ویتامین‌ها همیشه مفید نیستند.

♫ ♫ (。◕‿◕。) ♫ ♫

عضو جدید
کاربر ممتاز
مولتی ویتامین‌ها هیچ وقت نباید به عنوان مكمل‌های غذایی مصرف شود









این روزها اگر سری به داروخانه‌ها بزنید، حتما انواع مختلف ویتامین‌ها و مكمل‌های غذایی، توجه شما را به خود جلب می‌كند. قوطی‌هایی كه مرتب و در بسته‌بندی‌های متنوع و رنگی در قفسه‌ها به صف ایستاده‌اند‌. البته گروهی از افراد هم نیاز به دیدن این صف‌های رنگی و تبلیغات آنها ندارند و به محض این‌كه كوچك‌ترین مشكلی برایشان پیش می‌آید، چند قرص ویتامین می‌خرند و می‌خورند، اما آیا مصرف ویتامین‌ها به همین راحتی است؟ فكر می‌كنید اگر دست و پایتان ضعف می‌رود یا اگر خسته‌اید، چاره كار مصرف چند قرص ویتامین است؟ اگر شما هم چنین طرز فكری دارید و خیلی راحت بدون تجویز پزشك یا مشورت با فردی متخصص برای خودتان ویتامین‌های مختلف تجویز می‌كنید، باید بدانید ویتامین‌ها همیشه هم مفید نیست.
دكتر فرشته علیمردانی، داروساز در گفت‌وگو با «جام‌جم» با اشاره به این نكته كه مصرف مولتی‌ویتامین‌ها به نسبت گذشته افزایش پیدا كرده است، یادآور می‌شود: امروزه تبلیغات درباره مصرف این نوع داروها بیشتر از گذشته شده و این می‌تواند دلیلی برای افزایش مصرف ویتامین‌ها باشد، اما علاوه بر این مورد، تغذیه نادرست و وجود عواملی كه باعث كاهش جذب مواد ضروری بدن می‌شود نیز باعث شده مردم مجبور به استفاده از این مواد شوند.
به گفته وی، مولتی‌ویتامین‌ها و مكمل‌ها نباید بی‌دلیل مصرف شوند و تنها مصرف درست و به موقع آنها ضروری است، چون در شرایط فعلی عواملی مانند آلاینده‌های هوا، استرس و تغذیه نامناسب باعث كاهش جذب مواد غذایی و كاهش قدرت ایمنی بدن می‌شود و نیاز به مصرف برخی ویتامین‌ها بیشتر از قبل شده است.



تغذیه مناسب مهم‌تر است

خی لی از مردم در زندگی‌های شلوغ این زمانه، ترجیح می‌دهند به جای اهمیت دادن به تغذیه مناسب، بیشتر از قرص‌های ویتامین استفاده كنند. دكتر علیمردانی با تاكید بر این نكته كه اگر فرد، تغذیه كاملی داشته باشد، معمولاً مصرف مولتی‌ویتامین‌ها نیز ضرورتی ندارد، می‌گوید: با توجه به این‌كه در اغلب موارد تغذیه افراد كامل و مناسب نیست یا به دلایل مختلفی مانند سن یا بیماری‌های مختلفی كه افراد با آنها روبه‌رو هستند، مصرف بعضی ویتامین‌ها ضروری است. به گفته دكتر علیمردانی، در كنار این نیاز، مصرف نادرست ویتامین‌ها هم می‌تواند سبب بروز عوارض مختلفی شود. به همین دلیل مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشك به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.



مصرف سرخود ویتامین‌ها ممنوع!


با این‌كه بارها درباره عوارض ناشی از مصرف خودسرانه داروها صحبت شده، اما هنوز خیلی از افراد به اشتباه تصور می‌كنند مصرف ویتامین‌ها بی‌ضرر است. این گروه معمولا با خیال راحت و هر وقت كه خودشان تشخیص می‌دهند ویتامین‌های مختلف را امتحان می‌كنند تا مشكلشان برطرف شود.

دكتر علیمردانی با اشاره به این‌كه مصرف خودسرانه ویتامین‌ها باعث ایجاد عوارضی برای افراد می‌شود، می‌گوید: مقدار اضافه ویتامین‌های محلول در چربی از بدن دفع نمی‌شود و در نتیجه می‌تواند مضر باشد. ویتامین‌های محلول در آب عوارض كمتری دارد، اما در هر صورت خوردن بیش از حد ویتامین‌ها برای بدن عوارضی ایجاد می‌كند. مثلاً اگر ویتامین‌ A بیش از حد معمول مصرف شود، می‌تواند باعث بی‌اشتهایی، كم‌خونی و حالت تهوع و استفراغ شود.
وی با تاكید بر این‌كه گاهی مصرف بیش از حد برخی ویتامین‌ها می‌تواند خطرناك باشد، خاطرنشان می‌كند: مصرف بعضی از ویتامین‌ها به خصوص ویتامین A و D و مصرف برخی از مواد معدنی حتی ممكن است ایجاد مسمومیت كند. به همین دلیل باید دقت داشته باشید كه مولتی‌ویتامین‌ها نباید به عنوان مكمل غذایی مصرف شود و حتماً مصرف این داروها باید با نظر پزشك باشد.
به گفته وی پزشك معالج هر فرد بهترین كسی است كه می‌تواند نوع و مقدار مصرف مولتی‌ویتامین‌ها را مشخص كند.

دكتر علیمردانی توضیح می‌دهد: انتخاب و مصرف مولتی‌ویتامین مناسب به شرایط خود فرد بستگی دارد و كسی نمی‌تواند به دلیل شباهت داشتن با فردی دیگر از قرص‌های ویتامین مخصوص او استفاده كند. به گفته وی بیماری‌ها و عوامل مختلفی كه در سابقه پزشكی افراد وجود دارد تعیین‌كننده نوع مولتی‌ویتامین مناسب هر فرد است.



مولتی‌ویتامین‌ها مكمل غذایی نیست


بسیاری از مردم و حتی برخی از افراد تحصیلكرده جامعه ترجیح می‌دهند به جای این‌كه وقتشان را برای پخت غذا و مصرف آن اختصاص دهند، بیشتر به كارهای خود برسند و هر شب با مصرف یك قرص، كمبودهای غذایی را جبران كنند. دكتر علیمردانی ضمن اشتباه دانستن این شیوه یادآور می‌شود: مولتی‌ویتامین‌ها هیچ وقت نباید به عنوان مكمل غذایی مصرف شوند، چون هر یك از مواد غذایی در كنار مواد دیگر نتایجی خاص دارد. به عنوان مثال مكملی مثل كلسیم اگر در كنار آهن باشد، جذب آهن را كم می‌كند در حالی كه ویتامین E جذب آهن را افزایش می‌دهد.



كدام یك از اشكال دارویی بهتر است؟

هنگام استفاده از ویتامین‌ها معمولا آنها را در شكل‌های مختلفی می‌بینیم؛ قرص‌، كپسول، آمپول، قرص جوشان و...

دكتر علیمردانی در این‌باره توضیح می‌دهد: شكل‌های مختلف دارویی معمولاً روی جذب دارو تاثیر می‌گذارد. البته اشكال مختلف دارویی، دارای مواد مختلفی نیز هستند، مثلاً ممكن است میزان ماده موثر یك قرص جویدنی یا یك قرص جوشان متفاوت باشد.
به گفته وی علاوه بر میزان مواد موثر و چگونگی جذب دارو، اشكال مختلف از نظر نوع مصرف هم تفاوت دارد. به عنوان مثال معمولاً كودكان یا افراد سالمند از داروهای جوشان راحت‌تر استفاده می‌كنند
 

♫ ♫ (。◕‿◕。) ♫ ♫

عضو جدید
کاربر ممتاز
ویتامین‌ها عمر را كوتاه می‌كنند

در یك مطالعه جدید آشكار شد افرادی كه از ویتامین‌ها و مكمل‌ها استفاده می‌كنند ، احتمال مرگشان در یك دوره مشخص زمانی به مراتب بیشتر از افرادیست كه ویتامین و مكمل مصرف نمی‌كنند.
در این مطالعه كارشناسان فنلاندی اطلاعات مربوط به 1800 داوطلب 62 تا 74 ساله را جمع آوری كرده و مورد ارزیابی قرار دادند. این داوطلبان ساكن یكی از شهرهای فنلاند بودند.
پس از یك دوره 10 ساله معلوم شد 26،6 درصد از افرادی كه یك ویتامین یا مكمل مصرف می‌كردند، فوت كردند در حالی كه نرخ مرگ و میر در افرادی كه هیچ ویتامین یا مكملی مصرف نكرده بودند 18،1 درصد تخمین زده شد.
به گزارش سایت اینترنتی مای هلت نیوز دیلی، دكتر تومی – پكا تومانین از متخصصان دانشگاه استیرن فنلاند كه سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشت، تصریح كرد: ما با در نظر گرفتن سایر فاكتورهای موثر در افزایش خطر مرگ مانند سن، جنسیت و سیگاردریافتیم كه مصرف ویتامین‌ها و مكمل‌ها 50 تا 70 درصد احتمال مرگ را در طول این دوره از مطالعات در مصرف كنندگان افزایش می‌دهد.
به گفته متخصصان، این فلزات و املاح، می‌توانند نوعی استرس موسوم به «فشار اكسیدیته» به بدن وارد كنند كه عامل بروز بیماریهای مزمن است.


 

♫ ♫ (。◕‿◕。) ♫ ♫

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]ویتامین های بیماری‌زا![/h][h=1][/h]
ویتامین‌ها ترکیباتی آلی هستند که به مقدار خیلی جزئی برای سوخت و ساز مواد‌غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند.

تغذیه ناقص و رژیم غذایی نامناسب سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می‌شود و به بیماری‏های مختلف می‌انجامد.
ویتامین‌ها سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کنند و تنها کمبود یک ویتامین می‌تواند، تمام بدن انسان را به مخاطره اندازد. خوب است بدانید که بیشتر ویتامین‏ها از منابع اصلی طبیعی استخراج می‌شوند و اگر هر فرد ی در برنامه غذایی خود هرم غذایی را رعایت کند، به اندازه کافی به بدن خود ویتامین می‌رساند مگر اینکه به‌دلیل عدم‌جذب بدن و یا بیماری که نیاز بدن به ویتامین‌ها را بیشتر می‌کند فرد مجبور به استفاده از مکمل‌های ویتامین ‌شود؛ درغیر این صورت مصرف خودسرانه ویتامین‌ها نه‌تنها برای سلامتی مطلوب نیست گاهی عوارض جبران‌ناپذیری نیز در پی خواهد داشت.

بسیاری از ویتامین‌ها قابل ذخیره شدن در بدن نیستند؛ از این‌رو می‌توان گفت که بدن ویتامین‌های افزون بر نیاز خود را به راحتی دفع می‌کند.
دکتر همایون واحدی، فوق‌تخصص گوارش و کبد در این رابطه می‌گوید: دلیلی ندارد یک جوان 20 ساله که تغذیه مناسبی نیز دارد، ویتامین مصرف کند؛ چون افرادی نیاز به مصرف ویتامین دارند که یا بدن آنها قادر به جذب ویتامین نیست یا به‌علت بیماری، ویتامین کمی را دریافت می‌کنند.
به گفته وی، کلسیم در مواقع نیاز بدن به این ماده باید مصرف شود. به‌عنوان نمونه فرد بر اثر خوردن دارویی دچار کمبود کلسیم می‌شود یا زنان پس از یائسگی و دادن آزمایش تراکم استخوان با تجویز پزشک کلسیم مصرف می‌کنند. در این میان افرادی که با مشکل جذب کلسیم مواجه هستند همیشه باید این ترکیبات را مصرف کنند اما اگر اشخاص سالمی مانند مردان، خودسرانه ویتامین بخورند ممکن است دچار عوارضی شوند. برخی افراد ترکیباتی مانند روی و کلسیم را خودسرانه و با قیمت‌های زیاد خریداری می‌کنند اما این کار دور ریختن پول است؛ چرا که برای ساخت آنها از موادی مانند اسانس استفاده می‌شود که ممکن است نه تنها اثر مثبت بر سلامت نداشته باشد بلکه عوارضی نیز در پی دارد.

دکتر علی‌‌اشرف رشیدی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در این رابطه می‌گوید: مصرف خودسرانه مکمل‌های مولتی‌ویتامین مطلقا توصیه نمی‌شود زیرا با رعایت اصول هرم غذایی، نیازی به مصرف مولتی‌‌ویتامین‌ها باقی نخواهد ماند.
ویتامین‌های محلول در چربی و آب با رعایت اصول هرم غذایی به اندازه کافی به بافت‌های بدن می‌رسد و مصرف خودسرانه مکمل‌های مولتی‌ویتامین تنها هزینه بیشتر برای مصرف‌کننده دارد.
احتمال مسمومیت درصورت مصرف مکمل‌های مولتی‌ویتامین وجود دارد زیرا ویتامین‌های محلول در چربی موجود در این مکمل‌ها در بافت‌های بدن باقی می‌ماند و علاوه بر مسمومیت ممکن است به ریزش مو، کاهش وزن و مشکلات پوستی منتهی شود.
متأســفانه هـــم‌اکنون انــواع مولتی‌ویتامین‌ها به‌وفور در جامعه یافت می‌شود، به‌طور مثال به بهانه سودمند بودن ویتامینE افراد مختلف به مصرف آن مبادرت می‌ورزند درحالی‌که نیاز خود به این ویتامین را با خوردن 2 عدد گردو در روز و دو وعده ماهی در هفته می‌توانند تأمین کنند.
دکتر رشیدی مقاصد درمانی را تنها هدف مصرف مولتی‌ویتامین عنوان کرد و گفت: به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چون که افراد عادی در شرایط معمولی نیازی به این مکمل ندارند، تنها درصورت انجام آزمایش‌ها و تأیید کمبود ماده معدنی یا ویتامینی خاص در بدن، مصرف این نوع مکمل تجویز می‌شود.


پژوهشگران درباره مصرف خودسرانه ویتامین C در ورزشکاران هشدار می‌دهند. بر خلاف باور بسیاری از ورزشکاران، مصرف ویتامین C نه تنها باعث بهبود عملکرد ورزشی نمی‌شود، بلکه حتی میزان تطابق بدن و پاسخ عضلات را به ورزش‌های استقامتی کاهش می‌دهد.
پژوهشگران اخیرا با بررسی تعدادی مرد که در یک برنامه ورزشی استقامتی 8 هفته شرکت کرده بودند و تعدادی از آنها روزی یک گرم ویتامینC می‌خوردند، متوجه شدند میزان استفاده عضلات از اکسیژن و تطابق بدن با ورزش در مردانی که ویتامین C نمی‌خوردند، 22درصد بیش از مردانی است که به‌طور خودسرانه ویتامینC مصرف می‌کنند.

با وجود اینکه ویتامین‌ها برای سلامت بدن مفید هستند، مصرف ویتامین E به‌ویژه برای افرادی که ناراحتی قلبی دارند ممکن است عوارضی داشته باشد.
متخصصان معتقدند که برخلاف تصورات گذشته این ویتامین نقشی در سالم نگاه داشتن سرخرگ‌ها و جلوگیری از سکته قلبی ندارد.
با توجه به اینکه در برخی از قرص‌های مکمل ویتامین E بتاکاروتن نیز وجود دارد ترکیب این دو ماده می‌تواند به سلامت قلب صدمه بزند ومصرف زیاد آن مشکلاتی را برای افراد ایجاد می‌کند.
احتمال بروز ناراحتی‌های قلبی در افرادی که دائم در حال استفاده از ویتامین E هستند بیشتر از افرادی است که از این ویتامین استفاده نمی‌کنند.
کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که استفاده از هر گونه ویتامین به شکل قرص یا کپسول و پودر باید حتما طبق تجویز پزشک متخصص انجام گیرد.
عاقلانه رفتار کنید!

علاوه بر مواد معدنی، ویتامین‌ها نیز مورد نیاز بدن هستند؛ زیرا بدون حضور آنها در غذا، سلامتی و تعادل اعضای بدن ناپایدار می‌شود و در اعمال حیاتی اختلالاتی ایجاد می‌شود و عوارضی بروز می‌کند که گاه منجر به مرگ می‌شود.ویتامین‌ها سبب تسهیل سوخت و ساز بدن، اسیدهای آمینه، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها می‌شوند و رشد و نمو و ترمیم سلول‌های بدن را میسر می‌سازند. برخی از ویتامین‌ها سبب جذب مواد‌غذایی در روده می‌شوند و بعضی نیز به‌عنوان کاتالیزور عمل می‌کنند. عمل آنها روی بافت‌های اپی‌تلیال و همچنین استخوان بوده و در مجموع هر کدام از آنها از بروز یک عارضه جلوگیری می‌کند.کارشناسان تغذیه معتقدند که، گرچه هر ویتامینی به مقدار بسیار اندکی برای رفع نیاز بدن کافی است ولی باید گفت که نگرانی مردم از کمبود ویتامین، چندان هم بی‌پایه نیست. غذایی که می‌خوریم اگر متنوع باشد، ویتامین‌های ضروری را خودبه‌خود به بدنمان می‌رساند اما اشکال این است که بسیاری از مردم در انتخاب خوراک خود، عاقلانه رفتار نمی‌کنند؛ یعنی رعایت نمی‌کنند که غذایشان متنوع باشد. همچنین از غذاهای اساسی و مهمی که ویتامین‌ها را برایشان تأمین کند، غافلند. به چنین افرادی باید مقداری ویتامین اضافی بخورانیم تا جبران کمبودشان بشود.
ویتامین‌ها را به دو دسته مهم، شامل ویتامین‌های محلول در آب و ویتامین‌های محلول در چربی، تقسیم کرده‌اند. ویتامین E، ویتامین K، ویتامین D، و ویتامین A را محلول در چربی و ویتامین C و ویتامین‌های گروه B را محلول در آب دانسته‌اند.

 

♫ ♫ (。◕‿◕。) ♫ ♫

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]درباره مولتی‌ویتامین چه می​دانید؟[/h][h=1][/h]
میلیون ها نفر در سراسر دنیا به‌خصوص آمریکایی‌ها هر روز بدون استثنا یک عدد مولتی‌ویتامین مصرف می‌کنند.
آنها هر وقت که بخواهند به داروخانه یا حتی سوپر‌مارکت‌ها رفته و قرص‌های مولتی‌ویتامین را تهیه می‌کنند چون فکر می‌کنند بدنشان به آنها احتیاج دارد، پس با صلاحدید خود و بدون مشورت با پزشک آن‌را مصرف می‌کنند. اما آیا واقعا مصرف روزانه این ویتامین‌ها ضروری است و باید علاوه بر مصرف مواد غذایی روزانه آنها را هم مصرف کنیم؟
ویتامین‌ها و املاح موادی هستند که بدن شما برای رشد و عملکرد طبیعی به آنها احتیاج دارد. بعضی از آنها واکنش‌های شیمیایی مهم و حیاتی را تسهیل می‌کنند و بعضی دیگر در ساختار بدن نقش دارند.
متخصصان تغذیه به این مواد ریز مغذی می‌گویند که کمبود آنها در بدن باعث بروز بیماری می‌شود. پروفسور کراس استاد تغذیه دانشگاه کلمبیا معتقد است که اگر افراد رژیم غذایی سالم و مناسب داشته باشند دریافت این ریز‌مغذی‌ها بسیار راحت است.
متأسفانه اغلب مردم این‌کار را نمی‌کنند و با مصرف تنها یک تا 2 وعده میوه و سبزیجات مقدار کافی از ریز‌مغذی‌ها را دریافت نمی‌کنند. این در حالی است که برای دریافت ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن باید حداقل 5 وعده در روز میوه و سبزی مصرف شود. شاید به همین دلیل بعضی متخصصان برای مردم مولتی‌ویتامین تجویز می‌کنند چون اکثریت رژیم غذایی مناسبی ندارند.
نکته اینجاست که با مصرف این قرص‌ها تمام مواد مورد نیاز بدن تامین نمی‌شود چون بعضی عناصر کمیاب و مورد نیاز بدن فقط در مواد غذایی وجود دارند. متخصصان تغذیه معتقدند اگر مردم رژیم غذایی مناسب شامل تمام گروه‌های مواد غذایی نداشته و بعد انتظار داشته باشند با مصرف این قرص‌ها مواد مورد نیازشان تامین شود در اصل خودشان را گول می‌زنند و به تدریج ناچارند تاوان این کار را بپردازند چون هیچ‌چیز جای تغذیه سالم را نمی‌گیرد.
البته اگر با مشاهده انواع مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی که با رنگ‌ها و شکل‌های مختلف در داروخانه‌ها وجود دارند شوکه شوید جای تعجب نیست چون آن‌قدر متنوع و رنگارنگ‌ هستنند و آن‌قدر در مورد آنها تبلیغ می‌شود که ناخودآگاه مردم جذب آنها شده و حس می‌کنند اگر مصرف نکنند سلامتی آنها به خطر می‌افتد. این در حالی است که بسیاری از ادعاهای سازندگان این داروها در مورد فواید آنها هنوز اثبات نشده است و یا جعلی و ساختگی است. اما بعضی از آنها برای گروه‌های خاصی از مردم، مفید هستند.
پروفسور گروتو متخصص تغذیه و سخنگوی انجمن تغذیه آمریکا معتقد است که اکثر تولید‌کنندگان مولتی‌ویتامین‌ها انواع مختلفی از این قرص‌ها را برای مردان، زنان، کودکان و سالمندان تقسیم‌بندی می‌کنند و اگر هم قرار به مصرف این داروها باشد نکته حساس انتخاب نوع مناسب آن براساس گروه سنی و شرایط سلامت فردی است چون سطح مطلوب انواع مواد‌مغذی براساس سن و جنس متفاوت است. به‌عنوان مثال زنانی که در سنین قبل از یائسگی هستند نسبت به کودکان و سالمندان به آهن بیشتری نیاز دارند.
در مقابل، سالمندان در دریافت و جذب ویتامین ب 12 مورد نیاز بدن از منابع طبیعی با مشکلاتی روبه‌رو هستند و شاید برای رفع این نیاز به مکمل‌ها احتیاج پیدا کنند. ضمنا باید به این نکته هم توجه داشت که قرص‌های مولتی‌ویتامین هم به هر حال دارو هستند با عوارض خاص و به همین دلیل توجهات ویژه‌ای را می‌طلبند.



 

♫ ♫ (。◕‿◕。) ♫ ♫

عضو جدید
کاربر ممتاز
مولتی انــرژی!

همیشه از مولتی‌ویتامین به عنوان جایگزین مواد غذایی مناسب استفاده نکنید و تمام تلاشتان را به‌کار ببرید تا غذاها و میان‌وعده‌های سالمی در اختیار فرزندتان قرار دهید. در غیر این صورت نه تنها مواد مورد نیاز کودک به مقدار بیشتری تأمین نمی‌شود بلکه سلامتی‌اش به‌طور جدی به خطر می‌افتد.
دغدغه بسیاری از پدر و مادرها این است که فرزند سالم و تندرستی داشته باشند. اگر شما هم از این بابت نگرانی دارید، حتما می‌دانید که یکی از شرط‌های داشتن بدنی سالم، توجه به تغذیه مناسب است. پس باید برای تنظیم رژیم غذایی کودک به هرم غذایی توجه کنید و گروه‌های مختلف غذایی مانند هیدرات‌های‌کربن، حبوبات، غلات، گوشت، مرغ، ماهی، میوه و سبزیجات تازه را به اندازه کافی در رژیم غذایی فرزندتان بگنجانید تا دچار سوءتغذیه و کمبود مواد غذایی نشود اما گاهی اوقات پیش می‌آید که بنا به دلایلی پدرومادرها نمی‌توانند مواد‌غذایی خوب و مقوی را در اختیار فرزندشان قرار دهند و یا ممکن است والدین زحمت‌شان را بکشند اما بچه، بدقلقی کرده و برای خوردن غذاهای مقوی به هیچ صراطی مستقیم نباشد. اینجاست که پای مکمل‌های غذایی یا مولتی‌ویتامین‌ها به میان می‌آید. اما مصرف این قرص و شربت‌ها شرایطی دارد که بهتر است آنها را بدانید و بی‌دلیل سراغ‌شان نروید.
انتخاب رژیم غذایی مناسب
تمام متخصصان بر این باورند که همه کودکان به مصرف مکمل‌های غذایی و مولتی‌ویتامین‌ها نیاز ندارند.
بنابراین بهترین توصیه این است که ویتامین‌های مورد نیاز بدن‌شان از طریق دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم دنبال شود که شامل موارد زیر است:

شیر و محصولات لبنی مانند ماست و پنیر ( برای کودکان لبنیات کم‌چرب را انتخاب کنید)
میوه تازه و سبزیجات برگ‌دار به مقدار فراوان
مواد پروتئینی شامل مرغ، ماهی، گوشت و تخم‌مرغ
حبوبات و غلات

چه کودکانی به مولتی‌ویتامین نیاز دارند؟
شاید برای والدینی که بیشتر ساعات روز سرکار هستند، تهیه مواد غذایی مورد نیاز کودک ممکن نباشد.
این موضوع، عاملی است که برخی از متخصصان برای جبران مواد غذایی ضروری بدن کودکان، به والدین توصیه می‌کنند تا از مکمل‌های غذایی و مولتی‌ویتامین‌ها استفاده کنند. علاوه بر این، مولتی ویتامین‌ها برای این گروه‌ها هم مفید هستند:
کودکانی که به‌طور مرتب و سر ساعت غذا نمی‌خورند و وعده‌های غذایی متعادلی از مواد‌غذایی تازه و مقوی در اختیار ندارند.
کودکانی که به سادگی غذا نمی‌خورند و از غذاها ایراد می‌گیرند.

کودکانی که به بیماری‌های مزمن مانند آسم یا مشکلات گوارشی مبتلا هستند و دارو مصرف می‌کنند. (دراین مورد بهتر است قبل از انتخاب هر نوع مولتی‌ویتامین با پزشک معالج کودک مشورت کنید چون ممکن است مولتی‌ویتامین در عملکرد داروی مصرفی مشکلاتی ایجاد کند)
کودکان فعالی که ورزش‌های سخت انجام می‌دهند.

کودکانی که حجم بیشتر غذاهایشان فست فود و غذاهای کنسرو شده و آماده است.
کودکانی که رژیم گیاهخواری دارند. (ممکن است با کمبود آهن روبه‌رو شوند)
کودکانی که به مقدار زیاد نوشابه‌های گازدار مصرف می‌کنند.

ویژگی‌های مولتی‌ویتامین مناسب
بررسی‌ها نشان می‌دهند بعضی از ویتامین‌هایی که به‌طور مصنوعی ساخته می‌شوند خطر کمبود ویتامین‌های E و D2 را ایجاد می‌کنند.
علاوه بر این، مهم است که مولتی‌ویتامین کودک، اسید چرب امگا 3 هم داشته باشد تا شرایط برای حفظ سلامت مغز فراهم و از بیش‌فعالی کودک پیشگیری شود.
ویتامین‌های گروه B به افزایش انرژی کودک کمک می‌کنند و ویتامین‌ C در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. ویتامین A، D و E هم از جمله ترکیبات مهم دیگر مولتی‌ویتامین‌ها هستند. یک مولتی‌ویتامین مناسب باید مقادیر کافی از مواد مغذی طبیعی را داشته باشد تا بدن کودک برای جذب آنها با مشکلی روبه‌رو نشود؛ برای مثال تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین E مصنوعی در بدن به خوبی جذب نمی‌شود.
در نتیجه ممکن است بدن کودک با کمبود این ویتامین روبه‌رو شده و خطر بروز اثرات تخریبی رادیکال‌های آزاد و حتی سرطان پیش بیاید. پس مهم است که از بابت طبیعی بودن مواد موجود در مولتی‌ویتامین‌ها مطمئن شوید و از خرید محصولات متفرقه بپرهیزید.
اهمیت آهن
آهن، از جمله مواد معدنی مهم است که کودکان و نوجوانان به آن نیاز دارند و کمبود آن سبب کم‌خونی می‌شود. یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها از بابت دریافت آهن کافی، کودکان نوپا هستند که ممکن است بعد از شش‌ماهگی آهن کافی دریافت نکنند یا در غذای مصرفی‌شان مانند شیر خشک، شیر گاو و ... آهن مورد نیاز وجود نداشته باشد؛ بنابراین اگر از بابت دریافت آهن کافی در رژیم غذایی فرزندتان مشکوک هستید حتما با نظر پزشک از مکمل‌های غذایی، قرص‌های جویدنی یا شربت‌های مولتی‌ویتامین حاوی آهن استفاده کنید.
این را هم بدانید که بهترین منابع غذایی تامین آهن عبارتند از گوشت، ماهی، حبوبات و غذاهای غنی شده از آهن مانند نان، غلات صبحانه و ... که اگر از آنها به اندازه کافی استفاده شود، نیازی به ورود مکمل‌ها به رژیم غذایی نیست.
کلسیم به مقدار کافی
این ماده معدنی هم برای سلامت دندان‌ها و استخوان‌های کودک ضروری است. کودکانی که به اندازه کافی محصولات لبنی مانند شیر، ماست، پنیر و بستنی نمی‌خورند اغلب با کمبود کلسیم روبه‌رو می‌شوند. گروهی از کودکان هم به شیر آلرژی دارند.
بعضی از مواد غذایی موجود در فروشگاه‌ها مانند آب پرتقال با کلسیم غنی شده‌اند که می‌توانند بخشی از این ماده معدنی ضروری را جبران کنند. با این وجود ممکن است کودک باز هم به مصرف مکمل‌های غذایی کلسیم‌دار نیاز داشته باشد.
اما نکته مهم اینجاست که این مکمل‌ها فقط در حدود 200 میلی‌گرم یا به عبارتی تنها 20درصد از کلسیم مورد نیاز بدن کودک را تأمین می‌کنند. بنابراین بیشتر مواقع نیاز دارید که به سایر منابع تأمین کلسیم هم توجه کنید و فقط با مصرف مکمل‌ها به فکر تأمین کلسیم نباشید.




 

Similar threads

بالا