اطلاعاتي درباره كمپرسور

roya juni

عضو جدید
کمپرسورهای گازی
به منظور جلوگيري از افت فشار كه در خطوط لوله حادث مي‌گردد نياز به تقويت فشار گاز مي‌باشد. معمولاً گاز از نقاط وصول در طول خط لوله دريافت و در دبي و فشار مشخص به مراكز فروش تحويل مي‌گردد. به لحاظ انبساط گاز، وجود تلفات اصطكاكي، تغيير در ارتفاع، ‌يا نوسانات دما، در بين اين نقاط يك افت فشار به وقوع مي‌پيوندد. تغيير جريان سبب تغيير فشار در خط لوله مي‌گردد. هنگامي كه دبي جريان گاز از محدودة مبناي طراحي فراتر رود، براي تثبيت محدودة فشار مورد نياز در نقطة تحويل، روشهايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، كه عبارتند از:
الف) لوپ(Loop )نمودن خط لوله
ب ) اضافه نمودن ايستگاه تقويت فشار
ج ) بهره‌گيري از دو روش الف و ب

انواع كمپرسورها
كمپرسورها را مي‌توان به سه گروه اصلي تقسيم‌بندي نمود:
1-جابجايي مثبت(Postive Displacement)
2-ديناميكي(Dynamic)
3-انژكتوري(Injectors)
كمپرسورهاي جابجايي مثبت يا جريان متناوب، مقداري از گاز را در داخل يك حجم بسته محبوس مي‌كنند. با كاهش حجم، فشار گاز محبوس افزايش مي‌يابد. آنگاه گاز تحت فشار قرار گرفته به نقطة دهش (-Discharge)كمپرسور تحويل داده مي‌شود.
كمپرسورهاي جابجايي مثبت يا جريان متناوب، به دونوع مجزا تقسيم‌بندي مي‌شوند:
الف) كمپرسورهاي رفت و برگشتي
ب ) كمپرسورهاي چرخشي
در كمپرسورهاي رفت و برگشتي، حجم گاز درون يك سيلندر توسط يك پيستون كاهش مي‌يابد. براي هدايت جريان گاز و نيز جلوگيري از جريان برگشتي، نياز به وجود سوپاپ در سيلندرها مي‌باشد.
در كمپرسورهاي چرخشي، روتورها با پره يا لبه تجهيز مي‌گردند. آنها گاز را در يك حجم ثابت يا متغير،‌بين خودشان و يك پوستة خارجي محبوس مي‌كنند. همزمان با گردش روتور،‌ گاز از ورودي به خروجي جابجا مي‌شود. در اين نوع كمپرسور نيازي به سوپاپ نمي‌باشد. اين نوع كمپرسورها معمولاً براي تقويت فشار هوا در تأسيسات مورد استفاده قرار مي‌گيرند.كمپرسورهاي جريان پيوسته يا ديناميكي (همچنين: توربوكمپرسورها) فشار گاز را در مقابل نيروهاي داخلي افزايش مي‌دهند (يعني افزايش سرعت گاز و تغيير انرژي به فشار).كمپرسورهاي ديناميكي به دو نوع اصلي تقسيم‌بندي مي‌شوند:
الف) كمپرسورهاي گريز از مركز (شعاعي)
ب‌ ) كمپرسورهاي محوري
در كمپرسورهاي گريز از مركز، سرعت توسط تيغه‌هاي يك پروانه دوار، به گاز افزوده مي‌شود. در حين چرخيدن آنها، ‌نيروهاي گريز از مركز مولكولهاي گاز را به سمت خارج سوق مي‌دهند، كه سبب افزايش شعاع چرخش و بنابراين افزايش سرعت مماسي مولكولهاي گاز مي‌گردد. افزايش سرعت باعث ايجاد شتاب مي‌شود، و اين شتاب نيروهاي اينرسي را كه بر مولكولهاي گاز اعمال مي‌شوند فعال و مولكولها را متراكم مي‌سازد. بخشي از فشار در پروانه و بخشي در پخشگر(Diffuser) شعاعي محيط بر پره، يا در پخشگر حلزوني دهش واقع در انتهاي خروجي كمپرسور، احياء مي‌شود.به هنگام تقويت فشار در كمپرسورهاي محوري، يك روتور چرخشي، انرژي خود را به درون جريان گاز انتقال مي‌دهد. در اين نوع كمپرسور، جريان گاز موازي با محور مي‌باشد.كمپرسورهاي انژكتوري از انرژي جنبشي يك جريان سيال براي فشرده‌ سازي سيال ديگر استفاده مي‌كنند. اين نوع كمپرسورها در سيستمهاي انتقال گاز طبيعي مورد استفاده قرار نمي‌گيرند.



کمپرسورهای پیستونی
كمپرسورهاي تناوبي (Reciprocating) كه رفت و برگشتينيز ناميده مي‌شوند، يكي از قديمي‌ترينانواعكمپرسورهامي‌باشند. اوليننمونه‌هاي اينكمپرسورهابا سيلندر چوبي (مثلاً از جنس بامبو Bamboo) ساخته شده و پيستون آن بهوسيله نيروي انساني (دستي) عقب و جلو برده مي‌شد. آب بندي پيستون توسط پر پرندگانصورت مي‌گرفت تا از اين طريق در مرحله مكش هوا وارد كمپرسور شده و در مرحله تراكماز آن خارج شود. از اين كمپرسور غالباً براي ذوب فلزات استفاده مي‌گرديد. براساسشواهد تاريخي يونانيان در ۱۵۰ سال قبل از ميلاد مسيح توانستند كمپرسورهاي فلزيبسازند كه در آن از آلياژهاي برنزي استفاده شده بود. بهرحال در ساختار اينكمپرسورهاتا قرن هيجدهمميلادي پيشرفت چنداني صورت نگرفت تا اينكه يك مهندس انگليسي به نام" J.Wilkison" كمپرسوري را طراحيكرد كه شبيه كمپرسورهاي امروزي بوده و سيلندر آن از چدن ريخته‌گري ساخته و ماشينكاري شده بود.

كمپرسورهاي تناوبي عموماً براي دبي كم و فشار زياد مورد استفاده قرار مي‌گيرند. دبي گاز در اين نوع كمپرسورها از مقادير كم تا ۲۰۰۰m3/hrمي‌رسد و با آن مي‌توان به فشارهاي زياد (تاbar۶۰۰) دست يافت. در نسبت‌هاي تراكم بالاتر از ۵/۱ در هر مرحله اين كمپرسورها در مقايسه با ساير انواع كمپرسورها از راندمان بالاتري برخوردار مي‌باشند. كمپرسورهاي تناوبي اساساً جزء ماشين هاي با ظرفيت ثابت مي‌باشند ولي در شرايط خاصي مي‌‌توان ظرفيت آن را برحسب شرايط مورد نظر تغيير داد.


در كمپرسورهاي پيستوني با حركت پيستون به سمت عقب گاز به درون سيلندر وارد شده و فضاي درون سيلندر را پر مي‌كند. در حركت رو به جلو، با اعمال نيرو از سوي پيستون گاز حبس شده در سيلندر متراكم مي‌گردد. جهت سهولت در ورود و خروج گاز در سيلندر و ايجاد شرايط لازم براي تراكم آن در حركت روبه جلوي پيستون، اين كمپرسورها مجهز به سوپاپ‌هاي مكش و دهش مي‌باشند. جهت شناخت مقدماتي عملكرد كمپرسورهاي پيستوني مي‌توان تلمبه‌هاي باد دستي را مورد بررسي قرار داد، چرا كه اين تلمبه‌ها ضمن سادگي در رفتار داراي تمامي مشخصه‌هاي يك كمپرسور پيستوني مي‌باشند.
تلمبه‌ها شامل پيستون، سيلندر و سوپاپ هاي مكش و دهش بوده و نيروي محركه لازم براي تراكم هوا توسط نيروي انساني تأمين مي‌گردد. سوپاپ دهش اين كمپرسورها همان والو (Valve) لاستيك دو چرخه بوده كه مانع از نشت هوا از لاستيك ( قسمت دهش) به دورن تلمبه در هنگام حركت رو به عقب پيستون ( مرحله مكش) مي‌گردد. سوپاپ مكش اين تلمبه‌ها بر روي پيستون آن نصب گرديده است. اين قطعه به صورت فنجاني شكل (Cup _ Shaped) بوده كه از جنس چرم و يا مواد مشابه آن ساخته شده است.
در حالت مكش، در اثر حركت رو به عقب پيستون، هواي جلوي پيستون منبسط شده و درون سيلندر خلاء ايجاد مي‌شود. با توجه به اينكه هواي سمت بيروني پيستون تحت فشار آتمسفر قرار دارد، همين امر باعث جداشدن قطعه چرمي از كناره سيلندر گرديده و هوا مي‌تواند از اين طريق وارد سيلندر شده و آن را پرنمايد.
در حركت رو به جلوي پيستون، با كاهش حجم گاز، فشار گاز درون سيلندر افزايش يافته و نيروي حاصل از آن بر روي قطعه چرمي اثر نموده و باعث چسبيدن آن به كناره پيستون گرديده و موجب آب‌بندی پيستون شده و مانع از نشت گاز از كناره پيستون به خارج مي‌شود.
با تراكم گاز در سيلندر و افزايش فشار هواي حبس شده در آن، لحظه‌اي فرا مي‌رسد كه فشار درون سيلندر، از فشار درون تيوپ لاستيك بيشتر شده و باعث باز شدن سوپاپ لاستيك گرديده و هواي متراكم شده از درون سيلندر به داخل لاستيك فرستاده مي‌شود. بديهي است هرچه فشار درون لاستيك بيشتر باشد، سوپاپ آن ديرتر باز شده و انرژي بيشتري براي تراكم گاز و ارسال آن به داخل لاستيك مورد نياز مي‌باشد. به عبارت ديگر اگر مقاومتي در جلوي تلمبه نباشد و مستقيماً به آتمسفر متصل باشد، براي تخليه گاز از درون تلمبه به انرژي ناچيزي نياز خواهد بود.


کمپرسورهای اسکرو
در این کمپرسور ها دو روتور با پروفیل هایمتفاوت داخل یک اتاقک با جهت های متفاوت می چرخند .روتور اصلی ٨۵% تا ۹۰% انرژیدریافتی را به انرژی گرمایی و فشار تبدیل می کند. با چرخش مداوم روتورها هوای محبوسشده با کاهش حجم افزایش فشار می یابد . در تمام مراحل روغن وارد فضایبین پره ها می شود ( درنوع روانکاری با روغن ). این روغن وظیفه روان کاری و خنک کردن روتور ها را عهده داراست .
مرحله اول
هوا به داخل قسمت روتورها کشيده می شود وفضای بين پره ها را پر می کند اين قسمت مانند مرحله مکش در کمپرسور های پيستونی می باشد
مرحله دوم و سوم
هنگامی که هوا وارد قسمت فشرده سازی شد با چرخش روتورها حجم آن کم می شود و بنا بر این فشار افزایش می یابد. این کم شدن حجم تا قسمت تخلیه هوا ادامه می یابد تا فشار به مقدار دلخواه برسد
مرحله چهارم
هوای فشرده به بیرون کمپرسور جریان می یابد

منتظر نظراتتون هستم:gol:
تشكر يادتون نره:gol:
 

em.khalili.ramin

عضو جدید
سال اصلاح الگوي مصرف و چيلر جذبي

سال اصلاح الگوي مصرف و چيلر جذبي

با توجه به انتخاب سال 1388 به عنوان سال اصلاح الگوي مصرف لازم است در خصوص صرفه
جويي در مصرف انرژي با ارزش الكتريكي جهت تأمين برودت در چيلرهاي جذبي گازسوز مطالبي
را به اطلاع متخصصين و آاربران اين محصول برسانيم.
معادل 3000 ) Btu/hr • در سيستم هاي تهويه مطبوع الكتريكي به ازاي توليد هر 12000
4 آيلووات انرژي الكتريكي مصرف مي شود. اين در حالي / يا يك تن برودتي تقريباً 1 ( Kcal/hr
است آه در چيلرهاي گازسوز اين مصرف با احتساب فن آويل ها و پمپ سيرآولاسيون آب و
مصرف برق در دستگاه چيلر جذبي گازسوز معادل 0.25 آيلووات يا 250 وات براي توليد يك تن
سرما است. ملاحظه مي فرمائيد آه اين معيار در حدود يك ششم در مقايسه با سيستم هاي
تراآمي و اسپليت يونيت ها است.
• در چيلرهاي گازسوز اصلي ترين منبع تأمين برودت گاز شهري است، آه مقدار 2.5 متر مكعب
سرما را توليد مي نمايد. Btu/hr درساعت گازشهري در ژنراتور اين دستگاه، مقدار تقريبي 60000
• مصرف انرژي در يك اسپليت
• مصرف انرژي در يك چيلر گازسوز
در چيلرهاي گازسوز تقريباً Kcal/hr • ملاحظه مي فرمائيد آه براي ايجاد يك تن برودتي يا 3000
17% صرفه جويي در مصرف گاز خواهد شد. اگر اين عدد را در تعداد اين محصول در 10 سال
آينده آه با توجه به روند روبه رشد تقاضاي آن پيش بيني مي شود مقايسه نمائيد، به مقادير
زيادي از صرفه جويي در مصرف انرژي گاز (آه جهت تأمين برق مورد نياز سيستم هاي تراآمي
صرف مي شود) خواهيد رسيد.
• بر اساس پيش بيني هاي اين شرآت تا سال 1395 تعداد تقريبي 7000 دستگاه چيلرگازسوز
در ايران نصب و راه اندازي شده است. آارآرد اين تعداد چيلر در هر سال معادل 5.600.000 متر
مكعب گاز صرفه جويي است.
 

niki68

عضو جدید
با عرض سلام اطلاعاتی در مورد چیلر های هوایی میخواستم و یا کلا چیلر ها هر مطلب مفید ممکن تشکر
 

KARN

عضو جدید
کمپرسورهای گازی
به منظور جلوگيري از افت فشار كه در خطوط لوله حادث مي‌گردد نياز به تقويت فشار گاز مي‌باشد. معمولاً گاز از نقاط وصول در طول خط لوله دريافت و در دبي و فشار مشخص به مراكز فروش تحويل مي‌گردد. به لحاظ انبساط گاز، وجود تلفات اصطكاكي، تغيير در ارتفاع، ‌يا نوسانات دما، در بين اين نقاط يك افت فشار به وقوع مي‌پيوندد. تغيير جريان سبب تغيير فشار در خط لوله مي‌گردد. هنگامي كه دبي جريان گاز از محدودة مبناي طراحي فراتر رود، براي تثبيت محدودة فشار مورد نياز در نقطة تحويل، روشهايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، كه عبارتند از:
الف) لوپ(Loop )نمودن خط لوله
ب ) اضافه نمودن ايستگاه تقويت فشار
ج ) بهره‌گيري از دو روش الف و ب

انواع كمپرسورها
كمپرسورها را مي‌توان به سه گروه اصلي تقسيم‌بندي نمود:
1-جابجايي مثبت(Postive Displacement)
2-ديناميكي(Dynamic)
3-انژكتوري(Injectors)
كمپرسورهاي جابجايي مثبت يا جريان متناوب، مقداري از گاز را در داخل يك حجم بسته محبوس مي‌كنند. با كاهش حجم، فشار گاز محبوس افزايش مي‌يابد. آنگاه گاز تحت فشار قرار گرفته به نقطة دهش (-Discharge)كمپرسور تحويل داده مي‌شود.
كمپرسورهاي جابجايي مثبت يا جريان متناوب، به دونوع مجزا تقسيم‌بندي مي‌شوند:
الف) كمپرسورهاي رفت و برگشتي
ب ) كمپرسورهاي چرخشي
در كمپرسورهاي رفت و برگشتي، حجم گاز درون يك سيلندر توسط يك پيستون كاهش مي‌يابد. براي هدايت جريان گاز و نيز جلوگيري از جريان برگشتي، نياز به وجود سوپاپ در سيلندرها مي‌باشد.
در كمپرسورهاي چرخشي، روتورها با پره يا لبه تجهيز مي‌گردند. آنها گاز را در يك حجم ثابت يا متغير،‌بين خودشان و يك پوستة خارجي محبوس مي‌كنند. همزمان با گردش روتور،‌ گاز از ورودي به خروجي جابجا مي‌شود. در اين نوع كمپرسور نيازي به سوپاپ نمي‌باشد. اين نوع كمپرسورها معمولاً براي تقويت فشار هوا در تأسيسات مورد استفاده قرار مي‌گيرند.كمپرسورهاي جريان پيوسته يا ديناميكي (همچنين: توربوكمپرسورها) فشار گاز را در مقابل نيروهاي داخلي افزايش مي‌دهند (يعني افزايش سرعت گاز و تغيير انرژي به فشار).كمپرسورهاي ديناميكي به دو نوع اصلي تقسيم‌بندي مي‌شوند:
الف) كمپرسورهاي گريز از مركز (شعاعي)
ب‌ ) كمپرسورهاي محوري
در كمپرسورهاي گريز از مركز، سرعت توسط تيغه‌هاي يك پروانه دوار، به گاز افزوده مي‌شود. در حين چرخيدن آنها، ‌نيروهاي گريز از مركز مولكولهاي گاز را به سمت خارج سوق مي‌دهند، كه سبب افزايش شعاع چرخش و بنابراين افزايش سرعت مماسي مولكولهاي گاز مي‌گردد. افزايش سرعت باعث ايجاد شتاب مي‌شود، و اين شتاب نيروهاي اينرسي را كه بر مولكولهاي گاز اعمال مي‌شوند فعال و مولكولها را متراكم مي‌سازد. بخشي از فشار در پروانه و بخشي در پخشگر(Diffuser) شعاعي محيط بر پره، يا در پخشگر حلزوني دهش واقع در انتهاي خروجي كمپرسور، احياء مي‌شود.به هنگام تقويت فشار در كمپرسورهاي محوري، يك روتور چرخشي، انرژي خود را به درون جريان گاز انتقال مي‌دهد. در اين نوع كمپرسور، جريان گاز موازي با محور مي‌باشد.كمپرسورهاي انژكتوري از انرژي جنبشي يك جريان سيال براي فشرده‌ سازي سيال ديگر استفاده مي‌كنند. اين نوع كمپرسورها در سيستمهاي انتقال گاز طبيعي مورد استفاده قرار نمي‌گيرند.



کمپرسورهای پیستونی
كمپرسورهاي تناوبي (Reciprocating) كه رفت و برگشتينيز ناميده مي‌شوند، يكي از قديمي‌ترينانواعكمپرسورهامي‌باشند. اوليننمونه‌هاي اينكمپرسورهابا سيلندر چوبي (مثلاً از جنس بامبو Bamboo) ساخته شده و پيستون آن بهوسيله نيروي انساني (دستي) عقب و جلو برده مي‌شد. آب بندي پيستون توسط پر پرندگانصورت مي‌گرفت تا از اين طريق در مرحله مكش هوا وارد كمپرسور شده و در مرحله تراكماز آن خارج شود. از اين كمپرسور غالباً براي ذوب فلزات استفاده مي‌گرديد. براساسشواهد تاريخي يونانيان در ۱۵۰ سال قبل از ميلاد مسيح توانستند كمپرسورهاي فلزيبسازند كه در آن از آلياژهاي برنزي استفاده شده بود. بهرحال در ساختار اينكمپرسورهاتا قرن هيجدهمميلادي پيشرفت چنداني صورت نگرفت تا اينكه يك مهندس انگليسي به نام" J.Wilkison" كمپرسوري را طراحيكرد كه شبيه كمپرسورهاي امروزي بوده و سيلندر آن از چدن ريخته‌گري ساخته و ماشينكاري شده بود.

كمپرسورهاي تناوبي عموماً براي دبي كم و فشار زياد مورد استفاده قرار مي‌گيرند. دبي گاز در اين نوع كمپرسورها از مقادير كم تا ۲۰۰۰m3/hrمي‌رسد و با آن مي‌توان به فشارهاي زياد (تاbar۶۰۰) دست يافت. در نسبت‌هاي تراكم بالاتر از ۵/۱ در هر مرحله اين كمپرسورها در مقايسه با ساير انواع كمپرسورها از راندمان بالاتري برخوردار مي‌باشند. كمپرسورهاي تناوبي اساساً جزء ماشين هاي با ظرفيت ثابت مي‌باشند ولي در شرايط خاصي مي‌‌توان ظرفيت آن را برحسب شرايط مورد نظر تغيير داد.


در كمپرسورهاي پيستوني با حركت پيستون به سمت عقب گاز به درون سيلندر وارد شده و فضاي درون سيلندر را پر مي‌كند. در حركت رو به جلو، با اعمال نيرو از سوي پيستون گاز حبس شده در سيلندر متراكم مي‌گردد. جهت سهولت در ورود و خروج گاز در سيلندر و ايجاد شرايط لازم براي تراكم آن در حركت روبه جلوي پيستون، اين كمپرسورها مجهز به سوپاپ‌هاي مكش و دهش مي‌باشند. جهت شناخت مقدماتي عملكرد كمپرسورهاي پيستوني مي‌توان تلمبه‌هاي باد دستي را مورد بررسي قرار داد، چرا كه اين تلمبه‌ها ضمن سادگي در رفتار داراي تمامي مشخصه‌هاي يك كمپرسور پيستوني مي‌باشند.
تلمبه‌ها شامل پيستون، سيلندر و سوپاپ هاي مكش و دهش بوده و نيروي محركه لازم براي تراكم هوا توسط نيروي انساني تأمين مي‌گردد. سوپاپ دهش اين كمپرسورها همان والو (Valve) لاستيك دو چرخه بوده كه مانع از نشت هوا از لاستيك ( قسمت دهش) به دورن تلمبه در هنگام حركت رو به عقب پيستون ( مرحله مكش) مي‌گردد. سوپاپ مكش اين تلمبه‌ها بر روي پيستون آن نصب گرديده است. اين قطعه به صورت فنجاني شكل (Cup _ Shaped) بوده كه از جنس چرم و يا مواد مشابه آن ساخته شده است.
در حالت مكش، در اثر حركت رو به عقب پيستون، هواي جلوي پيستون منبسط شده و درون سيلندر خلاء ايجاد مي‌شود. با توجه به اينكه هواي سمت بيروني پيستون تحت فشار آتمسفر قرار دارد، همين امر باعث جداشدن قطعه چرمي از كناره سيلندر گرديده و هوا مي‌تواند از اين طريق وارد سيلندر شده و آن را پرنمايد.
در حركت رو به جلوي پيستون، با كاهش حجم گاز، فشار گاز درون سيلندر افزايش يافته و نيروي حاصل از آن بر روي قطعه چرمي اثر نموده و باعث چسبيدن آن به كناره پيستون گرديده و موجب آب‌بندی پيستون شده و مانع از نشت گاز از كناره پيستون به خارج مي‌شود.
با تراكم گاز در سيلندر و افزايش فشار هواي حبس شده در آن، لحظه‌اي فرا مي‌رسد كه فشار درون سيلندر، از فشار درون تيوپ لاستيك بيشتر شده و باعث باز شدن سوپاپ لاستيك گرديده و هواي متراكم شده از درون سيلندر به داخل لاستيك فرستاده مي‌شود. بديهي است هرچه فشار درون لاستيك بيشتر باشد، سوپاپ آن ديرتر باز شده و انرژي بيشتري براي تراكم گاز و ارسال آن به داخل لاستيك مورد نياز مي‌باشد. به عبارت ديگر اگر مقاومتي در جلوي تلمبه نباشد و مستقيماً به آتمسفر متصل باشد، براي تخليه گاز از درون تلمبه به انرژي ناچيزي نياز خواهد بود.


کمپرسورهای اسکرو
در این کمپرسور ها دو روتور با پروفیل هایمتفاوت داخل یک اتاقک با جهت های متفاوت می چرخند .روتور اصلی ٨۵% تا ۹۰% انرژیدریافتی را به انرژی گرمایی و فشار تبدیل می کند. با چرخش مداوم روتورها هوای محبوسشده با کاهش حجم افزایش فشار می یابد . در تمام مراحل روغن وارد فضایبین پره ها می شود ( درنوع روانکاری با روغن ). این روغن وظیفه روان کاری و خنک کردن روتور ها را عهده داراست .
مرحله اول
هوا به داخل قسمت روتورها کشيده می شود وفضای بين پره ها را پر می کند اين قسمت مانند مرحله مکش در کمپرسور های پيستونی می باشد
مرحله دوم و سوم
هنگامی که هوا وارد قسمت فشرده سازی شد با چرخش روتورها حجم آن کم می شود و بنا بر این فشار افزایش می یابد. این کم شدن حجم تا قسمت تخلیه هوا ادامه می یابد تا فشار به مقدار دلخواه برسد
مرحله چهارم
هوای فشرده به بیرون کمپرسور جریان می یابد

منتظر نظراتتون هستم:gol:
تشكر يادتون نره:gol:
با سلام به شما دوست گرامی
ضمن اروزی موفقیت در سال جدید وتبریک این عید باستانی در مورد مطلب ارایه شده می توانم بگویم برای شروع قابل قبول میباشد.
 

jessica

عضو جدید
سلام.ميشه كمكم كنين؟
با دانلود مشكل دارم :question: :question:
هر بار كه ميخوام فايل رو دانلود كنم، 4share خودش نصب ميشه رو desktop !
 

satar1362

عضو جدید
با تشکر مهندس چقدر خوب می شد چند تا عکس هم زمینش می شد !!!!!!!!
 

niomathic

عضو جدید
باسلام بنده کتابی درزمینه هیدرولیک وپنوماتیک وعناصر مدارها نوشته ام که از www.niomathic.blogfa.com میتوانید مشاهده بفرمایید باتشکر علی علیزادهfinal.folder001.jpg
 

ali625

عضو جدید
ROYA ممنون در مورد الکتروموتور کمپروسورها مطلب بزاری بازم ممنون میشم در مورد تعمیرات ونگهداریشون
 
مقدماتی درباره کمپرسور اسکرو

مقدماتی درباره کمپرسور اسکرو

[h=3]کمپرسورهاي پيچي (Screw)[/h]تعریف کمپرسور: اصول عملکردي کمپرسورهاي اسکرو براساس حرکت دادن هوا يا گاز بوسيله رتورهاي نصب شده درداخل يک سيلندراست .
طرزکار کمپرسور هوا بدین صورت می باشد که رتورهاي اين نوع کمپرسورهاشبيه پيچ هاي چندراهه اي هستندکه بصورت نروماده در داخل يکديگر مي چرخند و با چرخش خودگاز هوا را به سمت جلو حرکت مي دهند که در اثر اين حرکت باعث ايجاد خلا و ورود مستمرگاز به داخل کمپرسور مي شود و با کم کردن فاصله بين مولکول هاي گاز باعث افزايش فشار آن مي شوند.
معمولا دراين نوع کمپرسورها، سيستم انتقال قدرت روي يکي ازپيچ ها(رتورها) انجام مي شود و رتور ديگر توسط رتور راننده به چرخش در مي آيد. به زبان ساده مي توان گفت که اصول کار اين نوع کمپرسورها مثل چرخ گوشت هاي معمولي مي باشد.
ادامه مطلب
 
سیستم هوای فشره

سیستم هوای فشره

[h=2]مقدمه ای بر سیستم های هوای فشرده[/h]
سیستم های هوای فشرده شامل تعدادی از زیر سیستم ها و بخش های عمده می باشند. سیستم های هوای فشرده به دو قسمت تولید و تقاضا تقسیم می شوند.
قسمت تولید شامل کمپرسورها، پردازش هوا و ذخیره ابتدایی می شود. قسمت تولیدی که بطور صحیح اداره شود، در تمیزی هوا، خشکی هوا و هوای پایدار تحویل داده شده در فشار تخصیص قابل اعتماد و روش هزینه مؤثر نتیجه خواهد داد.
عمده سیستم های زیر مجموعه قسمت تولید هوای فشرده عموماً شامل مکش هوا، کمپرسور هوا (سرعت ثابت و یا سرعت متغیر)، خنک سازی انتهایی، موتور، کنترل، تجهیزات و لوازم پردازش می شوند.
کنترل ها برای تنظیم کردن مقدار هوای فشرده در حال تولید برای ثابت باقی ماندن فشار سیستم و اداره فعل و انفعالات اجزای سیستم کار می کنند. فیلترها و خشک کن های هوا رطوبت، روغن و آلودگی را از هوای فشرده حذف می کنند. ذخیره هوای فشرده ( دریافت کننده خشک و تر) همچنین می تواند برای بهبود کارآیی و پایداری (ثبات) سیستم استفاده شود. آب انباشته شده بصورت دستی یا اتوماتیک از طریق شیرهای تخلیه خارج می شوند. کنترلرهای فشار قابل تنظیم برای نگهداری فشار ثابت در یک وسیله مصرف کننده نهایی استفاده می شوند.
قسمت تقاضا شامل سیستم لوله کشی توزیع هوا، ذخیره ثانویه و تجهیزات مصرف کننده نهایی می باشد. مدیریت صحیح قسمت تقاضا اختلاف فشارها را کاهش می دهد، اتلاف هوا از نشتی ها و زیرآب زنی ها و استفاده کننده های هوای فشرده برای کاربردهای مناسب کاهش می دهد. سیستم لوله کشی توزیع هوای فشرده را از کمپرسور به نقطه مصرف نهایی مکانی که نیاز است، انتقال می دهد. مخزن ذخیره هوای فشرده در قسمت تقاضا هوا را دریافت می کند و همچنین می تواند برای بهبود پایداری فشار سیستم استفاده شود.


  • بعنوان یک قاعده کلی، برای هر اسب بخار (HP) در ظرفیت اسمی، کمپرسور هوای فشرده حدود 4 فوت مکعب بر دقیقه (scfm) استاندارد، تولید خواهد کرد.
دیاگرام ساده شده زیر چگونگی اتصال بعضی از اجزای کلی را نشان می دهد.
Compressed_Air1.jpg

ادامه مطلب
 
انواع کمپرسورهای هوا و کنترل کننده ها

انواع کمپرسورهای هوا و کنترل کننده ها

کمپرسورهای هوا از پایه به دو نوع تقسیم می شوند:
- جابجایی مثبت
- دینامیکی
جابجایی مثبت. در نوع جابجایی مثبت، مقداری هوا مشخص شده در محفظه فشرده سازی به دام افتاده و حجم اشغال شده مکانیکی کاهش می یابد که این امر سبب افزایش فشار متناظر در قبل از دریچه تخلیه می شود.
کمپرسورهای اسکرو، پره ای و رفت و برگشتی سه نوع رایج کمپرسورهای جابجایی مثبت در اندازه های کوچک، متوسط صنعتی می باشند.
دینامیکی. کمپرسوهای دینامیکی شامل کمپرسورهای گریز از مرکز و ماشین های محوری می باشند و در کارخانه های بزرگ صنعتی استفاده می شوند. الف. کمپرسورهای اسکرو (کمپرسورهای پیچی دوار)
کمپرسورهای اسکرو دوار آوازه و سهم عمده ای از بازار را در مقایسه با کمپرسورهای رفت و برگشتی از سال 1989 به خود تعلق داده اند. این دستگاه ها بطور رایج در اندازه های 5 الی 900 اسب بخار استفاده می شوند. نوع رایج کمپرسورهای دوار، کمپرسورهای اسکرو جفت مارپیچ می باشند. دو روتور جفت در هم تنیده شده اند، هوا به دام انداخته شده و حجم هوا را در طول روتورها کاهش می دهند. بستگی به درخواست صاف و تمیز بودن هوا عاری از ذرات معلق، کمپرسورهای اسکرو با دو نوع روغنکاری شونده و خشک (بدون روغن) موجود می باشند. مهمترین ویژگی کمپرسورهای اسکرو در مقابل دستگاههای هوا خنک رفت و برگشتی این است که آن می توانند در بارکامل به کار خود ادامه داده درحالیکه کمپرسورهای رفت و برگشتی در 60درصد کارآیی یا کمتر استفاده می شوند. اسکروها همچنین بسیار بی سروصداتر و هوای خنک تری تولید می کنند که مناسب برای خشک کردن هوا می باشد. مطلع باشید که کمپرسورهای اسکرو ممکن است کارآمدترین انتخاب در مقایسه با کمپرسورهای رفت و برگشتی نباشند.
  • کمپرسور اسکرو روغنکاری شونده: کمپرسورهای اسکرو روغنکاری شونده نوع غالب کمپرسورهای صنعتی برای کاربردهای متفاوت می باشند. برای روانکاری کمپرسورهای اسکرو از ساختار هیدروکربن یا مشابه استفاده می شود. عموما ترکیبی از هوای فشرده و روانکار تزریق شده در هوای انتهایی وجود دارد، به همین دلیل هوا از یک مخزن که روانکار از هوای فشرده پاک شود، عبور داده می شود. افشانه های باقیمانده روانکار در هوای فشرده توسط المانهای جداکننده در مخزن جدا می شوند. (منظور از مخرن، مخزن جداکننده روغن از هوای فشرده و فیلتر جداکنننده می باشد). در نتیجه ی این عملیات مقدار بسیار کم (به اندازه یک واحد در میلیون یا ppm) روانکار در هوای فشرده انتقال داده می شود.
  • کمپرسورهای اسکرو نوع خشک : در نوع خشک روتورهای درگیر بایکدیگر تماسی ندارند و فضای خالی نسبی آنها بوسیله روشهای خارجی روغنکاری چرخدنده های بیرونی با یک تلورانس بسته باقی می ماند. طراحی های زیادی برای دو روش فشرده سازی با خنک سازی درونی و خنک سازی انتهایی انجام شده است. کمپرسورهای اسکرو نوع خشک از بازه 25 الی 1200 اسب بخار یا 90 الی 5200 فوت مکعب در دقیقه (cfm) در بازار موجود می باشند.

ب: کمپرسورهای رفت و برگشتی
کمپرسورهای رفت و برگشتی متشکل از یک پیستون که بوسیله میل لنگ حرکت کرده و یک موتور الکتریکی می باشند. کمپرسورهای رفت و برگشتی برای اهداف عمومی استفاده شده و عموماً قابل دسترس در سایزهای 1 الی 30 اسب بخار می باشند.
این کمپرسورها معمولا برای ذخیره هوا در سیستم های اتوماتیک و کنترل های ساختمانی استفاده می شوند. کمپرسورهای رفت و برگشتی با ابعاد بزرگ در صنعت موجود می باشند و برای استفاده های خاص صنایع در فشارهای بالا حدود 200 الی 300 بار کاربرد دارند.

ادامه مطلب
 
تجهیزات کمکی هوای فشرده

تجهیزات کمکی هوای فشرده

تجهیزات کمکی هوای فشرده شامل خنک کننده های کمپرسور، فیلترها، جداکننده ها، خشک کن ها، تجهیزات بازیابی حرارت، روان کننده ها، تنظیم کننده های فشار، مخزن ذخیره، شیرهای تخلیه رطوبت کندانس شده و شیرهای تخلیه اتوماتیک می باشند. اینها وسایل مربوط به کمپرسورهای هوای فشرده می باشند که به واحد هوای فشرده با مشخصات مورد نیاز کمک می کنند.
الف. خنک کننده های کمپرسور
حدود 80 درصد از انرژی الکتریکی وارد شده به کمپرسور تبدیل به حرارت می شود. بعنوان یک گزینه برای بهره وری انرژی، گرمای فشرده سازی می تواند بازیافت شده و برای تولید آب گرم یا هوای گرم مورد استفاده قرار گیرد. بازیافت حرارت هوای کمپرس شده بعنوان فرصتی عالی برای بهره وری انرژی بسیاری از کارخانه های تولیدی فراهم می شود.
خنک سازی کمپرسور. کمپرسور هوای در حال کار مداوم، مقدار زیادی گرما از طریق گرمای فشرده سازی تولید می کند. این گرما از خنک کننده هوا و روغن باید حذف شود. کمپرسورها معمولا بوسیله هوا و آب خنک می شوند.

  • خنک کننده درونی. بیشتر کمپرسورهای قدیمی چند مرحله ای دارای سیستم خنک سازی درونی برای حذف گرمای فشرده سازی بین مراحل فشرده سازی بودند. این خنک کننده های درونی برای افزایش ظرفیت انتقال حرارت و بهره وری انرژی باید بصورت دوره ای تمیز می شدند.
  • خنک کننده انتهایی. این خنک کننده ها گرمای حاصل از روانکاری کمپرسور و هوای تخلیه را خنک می کنند. خنک کننده هوا همچنین می تواند توسط آب یا هوا خنک شده و در انتهای مرحله فشرده سازی نصب شود. عملکرد مناسب خنک کننده هوا بسیار اهمیت دارد زیرا حجم رطوبت هوای مستقیم متناسب با دمای تخلیه می باشد. این خنک کننده ها برای افزایش حجم انتقال حرارت با محیط و افزایش بهره انرژی باید بصورت دوره ای تمیز شوند.
ادامه مطلب
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
طرز کار کمپرسور اینورتردار (بخش اول)

طرز کار کمپرسور اینورتردار (بخش اول)

تنظیمات فشار و دبی خروجی:کمپرسورهای تولیدی اوزن به لحاظ تجهیز به اینورتر در صرفه جویی برق مصرفی کمک بسزایی می کنند. در این مقاله میخاهیم طرز کار اینورتر راا تشریح کنیم.اینورترهای اوزن بطور کاملا هوشمند با سایر قطعات کمپرسور عمل می کند. Plc موجود در دستگاه که نقش مغز متفکر دستگاه را ایفا می کند با کمک از سنسورهای موجود در قسمت های مختلف مثل بلوک هواساز، رادیاتور، مسیر روغن و هوا، درجه حرارت هوا و روغن و همچنین فشار کاری دستگاه و فشار تحویل دهنده به خط تولید را اندازه گیری و کنترل می کند.
یکی از وظایف کنترلر کمپرسور هوای فشرده اوزن فرمان به اینورتر جهت تنظیم کارکرد و سرعت چرخشی دینام می باشد.
شما در ابتدا فشارهای منینیم، میانگین و ماکزیمم را در کنترل پنل به آسانی تنظیم می نمایید. دستگاه با توجه به فشارهای تنظیمی شما و مقدار ظرفیت تولید دبی هوای خروجی یک نمودار برای کارکرد دینام ترسیم می کند.
ادامه مطلب، همراه با اطلاعات تکمیلی و کلیپ



 
کمپرسور اسکرو چیست

کمپرسور اسکرو چیست

ابزاری که با آوردن نام کمپرسور در ذهن عموم مردم نقش می بندد همان پمپ بادهای تعمیرگاهی یا به عبارت فنی کمپرسورهای تولید هوای فشرده پیستونی می باشد، اما کمپرسوری که در مقیاسی وسیع تقریبا در تمامی صنایعی که با هوای فشرده سر و کار دارند به عنوان ابزاری کلیدی بکار گرفته می شود کمپرسور اسکرو است.
این دو مدل تجهیزات هوای فشرده در بازدهی و عملکرد تفاوتهایی اساسی با یکدیگر دارند.در مدلهای پیستونی فرایند بالا بردن فشار هوای ورودی داخل سیلندرهایی که تعداد آنها بسته به ظرفیت تولیدی دستگاه متفاوت است توسط پیستونها که بصورت رفت و برگشتی حرکت می کنند انجام می گیرد و ظرفیت خروجی آنها از مدلهای اسکرو پایین تر است در صورتی که در کمپرسور اسکرو(اسکرو به معنی پیچ) عملیات فشرده سازی هوا در فضایی بنام بلوک اسکرو یا Air End توسط پیچهایی که به فاصله بسیار کم از یکدیگر بصورت نری و مادگی در چرخش هستند صورت می پذیرد، همچنین این مدل کمپرسورها توان تولید هوای فشرده با فشار و ظرفیت های متنوع و بیشتری را دارا می باشند.

ادامه مطلب
 

mobadelsazanco

عضو جدید
واقعا مطلب
کمپرسورهای گازی
به منظور جلوگيري از افت فشار كه در خطوط لوله حادث مي‌گردد نياز به تقويت فشار گاز مي‌باشد. معمولاً گاز از نقاط وصول در طول خط لوله دريافت و در دبي و فشار مشخص به مراكز فروش تحويل مي‌گردد. به لحاظ انبساط گاز، وجود تلفات اصطكاكي، تغيير در ارتفاع، ‌يا نوسانات دما، در بين اين نقاط يك افت فشار به وقوع مي‌پيوندد. تغيير جريان سبب تغيير فشار در خط لوله مي‌گردد. هنگامي كه دبي جريان گاز از محدودة مبناي طراحي فراتر رود، براي تثبيت محدودة فشار مورد نياز در نقطة تحويل، روشهايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، كه عبارتند از:
الف) لوپ(Loop )نمودن خط لوله
ب ) اضافه نمودن ايستگاه تقويت فشار
ج ) بهره‌گيري از دو روش الف و ب


انواع كمپرسورها
كمپرسورها را مي‌توان به سه گروه اصلي تقسيم‌بندي نمود:
1-جابجايي مثبت(Postive Displacement)
2-ديناميكي(
Dynamic)
3-انژكتوري(
Injectors)
كمپرسورهاي جابجايي مثبت يا جريان متناوب، مقداري از گاز را در داخل يك حجم بسته محبوس مي‌كنند. با كاهش حجم، فشار گاز محبوس افزايش مي‌يابد. آنگاه گاز تحت فشار قرار گرفته به نقطة دهش (-Discharge)كمپرسور تحويل داده مي‌شود.
كمپرسورهاي جابجايي مثبت يا جريان متناوب، به دونوع مجزا تقسيم‌بندي مي‌شوند:

الف) كمپرسورهاي رفت و برگشتي
ب ) كمپرسورهاي چرخشي

در كمپرسورهاي رفت و برگشتي، حجم گاز درون يك سيلندر توسط يك پيستون كاهش مي‌يابد. براي هدايت جريان گاز و نيز جلوگيري از جريان برگشتي، نياز به وجود سوپاپ در سيلندرها مي‌باشد.
در كمپرسورهاي چرخشي، روتورها با پره يا لبه تجهيز مي‌گردند. آنها گاز را در يك حجم ثابت يا متغير،‌بين خودشان و يك پوستة خارجي محبوس مي‌كنند. همزمان با گردش روتور،‌ گاز از ورودي به خروجي جابجا مي‌شود. در اين نوع كمپرسور نيازي به سوپاپ نمي‌باشد. اين نوع كمپرسورها معمولاً براي تقويت فشار هوا در تأسيسات مورد استفاده قرار مي‌گيرند.كمپرسورهاي جريان پيوسته يا ديناميكي (همچنين: توربوكمپرسورها) فشار گاز را در مقابل نيروهاي داخلي افزايش مي‌دهند (يعني افزايش سرعت گاز و تغيير انرژي به فشار).كمپرسورهاي ديناميكي به دو نوع اصلي تقسيم‌بندي مي‌شوند:

الف) كمپرسورهاي گريز از مركز (شعاعي)
ب‌ ) كمپرسورهاي محوري

در كمپرسورهاي گريز از مركز، سرعت توسط تيغه‌هاي يك پروانه دوار، به گاز افزوده مي‌شود. در حين چرخيدن آنها، ‌نيروهاي گريز از مركز مولكولهاي گاز را به سمت خارج سوق مي‌دهند، كه سبب افزايش شعاع چرخش و بنابراين افزايش سرعت مماسي مولكولهاي گاز مي‌گردد. افزايش سرعت باعث ايجاد شتاب مي‌شود، و اين شتاب نيروهاي اينرسي را كه بر مولكولهاي گاز اعمال مي‌شوند فعال و مولكولها را متراكم مي‌سازد. بخشي از فشار در پروانه و بخشي در پخشگر(Diffuser) شعاعي محيط بر پره، يا در پخشگر حلزوني دهش واقع در انتهاي خروجي كمپرسور، احياء مي‌شود.به هنگام تقويت فشار در كمپرسورهاي محوري، يك روتور چرخشي، انرژي خود را به درون جريان گاز انتقال مي‌دهد. در اين نوع كمپرسور، جريان گاز موازي با محور مي‌باشد.كمپرسورهاي انژكتوري از انرژي جنبشي يك جريان سيال براي فشرده‌ سازي سيال ديگر استفاده مي‌كنند. اين نوع كمپرسورها در سيستمهاي انتقال گاز طبيعي مورد استفاده قرار نمي‌گيرند.



کمپرسورهای پیستونی
كمپرسورهاي تناوبي (Reciprocating) كه رفت و برگشتينيز ناميده مي‌شوند، يكي از قديمي‌ترينانواعكمپرسورهامي‌باشند. اوليننمونه‌هاي اينكمپرسورهابا سيلندر چوبي (مثلاً از جنس بامبو Bamboo) ساخته شده و پيستون آن بهوسيله نيروي انساني (دستي) عقب و جلو برده مي‌شد. آب بندي پيستون توسط پر پرندگانصورت مي‌گرفت تا از اين طريق در مرحله مكش هوا وارد كمپرسور شده و در مرحله تراكماز آن خارج شود. از اين كمپرسور غالباً براي ذوب فلزات استفاده مي‌گرديد. براساسشواهد تاريخي يونانيان در ۱۵۰ سال قبل از ميلاد مسيح توانستند كمپرسورهاي فلزيبسازند كه در آن از آلياژهاي برنزي استفاده شده بود. بهرحال در ساختار اينكمپرسورهاتا قرن هيجدهمميلادي پيشرفت چنداني صورت نگرفت تا اينكه يك مهندس انگليسي به نام" J.Wilkison" كمپرسوري را طراحيكرد كه شبيه كمپرسورهاي امروزي بوده و سيلندر آن از چدن ريخته‌گري ساخته و ماشينكاري شده بود.

كمپرسورهاي تناوبي عموماً براي دبي كم و فشار زياد مورد استفاده قرار مي‌گيرند. دبي گاز در اين نوع كمپرسورها از مقادير كم تا ۲۰۰۰m3/hrمي‌رسد و با آن مي‌توان به فشارهاي زياد (تاbar۶۰۰) دست يافت. در نسبت‌هاي تراكم بالاتر از ۵/۱ در هر مرحله اين كمپرسورها در مقايسه با ساير انواع كمپرسورها از راندمان بالاتري برخوردار مي‌باشند. كمپرسورهاي تناوبي اساساً جزء ماشين هاي با ظرفيت ثابت مي‌باشند ولي در شرايط خاصي مي‌‌توان ظرفيت آن را برحسب شرايط مورد نظر تغيير داد.


در كمپرسورهاي پيستوني با حركت پيستون به سمت عقب گاز به درون سيلندر وارد شده و فضاي درون سيلندر را پر مي‌كند. در حركت رو به جلو، با اعمال نيرو از سوي پيستون گاز حبس شده در سيلندر متراكم مي‌گردد. جهت سهولت در ورود و خروج گاز در سيلندر و ايجاد شرايط لازم براي تراكم آن در حركت روبه جلوي پيستون، اين كمپرسورها مجهز به سوپاپ‌هاي مكش و دهش مي‌باشند. جهت شناخت مقدماتي عملكرد كمپرسورهاي پيستوني مي‌توان تلمبه‌هاي باد دستي را مورد بررسي قرار داد، چرا كه اين تلمبه‌ها ضمن سادگي در رفتار داراي تمامي مشخصه‌هاي يك كمپرسور پيستوني مي‌باشند.
تلمبه‌ها شامل پيستون، سيلندر و سوپاپ هاي مكش و دهش بوده و نيروي محركه لازم براي تراكم هوا توسط نيروي انساني تأمين مي‌گردد. سوپاپ دهش اين كمپرسورها همان والو (Valve) لاستيك دو چرخه بوده كه مانع از نشت هوا از لاستيك ( قسمت دهش) به دورن تلمبه در هنگام حركت رو به عقب پيستون ( مرحله مكش) مي‌گردد. سوپاپ مكش اين تلمبه‌ها بر روي پيستون آن نصب گرديده است. اين قطعه به صورت فنجاني شكل (Cup _ Shaped) بوده كه از جنس چرم و يا مواد مشابه آن ساخته شده است.
در حالت مكش، در اثر حركت رو به عقب پيستون، هواي جلوي پيستون منبسط شده و درون سيلندر خلاء ايجاد مي‌شود. با توجه به اينكه هواي سمت بيروني پيستون تحت فشار آتمسفر قرار دارد، همين امر باعث جداشدن قطعه چرمي از كناره سيلندر گرديده و هوا مي‌تواند از اين طريق وارد سيلندر شده و آن را پرنمايد.
در حركت رو به جلوي پيستون، با كاهش حجم گاز، فشار گاز درون سيلندر افزايش يافته و نيروي حاصل از آن بر روي قطعه چرمي اثر نموده و باعث چسبيدن آن به كناره پيستون گرديده و موجب آب‌بندی پيستون شده و مانع از نشت گاز از كناره پيستون به خارج مي‌شود.

با تراكم گاز در سيلندر و افزايش فشار هواي حبس شده در آن، لحظه‌اي فرا مي‌رسد كه فشار درون سيلندر، از فشار درون تيوپ لاستيك بيشتر شده و باعث باز شدن سوپاپ لاستيك گرديده و هواي متراكم شده از درون سيلندر به داخل لاستيك فرستاده مي‌شود. بديهي است هرچه فشار درون لاستيك بيشتر باشد، سوپاپ آن ديرتر باز شده و انرژي بيشتري براي تراكم گاز و ارسال آن به داخل لاستيك مورد نياز مي‌باشد. به عبارت ديگر اگر مقاومتي در جلوي تلمبه نباشد و مستقيماً به آتمسفر متصل باشد، براي تخليه گاز از درون تلمبه به انرژي ناچيزي نياز خواهد بود.


کمپرسورهای اسکرو
در این کمپرسور ها دو روتور با پروفیل هایمتفاوت داخل یک اتاقک با جهت های متفاوت می چرخند .روتور اصلی ٨۵% تا ۹۰% انرژیدریافتی را به انرژی گرمایی و فشار تبدیل می کند. با چرخش مداوم روتورها هوای محبوسشده با کاهش حجم افزایش فشار می یابد . در تمام مراحل روغن وارد فضایبین پره ها می شود ( درنوع روانکاری با روغن ). این روغن وظیفه روان کاری و خنک کردن روتور ها را عهده داراست .
مرحله اول
هوا به داخل قسمت روتورها کشيده می شود وفضای بين پره ها را پر می کند اين قسمت مانند مرحله مکش در کمپرسور های پيستونی می باشد
مرحله دوم و سوم
هنگامی که هوا وارد قسمت فشرده سازی شد با چرخش روتورها حجم آن کم می شود و بنا بر این فشار افزایش می یابد. این کم شدن حجم تا قسمت تخلیه هوا ادامه می یابد تا فشار به مقدار دلخواه برسد
مرحله چهارم
هوای فشرده به بیرون کمپرسور جریان می یابد


منتظر نظراتتون هستم:gol:
تشكر يادتون نره:gol:
مطلب عالی و کاملی بود .ممنون. واقعا کمپرسور از جمله محصولات مهم در بسیاری از صنعت ها هست. تجهیز یک کمپرسور باد به مخزن مناسب، مزایای متعددی دارد. مهمتر از همه آنکه وجود یک مخزن باد عملکرد مداوم و پایدار را تضمین می‌کند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا