سوال- تفاوت نیروی درگ در هوا و سیالات دیگر

Golden Boy

عضو جدید
سلام دوستان
خسته نباشین
میخواستم بدونم آیا میشه از روابطی که برای محاسبه ضریب درگ اجسام در هوا وجود داره برای سیالات دیگه هم استفاده کنم؟
مثلا روابط داده شده برای جریان هوا در سرعت پایین برای آب هم استفاده کنم؟
یا اینکه یه منبع خوب معرفی کنید که بتونم ضرایب درگ رو در سیالات مختلف محاسبه کنم.
ممنون میشم
 

marsel2010

عضو جدید
سلام دوستان
خسته نباشین
میخواستم بدونم آیا میشه از روابطی که برای محاسبه ضریب درگ اجسام در هوا وجود داره برای سیالات دیگه هم استفاده کنم؟
مثلا روابط داده شده برای جریان هوا در سرعت پایین برای آب هم استفاده کنم؟
یا اینکه یه منبع خوب معرفی کنید که بتونم ضرایب درگ رو در سیالات مختلف محاسبه کنم.
ممنون میشم

بخندم یا جوابتو بدم؟:D
خودت بگو؟
گرایشت چیه؟
حالا اهل اهوازی یا اصفهان؟
فقط امیدوارم یه وقت نگی سیالات. دانشگاه هم که حتما دولتی نیست؟
 

Golden Boy

عضو جدید
بخندم یا جوابتو بدم؟:D
خودت بگو؟
گرایشت چیه؟
حالا اهل اهوازی یا اصفهان؟
فقط امیدوارم یه وقت نگی سیالات. دانشگاه هم که حتما دولتی نیست؟


دوست عزیز من از شما تو سایت اندیشمندان جوان ذهنیت خوبی داشتم. نمیدونم چرا اینجا اینطور برخوردی با بچه ها می کنید!
اگه یادتون باشه آقا سیاوش رو هم شما به من معرفی کردین!
من اصفها زندگی میکنم و لیسانس چمران اهواز بودم و فوق صنعتی اصفهان بودم. گرایشم هم طراحی.
الان هم تو یه شرکت طراحی کار میکنم و همزمان واسه هسا پروژه انجام میدم. تا حالا تو زمینه طراحی هواپیما وارد نشده بودم اما چند ماهی است بخاطر یه پروژه مشترک که شرکتمون با وزارت دفاع داره مجبور شدم تو یه کار تیمی شرکت کنم.
بهرحال ببخشید اگه به اندازه شما هوافضا نمیدونم.
تا اونجایی که یادمه شما یکی از گرایش های کشاورزی میخوندین، بهتون تبریک میگم که با مدیریت سایت تو زمینه هوافضا تونستید اینقدر موفق بشید و اطلاعات زیادی رو کسب کنید. واقعا بهتون حسادت کردم.
نمیدونم بچه کجای جنوب هستید ولی من احتمالا چند روز آینده واسه یه کار پروژه ای میام یکی از شرکت های نفتی خرمشهر. خوشحال میشم اونجا زیارتتون کنم! بهش فکر کنید ملاقات خوبی میشه.


راستی جوابمو که ندادی. دوست داشتم اول جوابم رو بدی بعد مسخره کنی یا حداقل بگی چرا میخندی!
موفق و پیروز باشید دوست عزیز
 
آخرین ویرایش:

marsel2010

عضو جدید
دوست عزیز من از شما تو سایت اندیشمندان جوان ذهنیت خوبی داشتم. نمیدونم چرا اینجا اینطور برخوردی با بچه ها می کنید!
اگه یادتون باشه آقا سیاوش رو هم شما به من معرفی کردین!
من اصفها زندگی میکنم و لیسانس چمران اهواز بودم و فوق صنعتی اصفهان بودم. گرایشم هم طراحی.
الان هم تو یه شرکت طراحی کار میکنم و همزمان واسه هسا پروژه انجام میدم. تا حالا تو زمینه طراحی هواپیما وارد نشده بودم اما چند ماهی است بخاطر یه پروژه مشترک که شرکتمون با وزارت دفاع داره مجبور شدم تو یه کار تیمی شرکت کنم.
بهرحال ببخشید اگه به اندازه شما هوافضا نمیدونم.
تا اونجایی که یادمه شما یکی از گرایش های کشاورزی میخوندین، بهتون تبریک میگم که با مدیریت سایت تو زمینه هوافضا تونستید اینقدر موفق بشید و اطلاعات زیادی رو کسب کنید. واقعا بهتون حسادت کردم.
نمیدونم بچه کجای جنوب هستید ولی من احتمالا چند روز آینده واسه یه کار پروژه ای میام یکی از شرکت های نفتی خرمشهر. خوشحال میشم اونجا زیارتتون کنم! بهش فکر کنید ملاقات خوبی میشه.


راستی جوابمو که ندادی. دوست داشتم اول جوابم رو بدی بعد مسخره کنی یا حداقل بگی چرا میخندی!
موفق و پیروز باشید دوست عزیز
سلام:)
شما روز اول اومدین تو تاپیک من و یه مقدار به من حرفای چیز زدین(تاپیک موشک سجیل). درحالی که من حسابی تحقیق کرده بودم. بخاطر همین یه مقدار نسبت به شما عصبی شدم(شما هم دمت گرم، همون اول به من توپیدین:D).:smile:
من با بچه ها بد برخورد نمی کنم. متاسفانه خیلی از بچه ها شرط ادب رو رعایت نمی کنن بخاطر همین مجبور میشم یه مقدار سنگینی کنم(شما رو هم متاسفانه نشناختم، بنده عذر خواهی میکنم:gol::heart:).
اگه اینکارو نکنم بعضی ها واقعا رو کول آدم سوار میشن. اگه اینجا اومدم فقط بخاطر درخواست بعضی از دوستان بود.


و اما جواب:

نه!

در کل اون معادله ساده ضریب نیرو در مکانیک سیالات یه رابطه کلیه. برای یه شکل و برای رژیم های مختلف جریان معادله رو اصلاح میکنن. مثلا یه استوانه رو در نظر بگیر. تو یه رژیم جریان ممکنه پشتش جدایش جریان رخ بده و تو یه جریان دیگه همچین چیزی ممکنه رخ نده.
در این حالت بهترین راه برای محاسبه ضریب یا داشتن تونل آب و باد هستش یا اینکه CFD بلد باشین(که CFD رو بیشتر فوق لیسانس های هواوفضا گرایش آئرو و پیشرانش بلدن و مهندسای مکانیک گرایش تبدیل انرژی و مهندسی هسته ای(تازه همینا هم یه تعداد کمشون!)).
خب مطمئنا بهترین راه CFD هستش. شما می تونید با یه کامپیوتر خونگی و یه نرم افزار محاسبات عددی یا کد نویسی کارتون رو انجام بدین. من این کارا رو بلدم ولی واسه شما توصیه نمیکنم که برین طرفش. نهایتا اگه بخواین انجام بدین براتون یه پیشنهاد دارم. شما مطمعنا با سالید ورک کار کردین. سالید ورک یه افزونه به اسم فالو سیمولیشن(flow simulation)(فکر کنم همون cosmos flowork قدیم باشه) داره که میشه باهاش انتقال حرارت و کارهای سیالاتی رو انجام داد. من تقریبا میشه گفت کامل کار کردن با این افزونه رو بلدم. تا حالا تو ایران هم ندیدم که کسی بلد باشه باهاش کار کنه(دروغ نگم، فقط یه نفر رو دیدم که اونم شک دارم به اندازه من بلد باشه
:D).
شما با این افزونه می تونید ضرایب درگ و لیفت و چیزهای دیگه تون رو به راحتی به دست بیارید. حتی از نرم افزار های دیگه شبیه سازی هم قشنگ تر و سریع تر کار میکنه. دو تا از کار های منو ببین که با این افزونه انجام دادم:
این یه زیر دریایی که کنتور فشار و وکتور های فشار رو اطراف اون می بینید(واسه دیدن روی لینک ها کلیک کن)(من به راحتی ضرایب لیفت و درگ این زیر دریایی رو بدست آوردم اونم به این پیچیدگی!):


http://img4up.com/up2/70545646765831991191.jpg
http://img4up.com/up2/26937611076500699497.jpg

اینم یه پروانه با دور 200 RPM :

http://img4up.com/up2/18832170401018520904.png

پروانه درون یه استوانه قرار گرفته که محدوده روتیت(rotat) نام داره.
-------------------------------------------------------------------------------
مهندس من گرایش ماشین آلات کشاورزی و مکانیزاسیون هستم. چون درسای مکانیک سیالات و ترمودینامیک و مقاومت مصالح 1و2 و طراحی اجزائ و... رو پاس میکنیم این مسائل رو می دونم.
بچه بوشهر هم هستم. اگه کاری داشتی حتی می تونم شماره همراهم رو هم بهت بدم. دیگه این تنها کاریه که از دستم برات بر میاد انجام بدم. در مورد ملاقات هم خوشحال میشم ولی فکر نمیکنم بتونم بیام خوزستان. من بوشهر به طور کامل در خدمت شما هستم.
در آخر هم دوباره یه عذر خواهی!
:gol::heart:
 

Golden Boy

عضو جدید
سلام:)
شما روز اول اومدین تو تاپیک من و یه مقدار به من حرفای چیز زدین(تاپیک موشک سجیل). درحالی که من حسابی تحقیق کرده بودم. بخاطر همین یه مقدار نسبت به شما عصبی شدم(شما هم دمت گرم، همون اول به من توپیدین:D).:smile:
من با بچه ها بد برخورد نمی کنم. متاسفانه خیلی از بچه ها شرط ادب رو رعایت نمی کنن بخاطر همین مجبور میشم یه مقدار سنگینی کنم(شما رو هم متاسفانه نشناختم، بنده عذر خواهی میکنم:gol::heart:).
اگه اینکارو نکنم بعضی ها واقعا رو کول آدم سوار میشن. اگه اینجا اومدم فقط بخاطر درخواست بعضی از دوستان بود.


و اما جواب:

نه!

در کل اون معادله ساده ضریب نیرو در مکانیک سیالات یه رابطه کلیه. برای یه شکل و برای رژیم های مختلف جریان معادله رو اصلاح میکنن. مثلا یه استوانه رو در نظر بگیر. تو یه رژیم جریان ممکنه پشتش جدایش جریان رخ بده و تو یه جریان دیگه همچین چیزی ممکنه رخ نده.
در این حالت بهترین راه برای محاسبه ضریب یا داشتن تونل آب و باد هستش یا اینکه CFD بلد باشین(که CFD رو بیشتر فوق لیسانس های هواوفضا گرایش آئرو و پیشرانش بلدن و مهندسای مکانیک گرایش تبدیل انرژی و مهندسی هسته ای(تازه همینا هم یه تعداد کمشون!)).
خب مطمئنا بهترین راه CFD هستش. شما می تونید با یه کامپیوتر خونگی و یه نرم افزار محاسبات عددی یا کد نویسی کارتون رو انجام بدین. من این کارا رو بلدم ولی واسه شما توصیه نمیکنم که برین طرفش. نهایتا اگه بخواین انجام بدین براتون یه پیشنهاد دارم. شما مطمعنا با سالید ورک کار کردین. سالید ورک یه افزونه به اسم فالو سیمولیشن(flow simulation)(فکر کنم همون cosmos flowork قدیم باشه) داره که میشه باهاش انتقال حرارت و کارهای سیالاتی رو انجام داد. من تقریبا میشه گفت کامل کار کردن با این افزونه رو بلدم. تا حالا تو ایران هم ندیدم که کسی بلد باشه باهاش کار کنه(دروغ نگم، فقط یه نفر رو دیدم که اونم شک دارم به اندازه من بلد باشه
:D).
شما با این افزونه می تونید ضرایب درگ و لیفت و چیزهای دیگه تون رو به راحتی به دست بیارید. حتی از نرم افزار های دیگه شبیه سازی هم قشنگ تر و سریع تر کار میکنه. دو تا از کار های منو ببین که با این افزونه انجام دادم:
این یه زیر دریایی که کنتور فشار و وکتور های فشار رو اطراف اون می بینید(واسه دیدن روی لینک ها کلیک کن)(من به راحتی ضرایب لیفت و درگ این زیر دریایی رو بدست آوردم اونم به این پیچیدگی!):


http://img4up.com/up2/70545646765831991191.jpg
http://img4up.com/up2/26937611076500699497.jpg

اینم یه پروانه با دور 200 RPM :

http://img4up.com/up2/18832170401018520904.png

پروانه درون یه استوانه قرار گرفته که محدوده روتیت(rotat) نام داره.
-------------------------------------------------------------------------------
مهندس من گرایش ماشین آلات کشاورزی و مکانیزاسیون هستم. چون درسای مکانیک سیالات و ترمودینامیک و مقاومت مصالح 1و2 و طراحی اجزائ و... رو پاس میکنیم این مسائل رو می دونم.
بچه بوشهر هم هستم. اگه کاری داشتی حتی می تونم شماره همراهم رو هم بهت بدم. دیگه این تنها کاریه که از دستم برات بر میاد انجام بدم. در مورد ملاقات هم خوشحال میشم ولی فکر نمیکنم بتونم بیام خوزستان. من بوشهر به طور کامل در خدمت شما هستم.
در آخر هم دوباره یه عذر خواهی!
:gol::heart:


واقعا ممنون
همه حرفای شما رو میدونم اما منظور من چیز دیگه ای بود. رفتن سراغ نرم افزارهای CFD و نوشتن برنامه کار وقت گیر و خارج از محدوده کاری منه. بخاطر همین از همون اول دور این چیزا رو خط کشیدم من فقط یک تخمینی از ضرائب هیدرودینامیکی رو میخوام. روشهای مختلفی برای تخمین ضرایب آیرودینامیکی وجود داره مثل متد Roskam یا DATCOM . البته خود این روش های بر مبنای آزمایشات تونل باد هستش که شما هم اشاره کردین یعنی طبق نتایج تونل باد یک سری فرمول هایی بدست اومده که میشه واسه اشکال مختلف و شرایط مختلف ضرایب آیرودینامیکی رو با دقت خوبی تخمین زد. حالا من میخواستم بدونم که آیا واسه ضرائب هیدرودینامیکی هم یه همچین روشهایی وجود داره یا نه. یا اصلا میشه از همین روشها برای محاسبه هیدرودینامیکی هم استفاده کرد؟ منظور من اصلا اون معادله بقول شما ساده ضریب نیرو نبود!
امروز بعد از مشاجره با شما خوشبختانه فهمیدم بله همچین روشهایی وجود داره و جالب اینکه خیلی هاش از متدهای آیرودینامیک گرفته شده و حتی تو خیلی از ضرائب میشه از همون روشهایی آیرودینامیک استفاده کرد!
اما این چیزی هم که از سالید گفتی واسم جالب بود. من چند سال پیش با سالید زیاد کار میکردم اما همچین چیزی رو نمیدونستم. منظورم تحلیل CDF تو سالید! آیا اینو مطمئن هستید؟ ببین میدونستم سالید تحلیل سیالات میکنه اما با تحلیل CFD که مثلا فلوئنت میکنه خیلی فرق داره ها. آخه سالید تحلیل پیوسته انجام میده اما CFD تحلیل گسسته میخواد! نرم افزارهایی مثل ansys cfx و یا Fluent میتونن تحلیل گسسته انجام بدن نه سالید. من این نرم افزارها رو بلدم اما بردن این مدل ها به این نرم افزارها و مش بندی و تعیین روش حل خودش مکافاته. من میخوام یه روش سریعی پیدا کنم که با دقت نسبتا خوبی هم بهم جواب بده.
سالید چطوری این کار رو میکنه؟ من الان تو کارام از کتیا استفاده میکنم. این نرم افزار هم چنین چیزی داره؟ میشه بیشتر توضیح بدی؟
 
آخرین ویرایش:

marsel2010

عضو جدید
واقعا ممنون
همه حرفای شما رو میدونم اما منظور من چیز دیگه ای بود. رفتن سراغ نرم افزارهای CFD و نوشتن برنامه کار وقت گیر و خارج از محدوده کاری منه. بخاطر همین از همون اول دور این چیزا رو خط کشیدم من فقط یک تخمینی از ضرائب هیدرودینامیکی رو میخوام. روشهای مختلفی برای تخمین ضرایب آیرودینامیکی وجود داره مثل متد Roskam یا DATCOM . البته خود این روش های بر مبنای آزمایشات تونل باد هستش که شما هم اشاره کردین یعنی طبق نتایج تونل باد یک سری فرمول هایی بدست اومده که میشه واسه اشکال مختلف و شرایط مختلف ضرایب آیرودینامیکی رو با دقت خوبی تخمین زد. حالا من میخواستم بدونم که آیا واسه ضرائب هیدرودینامیکی هم یه همچین روشهایی وجود داره یا نه. یا اصلا میشه از همین روشها برای محاسبه هیدرودینامیکی هم استفاده کرد؟ منظور من اصلا اون معادله بقول شما ساده ضریب نیرو نبود!
امروز بعد از مشاجره با شما خوشبختانه فهمیدم بله همچین روشهایی وجود داره و جالب اینکه خیلی هاش از متدهای آیرودینامیک گرفته شده و حتی تو خیلی از ضرائب میشه از همون روشهایی آیرودینامیک استفاده کرد!
اما این چیزی هم که از سالید گفتی واسم جالب بود. من چند سال پیش با سالید زیاد کار میکردم اما همچین چیزی رو نمیدونستم. منظورم تحلیل CDF تو سالید! آیا اینو مطمئن هستید؟ ببین میدونستم سالید تحلیل سیالات میکنه اما با تحلیل CFD که مثلا فلوئنت میکنه خیلی فرق داره ها. آخه سالید تحلیل پیوسته انجام میده اما CFD تحلیل گسسته میخواد! نرم افزارهایی مثل ansys cfx و یا Fluent میتونن تحلیل گسسته انجام بدن نه سالید. من این نرم افزارها رو بلدم اما بردن این مدل ها به این نرم افزارها و مش بندی و تعیین روش حل خودش مکافاته. من میخوام یه روش سریعی پیدا کنم که با دقت نسبتا خوبی هم بهم جواب بده.
سالید چطوری این کار رو میکنه؟ من الان تو کارام از کتیا استفاده میکنم. این نرم افزار هم چنین چیزی داره؟ میشه بیشتر توضیح بدی؟
خواهش میکنم، ولی خب نمی دونم جوابم درست بود یا خراب. ظاهرا شما یه چیز دیگه پرسیده بودین و منم یه چیز دیگه جواب دادم(احتمالا منظورتون رو خوب نفهمیدم).
والله مهندس من هنوز نتونستم help این افزونه رو پیدا کنم. قبلا سالید یه افزونه به اسم FloXpress داشت. که ظاهرا میشد یه همچین کارایی باهاش کرد ولی فکر نکنم مثل فالو سیمولیشن. شاید منظور شما اون بوده.
من با تمرین های این افزونه تونستم یادش بگیرم و متاسفانه هنوز نتونستم ویژگی این افزونه رو بدونم. ولی چیزی که من می بینم اینه که محاسباتش با فلوئنت زیاد فرقی نداره(فرق داشته باشه واسه من که نتایجمو بدست آوردم عالی بود!). آخه تقریبا مراحل انجام محاسباتش کاملا شبیه اونه ولی ساده تر. مثلا مش بندی رو خودش می تونه با توجه به شکل به بهترین نحو به صورت اتوماتیک انجام بده. حتی می تونی دستکاری هم بکنی و لایه مرزی و از این جور چیزا...
واسه کتیا ظاهرا باید این نرم افزار رو نصب کنی:


http://www.mentor.com/products/mechanical/products/floefd/floefd-v5-trial-catia-v5-eval

خوب که بهش نگاه کردم خیلی شبیه فالو سیمولیشن هستش. اصلا انگار از روش ساختنش.
در مورد دقت فالو سیمولیشن باید بگم که خیلی خوبه و همچنین خیلی سریعه(یه ضریب درگ کره و یه ایرفویل رو محاسبه کردم که خیلی عالی بود!).
تو سالید کافیه که شکلت رو بکشی یا ایمپورت کنی. بعد نوع سیال رو تعیین کنی و دیگر مولفه های مربوط به سیال. بعد محدوده محاسبات و از این جور چیزا. تقریبا همه چیزایی که تو فلوئنت باید انجام بدی. ولی ارور ها خیلی کمتره.
این کاری که شما می خوای بکنی در حد 5 دقیقه کاره. البته هندسه رو باید کشیده باشی.
 

Golden Boy

عضو جدید
خواهش میکنم، ولی خب نمی دونم جوابم درست بود یا خراب. ظاهرا شما یه چیز دیگه پرسیده بودین و منم یه چیز دیگه جواب دادم(احتمالا منظورتون رو خوب نفهمیدم).
والله مهندس من هنوز نتونستم help این افزونه رو پیدا کنم. قبلا سالید یه افزونه به اسم FloXpress داشت. که ظاهرا میشد یه همچین کارایی باهاش کرد ولی فکر نکنم مثل فالو سیمولیشن. شاید منظور شما اون بوده.
من با تمرین های این افزونه تونستم یادش بگیرم و متاسفانه هنوز نتونستم ویژگی این افزونه رو بدونم. ولی چیزی که من می بینم اینه که محاسباتش با فلوئنت زیاد فرقی نداره(فرق داشته باشه واسه من که نتایجمو بدست آوردم عالی بود!). آخه تقریبا مراحل انجام محاسباتش کاملا شبیه اونه ولی ساده تر. مثلا مش بندی رو خودش می تونه با توجه به شکل به بهترین نحو به صورت اتوماتیک انجام بده. حتی می تونی دستکاری هم بکنی و لایه مرزی و از این جور چیزا...
واسه کتیا ظاهرا باید این نرم افزار رو نصب کنی:


http://www.mentor.com/products/mechanical/products/floefd/floefd-v5-trial-catia-v5-eval

خوب که بهش نگاه کردم خیلی شبیه فالو سیمولیشن هستش. اصلا انگار از روش ساختنش.
در مورد دقت فالو سیمولیشن باید بگم که خیلی خوبه و همچنین خیلی سریعه(یه ضریب درگ کره و یه ایرفویل رو محاسبه کردم که خیلی عالی بود!).
تو سالید کافیه که شکلت رو بکشی یا ایمپورت کنی. بعد نوع سیال رو تعیین کنی و دیگر مولفه های مربوط به سیال. بعد محدوده محاسبات و از این جور چیزا. تقریبا همه چیزایی که تو فلوئنت باید انجام بدی. ولی ارور ها خیلی کمتره.
این کاری که شما می خوای بکنی در حد 5 دقیقه کاره. البته هندسه رو باید کشیده باشی.

آره دقیقا من دنبال همین نرم افزارم امشب خیلی تو نت دنبالش بودم اما چیزی گیرم نیومد. از کجا میتونم پیداش کنم؟
اگه فایلم رو igs ذخیره کنم بیارم تو سالید میتونم راحت مش بندی کنم و بذارم واسه تحلیل؟ میخوام خودم مش بزنم. میشه؟ میدونی که مش بندی خیلی اصول و قاعده داره. اونی که خود نرم افزار مش میزنه جواب دقیق نمیده.
 

marsel2010

عضو جدید
آره دقیقا من دنبال همین نرم افزارم امشب خیلی تو نت دنبالش بودم اما چیزی گیرم نیومد. از کجا میتونم پیداش کنم؟
اگه فایلم رو igs ذخیره کنم بیارم تو سالید میتونم راحت مش بندی کنم و بذارم واسه تحلیل؟ میخوام خودم مش بزنم. میشه؟ میدونی که مش بندی خیلی اصول و قاعده داره. اونی که خود نرم افزار مش میزنه جواب دقیق نمیده.
والله من چون تو کار کتیا نبودم زیاد اطلاع ندارم. من بخاطر همین چیزا طرف کتیا نرفتم. چون با وجود اینکه از لحاظ طراحی قدرتمنده ولی افزونه جانبی واسه شبیه سازی و از اینجور چیزا نداره.
آره. اسمبلش رو IGS کن و توی سالید ایمپورت کن. فکر کنم اصلا سالید فایل های کتیا رو ایمپورت هم بکنه.:razz:
من چیزی واسه نوع مش ندیدم ولی چیزایی مثل اندازه های مربوط به مش بندی و از این جور چیزا داره. از این لحاظ می تونی به صورت منوال(دستی) کارتو انجام بدی. می دونم چی می خوای، ولی لازم نیست اینقده وسواس به خرج بدی. خود نرم افزار خوب مشبندی می کنه. مشبندیش رو خودت هم می تونی شو کنی و ببینی.
مثلا من یه هواپیمای بال رو آنالیز کردم. توی نمونه اولی(شماره 1) من واسه نوک بال، بالک کاهنده اثر دون ویش گذاشتم.
ولی واسه نمونه دوم این بالک رو بر داشتم. نتایج خیلی جالب بود. یه شکل از نمونه دوم گرفتم که اثر دون ویش توی نوک بال دیده میشه. ببین:


http://up.download.ir/di-N23M.jpg

اگه دقت کنی داره پیچ می خوره. محاسباتش یه 1 ساعت طول کشید.
محور Z نیروی درگ و محور Y هم نیروی لیفت هستش. فایل ها رو اتیچ(ضمیمه) کردم.
می تونی دانلود کنی و ببینی.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
خوش بحالت که کار داری.
متاسفانه ظاهرا راست گفتن کسایی که بیشتر می دونن بیشتر زجر میکشن(جسارت نشه، من منظورم شما نیست).
کاش یه کارایی شبیه اینا گیر من میومد.
میرم تو بعضی ادارات و می بینم طرف یه چیز ساده هم بلد نیست. بعد کردنش رئیس. عجب مملکتیه!
 

پیوست ها

  • goal.zip
    106.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Golden Boy

عضو جدید
والله من چون تو کار کتیا نبودم زیاد اطلاع ندارم. من بخاطر همین چیزا طرف کتیا نرفتم. چون با وجود اینکه از لحاظ طراحی قدرتمنده ولی افزونه جانبی واسه شبیه سازی و از اینجور چیزا نداره.
آره. اسمبلش رو IGS کن و توی سالید ایمپورت کن. فکر کنم اصلا سالید فایل های کتیا رو ایمپورت هم بکنه.:razz:
من چیزی واسه نوع مش ندیدم ولی چیزایی مثل اندازه های مربوط به مش بندی و از این جور چیزا داره. از این لحاظ می تونی به صورت منوال(دستی) کارتو انجام بدی. می دونم چی می خوای، ولی لازم نیست اینقده وسواس به خرج بدی. خود نرم افزار خوب مشبندی می کنه. مشبندیش رو خودت هم می تونی شو کنی و ببینی.
مثلا من یه هواپیمای بال رو آنالیز کردم. توی نمونه اولی(شماره 1) من واسه نوک بال، بالک کاهنده اثر دون ویش گذاشتم.
ولی واسه نمونه دوم این بالک رو بر داشتم. نتایج خیلی جالب بود. یه شکل از نمونه دوم گرفتم که اثر دون ویش توی نوک بال دیده میشه. ببین:


http://up.download.ir/di-N23M.jpg

اگه دقت کنی داره پیچ می خوره. محاسباتش یه 1 ساعت طول کشید.
محور Z نیروی درگ و محور Y هم نیروی لیفت هستش. فایل ها رو اتیچ(ضمیمه) کردم.
می تونی دانلود کنی و ببینی.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
خوش بحالت که کار داری.
متاسفانه ظاهرا راست گفتن کسایی که بیشتر می دونن بیشتر زجر میکشن(جسارت نشه، من منظورم شما نیست).
کاش یه کارایی شبیه اینا گیر من میومد.
میرم تو بعضی ادارات و می بینم طرف یه چیز ساده هم بلد نیست. بعد کردنش رئیس. عجب مملکتیه!


ببین مهندس، بحث وسواسیت نیست درسته که جواب سریع میخوام اما جوابام باید مستند باشه و راه حل ها مشخصی داشته باشه. شما وقتی یه همچین مسئله ای رو میخواین جایی ارائه بدین باید حتی به فرمول ها و رورابطی CFD استفاده شده اشاره کنید. بخاطر همین یکم شک دارم ازین نرم افزارها استفاده کنم یا نه. باید بدونم چطوری محاسبات رو انجام میدن مثلا شما از کجا میدونید جواباتون عالی بوده؟! شما که تست آزمایشگاهی نزدی!
در مورد کار هم واقعا باهات هم عقیده ام. وضعیت کار خیلی افتضاح تر از اون چیزی که فکرشو میکنی ولی چیزیکه از شرایط خیلی مهم تره تلاش خود افراد. اینجور آدم ها تو هر شرایطی میدونن چطور خودشون رو بالا بکشن. خوشبختانه من کاری دارم که واقعا ازش لذت میبرم. از نظر مالی چیز خاصی واسم نداره اما خوشحالم که حداقل تو این شرایط وانفسا سرم به چیزایی گرمه که واقعا دوسشون دارم. البته بگم که من چند وقته دیگه باید برم سربازی!!!
در کل آقا روح الامین مطمئن باش با تلاش و صبر به همه جا میرسی، البته توکل رو هیچوقت فراموش نکن!
 

marsel2010

عضو جدید
در این باره نمی دونم چی بگم.:smile:
با همون فلوئنت انجامش بده. اگه هواپیما یا یه همچین چیزیه تو کتابای کنترل خوب در مورد محاسبه شون توضیح داده(البته بازم نه به اندازه CFD).
تا حالا چند تا پروژه با فلوئنت انجام دادی؟
منو دوستم یه مدتیه پروژه ها CFD انجام می دیم. بابتش هم یه حق الزحمه میگیریم
:redface:. اگه بخوای برات مثلا اول یه ایرفویل رو توی فلوئنت آنالیز میکنیم و ضرایب رو بدست میاریم. بعد تو فلو سیمولیش هم انجام میدیم. بعد نتایج رو با هم مقایسه میکنیم. اطلاعات تونل باد هم که موجوده. دیگه خود دانی.(امیدوارم ناراحت نشده باشی که رک گفتم)
 

Golden Boy

عضو جدید
این فایل رو مطالعه فرمایید


HYDRODYNAMIC FORCES

ممنون مهندس
این فایل و خیلی فایل هی دیگه رو قبلا مطالعه کردم!!!
دنبال این میگردم اما گیرش نمیارم. کسی میتونه کمک کنه؟


Brayshaw, I. "Hydrodynamic Coefficients of Underwater Vehicles", Vacation Student Report, Maritime Platforms Division, Aeronautical and Maritime Research Laboratories, DSTO, Melbourne, 1999.
 

Golden Boy

عضو جدید
در این باره نمی دونم چی بگم.:smile:
با همون فلوئنت انجامش بده. اگه هواپیما یا یه همچین چیزیه تو کتابای کنترل خوب در مورد محاسبه شون توضیح داده(البته بازم نه به اندازه CFD).
تا حالا چند تا پروژه با فلوئنت انجام دادی؟
منو دوستم یه مدتیه پروژه ها CFD انجام می دیم. بابتش هم یه حق الزحمه میگیریم
:redface:. اگه بخوای برات مثلا اول یه ایرفویل رو توی فلوئنت آنالیز میکنیم و ضرایب رو بدست میاریم. بعد تو فلو سیمولیش هم انجام میدیم. بعد نتایج رو با هم مقایسه میکنیم. اطلاعات تونل باد هم که موجوده. دیگه خود دانی.(امیدوارم ناراحت نشده باشی که رک گفتم)


نه دوست عزیز چه ناراحتی. ولی موضوع کمی پیچیده تر از یه تحلیل سادس چون مدل 3 بعدیه و تو شرایط خاص 2 فازی باید تست بشه. اون روابط رو میخوام برای اینکه قبل شروع یه تستی زده باشم و یه تخمین اولیه بدست بیارم. خودم تا حد خوبی فلوئنت بلدم و اتفاقا دیشب هم یه تست کوچولو گرفتم اما امروز صبح دیدم نتایج جالبی نداده باید بیشتر روش کار کنم. علاوه بر همه این مساعل پروژه مال خودم نیست و یکم حالت محرمانه داره.
بهرحال ممنون.
 

Golden Boy

عضو جدید


ببخشید به زحمت افتادید دوست عزیز
بازم شرمنده ام من هر سه تایی رو دارم و خوندم. اگه دقت کنی چیزی که دنبالشم منبع شماره 11 مقاله اولی و سومی! من دنبال اون هستم اما اصلا تو نت خبری ازش نیست!!!
مقاله فارسی هم که اصلا تست مدل.
 
آخرین ویرایش:

marsel2010

عضو جدید
سلام
آقا یکی از دوستام که فوق لیسانس هواوفضا گرایش پیشرانش دانشگاه شریف می خونه یه فایل آموزشی تو اینجا گذاشته. گفتم بهت خبر بدم که اگه خواستی بری بگیری. مال آموزش ساخت شبکه حول هواپیما هستش:


http://cfdonline.ir/forum/showthread.php?tid=157
 

Golden Boy

عضو جدید
سلام
آقا یکی از دوستام که فوق لیسانس هواوفضا گرایش پیشرانش دانشگاه شریف می خونه یه فایل آموزشی تو اینجا گذاشته. گفتم بهت خبر بدم که اگه خواستی بری بگیری. مال آموزش ساخت شبکه حول هواپیما هستش:


http://cfdonline.ir/forum/showthread.php?tid=157


مرسی مهندس
دیدمش خوشم اومد. بازم ممنون.
فایل های آموزشی اینجوری سراغ داری معرفی کن.
 

3torabi

عضو جدید
سلام اره میشه فقط باید از انالیز ابعادی و پی باکینگهام استفاده کنی
 

mogermez

عضو جدید
سلام
خیلی ممنون بابت مطالب مفیدتون
یه سوال داشتم که ممنون میشم اگه جواب بدین
من توسط هوای فشرده یه سری ذره ساینده رو به سطح قطعه برخورد میدم
الان مشکل اینجاست که من فشار هوای فشرده رو دارم و می خوام از روی این فشار سرعت ذرات داخل این هوای فشرده رو بدست بیارم
اگه میشه خواهشاً راهنمایی کنین.
ممنون
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
B نیروی لیفت ملخ ریزپرنده سوالات و درخواست های هوافضا 0

Similar threads

بالا