جو مریخ در 2020 اکسیژن‌دار خواهد شد

dina arian

عضو جدید
کاربر ممتاز
ناسا قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ مریخ‌ نورد دیگری را با الگوبرداری از مریخ‌نورد کنجکاوی طراحی و راهی سیاره سرخ کند، روی این کاوشگر دستگاهی بنام Moxie قرار می‌گیرد.

ناسا تصمیم دارد در دهه آینده روی سطح مریخ اقدام به تولید اکسیژن کند، اصلی‌ترین ترکیبی که علاوه بر حیاتی بودن برای فضانوردانی که در آینده در مریخ اقامت خواهند گزید در تولید سوخت راکت‌ها نیز کاربرد دارد.


تلسکوپ فضایی هابل ناسا این عکس از مریخ را در روز ۲۶ اوت ۲۰۰۳، زمانی که سیاره سرخ تنها ۳۴.۷ میلیون مایل از زمین فاصله داشت، به ثبت رساند.
محققان می‌گویند نمونه‌ دیگری از مریخ نورد فوق پیشرفته "کنجکاوی" با قابلیت تولید اکسیژن تحت عنوان سوخت مرکزی موشک کمتر از شش سال دیگر به سیاره سرخ پرتاب خواهد شد. آماده‌سازی مریخ نورد دو میلیارد دلاری و تبدیل دی‌اکسید کربن به اکسیژن از دیگر عملکرد این کاوشگر جدید می باشد. "مایکل هکت" از مؤسسه فناوری ماساچوست اعلام کرد: این ابزار که موکسی (MOXIE) نام‌ دارد با عملکرد معکوس موتور می‌تواند ۲۱ گرم اکسیژن در ساعت تولید کند و از جمله ابتکارات گروه‌ تحقیقاتی ناسا در پروژه مریخ نورد ۲۰۲۰ میلادی است. اگر عملکرد نمونه اولیه دستگاه بر روی مریخ‌نورد جدید ناسا مناسب باشد، دستگاهی ۱۰۰ برابر اندازه موکسی دو سال پیش از سفر نخستین گروه از فضانوردان به مریخ در سال ۲۰۲۸ ارسال خواهد شد. این دستگاه بزرگتر می‌تواند سوخت موشک مورد نیاز برای بازگشت فضانوردان از مریخ به زمین را تولید کند. این ابزار بزرگتر پیش از رسیدن فضانوردان قادر خواهد بود اکسیژن کافی برای سفر بازگشت به زمین انسان‌ها را فراهم آورد. بخش دیگر سوخت راکتی که انسان‌ها را به زمین باز می‌گراند از هیدروژن سبکی تولید خواهد‌شد که از زمین آورده شده و یا از خاک مریخ به دست آمده‌است.

ناسا قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ مریخ‌ نورد دیگری را با الگوبرداری از مریخ‌نورد کنجکاوی طراحی و راهی سیاره سرخ کند، روی این کاوشگر دستگاهی بنام Moxie قرار می گیرد که عملکرد معکوس موتور را داشته و قادر به تولید ۲۱ گرم اکسیژن در ساعت است. کاوشگر جدید که نسخه‌ای دیگر از مریخنورد کنجکاوی است، پیشگام و جلودار سفر آینده انسان‌ها به مریخ خواهد‌بود. این مریخ‌نورد قرار است در سال ۲۰۲۰ به سمت مریخ پرتاب شود. در واقع محققان ناسا قصد دارند با اجرای این طرح جدید پیشگام در ارسال انسان به مریخ باشند. با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، فضانوردان قادر خواهند بود در سیاره سرخ با مریخ‌نورد جدید اکسیژن تولیدی خودشان را تنفس کنند. بر اساس برنامه‌ریزی، نخستین سفر سرنشین‌دار ناسا به مریخ در دهه ۲۰۳۰ انجام خواهد شد.
 

Similar threads

بالا