استارت آپ چیست ؟ و استارتاپ های صنعت ساختمان...

middbox

کاربر بیش فعال
وقتش رسیده دوستان عمرانی از حوزه های کسل کننده قدیمی عمران خارج بشن و وارد دنیایی از ایده های نو و پر از هیجان استارتاپی بشن...

استارتاپ ( استارت آپ) چیه ؟

استارت آپ (به انگلیسی: Startup یا Start-up) را به فارسی به شرکت نوپا ترجمه کرده‌اند.

اگر چه در تعریف استارت آپ بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سالهای اخیر حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره می‌شود که استارت آپ باید در حوزه فن آوری‌های نوین فعال باشد.

در این زمینه که آیا باید هر فعالیت نوپایی را استارتاپ در نظر گرفت یا نه، اختلاف‌نظر وجود دارد. در بیشتر کتابهای آکادمیک کارآفرینی، حتی کتاب‌هایی که مدرن‌تر هستند و رویکرد نوگرا دارند، معنای گسترده‌ای برای استارت آپ در نظر گرفته می‌شود و هر کسب و کار نوپایی استارتاپ نامیده می‌شود

اما کسانی که فرهنگ شرکتهای سیلیکون ولی را می‌شناسند و مدیران و مشاوران و نظریه‌پردازان شرکتهای حوزه فناوری را دنبال می‌کنند، در کتابها،‌ مقالات و مصاحبه‌های خود، معنای محدودتری برای استارتاپ در نظر می‌گیرند و بین استارتاپ (یا کسب و کار نوپا) با کسب و کارهای کوچک (Small Business) تفاوت قائلند.

خب تا اینجا یه آشنایی نسبی با استارتاپ پیدا کردیم ....

ببینید دوستان همه اون تفاوت دیدگاه ها در مورد شرکتهای small buisiness و یا کسب و کار نوپا رو از ذهنتون بریزید بیرون ، هر مزخرفاتی که باعث میشه شما فکر کنید کارتون استارتاپی نیست رو بریزید بیرون ..

هر ایده ای که در حوزه های تکنولوژی و فن آوری اطلاعات و بر پایه اینترنت باشه و کار رو برای مردم بسیار ساده کنه و مدل درآمدی و نقشه راه رشد مناسبی داشته باشه که سرمایه گذار عاشقش بشه رو میشه استارتاپ دونست ، فرقی نمیکنه دیگران چی صداش کنن...


پس دست به کار بشید .... ایده هاتون رو تو ذهنتون نگه ندارید ، روی ایده هاتون تمرکز کنید ، مطالعه کنید ، کتاب بخونید:w10:. مهندسان عمران هم میتونن ایده های استارتاپی داشته باشن ....


من سعی میکنم اینجا در مورد استارتاپ ها مطالبی رو قرار بدم ( بخش مهمی از دنیای مدرن کسب و کارهایی هستن که متاسفانه کشور ما و جونای ما ازش عقب موندن ) و خوشبختانه در این دو سه سال اخیر جهش های بزرگی در این رابطه صورت گرفته و شتاب دهنده های خوبی در کشور شروع به کار کردن که ایده های شما رو در جهت بهتر شدن شتاب میدن و بهتون کمک میکنن.


امیدوارم این تاپیک یا هر اسم دیگه ای که داره و من فراموش کردم بدردتون بخوره و مدیران بزرگ تالار 8-) سعی نکنن اونو لابلای تاپیک ها دیگه قایم کنن...

اینجا چندتا از استارتاپ های صنعت ساختمان رو نام میبرم که میتونن دید بهتری بهتون بدن (آی‌ هوم، ایران‌ فایل، آلونک، اسکانو، دو دو تا، شابش، مانیشن، دلتا، ملکانا، جوملک، ملک رادار، دیمانا، کاشانو، خانه کو، بانک اطلاعات مسکن ایران، ملک با ما، زومیلا، منزلان، متراژ، آنلاین‌ جو، هومینگ، زمین، کیلید، ملیکما، برند ساختمان، اسنپ ملک، مپلاک، مسکن فایل، مرکز اطلاعات تصویری املاک (ماتا)، مباشر، داما، الو ملک ) و خیلی از ایده های دیگه که ممکنه تو ذهن منو شما باشه:w42:



مخلص همگی شما داود حسینی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

middbox

کاربر بیش فعال
سلام دوستان تا اینجا یه تعریف کوچیک از استارتاپ داشتیم ، میخوایم ببینیم چطور میتونیم یک استارتاپ خوب رو راه اندازی کنیم .

ایده اولیه :
ایده اولیه بسیار مهمه ، باید ببینید ایده شما چقدر مهمه ، چقدر مشکلات مردم یا یک حوزه یا بخشی از اون رو حل میکنه:
یه مثال بزنم براتون ( اسنپ روزای اول مشکل حمل و نقل رو دید ، خیلی از تاکسی ها به شکل سنتی کار میکردن مثلا یه تاکسی باید کلی سوخت مصرف میکرد برای اینکه شاید بتونه یه مسافر رو در صورتی که گیر بیاد از نقطه A به نقطه B ببره ، این وسط ممکن بود ظرفیت تاکسی به بیش از یک یا دو نفر نرسه و حتی کرایه بین نقاط هزینه سوخت رو هم نتونه بده یا اینکه بعضی وقتا کلا مسافری نبود و باید کل یک مسیر رو طی میکردن برای مسافر ، خب این بخشی از مشکلات تاکسی ها بود ، از اونطرف مسیرهایی بودن که کلا تاکسی در اون وجود نداشت و مسافر هم درمانده از مشکل بود ، اسنپ از این مشکلات به خوبی استفاده کرد ، روزای اول حتی به رانندگان برای اینکه از اسنپ استفاده کنن پول پرداخت میکرد و هیچ پولی بابت انجام سرویس نمیگرفت ) .

همه این مسائلی که گفتم نیاز بود ، پیدا کردن نیاز خوب بخش بسیار مهم یک استارتاپ هست...

پس میتونیم بگیم همه کسب و کار ها یا استارتاپ ها از یک نیاز شروع میشن ( نیازی که شما باید به خوبی اونو بشناسید و راه حلی براش پیدا کنید ) مثلا رشته مهندسی عمران یک نیاز بود ، نیاز به ساختمانهای بلند مرتبه نیاز به امنیت در سازه ها ، نیاز به وجود شهرهای عمودی همه اینها دست به دست هم دادن و رشته ای درست شد به نام مهندسی عمران که البته زیر شاخه ها بسیاری دار که همه شما خودتون استادید ....... بگذریم:geek: از این مهندسی خیری ندیدیم...

همه اون مسائلی که گفتم از رفع یک نیاز شروع شد ، و استارتاپ هم دقیقا همینه... (استارت آپ یک کسب‌و‌کار نوپایی است که برای رفع یک مشکل یا نیاز درست می‌شود.)



پس اگه به فکر این افتادید که یک استارتاپ راه اندازی کنید باید از خودتون بپرسید "ایده یا استارت آپ من چه مشکلی را حل می‌کند و این مشکل تا چه حد برای مردم دردناک است؟" این سوال بسیار مهمه و ازش به راحتی نگذرید ... این سوال قراره آینده استارتاپ و کلی از وقت و انرژی و هزینه های شما رو مال خودش کنه .



ساعت 1 صبحه :oops: !!!!!
( جدا از مسائل بالا سعی کنید دانشتون رو ببرید بالا ، منم سعی میکنم آخر پستام در حد توان شما رو راهنمایی کنم روی چه چیزهایی کار کنید برای آینده استارتاپی خودتون ، فعلا باید دوره ارزش گذاری یک استارتاپ رو تمام کنم اگه وقتی بود در این مورد برای شما پستهایی قرار میدم)

فعلا خدانگهدار همگی
 

middbox

کاربر بیش فعال

آیا ایده من خریدار خواهد داشت؟​

Problem solution fit​

بر اساس مطالعات مختلف یکی از مهمترین دلایل شکست استارتاپ ها (حدود ۴۰ درصد)، تلاش برای تولید و تجاری سازی ایده ای است که اساسا نیاز به آن در بازار هدف وجود ندارد(No Market Need!).

به عبارت دیگر یکی از مهمترین مهارت هایی که باید کارآفرینان در مراحل اولیه راه اندازی کسب و کار بدانند تشخیص درست نیاز بازار یا ارزیابی نیاز (Need Assessment) و اعتبار سنجی آن است که آیا ایده یا راهکار آنها پاسخ مناسبی برای پوشش آن نیاز است؟(Problem-Solution Fit). که کاری سخت است!

این اقدام آنجایی سخت تر نیز می شود که بدانید ثابت شده است اکثرا خود مشتری ها هم نیاز خود را به درستی نمی دانند! :oops::oops: (دقیقا همینطوره ) البته این کار سخت با تکنیک هایی برگرفته از متد استارتاپ ناب و کتاب Rob Fitzpatrick و … میسر و ساده خواهد بود.


برای آنکه یک استارتاپ با کاربران خود هماهنگ شود و بتواند نیازهای آنها را به خوبی برطرف سازد، ابتدا باید بتواند نیازهای آنها را استخراج کند. نیازسنجی کاربران یکی از مهمترین مراحل ایجاد و توسعه محصول است که بر خروجی نهایی اثر می‌گذارد.


راه‌های مختلفی برای شناخت کاربر و نیازهای او وجود دارد که در ادامه به برخی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

1. مصاحبه با کاربران:w26:: مصاحبه انواع گوناگونی دارد و در همه مدل‌های آن تلاش می‌شود که هر چه بیشتر نیازهای کاربر شناسایی شود. مصاحبه ساختارنیافته یا عمیق یکی از بهترین روش‌هاست که با نزدیک‌شدن به کاربر و گفتگوی صمیمانه به طور غیرمستقیم نیازهای وی را از صحبت‌هایش استخراج می‌نماید.

2. مشاهده گروه هدف:confused:: نگاه کردن به رفتار و تعاملات کاربران در هنگام رفع نیازها و شناسایی عادت‌های آنها می‌تواند به فرآیند نیازسنجی کمک کند. مشاهده می‌تواند غیرمداخله‌ای یا مداخله‌ای (تغییر دادن عاملی در محیط و مشاهده رفتار کاربر) باشد. ثبت دقیق رفتار کاربر و تجزیه تحلیل دقیق آن در این روش اهمیت بسزایی دارد.

3. گروه‌های کانونی (Focus Groups):w13:: یک روش استخراج نیاز گروهی است که مخاطبان محصول گردهم می‌آیند و پیرامون آن با یکدیگر به طور آزادانه به گفتگو می‌پردازند.

4. پرسشنامه:evil:: یکی از راه‌های جمع‌آوری اطلاعات از کاربران تهیه پرسشنامه است. پرسشنامه می تواند خواسته‌های گروهی از مشتریان را در قالب پرسش‌های مشخص گردآوری کند و با روش‌های آماری امکان تحلیل آنها وجود خواهد داشت.

5. پرسونا:hypocrite:: این روش ایجاد برآیندی از گروه هدف و مخاطبان محصول است. برای ایجاد پرسونا باید مخاطبان و ویژگی‌های آنها به طور دقیقی شناسایی شده باشند. پرسونا یک شخصیت مجازی است که ویژگی‌های عمومی گروه هدف را دارد و با شناسایی و برآورده ساختن خواسته‌هایش، نیازهای گروه هدف برطرف خواهد شد.

(پرسونا به مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، ترجیحات، داشته‌ها، خواسته‌ها و الگوهای فکری و رفتاری مخاطب یا مشتری فرضی اشاره دارد.)

6. نقشه همدلی:love:: یک روش برای شناسایی گروه هدف و نیازسنجی آنها نقشه همدلی است. در این روش آنچه مخاطب در محیط با آن مواجه است (فکر می‌کند،‌ می‌بیند،‌ احساس می‌کند یا عمل می‌کند) استخراج شده و نقاط درد یا دستاوردهای خوشحال‌کننده‌اش مشخص می‌شوند. نیاز کاربر به طور غیرمستقیم از این موارد به دست می‌آیند.

در فرآیند نیازسنجی خوب است که به بعضی نکات توجه کنید، به عنوان مثال:

1. نیازسنجی را با فروش اشتباه نگیرید و درباره راه‌حل‌ها (یا محصولتان) با کاربران صحبت نکنید.

2. سوالات جهت‌دار نپرسید و به دنبال یک پاسخ مشخص نگردید. مراقب باشید تمایلات شخصی خود را در مصاحبه مطرح نکنید.

3. از کاربران نپرسید که چه می‌خواهند، آنها معمولا نسبت به خواسته‌هایشان آگاه نیستند.

4. مخاطب محصولتان را بیابید و از افراد درست سوال بپرسید.

5. اعتماد مخاطب را جلب کنید و گفتگوی صمیمانه داشته باشید.
 
بالا