خبرها و تازه های ماشین آلات کشاورزی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دوستان عزیز:gol:
این تاپیک برای انواع خبر و مطلب در مورد مبحث مکانیک ماشین های کشاورزی هست.
هر گونه خبر و یا موضوعی در مورد ماشین های کشاورزی دارین اینجا مطرح کنین تا همه دوستان بتونن ازش استفاده کنن.
لطفا تو این تاپیک سوال نپرسین.
ممنون از همکاری شما عزیزان:victory:
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
اختصاص تسهیلات یارانه ای برای خرید انواع تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی 30/2/88

اختصاص تسهیلات یارانه ای برای خرید انواع تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی 30/2/88

مدیرکل صنایع ماشین سازی و نیرو محرکه وزارت صنایع و معادن از اختصاص تسهیلات یارانه ای برای خرید انواع تراکتور ، کمباین و ادوات کشاورزی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت صنایع و معادن، محسن صالحی نیا افزود: این اقدام به دنبال تعاملات وزارتخانه های صنایع و معادن، جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی در چارچوب حمایت از بخش مکانیزاسیون کشاورزی و تولیدکنندگان ماشین آلات مورد نیاز این بخش صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: یک هزار و 180 میلیارد ریال تسهیلات یارانه ای برای خریداران انواع تراکتور، کمباین، ادوات و غیره با عاملیت بانک کشاورزی تخصیص پیدا کرده و عملیات اجرائی آن با ابلاغ به بانکهای استانی و با اولویت در بررسی، آغاز شده است.
مدیرکل صنایع ماشین سازی و نیرو محرکه وزارت صنایع و معادن با اشاره نحوه دریافت تسهیلات توسط متقاضیان افزود: متقاضیان براساس شرایط اعلام شده و با معرفی سازمان جهاد کشاورزی استان می توانند با ارائه پیش فاکتور از طرف شرکتهای تولیدکننده وارائه آن به شعبات بانکها از این تسهیلات بهره مند شوند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر این رقم، 800 میلیارد ریال تسهیلات یارانه ای دیگر نیز از محل سهمیه های سالهای قبل، توسط بانک صادرات با اختصاص 570 میلیارد ریال و بانک کشاورزی با 230 میلیارد ریال قابل تخصیص می باشد که براساس سهمیه های استانی در نظر گرفته شده و با روش یاد شده در حال اقدام است.
صالحی نیا همچنین یادآور شد: براساس هماهنگی به عمل آمده واعلام وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اختصاص 600 میلیارد ریال یارانه در بودجه سال 88 برای پشتیبانی از تسهیلات قابل تخصیص، ظرف یک ماه آینده شرایط لازم برای مبادله موافقتنامه با معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری فراهم و متعاقباً مبالغ متناسب با آن اعلام خواهد شد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سرسيلندر موتورهاي كشاورزي با قدرت خنك كنندگي بالا در كشور ساخته شد

سرسيلندر موتورهاي كشاورزي با قدرت خنك كنندگي بالا در كشور ساخته شد


محققان مركز رشد ساري موفق به طراحي و ساخت سرسيلندر موتورهاي كشاورزي با قدرت خنك كنندگي 10 درجه بيشتر از نمونه‌هاي موجود در بازار شدند.

شيما مرزبان شيرخوار كلائي، مجري طرح در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: اين سرسيلندرها براي موتورهاي كشاورزي تك سيلندر و احتراق داخلي ساخته شده است كه مقاوم سازي بين سوپاپهاي آ‌ن باعث شده كه موتورها در چاه‌هاي با عمق 38 متر به خوبي كار كرده و ميزان قدرت موتور 2 تا 3 اسب بخار افزايش پيدا كند.

وي با بيان اينكه تمام مراحل طراحي و ساخت اين سرسيلندر از نقشه‌كشي تا قالب سازي و توليد نهايي كاملا بومي و در داخل كشور انجام شده است، افزود: نمونه خارجي اين سرسيلندر كه با قيمت بيشتري نسبت به قيمت نمونه داخلي به كشور وارد مي‌شود در چاه‌هاي با عمق بيشتر از 28 متر نمي‌تواند كار كند و اين در حالي است كه نمونه توليد شده در عمق‌هاي 38 متري هم به راحتي كار كرده و از قيمت پايين‌تري برخوردار است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نخستین زن دکترای مکانیک ماشینهای کشاورزی کشور از دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس فارغ التحصیل شد.


به گزارش ایانا از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، فاطمه نادی با دفاع از رساله دکترای تخصصی خود تحت عنوان "شبیه سازی خشک کردن ورقه سیب تحت خلاء به روش اجزاء محدود" به عنوان نخستین دانشجوی زن دکترای مکانیک ماشینهای کشاورزی کشورمان دانش آموخته شد.
گفتنی است وی در این طرح پژوهشی معادلات انتقال جرم و حرارت را به طور همزمان در خلاء، مدل کرده که این روش برای اولین بار در جهان توسط این محقق ایرانی به کار گرفته شده است
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
شيوه بهره برداري از ماشين آلات کشاورزي در استان تغيير مي يابد
خراسان شمالي - مورخ دوشنبه 1392/01/19 شماره انتشار 18373


شيري – هشت شرکت خدمات مکانيزه در استان با هدف تغيير نظام بهره برداري از ماشين آلات به انواع ماشين آلات کشاورزي خودگردان و دنباله بند تجهيز شد.معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي با بيان اين مطلب به خبرنگار ما گفت: بهره برداري از ماشين آلات تاکنون به شکل انفرادي انجام مي شد که از اين پس از طريق شرکت هاي ياد شده انجام مي پذيرد.«عابدي» افزود: از محل طرح تجهيز واحدهاي مکانيزاسيون به 8 شرکت از 9 شرکت به ثبت رسيده در استان تسهيلات پرداخت مي شود.به گفته وي، 85 درصد از مبلغ مورد نياز خريد اين ادوات، بلاعوض است و 15 درصد باقي مانده بايد توسط تشکل ها پرداخت شود.وي ميزان اعتبار ابلاغي در سال 91 براي اين منظور را 4 ميليارد و 800 ميليون ريال تسهيلات يارانه دار، 480 ميليون ريال آورده شرکت ها و 4 هزار و 430 ميليون سهم صندوق توسعه بخش کشاورزي اعلام و اظهار کرد: از محل جذب اين اعتبارات تاکنون 16 دستگاه انواع ماشين آلات کشاورزي و 34 دستگاه انواع دنباله بند به ظرفيت مکانيزاسيون اضافه شده است.
 

تیرنگ

عضو جدید
[FONT=&quot]اولین تراکتور خورشیدی کشور[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]کرج - نخستين تراکتور هيبريدي (برقي - خورشيدي) کشور توسط پژوهشگران پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران در دست ساخت است. مجري اين طرح تحقيقاتي روز يکشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: طراحي ساخت و ارزيابي تراکتور الکتريکي هيبريدي به کمک پانل هاي خورشيدي از ارديبهشت سال 1386 در گروه مهندسي مکانيک ماشين هاي کشاورزي دانشگاه تهران آغاز شده و تاکنون حدود 70 درصد کار ساخت اين تراکتور تکميل شده است. عليرضا کيهاني افزود: با توجه به پايان پذيري سوخت هاي فسيلي و وابستگي شديد توليد و توزيع غذا در جهان صنعتي کنوني به سوخت هاي فسيلي، طراحي و ساخت ادوات کشاورزي که بتوانند از منابع ديگر انرژي استفاده کنند، ضروري است. وي خاطرنشان کرد: انرژي خورشيدي مي تواند به عنوان جايگزين مناسب مدنظر قرار گيرد زيرا اين منبع انرژي در همه جا در دسترس است و به عنوان مثال طبق برخي برآوردها با نصب پانل هاي فتوولتاييک با بازده 12 % تنها در 5/1 درصد خاک اروپا، تمام انرژي مورد نياز جهان را مي توان تامين کرد. اين استاد دانشگاه، نداشتن آلودگي صوتي، دودزا نبودن اگزوز و استفاده بهينه از نور خورشيد را از جمله مزاياي تراکتورهاي هيبريدي دانست. کيهاني گفت: طراحي و ساخت اين تراکتور بطور کامل بومي بوده و توليد انبوه آن به راحتي در داخل کشور ميسر است. وي ادامه داد: 16 کيلووات-ساعت باتري اسيدي نصب شده برروي تراکتور مي تواند آن را در طول روز براي انجام کارهايي نظير کاشت، سمپاشي، بذرپاشي، درو، انتقال محصولات در مزرعه و غيره به راه اندازد. وي افزود: شارژ باتري ها به دو صورت انجام مي شود، اول ازطريق پانل خورشيدي نصب شده در بالاي تراکتور و دوم ازطريق پانل هاي نصب شده در ايستگاهي ثابت در مزرعه که اکنون مورد دوم نصب نشده و به جاي آن از برق شهري براي شارژ باتري ها استفاده مي شود[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT][FONT=&quot]کيهاني گفت: نکته جالب توجه در اين تراکتور آن است که پانل ها به صورت سايبان، راننده و تراکتور را در شرايط نامساعد و هواي گرم محافظت مي کند[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT][FONT=&quot]اين استاد دانشگاه افزود: اين تراکتور از دو موتور 10 کيلووات (14 اسب بخار) مستقل با سرعت متغير براي هر چرخ استفاده کرده و براي زمان هاي محدود حتي قادر به تامين توان هاي بالاتر نيز است اما سرعت نهايي اين تراکتور حدود 25 کيلومتر در ساعت است. کيهاني اضافه کرد: يک موتور 16 کيلووات (22 اسب بخار) نيز براي راه اندازي سيستم اتصال سه نقطه و محور تواندهي با 540 و [/FONT][FONT=&quot]1000 [/FONT][FONT=&quot]دور در دقيقه در اين تراکتور استفاده شده است تا قادر به راه اندازي ديگر ادوات کشاورزي باشد. وي پيش‌ بيني کرد، وزن نهايي اين تراکتور حدود [/FONT][FONT=&quot]1500 [/FONT][FONT=&quot]کيلوگرم باشد. کيهاني يادآور شد: به علت اينکه اين تراکتور درحالت ايستاده انرژي مصرف نمي کند و همچنين به علت حذف سيستم هاي مکانيکي انتقال قدرت، بازده نهايي آن حدود 75 درصد است، درحالي که به رغم قرن ها توسعه و بهبود، بازده نهايي تراکتورهاي فسيلي فقط حدود 15 درصد مي باشد. وي گفت[/FONT][FONT=&quot]: [/FONT][FONT=&quot]براي ساخت اين تراکتور، 155 ميليون ريال اعتبار از محل اعتبارهاي دبيرخانه بند دال ماده 45 ، تامين شده است و پيش بيني مي شود تکميل آن دو سال و نيم ديگر طول بکشد. 7419/561 [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
 

تیرنگ

عضو جدید
سازنده تراکتور کمرشکن آذربایجان غربی کارگر نمونه کشور شد
ارومیه - جواد طایری سازنده تراکتور کمرشکن کاملا ایرانی از استان آذربایجان غربی کارگر نمونه کشوری انتخاب شد.


در بیست و چهارمین جشنواره ملی امتنان از کارگران، گروه های کار و واحدهای نمونه کارگری که طی روزهای گذشته با حضور رییس جمهوری در مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار شد از سازنده تراکتور کمرشکن باغی آذربایجان غربی به عنوان یکی از 11 کارگر نمونه کشوری قدردانی به عمل آمد.

طایری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در امور مهندسی محصول تراکتورسازی ارومیه، در سال 1391 طراحی و ساخت اولین تراکتور باغی کمرشکن صد در صد ساخت داخل را آغاز کردیم و موفق به ارائه تراکتور کاملا ایرانی به بازار مصرف شدیم.

طایری افزود: با ساخت این محصول به میزان 2600 یورو به ازای هر دستگاه تراکتور تولیدی صرفه جوئی ارزی می شود که با توجه به برنامه تولید انبوه سال 1392، افزون بر چهار میلیون یورو صرفه جویی پیش بینی شده است.
 

تیرنگ

عضو جدید
‏نمود واقعي تبديل تحريم به فرصت در شركت تراكتورسازي اروميه‏

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ارومیه گفت: به دنبال تحریم های اقتصادي سالهای اخیر و عدم امکان تولید تراکتورهای گروه باغی، تراکتور 950 با موتور صد درصد بومی و با اتکا به دانش و توان بالای مهندسی کشور به تولید انبوه رسید.
"
غلامعلی نورزی" اضافه کرد: تراکتور تولید شده با موتور بومی در مقایسه با تراکتورهای تولید شده با موتور وارداتی از کاهش قیمت 45 تا 50 درصدی برخوردار هستند.
وی گفت: ویژگی اصلی این محصول با موتور ایرانی نسبت به موتورهای خارجی که قبلا مورد استفاده قرار می گرفت، توان بالاتر موتور و قدرت بیشتر عملکرد تراکتور است بطوری که توان عملکرد بیش از 30 درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: محصول جدید از نظر قدرت کشندگی نیز عملکرد بهتری نسبت به مشابه خارجی خود دارد و فعالیت های سنگین را راحت ترازمدل های قبلی خود انجام می دهد.
مدیرعامل شرکت تراکتورسازیارومیه با بیان اینکه این شرکت از ظرفیت تولید 2000 دستگاه تراکتور 950 به صورت سالانه برخوردار است، گفت: این محصول در پايان سال گذشته نمونه سازي شد و از ابتداي مهرماه سالجاري رسماً به توليد انبوه رسيده است.
گفتني است كهاين محصول كه فعلاً همانند سري هاي پيشين با كاپوتاژ فلزي عرضه مي گردد، در 3 ماهه پاياني سال بصورت فيس ليفت در دو طرح كاپوتاژي فلزي و كاپوتاژ جديد غيرفلزي با مقاومت بالا عرضه خواهد شد.
نوروزی یادآور شد: شرکت تراکتورسازی ارومیه سابقه 20 ساله در تولید تراکتورهای باغی دارد و با توجه به کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش گسترده در سراسر كشور، محصولات این شرکت همواره از سوی کشاورزان مورد استقبال قرار گرفته است چنانكه محصول 950 قبل از توليد انبوه با استقبال خريداران مواجه شده و پيش فروش آن از ابتداي سالجاري آغاز شده است.
 

تیرنگ

عضو جدید
یکی دیگر از محصولات جدید تراکتور سازی اورمیه مینی لودر 942 می باشد

مشخصات کلی:
ميني لودر 942 در واقع تراكتوري با قابليت انجام عمليات عمراني در باغاها و شهر مي باشد. اين محصول در واحد مهندسي شركت تراكتورسازي اروميه بر روي پلت فرم تراكتور OTM 942 طراحي و ساخته شد.
با توجه به ابعاد كوچك، اين لودر مي تواند در كاربردهاي شهرسازي در معابر كوچك و باريك مورد استفاده قرار گيرد. در حيطه كشاورزي نيز در باغات و مزارع قابليت هاي فراواني از خود نشان مي دهد و توان جابجايي 350 كيلوگرم بار را دارد. اين محصول در عين حال كه يك لودر است، تمامي قابليت هاي يك تراكتور را نيز حفظ كرده است و از اين رو محصولي با كارايي بيشتر و مقرون به صرفه مي باشد. ادوات جلويي اين محصول (بازوها و بيل خاكبردار) قابليت دمونتاژ شدن در زمان كمتر از 20 دقيقه را دارند. همچنين توسط مالبند عقب، امكان نصب ادوات كشاورزي از جمله گاو آهن، روتيواتور، مور بشقابي، صاف كن، مته چاله كن، كولتيواتور، تريلر، سمپاش و ... وجود دارد.
مشخصات فنی:

موتور
نوع موتور : لمباردینی
تعداد سیلندر : 3
سیستم خنک کننده : آب خنک
توان موتور(اسب بخار (HP)) : 42
سیستم ترمز
ترمز جلو : کفشکی
ترمز عقب : کفشکی
سیستم انتقال قدرت
نوع کلاچ : خشک
نوع گیربکس : کشویی
تعداد دنده جلو : 6
تعداد دنده عقب : 3
تعداد و نوع دیفرانسیل : دو دیفرانسیل با قفل هیدرولیکی
سیستم رانندگی
نوع فرمان : هیدرولیکی کمرشکن
سایز لاستیک جلو : 825x16
سایز لاستیک عقب : 825x16
نوع مالبند : سه نقطه ای هیدرولیکی کاتاگوریک
وزن
وزن تراکتور(کیلوگرم) : 1000
وزن آلات متصله(کیلوگرم) : 350
سایر مشخصات
توانایی ها و قابلیت های مختص این محصول : کاربری عمرانی و شهری
 

تیرنگ

عضو جدید
اولین خشک کن های خورشیدی ایران توسط گروه پژوهشی "خورشید پژوه"(net) و با همکاری دانشگاه صنعتی امیر کبیر طراحی، ساخته و به مرحله تولید انبوه رسید. این خشک کن ها در سه نوع کابینی(خانگی)، تونلی(صنعتی خورشیدی) و مرکب، ترکیبی از سوخت فسیلی و خورشیدی و با ظرفیت 70 و 300 کیلوگرم ماده تر ساخته شدند.
دکتر داوود فدایی-عضو هیات علمی دانشگا صنعتی امیر کبیر، رئیس گروه پژوهشی "خورشید پژوه" و مجری طرح، ضمن اعلام این خبر افزود: این طرح با هدف ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی، سود آوری و نیز ایجاد فرصت مناسب برای صادرات محصولاتخشک شده باغی و صیفی اجرا و پیاده سازی شد و از این پس باغداران و کشاورزان می توانند به راحتی محصولات باغی و زراعی خود را بدون نگرانی از فسادآنها، نبود تقاضا در بازار فروش میوه های تازه و یا قیمت پائین محصولات در بازار با صرف کمترین هزینه، داخل مزارع فرآوری نموده و به چندین برابر قیمت اولیه آن به فروش رسانند.هزینه های خرید و به کارگیری این خشک کن ها پائین و نگهداری و کاربرد آن ها بسیار ساده می باشد.

منبع :شبکه خبری صنایع غذایی ایران شاخه : ماشین آلات صنایع غذایی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

تیرنگ

عضو جدید
[FONT=&quot]به گزارش پایگاه خبری تحلیلی[/FONT][FONT=&quot] «[/FONT][FONT=&quot]میهن صنعت[/FONT][FONT=&quot]» [/FONT][FONT=&quot]و به نقل از ایسنا، گمرک ایران اعلام کرد که پیرو بخشنامه‌های اداره کل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران با ورود و ترخیص تراکتورهای کشاورزی مستعمل با قدرت بیش از 120 اسب بخار و سایر ماشین‌آلات خودگردان مستعمل کشاورزی موافقت کرد[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]
[FONT=&quot]گمرک شرایط پنج‌گانه ورود تراکتورها و ماشین‌آلات مستعمل را به شرح زیر اعلام کرد[/FONT][FONT=&quot]: [/FONT]
[FONT=&quot] 1 [/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot] تراکتورها و ماشین‌آلات مستعمل مذکور بیش از چهار سال از تاریخ ساخت آن‌ها نگذشته باشد[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]

[FONT=&quot] 2 [/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]مشمول ضوابط فنی واردات خودرو نباشند[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]

[FONT=&quot] - 3[/FONT][FONT=&quot]دارای نمایندگی خدمات پس از فروش فعال در کشور باشند[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]

[FONT=&quot] - 4 [/FONT][FONT=&quot]از برندهای معتبر جهانی شامل جاندیر- کلاس- والترا-کیس- مسی- فرگوسن و نیوهلند باشند[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]

[FONT=&quot] - 5[/FONT][FONT=&quot]موافقت کلی صرفا تا پایان سال 1392 و صرفا به لحاظ مستعمل بودن است و ترخیص کالاهای وارده مستعمل مذکور مشمول رعایت ضوابط ثبت سفارش در وزارت صنعت ، معدن و تجارت هستند[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]

[FONT=&quot]همچنین در خصوص سال ساخت دقت شود در صورت وجود هرگونه ابهام با ذکر دقیق شماره شاسی و موتور مراتب از نمایندگی مربوطه و با تائید مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی استعلام شود[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]
[FONT=&quot]دستور واردات تراکتورهای مستعمل و دست دوم در حالی صادر شده است که پیشتر مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و فعالان صنعت تراکتورسازی مخالفت خود را با واردات بی‌رویه تراکتورهای چینی و هندی ابراز کرده بودند[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]
 

تیرنگ

عضو جدید
[FONT=&quot]ماهنامه دام کشت و صنعت، شماره 140[/FONT][FONT=&quot]



[/FONT][FONT=&quot]واردات تراكتورهاي مستعمل و دست دوم مغاير با نص صريح برنامه پنجم[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]خبر آنقدر، ساده، كوتاه، و بي تكلف بود كه پس از تاييد، تكثير و رسيدن به صاحبان منافع، هيچ رسانه اي احتمال نمي داد ارزش پردازش، نقد، تحليل و پيگيري داشته باشد[/FONT][FONT=&quot]!
[/FONT][FONT=&quot]دقيقا در ابتداي برنامه پنجساله پنجم، كه دولت موظف شده است طبق بند «و» از ماده 143، حداقل 200 هزار دستگاه ماشين آلات فرسوده كشاورزي را نوسازي كند و به همين مبنا، كارشناسان لايق و خدوم وزارت جهاد كشاورزي در مركز توسعه مكانيزاسيون كشاورزي ضوابط و معيارهاي فني مورد نياز در طرح جايگزيني ماشين هاي فرسوده را مطابق با اولويت ها و الزامات برنامه هاي توسعه مكانيزاسيون كشاورزي، نوشته و آماده اجرايي كردن نمود ه اند، ناگهان وزارت «صنعت، معدن و تجارت» آب پاكي روي دست معاونت توليدات گياهي و مركز توسعه مكانيزاسيون و از همه مهم تر، اعضاء كميسيون كشاورزي و مجلس شوراي اسلامي ريخت و اجازه داد تا پايان امسال، هر كس، هر تعداد كه دلش بخواهد تراكتور كشاورزي فرسوده با قدرت بيش از 120 اسب بخار وارد كشور كرده و به ريش برنامه پنجم و وزارت جهاد كشاورزي بخندد[/FONT][FONT=&quot]!
[/FONT][FONT=&quot]كميته ماده يك آيين نامه اجرايي مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت هم- كه البته وزارت جهاد كشاورزي هم عضو آن است- در 24 مردادماه امسال با آرامش وجدان، اين مجوز را به دفتر واردات گمرك ايران ارسال كرد[/FONT][FONT=&quot]!
[/FONT][FONT=&quot]كارشناسان معتقدند[/FONT][FONT=&quot]:
[/FONT][FONT=&quot]ـ اين بخشنامه كه با دست و دلبازي اجازه وارد كردن تراكتور مستعمل به هر تعداد را صادر كرده مغاير با نص نصريح قوانين برنامه پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي و سياسي كشور (به ويژه بند «و» ماده 143) است و صادركنندگان بايد پاسخگوي تبعات آن باشند[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]ـ تجربه تلخ واردات اتوبوس هاي دست دوم، ماشين هاي دست دوم و كارخانجات دست دوم و مشكلاتي كه گريبانگير خريداران مي شود، هنوز فراموش نشده و حالا بايد شاهد گرفتاري كشاورزي و نبود قطعات و لوازم و افراد متخصص و تعميركار و... در اقصي نقاط كشور باشيم[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]ـ هنگامي كه مارك ها و برندهاي مختلف تراكتورهاي فرسوده وارد مي شود، قاعدتا، خدمات گارانتي و وارداتي از سوي شركت ها و كارخانجات سازنده و تضمين قطعات وجود نخواهد داشت و مزارع به قبرستان تراكتورهاي سنگين تبديل مي شود[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]ـ اهداف صادركنندگان و امضاءكنندگان اين مجوز- كه با واردات و ترخيص تراكتورهاي مستعمل موافقت كلي كرده اند- مشخص نيست[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]ـ تاكنون هيچ يك از كارخانه ها و شركت هاي داخلي، استعلامي از وزارت صنعت، معدن و تجارت يا وزارت جهاد كشاورزي دريافت نكرده اند كه آيا شركت هاي داخلي، به ويژه كارخانه هايي كه پروانه توليد تراكتور سنگين دريافت داشته اند، توان توليد تراكتورهاي 120 اسب بخار را دارند يا خير؟ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]ـ اين مجوز غيركارشناسي مشخص نكرده است تا پايان امسال حداكثر مي تواند چه تعداد تراكتور مستعمل و با چه مشخصه هايي (صرف بالاي 120 اسب بخار نمي تواند ملاك ارزيابي نياز اراضي به تراكتور باشد) وارد شود[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]ـ آيا از هيچ سازمان يا ارگان مرتبطي بررسي شده است كه اختلاف قيمت تراكتورهاي 120 اسب بخار نو وارداتي، با مستعمل مشابه آن چقدر است و صرفه اقتصادي براي كشاورز كدام است و شركت هاي توليدي يا وارداتي چگونه مي توانند تعميرات خود را انجام دهند؟ طبق يك نظريه بديهي كارشناسي كه مي گويد: «هزينه هاي خريد و لوازم مصرفي يك تراكتور، طي سه سال سربه سر مي شود» در اين صورت، تراكتور وارداتي مستعمل كه تا 5 سال عمر كرده باشد چه توجيهي براي خريدار دارد؟ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]پرسش اين است كه چرا اين مجوز كه سرنوشت كشت و صنعت ها، مزارع بزرگ و سرمايه گذاران بخش كشاورزي را مي تواند دستخوش تغيير كند رسانه اي نشد يا در معرض ارزيابي كارشناسي قرار نگرفت تا صدور مجوز بر مبناي اهداف ملي و منافع كشاورز صورت گيرد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]با توجه به اهداف برنامه پنجم، در حال حاضر تعدادي از شركت ها و كارخانجات، اقدامات خود را براي برنامه ريزي و دريافت مجوز توليد تراكتورهاي سنگين به شرح زير آغاز كرده اند[/FONT][FONT=&quot]:
[/FONT][FONT=&quot]ـ تراكتورسازي سيرجان پروانه توليد تراكتور 145 اسب بخار دريافت داشته است[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]ـ شركت فرتاك ماشين در مرحله صدور مجوز پروانه ساخت تراكتورهاي بالاي 120 اسب بخار است[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]ـ كارخانه تراكتورسازي تا مرحله برنامه ريزي توليد تراكتور 150 اسب بخار پيش رفت كه به دلايلي اين طرح راكد ماند. مديران و كارشناسان بخش كشاورزي انتظار دارند اداره كل نظارت و بازرسي امور جهاد كشاورزي وارد اين بحث شود[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT][FONT=&quot]مبادا به بهانه تحريم يا صرفه جويي، بيليون ها دلار خارج شود و در آينده ميراث دار موزه تراكتورهاي مستعل در روستاها باشيم[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
 

تیرنگ

عضو جدید
[FONT=&quot]دولت ممنوعیت واردات ماشین‌های دست دوم کشاورزی را برداشت[/FONT]
[FONT=&quot]ایجاد خط اعتباری ویژه برای خرید ماشین آلات کشاورزی در کشور/ کشاورزان منتظر باشند[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهادکشاورزی، از ایجاد خط اعتباری ویژه توسط دولت برای خرید ماشین آلات کشاورزی در کشور خبر داد[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] به گزارش [/FONT][FONT=&quot][FONT=&quot]خبرگزاری فارس[/FONT][/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]از تبریز، کامبیز عباسی ظهر امروز در حاشیه بازدید از مجتمع تراکتورسازی ایران در تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران از تخصیص 750میلیارد تومان تسهیلات برای بخش مکانیزاسیون کشور خبر داد و اظهار کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه 200 هزار دستگاه مکانیزه تا پایان این برنامه باید جایگزین ادوات کشاورزی فرسوده کشور شود[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]وی با بیان اینکه آمار وزارت جهادکشاورزی نشان می‌دهد در حال حاضر فقط 50 درصد ماشین آلات کشاورزی در طول دوره عمر مفید هستند و نیمی دیگر فرسوده هستند که با تعمیرات مداوم نگهداری می‌شوند، افزود: با افزایش نرخ ارز قیمت این تجهیزات به چند برابر رسیده و از سوی دیگر هم ماشین آلات کشاورزی در اولویت‌های 8 تا 10 کالاهای وارداتی برای تخصیص ارز قرار گرفته است که این مسائل توان مالی کشاورزان را برای نوسازی تجهیزات فرسوده پایین آورده است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]عباسی با بیان اینکه به منظور تامین و نوسازی ادوات کشاورزی وزارت جهادکشاورزی تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته است نخستین گام برای توسعه تجهیزات کشاورزی را دستور وزیر جهادکشاورزی برای تشکیل کار گروه مکانیزاسیون کشاورزی با رویکرد رفع محدودیت‌ها و موانع ارتقای بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: این جلسات به صورت هفتگی و با دبیری مرکز توسعه مکانیزاسیون و با حضور دو هفته یک بار وزیر جهاد کشاورزی برگزار می‌شود[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور افزود: از آنجا که بیشتر ادوات مکانیزه در کشور فرسوده است، نیاز است تا این ناوگان نوسازی شود بر این اساس توسعه استانداردسازی ماشین آلات کشاورزی در دستور کار این کارگروه قرار گرفته است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]عباسی[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]با تاکید وزیر جهادکشاورزی و همکاری بانک کشاورزی خط اعتباری ویژه‌ای برای خرید ماشین آلات کشاورزی در نظر گرفته شده است، گفت: به زودی شرایط پرداخت این تسهیلات اعلام می‌شود و باید بگوییم شرایط دریافت این تسهیلات برای کشاورزان تسهیل شده تا آن‌ها مشکلی برای ضمانت بانکی نداشته باشند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]وی با اشاره به سخنان رئیس جمهوری در مورد رفع ممنوعیت واردات ماشین آلات دست دوم برای بهبود تولید در بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: همان طور که دکتر روحانی گفتند در بخش کشاورزی نیازمند ماشین آلات هستیم اما چون قیمت ماشین آلات بالاست و کشاورز توان خرید ندارد به همین خاطر دولت ممنوعیت واردات ماشین‌های دست دوم کشاورزی را برداشت البته فقط واردات ماشین‌هایی که در کشور تولید نمی‌شوند مجاز است و عمر این ماشین‌ها باید زیر 5 سال باشد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]95 [/FONT][FONT=&quot]درصد ادوات کشاورزی در کشور تولید می‌شود[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، با بیان این که حدود 95 درصد از ادوات کشاورزی در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: بیشترین نوع ماشینی که در حال حاضر به واردات آن نیاز است کمباین پنبه، کمباین گوجه فرنگی، کمباین چغندر قند، چاپرهای ذرت و انواع تراکتور و کمباین سنگین با قدرت بیشتر از [/FONT][FONT=&quot]120 [/FONT][FONT=&quot]اسب بخار است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]هر تراکتور بیش از 10 هزار ساعت نباید کار کند[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]عباسی با اشاره به قیمت پایین ماشین‌های تولید داخل در مقایسه با نوع وارداتی آن گفت: به دلیل این که قیمت ماشین‌ها رو به افزایش بوده کشاورزان تعمیر و نگهداری از ماشین‌های قدیمی را به خریدن آن ترجیح می‌دهند در نتیجه زمان مفید استفاده از ماشین آلات کشاورزی در ایران بیشتر از استاندارد جهانی است. به عنوان مثال بر اساس استاندارد بهره‌گیری از ماشین آلات، هر تراکتور نباید بیش از 10 هزار ساعت کار کند که عمر مفید آن حدود 10 سال می‌شود اما این زمان در کشور ما بسیار بیشتر است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
 

تیرنگ

عضو جدید
[FONT=&quot]رونمایی از نخستین کمباین بومی کشور در شیراز / تناسب فناوری این محصول با 14 اقلیم [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]اقتصاد[/FONT][FONT=&quot] > [/FONT][FONT=&quot]کشاورزی[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]ایسنا نوشت[/FONT][FONT=&quot]:[/FONT]
[FONT=&quot]نخستین کمباین بومی کشور، مناسب با ۱۴ اقلیم که با همت متخصصان در شرکت جهاد تحقیقات پارس طراحی و ساخته شده است در شیراز رونمایی شد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]ساسان تاجگردون، معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری فارس، امروز، سه‌شنبه ۶ اسفندماه، در مراسم رونمایی از نخستین کمباین بومی کشور در شیراز، گفت: این کمباین، نخستین کمباین نیمه‌سنگین بومی کشور است که همه‌ی مراحل طراحی و ساخت آن بدست متخصصان داخلی انجام شده و به چرخه‌ی تولید کشاورزی وارد شده است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]وی گفت: ساخت این کمباین زمینه‌ی اشتغال پایدار و سرمایه‌گذاری ویژه‌ی صنعتی را در فارس ایجاد کرده که این مهم به حمایت و توجه دولت نیاز دارد،‌ البته دولت در قانون بودجه‌ی ۹۳ با ایجاد تسهیلات مناسب برای ارتقاء صنعت و تولیدات داخلی درصدد حمایت سرمایه‌گذاران این بخش برآمده است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری فارس گفت: سرمایه‌گذاران صنعتی بخش کشاورزی باید با ایجاد تشکل‌های غیر دولتی و تعاونی زمینه بهره‌گیری از تسهیلات صندوق توسعه ملی را فراهم کنند تا این صنعت به پویایی برسد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]تاجگردون تولید انبوه این کمباین را زمینه‌ساز کاهش خسارت‌های ناشی از برداشت محصولات با کمباین‌های فرسوده دانست و گفت: قیمت این کمباین بومی، اگر به تولید انبوه برسد، ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از نمونه‌های وارداتی است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]محمدتقی ابراهیمی، مدیر پروژه‌ی تولید کمباین بومی ایران، نیز با اشاره به لزوم حمایت دولت برای رساندن این طرح به تولید انبوه گفت: طراحی و مراحل اولیه‌ی تحقیق و تولید این کمباین بهمن ۹۱، با بهره‌گیری از ۳۰ سال تجربه‌ی متخصصان فارسی در برداشت غلات، آغاز شد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]وی افزود: کمباین بومی براساس نیازهای کشاورز ایرانی و بر اساس موقعیت جغرافیایی و اقلیمی کشور طراحی شده است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]مدیر پروژه‌ی تولید کمباین بومی ایران ادامه داد: در دنیا ۱۴ گونه‌ی اقلیمی وجود دارد که ۱۱ نوع آن در طبیعت ایران دیده می‌شود و استان فارس در نقاط مختلف این ۱۱ گونه را تجربه می‌کند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]ابراهیمی ادامه داد: کمباین‌های فعال در ناوگان کشاورزی فارس بین ۲۰ تا ۲۵ درصد ریزش غلات دارند که در کمباین بومی این خسارت‌ها به حداقل رسیده است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]وی گفت: این کمباین در یک دقیقه ۲۵۰ کیلوگرم محصول و در یک ساعت ۱۴ تن غلات را برداشت می‌کند و قابلیت تفکیک و جداسازی دانه، کاه و بسته‌بندی هم‌زمان آن را دارد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]به‌گفته‌ی این متخصص ماشین‌آلات کشاورزی، کمباین یاد شده، توان برداشت از مزارع مختلف مسطح یا شیب‌دار، برداشت گونه‌های مختلف کلزا، لوبیا، سویا، شلتوک، گندم، ذرت، گلرنگ و دیگر محصولات را دارد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]مدیر پروژه‌ی تولید کمباین بومی ایران افزود: برای طراحی این کمباین، کمباین‌های تولید سال‌های ۲۰۱۰ به بعد در دنیا بررسی شده و با برطرف کردن نواقص آن‌ها و بهره‌گیری از خصوصیت‌های هر یک، طراحی و ساخته شده است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]ابراهیمی افزود: برای تولید انبوه این کمباین برنامه‌ریزی شده اما امنیت سرمایه‌گذاری وجود ندارد و این مهم، به حمایت دولت نیاز دارد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]وی خاطرنشان کرد: در صورت اعلام نیاز مسئولان این شرکت قادر به تولید ۵۰ دستگاه در سال نخست است و می‌تواند تولید خود را تا ۳۰۰ دستگاه در سال افزایش دهد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]سه شنبه 6 تیر 1393[/FONT]
 

تیرنگ

عضو جدید
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]توسط محقق ايراني ساخته شد[/FONT]​
[FONT=&quot]طراحي ميني تراكتور چند منظوره در ايران[/FONT]​
[FONT=&quot]جام جم آنلاين: محقق مازندراني موفق شد تا تيلر چهار چرخ چند منظوره (ميني تراكتور) را براي عمليات كاشت، داشت و برداشت محصولات زراعي در زمين هاي كشاورزي طراحي كند و بسازد.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]ايمان مرزبان طراح اين تيلر چهار چرخ روز شنبه در گفتگو با ايرنا افزود: ميني تراكتور از جمله ماشين هاي كشاورزي است كه براي ارتقاو توسعه مكانيزاسيون كشاورزي، نيروي محرك اصلي محسوب مي شود[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]وي گفت: اين دستگاه با اتصال ادوات سوار ، نيمه سوار و كششي براي كاربرد هاي مختلف كشاورزي به ويژه در باغ ها و شاليزارها، در آماده سازي زمين و مراحل مختلف كاشت، داشت و برداشت مفيد است[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]به گفته اين محقق مازندراني، سهولت كار و توسعه در پيشبرد كارهاي كشاورزي با سرعت بيشتر وكيفيت كار در زمان كوتاه مزيت مهم كار با اين دستگاه است[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]وي خاطرنشان كرد: به حداقل رساندن هزينه تمام شده توليد محصولات كشاورزي با سرمايه گذاري كم، در مقايسه با به كار گيري دستگاه هاي موجود به علت ارزان بودن اين ماشين و هزينه خدمات پس از فروش نيز از ديگر مزاياي اين ماشين است[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]مرزبان افزود: در عين حال با توجه به راحتي كار با اين ماشين در زمين هاي شاليزاري، استفاده از آن، مشقت هاي زياد كاشت، داشت و برداشت با را به حداقل يا به صفر مي رساند[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]مراحل طراحي و ساخت اين دستگاه در دومين جشنواره و نمايشگاه علم تا عمل ارايه شد. اين جشنواره از14 تا 17 شهريور ماه در مصلاي امام خميني (ره) برگزار شد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
 
بالا