چرا پيامبر اسلام (ص) با عايشه و حفصه ازدواج كردند ؟

وضعیت
موضوع بسته شده است.

Honest.man

عضو جدید
چرا پيامبر اسلام (ص) با عايشه و حفصه ازدواج كردند ؟

پاسخ :

در مورد اين ازدواج پاسخ هاي فراوان داده شده است :
پاسخ نقضي و اجمالي :

در ابتدا مي توان پاسخي نقضي داد که :
رسول خدا طبق نظر اهل سنت علم غيب ندارد :

طبق نظر اهل سنت پيغمبر علم غيب ندارد و ازدواج و يا دوستي وي با کسي نمي تواند دليل بر صحت عقايد و رفتار وي باشد .
علت همان علت ازدواج حضرت نوح و لوط با همسرانشان بوده است :

حتي اگر بگويند رسول خدا وي را مي شناخته و با وي ازدواج کرده است ، علت ازدواج را همان علت ازدواج حضرت نوح و حضرت لوط با همسرانشان مي دانيم . با اينکه در قرآن کريم آمده است که همسر ِ حضرت نوح و نيز همسر حضرت لوط ، همراه و همنظر با دشمنان ايشان بوده اند .
پاسخ تفصيلي :

علت امتحان رسول خدا صلي الله عليه وآله و مردم بوده است :

در شعر زيباي حافظ مي خوانيم :
من که ملول گشتمي از نفس فرشتگان قيل ومقال عالمي مي کشم از براي تو
رسول گرامي اسلام در نهايت توجه به عالم بالا و مقام اقدس الهي بوده اند ؛ و حتي به قول شاعر نفس فرشتگان و هم صحبتي با ايشان براي رسول گرامي اسلام سخت بوده است ؛ زيرا نوعي اشتغال به غير خداست .
اما خداوند هر کسي را به نوبه خود آزمايش مي کند و براي آزمايش رسول خدا از ايشان خواست که با عايشه ازدواج کند و با اين دستور ، در خانه وي کسي را قرار داد که مي توانست مايه آزمايش ايشان باشد ؛ زيرا امتحان مردان بزرگ بايد به بزرگي خود ايشان باشد .
اما چون اين آزمايش مي توانست سبب اشتباه برخي ، در مورد شخصيت واقعي همسران رسول گرامي اسلام باشد ، خداوند هم در قرآن با بيان برخي اشکالات و اشتباهات همسران رسول خدا و همسران پيغمبران گذشته ، راه هدايت را براي مردم باز گذاشته است .
به عنوان مثال در سوره تحريم آيه ده همسر حضرت نوح و همسر حضرت لوط را به عنوان دو نمونه براي کفار معرفي مي نمايد که با وجود حضور در خانه پيغمبران الهي ، باز گمراه شدند .
و در همين سوره در آيه 4 در مورد دو تن از همسران رسول خدا مي فرمايد :
إِنْ تَتُوبَا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا وَإِنْ تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمَلَائِكَةُ بَعْدَ ذَلِكَ ظَهِيرٌ
سوره تحريم آيه 4
اگر ( شما دو همسر رسول خدا) به درگاه خدا توبه کنيد ، دل هاي شما به سوي او ميل پيدا کرده است ، اما اگر عليه او بر يکديگر کمک کنيد در حقيقت خدا خود سرپرست اوست و جبرئيل و صالح مومنان (نيز ياور اويند) و گذشته از اين فرشتگان نيز پشتيبان او خواهند بود .
و نيز در مي بينيم که رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم در در مورد ِ آينده ي برخي از همسران خويش سخناني فرموده اند كه مي تواند ملاك تشخيص حق از باطل در موارد نياز باشد . به عنوان نمونه مي توان به روايتي که بخاري آن را نقل کرده است اشاره نمود که گفته است :
رسول خدا به خانه عايشه اشاره فرمودند و سه بار گفتند : فتنه ( آزمايش ) در اينجاست ؛ فتنه در اينجاست ، فتنه در اينجاست .
2873 - حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ حَدَّثَنَا جُوَيْرِيَةُ عَنْ نَافِعٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَامَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَطِيبًا فَأَشَارَ نَحْوَ مَسْكَنِ عَائِشَةَ فَقَالَ هُنَا الْفِتْنَةُ ثَلَاثًا مِنْ حَيْثُ يَطْلُعُ قَرْنُ الشَّيْطَانِ
صحيح بخاري کتاب فرض الخمس باب ما جاء في بيوت ازواج النبي صلي الله عليه وسلم
رسول خدا به سخن ايستادند ، پس به سمت خانه عائشه اشاره کردند و سه بار فرمودند اينجاست فتنه ؛ همان جايي که امت شيطان ظهور مي کنند .
علت ازدواج حضرت با ايشان سياسي بوده است :

يكى از اهداف ازدواجهاى پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) جهت سياسى - تبليغى بود ؛ يعنى با ازدواج موقعيتش در بين قبايل مستحكم گردد و بر نفوذ سياسى و اجتماعيش افزوده شود و از اين راه براى رشد و گسترش اسلام استفاده نمايد.
حضرت به خاطر دست يابى بر موقعيتهاى بهتر اجتماعى و سياسى ، در تبليغ دين خدا و استحكام آن و پيوند با قبايل بزرگ عرب و جلوگيرى از كارشكني هاى آنان و حفظ سياست داخلي و ايجاد زمينه مساعد براى مسلمان شدن قبايل عرب ، به برخى ازدواج ها رو آورد .
در راستاى اين اهداف پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) با زنان ذيل ازدواج کردند :
عايشه دختر ابوبكر از قبيله «تيم».
حفصه دختر عمر از قبيله بزرگ «عدى».
ام حبيبه دختر ابوسفيان از قبيله نامدار بنى اميه.
ام سلمه از قبيله بنى مخزوم .
سوده از قبيله بنى اسد.
ميمونه از قبيله بنى هلال.
صفيه از بنى اسرائيل .
ازدواج مهمترين پيوند و ميثاق اجتماعى است، به ويژه در آن فرهنگ تأثير بسيارى از خود به جا ميگذارد.
در آن محيطى كه جنگ و خونريزى و غارتگرى رواج داشت، بلكه به تعبير "ابن خلدون" جنگ و خونريزى و غارتگرى جزو خصلت ثانوى آنان شده بود، ( مقدمه ابن خلدون (ترجمه)، ج 1، ص 286)بهترين عامل بازدارنده از جنگها و عامل وحدت و اُلفت ، پيوند زناشويى بود.
از اين روي، پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) با قبايل بزرگ قريش ، به ويژه با قبايلى كه بيش از ديگران با پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) دشمن بودند ، مانند بنى اميه و بنى اسرائيل ، ازدواج نمود . اما با قبايل انصار كه از سوى آنان هيچ خطرى احساس نميشد و آنان نسبت به پيامبر(ص) دشمنى نداشتند، ازدواج نكرد.
گيورگيو ، نويسنده مسيحى مي‌نويسد:
محمد (صلي الله عليه وآله وسلم) ام حبيبه را به ازدواج خود درآورد تا بدين ترتيب داماد ابوسفيان شود و از دشمنى قريش نسبت به خود بكاهد. در نتيجه پيامبر با خاندان بنياميه و هند زن ابوسفيان وساير دشمنان خونين خود خويشاوند شد و ام حبيبه عامل بسيار مؤثرى براى تبليغ اسلام در خانواده هاى مكه شد.
محمد پيامبرى كه از نو بايد شناخت، ص 207.
در بعضى از تواريخ مى خوانيم كه پيامبر با زنان متعددى ازدواج كرد و جز مراسم عقد انجام نشد، و هرگز آميزش با آنها نكرد، حتى در مواردى تنها به خواستگارى بعضى از زنان قبائل قناعت كرد.
و آنها به همينقدر خوشحال بودند و مباهات مى كردند كه زنى از قبيله آنان به نام همسر پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) ناميده شده ، و اين افتخار براى آنها حاصل گشته است ، و به اين ترتيب رابطه و پيوند اجتماعى آنها با پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) محكمتر، و در دفاع از او مصممتر مى شدند.
ام سلمه از طايفه بنى مخزوم - طايفه ابوجهل و خالد بن وليد - بود، وقتى كه رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) وى را به همسرى خويش درآورد ، خالد بن وليد موضعگيرى شديد خود را در برابر مسلمانان مورد تجديد نظر قرار داده و پس از مدتى نه چندان طولانى اسلام آورد.
پس از ازدواج رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) با جويريه و صفيه هيچگونه تحركى را از سوى بنى نضير و بنى مصطلق در برابر آنحضرت مشاهده نمى كنيم . از سوى ديگر، مشاهده مى كنيم كه جويريه از جهت بركت آفرينى براى قوم و قبيله اش يك زن نمونه شناخته مى شود، و صحابه رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) يكصد خانوار از اسيران قوم و قبيله وى را بخاطر ازدواج پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) با او آزاد مى كنند و مى گويند: اينان خويشاوندان رسول خدايند! و پرواضح است كه چنين منت گذارى بر يك طائفه و قبيله از سوى مسلمانان چه تاثير بسزايى در عمق جان آنان داشته است.
بنابراين ، ازدواج پيامبر با عايشه و حفصه ، نه به خاطر نبودن زني بهتر در آن جامعه و بلكه به خاطر مصالح مهمي بوده است كه جز با ازدواج پيامبر با آن دو تحقق نمي ‌يافته است
 

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب بود...
واسه خیلیا سواله که چرا پیامبر یا ائمه زیاد ازدواج کردن امیدوارم با این موضوع قانع بشن...
 

Joe_Bel

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
خوب بود...
واسه خیلیا سواله که چرا پیامبر یا ائمه زیاد ازدواج کردن امیدوارم با این موضوع قانع بشن...



دلیل تعدد زوجات پیامبر صلى الله عليه و سلم چیست؟



پیامبر (ص) در سن بیست و پنج سالگی با حضرت خدیجه ازدواج کرد در حالیکه سن خدیجه نزدیک به چهل سال و قبلاً دو مرتبة دیگر نیز ازدواج کرده بود با این وصف، حدود بیست و هشت سال تا زمانیکه وفات یافت تنها همسر پیامبر باقی ماند و همچنان در طول زندگیش به یاد و خاطرة او وفادار ماند به اندازه ای که باعث حسادت برخی از همسرانش میشد.
زندگی پیامبر و سیرت و اخلاق معروف او در طول زندگیش،این شبهه را که پیامبر (ص) مرد شهوترانی بوده است، با قاطعیت رد میکند. چگونه ممکن است مردی که پا به سن پنجاه سالگی میگذارد، ناگاه به بردة لذت جنسی تبدیل شود حال آنکه در سن جوانی، موقعیتهای بسیاری را برای لذت و خوشی - اگر میخواست - همچون جوانان همسن و سالش در اختیار داشت. تمام همسران پیامبر جز عائشه بیوه زن بودهاند. و ازدواجش با آنان همگی به هدف شریف انسانی و یا تشریعی بوده است و اصلاً به منظور شهوت و مسائل جنسی نبوده (الاسلام فی مرآة الفکر الغربی ص 310/42)..
بعد از اینکه پنجاه سال بیشتر از عمرش را پشت سر گذاشت، با سوده دختر زعمر، یکی از بیوههای اصحابش ازدواج کرد بدون اینکه از جمال، ثروت و منزلت او با خبر باشد بلکه این وصلت تنها به منظور رعایت و سرپرستی خانوادهای صورت گرفت که در راه دعوت اسلامی، آزار و آوارگی زیادی را تحمل کرده بود و با عائشه و حفصه ازدواج کرد تا تأکیدی باشد بر رابطه نیرومندی که بین او و دو یارش؛ ابوبکر وعمر، وجود داشت.
اما ام سلمه، شوهرش بر اثر زخمی که در جنگ احد برداشت به شهادت رسید. او زن سالخورده بود. وقتی پیامبر خواست با او ازدواج کند به خاطر پیریاش از پیامبر معذرت خواهی کرد اما پیامبر به او دلخوشی داد و با هدف انسانی با او ازدواج نمود.
و اما حضرت رمله، دختر ابوسفیان با شوهرش به حبشه هجرت کرده بود شوهرش نصرانی شده و او را بدون سرپرست رها نموده بود. پیامبر نزد نجاشی فرستاد و رمله را طلبید تا او را از غریبی و سر در گمی نجات دهد و مجبور نشود پیش خانوادهاش در مکه بازگردد بعد از آنکه آن را در راه دینش ترک کرده بود و به امید اینکه ازدواج با او سبب تمایل پدرش - که آن زمان صاحب نفوذ در مکه بود - به دین اسلام شود.
و اما خانم جویریه دختر حارث از اسیران جنگ بنی‌المصطلق بود و پدرش رییس قومش بود پیامبر با ازدواج با او وی را گرامی داشت و او را آزاد نمود و از سایر مسلمین نیز خواست که اسیرانشان را آزاد کنند.
و اما خانم صفیه یهودی دختر رییس طایفة بنی قریظه، پیامبر با او ازدواج کرد، بعد از آنکه به او آزادی انتخاب داد که بین برگشتن به خانوادهاش یا ازدواج با پیامبر یکی را بر گزیند. پس ماندن پیش پیامبر را بر برگشتن به خانوادهاش، ترجیح داد. )

(حقائق الإسلام و أباطیل خصوصه، استاد عبالی العقاد. ص 129)


و اما ازدواج پیامبر (ص) با حضرت زینب دختر حجش - که دختر عمه‌اش بود - به سبب تشریعی (قانونگذاری) صورت گرفت. زینب همسر زید بن حارثه بود که پیامبر او را به فرزندی خود قبول کرده بود و سپس از زید طلاق گرفت. عادت عرب بر این بود که ازدواج با همسر پسر خوانده بعد از جدائی از پسر برای پدری که او را به فرزندی قبول کرده حلال نبود. پیامبر با زینب ازدواج کرد تا این عادت را که هیچ توجیه منطقی نداشت، باطل اعلام نماید. همچنانکه قرآن به این مسأله اشاره میکند :
فلما قضی زیدٌ منها و طراً زوجّناکها لکی لایکونَ علی المؤمنین حرجٌ فی ازدواج أدعیائهم إذا قَضَوا منهن و طراً و کان امرُ الله مفعولاً. ( احزاب/ 37)
زمانی که زید نیاز خود را به پایان برد (طلاقش داد) ما او را به همسری تو در آوردیم تا مشکلی برای مؤمنان در ازدواج با همسران پسر خواندگان خود نباشد بدانگاه که نیاز خود را به آنان به پایان ببرند (طلاقشان دهند) فرمان خدا باید انجام شود.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا