روز درختکاری ... به درختان سلام کنیم

Haaji

عضو جدید
کاربر ممتاز
روز درختکاری یکی از روزهای سال است که در آن مردم تشویق به کاشتن نهال می‌شوند. این روز در چندین کشور گرامی داشته می‌شود. این روز معمولاً در روزهای پایانی زمستان یا روزهای نخست بهار است. در ایران این روز ۱۵ اسفند (۵ مارس) هر سال است.
این روز برای نخستین بار توسط جولیوس استرلینگ مورتون از ایالت نبراسکا در ۱۰ آوریل ۱۸۷۲ پایه گذاشته شد.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خب ما رفتیم چنتا نهال گرفتیم و کاشتیم و شکوفه زد و کلی حال کردیم یهویی هوا یخبندون شد و برف اومد و درختامونو سرما زد!!
با درختها خداحافظی کنیم!
 

Haaji

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب ما رفتیم چنتا نهال گرفتیم و کاشتیم و شکوفه زد و کلی حال کردیم یهویی هوا یخبندون شد و برف اومد و درختامونو سرما زد!!
با درختها خداحافظی کنیم!
ماشالله از هر انگشتیت 100 تا هنر میریزه :D :دی
آخه مهندس جون، شما که خودت اینکاره ای نباید پیش بینی میکردی؟ ;)
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ماشالله از هر انگشتیت 100 تا هنر میریزه :D :دی
آخه مهندس جون، شما که خودت اینکاره ای نباید پیش بینی میکردی؟ ;)

آخه روز درختکاری رو گذاشتن 15 اسفند، دیگه چاره ای نبود!!
 

nobleman.mohamad

عضو جدید
سلام دوستان!

با توجه به فرارسیدن هفته منابع طبیعی و روز درختکاری،فکر کردم لازم باشه یه تاپیک درختکاری ایجاد کنم که شیوه کاشت اصولی و علمی درختان رو توش توضیح بدم.

معمولا درختانی که ما میکاریم،در مقیاس محدود بوده و حداکثر شامل چند اصله درخت بیشتر نمیشه! بنابراین نیازی به عملیات خاص جنگلکاری نظیر احداث بانکت یا شخم و... نمیباشد و ایجاد یک گودال برای کاشت هر درخت کفایت میکنه. گودال متناسب با اندازه ی نهال حفر میشه و اندازه آن از 40*40*40سانتی متر تا 80*80*100(عرض) تغییر میکنه،بطور کلی هرچه منطقه مورد عمل گرم تر و خشک تر باشه و گونه مورد نظر نیز نیاز آبی بیشتری داشته باشه باید گودال عمیقتر و پهن تری حفر بشه
در مناطقی که در معرض بادهای دائمی هستن بهتره که گودالهای عمیقی ایجاد کنیم تا نهالها کمتر در معرض باد باشن و کمتر صدمه ببینن.

میتونیم موقع کاشت مقداری کود دامی پوسیده رو با خاک مخلوط کنیم(حداکثر دو بیل) این کار مخصوصا در مناطقی که خاکهای شنی داره موجب تصحیح خاک و زهکشی کمتر آب از خاک میشه و درخت رو هم تقویت میکنه.

خب بعد از حفر چاله مقداری از خاک و کود مخلوط شده رو به ته گودال میریزیم که کمی بالا بیاد و بعد نهال رو درون گودال میزاریم،و دورش رو خاک نباتی میریزیم و خاک رو تا جایی بالا میاریم که نهال در نهالستان در خاک بوده(طوقه).بعد از این عمل کمی با پا خاک اطراف نهال رو فشار میدیم تا ریشه های گیاه با خاک درگیر بشه و بتونه بهتر با محیط جدید سازگاری پیدا کنه.

یک نکته مهم در مورد نهال های گلدانی این هست که حتما نهال رو باید از پلاستیک یا گلدونش خارج کنیم تا بتونه رشد کنه،در غیر این صورت گیاه بعد از مدتی رو به زردی میره و نهایتا خشک میشه.برای اینکه خاک اطراف گیاه بعد از خاج کردن از گلدون یا پلاستیک از هم نپاشه باید خاک نهال مورد نظر مقداری نمناک باشه تا از هم وا نره!!

بعد از اینکه نهال رو کاشتیم اقدام به آبیاری به میزان مناسب میکنیم،آبیاری اول نقش مهمی در رشد گیاه داره و مقدار آن باید به اندازه کافی باشه.


برای کاشت نهال های ریشه لخت(فاقد گلدان)
قبل از کاشت جهت تقویت ریشه پارالنیاژ( مخلوط کود حیوانی پوسیده+ خاک + آب) اضافه میشه. بعد اقدام به کاشت نهال می نمائیم . در کاشت نهال ریشه لخت باید دقت گردد تا ریشه نهال پیچیدگی پیدا نکنه و خاک با ریشه کاملاً تماس داشته باشه. پیچیدگی ریشه به همدیگر و برگشتگثی آنها به طرف بالا در موقع کاشت عوارض نامطلوب بعدی ایجاد میکنه، که باعث ضعیف شدن و در نتیجه خشک شدن نهال میشه. وقتی پارالیناژ پای نهال ریخته شد بایستی نهال را مقدار کمی بالا کشید تا احتمال پیچیدگی ریشه کم شود.


امیدوارم همه در روز درختکاری حداقل یک نهال بکاریم و پرورش بدیم،این کار بهترین خدمت به آیندگان است:

کاشتند و خوردیم؛ میکاریم تا بخورند

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا