بازاریابی موتور جستجو یا Search engine marketing

arash_mh

عضو جدید
بازاریابی موتور جستجو (به انگلیسی: Search Engine Marketing) : بیانگر اقداماتی است که؛ به سایت ها امکان حضور در صدر نتایج جستجو را، با عواملی مثل: بهینه سازی سایت؛ تنظیم مجدد و تولید محتوای مناسب، یا تبلیغات کلیکی (پرداخت در ازای کلیک – Pay Per Click) فراهم میسازد.





در بیان ساده تر؛ بازاریابی موتور جستجو باعث افزایش بازدید سایت شما در نتایج جستجو می شود و این امر از طریق صدر نشینی در نتایج جستجو امکان پذیر است. هرچند که برای حضور در صدر نتایج جستجو، تبلیغات کلیکی به سادگی پرداخت وجه یا سرمایه گذاری در دسترس شماست، اما برای حصول بهترین نتیجه باید همزمان به سئو SEO نیز، تمرکز داشته باشید.

[h=2]بازاریابی موتور جستجو چگونه است؛[/h]
این تکنیک باعث افزایش بازدید در نتایج صفحات موتورهای جستجو SERP یا Search Engine Result Page می شود. البته بسیاری معتقدند روش های زیادی برای حضور سریع در صدر نتایج جستجو وجود دارد، اما فراموش نکنید سریعترین روشی که سئو کلاه سفید محسوب می شود، بازاریابی موتور جستجو است.


با افزایش تعداد سایت ها، در سال ۱۹۹۰ موتورهای جستجو برنامه ریزی جهت نمایش محتوا به کاربران را شروع کردند. اما منابع درآمدی هم قابل پیش بینی و مورد نیاز بود! لذا در سال ۱۹۹۶ نوعی از خدمات غیر رایگان یا پولی، مانند تبلیغات کلیکی، مورد توجه قرار گرفت. در سال ۲۰۰۰ گوگل اقدام به نمایش تبلیغات خود از طریق؛ گوگل اد وردز (Google Adwords) کرد.





گوگل ادز ورد (Google Adwords)، بینگ ادز (Bing Ads) و بایدو (Baidu)، بزرگترین فراهم کنندگان بستر بازاریابی موتور جستجو بشمار میروند. گسترش تبلیغات در موتورهای جستجو، باعث افزایش پیشنهادات به کسب و کارها در زمینه بهینه سازی موتورهای جستجو و تبلیغات شد. مشاورین و زیر مجموعه های فعال در این زمینه، روز به روز در حال افزایش هستند.

[h=3]بازاریابی موتور جستجو ؛ کاربران و تبلیغات کلیکی[/h]
بدون شک بارها و بارها هنگام جستجو در گوگل،یاهو و…، تبلیغاتی را متمایز از نتایج اصلی مشاهده کرده اید، این تبلیغات همان تبلیغات کلیکی هستند. Pay Per Click یا پرداخت در ازای کلیک همانطور که از اسمش پیداست، زمانی شامل دریافت هزینه میشود که کاربری روی تبلیغات شما کلیک کرده باشد. در واقع شما برای ارجاع هر کاربر به سایت وجهی را پرداخت کرده اید اما بدین معنی نیست که کاربر پس از ورود به سایت شما حتما خرید می کند یا تبدیل به مخاطب وفادار خواهد شد!!





گروه زیادی از کاربران، هیچ علاقه و اعتمادی نسبت به تبلیغات در بین نتایج جستجو ندارد، لذا ترجیح میدهند سایتی را انتخاب کنند که به صورت طبیعی در نتایج جستجو حاضر شده است نه به واسط تبلیغات!! گروه دیگری از کاربران، اعتماد نسبی به تبلیغات دارند، روی آن کلیک می کنند، وارد سایت میشوند، اما فراموش نکنید این اعتماد نسبی است! اگر موفق به جلب اعتماد آنها در سایت نشوید، کاربر بدون خرید یا استفاده از محتوا، سایت را ترک می کند.


[h=3]افزایش بهره وری بازاریابی موتور جستجو[/h]
ابتدای مطلب به این نکته اشاره شد که برای حصول بهترین نتیجه در بازاریابی موتور جستجو باید همزمان بر سئو و بهینه سازی سایت تمرکز داشته باشید، ضمن توجه به بند قبل، اگر نرخ تبدیل بازدیدکننده به مخاطب در سایت شما بهینه سازی نشده باشد ؛ بدون هیچ بازدهی هزینه کلیک ها پرداخت و سرمایه کلی به پایان میرسد!! برای درک بهتر، مثالی از افزایش بهره وری در بازاریابی موتور جستجو را بررسی می کنیم؛





تصور کنید سایت جدیدی افتتاح کرده اید. اصول سئو و مباحث بهینه سازی سایت تا حداکثر میزان ممکن رعایت و به کار گرفته شده است، محتوای مفید و غنی در سایت موجود است، اما همچنان گوگل امکان صدر نشینی در نتایج جستجو را به شما نمیدهد، چرا که به دلیل تازه کار بودن، هنوز منبعی ناشناس و غیر قابل اطمینان هستید!! وقت آن فرا رسیده تا به کمک بازاریابی موتور جستجو و تبلیغات کلیکی قدرت خودتان را به رخ کاربران و گوگل بکشید.


در شرایطی که واقعا سایت شما از نظر ساختاری، نرخ تبدیل بازدیدکننده، محتوا و…، قدرتمند و غنی است، تبلیغات کلیکی همچون مکملی برای حضور کاربران می تواند محبوبیت سایت را بیش از پیش افزایش دهد، همین محبوبیت مورد توجه گوگل هم قرار میگیرد، لذا پس از اتمام بودجه تبلیغات کلیکی جای هیچ نگرانی نیست!! محبوبیت، اعتماد و استفاده کاربران از سرویس های شما امکان صدر نشینی رایگان در نتایج جستجو را برای شما فراهم میسازد.





فراموش نکنید؛ عکس مثال فوق هم به سادگی امکان پذیر است، استفاده از ابزار تبلیغات کلیکی بدون توجه به ساختار سایت و نرخ تبدیل بازدیدکننده نه تنها سرمایه شما را بدون هیچ بازدهی بر باد میدهد، بلکه در آینده هم نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

منتشر شده در : آناتاج بلاگ » بازاریابی موتور جستجو یا Search engine marketing
 

Similar threads

بالا