افزایش احتمال ابتلا به کبد چرب با مصرف بی‌رویه نوشابه

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
[h=3]افزایش احتمال ابتلا به کبد چرب با مصرف بی‌رویه نوشابه[/h]
سلامت > تحقیقات - همشهری آنلاین:
بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، مصرف روزانه حتی یک نوشیدنی شیرین از جلمه سودا و سایر نوشیدنی‌های گازدار و آب میوه‌ها خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می‌‎دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از هلث، با وجود اینکه این مطالعه که توسط مرکز تحقیقات ژان مایر در دانشگاه تافتس در آمریکا انجام شد، نشان می‌دهد که رابطه‌ای میان مصرف قند ناشی از نوشیدنی‌ها و ابتلا به بیماری کبد چرب وجود دارد اما محققان می‌گویند هنوز در این زمینه مطالعات کافی انجام نشده است که بتوان با قطعیت اعلام کرد که قند عامل ابتلا به بیماری کبد چرب است.
نیکولا مک کوون محقق برنامه اپیدمیولوژی تغذیه در مرکز تحقیقات ژان مایر و استاد یار دانشکده فریدمن می‌گوید: نوشیدنی‌های شیرین‌شده یک منبع کالری هستند که لازم است مردم در مورد مقدار مصرف این نوشیدنی‌ها فکر کنند برای مثال نوشیدن آنها را برای مناسبت‌های خاص اختصاص دهند.
محققان در این مطالعه دو هزار و 634 زن و مرد را که اکثراً سفیدپوست و میانسال بودند، بررسی کردند؛ تمامی این افراد در مطالعه قلب، ریه و خون موسسه قلب فرامینگهام شرکت کرده بودند.
این مطالعه نشان داد که مصرف روزانه نوشیدنی‌های شیرین‌شده خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می‌دهد.
طبق اعلام بنیاد کبد آمریکا حدود 25 درصد از تمام آمریکایی‌ها به بیماری کبد چرب مبتلا هستند؛ این بیماری با تجمع چربی در سلول‌های کبد مشخص می‌شود اما بسیاری از افراد هرگز علائم ابتلا به این بیماری را نشان نمی‌دهند. این مطالعه در مجله Hepatology منتشر شده است.
 
بالا