آموزش پرورش فلفل در خانه خییلیییییییی ساده

118file

عضو جدید
پرورش فلفل در خانه


فلفل از جمله سبزیجات بسیار خوش طعم است که تقریبا در همه غذاها و خوراک ها از آن استفاده می کنیم. فلفل در انواع مختلف شیرین، تند، چیلی، سفید، زرد، نارنجی، قرمز، سبز، بنفش و حتی قهوه ای موجود است.







برترین ها:
فلفل از جمله سبزیجات بسیار خوش طعم است که تقریبا در همه غذاها و خوراک ها از آن استفاده می کنیم. فلفل در انواع مختلف شیرین، تند، چیلی، سفید، زرد، نارنجی، قرمز، سبز، بنفش و حتی قهوه ای موجود است. فلفل ها اندازه های بزرگ یا کوچک دارند. کشیده و قلمی یا چاق و گرد هستند. انواع دلمه ای و ساده دارند. به طور کلی، خانواده فلفل ها بسیار وسیع و گسترده است و همه آنها طرفداران بی‌شماری در سراسر دنیا دارند.


اما به طور کلی، فلفل را به دو دسته تند یا شیرین تقسیم بندی می کنند. بهترین نمونه فلفل شیرین، فلفل دلمه‌ای است. البته فلفل های دیگری نیز هستند که شیرین هستند. اما فلفل دلمه‌ای همیشه و در هر شرایطی شیرین است.

دلیل تند بودن فلفل های چیلی نیز، کپسای‌سین (نوعی الکالوئید) است که در آنها وجود دارد. میزان تندی فلفل ها نیز با هم فرق دارد. به طور مثال، فلفل های قرمز بسیار تندتر از فلفل سبز تند هستند.

فلفل دارای ویتامین های A، B، B6، C، پروتئین، كالیم، كلسیم، منیزیم، چربی، روغن، فیبر، بتاكاروتن، هیدروكربن، شكر، بیوفلاونیدن، كپساسین و آنتی اكسیدان است كه باعث جلوگیری از سرطان دستگاه گوارشی و پائین آوردن كلسترول خون و افزایش جریان خون می گردد. فلفل باعث ترشح آنتی باكتری ها و جلوگیری از عفونت روده ها می گردد و در تسكین و آرامش اعصاب قبل از خواب نقش بسزائی دارد. همچنین به دستگاه گوارشی در هضم غذا كمك می كند.

در نتیجه تحقیقات انجام شده در كره جنوبی در بین یکصد زن كه روزانه در سبد غذایی خود فلفل دلمه ای مصرف می کردند، دیده شد كه فلفل سبب دفع سلول های چربی شده است كه عامل چاقی است. همچنین، از بین برنده سرطان پروستات نیز هست.

جالب اینجاست همه انواع فلفل ها شرایط کاشت و برداشت یکسان دارند. البته فلفل های تند، کمی دیرتر رشد می کنند و به دمای هوای گرم تر نیاز دارند.

پرورش فلفل دلمه



نکته: با اینکه فلفل گرمادوست است، اما دمای هوای بالای 24 درجه سانتی‌گراد می تواند موجب پلاسیده و بی کیفیت شدن محصول بشود.

زمان کاشت:
6 تا 8 هفته پیش از کاشت فلفل، باید بذر آن را در گلدانی کوچک در خانه بکارید. وقتی کمی جوانه زدند و برگ دادند، آنها را از آن خاک خارج و در باغچه یا گلدانی دیگر بکارید. به اصطلاح، فلفل را باید نشاء کنید.

نکات مهم در مورد پرورش فلفل در خانه


• دوره رشد از هنگام باروری تا برداشت محصول: 60 تا 120 روز

• مقدار نور موردنیاز: آفتاب مستقیم

• میزان آب موردنیاز: هر روز باید آبیاری شود. خاک باید دایم مرطوب باشد.

مراحل کاشت و نگهداری


فلفل را باید در خاک غنی بکارید و مستقیما زیر نور آفتاب قرار داشته باشد. آن را در محلی بکارید که از معرض باد دور باشد. هر چه هوا گرم تر باشد، فلفل طعم تندتری پیدا خواهد کرد. فلفل های شیرین و دلمه‌ای دمای 21 تا 25 درجه سانتی‌گراد را بسیار دوست دارند. اما فلفل های تند، دمای بالا و حداکثر 30 درجه سانتی‌گراد را دوست دارند.

فلفل را باید در عمق 10 میلیمتری در خاک بکارید. برای رشد بهتر آنها کمپوست و کودهای دیگر نیز به خاک اضافه کنید. فاصله میان هر نشاء باید دست‌کم 30 سانتی‌متر از هم باشد. فلفل هایی که قد می کشند و ساقه آنها بلند می شود، به دیرک یا میله چوبی یا فلزی نیاز دارند تا خود را به آن بگیرند و بالا بروند. اگر حشره و کرم شب‌پره در خاک باغچه وجود دارد، اطراف نشاء جوان فلفل را بپوشانید.

صرف نظر از اینکه در باغچه یا در گلدان فلفل را می کارید، همیشه خاک آن را باید مرطوب نگهدارید. به ویژه زمانی که گیاه تازه در حال رشد است باید همیشه خاک آن خیس باشد. البته آبیاری زیاد نیز موجب گندیدن گیاه می شود. اگر گرمای هوا موجب می شود تا فلفل ها میوه ندهند، ناامید نباشید، با آبیاری دایمی و مرتب و خنک شدن هوا دوباره گیاه سرحال می شود و فلفل خواهد داد. هنگامی که هوا بسیار گرم است، روی خاک لاشبرگ بریزید تا رطوبت خاک را حفظ کند. همه گیاهان هرز را نیز هرس کنید.

فلفل را باید با کودهای مایع با کمترین میزان نیتروژن تغذیه کنید تا شکوفه کنند. اما خیلی هم زیاد کود ندهید. کودهایی که برای گوجه فرنگی وجود دارند، برای فلفل نیز مناسب هستند. بسیاری از متخصصان توصیه می کنند، برگ ها و گل های گیاه فلفل را هر روز با محلول سولفات منیزیوم اسپری کنید تا محصول بهتری ارائه دهد.

فلفل به طور ذاتی در برابر شته، حشره، لیسه، حشره هایی که گیاه را سوراخ می کنند (مته دهان)، کپک، قارچ و آفت بسیار مقاوم است، اما شاید به این بیماری ها دچار شود. بنابراین، باید بسیار مراقب گیاه باشید و در مواقع نیاز حتما آن را سم‌پاشی کنید.



برداشت

برای جدا کردن فلفل از ساقه گیاه، حتما از قیچی استفاده کنید. زمان مناسب برداشت فلفل دلمه ای وقتی است که به رشد کافی رسیده باشد و رنگش نیز تغییر کرده باشد. هرچه فلفل رسیده تر باشد، طعم شیرین تری نیز خواهد داشت. پیمیینتو نوعی فلفل اسپانیایی است که تا زمانی که کاملا قرمز نشده باشد، نباید آنها را برداشت کنید.

فلفل های تند را نیز پس از اینکه کاملا قد کشیدند می توانید برداشت کنید. فلفل های تند اصولا یا قرمز یا زرد هستند. بنابراین، برای اینکه حسابی تند و آتشین شوند باید صبر کنید تا رنگ آنها به طور کامل تغییر کند. هنگام چیدن فلفل های چیلی بهتر است دستکش دست کنید و هرگز با چشمان خود در تماس نباشید. اسید موجود در فلفل تند موجب سوزش پوست و چشم می شوند.


 

Similar threads

بالا