آموزش برنامه نویسی تخصصی مهندسی شیمی با نرم افزار Matlab

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
یک مهندس شیمی باید بتواند علاوه بر محاسبات و تشخیص موضوعات مختلف باید توانایی حل مسائل مشکل را داشته باشد. بعضی از مسئله ها بسیار پیچیده می باشند و نمی توان با استفاده از دست و ماشین حساب آن ها را حل نمود ولی می توان آنها را با استفاده از رایانه و زبان های برنامه نویسی حل نمود به همین دلیل تصمیم گرفتم مدتی رو صرف رفع این مشکل کنیم تا با کمک همدیگر در رسیدن به سطح بالایی از اطلاعات در رابطه با این موضوع دست یابیم از همه کسانی که در این رابطه اطلاعاتی دارند می خواهم که کمک کنند.
در زبان برنامه نویسی مطلب توابعی برای تغییر چند جمله ایها وجود دارد. به عنوان مثال به راحتی می توان از چند جمله ایها مشتق و انتگرال گرفت. همچنین می توان ریشه چند جمله ایها رو پیدا کرد.
پیدا کردن ریشه ها

برای پیدا کردن ریشه های یک چند جمله ای در زبان برنامه نویسی مطلب می توان از کاراکتر یا تابع roots استفاده کرد که این تابع می تواند ریشه های یک چند جمله ای را به راحتی پیدا کند.

ضرب کردن

برای انجام عمل ضرب می توان از تابع CONV استفاده کردکه باعث تلفیق دو آرایه می شود.

جمع کردن

برای جمع کردن دو بردار دیگر لازم به نوشتن یا کار کردن با تابع خاصی نیست و فقط می توان از علامت های جمع و تفریق استفاده کرد. ولی زمانی که تعداد تابع های جمع زیاد باشد از تابع mmpadd استفاده می کنیم.

تقسیم کردن

برای این کار مطلب کار را راحت کرده و می توان از دستور deconv انجام شود.

مشتق گیری و انتگرال گیری
برای مشتق گیری از تابع polyder
برای انتگرال گیری از تابع polyint استفاده می شود.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
matlab

matlab

(MATLAB) نام یکی از نرم‌افزارهای رایانه‌ای برای انجام محاسبات ریاضی است. واژه matlab هم به معنی محیط محاسبات رقمی و هم به معنی خود زبان برنامه‌نویسی مربوطه است از ترکیب دو واژهٔ MATrix و LABratuary ایجاد شده است. این نام حاکی از رویکرد ماتریس محور برنامه است، که در آن حتی اعداد عادی هم به عنوان ماتریس در نظر گرفته می‌شوند.

با نرم‌افزار matlab می‌توان ماتریس‌ها را به راحتی تغییر داد، توابع یا داده‌ها را ترسیم کرد، الگوریتم‌ها را اجرا کرد و همچنین صفحات رابط میان کاربر و رایانه ایجاد کرد.


متلب که از محصولات شرکت مث‌ورکس (The MathWorks) است، برای گروه‌های مختلف مهندسان رشته‌های مختلف از جمله مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر و ... کاربرد بسیاری دارد.

قدرت matlab

برنامه‌های matlab همگی متن‌باز هستند و در واقع متلب مفسر است نه کامپایلر. قدرت matlab از انعطاف‌پذیری آن و راحت بودن کار با آن ناشی می‌شود، همچنین شرکت سازنده و گروه‌های مختلف، از جمله دانشگاه‌های سرتاسر جهان و برخی شرکتهای مهندسی هر ساله جعبه‌ابزارهای خاص-کاربردی به آن می‌افزایند که باعث افزایش کارای و محبوبیت آن شده است. فهرستی از این جعبه‌ابزارها در زیر آمده است:

این نرم افزار و کار های آن برای سایر رشته ها

جعبه‌ابزار مخابرات matlab

جعبه‌ابزار کنترل matlab

جعبه‌ابزار فازی matlab

جعبه‌ابزار محاسبات matlab

جعبه‌ابزار سیمولینک matlab

جعبه‌ابزار تخمین matlab

جعبه‌ابزار آمار matlab

جعبه‌ابزار جمع‌آوری دادهٔ matlab

جعبه‌ابزار شبکه عصبی matlab

جعبه‌ابزار پردازش تصویر matlab

جعبه‌ابزار پردازش صوت matlab
جعبه‌ابزار احتمالات matlab

جعبه‌ابزار کارگاه بلادرنگ matlab

MATLAB محیطی برای محاسبات عددی و زبان برنامه سازی می باشد که توسط MATH WORKS ساخته شده است ، MATLAB امکان دستکاری و کارکردن ساده با ماتریس ، رسم نمودار توابع و دیتا ، اجرای الگوریتم ، ساخت واسط کاربر و واسط برنامه با سایر زبانهای برنامه نویسی را بوجود می آورد . اگر چه MATLAB مخصوص محاسبات عددی است اما toolbox ی با استفاده از موتور maple آنرا به سیستم کامپیوتری – جبری تبدیل می کند . این نرم افزار توسط یک میلیون نفر در دانشگاهها و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد . هزینه این نرم افزار برای مصارف تجاری بدون tool box حدود 2000 دلار آمریکا و برای مصارف دانشگاهی با toolbox محدود حدود 100 دلار آمریکا است .



تاريخچه


MATLAB چکیده matrix laboratory است و در اواخر سال 1970 توسط کلو مولر رئیس دانشکده علوم کامپیوتری دانشگاه نیومکزیکو ساخته شد . وی این نرم افزار را برای دسترسی دانشجویانش به linpak و eispak بدون نیاز به دانستن fortran ساخت . این نرم افزار به سرعت در دانشگاهها دیگر توزیع و پخش شد و طرفداران زیادی یافت مانند انجمن ریاضیات کاربردی . jack little مهندسی بود که طی ملاقاتش با مولر با MATLAB آشنا شد و آنرا برای دانشگاه استنفورد در سال 1983 ساخت وی با شناخت پتانسیل تجاری این نرم افزار به مولر و استیو بنجرت ملحق شد آنها MATLAB را با نرم افزار C بازنویسی کردند و برای توسعه های بعدی این نرم افزار در سال 1984 شرکت MATH WORKS را بنا نهادند . این کتابخانه بازنویسی شده بعنوان jacpac شناخته می شود . MATLAB اولین بار توسط مهندسین کنترل به کار گرفته شد ولی سریعاً به سایر زمینه ها نیز راه یافت . این نرم افزار امروزه برای آموزش مورد استفاده قرار می گیرد مخصوصا در آموزش جبر خطی و محاسبات عددی .


Syntax


M code های MATLAB ( یا m ) اصولا مقادیر جهتدار هستند برخلاف نرم افزارهای java و C++ ، m هاآماری یا عددی نیستند به دین معنی که مقادیر ، خودشان داری نوع نیستند و فقط مقادیر runtime که در این مقادیر ذخیره می شوند دارای نوع هستند مانند php یا java’s script


متغیر ها :


متغیر ها با استفاده از اجراگر ها تعریف می شوند مانند ‘ = ‘ بعنوان مثال x=17 بعنوان متغیری بنام x تعریف شده و مقدار آن 17 است . متغیر ها می توانند از مقادیر دقیق تری مانند ثابت های رشته ای
( دنباله ) و مقادیر بی واسطه عددی یا سایر متغیر ها از خروجی یک تابع گرفته شوند .


بردارها / ماتریس ها


MATLAB آزمایشگاه ماتریسی است و روش های بسیار ساده ای برای ساخت رشته هايي با ابعاد مختلف فراهم می کند در زبان MATLAB بردار یک ، ماتریسي از مرتبه یک است ( N*1,1*N )در حالیکه در زبانهای برنامه نویسی دیگر یک بردار یک رشته است . یک ماتریس به ماتریس چند بعدی گفته می شود یعنی ماتریسی که بعدی بیشتر از یک دارد بعنوان مثال یک ماتریس از مرتبه n*m یا n*m*l که n یا m یا l بزرگتر از یک هستند در سایر زبانهای برنامه نویسی نمونه هایی مانند ماتریس رشته ای از رشته ها یا رشته ی رشته ی رشته ها هستند .


MATLAB روش ساده ای برای تعریف رشته های ساده با استفاده از syntax بوجود می آورد . بعنوان مثال :



کد:
array= 1:2:9
 
 
array =
 
 
1 3 5 7 9



متغیری را تعریف می کند که رشته نامیده می شود که رشته ای متشکل از 1 و 3 و 5 و 7 و 9 می باشد . این رشته با یک شروع می شود و هر مقدار دو واحد از مقدار قبلی اش بیشتر است ( طول گام 2 ) و آخرین مقدار 9 است یعنی فاصله بین یک و نه با طول گام 2 تقسیم شده است .


کد:
array=1:3:9
 
 
array=
 
 
1 4 7


گام افزایش از سمت چپ شروع می شود تا از مقدار تعریف شده یک استفاده کند .


کد:
ari=1:5
 
 
ari=
 
 
1 2 3 4 5

نشان می دهد متغیر ari متغییری از array است چون مقدار پیش فرض یک برای گام افزایش در نظر گرفته شده .


سمیکولون :


سمیکولون "; " بعضی کاربردهای غیر مترقبه در m دارد .سمیکولون برای خاتمه دادن به فرمان مانند آنچه که در java و C++ و سایر زبانها نیاز است در MATLAB مورد نیاز نمی باشد در عوض سمیکولون برای جلوگیری از اجرای فرمان در انتهای خط مورد استفاده قرار می گیرد .


خرده کد ها code snippets


این کد ها از تابع های magic.m جدا شده است که مربع جادویی M را برای مقدارهای فرد بوجود می آورد .






کد:
[J,I] = meshgrid(1:n);
A = mod(I+J-(n+3)/2,n);
B = mod(I+2*J-2,n);
M = n*A + B + 1;



توجه کنید که این عملیات را روی بردارها و ماتریس ها بدون استفاده از حلقه for انجام می دهد . اصطلاحا برنامه های MATLAB روی کلیه رشته ها در یک زمان اجرا می شود . تابع meshgrid استفاده شده در فوق رشته هایی مطابق ذیل بوجود می آورد .


کد:
J =
 
1 2 3
1 2 3
1 2 3
 
I =
 
1 1 1
2 2 2
3 3 3



اغلب توابع اسکالر می توانند روی رشته ها اجرا شوند و خودشان را برای هر عنصر بصورت موازی به اجرا در آورند بنابر این مد ( 2*J,n ) [ مد : پیمانه ] 2 را در کل j ضرب می کند قبل از اینکه هر عضورا به مد n کاهش دهد .


MATLAB داری حلقه های استاندار while و for می باشد ، اما استفاده از نمادهای برداری MATLAB اغلب کدهایی را ایجاد می کنند که به راحتی قابل خواندن و اجرا شدن هستند .


سرگرمی :


اگر شما در خط prompet ( همان خطی که در آن می نویسیم ) why و toilet را تایپ کنید بعضی از رخدادهای سرگرم کننده پیش می آید . toilet برنامه ای را اجرا می کند که سیستم توالت را شبیه سازی می کند برنامه why به سوال چرا ؟ جواب می دهد که هر بار پاسخ با دفعه قبل متفاوت است .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
من کمی با matlab آشنا هستم ولی نمیدونم که تو چه کاری میتونم در زمینه رشتمون ازش استفاده کنم ، تا برم و کامل یاد بگیرم؟
از جعبه ابزارش ، چیزیش به درد ما میخوره ؟ (شاید کنترلش؟؟؟)
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
به عنوان مثال این برنامه قسمتی دارد که می تواند حالت سیمولینک داشته باشد و سیستم و انشعابات پمپ یا هر نوع وسیله دیگری که بخواهید می تواند طراحی کند و اگر مشکلی در سیستم باشد را اخطار می دهد.
 

پیوست ها

  • AnimationRev0.zip
    241.2 کیلوبایت · بازدیدها: 4
آخرین ویرایش:

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
به عنوان مثال این برنامه قسمتی دارد که می تواند حالت سیمولینک داشته باشد و سیستم و انشعابات پمپ یا هر نوع وسیله دیگری که بخواهید می تواند طراحی کند و اگر مشکلی در سیستم باشد را اخطار می دهد.

آقا فایل pdf درون zip مشکل داره ، جیگر!!
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
بله. ولی برنامه ی هایی که برای متلب نوشته شده مشکلی نداره. من خودم چک کردم.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
به عنوان مثال این برنامه قسمتی دارد که می تواند حالت سیمولینک داشته باشد و سیستم و انشعابات پمپ یا هر نوع وسیله دیگری که بخواهید می تواند طراحی کند و اگر مشکلی در سیستم باشد را اخطار می دهد.

برای خواندن این فایل باید دو فونت رو داشته باشید که در فایل زیپ زیر میتونید اونها رو داشته باشید :
مشاهده پیوست Lotus.zip
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
باز هم به خاطر آقا اشکان

باز هم به خاطر آقا اشکان

درستشون کردم. شرمنده. ببخشید که مشکل داشتن.مطمئن باشید. لذت ببرید....
یکی دیگه هم قرار دادم. به خاطر اینکه اون قبلی مشکل داشت و سریع من رو با خبر کردید.
 

پیوست ها

  • matlab.pdf
    30.9 کیلوبایت · بازدیدها: 5
  • matlab2.pdf
    59.9 کیلوبایت · بازدیدها: 5

پی سپار

عضو جدید
وارد کردن الگوریتم در matlab

وارد کردن الگوریتم در matlab

با سلام
من یک الگوریتمی دارم و باید آن را توسط matlabویرایش کنم.
در این الگوریتم پس از یک سری محاسبات باید 2 کمیت مثل a,b را با هم چک کند (a-b<0.01) اگر درست بود که الگوریتم پایان می پذیرد و در غیر اینصورت به متغییری مقداری اضافه شود و محاسبات را از ابتدا حساب کند .مثلا اگر a بر حسب x باشد x+1 شده و به خط اول الگوریتم برگرده و مقدار a را از اول حساب کرده و با b مقایسه کند تا برابر شوند .
با تشکر
 

javadaria61

عضو جدید
جزوه Matlab دکتر مستوفی دانشگاه تهران

جزوه Matlab دکتر مستوفی دانشگاه تهران

سلام
حتماً دکتر نوید مستوفی استاد دانشگاه مهندسی شیمی تو دانشگاه تهران رو می شناسین، که یک کتابی درباره Mtalab for chemical engineering نوشته که تو کانادا چاپ شده فکر کنم. یه جزوه فارسی هم نوشته که آموزش Malab ذث زبان ساده هست. می تونید دانلودش کنید.
 

پیوست ها

  • matlab_farsi(www.irebook.co.sr).pdf
    279.1 کیلوبایت · بازدیدها: 12

javadaria61

عضو جدید
Numerical Method for Chemical Engineering with Matlab

Numerical Method for Chemical Engineering with Matlab

مثال های حل شده (کدهای Matlab) دکتر مستوفی تو کتاب Numerical Method for Chemical Engineering with Matlab رو می تونید هم از فایل ضمیمه دانلود کنید. 100% به درد کاربرد ریاضیات تون و محاسبات عددی تون می خوره.
 

پیوست ها

  • Numerical Methods for chemical engineering with Matlab.rar
    41 کیلوبایت · بازدیدها: 22

amirchem

عضو جدید
اموزش متلب و سيمولينك

اموزش متلب و سيمولينك

سلام

يك فايل براي اموزش سيمولينك گذاشته شده اميدوارم استفاده كنيد
 

پیوست ها

  • Matlab, Simulink - Using Simulink and Stateflow in Automotiv.pdf
    736.3 کیلوبایت · بازدیدها: 10

samira005

عضو جدید
نگاهي به كاربرد نرم افزار Matlab در كنترل مدرن

نگاهي به كاربرد نرم افزار Matlab در كنترل مدرن

نگاهي به كاربرد نرم افزار Matlab در كنترل مدرن
تهيه كننده علي مرادي اماني
(ضميمه ي كتاب "اصول كنترل مدرن" تاليف دكتر علي خاكي صديق)
:);):redface:

 

پیوست ها

  • Matlab1.pdf
    947.3 کیلوبایت · بازدیدها: 4
اموزش نرم افزار متلب

اموزش نرم افزار متلب

با سلام در تاپیک های متفاوتی در سایت ما در رابطه با متلب صحبت شده
که قطعا برنامه ایه که شایسته این روال نیز هست
برای اموزشش هم در یکی از تاپیک ها درخواستی دیدم که اینجا هم کتابهایی رو براش قرار میدم
امیدوارم استفاده بشه;)
******************************************

(MATLAB) نام یکی از نرم‌افزارهای رایانه‌ای برای انجام محاسبات ریاضی است. واژه matlab هم به معنی محیط محاسبات رقمی و هم به معنی خود زبان برنامه‌نویسی مربوطه است از ترکیب دو واژهٔ MATrix و LABratuary ایجاد شده است. این نام حاکی از رویکرد ماتریس محور برنامه است، که در آن حتی اعداد عادی هم به عنوان ماتریس در نظر گرفته می‌شوند.
با نرم‌افزار matlab می‌توان ماتریس‌ها را به راحتی تغییر داد، توابع یا داده‌ها را ترسیم کرد، الگوریتم‌ها را اجرا کرد و همچنین صفحات رابط میان کاربر و رایانه ایجاد کرد.
متلب که از محصولات شرکت مث‌ورکس (The MathWorks) است، برای گروه‌های مختلف مهندسان رشته‌های مختلف از جمله مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر و ... کاربرد بسیاری دارد.

کتاب آموزشی مطلب در 2 زبان انگلیسی و فارسی
کتاب آموزشی فارسی:
حجم کتاب: 600 کیلوبایت
پسورد فایل: www.shimist.ir
دانلود کتاب
منبع
کتاب آموزشی انگلیسی:
حجم کتاب: 200 کیلوبایت
پسورد فایل: www.shimist.ir
دانلود کتاب

در رابطه با اموزش من مطالب جالبی از این برنامه دارم که دوستان بخوان میتونم قرار بدم در همین تاپیک تا واقعا اموزش متلب رو داشته باشیم
ولی خب فعلا فکر کردم همین کتاب بیشتر کمک کنه:)

اگر خود برنامه ی متلب رو قصد دارین دانلود کنین در تاپیک نرم افزارهای مهندسی پلیمر لینکهای اون هست
البته همونطور که گفتم تعدادی از تاپیکهای دیگر هم بود این برنامه ولی خب انگار مشکلاتی داشتن لینکها که امیدوارم این لینکها نداشته باشن(که تا الان نداشتن);)
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
آموزش کنترل فرآیند ها با شبیه ساز MATLAB

آموزش کنترل فرآیند ها با شبیه ساز MATLAB

کنترل فرآینده ها با شبیه ساز MATLAB



Pao C. Chau, "Process Control: A First Course with MATLAB"
Cambridge University Press | 2002 | ISBN: 0521002559 | 328 pages | PDF | 1,1 MB

Review
"This book operates well as a succinct and readable introductory text for students studying process control, as well as for professionals undertaking industrial short courses or looking for a brief reference. It will also serve admirably as a useful teaching textbook...a book that informs, illuminates, and is sure to elicit lively discussions from the teacher and the taught in any courses that utilize it."
-Current Engineering Practice
"This book is highly recommended for a first course..."
-Chemical Engineering Progress

http://uploading.com/files/0JUKNTZB/ProcCont.rar.html
http://depositfiles.com/en/files/66q4o2ksw
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
سلام.من برای نوشتن برنامه مطلب بدست اوردن آنتروپی مخلوط های غیر ایده ال(هیدروکربنها) با معادله های حالت کمک میخوام.لطفا یکی منو راهنمایی کنه.

خدمت شما:(ولی دقیقا اون چیزی که می خواهی نیست)

entropy, joint entropy and conditional entropy function for n variables​
 

پیوست ها

  • entropy.zip
    2.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آموزش برنامه نویسی تخصصی مهندسی شیمی با نرم افزار Matlab

تو این تاپیک قصد ندارم به آموزش جامع مطلب بپردازم بلکه هدف آنست که آموزش برنامه نویسی در MATLAB را همرا با مثالهایی که اغلب برای دانشجویان و دانش آموختگان رشته مهندسی شیمی ملموس و مورد نیاز است بیان نمایم
با توجه قبلا تاپیکی موازی با همین موضوع در قسمت آموزش نرم افزارها به اسم:


قرار داشت قاعدتا من باید در ادامه اون تاپیک مطالب را قرار میدادم ولی کلا چون سمت و سوی این تاپیک متفاوته بهتر دیدم در تاپیک جداگانه مطالب رو ارسال کنم و بعدا دو تاپیک و joint میکنیم
چون نمیخواهم مطالب از مقدمات آغاز کنم پیشنهاد میکنم به دوستان که در ابتدا مفاهیم اساسی رو مطالعه کنند و در این رابطه میتوانند از جزوه دکتر مستوفی از دانشگاه تهران استفاده کنند


برای مهندسان شیمی کتابی بسیار عالی بنام:


Numerical Methods for Chemical Engineers with MATLAB Applications





موجوده که پیشنهاد میکنم حتما تهیه اش کنید مطلب دیگر اینکه یکی دیگر از مباحث مورد نیاز مهندسین شیمی joint کردن نرم افزارهای دیگه مثل Hysys , Excel با MATLAB هست که اصطلاحا Automation نامیده میشه سعی میکنم در این رابطه نیز مطالبی رو به مرور خدمت دوستان عزیز ارائه بدم
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
در ابتدا برای اینکه کاربرد مطلب در کنترل فرایند رو ببینیم یک مثال را در این زمینه با هم بررسی میکنیم:


- برای سیستمی با تابع تبدیل G(S)/(1+G(S)H(S میتوان به کمک تابع rlocus مکان هندسی ریشه ها را رسم نمود بدین منظور میبایست ریشه های مخرج کسر را بدست آورد :

0=1+GH
اگر عبارت فوق به صورت 1+k a/s باشد انگاه برای رسم مکان هندسی ریشه ها کافیست ضرایب چند جمله ایه a , b را در دو بردار وارد کرده و سپس از تابع rlocus استفاده نماییم


مثال:
a=0.1s^2+0.35s+0.5
b=0.5s^3+s^2+3s-2

حل:

a=[0.1 0.35 0.2];1
b=[0.5 1 3 -2];1
rlocus
(a,b)
 
آخرین ویرایش:

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
رسم نمودار نایکوئیست با matlab

رسم نمودار نایکوئیست با matlab

حتما اگر درس کنترل فرایند را پاس کرده باشید با نمودارهای نایکوییست آشنا هستید یکی از روشهای بررسی پایداری سیستم رسم نمودارهای نایکویییسته

مثال:

H=2s^2+5s+1 /s^2+2s+3

حل:

H = tf([2 5 1],[1 2 3])1
nyquist(H)1
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
رسم نمودار Bode

رسم نمودار Bode

به سادگی با matlab میتونیم نمودار bode رو که اینهم برای بررسی پایداری است رسم نماییم

اگر همون مثال قبل را در نظر بگیریم:

H = tf([2 5 1],[1 2 3])1

Transfer function:
2 s^2 + 5 s + 1
---------------
s^2 + 2 s + 3

bode (H)1
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درون یابی یک بعدی

درون یابی یک بعدی

تابع intrp1 برای ارزیابی مقدار متغیر وابسته در نقاطی که در مجموعه داده های متغیر مستقل وجود ندارند استفاده میشود .
روش های درون یابی که توسط تابع interp1 مورد استفاده میباشند به شرح زیر است:
1-روش نزدیک ترین همسایه nearest method
2- روش درون یابی خطی linear method
3-روش درون یابی اسپیلاین spline method
4- " " " " مکعبی pcubic method
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درون یابی یک بعدی

درون یابی یک بعدی

اکنون در قالب یک مثال به مقایسه نتایج بدست آمده از روش های درون یابی چهار گانه فوق میپردازیم:
x = (0:0.1:1)*2*pi;1
y = sin (x);1
xi=linspace(0,1)*2*pi;1

1- روش nearest


tic, yi1 = interp1(x,y,xi,'nearest'); toc
Elapsed time is 0.445176 seconds.
plot(x,y,'O',xi,yi1)1
grid on
xlabel ('x'),ylabel('y')1
title('Method = nearest IRAN-ENG HAMED V')1
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درون یابی یک بعدی

درون یابی یک بعدی




همانطور که مشاهده میکنید روش نزدیک ترین همسایه خروجی پیوسته ای ندارد این روش برای مسائلی مناسب است که خروجی حتما باید شامل اعداد خاصی باشد که از آن جمله میتوان به توابع دیجیتال نام برد
روش نزدیک ترین همسایه سریع ترین روش درونیابی میباشد
 
بالا