معرفی گیاهان دارویی مفید برای افزایش رویش موهای سر

$marziyeh67$

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تقویت ریشه و تار مو با تاثیرگذارترین گیاهان دارویی





اگر شما هم این روزها موهای تان به دلایل مختلفی مانند رژیم های لاغری، استرس و … کم پشت شده است، خالی از لطف نیست که با مفید ترین و موثرترین گیاهان دارویی که تاثیر معجزه ‌آسایی بر رویش مجدد مو، تقویت ریشه و تار مو دارند، آشنا شوید. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از گرفتن یک رژیم لاغری یا پشت‌ سر گذاشتن یک اتفاق پر استرس مانند کنکور یا امتحانات پایان ترم با کم‌ پشتی موهای‌تان روبه ‌رو شوید. از دست دادن بخشی از مو در این موقعیت‌ها امری طبیعی است.


رژیم‌های لاغری غیرحرفه‌ای که بدون مشاوره پزشک انجام می‌شود غالبا بدن را با کاهش مواد مغذی مورد نیازش مواجه می‌کند و نخستین بخش‌هایی که تحت ‌تاثیر این کمبود قرار می‌گیرد پوست و موهستند. استرس هم یکی از عواملی است که می‌تواند موجب ریزش مو شود.





روغن ریشه بابا آدم .... غذارسانی به موها را تقویت می‌کند
ریشه بابا آدم از زمان‌های دور به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت و رشد مو مطرح بوده و درمان گران سنتی در کشورهایی مثل هند، چین و ایران استفاده از آن را برای درمان ریزش مو و چربی پوست سر به مراجعان خود توصیه می‌کنند. ساده ‌ترین روش استفاده از گیاه ریشه بابا آدم این است که عصاره آن را از فروشگاه عرضه گیاهان دارویی تهیه کنید و با آن پوست و موی سر را ماساژ دهید. یکی از مهم ‌ترین ویژگی‌های عصاره ریشه ‌بابا آدم این است که موجب بهبود جریان گردش خون در ناحیه سر و پوست می‌شود. به این ترتیب با بهبود خون ‌رسانی به ریشه موها فولیکول‌های مو بهتر تغذیه می‌شوند و ضمن تقویت شدن رشد بهتری پیدا می‌کنند. ماساژ این عصاره در عین حال مانع ریزش مو می‌شود و استفاده از آن سه تا چهار بار در طول هفته اثرات چشم گیری دارد.



آلو‌ورا + نارگیل + گندم .... یک شامپوی گیاهی جدید
اگر احساس می‌کنید مدتی است ریزش موهای ‌تان بیشتر شده و باید مراقبت بیشتری از آنها داشته باشید این شامپوی گیاهی را تجربه کنید. نگران نباشید نباید برای خرید این شامپو از این داروخانه به آن داروخانه سر بزنید. به ‌راحتی می‌توانید این شامپوی تقویت ‌کننده را در منزل تهیه کنید. برای تهیه این شامپو به یک‌ چهارم فنجان پودر جوانه گندم ، یک‌ چهارم فنجان عصاره آلوورا و یک ‌چهار فنجان شیر نارگیل احتیاج دارید. مقصود مان از شیرنارگیل همان مایع‌ شیری رنگی است که در میوه نارگیل وجود دارد. این سه را با هم مخلوط کرده و از آن به عنوان شامپو استفاده کنید. شاید در وهله اول به ‌نظرتان سخت بیاید که به جای استفاده از شامپو‌های صنعتی که کف می‌کنند از شامپویی استفاده کنید که کف تولید نمی‌کند اما کمی صبور باشید. استفاده از این شامپو و ماساژ سر با آن می‌تواند به منافذ پوست سر شما اجازه نفس کشیدن بدهد و با تحریک فولیکول‌های مو به رشد بهتر آنها کمک کند. برای استفاده از این شامپوی گیاهی آن را روی کف سرتان بریزید و به آرامی با کمک بند دوم انگشتان ‌تان روی سر ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت 15 تا 20 دقیقه روی سرتان بماند. سپس آن را آب کشی کنید.



عصاره گزنه + زیتون .... عصاره​ای برای رویش دوباره‌ موها
حتما درباره خواص گزنه بسیار شنیده‌اید و می‌ دانید که این گیاه یکی از معروف ‌ترین گیاهان دارویی است که امروزه در سراسر جهان از آن برای تهیه شامپو‌ها و لوسیون‌های صنعتی و گیاهی برای تقویت و رویش دوباره مو استفاده می‌کنند. اما بی‌شک استفاده از عصاره این گیاه به طور مستقیم اثری متفاوت و اعجاب‌ انگیز دارد. گیاه گزنه را می‌توانید از فروشگاه‌های گیاهان دارویی تهیه کنید یا اگر به مناطق کوهستانی دسترسی دارید، تازه آن را بچینید اما مراقب باشید که هنگام لمس کردن این گیاه از دستکش استفاده کنید چون ساقه این گیاه پوست را می‌گزد و موجب خارش و سوزش می‌شود، به همین دلیل است که به آن گزنه می‌گویند. اما اگر می‌خواهید عصاره گزنه را خودتان تهیه کنید و از آن برای رویش مجدد موها و تقویت آنها استفاده کنید باید برگ‌ های تازه‌ گزنه را درون روغن زیتون بریزید و آن را در محیطی تاریک و سرد به مدت 2 تا 3 هفته قرار دهید. در نهایت شما عصاره‌ای از گزنه خواهید داشت که می‌توانید با خیال راحت از آن برای ماساژ پوست سرتان استفاده کنید. هر بار چند قطره از این عصاره را روی پوست سر بریزید و به آرامی آن را ماساژ دهید. این عصاره می‌تواند با تحریک ریشه‌های مو علاوه بر بهبود رویش موهای شما حتی ریشه موهای از دست رفته شما را تحریک کند و آنها را به رویش مجدد وا دارد. در صورتی که با مالش یک یا دو قطره از این گیاه روی پوست سر احساس خارش شدید کردید بهتر است گیاه دیگری را برای تقویت موهای ‌تان انتخاب کنید یا با متخصص طب سنتی مشورت کنید.



نعناع + آب .... رشد موها را چند برابر می‌کند
یکی دیگر از روش‌های تحریک فولیکول‌های مو برای رشد بهتر استفاده از روغن یا عصاره به دست آمده از گیاه نعناع است. این عصاره را می‌توانید به ‌راحتی از داروخانه‌ها تهیه کنید. حواس‌تان باشد که عصاره یا روغن به‌ دست آمده از نعناع با مایعی که از جوشا ندن برگ‌های نعناع به ‌دست می‌آید متفاوت است. برای استفاده از عصاره نعناع باید آن را رقیق کنید، بنابراین 3 قاشق چای‌خوری آب را در ظرفی کوچک بریزید و به آن 3 قطره عصاره نعناع اضافه کنید و پس از هم زدن از آن برای ماساژ پوست سرتان استفاده کنید. سرانگشتان هر دو دست را به این روغن آغشته کنید یا آن را آرام‌آرام روی سرتان بریزید و به ‌آرامی پوست سر را مالش دهید. نگران نباشید عصاره نعناع آسیبی به پوست و تار موی شما نمی‌زند. این عصاره تنها موجب تحریک ریشه موها شده و به رشد بهتر تارها و موهای ریزی که نیاز به تقویت دارند کمک می‌کند. فراموش نکنید که هنگام استفاده از این عصاره آن را با آب کمی رقیق کنید.







روغن زیتون + عصاره اسطوخودوس .... پرپشتی موها را بیشتر می‌کند
اگر به دنبال یک لوسیون طبیعی هستید که بتوانید به صورت روزانه از آن برای شست ‌و‌شوی موهای ‌تان استفاده کنید و به طور همزمان علاوه بر از بین بردن شوره سر به پرحجم شدن موهای‌تان کمک کنید حتما این نسخه را تجربه کنید. برای تهیه و استفاده از این لوسیون دست‌ کم یک ماه فرصت لازم دارید. یک فنجان عصاره اسطوخودوس را تهیه کنید و آن را با میزان برابر روغن زیتون خالص که فرآوری نشده باشد، مخلوط کرده و آن را به مدت 3 تا 4 هفته در محیط تاریک و سرد قرار دهید. می‌توانید از یک بطری تیره‌ رنگ استفاده کنید یا اگر بطری تیره رنگ دردسترس ندارید دور بطری را با فویل خوب بپیچید تا نور به این ترکیب نرسد. سپس آن را در طبقه پایین یخچال قرار دهید و اجازه دهید 3 تا 4 هفته در این شرایط باقی بماند. از این لوسیون می‌ توانید هر شب برای ماساژ موهای‌ تان استفاده کنید. آن را به آرامی روی پوست و ساقه موها ماساژ دهید و فراموش نکنید که از کلاه حمام یکبار مصرف برای محافظت از موها و پیشگیری از آلودگی بالشت استفاده کنید. فردا صبح با یک شامپوی ملایم روزانه گیاهی موهای ‌تان را بشویید. با استفاده از این لوسیون نه تنها باکتری‌ها و شوره را از پوست سر دور می‌کنید بلکه می‌توانید به پرحجم شدن موهای ‌تان نیز کمک کنید.






نخود + گل بابونه + گل خطمی .... اگر نگران موخره‌ها هستید
برای درمان موخوره در طب سنتی ایران شیوه‌ها و داروهای گیاهی مختلفی وجود دارد که یکی از ساده‌ترین آنها که امکان تهیه و استفاده آن در منزل نیز وجود دارد استفاده از جوشانده شیرین‌ بیان است. برای تهیه این دارو یک پیمانه شیرین‌ بیان را با 3 پیمانه آب درون ظرفی ریخته و به مدت نیم ساعت روی حرارت کم می‌گذاریم، سپس اجازه می‌دهیم تا جوشانده سرد شود و آن را به کمک صافی صاف کرده و به نوک موها که به موخوره مبتلا شده است، می‌زنیم. استفاده از ترکیب بابونه و گل خطمی نیز برای درمان موخوره توصیه شده است. مخلوط این 2 گیاه را دم کرده و پس از صاف کردن به شیوه بالا روی موها و محل موخره ماساژ می‌دهیم، اما در افرادی که بیماری موخوره در آنها بسیار شدید است، بهتر است از خمیر آرد نخود استفاده کرد. برای تهیه این خمیر نیم کیلو آرد نخود را با 200 گرم برگ مورد و نیم کیلو حنا و آب مخلوط کرده و خمیری تهیه می‌کنیم. این خمیر را به 5 قسمت تقسیم کرده و 5 شب روی سر می‌گذاریم و صبح با آب و گل سرشوی آن را می‌شوییم. این خمیر داروی بسیار مفیدی برای درمان موخوره‌های بسیار شدید و پیشرفته است. ‌
 

Similar threads

بالا