتهاي ان يكنواخت و داراي عرض ثابت است .

سعي كنيد قبل از جوشكاري از عوامل اجرايي پيمانكار خود بخواهيد كه يك نمونه جوش را اجرا نمايند و در صورت اجراي غير قابل قبول از پيمانكار بخواهيد كه فرد مورد نظر را تعويض كند .

البته خاطر نشان ميكنم كه گفتن اين حرفها ساده است ولي اجراي آن با توجه به پايين بودن سطح علمي جوش در جوشكارها بسيار سخت و گاهي موارد غير ممكن است .

جوشكاري در موارد زير مجاز نيست :

وقتیکه درجه حرارت محیط کار کمتر از 18 - درجه سانتیگراد است.

وقتیکه سطح کار مرطوب یا در معرض بارش باران و برف است.

وقتیکه کار در معرض وزش باد با سرعت زیاد است.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



مهندسين عزيز به ياد داشته باشيد بهترين پروفيل براي مهاربند دوبل ناوداني ميباشد كه به شكل باكس در مقطع ديده ميشود . اين مقطع داراي بالاترين ممان اينرسي حول هر 2 محور خود ميباشد .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



در تصوير شماره 32 ديده ميشود كه جوش ورق اتصال در تير لانه زنبوري بسيار بد اجرا شده است و سبب سوخته شدن ورق نازك اتصال شده است .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


با آرزوي موفقيت و سلامت براي تمام مهندسين عزيز در هر جاي ايران


منابع:

وبلاگ مهندس اميدي

وبلاگ حرفه و فن




تنها تاپیکی بود که هم عکس داشت هم توضیحات واضح و اکثرشو متوجه شدم
ممنون از شما
امیدوارم زودتر از اخراجی بودن درتون بیارن و بازم از این تاپیکای مفید بزارین
 

م.زهتاب

عضو جدید
به نظر شما چرا این ستون به این شکل در اومده ؟

به نظر شما چرا این ستون به این شکل در اومده ؟

سلام به مهندسین عزیز. به نظر شما چرا این ستون به این شکل در اومده ؟ نظر و راهکار اجرایی بدین تا همه استفاده کنن.;)1467460_336581783149442_1986140027_n.jpg
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
سلام به مهندسین عزیز. به نظر شما چرا این ستون به این شکل در اومده ؟ نظر و راهکار اجرایی بدین تا همه استفاده کنن.;)مشاهده پیوست 183769

با سلام ........

اولین چیزی که به ذهن هر یک از دوستان در نگاه اول میرسه ..................... درست ویبره نخوردن هنگام بتن ریزی ..............هستش......... حالا این ویبره با زدن ضربه به بدنه قالب می تونه باشه ......یا با دستگاه ویبره.........

اما علاوه بر این بنده ...........نکته دیگری هم می گم ............

- قسمت وسط خاموتها به بدنه قالب چسبیده بوده ........... حالا اگه خم داشه .....و یا حین بتن ریزی باز شده .................. مانع رسیدن بتن به قسمت وسط سطح مورد نظر شده ............. و به غیر از ردیف سوم که خاموت داخل تر کار شده .......و بتن تقریبا ...... پوشش خورده ............. سایر ردیفها ..............در وسط فاقد بتن هستش...........

-اما شکل ظاهری بتن ................. نشان از نزدن ویبره ........دارد.
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
با سلام ........

اولین چیزی که به ذهن هر یک از دوستان در نگاه اول میرسه ..................... درست ویبره نخوردن هنگام بتن ریزی ..............هستش......... حالا این ویبره با زدن ضربه به بدنه قالب می تونه باشه ......یا با دستگاه ویبره.........

اما علاوه بر این بنده ...........نکته دیگری هم می گم ............

- قسمت وسط خاموتها به بدنه قالب چسبیده بوده ........... حالا اگه خم داشه .....و یا حین بتن ریزی باز شده .................. مانع رسیدن بتن به قسمت وسط سطح مورد نظر شده ............. و به غیر از ردیف سوم که خاموت داخل تر کار شده .......و بتن تقریبا ...... پوشش خورده ............. سایر ردیفها ..............در وسط فاقد بتن هستش...........

-اما شکل ظاهری بتن ................. نشان از نزدن ویبره ........دارد.

سلام به مهندسین عزیز. به نظر شما چرا این ستون به این شکل در اومده ؟ نظر و راهکار اجرایی بدین تا همه استفاده کنن.;)مشاهده پیوست 183769



با سلام

علت اولی که میشه گفت ، عدم رعایت 5 سانتی متر پوشش بتن هست ، یعنی میلگردها کاملا به قالب چسپانیده شدن که این کار باعث میشود هنگام ویبره زدن ، بتن به کناره های قالب نفوذ نکند .

ویبره نشدن یا ویبره غلط هم همین طور که راهپرداز فرموندند ، میتونه علت این اتفاق باشه .



با تشکر عکس بسیار جالبی بود .
 

Fathy

متخصص مهندسی سازه و زلزله
سلام به مهندسین عزیز. به نظر شما چرا این ستون به این شکل در اومده ؟ نظر و راهکار اجرایی بدین تا همه استفاده کنن.;)مشاهده پیوست 183769

سلام

علاوه بر مواردی که دوستان فرمودن، فاصله آزاد حداقل بین آرماتورهای طولی* هم اصلا رعایت نشده که این باعث بسته شدن محل ورود بتن به اون قسمتها شده.



*
{25mm , قطر میلگرد بزرگتر , 1.33 برابر قطر بزرگترین سنگدانه}max = فاصله آزاد حداقل بین آرماتورهای طولی
 

موعود

عضو جدید
نمیدونم چه جوری از شما تشکر کنم که عمق احساسم رو نشون بدم .... لطفا ادامه بدید .... درود بر شما....
 
بالا