دوستان آیا میشه یه قسمت از part رو جدا کرد و به صورت assemble با باقیمانده part درآورد؟
سلام
ا 1-
مقاطع پروفیلی مانند نبشی ناودانی قوطی تیر اهن ها و غیره را در کتیا باید دستی ترسیم کرد و یا فایل انها موجود هست ؟
ا2
مناسبترین ورژن کتیا برای نصب چه ورژنی هست ؟
ا3
بهترین منبع زبان اصلی برای یادگیری کتیا چی پیشنهاد میکنید ؟
ممنون
1- مقاطع در بخش structure design کتیا موجود هستند. این بخش برای طراحی سازه های فولادی و ... دستورات خوبی دارد.
2- نسخه 21 نسخه خوبی است اما بهترین هست یا نه نمی دانم.
3- منبع خوب برای یادگیری بخش سازه:
ftp://109.108.65.7/UPLOAD/CATIA%20V5R19%20-%20OFFICIAL%20COURSEWARE/CATIA%20Mechanical%20Design%20Solutions/Structure%20Design/EDU_CAT_EN_SR1_FF_V5R19_toprint.pdf
ftp://109.108.65.7/UPLOAD/CATIA V5R...re Design/EDU_CAT_EN_SR1_FI_V5R19_toprint.pdf
ftp://109.108.65.7/UPLOAD/CATIA V5R...re Design/EDU_CAT_EN_SR1_FX_V5R19_toprint.pdf
کسی میتونه در رابطه با انواع منحنی که که در طراحی سطوح خودرو به کار میره و انواع سطوح توضیحات کاملی بده؟ منظورم منحنی های اسپلاین،nurbes، B-spline و... هستند .
منظورتون دقیقا چیه؟؟؟؟ انواع منحنی؟؟؟
منحنی هایی که در مدلسازی سطوح به کار میره انواع مختلفی داره که ویزگیهای متفاوتی دارند. میخواستم کمی درمورد اونها و همجنین انواع سطوح مثل Class Aو... توضیحاتی بدین
سلام اساتید
هنگام باز کردن بعضی فایلها ارور میده مثل بعضی از فایلهای مثالی هلپ کتیا که گزینه desk رو میگه بزنید ولی بازهم فایل ناقص لود میشه، میشه درباره گزینه دسک ونحوه باز کردن کامل اینجور فایلها توضیح بدین
خیلی ساده و مختصر :
منحنی ها به صورت تکه ای می تونن به هم متصل بشن.
اتصال G0 یا point continuity به اتصالی میگن که فقط در یک نقطه مشخص دو منحنی به هم متصل میشن.
اتصال G1 یا tangency continuity به اتصالی می گن که علاوه بر دارا بودن G0 و پیوسته بودن در مشتق اول یا مماس برابر هستند.
اتصال G2 یا curvature continuity به اتصالی گفته میشه که علاوه بر G0 و G1 در مشتق دوم یا انحنا برابر هستند. در واقع در نقطه اتصال، شعاع انحنای دو منحنی برابره
اتصال G3 یا acceleration continuity به اتصالی گفته میشه که علاوه بر سه مورد قبلی در نرخ تغییرات شعاع انحنا با هم برابر هستند.
محیط های عادی کتیا می تونن تا اتصال G2 رو ایجاد کنن. مثل GSD یا freestyle. محیط های ICEM اتصال G3 رو هم ایجاد می کنن.
حالا بریم سر بحث خودمون. در طراحی سطوح خودرو اتصال سطوح به هم به خاطر بازتاب نور خیلی مهم هستند. همچنین در شکل ورق بدنه اتوموبیل هم که با قالب فرم درمیان خیلی مهم هستند.
http://en.wikipedia.org/wiki/Freeform_surface_modelling
http://docs.mcneel.com/rhino/5/help/en-us/popup_moreinformation/continuity_descriptions.htm
با تشکر از شما
اما منظور من دسته بندی منحنی ها از لحاظ نحوه به وجود اومدنشون بود که مثلا شامل منحنی های بیزیر، اسپلاین ونرب هستند. توضیحاتی راجع به این نوع دسته بندی می خواستم.
من موندم این سوال از لحاظ فنی چه جایگاهی داره؟؟؟؟؟
منحنی منحنیه و خروجیش یه سطحه دیگه...
نربز ها عموما آزادن و توسط نقاط کنترلی به صورت دست آزاد میشه اونا رو ویرایش کرد.
بعضی منحنی ها هم توسط یک قاعده ریاضی باید ایجاد بشه مث اسپیلاین ها....
ولی خروجی همه ی اینا سطحه و و در واقع برای راحتتر شدن کارمون میتونیم بهتر ازشون استفاده کنیم..
سلام
جسمی دارم که با اسکنر سه بعدی و ابر نقاط درست شده، آیا میشه از طریق فایل کتیا ابر نقاط قسمت های مختلفش رو طبق چیزی که میخوایم تغییر بدیم و همون شکل اولیه رو نخوایم؟
در اصل میخوام با استفاده از شکل اولیه، هندسه رو در بعضی جاها تغییر بدم و تحلیل مورد نظر رو انجام بدم
در اصل بهینه سازی منظورمه
خیلی ممنونم
تو کتیا فقط دستور automatic surface تو محیط quick surface reconstruction هس که اجازه سطح سازی رو به خود نرم افزار میده که دقیق نیس و خیلی توصیه نمیشه. وگرنه برای سطح سازی از سطح مش خودتون باید این کارو انجام بدین و مطمئنا هندسه اون رو هم میتونین تغییر بدین
یا دگیری ریشه هر چیز به فهم اون خیلی کمک میکنه و در واقع باعث عدم استفاده کورکورانه از یک موضوع میشه. دلیل سوال منم همینه. در واقع روحیه من اینحوریه که دوس دارم به ریشه اون چیزی که دارم ازش استفاده میکنم پی ببرم.
به هرحال از توضیحات هرچند مختصرتون ممنونم
فکر نمیکنم شور باشه ، مثل دسته بندی سطوح میمونه سطح کلاس A و.... . قطعا کسی که میخواد وارده مباحث طراحی بشه باید با اونا آشنا باشه و تفاوتها و نحوه ایجادشون رو بدونه وگرنه اصلا نمیتونه به درستی ازشون استفاده کنه. یا مثلا کسی که میخواد برنامه سی ان سی بنویسه بگه که تو جیکار به یادگیری G کد داری برو با نرم افزار کارکن خودش کدها رو میده که به نظر من این هم درست نیست و باعث تقلید کورکورانه میشه و اگر مشکلی تو برنامه نویسی پیش بیاد قادر به حل اون نیست. البته همون کاربرد هم گفتی خوبه. مثلا میتونی بگی نربها ، بیزیرها،اسپلاینهاو... هرکدوم در کجاها کاربرد دارند؟مهندس این خوبه ولی نه اینقد شور.....
شما کاربردشو یاد بگیر چیکار داری دستور چجوری عمل میکنه و از چی ساخته شده و چند بخشه....
مگه اینکه بخوای برنامه بنویسی....
فکر نمیکنم شور باشه ، مثل دسته بندی سطوح میمونه سطح کلاس A و.... . قطعا کسی که میخواد وارده مباحث طراحی بشه باید با اونا آشنا باشه و تفاوتها و نحوه ایجادشون رو بدونه وگرنه اصلا نمیتونه به درستی ازشون استفاده کنه. یا مثلا کسی که میخواد برنامه سی ان سی بنویسه بگه که تو جیکار به یادگیری G کد داری برو با نرم افزار کارکن خودش کدها رو میده که به نظر من این هم درست نیست و باعث تقلید کورکورانه میشه و اگر مشکلی تو برنامه نویسی پیش بیاد قادر به حل اون نیست. البته همون کاربرد هم گفتی خوبه. مثلا میتونی بگی نربها ، بیزیرها،اسپلاینهاو... هرکدوم در کجاها کاربرد دارند؟
چه تفاوتی بین طراحی خودرو با نرم افزار های مهندسی(فرقی نمیکنه کتیا سالید اینونتور پرو و...)با تری دی مکس هست
ضمنا هر کی بلو پرینت اینو داره برام ایمیل کنه ممنون
یا دگیری ریشه هر چیز به فهم اون خیلی کمک میکنه و در واقع باعث عدم استفاده کورکورانه از یک موضوع میشه. دلیل سوال منم همینه. در واقع روحیه من اینحوریه که دوس دارم به ریشه اون چیزی که دارم ازش استفاده میکنم پی ببرم.
به هرحال از توضیحات هرچند مختصرتون ممنونم