عملیات ثبت اختراع در ایران

meysamsan

عضو جدید
خیلی از دوستان در پایان نامه هاشون دستگاه های جدیدی رو می سازند و یا تغییراتی در دستگاهی برای بهبود کار اون می دهند و بعدش برای گرفتن ثبت اختراع اقدام می کنند ولی به علت اینکه اطلاعات کمی دارند بارها و بارها باید به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنند. برای سهولت در کار این دوستان این متن راهنمایی ثبت اختراع در ایران را آماده کردم.
1. وارد سایت http://www.ssaa.ir/ شده و فایل مربوط به ثبت اختراع را دانلود میکنید و در نرم افزار word تکمیلش می کنید. (در مورد مشخصات خودتون و نام دستگاهی است که ساختید)
2. متنی از اختراعتون همراه با عکس که شامل خلاصه اختراع و ضرورت اختراع و توضیح در مورد مواد و روشهاتون است رو تهیه می کنید (توضیحات بیشتر در سایت هست) (اگر میخواهید در همان مرحله اول قبول بشید کمتر از 30-40 صفحه نباشه)
3. از کارت ملی و شناسنامتون به همراه موارد 1 و2 که توضیح دادم سه تا کپی بگیرید و زیر تمامی برگه ها رو امضا کنید (تمامی افرادی که برای ثبت اختراع اقدام می کنند باید زیر تمامی برگه ها رو امضا کنند)
4. برای تایید علمی نیاز به یک تاییدیه از یک منبع معتبر علمی دارید.
1-4. باغهای علم و فن آوری
2-4. امور پژوهشی دانشگاه
3-4. نام یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاها در ثبت اختراعتون باشه (در این صورت نیاز به حکم استخدامی اون شخص هست)
5. حضوراً (یا وکیلتون که از شما وکالت داره) میرید خیابان قائم مقام فرهانی جنب بانک (---اسم بانک یادم نیست) و مدارکو تحویل میدید و برای یک ماه تا 40 روز بعد به شما وقت میدهند.
6. تو اون روزی مشخص کردن میرید و از اختراعتون دفاع می کنید اگر مشابه ای نباشه و از نظر علمی به اون ایراد نگیرند و چیندوگو هم نباشه اون موقع یک نامه به شما میدن برای روزنامه رسمی که اونم پشت پارک شهر (متروی حسن آباد).
موفق باشید
راستی اگه نمیدونید چین دو گو چیه الان براتون با یه مثال توضیح میدم
یک چتر بردارید و اون رو بر عکس کنید به طوری که آب بارون توش جمع بشه و یک لوله به مرکز اون متصل کنید و سر دیگه لوله رو در یک مخزن قرار بدید و حالا شما مخترع دستگاه جمع کنند آب باران که قابل حمل هم هست هستید.:biggrin:
 

meysamsan

عضو جدید
حالا فرض میکنیم که شما موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع شدید. برای تایید علمی نیاز دارید که سازمان پژوهشهای علمی صنعتی ایران و یا انجمن نخبگان اختراع شما رو تایید کنند.
ادامه کار:
وارد سایت http://www.inexam.ir/register.asp می شوید و در اون ثبت نام میکنید (تمام عملیات به صورت اینترنتی انجام میشود).
برای اینکه تایید شما کامل شود نیاز است که یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی که میل مرتبط به دانشگاه دارند (ut.ac.ir@) شما رو تایید کنند.
همون متن خوبی رو که برای سازمان ثبت املاک و اختراعات حاضر کرده بودید به همراه اسکن گواهی ثبت اختراع و آدرس میل اون استادی که شما رو تایید کرده در سایت ارزیابی علمی اختراع بارگذاری کنید
این پروسه حداقل 3 تا 4 ماه طول میکشه.
ولی اگر موفق بشید، مزایایی داره که ........
بورسیه برای ادامه تحصیل در مقاطع بالا، معافیت از سربازی و...
 
بالا