استخراج سوخت زیستی از گیاه جاتروفا

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
منبع این مطلب شماره 31 فصلنامه نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است.


مشخصات گیاه شناسی جاتروفا :
نام علمی : Jatropha curcas
نام خانواده : Euphorbiaceae
نام های دیگر : جاتروفا - یاتروفا - توبا - سامبو










جاتروفا انواع گوناگونی دارد که بومی مناطق امریکا ، کارائیب ، مکزیک و شیلی است.
جاتروفا خوراکی نیست حتی برای تغذیه دام هم نمیتونیم ازش استفاده کنیم چون بسیار سمی هست که سمیت آن هم بخاطر ماده ایی به نام کورتین هست.
اما جاتروفا بسیار مقاوم به کم آبی و خشکی هست و برای جنگل کاری و احیاء بیابان های غیرقابل کشت عالی هست.
جدا از سمی بودن و مقاومت جاتروفا به خشکی این گیاه دارای چربی بسیار بالایی هست به طوری که از هر بذر 50 درصد روغن خالص بدست میاد که میشه بدون هیچ عملیات فرآوری و حتی ترکیبی ، به عنوان جایگزینی مناسب به طور مستقیم وارد موتورهای دیزلی شود.


پس از گذشت سه سال از هر هکتار مزرعه جاتروفا میتوان حدود 6 تن بذر جمع آوری کرد که از این میان سه تن روغن بدست میاید.
روغن بدست آمده از جاتروفا 10 برابر بیشتر از روغن ذرت و 4 برابر بیشر از روغن سویا هست.


در حال حاضر برخی از کشورها از دانه های روغنی جاتروفا برای تولید سوخت استفاده می کنند مثل خطوط هوایی نیوزلند و ژاپن که در سال 2008 از این سوختدر هواپیماها استفاده کردند.
موارد استفاده دیگر روغن دانه های جاتروفا در صنایع ساخت صابون سازی و شمع سازی و از پس مانده آن که حاصل از روغن کشی می باشد یه عنوان کود قوی و مغزی و همچنین از تفاله های آن برای تولید سموم آفت کش طبیعی استفاده می شود.
این محصول در ایران در نهالستان منطقه باغو در بندرعباس به صورت آزمایشی کشت شده و کشت تجاری و تولید سوخت آن و تامین اعتبار آن در حال مطالعه و بررسی هست.کشت این محصول و پالایشگاه آن در شهرهای جنوبی از جمله بوشهر،بندرعباس و سیستان و لوچستان میتونه تاثیری زیادی بر اشتغال زایی و تامین معیشت مردم داشته باشد.
در ضمن این گونه گیاهی مانند گونه های کهور که حالت مهاجم دارند و در هر جا استفاده شوند بر گونه های بومی به علت پراکنش راحت بذرشون غالب میشن ف این حالت مهاجمی در جاتروفا به علت سنگینی بذرها وجود ندارد.
مزرعه جاتروفا :


از روشهای تکثیر این گیاه بذر هست :
1- بذرها رو میزارن بین پارچه مرطوب تا جوانه بزنه :



2 - بعد از کاشت جوانه از خاک خارج میشه :







نمایی از خزانه های تولید نشا جاتروفا که شبیه به خزانه ها تولید نشا گوجه در بوشهر هست :



جاتروفا رو از طریق قلمه ساقه هم میتوان تکثیر کرد :




منبع
 

مرتضی فنودی

عضو جدید
سلام . با تحقیقاتی که بدست آوردم در استان سیستان و بلوچستان شهرستان کنارک و چابهار امکان تولید این گیاه در مراتع وجود دارد. اما مسئله اصلی ایجاد کارخانجات استحصال روغن این گیاه می باشد؛ که در صورت احداث باصادرات روغن این گیاه بیشترین ارزآوری و اشتغالزایی در محرومترین نقطه کشور بدست آورد. به امید ایرانی آباد؛ سرسبز و مقتدر
 
بالا